Kertokaa

15

Kertokaapa te kaikki yksineläjät ,miten saatte aikanne kulumaan,varsinkin jos olette eläkeläisiä.
Minä jouduin sairaseläkkeelle ja asun yksin,kavereita ei tullut hankittua ,kun aika meni lasten ja työnteossa.(Lapset asuu kaukana )
Nyt istun yksin ja mietin mitä tekisin ?
Mitään raskasta en saa lääkärin mukaan tehdä.

Lenkillä käyn päivittäin ,mutta en tapaa ketään ,muuta kun kassaneidin joskus.Olo alkaa olemaan jo sellainen,että voisin hyppiä seinille jos sitä saisi tehdä ?

20

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei eläkkeellä

ole yhtään yksinelävää eläkeläistä, ei varmaankaan.
      Mutta minä kerron, että ne perinteiset, seurakunta, tanssit ja netti ovat ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

• HTZA

kielletty, mitä pystyisit tekemään?

Ole siellä vilteissä vaan. Koita kirjoitella jotain, lyijykynällä.
      Uskoisin että ne otetaan Nyyrikkiin ja Perjantaihin.

• Kierteletkö kirppiksiä? Ainakin meilläpäin näyttää kirppiksen kahviot olevan ihan pullollaan sinun tyyppisiä ihmisiä ja he viettävät aikaa siellä ja juttelevat keskenään paljon. Itse käyn työnvuoksi pienen lapsen kanssa eräässä kirppiksen pallomeressä ja kahviossa. Joka kerta juttusillemme tuppaantuu mummoja ja PAPPOJA puhelemaan omista lapsenlapsistaan. Suosittelen siis kirppiksiä vai asutko pikkupaikkakunnalla missä ei sellaisia ole.

• koiran ulkoiluttaja

kirppikset on yksi hyvä vaihtoehto. Erilaisia paikkakuntia kierrelleenä uskallan väittää ettei pienellä paikkakunnalla jää yksin. Siellä yleensä kaikki tuntevat toisensa ja keskustellaan vaikkapa lähikaupassa. Itse en ole yksinäinen, mutta koiraa ulkoiluttaessa olen tutustunut moniin koiraihmisiin ja yksinäisiin pappoihin ja mammoihin....
        Sopisiko sinulle pieni koira lenkkiseuraksi?

• Meriläinen
        koiran ulkoiluttaja kirjoitti:

kirppikset on yksi hyvä vaihtoehto. Erilaisia paikkakuntia kierrelleenä uskallan väittää ettei pienellä paikkakunnalla jää yksin. Siellä yleensä kaikki tuntevat toisensa ja keskustellaan vaikkapa lähikaupassa. Itse en ole yksinäinen, mutta koiraa ulkoiluttaessa olen tutustunut moniin koiraihmisiin ja yksinäisiin pappoihin ja mammoihin....

Heh, minulla ei ole koskaan ollut koiraa, enkä halua koiraa.
        Kuitenkin koirien avulla olen monesti keskustellut ihmisten kanssa, koirat kun tykkäävät minusta:)
        No eläimet yleensä.

• koiran ulkoiluttaja kirjoitti:

Olen oikea koirin ystävä. Minulla oli ruskea pieni kääpiövillakoira ja kaipaan sitä vieläkin, vaik siitä on jo neljä vuotta. Itse höpöttelen mielelläni, niin koirille, lapsille ja vanhuksillekin. Enkä kyllä ole koskaan vielä kuullut, et siitä joku olisi pahastunut. Uutta koiraa olen myös harkinnut vakavasti.

• Meriläinen kirjoitti:

Heh, minulla ei ole koskaan ollut koiraa, enkä halua koiraa.
        Kuitenkin koirien avulla olen monesti keskustellut ihmisten kanssa, koirat kun tykkäävät minusta:)
        No eläimet yleensä.

Työssä käyvällä ei tahdo aika millään riittää kaikkeen siihen kivaan mitä haluaisi tehdä. Koiraakaan ei voi hankkia, kun ei ehtisi sille pitämään seuraa. Ja ei sitä voi mukaansakaan ottaa töihin ja joka paikkaan rientoihinsa. Jos olisin poissa työelämästä, tekisin käsitöitä. Paljon uutta oppimista olisi minulla silläkin alalla.

• Meriläinen
        miljoona kirjoitti:

Työssä käyvällä ei tahdo aika millään riittää kaikkeen siihen kivaan mitä haluaisi tehdä. Koiraakaan ei voi hankkia, kun ei ehtisi sille pitämään seuraa. Ja ei sitä voi mukaansakaan ottaa töihin ja joka paikkaan rientoihinsa. Jos olisin poissa työelämästä, tekisin käsitöitä. Paljon uutta oppimista olisi minulla silläkin alalla.

Ei minullakaan koiria vastaan sinällään ole, ne on ihan mukavia otuksia ja kyllä hoitokoiria on minulla ollut.
        Itselleni en vain niitä halua, olen koko sielullani kissa ihminen jos nyt näitä kahta vertaisi.
        Mun sisko kun kävi täällä nyt pääsiäisenä niin taas näytti mitä opettelee tekemään. Se on hurja käsityö ihminen, mistä on mulle paljon ollut hyötyä :)
        En tiedä oikeesti mitä alkaisin tekemään jos nyt eläkkeelle joutuisin mutta aika ei kyllä pitkäksi kävisi.
        Työt mullakin rajoittaa harrastuksia, kun on vuorotyö niin mihinkään ei oikein viitsi lähteä kun ei pystyisi täysin osaa ottamaa ja sellainen puolittainen juttu ei ole kivaa.

• yks kottarainen

Mitenkäs eläkeläisten kerhot, onko teilläpäin sellaisia?
      Itse en ole eläkeläinen, vaan työtön, ollut jo vuoden. Ystäviä ei minullakaan liiemmästi ole ja ne ketä on viettävät aikansa työssä ja perheidensä kanssa, tapaamme harvoin.
      Aikaani kulutan mm. lukemalla, käsitöitä tehden, kävelyllä, pyöräilemässä. Tanssimassa käyn suunnilleen kerran kuukaudessa, enemmänkin kävisin mutta korvaukset on niin pienet että ei ole varaa, eikä muihinkaan maksaviin harrastuksiin.
      Täällä netissäkin luen kaikenlaista ja kirjastosta käyn hakemassa nipun kirjoja parin viikon välein.
      Minullakin saattaa viikko mennä niin, että ainoa jonka kanssa juttelen on kaupan kassaneiti, ellen sitten soita siskolleni tai äidilleni.

• En ole eläkkeellä, mutta paljon on "joutilasta" aikaa omista valinnoista johtuen. Lapseni ovat lähellä kaikki 3 kpl, ja olemma hyvin läheisissä tekemisissä useita kertoja viikossa. Pidämme yhteisiä syöminkejä:) Lenkkeilen, ulkoilen, luen paljon, jotain katson telkustakin, musiikkia kuuntelen, täällä joskus kirjoittelen, ruokaa laittelen, kaikenlaisia asioita toimittelen, käsitöitä teen, kotiani siivoilen, laittelen ja kaikenlaista kivaa sinne suunnittelen. Minulla on
        hyvä ystävä, leivon opiskelijapojalle. Nyt olen keskimmäisen tyttäreni asunnolla kissan ja kalojen hoitajana kun hän on ulkomailla. Voi hitsi vaikka kuinka paljon.

Joskus tuntuu, ettei aika riitä kaikkeen siihen mitä haluaisin tehdä. Töihin palaan osittain kunhan saan luvan, sitten täytyy karsia muita juttuja.

Yhtä asiaa himoitsen. Sienestystä ja marjastusta mutta yksin en tohdi, siihen pitäisi olla samanhenkinen kaveri. Se on lapsuuteni peruja.

Tällaisista pienistä asioista koostuu tämänhetkinen olemiseni mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä aika tuo tullessaan. Minusta nuo eivät ole kovinkaan raskaita hommeleita??

• GloriaJoy

miulle tulee vappuna yks vuos täyteen yksinoloa ja näillä näkymin olotila ei jatkune enää pitkään.

Oletko ajatellut vaikka avoimenyliopiston opintoja tai jotain harrastepiiriä jne ?

• Käristemakkara

En pidä ihmisistä muutenkaan. Paljon mukavampaa olla hyvässä seurassa, siis itsekseen. Ihmiset tietenkin usein ovat laumaeläimiä, eivät pärjää mitenkään ilman seuraa. Minulle se ei ole mikään ongelma. Viisi viikkoa lomalla, yhtä tuttua tapasin puolisen tuntia ja toista melkein tunnin. Muuten oli itsekseni, mitä joskus kävin valintamyymälässä. Netissä voi seurailla ihmisten juttuja, ei ne yleensä mintään kotoisin ole, mutta pysyypähän mielessä, millaisia ne ovat. Ei turhaan ala niitten seuraa kaipaamaan. En tajua, miksi ihmiset koittavat täällä tutustua toisiinsa, paras puolihan on nimenomaan se, että ei tunne ketään, eikä kukaan tunne sinua.

• kinjakin

Tuskinpa täällä niin halutaan tutustua toisiinsa, kuin vain jutella niitä, näitä. Ihan leppoisia jutusteluja, päivän ratoksi. Hyvin minäkin viihdyn itseni - kin kanssa.

• Aarre Y

Käy niissä aamuisin, niin tapaat puheliaita ja säälittäviä krapulaisia.

• RIMMIR

ovat tosi kiperä juttu meidän ikäisillemme, varsinkin jos ei ole kovin ulospäin suuntautuva ja rohkea.
      Jos mahdollista, hanki itsellesi koira, tai ala koiran kävelyttäjäksi, jotkut työssä käyväthän, taikka henkilöt jotka joutuvat esim sairaalaan joksikin aikaa, huolenpitäjää koirastaan.
      Taikka ryhdy ystävänpalveluketjuun.
      Jotkut urheiluseuratkinhan tarvitsevat vapaa-ehtois väkeä seuratoimintaansa.

• kaverisi jos tuntisi

että luet toisten tapoja viettää vapaansa, niin luulisi vastauksen jo löytyneen. Näethän kokoajan pilvin pimein jo täältä netistäkin miten valtavasti erilaisia eri asioiden harrastajia on keskuudessamme.
      Siellä on takuuvarmasti lajeja joita voi harrastaa ilman voimailuakin.
      Mutta onhan siitä pitkä matka tuosta tietoudesta siihen, että innostuu jostain ja siihen ei pelkkä toisten omien harrasteiden kertominen näy riittävän?
      Asiat ovat yksinkertaisia usein mielestämme mutta jostain syystä ne ovat joissain asioissa erittäin monimutkaisen ja vaikean tuntuisia emmekä näe jostain syystä syytä miksi niin on.
      Mutta jos jostain syystä saisimme tietää ettemme jonkun ajan kuluttua voi tehdä sitäkään mitä nyt, niin miten arvokkailta nämä nyt mielenkiinnottomat asiat tuntuisivatkaan sen jälkeen.
      Toistuu paljon tuo jostain syystä... miksiköhän?
      Usein kiinnostus on valtaisa heti kun saamme kaverin jonka kanssa jakaa sen, siis mistä kaveri jos näin on.
      No, lapsesi kasvattaneena voit nyt kasvattaa itseäsi tähän yksinäisenä oloon ja miettiä mitä siitä saa irti, parhaimmillaan nimittäin valtavan paljon. Iloista pääsiäisen jatkoa ja eikuin suunnitelmia pystyyn :)

• eikun menoksi

Jotainhan teit vapaa-aikanasi silloinkin, kun olit työssä? Eikö siitä saa jalostettua sopivan kevyttä puuhaa?

Itse jouduin eläkkeelle 7 vuotta sitten ja kylläpä otti päästä. Vuoden kärvisteltyäni huomasin, että nyt on aikaa tehdä kaikkea sitä, mihin ennen ei ehtinyt. Maalaan, kirjoitan, luen, kuuntelen musiikkia, ompelen, teen mosaiikkia, kasvatan kukkia, viisastelen netissä... Ruumis rapistuu, mutta kaikenlaista voi värkätä, kun ei ole kiire. Ja minä en kykene edes lenkille:)
      Ystäviä ei ole paljon, mutta ne on hyviä. Useimmiten viihdyn itsekseni, mutta ois kyllä haljua, jos ei ois yhtään kaveria ikinä.

Jos kaipaat seuraa, niin mene johonkin kerhoon tai kansalaisopiston kurssille. Niillä on muutakin tarjontaa kuin hikijumppa ja sama kai se mitä tekee, jos kerran muuten on tylsää päätöikseen? Ajan myötä väkisin löytyy joku tuttavuus, kun vain olet avoimella mielellä ja alat juttusille. Seurakunnissa on myös kaikenlaista toimintaa, jos ei uskonto töki vastaan.

• yksin-kertaisesti

Samanlaista tuntuu olevan kausittain minullakin. Tosin nautin omasta olostani toisinaan pelottavan paljon. Ajattelen viihtyväni liikaakin itsekseni ja mökkeytyväni loppuiäkseni. Käyn vielä töissä, joten pakollinen sosiaalinen elämä on vielä pelastamassa, mutta asennnevaurio on tulossa...
      Sinulla on sen sijaan asenne kohdillaan, kun seinille hyppiminen on lähellä. Oma mielekäs tekeminen, oli se sitten pientä tai suurta, antaa vähänkin tehtynä potkua. Hakeudu ihmisten sekaan, vaikket heti viihtyisikään. Osallistuminen yleishyödylliseen toimintaan toimii hyvin.

• kuin myös

Älä hyvä ihminen ala harrastaa seinille hyppelyä, katsos jos asut kerrostalossa joku voi hätääntyä, toisaalta taas jos hyppisit, saattaisi tulla joku naapuri ovellesi kyselemään mitä pirua sie pompit. Näin voit kertoa, miksi ja katsos vaan olet saanut puhekumppanin naapuristasi? Oliko aivan mahoton idea? Itse olen niin tympääntynyt myös, etten jaksa kun tuollaisia toivotella toisille.

• jess*

No eihän se näin onnistu. Eihän sua kukaan tuu kottoos hakemaan. Niskasta kiinni ja takki päälle. Tämä maailma kun ei ole vielä valmis ja tekemistä joka puolella. Ei muuta kun harrastepiireihin mukkaan niin sieltä se uusi elämä taas löytyy! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      532
      2725
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      89
      2532
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1601
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1542
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1470
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1394
    7. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      42
      1375
    8. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1298
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      309
      1268
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1163
    Aihe