Piilokeliakia?

.........

Minulla on jokapäiväistä nokkosihottumaa kaulalla, niveloireita (jäykkyyttä, turvotusta, ym), vatsakipua, ilmavaivoja, ripulia, vuosia kestänyttä ja välillä todella voimakastakin kurkkukipua sekä äänen käheyttä, aftoja suussa sekä suun limakalvot ovat menneet todella vaaleiksi ja D-vitamiinin imeytysmishäiriö jonka takia kalsium ei imeydy kunnolla. Ikää 24 vuotta!

Tiedän että viljatuotteet pahentavat kurkkukipuani (pääoire), ainakin kaurapuuro on pahasta sekä happolääkityksen (refluksiepäily) aikana ohrapuuron oksensin aina pois sulamattomana parinkin tunnin jälkeen syömisestä ja vehnä aiheuttaa kanssa oireita. Refluksilääkekokeilusta ei ollut mitään hyötyä, kokeiluja 2 vuotta, eikä oireet ole tyypilliset refluksi/närästysoireita. Testien mukaan vilja-allergiaa ei ole.

Äidilläni on ollut samankaltaisia oireita kuin minulla esim. ohrasta mahakipua. Hänellä todettiin keliakia. Voiko oireeni sittenkin olla keliakian oireita? Verikokeissa ja mahalaukun tähystyksessä ei näkynyt mitään siihen viittaavaa. Lääkärit eivät ole osanneet auttaa.

16

3463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi tähystys

      Ainakaan sinulla ei vielä ole keliakia puhjennut jos gastroskopia on tehty eikä suolinukka ollut tuhoutunut. Se ei tarkoita sitä etteikö se voisi myöhemmin puhjeta, mutta mitään "piilokeliakiaa" ei ole. Koska sinulla on koepala otettu? Yhdellä ystävälläni oireet jatkuivat ja hänelle tehtiin vajaan kahden vuoden kuluttua uusi tähystys ja siinä näkyi suolinukan tuhoutuminen. Joillakin se vain kestää kauemmin kuin toisilla.
      Kaura tosin sopii useimmille keliaakikoille!

      • .......

        Oireet eivät siis voi olla keliakian oireita?


      • selvä juttu
        ....... kirjoitti:

        Oireet eivät siis voi olla keliakian oireita?

        Missäs kohtaa tuossa vastauksessa niin sanottiin? Jos sulla on tuore tähystys jossa suolinukka oli kunnossa niin sulla ei ole keliakiaa. Piste.


      • ..........
        selvä juttu kirjoitti:

        Missäs kohtaa tuossa vastauksessa niin sanottiin? Jos sulla on tuore tähystys jossa suolinukka oli kunnossa niin sulla ei ole keliakiaa. Piste.

        Ainoa keino kuitenkin päästä näistä vatsavaivoista on syödä gluteiinitonta ruokaa.
        Eli mun pitäisi jatkaa viljan syöntiä niin kauan kunnes suolessa on muutoksia! Kuulostaa tyhmältä!


      • kaeliaakikko
        .......... kirjoitti:

        Ainoa keino kuitenkin päästä näistä vatsavaivoista on syödä gluteiinitonta ruokaa.
        Eli mun pitäisi jatkaa viljan syöntiä niin kauan kunnes suolessa on muutoksia! Kuulostaa tyhmältä!

        tyhmää ehkä mutta ainoa keino varmistaa diagnoosi mikä on tärkeää että voidaan poissulkea keliakian mahdollisuus..


      • Vaivaantunut

        Minut laitettiin juuri verikokeisiin mahdollisen piilokeliakian poissulkemiseksi. Toisin sanoen tyypillisimpiä keliakian oireita ei ole, mutta eräs vaivani saattaa johtua keliakiasta.


      • Allergia vai keliakia
        kaeliaakikko kirjoitti:

        tyhmää ehkä mutta ainoa keino varmistaa diagnoosi mikä on tärkeää että voidaan poissulkea keliakian mahdollisuus..

        Voi ihminen olla allerginen jollekkin tietylle viljalle ilman että hänellä on keliaakikon suolinukkamuutoksia. Kokeile 6 viikkoa gluteenittomalla ruokavaliolla. Jos viljat eivät kropallesi sovi niin olon pitäisi ruveta helpottumaan. Ei ole mitään järkeä syödä viljatuotteita jos ne selkeästi aiheuttavat oireita. Yliherkkyytesi esim. Vaaleille viljoille ei ole välttämättä puhjennut keliakiaksi asti ja voi olla ettei ikinä puhkeakaan !!!


    • aitänike

      Minulla on samantapaisia oireita. Ripuli ja ummetus vuorottelevat. Tästä on seurannut kivuliaat peräpukamat ja haava. Verta tulee vähän aina ulostattaessa. Olen aloittanut peräpukamavoiteen käytön. En ole huomannut vielä muutoksia. Vaikuttaa aika pahalta, koska nämä ovat vaivanneet pitkään ja olen vain ajatellut, että "aika ja istumiskylvyt ne parantaa" mutta ei. Farmaseutti kyllä sanoi, että peräpukamien hoidon viivyttäminen ei ole vaarallista. Hän sanoi kyllä, että jos kyseinen voide ei tehoa niin pitäisi lääkärille päästä.

      Lisäksi minulla on atooppinen ihottuma ja allerginen nuha. Olen lukenut, että ne olisivat jotenkin yhteydessä keliakiaan? Lisäksi on paljon ilmavaivoja. Minulla on myös masennus, johon syön lääkkeitä, jotka eivät tunnu kauheana auttavan.

      Masennukseeni vaikuttaa varmasti nämä jokapäiväiset vatsaoireet. Olen joskus myös todella väsynyt ilman syytäkin. Minulle on vasta tullut afta suuhun. Se on todella kivulias. Viimeksi pienenä ollut afta suussa. Ei muistaakseni näin kivulias kuitenkaan. En aio hankkia siihen lääkettä, koska nehän lähtevät itsestäänkin? Eikä minulla ole joka vaivaan rahaa ostaa lääkettä ja helpotusta..

      Olen myös huomannut kynsissäni muutoksia. Pitkittäisiä uria on paljon, mutta enemmänkin ihmetyttää, kun peukalon kynnessä on poikittaisia kuoppia tai sellaisia uria. Olen kuullut, että ne voisivat johtua esimerkiksi vitamiininpuutoksista. Syön kuitenkin monivitamiini tabletteja sekä maitohappobakteereja.

      Minulla on myös laktoosi-intoleranssi. Olen itse sen havainnut. Testeihin en ole päässyt. Olen vain vältellyt laktoosia sisältäviä tuotteita. Laktoosista johtuvan vatsakivun ja ilmavaivat tunnen ja ne ovat erilaisia kuin nämä muut kivut.

      Kaulan imusolmukkeeni ovat turvotelleet hyvin pitkään. Olen siitä sanonut lääkärille, joka sanoo vain, että se on tavallista nuoressa iässä ja muutenkin. Mielestäni nämä oireeni viittaavat kyllä johonkin. En vaan tiedä mihin. Keliakia tulee mieleen ja kilpirauhasen vajaatoiminta..

      Harmi vain, että kun näistä oireista kerron ajanvarausta lääkärille tehdessä, niin sanovat vain, että on kuukauden jono lääkärille. Eivät voi laittaa seuraavaa vapaata aikaa, vaan pitäisi itse olla aktiivinen ja soittaa joka viikko ja tiedustella. Ei kyllä kauhena innostaisi. Ja pitäisi varmaan ensin hankkia terveydenhoitajalta lähete esimerkiksi tuohon keliakian tutkimiseen?

      • ...........

        Miten teillä on keliakia huomattu? Lääkäri sanoi ettei välttämättä näy yläkautta tehtävässä tähystyksessä vaan pitäisi tehdä tähystys alakautta. Mulla kans poikittaiset juovat kynsissä.

        Itse olen käynyt yksityisellä lääkärillä, mutta kukaan ei osaa auttaa.
        Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta jossain vaiheessa laktoosituotteista sain oireita.

        Gluteeniton ruokavalio ainakin auttaa ettei tarvii kokoajan rampata vessassa isommalla asialla.


      • .......
        ........... kirjoitti:

        Miten teillä on keliakia huomattu? Lääkäri sanoi ettei välttämättä näy yläkautta tehtävässä tähystyksessä vaan pitäisi tehdä tähystys alakautta. Mulla kans poikittaiset juovat kynsissä.

        Itse olen käynyt yksityisellä lääkärillä, mutta kukaan ei osaa auttaa.
        Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta jossain vaiheessa laktoosituotteista sain oireita.

        Gluteeniton ruokavalio ainakin auttaa ettei tarvii kokoajan rampata vessassa isommalla asialla.

        Pitkittäisiä uria kynsissä. Syön kalsiumia silloin tällöin ja vitamiineja.
        Mun luusto on kyllä varmaa huonossa kunnossa. Sääriluussa kuoppia ja ikää 26v.


      • kaeliaakikko
        ........... kirjoitti:

        Miten teillä on keliakia huomattu? Lääkäri sanoi ettei välttämättä näy yläkautta tehtävässä tähystyksessä vaan pitäisi tehdä tähystys alakautta. Mulla kans poikittaiset juovat kynsissä.

        Itse olen käynyt yksityisellä lääkärillä, mutta kukaan ei osaa auttaa.
        Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta jossain vaiheessa laktoosituotteista sain oireita.

        Gluteeniton ruokavalio ainakin auttaa ettei tarvii kokoajan rampata vessassa isommalla asialla.

        diagnoosin varmistaa vain ohutsuolesta napattu koepala joka otetaan vatsan tähystyksen yhteydessä muun tutkimuksen lisänä mikäli on syytä epäillä keliakiaa esim veren alhaisen hb:n takia ym muiden selittämättömien oireiden takia..paksusuolen tähystys tehdää yleensä jos on ollut epämääräisiä oireita pitkään,sillä varmistetaan pakoputken terveys..itelle tehty molemmat..diagnoosi-keliakia,lisäks ulosteessa jotain mitä en muista mutta sain antibiootti kuurin siihen muuten paksusuolessa ei ollu mitään hälyyttävä..loppulausunto oli että keliakia selittää kaikki vaivat..ja totta se olikin kun aloin noudattaa keliakia tiukkaa ruokavaliota,oireet pois parissa päivässä ja hb alkoi nousemaan 4 viikossa 68:sta aina 135:een rautatableteilla..noi sun kynsi jutut voi liittyä johki ravinto puutteeseen tai johonki vitamiini juttuun onks verenkuvas ok noin muuten jos veriarvot ok niin harvoi sitä mitään puutostilaa kärsii


    • Vilja-allerginen

      Jos ja kun äidilläsi on keliakia on jonkinasteinen todennäköisyys, että sairastat itse keliakiaa myös. Jos suolinukka on kunnossa gluteeniherkkyys ei ole vielä tuhonnut sitä Veren vasta-aineet paljastavat keliakian, mutta esim. IgA puutteisilla vatsa-ainetestitkään eivät aina anna oikeaa tulosta. Mikään ei estä sinua välttämästä tai vähentämästä epäsopivia ruokia. Monet tällä palstalla kirjoittaneet ovat kertoneet, että ensin veritestit näytivät positiivista ja monen vuoden jälkeen vasta suolinukka katosi. Veritestitkään eivät näytä aina oikein. Ruotsissa on enemmän kuin Suomessa IgA puutteisia ja keliakiaa sairastavien joukossa IgA puute on yleisempää kuin "tavallisten" ihmisten keskuudessa.

    • kipuaaa

      osaako joku kertoa mistä vatsan kipu tähystyksen jälkeen jotuu

    • Turpomaha

      Samanlaisia oireita kuin ylläkuvatuilla jo 15 vuotta. Kaikki testit otettu (allergiat, keliakia, laktoosi-int, gastroskopia, verikokeita), mitään niissä ei näy. Nyt olen ollut viljattomalla ruokavaliolla (VHH vähähiilihydraattinen) n. vuoden, ja turvotus, ja useat nivelkivut hävinneet. Suosittelen googlaamaan aiheesta. Nyt kestän hyvin myös maitotuotteita, jotka ennen viljan kanssa aiheuttavat oireita. Nyt jos syön viljaa, tulee heti kurkku kipeäksi, ja suun limakalvot menevät rikki. Kokeile vähähiilihydraattista ruokavaliota 2 viikkoa, niin huomaat eron.

    • tomppaa__

      viljat aiheuttaa monelle vatsavaivoja. monet suolivaivat johtuvat puhtaasti viljoista. joillakin ihmisillä se johtuu keliakiasta ja vielä useammat ihmiset ovat gluteiiniyliherkkiä. Kannattaa ehdottomasti kokeilla viljatonta. oma ummetukseni katosi kun vaihdoin viljattomalle.

    • ummiska

      mene kilpirauhaskokeisiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe