sijotuksessa suomenlapinkoira

so what

mä tässä mietin, et mikä on kasvattajan vastuu ja mikä sitten sijottajan vastuu koirasta?
onko sijotus omistajalla mitään etuja koiraa kohtaan ja saako vaikuttaa esim. tulevien pentujen isän valintaan tai pentujen hoitoon tms?

9

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapska

      Sijoittaja eli tulevan pentueen kasvattaja valitsee isät. Pentujen hoitoon millä tavalla vaikuttaa ? Mitä tarkoitat =?

      • :)

        Juu ei sijoitus perhe voi vaikuttaa isään ja yleensä emä synnyttää kasvattajan luona ...riipuen millaisen sopimuksen olette tehneet . Kasvattaja maksaa kaiken astutukseen/tiineyteen/synnytykseen/pentuihin liittyvän .
        Kasvattaja on yleensä tietty näkemys mitä kasvatustyöltään haluaa joten ei olisi mitään järkeä antaa sijoituskodin päättää urosta .
        Jos pennut syntyvät teillä niin kasvattaja varmasti haluaa pennut hoidettevan tietyllä jo hyväksi havaituilla tavalla .
        Kasvattaja varmasti kertoo teille mielellään miksi kyseiseen urokseen on päädytty jne ... :)


      • so what
        :) kirjoitti:

        Juu ei sijoitus perhe voi vaikuttaa isään ja yleensä emä synnyttää kasvattajan luona ...riipuen millaisen sopimuksen olette tehneet . Kasvattaja maksaa kaiken astutukseen/tiineyteen/synnytykseen/pentuihin liittyvän .
        Kasvattaja on yleensä tietty näkemys mitä kasvatustyöltään haluaa joten ei olisi mitään järkeä antaa sijoituskodin päättää urosta .
        Jos pennut syntyvät teillä niin kasvattaja varmasti haluaa pennut hoidettevan tietyllä jo hyväksi havaituilla tavalla .
        Kasvattaja varmasti kertoo teille mielellään miksi kyseiseen urokseen on päädytty jne ... :)

        siinähän se vasta pulma onki, ettei aijo kertoa.. miksi tämä on niin salaista?
        sekin että voiko sijoittaja sanoa, että mun on nyt pakko syöttää samaa ruokaa mitä hän on syöttäny.
        aikasemmin sano ettei tarvitse syöttää ja saat valita hyvän laadukkaan toisen tilalle..
        no sitähän mä tässä oon tehny, mutta tuntuu ettei se auta..
        koira on minun joten miksi mua ei tavallaan kuunnella ja minusta on todella tärkeää, että koira saa ruokaa ja vettä.. eikä niinkään sillä hemmetin merkillä ole väliä.
        meillä on toinenki koira joka täysin terve ja hyvässä kunnossa, vaikka en nyt aina sitä kalleinta mahollista sille syötäkkään :D


      • sakke.kl
        so what kirjoitti:

        siinähän se vasta pulma onki, ettei aijo kertoa.. miksi tämä on niin salaista?
        sekin että voiko sijoittaja sanoa, että mun on nyt pakko syöttää samaa ruokaa mitä hän on syöttäny.
        aikasemmin sano ettei tarvitse syöttää ja saat valita hyvän laadukkaan toisen tilalle..
        no sitähän mä tässä oon tehny, mutta tuntuu ettei se auta..
        koira on minun joten miksi mua ei tavallaan kuunnella ja minusta on todella tärkeää, että koira saa ruokaa ja vettä.. eikä niinkään sillä hemmetin merkillä ole väliä.
        meillä on toinenki koira joka täysin terve ja hyvässä kunnossa, vaikka en nyt aina sitä kalleinta mahollista sille syötäkkään :D

        ja siinä ehdot sen kun luette.Ei kasvattajan tarvitse valistaa teitä ollenkaan ja tuo ruuan määrääminen johtuu siitä jotta tiineenä emo tarvitsee ihan eripöperön,kun normaalsiti ja samoin imettäessä.Pitää olla parempaa ja ravinnerikkaampaa ruoka tai pennutus menee pieleen.
        Sanoit jotta koira on sinun,mutta se ei pidä paikkaansa koira on kasvattajan jos kerran sijoituksessa ja voi hakea sen pois halutessaan.Kun sopimus täytetty eli vaikka yhdet pennut siirtyy koira vasta sinun omistukseen.Se muuten omistaalain mukaan koiran jonka nimi on omistajan kohdalla kennelliiton rekisterissä ei se jonka luona asuu.


      • so what
        sakke.kl kirjoitti:

        ja siinä ehdot sen kun luette.Ei kasvattajan tarvitse valistaa teitä ollenkaan ja tuo ruuan määrääminen johtuu siitä jotta tiineenä emo tarvitsee ihan eripöperön,kun normaalsiti ja samoin imettäessä.Pitää olla parempaa ja ravinnerikkaampaa ruoka tai pennutus menee pieleen.
        Sanoit jotta koira on sinun,mutta se ei pidä paikkaansa koira on kasvattajan jos kerran sijoituksessa ja voi hakea sen pois halutessaan.Kun sopimus täytetty eli vaikka yhdet pennut siirtyy koira vasta sinun omistukseen.Se muuten omistaalain mukaan koiran jonka nimi on omistajan kohdalla kennelliiton rekisterissä ei se jonka luona asuu.

        olen tästä asiasta puhunu muitten tuttujen kanssa, joilla on sijotuskoiria ni sanovat ettei todellakaan tarvi syöttää samaa ruokaa mitä kennelin pitäjä on aikasemmin syöttäny! missä niin lukee että näin täytyisi tehdä?? tää on jotain hemmetin pätemistä ja suuruuden hulluutta hallita kaikkea mahollista! tässä on myös se hyvä puoli, että ite voin irtisanoa sopimuksen vaikka heti.. tosin rahojahan en saa takasi :D mut se on pienin huolen aiheeni tässä tilanteessa..


      • Anon12345
        so what kirjoitti:

        olen tästä asiasta puhunu muitten tuttujen kanssa, joilla on sijotuskoiria ni sanovat ettei todellakaan tarvi syöttää samaa ruokaa mitä kennelin pitäjä on aikasemmin syöttäny! missä niin lukee että näin täytyisi tehdä?? tää on jotain hemmetin pätemistä ja suuruuden hulluutta hallita kaikkea mahollista! tässä on myös se hyvä puoli, että ite voin irtisanoa sopimuksen vaikka heti.. tosin rahojahan en saa takasi :D mut se on pienin huolen aiheeni tässä tilanteessa..

        Koira tosiaan on kasvattajan edelleen joten ymmärrän hyvin että hän haluaa koiran saavan parasta mahdollista ravintoa ennen tiineyttä ja sen aikana. Uroksen salailua hieman ihmettelen mutta ehkä hän ei ole vielä edes tehnyt lopullista päätöstä joten ei siksi vielä sitä kerro, tai ei halua asian leviävän suurelle yleisölle. Niissä ruuissakin tosiaan on hurja ero että syöttääkö luppaa vai laadukkaampaa eläinkaupan ruokaa, sitä en tiedä voiko kasvattaja PAKOTTAA syöttämään jotain tiettyä merkkiä, ehkä hänen mielestään valitsemasi ruoka ei sitten ole ollut riittävän hyvää hänen koiralleen. Sijoituskoirien kanssa ei ole oikein varaa valittaa, kasvattajat hakevat yhteistyökykyisiä koteja joissa tehdään asiat heidän toiveidensa mukaisesti.


      • Jopas nyt
        so what kirjoitti:

        olen tästä asiasta puhunu muitten tuttujen kanssa, joilla on sijotuskoiria ni sanovat ettei todellakaan tarvi syöttää samaa ruokaa mitä kennelin pitäjä on aikasemmin syöttäny! missä niin lukee että näin täytyisi tehdä?? tää on jotain hemmetin pätemistä ja suuruuden hulluutta hallita kaikkea mahollista! tässä on myös se hyvä puoli, että ite voin irtisanoa sopimuksen vaikka heti.. tosin rahojahan en saa takasi :D mut se on pienin huolen aiheeni tässä tilanteessa..

        Hei,
        kuule et sinä todellakaan VOI sanoa sopimusta irti sillä tapaa, että saisit sen tiineen nartun itsellesi... ainakaan niin. Toiseksi se sopimus on kahden kauppa. Olette molemmat allekirjoittaneet sen. Se sitoo, kunnes KUMPIKIN yhteispelillä sanoo sopimuksen irti.

        Jos tahdot siitä kokonaan luopua ja toinen suostuu, niin takaisin voit sen viedä. Onko se parasta, jos koira on sinulle niin vähän rakas, että sinun pitää alkaa pienestä ruokasäkin hinta-erosta alkaa tapella kasvattajan kanssa, joka ajattelee sen sinun hallussasi olevan tiineen ja kohta pennut saavat sekä pari kk niitä imettävän koiran, ja sen tulevien pentujen, terveyttä ... ei mitään ihme pirullisuutta sinua kohtaan suinkaan...! Jos sinusta sinä tiedät paremmin kuin kasvattaja, mikset sinä kasvattanut itse omaa koiraasi, miksi ostit toiselta ja luotit asiantuntemukseensa - mutta et sitten, kun pitäisi haltuusi uskotusta sijoitusnartusta jaksaa pitää huolta. Kaikki vain rahasta kiinni, muutamasta eurosta ? Mikset niitä pyydä häneltä, jos itsellä ei ole rahaa?

        Jos sinulla todella ei ole varaa /halua /ymmärrystä tulevien pentujen ja nartun tulevaa hyvinvointia ajatellen syöttää tiineysaikana sitä mitä kasvattaja paremmalla ymmärryksellä luultavasti käskenyt,
        pyydä se hinnanero kasvattajalta. Toisaalta kasvattajan kuuluu maksaa lisääntymisestä aiheutuvat lisäkulut. Se ei kuitenkaan tarkoita pilkkuaviilaamaan alettaessa, etteikö sinun tarvitsisi koiraa siellä ruokkia ja sitä maksaa, mutta lisäkulut, esim kalliimman ruuan kulungin eron sinun käyttämääsi, kasvattaja voisi maksaa. Likikään kaikki eivät alkaisi noin muutamasta eurosta alkaa vikistä ja laskea taskulaskimella, mutta jos se nyt noin on...


      • Kumma juttu
        so what kirjoitti:

        siinähän se vasta pulma onki, ettei aijo kertoa.. miksi tämä on niin salaista?
        sekin että voiko sijoittaja sanoa, että mun on nyt pakko syöttää samaa ruokaa mitä hän on syöttäny.
        aikasemmin sano ettei tarvitse syöttää ja saat valita hyvän laadukkaan toisen tilalle..
        no sitähän mä tässä oon tehny, mutta tuntuu ettei se auta..
        koira on minun joten miksi mua ei tavallaan kuunnella ja minusta on todella tärkeää, että koira saa ruokaa ja vettä.. eikä niinkään sillä hemmetin merkillä ole väliä.
        meillä on toinenki koira joka täysin terve ja hyvässä kunnossa, vaikka en nyt aina sitä kalleinta mahollista sille syötäkkään :D

        Miksi se, ettei kasvattaja aio kertoa sinulle urosta, on sinulle jokin "pulma" ?
        Mistä se pulma ja ongelma syntyy ? Missä se on ? Miksi ?
        Miksi sinulle se pitäisi kertoa ? Tarvitseeko sen olla salaistakaan ?
        Eihän se kuulu sinulle millään tavoin !

        Merkillä ehkä ei niinkään väli vaan sen sisällöllä.
        Ehkäpä kasvattaja ei tahdo pentujensa kasvavan sellaisen nartun sisällä, joka hänen asiantuntemuksensa perusteella söisi hänen mielestään kelpaamatonta ruokaa. Ruokaa, joka sisältää vaikkapa lisäaineita, ravintoarvoltaan kehnoja raaka-aineita, sellaisen merkkistä, mistä hänellä on huonoja kokemuksia tai mistä hänellä ei ole hyviä kokemuksia, jota hän ei tunne ja tiedä hyväksi ja linjansa koirille sopivaksi.


      • so what
        Kumma juttu kirjoitti:

        Miksi se, ettei kasvattaja aio kertoa sinulle urosta, on sinulle jokin "pulma" ?
        Mistä se pulma ja ongelma syntyy ? Missä se on ? Miksi ?
        Miksi sinulle se pitäisi kertoa ? Tarvitseeko sen olla salaistakaan ?
        Eihän se kuulu sinulle millään tavoin !

        Merkillä ehkä ei niinkään väli vaan sen sisällöllä.
        Ehkäpä kasvattaja ei tahdo pentujensa kasvavan sellaisen nartun sisällä, joka hänen asiantuntemuksensa perusteella söisi hänen mielestään kelpaamatonta ruokaa. Ruokaa, joka sisältää vaikkapa lisäaineita, ravintoarvoltaan kehnoja raaka-aineita, sellaisen merkkistä, mistä hänellä on huonoja kokemuksia tai mistä hänellä ei ole hyviä kokemuksia, jota hän ei tunne ja tiedä hyväksi ja linjansa koirille sopivaksi.

        minulla on vasta 6kk IKÄNEN PENTU JOTEN MITÄ TE JAUHATTE JATKUVASTI TIINEESTÄ OLEVASTA KOIRASTA!!!!! alustavasti on kertonut että tulevaisuutta ajatellen aikoo EHKÄ teettää pennut, koska on jo löytänyt hyvän isä ehdokkaan. ihan vain mielenkiinnosta kysyin asiasta.. no varmaanki parempi olla kysymättä yhtään mitään jatkossa. on niin paljon kusettajia kasvattajissakin, että senkin takia kyselen asioista ja se ei ole mikään rikos jos on kiinnostunut asioista.

        jatkossa asiallista keskustelua!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe