Onko normaalia, että suonensisäisessä lääkityksessä(sairaalassa), jota annetaan siis keuhkokuumeeseen, tulehdusarvot nousevat?
Keuhkokuume + tulehdusarvot
Kysymys12345678
31563
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 3
Vanhimmat
se antibiootti ainakaan niitä arvoja nosta. Vai mistä lääkkeestä nyt oli kyse? Tosin keuhkokuumeen aiheuttajana saattaa olla viruskin joten välttämättä sieltä ei lääkityksenä tule antib. Eli mistä lääkkeestä on kyse??
Bakteeritautien yhteydessä tulehdusarvoista CRP käyttäytyy hieman viiveellä (parisen päivää jäljessä) taudinkuvaan nähden. Eli CRP voi olla normaali alkavassa taudissa ja toisaalta nousta, vaikka tauti lähtisikin paranemaan. Lääkityksen alkuvaiheessa on tärkeämpää seurata potilaan vointia ja kliinistä tilaa, kuin yksittäistä tulehdusarvoa. TIetysti jos CRP on koholla vielä parin päivän päästä, tulisi miettiä ovatko diagnoosi ja antibiootti oikeat.
Vanhana konkarina joka töissä hoitaa päivittäin keuhkokuumepotilaita...ON NORMAALIA että tulehdusarvot nousevat suonensisäisen antibiootin aikana koska elimistö tulee jälkijunassa aina...vointi voi alkaa parantua kuitenkin ja kuumeilukin ajan kanssa,,,,malttia vaan!