Tuli lahjaksi sähkömopo

Turvallinen lapsuus

Täällä yksi mummi, joka oli lapsenlapsensa 2 -vuotissynttäreillä pari päivää sitten.
Lapsen vanhemmat ovat 25 -vuotiaita, joten heidän ystävänsäkin ovat samaa ikäluokkaa.
Suurella osalla heidän ystävistään ei ole lapsia.

Eli juuri pari hänen lapsettomaa ystäväänsä ostivat lapsenlapselleni 2-vuotislahjaksi sähkömopon??? Taisi olla Biltemasta hankittu.

Itse olin aivan järkyttynyt koko vehkeestä. Eihän tuon ikäinen tee moisella laitteella vielä mitään. Ajoi heti ensimmäisenä pöydän reunaan, jolloin sormet jäivät pöydän reunan ja pyörän sarvien väliin. Kova itkuhan siitä pääsi.
Pyörällä pystyy myöskin peruuttamaan. Minä en ainakaan aio/uskalla mennä heidän kerrostalonsa pihalle lapsenlapseni kanssa moisella vehkeellä !!

Olisivat ostaneet tuon sijasta jotain järkevämpää, vaikkapa pienet kottikärryt, jota tuonikäisen on kiva lykellä kesällä.

Olen muutenkin koko mönkijöitä vastaan; suvussani löytyy mies, jonka 7 ja 6 -vuotiailla lapsilla on jo mönkijät. Voi pyhä jysäys, sanoo tämä mummu !!

Mikä ihme joillakin on hinku hankkia tuollaisia aikuisten vehkeitä? Annetaan lasten olla lapsia: ajaa kolmipyöräisellä, ajaa apurattaitten avulla, leikkiä lumella, tehdä kesällä hiekkakakkuja, kiikkua jne.....

Mielipiteitään puolesta ja vastaan !!

15

4111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveellistä liikunt

      Ihan älyttömiä lahjoja muutaman vuoden ikäisille lapsille. Todellakin meidän lastenlapset ovat olleet innoissaan sisällä tai ulkona ajettavista pienistä muoviautoista tai mopoista, kottikärryistä ja jopa nukenvaunujen ja rattaiden työntämisestä. N. kolme-nelivuotiaasta on kolmipyörä tai pieni potkulauta pihatiellä aivan ehdoton juttu. Sitten alkaakin jo isomman pyörän kausi sekä luistimien, pallopelien ym ulkoliikunnan muoto. Ja minusta onkin reipasta ja terveellistä ohjata lapsia harrastamaan kaikenlaista liikuntaa niin sisällä kuin ulkona.

    • outoa on

      tuossa ole mitään järkeä. Lapsi tarivtsee turvallisuutta ensisijaisesti. 2v on aivan lian pieni tuollaiseen.

      Olen myös mönkijöitä vastaan, mutta jotenkin sillä rajamailla on vielä se, että jos mönkijä on hankittu lapsen ikään nähden oikein eli lapsen mönkijä lapselle. Tunnen erään, joka hankki 10v ikäiselle pojallee 16v tarkoitetun mönkijän, joka tietty vaatii jo A-ajokortin. No, lakia kierretään sillä, että vehje on isukin nimissä ja sillä lapsi ajelelee yksityisellä mökkipalstalla (vailla ajokorttia tietysti!), niin laki ei yllä sinne asti. Jos onnettomuus tapahtuisi, niin silloinhan isukki olisi pahemmassa pulassa, mutta niin kauan kun mitään ei tapahdu tai poika päätä mennä ns. oikeille teille, niin tuohon ei pysty puuttumaan. Olen kyllä aika peloissani kyseisen pojan puolesta ja sanonutkin sen asian kyseiselle isukille. Lapsen äitikin (ovat eronneet) tietää asiasta ja on samoilla linjnoilla isän kanssa, että heillä toimitaan näin ja että se on ok. En voi ymmärtää alkuuunkaan.

      Ja mä itse en ole edes mummu, vaan vasta äiti...

    • Järkeä peliin

      Järjetöntä antaa lapselle lahja, joka ei hänen ikäiselleen sovi.
      Emmehän anna kolmipyöräistä 10-vuotiaalle. Miksi antaisimme tutti-ikäiselle moottorilla käyvän ajopelin?

      Takavuosina lähiössämme oli nuori isä, joka innostui ostamaan 5 v. täyttävälle pojalleen pienipyöräisen mopon. Poika nousi pyörälle, ajoi portista ulos suoraan ohi ajavan auton alle ja kuoli.

      Ihmisten pitäisi oppia ymmärtämään, että lapsi ei ole pienikokoinen aikuinen. Hän vasta opettelee kaikkia taitoja. Lahjat kehitysvaiheen mukaan!

    • prrrrrrrrrr

      Onneksi sinun ei tarvitse sillä ajaa.

      No, mutta jospa olet lapsesi järkeväksi kasvattanut, niin kaipa hän sen mopon vie kellariin tai ainakin asentaa siihen telineen, että kuuluu vain ääni, mutta mopo ei liiku mihinkään.

    • ällikällä lyöty

      Lapsettomilta aikuisilta voi nykyään odottaa tuollaisia lahjoja. Sai minunkin tyttäreni tytär kummilahjaksi vauvan pikkusormeen mahtuvan kultasormuksen, jossa oli kivi. Laatikossa sitä säilytettiin ja laitettiin aikanaan ketjuun, jonka sai laittaa kaulakoruksi.

      Nykyaika on kaikkien sähkövempaimien kanssa leikkimistä. Kyllä meidän sukulaispojat saivat patterilla toimivat autot, joita pystyi ohjaamaan kaukosäätimellä. Pojat olivat 4 ja 6 v ikäisiä. Tulivat meille kylään lahjojensa kanssa ja aikuisten piti väistellä, kun autot törmäilivät miten sattuu. Kolhivat huonekaluja jne. Viimein lasten isä ymmärsi ottaa patterit pois autoista ja sanoi, että kotona laitetaan uudet.

      Ne mönkijät ovat myös ihan liian kalliita ja vaarallisia hankittavaksi lasten käyttöön. Sehän kaatuu hyvin helposti, jos tekee äkkikurveja tai käytetään epätasaisella maalla. Lasten pitää antaa leikkiä ikänsä mukaisilla leluilla. Ei 2- vuotias osaa vielä edes odottaa tuommoista hirvitystä lahjaksi kuin on joku sähkömopo.

      • tarkoituskin

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009122910854121_ul.shtml
        5-vuotias sai mopon joululahjaksi - kuoli kolarissa
        Tiistai 29.12.2009 klo 19.07
        Britannialainen poika kuoli sunnuntaina kokeillessaan joululahjaksi saamaansa minicrossipyörää.



        5-vuotias poika sai jouluna lahjaksi kuvan kaltaisen KTM 50 SX -merkkisen minicrossipyörän. (KTMWORLD.COM)Nuoresta iästään huolimatta Jake Wilson oli voittanut vuonna 2009 useita junioriluokan moottoriurheilukilpailuja. Hänet oli myös palkittu saavutuksistaan erityismaininnalla.

        Jouluna Jake sai kuitenkin isältään, kokeneelta moottoripyöräharrastaja Robert Wilsonilta odotetun lahjan: KTM 50 SX -merkkisen minicrossipyörän. Pyörän huippunopeus on valmistajan mukaan noin 40 km/h. Jaken 9-vuotta vanha isoveli Connor oli jo pitkään ajanut kaksipyöräisellä moottoripyörällä.

        Isä vei poikansa kokeilemaan tuoretta pyörää kotinsa läheiseen puistoon Carmathensessa, Walesissa.

        Vielä tuntemattomista syistä Jake kuitenkin menetti pyöränsä hallinnan ja ajoi kolaroi järkyttävin seurauksin. Hän sai onnettomuudessa vakavia päävammoja ja kuoli.

        Liian nuori pyörän selkään?

        Viranomaiset eivät ole kertoneet, oliko Jakella päässään kypärä onnettomuuden sattuessa. Isän kuulustelut ovat vielä kesken ja onnettomuuden syitä tutkitaan.

        Nuoren urheilijatähden kuolema on herättänyt paljon huomiota Britanniassa ja hänen perheensä on saanut paljon surunvalitteluja. Erityisen suurta huomiota on herättänyt Jaken nuori ikä.

        - Tiedän, että jotkut voivat sanoa, että hän oli liian nuori ajamaan sellaista mopoa. Hänen isänsä kuitenkin tiesi, kuinka lahjakas ajaja Jake oli, kertoi perheen naapuri Daily Mail -lehdelle.


        JUHO-PEKKA PEKONEN
        [email protected]


      • Eräs äiti
        tarkoituskin kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009122910854121_ul.shtml
        5-vuotias sai mopon joululahjaksi - kuoli kolarissa
        Tiistai 29.12.2009 klo 19.07
        Britannialainen poika kuoli sunnuntaina kokeillessaan joululahjaksi saamaansa minicrossipyörää.



        5-vuotias poika sai jouluna lahjaksi kuvan kaltaisen KTM 50 SX -merkkisen minicrossipyörän. (KTMWORLD.COM)Nuoresta iästään huolimatta Jake Wilson oli voittanut vuonna 2009 useita junioriluokan moottoriurheilukilpailuja. Hänet oli myös palkittu saavutuksistaan erityismaininnalla.

        Jouluna Jake sai kuitenkin isältään, kokeneelta moottoripyöräharrastaja Robert Wilsonilta odotetun lahjan: KTM 50 SX -merkkisen minicrossipyörän. Pyörän huippunopeus on valmistajan mukaan noin 40 km/h. Jaken 9-vuotta vanha isoveli Connor oli jo pitkään ajanut kaksipyöräisellä moottoripyörällä.

        Isä vei poikansa kokeilemaan tuoretta pyörää kotinsa läheiseen puistoon Carmathensessa, Walesissa.

        Vielä tuntemattomista syistä Jake kuitenkin menetti pyöränsä hallinnan ja ajoi kolaroi järkyttävin seurauksin. Hän sai onnettomuudessa vakavia päävammoja ja kuoli.

        Liian nuori pyörän selkään?

        Viranomaiset eivät ole kertoneet, oliko Jakella päässään kypärä onnettomuuden sattuessa. Isän kuulustelut ovat vielä kesken ja onnettomuuden syitä tutkitaan.

        Nuoren urheilijatähden kuolema on herättänyt paljon huomiota Britanniassa ja hänen perheensä on saanut paljon surunvalitteluja. Erityisen suurta huomiota on herättänyt Jaken nuori ikä.

        - Tiedän, että jotkut voivat sanoa, että hän oli liian nuori ajamaan sellaista mopoa. Hänen isänsä kuitenkin tiesi, kuinka lahjakas ajaja Jake oli, kertoi perheen naapuri Daily Mail -lehdelle.


        JUHO-PEKKA PEKONEN
        [email protected]

        Se Bilteman sähkömopo on tarkoitettu nimenomaan kaksivuotiaden käyttöön. Kolme vuotiaalle se on jo liian pieni. Itse ole ostamalla kolme vuotiaalle pojalleni sähkömopoa tai mönkijää. Olisi jo viime kesänä (2,5v) sellaisen halunnut, mutta niitä on vaikea löytää. Nyt kun on kierrelty niin kokeiltiin juuri tuota bilteman vehjettä ja on tosiaan potkumopoon verattava. Pihalla sillä kuitenkin kannattaa ajaa, jos ei ole sisällä tilaa, ja aikuinen kävelekiin nopeampaa kuin se vehje kulkee, joten karkuun sillä ei pääse.


      • joku vaan
        Eräs äiti kirjoitti:

        Se Bilteman sähkömopo on tarkoitettu nimenomaan kaksivuotiaden käyttöön. Kolme vuotiaalle se on jo liian pieni. Itse ole ostamalla kolme vuotiaalle pojalleni sähkömopoa tai mönkijää. Olisi jo viime kesänä (2,5v) sellaisen halunnut, mutta niitä on vaikea löytää. Nyt kun on kierrelty niin kokeiltiin juuri tuota bilteman vehjettä ja on tosiaan potkumopoon verattava. Pihalla sillä kuitenkin kannattaa ajaa, jos ei ole sisällä tilaa, ja aikuinen kävelekiin nopeampaa kuin se vehje kulkee, joten karkuun sillä ei pääse.

        on unohtunut nykyään polkupyörät? Se taito on paljon tarpeelisempi kuin mopolla pärräytteleminen. Tosin polkupyörän ajamiseen vaaditaa kunnon opetelua... moposta vain virran päälle, helppoa ja vaivatonta. En siis ymmärrä aikuisten tarvetta hankkia lapselle kaikkea mitä lapsi keksii pyytää, joskus olis tervetta sanoa lapselle myös ei.

        Miten lapsen saa oppimaan enää pyöräilyä, kun on huomannut mopon helppouden?

        Mä olen kans äiti ja eksyin tälle palstalle otsikon kiinnostavuuden takia.


    • mitä nössöjä täällä

      Meillä oli lapsilla tommonen bilteman mopo kun ne oli 2 ja 3 vuotiaat, huristelivat sillä vuodenpäivät sisällä ja ulkona.
      Se kulkee vähän alle kävelyvauhtia ja on helpompi ajettava kuin polkupyörä, mut nykyään ihan liian pieni lapsille kun on kasvaneet 4 ja 5 vuotiaiks.
      Kyllä oli hyvä ostos se makso silloin noin 40€ ja riitti iloa kahdelle lapselle reiluksi vuodeksi, nykyään kiinnostaa pyörät kyllä enemmän kun kulkevat kovempaa.

    • tasapaino/varominen

      Veljeni osti kans pojalleen tuollaisen bilteman mopon, ja 2v pikkujätkä oli kyllä innoissaan=)

      Tosiaan a) ei se nyt mitenkään nopeasti liiku, b) se on hauska, c) lapsen pitääkin oppia varomaan asioita, jos lapsi ei tajua kääntyä vaan ajaa suoraan päin pöytää niin ei se ole mopon vika, ja vahinkoja sattuu moottorittomillakin leluilla, ja d) mopost voi olla hyötyä kun opettelee pyöräilemistä koska tietty tasapaino on jo hallussa.

      Kamalasti kauhistellaan nykypäivänä kaikea uutta=)

    • ....................

      Minä kyllä tykkäisin huonoa jos joku ostaisi lapselleni noin kalliin ja ison lahjan kuin sähkömopon. Sanoisin varmasti, että joo ei ois tarvinnu.

      Minkälainen tää sähkömopo on? Oon nähnyt sellaisen pienen leveän mallisen, jolla ei voi kaatua ja joka on tarkoitettu pienille lapsille. Se kulkee todella hitaasti ja aikuinen pysyy kävellen vauhdissa mukana eli voi turvata lasta siinä. Toisenlainen on sitte semmonen ihan mopon näköinen mopo ja sitä en kyllä ymmärrä jos pienelle lapselle annettaan, mutta viehän jotkut 3 vuotiaan jo laskettelurinteisiinkin, jossa voi mennä vaikka luita poikki....vanhempia on moneksi.

      • ....................

        Niin ja piti tosiaan lisäämäni että mua vähän huvittaa toisaalta nää hössöttävät mummot jotka ei oikein aina tajua nykyajan lelujen päälle ja ovat kauhuissaan, mutta tosiaan kun ei tiedä millaisesta moposta tuossa alunperin oli kyse.


      • mopo1

        Et edes tiedä minkälainen vehje on kyseessä ja moitit vanhempia jotka näitä ostavat lapsille?
        Idiootti!!


    • sähkömopoilija

      Itse sain pari-kolmevuotiaana lahjaksi sellaisen sähkömopon, ja voin kertoa, että kyllä se oli monta kesää se paras lelu niin minusta kuin myöhemmin sisaruksistani! Kuten sanottua, eihän se kulje lujaa, mutta se jännitys - melkein kuin autoa ajaisi, kun itse saa säätää nopeuden! Ihan kuin äiskä ja iskä! Sillä sitten ajelin etu- ja takapihan väliä, kuljetin kertsejä ja haarukoita kun grillailtiin takapihalla - ja tunsin itseni tärkeäksi!

    • Hello kitty mopo

      Itse ostin lapselleni sähkömopon kun hän oli noin 1,5v.
      Matala, leveillä renkailla ja ei kaadu.
      Tykkää ajella sisällä ja ulkona. Mitään vahinkoa ei ole käynnyt mopolla,
      kävellessään ja juostessaan kolhii itseään paljon enemmän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe