pienet näpyt

gaggu19

Hei ongelmana ovat siis pienet näpyt ohimon, otsan ja poskien kohdalla, ei niinkään isot tulehtuneet finnit. Elikkä mikä olisi hyvä keino hoitaa näitä? Tällä hetkellä käytän erisanin puhdistusgeeliä ja erisanin kosteusvoidetta ja tuota epiduuoa levittelen iltasin ongelmakohdille. Mutta tuntuu ettei oikeen meinaa tehota.

28

14143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W0ot

      juu itelläni oli sama ongelma melkeen parikymppiseksi asti, lopulta meni hermot niitten näppyjen kanssa, menin lääkäriin ja lääkäri sanoi että minulla on ihon alla tulehtumia jotka nostavat näppyjä pintaan. Sitten sain lääkkeet vaivaan joita söin noin vuoden verran, eipä oo ollu näppyjen kanssa ongelmia sen jälkeen.

      • gaggu19

        Mitä lääkkeitä sait? Ja siis millaisia "näppysi" olivat tarkalleen?


      • w0ot
        gaggu19 kirjoitti:

        Mitä lääkkeitä sait? Ja siis millaisia "näppysi" olivat tarkalleen?

        Eipä ennää muista mitä ne lääkkeet oli kun siitä on niin monta vuotta, näpyt oli semmosia keltasia pieniä finnin tyylisiä, lääke kuurista jäi lähinnä mieleen se että janotti koko ajan :)


      • Anonyymi

    • Alicen

      Hei. Minulla oli punaisena nenän pielet ja leuka. Ihoa kutitti ja ikäänkuin pisteli myös. Voiteet pahensivat tilannetta, varsinkin kortisoni voide. Luulin sen auttavan. Minulla ei varsinaisesti ollut finnin näköisiä näppyjä vaan ärtynyt muuten. Kävin lääkärissä ja diagnosointi oli Perioraalidermatiitti ( voi olla myös näppyinen ). Sain tabletit, joiden nimeä en muista ja voiteen, joka oli Rosazol 1% emulsiovoide ( riittoisa ).
      Lääkekuuri oli otettava kahteen kertaan, jotta vaikutus paranisi. Minä hölmö en ottanut kuin yhden kuurin, jolla sain avun, mutta ilmeisesti olisi pitänyt ottaa toinenkin, koska on jälleen sama vaiva. Niin lääkäri sanoikin, että vaiva voi uusia vaikka vuodenkin päästä siitä kun on syönyt kaikki kuurit.
      Minua säikäytti, kun lääkäri sanoi, että paljon alkoholia käyttävillä henkilöillä, joilla on punainen iso nenä, on juuri tämä hoitamaton perioraalidermatiitti. No onneksi näin ei kai mulle tule käymään. En kuulu tuohon ryhmään.

      • ei ikinä postimyynni

        tilasin postimyynnin kautta näitä Bio Pharman mönjijä ja nyt sain koko vartalon pieniä näppyjä
        täyteen. Lääkäri väitti että kapseleiden pintamateriaalit ovat aiheuttaneet sen.
        Aloitan korvausvaatimukseni ed.m postimyyntiyritystä kohtaam.

        pettynyt


    • ei tosiaan tarvi kär

      Hei
      Itse kun olin nuori ei ollut juurikaan lääkkeitä akneen taikka ihonnäppyihin. Toisin on nykyisin. Meneppä lääkäriltä hakemaan Isotretinoin Actavis esim. 20mg vahvuus. Tabletti kerran päivässä ja muutavassa viikossa on näpyt ja tulehtuneet ihorauhaset kunnossa. Ainoa ongelma on kuivuneet/rohtuneet huulet. Ihotauti lääkäri saa määrätä lääkettä. Yksi mutta tässä on jos meinaa vuoden sisäällä suunnitella perheen lisäystä niin aihettaa sikiölle vakavia epämuodostumia. Siis nuorille naisille eivät oikein tahdo sitä kirjoittaa. Tsemppiä sulle! ps: MAKSAA 100TBL 62EUROO- KELA KORVAUS ELI NOIN 40E.

    • Helokkia

      Voisiko tulla jostain sopimattomasta ruoka-aineesta? Mulla oli kanssa nuorempana jonkinasteinen finniongelma, ja suurin syy ei ollutkaan hygienian laiminlyönti, vaan maito ja kotimaiset viljat. Vehnä ja maito oli itsellä pahimmat. Myös tomaatti, kiivi ja maapähkinät aiheutti paljon ihottumanomaista, "ruusumaista" finniä. Suosittelen seuraamaan ruokavalioa, ja kokeilemaan systemaattisesti ruoka-aineiden poisjättämistä, silloin huomaa tehoaako. Apteekista saa tosiaan myös hyviä ulkoisesti käytettäviä voiteita, niitäkin voi käyttää jos niistä on apua. Ylettömästi ei kannata ihoaan kuitenkaan altistaa voimakkaille aineille, ne saattaa vaan pahentaa tilannetta kuivattamalla ihoa. Normaali pesu ja oikea voide yleensä riittää, kun ei sullakaan viestistäsi päätellen varsinaista aknea ole. Lisäravinteita kannattaa myös valikoivasti käyttää, tässä tehopakkaus: helokkiöljy kalaöljy sinkki. Pari kuukautta ku käyttää niin iho on selvästi parempi! Voimia! :)

      • -ansu-

        Valkoiset näpyt voi olla miiluja- Kosmetologi voi poistaa ne.
        Ei lähde puristamalla


      • toivoa on,,
        -ansu- kirjoitti:

        Valkoiset näpyt voi olla miiluja- Kosmetologi voi poistaa ne.
        Ei lähde puristamalla

        hei, vastaan minäkin tähän. Minulle tuli viimekesänä "tulehtuneita näppyjä" poskipäihin ja otsaan. Yritin kaikin tavoin itse ensin niitä hoitaa,mutta tuloksetta. Kävin ihotautilääkärillä ja hän sanoi niitten olevan Ruusuvinniä ja ne on etupäässä naisten iho-ongelmia. Hän määräsi niihin Isotretinoin Alternova 20mg ja voiteena Rozex 0,75% joka on erittäin riittoisaa. lääkkeet aiheuttivat suun ja silmien kuivumista ja nenäveren vuotoa, joten kun olin syönyt noin puolet lopetin kuurin. Nyt ovat tulleet takaisin ja käytän ainoastaan sitä voidetta niihin joka hillitsee aika hyvin ne. Minulla on vielä jäljellä tapletteja 50 kpl jotka aion alkaa ottamaan jos äityyvät pahemmaksi.


    • The_Evil_Of_Silence

      Yritä kokeilla Proactiv Solution. Sanotaan, että ne tekevät hyvää iholle. En ole varma asiasta, olen 50-50 mainosten uskomisesta. Finnit katoaisivat muutaman päivän päästä ja itsekin haluaisin joskus kokeilla sitä.

      • beenthere donethat

        Siinä on Benzoyl Peroxide nimistä lääkeäinetta.
        Se räjäyttää kyllä kaiken pois.

        Jenkeissä on myös rasvaa: parsa gel jossa 10% samaa vaikuttavaa ainetta.
        Kuivattaa märkäpään yhdessä yössä mutta auta armias jos sitä menee terveelle iholle niin nahka lähtee.
        Pitää siis olla erityisen varovainen.

        Suomessa on reseptikamana samaa lievempänä, ihotautilääkäri kyllä tietää.


      • Tv-SHOP mainos sukcs

        Yritätkö sanoa, että kokeile TV-SHOP tuotetta, jota hehkutetaan maasta taivaisiin perinteisin mainosmenetelmin kertmatta faktoja tuotteen tehosta, ja kerro sittne miten toimi. Jos toimi, niin voin itsekin ostaa tuotetta? Ihmettelen jos ylipäätään jollakin on näistä tuotteista hyvää sanottavaa, ja jos on, niin faktojen kera kiitos, minkä asteinen ihovaiva, minkä asteinen tuotteidne käyttö jne. Älä siis vastaa mitään p*sk*a, että toimii, ongelmat poissa, koita heti.


        -Mainostus on schaiccenbaittii


      • kokeiltu

        olen kokeillut proactivia ja se todella toimii! Näpyt vähenevät huomattavasti, jos tuotteita käyttää päivittäin. Tosin oma ihoni on myös sen verran herkkä ja couperosaakin on, että kevyesti kuoriva pesuaine ei pitemmän päälle tehnytkään hyvää.


