Siis nyt kirjoitan VAIN omasta puolestani, jos joku tästä vetää purut nokkaansa niin siitä sitten vaan.
Uskallan kirjoittaa me muodossa, koska ydinperheemme on ollut kasassa jo viisi vuotta ja olen puhunut asiasta todella paljon mieheni ja myös hänen lastensa ja oman lapseni kanssa.
Ydinperhettä aletaan rakentamaan usein nuorena, se saattaa olla ensimmäinen pitkä suhde, kuten meillä. Ydinperheessä tehdään ne kaikki virheet jotka vievät eroon jos ei tajua herätä todellisuuteen. Parisuhdetta ei hoideta enää sen jälken kun tulee lapsia, elämä arkipäiväistyy ihan liikaa, parisuhteesta puuttuu intohimo ja tämä kaikki johtaa siiihen että rakkaus hiipuu hiljaa pois.
Kun elämä menee siihen pisteeseen ettei näe enää muuta mahdollisuutta kuin erota, ottaa ihminen yleensä opikseen, näin ainakin meillä.
Mieheni kanssa puhuimme niistä asioista jotka ydinperheessäämme johtivat eroon, ja niitä samoja virheitä on osattu varoa omassa liitossamme. Tämän lisäksi, kun lapsetkin on suht isoja, meillä on todella ollut mahdollisuus ja halu hoitaa parisuhdettamme. Jos meidän suhde ei ole kunnossa, ei perhekkään voi hyvin.
Aivan kuten ydinperheessäkin tapahtui, parisuhde kun hiipui sille tylsälle arkiselle rakkaudettomalle tasolle, voi koko perhe huonosti.
Meillä voidaan hyvin myös siksi, että lapsia on kuultu koko ajan. Esim. yhteen muutettiin vasta kun kaikki lapset, myös etälapset antoivat sille siunauksen. Lasten kanssa puhutaan asioista ja heitä kohdellaan tasapuolisesti. Onhan lapset joskus sanoneet että näyttäähän se vähän hassulle kun vanhempi pussailee ja kaulailee koko ajan ja on selvästi pihkassa, mutta toisaalta se näyttää lapselle kuinka hyvä vanhemman on olla, ja lapsi saa siitä tunteesta hyvän ja turvallisen olon.
Meillä kaikki perheenjäsenet ovat sitä mieltä että eroistamme sekä minun että mieheni koitui loppujen lopuksi pelkkää hyvää. Lapset ovat joskus kauhulla muistelleet ydinperheitään ja niissä olleita riitoja, ja nauttivat siitä ettei meillä tarvitse riitoja kuunnella.
Elämä on ihanaa, ja jokaisen tulisi muistaa että tuhkasta se feeniskin syntyi. Eron tullessa eteen tulisi jokaisen, jossain vaiheessa antaa itselleen lupa rakastaa jälleen.
Miksi meillä uusperhe on ydinperhettä parempi
27
1665
Vastaukset 27
- Ikävä ihminen
Totta kai ydinperhe voi pieleen mennä. Kukaan ei varmaan ole muuta väittänytkään. Eroon voivat johtaa monet syyt.
Samoin on selvää se, että se uusperhekin voi samoihin ongelmiin kaatua.
Asioista puhuminenn on ÄÄRIMMÄISEN hyvä asia kaikissa parisuhteissa. Jos ihmiset sitä enemmän harrataisivat, se toisen ihmisen kanssa oleminen olisi aina helpomapaa.
Kun ihmiset lähtevät sille "toiselle kierrokselle", he ovat siis jo jossakin asiiassa epäonnistuneet. Fiksu ihminen ottaa tällöin opikseen ja yrittää tehdä erilaisia toimia seuraavassa suhteessaan. Kaikilla tämä ei valitettavasti vain ei onnistu ja samat virheet toistetaan yhä uudelleen; niitä vain ei sen uuden rakkauden huuumassa ehkä heti huomaa.
Kun puolisoa vaihtaa "lennosta", asiat voivat jäädä työstämättä. Useissa eroissa kuitenkin on kaksi osapuolta ja tämä on jokaisen hyvä muistaa.
Jos se vanha koira oppii uusia konsteja, asiat ovat hyvin.
Hyvä on kuitenkin muistaa se, että kaikki ihmiset eivät eroa riitojen vuoksi. Jos elämä pelkäksi riitelyksi menee, ero on järkevä ratkaisu. Syitä niin riitoihin kuin muihinkin ongelmiin kuitenkin riittää. Riitaankin tarvitaan aina kaksi.
Viime kädessä rakastunut/ihastunut ihminen on TÄYSIN hormoniensa vietävissä. Suurin osa niistä ongelmista, joita parisuhteessa esiintyy, on nähtävissä jo seurusteluaikana. Hormoniensa sekoittama ihminen vain ei niitä näe. - wilma60
Hernettä en nenään vetänyt vaan allekirjoitan täysin kirjoituksesi. Tuo on minun ensimmäisen liittoni tarina melkein sanasta sanaan. Meillä ei kyllä riidelty mutta eipä muutenkaan ollut mitään puhetta kun ei ollut enää mitään sanomista toisillemme. Eroa en kuitenkaan missään vaiheessa edes miettinyt sillä minulle se elämä riitti. Miehelle ei riittänyt ja hän etsikin lohtua/seksiä/puhekaveria muualta.
Tuo luvan antaminen rakastua uudelleen oli itselleni tosi vaikea. Vuosia sydämen ympärillä oli suuri jääkimpale ja olinkin ihan varma että olen menettänyt kyvyn rakastaa toista aikuista. Mutta kun kohdalle sattuu ihminen joka pikkuhiljaa saa jään sulamaan niin sitten se on menoa. Mitään hullua rakastumista en ole koskaan kokenut ja varsinkin näin aikuisena ihmisenä uudelleen rakastuminen on tapahtunut järjen kautta. Ensin olen ajatellut asiat järjellä ja vasta sen jälkeen antanut luvan tunteille.
Lasten kanssa on asioista paljon puhuttu ja heitä olen kuunnellut elämäni eri tilanteissa. Lasten paras ja etu on ollut aina ensisijalla kun ratkaisevia asioita olen elämässäni päättänyt. On ilo huomata miten lapsetkin nyt nauttivat "uudesta" elämästämme. Vihdoinkin heillä on miehemalli kotona joka jaksaa touhuta heidän kanssaan, harrastaa yhdessä ja on jopa tuonut uusia harrastuksia meidän elämäämme. Entisen liiton virheistä olen ottanut oppia ja tässä uudessa suhteessa teen kaikkeni että en sortuisi samoihin virheisiin. Samoin tekee ja ajattelee toinen osapuoli. Tästä on hyvä jatkaa. - .............
Mä en tykkää tuolla tavalla vertailla kumpi on parempi. Koska noi ei ole noin simppeleitä.
- Mieheni lapselle olisi ehdottomasti parempi, jos olisi vain ydinperhe eli olisi vain yksi koti ja saisi joka päivä nähdä kumpaakin vanhempaansa.
- Ydinperhe olisi aikuistenkin kannalta kätsympi, koska siinä olisi vähemmän liikkuvia osasia, joita tulisi huomioida tai jotka vaikuttavat siihen arkeen.
Eli lähtökohtaisesti mun mielestä ydinperhe on parempi vaihtoehto yleisesti kuin uusperhe tai yh-perhe. Mutta sitten päästään siihen, että jokainen perhe on omanlaisensa. Joissain perheissä arki ym. asiat, kasvaminen (jos nuorena lähdetty kimppaan ja lapsia hankittu, miksei vanhempanakin) ajaa ne aikuiset niin vastakkain, että arkea rasittaa riitely, negatiivinen ilmapiiri ja se ei vaikuta enää edes aikuisten pahoinvointina vaan myös lapset voivat pahoin ja ahdistuvat siitä riitaisasta ilmapiiristä. Varsinkin kun lapsilla paha tapa kuvitella, että kaikki on heidän syytään.
On siis huonoja ja hyviä ydinperheitä. Niin on myös huonoja ja hyviä uusperheitä. Useimmiten löytyy sekä hyviä että huonoja piirteitä kuten vaikka se, että lapsi joutuu olemaan erossa vanhemmastaan ja aikuisille se liikkuvien osasten määrä (jonka huonous riippuu myös niistä aikuisista itsestään!!).
Meillä on nuo huonot puolet eli miehen lapsi ei voi asua kummankin vanhempansa kanssa. Ei muista sellaista aikaa, mutta kyllä se lapselle olisi aina simppelimpi ratkaisu. Mutta sitten on myös hyviä puolia:
- Minä kuten exän puoliso tykätään aidosti lapsesta ja ollaan yksi lisä lapsen elämään. Ei vanhempi, mutta positiivinen lisä. Ihan kuten hänen pikkusisarus täällä ja toinen toisessa päässä.
- Mies ja ex eivät enää riitele. He onnistuivat siinä, mikä on lopulta kaikkein tärkeintä jos ratkaisuna eroa käytetään. Riidat ja negatiivinen ilmapiiri loppuivat. Lapsi näkee, että vanhemmat pystyvät tulemaan toimeen keskenään ihan kuten me muutkin aikuiset hänen kodeissaan. Tämä on se konkreettisin juttu, joka musta tekee meidän perheestä ja puolestaan myös miehen exän perheestä hyvän. Kummassakin päässä uskon parisuhteen olevan hyviä (exästä en nyt tiedä, mutta onnellisilta vaikuttavat) ja siten aikuiset jaksavat myös paremmin olla tukena lapsen elämässä. Olen itse kuullut tarhasta ja koulusta, että lapsi vaikuttaa erittäin onnelliselta tapaukselta. Ja kyllähän sen huomaa, että hän ei joutunut ikinä valitsemaan puoliaan vaan hänellä saa olla sekä äiti, isä ja muut aikuiset ihmiset eikä hänen tarvitse kenestäkään luopua mielyttäkseen jotakuta toista.
KAPPAS TULI INNOSTUTTUA KIRJOITTAMAAN LIIAN PITKÄ VIESTI S24:n MAKUUN, ELI JATKOA SEURAA...- UPÄ
Aloittaja otsikoi juttunsa:
Miksi MEILLÄ uusperhe on ydinperhettä parempi
ja jatkoi:
Siis nyt kirjoitan VAIN omasta puolestani,
Hän ei siis yleistä vaan kirjoittaa omasta kokemuksestaan.
Yleistämistä tällä palstalla käyttää vain uusperheettömät joilla siitä
huolimatta ettei heillä uusperhettä ole on vankkumaton ajatus
siitä miten KAIKKI uusperheet on perseestä ja miten KAIKKI
uusperheelliset naiset on kodinrikkojia ja miten KAIKKI uusperheiden
naiset vihaa miehensä lapsia ja ex-puolisoita jne jne jne - .................
Summa summarum: Kummassakin mallissa oli omat hyvät ja huonot puolensa. Sinänsä musta noissa on kaikkein tärkeintä se, että jos on lähdetty eroamaan niin sitten oikeasti täytyy niellä katkeruutta, ylpeyttä tai vihaansa ja tehdä työtä sen eteen, että yh-/uusperheessä on sitten myös jotain hyvääkin lapselle. Jos parisuhde on ollut riitaisa, niin ei se paljoa lasta lohduta, jos eron jälkeenkin riidellään samalla tavalla. Ja lopulta; jos katsotaan sitä lapseen arjesta koostuvia ihmisten kokonaisuutta eli äidin uusperhettä ja isän uusperhettä, niin siitä löytyy kaikki samat ihmiset kuin ydinperheestäkin. Siksi lopulta tärkeintä on se, että ne aikuiset ihmiset on aikanaan hyvin valikoitu jo siinä ydinperheessäkin sillä eron jälkeenkin näiden samojen ihmisten velvollisuus on osata tulla toimeen kuin aikuiset ihmiset.
Siten siis siitäkin huolimatta, että uusperheemme on onnellinen ja sen suhteen on osattu toimia oikein niissä kohdissa, kun voisi toimia väärinkin, ja siihen on linkitettynä myös se minun, miehen ja yhteisemme ydinperhe, niin kyllä miehen ed. ydinperheessä oli hyvät puolensa: Simppelimpi rakenne kuin uusperhe. Ja ne aikuisten muodostamat osaset eli mies ja ex ovat hyviä vanhempia ja toiminnallaan tekivät erosta sellaisen ratkaisun, ettei sitä ole tarvinnut katua eikä siitä ole aiheutunut sellaista haittaa kuin riitaisissa eroissa ja sen jälkeisessä elämässä voisi olla. Lähtökohtaisesti ydinperhe oli hyvä, mutta elämä vei sitten siihen tilanteeseen, että ero oli parempi. Uusperhe taas on kypsillä valinnoilla ja sovulla taas myös hyvä ja toivottavasti elämä ei ikinä vie siihen pisteeseen, että pitäisi erota. Sitäpaitsi musta vähän kornia nyt edes tuollaista vertailla, kun en tuossa miehen ex-suhteessa edes elänytkään. Ja edellisen suhteen/perheen alentaminen ei mitenkään nosta nykyistä suhdetta/perhettä. Sehän on selvää, että suurimmassa osassa huono parisuhde vaikutti negatiivisesti myös ydinperhe-elämään. Ja sitten löytyy myös tilanteita, joissa eron voidaan sanoneen olla ihan turhakin.
Mutta siitä olen eri mieltä, että ei se nyt niin yleistä ole että erossa otettaisiin oikeasti opikseen. Enkä tarkoita nyt sitä, että jatkossa osaa parisuhteessa toimia oikeammin tai tietää mihin ei jatkossa enää itse suostu. Tarkoitan sitä, että jonkinlaista kehitystä on sitten eron myötä tapahduttavakin: Ainakin ne riidat, negatiivisuus jne. on oikeasti lakattava eikä exät/uot ketkälie riitelisi keskenään kuin mitkäkin lapsen katsellessa samaa vanhaa menoa vain vähän eri paketissa tarjoiltuna. - ...............
UPÄ kirjoitti:
ja jatkoi:
naiset vihaa miehensä lapsia ja ex-puolisoita jne jne jnejuttu jatkui. En siltikään halua lähteä rankkaamaan, että onko MEIDÄN perhe parempi vai TEIDÄN (eli mies ex lapsi) perhe, jossa en lopulta ole edes elänytkään. Enkä edes sitäkään onko MEIDÄN parisuhde parempi kuin TEIDÄN parisuhde.
Pointtihan on se, että jos ne teikäläiset jokatapauksessa jatkaa samaa vanhaa riitelyä, niin ei se mitään auta, jos sontaa tarjotaan lapselle vähän erilaisemmassa paketissa. - Asiaan!
UPÄ kirjoitti:
ja jatkoi:
naiset vihaa miehensä lapsia ja ex-puolisoita jne jne jneEnsinnäkin: en missään kohtaa sanonut, että se uusperhe olisi aina perseestä. Vai sanoinko?
Toiseksi: uusperheet eivät AINA varmasti ole ongelmattomia tapauksia. Helppoa se homma ei ole. Uusperheet oikeasti hajoavat vielä useammin kuin ydinperheet. Ei se mikään ihme ole. Kun eroaa kerran, eroaa helposti toistekin. En minä sitä kenenkään osaksi toivo!
Riitely ei missään perhemuodossa hyväksi lapsille ole. Jos moisen seikan toteamiseen tarvitaan vielä oikein tutkimuskin, niin hieno homma. Taas esimerkki täysin turhasta nollatutkimuksesta, jota suomalainen yliopistojärjestelmä tuottaa.
KAIKKI kirjoittajat täällä muuten eivät ole täti-ihmisiä, ihan tiedoksi vain. Jopa miehissäkin saattaa kuitenkin esiintyä kirjoitustaitoa. Yllättääkö se? Ja nainen todellakin on susi toiselle, sen täällä kyllä näkee!
Ja vielä lopuksi: missään muissa osioissa täällä ei takuuvarmasti ole niin tiukkapipoisia ihmisuiä kuin täällä. Vaikka kirjoituksen pyrkisi muotoilemaan neutraalisti ja asiapitoisesti, joku repii pelihousunsa ja siinä savat sitten osansa niin ex-puolisot kuin muutkin katkerat vanhatpiiat, joita täällä tietenkin pyörii miljoonittain!
Jos joku väittää jotakin, mistä olet eri mieltä, voit aina kumota sen omilla ajatuksillasi tai vaikkapa tutkimuksillakin. Tokihan maailma varmasti on pullollaan tutkimuksia, joissa todetaan ydinperheen olevan AINA äärimmäisen paha paikka lapselle, eikö niin?
Mielenkiintoista nähdä, kauanko tämä kirjoitus täällä on. Pääsääntöisesti avarakatseiset naarastiikerit nimittäin nopeasti poistattavat liian osuvat kritiikkikirjoitukset.
- Kyllästynyt ihminen
provoja. Ne senkun paranee päivä päivältä!!! Jos ei muuta tekemistä ole päivisin kun kirjoittaa satuja, niin menisti edes töihin.
- solvL
ikävä tuottaa sulle pettymys mutta onnellisia uusperheitä on.
Parempi olla kaksin onnellinen kun tuollainen katkera vanhapiika, - p9jnk789890+0
sulla ei ole päivisin parempaa tekemistä kun vittuilla ihmisille.
Joten mene kuule itse töihin, tai jos vaikka menisit hakemaan rauhoittavia ja
ostamaan matkavatkaimen niin olos saattais rauhoittua. - Kesätulee kesätulee
p9jnk789890+0 kirjoitti:
sulla ei ole päivisin parempaa tekemistä kun vittuilla ihmisille.
Joten mene kuule itse töihin, tai jos vaikka menisit hakemaan rauhoittavia ja
ostamaan matkavatkaimen niin olos saattais rauhoittua.sillä tulee tuhtia torttua. Et mitä mä millään vatkumilla mitää tee. Mä en mee töihin kun siellä ei makseta enää palkkaa. 8 e päivässä kukaan itseään kunnioittava ihminen ei tee töitä. Minä saan työttömyyskrovauksia ja haen toimeentulotukea, ja elän kummasti, nostamatta kättäkään rahan eteen. Huvin menee, ja kesä tulee. Kippis, rannalla nähdään ja juodaan siideriä, vai mitä?
- totypugiöb
Kesätulee kesätulee kirjoitti:
sillä tulee tuhtia torttua. Et mitä mä millään vatkumilla mitää tee. Mä en mee töihin kun siellä ei makseta enää palkkaa. 8 e päivässä kukaan itseään kunnioittava ihminen ei tee töitä. Minä saan työttömyyskrovauksia ja haen toimeentulotukea, ja elän kummasti, nostamatta kättäkään rahan eteen. Huvin menee, ja kesä tulee. Kippis, rannalla nähdään ja juodaan siideriä, vai mitä?
Hitto kun oli huono juttu.
No tyhmältä ei voi muuta odottakaan.
- Meillä näin
lapset ole edes nähneet isän naisia, saatikka alistuisi puhumaan heidän kanssaan. Jos naiset perheen rikkoo, niin miski hyväksyisi sellaisen toiminnan. Isä kärsii, mutta omapahan on vika.
Olisi julmaa lapsia kohtaan sillon aikanaan että naiset olisi tulleet meille, huh. Sitä emmehalunneet, ja mies itsekin halusi niin ettei hänen naiset tule meille ikä ole lasten kanssa tekemisissä, jottei saa huonoja vaikutteita naisistaan.
Miksi pitäisikään,naiset ovat mihen juttu, ei meidän. He eivät kuulu lasten elämään mitenkään. Nyt lapset ovat kiittäneet minua siitä, että kielsin täysin sellaisen. Eikä kukaan ole matkustellut isän luo kylään, koska isä hylkäsi, naistensa painostamana lapset.- lissuttaja
Onko sun exälläs haaremi?
- Entäs jos
lissuttaja kirjoitti:
Onko sun exälläs haaremi?
sun nyksälläs onkin haaremi?
- Voi Lisssuuuuuuu
Entäs jos kirjoitti:
kun tuo on kaiket vapaa-ajat mitä työn ja työmatkojen ulkopuolelle jää, mun kanssa.
Kai se nauttii kun VIHDOIN löysi elämänsä naisen.... - 45678+0897
Entäs jos kirjoitti:
raukka parempaa vastausta keksinyt....noooh eihän sitä
mopollakaan mahdottomia. - Lissu fani
45678+0897 kirjoitti:
raukka parempaa vastausta keksinyt....noooh eihän sitä
mopollakaan mahdottomia.huhuuuuu... mitä kuuluuu Liisukkaaa..
- exänyxääitijaäiti½
Lissu fani kirjoitti:
huhuuuuu... mitä kuuluuu Liisukkaaa..
... lienee aika hölmöä.
Eikös se ole tärkeintä että perhe voi hyvin? Oli se sitten uusperhe tai ydinperhe.
Molemmissa voidaan hyvin ja molemmissa voidaan myös huonosti.
Tärkeämpää olisikin etsiä konsteja saada perhe voimaan hyvin kuin vertailla jotain perhemalleja.
Jos ydinperheen äiti ja isä eivät voi sietää toisiaan, voi koko perhe huonosti. Vaikka miten olisi ydinperhe.
Sama pätee päinvastoin, kun ydinperheessä äidin ja isän ihmissuhde voi hyvin ja toimii, on koko perheen hyvinvoinnille siinä turvavakuutus.
Uusperheessä kaikenkantava voima on samalla tavalla perheen aikuisten keskinäisen ihmissuhteen toimivuudessa.
Perheen jalusta ja perusta on sen perustajien (= puolisot) välinen ihmissuhde. Jos siinä on ongelmia, kaatuu pikkuhiljaa koko perheen kokonaisuus kallelleen ja koko perhe alkaa voida huonosti.
Niin, että älkää hyvät ihmiset syyttäkö mitään perhemallia siitä, voivatko ihmiset hyvin tai huonosti (tai exiä/nyxiä/lapsia).
On paljon erittäin onnellisia ydinperheitä ja erittäin onnellisia uusperheitä.
On myös paljon erittäin onnettomia ydinperheitä ja erittäin onnettomia uusperheitä.
Peiliin katsomalla, oikeiden ongelmien etsimiseen ja niiden korjaamiseen pitäisi kiinnittää huomiota, eikä täällä palstoilla haukkumalla mitään perhemalleja.
Jos perheesi on onneton (oli se sitten ydinperhe tai uusperhe) katso peiliin.
Ensimmäinen, jonka käyttäytymiseen voit 100%:in varmuudella vaikuttaa, löytyy sieltä, peilistä.
Seuraavaksi katso puolisoasi. Keskustele.
Exät eivät "pilaa" kenenkään ihmisuhdetta.
Nyxät eivät "vie" kenenkään puolisoa.
Kyllä se syypää löytyy ihan pariskunnasta itsestään.
Oikeasti et voi muuttaa ketään muuta kuin omaa itseäsi ja omaa käytöstäsi ja omaa tapaasi reagoida erilaisiin tilanteisiin. Se on ikävä kyllä kylmä tosiasia. Tämän totuuden hyväksyminen on kaiken alku ja juuri.
Perheen lapset (oli se sitten ydin- tai uusperhe, olivat he sitten "omiasi" tai "toisen") ovat kaiken muun edellä. Hyväksy se. Ja toimi myös niin. Lopputulos palkitsee. Edelleenkin voit muuttaa vain omaa tapaasi suhtautua lapsiin. Ja omaa tapaasi tukea lapsia.
Lapsen etu ei ole se, että tappelet ja riitelet. Tai olet katkera. Lapsen etu on, että näytät hänelle miten tärkeitä hän on sinulle. Ole rehellinen. Ole turvallinen. Älä teeskentele. Älä kosta lapselle. Äläkä käytä lasta välikappaleena. Lapsi on syytön.
Paljon olisi sanottavaa, kaikkea ei pysty sanomaan.
Mutta tämä jatkuva palstalla uusperhe vs. ydinperhe riitely on todella typerää.
Mutta sekin on vain yksi hyväksyttävä tosiasia: kinaaminen paremmuudesta nettipalstalla. Toivottavasti siitä on oikeasti jollekin apua.
Kevään jatkoja.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid111737En jaksa
Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene42529Jos meillä olisi yhteinen koti
Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal50485- 36482
Minkälainen nainen
Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi17429Kissa eli kivuissa useita viikkoja
Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.98403Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et33401- 46363
- 43355
Martina ja Muhis vaan ystäviä
Selityksiä tältä tyrkyltä löytyy, eikö kehtaa puuma sanoa, että seurustelemme. " Tää nyt on tämmönen alku vielä". Eiköhä130352