Yliopiston valintakokeet

student90

Okei, eli onko kellään tietoa, että minkälainen systeemi yliopistoilla on valintakokeiden suhteen - eli kutsutaanko sinne valintakokeisiin kirjeellä, vai täytyykö sinne vain mennä paikalle? Kun minulle sanottiin, että sinne pitäisi vain mennä paikalle siihen pääsykokeeseen ja minulla nyt ei ole mitn tietoa asiasta. Hain viime keväänä kieliä lukemaan, muttei minulle tullut mitn kirjettä mistään yliopistosta, jossa oltaisi pyydetty pääsykokeisiin. Joten en mennyt pääsykokeeseen ollenkaan.

Jos vain tiedätte jotain pääsykoe asiasta tai ylipäätään kielten lukemisesta yliopistossa, niin olisin hyvin kiitollinen jos kertoisitte tietonne. :)

Kiitos.

7

1490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evenif

      Tietääkseni pääsykokeisiin ei koskaan tule erillistä kutsua. Yliopiston nettisivuilta löytyy tiedot pääsykoepaikasta, ajasta jne. Kaikki hakeneet ovat kai oikeutettuja menemään pääsykokeeseen?

    • njäh

      Yliopistoista EI (yleensä ainakaan!) lähetetä pääsykoekutsuja. Eli kyllä nyt viime keväänäkin taisit missata mahdollisuutesi ihan vaan tietämättömyyttäsi. Yliopistoissa kaikki hakijat osallistuvat pääsykokeisiin ilman erillistä kutsua. Poikkeuksiakin toki on. Kannattaa ottaa selvää, miten systeemi on omalla alalla.

    • neljän ruuhka

      Tämän on oltava aprillipila. Eihän kukaan aikuinen ihminen suunnittele yliopisto-opintoja selvittämättä, millainen ko. alan pääsykoekäytäntö on. Olet provoilija, eikös niin.

      • student90

        Öööm no ei kyllä ole pila! Minä olen katsonut vaikka mistä tuota asiaa, eikä ole silmiin sattunut missään se tieto, ettei pääsykokeisiin kutsuta. Ja yliopisto-opinnot minulle olivat vähän niinkuin varasijalla, jos en olisi päässyt haluamaani ammattikorkeakouluun. Halusin vain kokeilla, että onko minulla mitn mahiksia päästä yliopistoon lukemaan kieliä, koska ne kumminkin kiinnostavat. Aika moni minun ikäisistäni ei tiennyt tuota asiaa, vaikka he itsekin yliopistoon hakivat.

        Mutta kiitos oikein kovasti kahdelle ensimmäiselle vastaajalle. Olen ensi kerralla viisaampi ja menen pääsykokeisiin ilman kutsua. :)


      • Suora tai pääsykoe
        student90 kirjoitti:

        Öööm no ei kyllä ole pila! Minä olen katsonut vaikka mistä tuota asiaa, eikä ole silmiin sattunut missään se tieto, ettei pääsykokeisiin kutsuta. Ja yliopisto-opinnot minulle olivat vähän niinkuin varasijalla, jos en olisi päässyt haluamaani ammattikorkeakouluun. Halusin vain kokeilla, että onko minulla mitn mahiksia päästä yliopistoon lukemaan kieliä, koska ne kumminkin kiinnostavat. Aika moni minun ikäisistäni ei tiennyt tuota asiaa, vaikka he itsekin yliopistoon hakivat.

        Mutta kiitos oikein kovasti kahdelle ensimmäiselle vastaajalle. Olen ensi kerralla viisaampi ja menen pääsykokeisiin ilman kutsua. :)

        Valmistu ensin AMK.sta ja sitten suuntaa sillä AMK Licens tutkinnolla kohti Yliopiston opintoja .
        AMK tutkinto on hyväksytty tutkinto jopa suoraan ilman pääsykokeita suorahaussa esm. Economica, Laki, jne.
        Hakemukseen on asetettu esm. KTM-tasoisen tutkinnon suoravalinta hakemukseen kaksi laatikoa, AMK [ ] tai olet suorittanut ylempi AMK [ ] haku pätevyyden .
        Voi olla että kun oikein yrität sitä AMK tutkintoa kielipuolilla on suora valinta ilman pääsykoe osallistumista löydät asiasta enemmän kun menet http://helsinki.fi/hum/opiskelijavalinnat/index.htm ( sisältöä en ole tarkastanut onko juuri mitä tarkoitit mahdollisuutta lukea Helsingissä tai vaihtoehtoisesti Åbu Akademi.ssa ) .


      • maisteriina
        Suora tai pääsykoe kirjoitti:

        Valmistu ensin AMK.sta ja sitten suuntaa sillä AMK Licens tutkinnolla kohti Yliopiston opintoja .
        AMK tutkinto on hyväksytty tutkinto jopa suoraan ilman pääsykokeita suorahaussa esm. Economica, Laki, jne.
        Hakemukseen on asetettu esm. KTM-tasoisen tutkinnon suoravalinta hakemukseen kaksi laatikoa, AMK [ ] tai olet suorittanut ylempi AMK [ ] haku pätevyyden .
        Voi olla että kun oikein yrität sitä AMK tutkintoa kielipuolilla on suora valinta ilman pääsykoe osallistumista löydät asiasta enemmän kun menet http://helsinki.fi/hum/opiskelijavalinnat/index.htm ( sisältöä en ole tarkastanut onko juuri mitä tarkoitit mahdollisuutta lukea Helsingissä tai vaihtoehtoisesti Åbu Akademi.ssa ) .

        Haetko tänä vuonna kauppakorkeaan vai oikikseen?


      • maisteriina
        student90 kirjoitti:

        Öööm no ei kyllä ole pila! Minä olen katsonut vaikka mistä tuota asiaa, eikä ole silmiin sattunut missään se tieto, ettei pääsykokeisiin kutsuta. Ja yliopisto-opinnot minulle olivat vähän niinkuin varasijalla, jos en olisi päässyt haluamaani ammattikorkeakouluun. Halusin vain kokeilla, että onko minulla mitn mahiksia päästä yliopistoon lukemaan kieliä, koska ne kumminkin kiinnostavat. Aika moni minun ikäisistäni ei tiennyt tuota asiaa, vaikka he itsekin yliopistoon hakivat.

        Mutta kiitos oikein kovasti kahdelle ensimmäiselle vastaajalle. Olen ensi kerralla viisaampi ja menen pääsykokeisiin ilman kutsua. :)

        AIVAN VARMASTI sen kyseisen yliopiston hakuoppaassa tai ko. tiedekunnan opiskelijavalintanettisivuilla on kerrottu pääsykoekäytännöstä. Ja jos siellä ei sanota erikseen, että kutsutaan pääsykokeisiin, niin tästähän me teemme tietysti sen loogisen johtopäätöksen, että erikseen ei kutsuta. Ja jos vielä kaiken tuon jälkeen olisi sinulle jäänyt epäselvää, niin olisit voinut soittaa ko. tiedekuntaan ja kysyä sieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe