Finaa tarvisin

Hermot menossa...

Olen lukenut tätä palstaa suht usein ja huomannut sen, kuinka monet ovat kehuneet tota finasteridi-lääkettä ja sanoneet sen lopettavan hiustenlähdön. Haluaisin myös itse välttämättä saada tämän lääkkeen käyttööni, kun olen pelännyt hiusten menettämistä jo pidemmän aikaa. Olen vajaa kolmekymppinen mies ja olen huomannut sen, miten hiukseni ovat alkaneet selvästi ohentua parin viime vuoden aikana.

Kävin vuosi sitten lääkärissä tämän asian takia, mutta sieltä ei vaan herunut minkäänlaista apua, kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan tota fina-reseptiä, eikä suostunut määräämään mitään muutakaan lääkettä. Tietenkin mun tuurilla piti olla lekurina just tollainen tyypillinen vanhanaikainen jäärä, jonka mielestä meidän miesten ei edes pitäisi tehdä mitään hiustenlähdön estämiseksi. Haluisin kuitenkin erittäin kovasti saada tuota fina-lääkettä, että pääsisi eroon tästä vittumaisesta vaivasta ja eikä tarvisi pelätä hiustensa puolesta. Eli jos voisitte antaa vinkkejä siitä että mistä lääkäreiltä tota fina-lääkettä oikein voisi saada?

Asun siis Helsingissä ja terkkarilääkärille en kyllä varmasti lähde aikaa enää varaamaan, kun sieltä ei viimeksikään mitään apua ollut tarjolla. Pitäiskö siis mennä yksityislääkärille vai minne? Entä paljonko yksityislekurit oikein veloittaa siellä käynnistä ja fina-reseptin kirjoittamisesta?

19

1386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iwdo

jota lääkäri kyllä määrää. Kysyppä sitä.

• Hermot menee...

Joo mutta onkohan tuo propecia sitten yhtä tehokas lääke kun toi finasteridi? Itse kun kävin vuosi sitten terkkarin lääkärillä, niin tämä kyseinen lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta minkäänlaista lääkettä ja kehtasi vielä sanoa niin ettei hiustenlähtöön ole edes olemassa minkäänlaista lääkettä. Antoi kyllä oikein hyvän kuvan terveyskeskuslääkäreiden tietämyksestä ja työmotivaatiosta, joten oli kyllä viimeinen kerta kun menen terkkarilääkärille tämän vaivan takia.

• iwdo
        Hermot menee... kirjoitti:

Joo mutta onkohan tuo propecia sitten yhtä tehokas lääke kun toi finasteridi? Itse kun kävin vuosi sitten terkkarin lääkärillä, niin tämä kyseinen lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta minkäänlaista lääkettä ja kehtasi vielä sanoa niin ettei hiustenlähtöön ole edes olemassa minkäänlaista lääkettä. Antoi kyllä oikein hyvän kuvan terveyskeskuslääkäreiden tietämyksestä ja työmotivaatiosta, joten oli kyllä viimeinen kerta kun menen terkkarilääkärille tämän vaivan takia.

vähintään gefinan/Finasteridin veroinen lääke,vaan kymmenen kertaa kalliimpi käyttää sehän siinä on.

• ...
        iwdo kirjoitti:

vähintään gefinan/Finasteridin veroinen lääke,vaan kymmenen kertaa kalliimpi käyttää sehän siinä on.

vahvuudeltaan vain viidesosa (Gefina ym. pillerit paloitellaankin yleensä neljään osaan). Hintakerroinkin on "vähän" enemmän kuin kymmenkertainen (vuoden annos: 784€ / 14€).

• mikroskoopilla
        ... kirjoitti:

vahvuudeltaan vain viidesosa (Gefina ym. pillerit paloitellaankin yleensä neljään osaan). Hintakerroinkin on "vähän" enemmän kuin kymmenkertainen (vuoden annos: 784€ / 14€).

Gefinan kymmeneen osaan,kun 0,5mg on mulla käyttöannos hiustenlähtöön?

• viitsi...
        mikroskoopilla kirjoitti:

Gefinan kymmeneen osaan,kun 0,5mg on mulla käyttöannos hiustenlähtöön?

paloitella enempää kuin neljänneksiin. Pillerinpuolittajalla halki, pyöräytys 90 astetta ja uudelleen halki. Voisihan noita neljänneksiäkin vielä halkaista jos annos tuntuu riittävän ja silloin Gefinalla hinta onkin jo melkein ilmainen.

• ftturutrur

kuullut, että Forumin mehiläisestä saa reseptin, kun vaan pyytää.

• Hermot menossa...

Oletko miten varma siitä että tuolta forumin mehiläisestä voisi saada ton fina-reseptin? Paljonko siellä yksityislääkärillä käynti suunnilleen maksaa? Tietääkseni siellä kun kaikki taitaa olla vaan yksityislekureita ja varmaan myös kalliita sellaisia.

Ajattelin vaan sitä, kun sielläkin on varmasti kymmeniä eri lääkäreitä ja välttämättä kaikki heistä eivät ota asiaa niin vakavasti ja eivät välttämättä suostu tuota fina-reseptiä kirjoittamaan. Haluaisin välttämättä päästä jonkun hyvän, pätevän ja ennen kaikkea sellaisen lekurin vastaanotolle, joka oikeasti ymmärtää sen asian että se hiusten säilyttäminen on tärkeä juttu myös meille miehille. Vituttaisi vaan entistäkin enemmän maksaa jotain satasen lääkärilaskuja siitä hyvästä, kun on käynyt yksityislääkärillä kuuntelemassa saman saarnan kun mitä välinpitämätön terkkarilääkärini mulle kertoi.

• mies-33v
        Hermot menossa... kirjoitti:

Oletko miten varma siitä että tuolta forumin mehiläisestä voisi saada ton fina-reseptin? Paljonko siellä yksityislääkärillä käynti suunnilleen maksaa? Tietääkseni siellä kun kaikki taitaa olla vaan yksityislekureita ja varmaan myös kalliita sellaisia.

Ajattelin vaan sitä, kun sielläkin on varmasti kymmeniä eri lääkäreitä ja välttämättä kaikki heistä eivät ota asiaa niin vakavasti ja eivät välttämättä suostu tuota fina-reseptiä kirjoittamaan. Haluaisin välttämättä päästä jonkun hyvän, pätevän ja ennen kaikkea sellaisen lekurin vastaanotolle, joka oikeasti ymmärtää sen asian että se hiusten säilyttäminen on tärkeä juttu myös meille miehille. Vituttaisi vaan entistäkin enemmän maksaa jotain satasen lääkärilaskuja siitä hyvästä, kun on käynyt yksityislääkärillä kuuntelemassa saman saarnan kun mitä välinpitämätön terkkarilääkärini mulle kertoi.

Itse olen käynyt aina uusimassa Fina -reseptini Diacorilla tai Terveystalossa. Ikinä ei ole ollut lääkärillä nokan koputtamista. Ekan kerran jälkeen olen aina ottanut tyhjän boksin reseptilippusen kanssa mukaan ja näyttänyt sitä lekurille tyyliin: "Tällaista pitäisi saada".

• yksityiselle.
        mies-33v kirjoitti:

Itse olen käynyt aina uusimassa Fina -reseptini Diacorilla tai Terveystalossa. Ikinä ei ole ollut lääkärillä nokan koputtamista. Ekan kerran jälkeen olen aina ottanut tyhjän boksin reseptilippusen kanssa mukaan ja näyttänyt sitä lekurille tyyliin: "Tällaista pitäisi saada".

napaan vaan. Terveysasemilla ainakin Helsingissä moni keski-ikää nuorempi lääkäri ei kirjoita kuin korkeintaan propeciaa ja sitäkin vaan kun vaatii koska vain se on pharmaca fennican mukaan tarkoitettu hiusten lähtöön, ei gefina tms.

Diacorista Kalliosta sain alunperin Gefina respan, jonka on sen jälkeen uusinut aina vakiolääkärini(Mehiläinen forum).

Pilleri kuuteen osaan ja ilmatiiviiseen vanhaan lääkepurkkiin muruset, ei tarvi ku kerran kuussa paloitella n.2min ajan. FDA:n kaaviota katsomalla selviää, että 0,2mg toimii about yhtä hyvin ku 1mg.

Ensin puoliksi, ja sit puolikkaat kolmeen osaan. Terävällä veitsellä. Joka aamu siis uppoaa n.0,6-0,8mg tms, mut tohon haitariin (0,2-1,0mg) osuu kuitenkin. Jauhenee vähän (hukkamatskua) mutta silti.

Kohta 5v syönyt, hiusten oheneminen on pysähtynyt ajat sitten. Ei sivuvaikutuksia. Menee myös Spectral DNC ja biotiinia 2,5mg/d (ohjeannoshan on kai 50 mikrogee/d tms).

• tähmoraanis
        mies-33v kirjoitti:

lääkäri osaa reseptiäsi lukea,vai mikä on ton tyhjän boxin näyttämisen tarkoitus?

• a-112
        mies-33v kirjoitti:

..onnistuu kyllä niin helposti, kun vie vaan sen omalle terveysasemalle ja hakee uusittuna viikon kuluttua. Mitään lääkärin tapaamista tai muuta venkoilua ei tuohon tarvitse. Eli, kun sen respan joku joskus kirjoittaa, niin uusiminen pitäisi kyllä olla aivan vaivatonta.

• Hermot menossa...
        mies-33v kirjoitti:

Haluisin vielä tietää sen, että kuinka paljon tuo yksityislääkärillä käynti oikein maksaa? En ole ikinä käynyt minkäänlaisella yksityislekurilla, niin mulla ei ole mitään tietoa niiden hintatasosta.

Entä miten helposti sen ajan oikein voi saada tonne yksityislekurille tämän vaivan takia? Muistan kun varasin tossa vuosi sitten lääkäriaikaa omasta terkkarista tämän kyseisen vaivan takia, niin silloin mulle ei meinattu edes antaa koko lääkäriaikaa, kun ajanvarauksen/hoitajien mielestä tuo hiustenlähtö ei ole edes sellainen vaiva jonka vuoksi miesten pitäisi tulla lääkärin vastaanotolle.

• lupauss
        Hermot menossa... kirjoitti:

Haluisin vielä tietää sen, että kuinka paljon tuo yksityislääkärillä käynti oikein maksaa? En ole ikinä käynyt minkäänlaisella yksityislekurilla, niin mulla ei ole mitään tietoa niiden hintatasosta.

Entä miten helposti sen ajan oikein voi saada tonne yksityislekurille tämän vaivan takia? Muistan kun varasin tossa vuosi sitten lääkäriaikaa omasta terkkarista tämän kyseisen vaivan takia, niin silloin mulle ei meinattu edes antaa koko lääkäriaikaa, kun ajanvarauksen/hoitajien mielestä tuo hiustenlähtö ei ole edes sellainen vaiva jonka vuoksi miesten pitäisi tulla lääkärin vastaanotolle.

yksityislääkärikäyntiin (ihotautilääkäri) kannattaa varata n.80-100e kelakorvauksen jälkeen helsingissä. Saat ajan ihan varmasti ja myös gefinan. Sähän maksat sen palkan. Lupaan että saat :)

• 60 euroo
        lupauss kirjoitti:

yksityislääkärikäyntiin (ihotautilääkäri) kannattaa varata n.80-100e kelakorvauksen jälkeen helsingissä. Saat ajan ihan varmasti ja myös gefinan. Sähän maksat sen palkan. Lupaan että saat :)

Missä on noin tyyristä,diagnoosikun ei vie viittäminuutia? Kokemuksesta tiedän että todellakaan et tiedä varmuudella saavasi Gefinaa,monella ihotautilääkärillä nousee karvat pystyyn kun ehdotatkin tuota,Propeciaa kirjoittavat kyllä.

• Tukka tuuhenee
        60 euroo kirjoitti:

Missä on noin tyyristä,diagnoosikun ei vie viittäminuutia? Kokemuksesta tiedän että todellakaan et tiedä varmuudella saavasi Gefinaa,monella ihotautilääkärillä nousee karvat pystyyn kun ehdotatkin tuota,Propeciaa kirjoittavat kyllä.

Minä kävin vuosi sitten (jonkun aikaa rohkeutta kerättyäni)Forumin Mehiläisessä miespuolisella ihotautilääkärillä. Vastaanotolla ei mennyt kymmentä minuuttiakaan. Hän kirjoitti suoraan pyytämättä vuoden Gefinaa ja vastaanoton hinnaksi tuli kelakorvauksen jälkeen n. 60€. Vuoden Gefinat maksoi 16€ :) vrt. Propecian tähtitieteelliseen hintaan.
        Älkää odotelko tai funtsiko. Varatkaa aika ja menkää rohkeasti. Suosittelen.
        Tosiaan, finasteridi vaikuttaa hiustenkasvuun hitaasti. Hiukset myös kasvavat hitaasti ja sykleissä. Todellakin, odottakaa se vuosi ennenkuin teette johtopäätöksiä ja ottakaa valokuvia.

• mies-33v
        tähmoraanis kirjoitti:

lääkäri osaa reseptiäsi lukea,vai mikä on ton tyhjän boxin näyttämisen tarkoitus?

No kun yleensä on se boksi vaan tallessa, ei vanha resepti.

• Jussi844

Kävin kans puuman oloisella nais lekurilla ja määräsi kysymättä Gefinaa. "Et sää varmaan tätä ryöstöhintasta halua". Halpaa on kyllä. Sain vielä kela korvauksen ja sadan tabun paketille jäi hintaa huikeat 8euroa. Riittää yli vuodeksi.

• resepti?

Mitä reseptiin kirjoitettiin annostukseksi? Yleensä hiusten kasvun annostus on Gefinalla ja sen rinnakkaislääkkeillä 1/4 tablettia kerran päivässä. Jos on laitettu rasti ruutuun 'Sairauden hoitoon' saa kelakorvauksen mutta suurin myytävä korvattava annoskoko on 30 kpl. 100 kpl saa korvattuna jos annoksena on Gefinan ohjeannostus 5 mg/vrk eturauhasvaivoihin. Minulla ensimmäinen Gefinaresepti oli myös 100 kpl pakkaukselle, mutta ilman kelakorvausta ja silloinkin apteekki ei meinannut myydä sellaista kunnes huomautin että rasti onkin toisessa ruudussa. Halpaa se oli ilman kelakorvaustakin. Myöhemmin olen saanut kelakorvauksen ja apteekki myy vain 30 kpl pakkauksen kerrallaan (se viimeinen 10 kpl jää aina saamatta).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      16
      2577
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1582
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1204
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26