      • tussura
        Tv-SHOP mainos sukcs kirjoitti:

        Yritätkö sanoa, että kokeile TV-SHOP tuotetta, jota hehkutetaan maasta taivaisiin perinteisin mainosmenetelmin kertmatta faktoja tuotteen tehosta, ja kerro sittne miten toimi. Jos toimi, niin voin itsekin ostaa tuotetta? Ihmettelen jos ylipäätään jollakin on näistä tuotteista hyvää sanottavaa, ja jos on, niin faktojen kera kiitos, minkä asteinen ihovaiva, minkä asteinen tuotteidne käyttö jne. Älä siis vastaa mitään p*sk*a, että toimii, ongelmat poissa, koita heti.


        -Mainostus on schaiccenbaittii

        mitä v......a mä alan sun puolesta kokeileen uuno


    • kunnon isikarhu

      Sinulla voi olla akne. Varaa aika terveyskeskuslääkärille.

      • Ruotsalaiskauppa

        Minulle tulee suklaasta ja jäätelöstä pieniä punaisia "finnejä ".Ne hävii ,kun en syö niitä,käytän muutenkin laktoosittomia tuotteita.Mutta joskus on "pakko" saada erästä jäätelöä mikä ei ole laktoositonta.


      • jalka-
        Ruotsalaiskauppa kirjoitti:

        Minulle tulee suklaasta ja jäätelöstä pieniä punaisia "finnejä ".Ne hävii ,kun en syö niitä,käytän muutenkin laktoosittomia tuotteita.Mutta joskus on "pakko" saada erästä jäätelöä mikä ei ole laktoositonta.

        silsa? Jos olet leikannut varpaankynsiä ja sen jälkeen pyyhkäissyt kasvojasi,niin jaloistasi on tarttunut jalkasilsa kasvoihisi.


      • inhottavia
        jalka- kirjoitti:

        silsa? Jos olet leikannut varpaankynsiä ja sen jälkeen pyyhkäissyt kasvojasi,niin jaloistasi on tarttunut jalkasilsa kasvoihisi.

        tulee melkein valkoisia "kovia" näppyjä. Jos huomaan ne ajoissa ja pienenä niin puristan kynsillä pois kokonaan että melkein veri tulee eikä se siihen kohtaan tule uudelleen.
        Jos en huomaa ajoissa niin ne kasvavat isommaksi eikä niille voi kai tehdä muuta kuin kosmeettisesti poistaa. Televisiossa huomaa eräällä toimittajalla on sellainen poskessa ja Ylen johtajallakin.
        Paras aika on puristaa näitä pois heti kuuman suihkun jälkeen ja hyvässä luonnollisessa valossa.


    • Jukka 21v

      bakteeria, osta apteekista sienilääkettä

    • atlatl

      Turha on tällaisia täällä kysellä kun jo lähdössä tietää että saa sata erilaista vastausta,eli ei vastausta ollenkaan.
      Omakohtainen lääkitys selviää käymällä ihotautilääkärillä.
      Eli hopuihopi tohtorille siitä.

      ja miksi pikkunäpyistä on muutenkaan huolta jos eivät eritä,kutise tai särje??

      Minä olen luojanluoma,en eläissäni ole käyttänyt mitään meikkejä tai voiteita ja luullaan aina väh viisi vuotta nuoremmaksi kuin olen.
      Turhien aineiden käyttö iholla lisää riskiä saada ihosairauksia.

      • liikkumattomuudesta

        Ja vääränlaisesta ravinnosta jos ei katso yhtään mitä syö. Einesruokaa pitäisi välttää ja teetättää kropallaan työtä jotta kuona- aineetkin tulisi hikoilla En ole asiantuntija mutta tuntuisi olevan lääkkeet huono apu ongelmiin kun kemikaalit vain myrkyttää ensiststäänkin.

        Minä kyllä tykkään kevyesti ehostaa naavärkkiä siilloin tällöin enkä ole siihen kuollut. Kotona ja ulkoillessani en sentään pakkeleissa viihdy. Ilman saasteiden ja UV säiteilyn takia käytän voiteita naamalla kun taas muun ihon voi vaatteilla peittää, muttei naamaa kun lähden lenkkeilemään. Mitään ihosairauksia ei ole koskaan tullut, päinvastoin iho on paremmassa kunnossa kun siitä ei huolehtisi millään lailla.

        Ei kukaan viihdy jossan kuivassa, hilseilevässä tai näppyläisessä ihossa enkä pidä minkään näköisin joitain luonnonluomuksia joilla harmaa pää ja yhtä harmaa iho jota ei ole koskaan hoidettu kuin mäntysuvalla.

        Kevyen ehostuksen tekemisen ei luulisi olevan vaikeaa ja kannattaisi sitä harrastaa naisen aina ajottain ettei ihan luoonnolliselta ala näyttämään sillä sen on miehekästä. Kokeilemalla löytää hyvän meikkivoiteen ja vähän ripsiväriä ja luonnon läheisiä luomivärejä ettei mitään räikeitä. Iäkkäämpänä ei kannata enään käyttää mitään räikeitä huulipunia eikä kynsilakkoja koska se tuo ihon rypyt esiin. Ei rajauksia silmiin niin että näyttää pandakarhulta. Kevyesti ehostettu ikäihminen näyttää ihan toiselta kuin joku "luonnonkaunis" jota on vain omasta mielestään mutta muiden mielestä näyttää kamalan vanhalta. Ei tule mitään ihosairauksia kun pesee meikit pois yöksi, ettei mene nukkumaan niiden kera. Kyllä ne ihosairaudet tulee ihan jostain muista asioista kuin meikkaamisesta.


    • ?

      vähemmän simennestettä kasvoille ja enemmän peseytymistä

    • nääääin

      Sinkki tabletteina voi auttaa mulla on ainakin auttanut. Ja sitten jos on punoittava finni niin siihen voi laittaa myös ihan tavallista vauvojen sinkkivoidetta niin ei mee kauaakaan kun näppy lähtee veks. Jos finneistä ja näpyistä on jäänyt punaset läiskät niin oon huomannut, että tolla sinkkivoiteella ne punaset läiskät on huomattavasti vaalentuneet ja lähtee pois nopeesti, Ei jää arpiikaan niin helpolla.

      • taaskohan

        jouvuin käyttämään sinkkivoijetta, kun tuli liikaa pukittua tuota raksta ja pelit ei vaan kestäny.. voi sitä nuoruutta


    • Mari*

      Rummutan myös oikean ruokavalion perään. Pähkinät aiheuttivat itselle hieman samanlaista ihottumaa. Ja sitten on nuo hormooninäppylät, joihin auttaa aurinko ja D-vitamiini.

    • Hei,
      Kosmetologi osaisi arvioda ihon tarkemmin ja sinulle sopivat kotihoitotuotteet.
      Iho on yhtä yksilöllinen kuin sinäkin!
      Siispä hoidon tarpeen osaa määrittää ammattilainen (kosmetologi), joka ohjaa tarvittaessa iholääkärille.

      Näppysi voivat olla finnejä eli epäpuhtauksia tai pintakuivuudesta johtuvia ns. miliumeja.
      Viestiksi tulleissa vastauksissa oli kyseessä mm. ihosairaus ns. ruusfinni l acne rosacea, mutta kuvaamasi oireet ja sijainti eivät viittaa sellaiseen.
      Ole huoletta!

      Finnejä voi olla monen laatuisia ja niiden hoitoonkin vaikuttaa paljonkin ihon tila; pintakuiva, seka-rasvainen vai rasvainen iho. Onko tulehdusta vai ei..

      Miliumit taas ovat vain pintakuivassa ihossa esiintyvää keratiinia. Nämä ovat valkoisia pieniä (joskus isojakin) kovan tuntuisia näppyjä. Miliumeissa ei ole ulostulo-aukkoa, joten niiden poisto tuskin onnistuu ilman apua (eikä välttämättä silloinkaan).
      Näiden lisääntymistä voit ennalta ehkäistä ihoa kosteuttamalla. Miliumien sijaintipaikkja ovatkin kuivuudesta kärsivät alueet, mm. silmänympärysseutu, ohimot...

      Epäpuhtauksista kärsivälle kuorinta ( savi on hyvä) 1 x vko on todella hyvä kotihoito.
      Se auttaa ihoa kirkastumaan ja selkeästi parantaa ihon hengittävyyttä.
      Ihotyypille sopiva naamio tai hoitovoide päälle.
      Sekarasvaiselle iholle liian kuivattavat tuotteet voivat aiheuttaa rasvoittumiskierteen...
      Epäuhtauksien tai rasvasen ihon kanssa elävälle suosittelen tyynyliinan tehostettua vaihtamista, koska hiusten tali on otollista finnien herkkua.

      Suosittelen ammattilaisella käymistä, koska kyseessä voi olla tosiaan muutama vaihtoehto.
      Kosmetologi osaa opastaa ja neuvoa oman hoito-ohjelmasi.
      Toivottavasti tämä auttoi.
      Heidi

    • kek

      näpyt johtuu syövästä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe