Hengenahdistus

Kertokaapa, mistä mielestänne hengenahdistus johtuu.

Minulla on ollut hengenahdistusta aamuisin ja iltaisin.

Nyt kului kokonainen vuorokausi, kun hengenahdistus pysyi poissa, mutta taas se palasi.

- Kyllä on tylsää. Kunpa pääsisin hengenahdistuksesta kokonaan eroon.

Rasittaa jatkuva luontaisrohtojenkin käyttäminen.

16

721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertti-eetu

Enpä tuohon muuta neuvoa osaa antaa kuin pois vähäksi aikaa tietsikan äärestä vaikka lenkille. Jos huonossa asennossa rimputat näppistä pitkään, niin alkaahan se jossakin tuntumaan. Ergonomiaa tai jotain sinnepäin.

Lainaus alkaa:
      Rasittaa jatkuva luontaisrohtojenkin käyttäminen.
      Lainaus loppuu.

Jos et noista apua vaivoihisi saa, niin vanhan Lapin miehen neuvo. Lapin hillaa, karpaloita, variksenmarjaa, kylmäsavuporoa, karhunlihhaa, rautua, nieriää, tammukkaa no riekkokin on hyvää. Kuivalihat roikkuu vielä räystäiden alla. Päälle jos huikat kuusenkerkkäjuomaa niin kyllä näillä eväillä aivan varmasti saa minkä vaan sairauden hintoihinsa.

Kakarat huusi, ulos pappa leikkimään, pois toksiinimyrkyistä. Aivan hyvä idea. Heiltä.

• ??

Ne voi homeitiöt tukkia keuhkoputkia...

• "Enpä tuohon muuta neuvoa osaa antaa kuin pois vähäksi aikaa tietsikan äärestä vaikka lenkille. Jos huonossa asennossa rimputat näppistä pitkään, niin alkaahan se jossakin tuntumaan. Ergonomiaa tai jotain sinnepäin."

- Ei se tuosta johdu. Ergonometria on hyvä; minulla on hyvä kirjoitusasento näpyttäessäni kymmenellä sormella, sopivan matala kirjoituspöytä, säädettävä työtuoli ja jalkatuki. Ei ole ollut näillä eväillä mitään ongelmaa ennen homeasuntoa, mutta sen jälkeen keuhkoissa muuttui jotain.

No täytyy jatkaa harjoituksia. Viime yönä tiirailinkin englanninkielisiltä sivuilta jotain. Hengenahdistus on näköjään englanniksi "shortness of breath" tai "dyspnea", jota myös sieni-infektio aiheuttaa.

• sanasinko kirjoitti:

"Enpä tuohon muuta neuvoa osaa antaa kuin pois vähäksi aikaa tietsikan äärestä vaikka lenkille. Jos huonossa asennossa rimputat näppistä pitkään, niin alkaahan se jossakin tuntumaan. Ergonomiaa tai jotain sinnepäin."

- Ei se tuosta johdu. Ergonometria on hyvä; minulla on hyvä kirjoitusasento näpyttäessäni kymmenellä sormella, sopivan matala kirjoituspöytä, säädettävä työtuoli ja jalkatuki. Ei ole ollut näillä eväillä mitään ongelmaa ennen homeasuntoa, mutta sen jälkeen keuhkoissa muuttui jotain.

No täytyy jatkaa harjoituksia. Viime yönä tiirailinkin englanninkielisiltä sivuilta jotain. Hengenahdistus on näköjään englanniksi "shortness of breath" tai "dyspnea", jota myös sieni-infektio aiheuttaa.

Ks. esim. http://www.medscape.com/viewarticle/529588_3

• vertti-eetu
        sanasinko kirjoitti:

Ks. esim. http://www.medscape.com/viewarticle/529588_3

eihän tästä aiheesta sitten sen enempää. Ei muutako juttua kääntämään jos sieltä se pelastus löytyisi. Olen usein ollut sitä mieltä, että oma apu on se paras apu näissäkin asioissa. On luotettava vaan omaan tekemiseen ja tuntemuksiinsa.
        Vaikea minun on yhtyä tuntemuksiisi kun ei ole hajuakaan missä päin maata kirjoittelet.
        Ympäristötekijöillä on mm. jotain tekemistä jos lapsi on isänsä näköinen. Tai naapurin sedän.
        Toivottavasti seuraava aiheesi on helpomppaa ottaa vastaan tunteella.

• vertti-eetu
        vertti-eetu kirjoitti:

eihän tästä aiheesta sitten sen enempää. Ei muutako juttua kääntämään jos sieltä se pelastus löytyisi. Olen usein ollut sitä mieltä, että oma apu on se paras apu näissäkin asioissa. On luotettava vaan omaan tekemiseen ja tuntemuksiinsa.
        Vaikea minun on yhtyä tuntemuksiisi kun ei ole hajuakaan missä päin maata kirjoittelet.
        Ympäristötekijöillä on mm. jotain tekemistä jos lapsi on isänsä näköinen. Tai naapurin sedän.
        Toivottavasti seuraava aiheesi on helpomppaa ottaa vastaan tunteella.

Lainaus alkaa:
        homeasuntoa, mutta sen jälkeen keuhkoissa muuttui jotain
        Lainaus loppuu.

Keuhkoissani muuttui jotain sen jälkeen kun kostuttajavirman kaveri ruiskutti tiskikaapin kosteusvaurioisiin materiaaleihin "homeentappajaa". Sertament Super 4 prossaa tjsp.

Kannattaa kiertää kaukaa moinen litku.

Oli ensin homeasunto ja sen jälkeen myrkkyluola. Etkö usko? No ei se mitään, ei sitä uskoneet lääkäritkään paitsi yksi. Hän on aina sydämessäni. Sanoi, että homesairaus. Toiset lääkärit vääntävät piileväksi astmaksi. Se ei pidä paikkaansa koska on vain piilevä, kun olen sisällä myrkkyluolassa. "Kodin ulkopuolella ei isompia oireita. Joten ei ole piilevä astma. Jos olen vaikka tyttäreni ja poikani puhtaassa asunnossa, niin ompa hyvä olo palkeissa.

Jonku herkän# kirjoitusten mukaan pitäisi tullikamarin poikia pyytää avuksi. DNA tutkimuksia sun muita. Ei taida taloyhtiö maksaa vaikka mitä löytyisi. Suosiolla.

• suosiolla
        vertti-eetu kirjoitti:

Lainaus alkaa:
        homeasuntoa, mutta sen jälkeen keuhkoissa muuttui jotain
        Lainaus loppuu.

Keuhkoissani muuttui jotain sen jälkeen kun kostuttajavirman kaveri ruiskutti tiskikaapin kosteusvaurioisiin materiaaleihin "homeentappajaa". Sertament Super 4 prossaa tjsp.

Kannattaa kiertää kaukaa moinen litku.

Oli ensin homeasunto ja sen jälkeen myrkkyluola. Etkö usko? No ei se mitään, ei sitä uskoneet lääkäritkään paitsi yksi. Hän on aina sydämessäni. Sanoi, että homesairaus. Toiset lääkärit vääntävät piileväksi astmaksi. Se ei pidä paikkaansa koska on vain piilevä, kun olen sisällä myrkkyluolassa. "Kodin ulkopuolella ei isompia oireita. Joten ei ole piilevä astma. Jos olen vaikka tyttäreni ja poikani puhtaassa asunnossa, niin ompa hyvä olo palkeissa.

Jonku herkän# kirjoitusten mukaan pitäisi tullikamarin poikia pyytää avuksi. DNA tutkimuksia sun muita. Ei taida taloyhtiö maksaa vaikka mitä löytyisi. Suosiolla.

"Ei taida taloyhtiö maksaa vaikka mitä löytyisi."

Tiedätkö, että omassa talossaan sairastuneet joutuvat maksamaan ihan kaikki tutkimuksetkin itse ja korjaukset päälle. Koko perhe voi olla vakavasti sairas, mutta ei ole varaa evakkovuokra-asuntoon, kun asuntolainatkin painavat päälle ja työkykyky nollissa. Irtaimen omaisuudenkin menetys on pikku juttu siinä katastrofissa.

Tällä yritän nyt sanoa, että vaikka olet kovia kokenut, niin sinun tilanteesi ei ole läheskään niin järkyttävä kuin oletat tai mitä monilla muilla tässä maassa on.

• suosiolla kirjoitti:

Tiedätkö, että omassa talossaan sairastuneet joutuvat maksamaan ihan kaikki tutkimuksetkin itse ja korjaukset päälle. Koko perhe voi olla vakavasti sairas, mutta ei ole varaa evakkovuokra-asuntoon, kun asuntolainatkin painavat päälle ja työkykyky nollissa. Irtaimen omaisuudenkin menetys on pikku juttu siinä katastrofissa.

Tällä yritän nyt sanoa, että vaikka olet kovia kokenut, niin sinun tilanteesi ei ole läheskään niin järkyttävä kuin oletat tai mitä monilla muilla tässä maassa on.

"Irtaimen omaisuudenkin menetys on pikku juttu siinä katastrofissa."

En tiedä, kummalle viisastelet, minulle tai Vertti-Eetulle. Mutta jos irtain omaisuus on ainoa omaisuus, mitä on, sen menettäminen on katastrofi - ja jos velkaakin on jo niin paljon, ettei enempää voi tehdä.

Härskeimmät täällä hurskastelevat vielä raamatunlausein, kuinka pitäisi luopua kaikesta, jos ei ole mitään, mistä luopua.

• vertti-eetu
        suosiolla kirjoitti:

Tilanteeni ole toivoton. Ei missään nimessä. Ota huomioon, että ruikuttajien palstalla nyt ollaan.
        Vertaistani verttiä nyt läppää heittämään etsin. Vakavasta aiheesta. Sekä vertaistukea sun muuta. Miten vain.

Sitä olen yrittämässä koko ajan, että jos ropassa alkaa tuntumaan siltä, että jotain on pahasti pielessä kotona, mutta pois sieltä ei ole. Niin jotain on asian parantamiseksi alettava tekemään.
        Myös piireissä. Jotka vastaavat homeongelmaisten tulevaisuudesta myös tulevaisuudessa.

Ei riitä, että muutat vain pois kotoasi. Kuten yksi lääkäri näin kehoitti.
        Sekö on tämän ongelman ratkaisu. Muuta pois kotoa. Ei herranen aika sentään. Ompa ihmeellistä porukkaa kun noin ajattelevat. Kuulutko tuohon ryhmään. Miten seuraaville jotka siihen oireita ja sairastumisia aiheuttavaan asuntoosi muuttavat taloyhtiön tekemättä mitään korjauksia.

Jos kerran tutkimuksiin syydetään rahaa kymmeniä vuosia, niin miksi ei aleta kehittelemään jotain nopeaa apua sitä tarvitseville. Vaikka jotain mihin homeasunnossa sairastuneet ja hänen läheisensä samassa huushollissa siirrettäisiin välittömästi kun vakavia oireita ilmenee. Nykyisellä lainsäädännöllä joutuu köyhä homesairastunut perheineen olemaan liian kauan oireita aiheuttavassa asunnossa. Niin sanottujen homemittausten ja muiden sähläysten vuoksi.

Olen joskus puolileikilläni esittänyt, että homepakolaisille ensikoti. Nyt kun aloit kantaa ottamaan ongelmiin, niin "suosiolla" alan kohta tätä vaikka vaatimaan.

Sijaisasunnosta jutteli terveystarkastaja "pitäisi päästä sijaisasuntoon." PITÄISI.
        Samaa mieltä olin PITÄISI. Ei sitä kuitenkaan tullut. Neljä kuukautta meni samoissa myrkyissä. Isännöitsijä kyllä hätäpäissään löysi lakikirjasta pykälän, että jos todistettavasti pystyy näyttämään toteen asumisviihtyvyyden tason alenevan huomattavasti, niin vuokran alennusta voi vaatia. Mutta sijaisasuntoa ei laki velvoita antamaan vaikka tekisit kuolemaa myrkyllisessä asunnossasi.
        Homekoiran käynti kämpässä oli isännöitsijän mielestä se hetki mistä sitten alan sitä vuokranalennusta naukumaan. Pistäkäähän tämä korvan taka kun oikeuksianne alatte peräämään.

Kerron vain mitä olen kokenut. Se kaikki ei ole homeasiosta vastaavien mieleen.

Jossain vaiheessa lopetan tänne kirjoittelun. Mutta vielä on paljon kerrottavaa omista kokemuksista, että mennään etteenpäin. Katellaan.

Lainaus alkaa:
        Lainaus loppuu.

Ja mitä on ystävilläni ruottissa. Pari keuhkosyöpää sairastavaa ihmistä esm.

Kyllä tässä perimmäinen ajatukseni on koko ajan, ettei kosteusvaurioituneissa kodeissa jatkossa tarvitsisi kenenkään sairastua vakavasti.

Nämä yksioikoiset kirjoitukseni pistän tänne tulemaan sen vuoksi, että jos minulla olisi rahaa riitävästi, niin eihän olisi tarpeen "pöllyytellä" tätä vertaistukiverttien ja homesairastuneiden palstaa.

• vertti-eetu kirjoitti:

Tilanteeni ole toivoton. Ei missään nimessä. Ota huomioon, että ruikuttajien palstalla nyt ollaan.
        Vertaistani verttiä nyt läppää heittämään etsin. Vakavasta aiheesta. Sekä vertaistukea sun muuta. Miten vain.

Sitä olen yrittämässä koko ajan, että jos ropassa alkaa tuntumaan siltä, että jotain on pahasti pielessä kotona, mutta pois sieltä ei ole. Niin jotain on asian parantamiseksi alettava tekemään.
        Myös piireissä. Jotka vastaavat homeongelmaisten tulevaisuudesta myös tulevaisuudessa.

Sekö on tämän ongelman ratkaisu. Muuta pois kotoa. Ei herranen aika sentään. Ompa ihmeellistä porukkaa kun noin ajattelevat. Kuulutko tuohon ryhmään. Miten seuraaville jotka siihen oireita ja sairastumisia aiheuttavaan asuntoosi muuttavat taloyhtiön tekemättä mitään korjauksia.

Jos kerran tutkimuksiin syydetään rahaa kymmeniä vuosia, niin miksi ei aleta kehittelemään jotain nopeaa apua sitä tarvitseville. Vaikka jotain mihin homeasunnossa sairastuneet ja hänen läheisensä samassa huushollissa siirrettäisiin välittömästi kun vakavia oireita ilmenee. Nykyisellä lainsäädännöllä joutuu köyhä homesairastunut perheineen olemaan liian kauan oireita aiheuttavassa asunnossa. Niin sanottujen homemittausten ja muiden sähläysten vuoksi.

Olen joskus puolileikilläni esittänyt, että homepakolaisille ensikoti. Nyt kun aloit kantaa ottamaan ongelmiin, niin "suosiolla" alan kohta tätä vaikka vaatimaan.

Sijaisasunnosta jutteli terveystarkastaja "pitäisi päästä sijaisasuntoon." PITÄISI.
        Samaa mieltä olin PITÄISI. Ei sitä kuitenkaan tullut. Neljä kuukautta meni samoissa myrkyissä. Isännöitsijä kyllä hätäpäissään löysi lakikirjasta pykälän, että jos todistettavasti pystyy näyttämään toteen asumisviihtyvyyden tason alenevan huomattavasti, niin vuokran alennusta voi vaatia. Mutta sijaisasuntoa ei laki velvoita antamaan vaikka tekisit kuolemaa myrkyllisessä asunnossasi.
        Homekoiran käynti kämpässä oli isännöitsijän mielestä se hetki mistä sitten alan sitä vuokranalennusta naukumaan. Pistäkäähän tämä korvan taka kun oikeuksianne alatte peräämään.

Jossain vaiheessa lopetan tänne kirjoittelun. Mutta vielä on paljon kerrottavaa omista kokemuksista, että mennään etteenpäin. Katellaan.

Lainaus alkaa:
        Lainaus loppuu.

Kyllä tässä perimmäinen ajatukseni on koko ajan, ettei kosteusvaurioituneissa kodeissa jatkossa tarvitsisi kenenkään sairastua vakavasti.

Nämä yksioikoiset kirjoitukseni pistän tänne tulemaan sen vuoksi, että jos minulla olisi rahaa riitävästi, niin eihän olisi tarpeen "pöllyytellä" tätä vertaistukiverttien ja homesairastuneiden palstaa.

"Jossain vaiheessa lopetan tänne kirjoittelun. Mutta vielä on paljon kerrottavaa omista kokemuksista, että mennään etteenpäin. Katellaan."

- Samoin ajattelen minäkin ja pari kertaa olen jo suutahtaneena palstalta poistunutkin. Täällä lentää vaikka mitä ja lennätän minäkin takaisinpäin :DDD

• siis.
        vertti-eetu kirjoitti:

Lainaus alkaa:
        Lainaus loppuu.

"Ei riitä, että muutat vain pois kotoasi. Kuten yksi lääkäri näin kehoitti."

Mitä tulee lääkäriin, niin ihan oikean ja parhaan neuvonhan hän antoi. Sitä, mikä sairastuttaa, tulee välttää, jotta parantuisi. Se on se, mitä kuuluu lääkärin tehtäviin. Ihmisten parantaminen ja ihmisten terveydestä huolehtiminen.

Asunnon sairaudet ja niiden tutkiminen ja parantaminen kuuluu talon omistajille, talotohtoreille ja terveydensuojeluviranomaisille.

• vertti-eetu
        siis. kirjoitti:

"Ei riitä, että muutat vain pois kotoasi. Kuten yksi lääkäri näin kehoitti."

Mitä tulee lääkäriin, niin ihan oikean ja parhaan neuvonhan hän antoi. Sitä, mikä sairastuttaa, tulee välttää, jotta parantuisi. Se on se, mitä kuuluu lääkärin tehtäviin. Ihmisten parantaminen ja ihmisten terveydestä huolehtiminen.

Asunnon sairaudet ja niiden tutkiminen ja parantaminen kuuluu talon omistajille, talotohtoreille ja terveydensuojeluviranomaisille.

Lainaus alkaa:
        Mitä tulee lääkäriin, niin ihan oikean ja parhaan neuvonhan hän antoi.
        Lainaus loppuu:

Kun tämä lääkäri asiansa minulle ilmoitti oli asiani todella lämpöinen jollen sanoisi kuuma.
        Hän kyllä töksäytti asiansa tosi pahalla hetkellä. Näin "Miksi te ette ole lähteneet pois homeasunnosta viiden ja puolen vuoden sairastelun aikana"?

Siksi koska vasta 28.12.2009 toinen lääkäri oli minulle ilmoittanut, että HOMESAIRAUS.

Olen tälle töksäyttäjälle myöhemmin sähköpostilla ilmoittanut selvemmin tilanteemme ja kiittänyt, siitä että ajatteli minua näin osaaottavalla tavalla.

Kirjoituksestasi selviää se, että lopullista vastuuta pakoilevat kaikki. Myös lääkärit, ettei tarvitse kenenkään ottaa sitä vastuuta virallisesti, että olet sairastunut Homeherkäntie 13. kosteusvaurioituneessa rakennuksessa.

Vieläpä aivan syyttömänä.

En oikein ymmärtänyt mitä haluat tuossa kirjoituksessasi vääntää. Mikäli haluat antaa sitä vertaistukea tänne eksyneille. Syyttään homesiin tai toksiinimyrkkyihin sairastuneille. Odotan kyllä parempaa esitystä.

Lainaus alkaa:
        ihmisten parantaminen ja ihmisten terveydestä huolehtiminen.
        Lainaus päättyy.

Mihin jätit tämän. Oikean diagnoosin tekeminen kosteusvaurioituneessa rakennuksessa. Sehän kuuluu lääkärin tehtäviin vai mitä. Mikäli lääkäri ei tähän pysty, niin onhan siinä ammattiosaamisessa melkoinen aukko. Päivittämisen paikka joissakin tiedoissa kenties.

• vertti-eetu
        suosiolla kirjoitti:

liikaa omaan ongelmaani. On todella vaikea ajatuksissakaan asettua siihen tilanteeseen missä olet nyt perheesi kanssa. Jos toisin väittäisin niin valehtelisin.

Olen jossain jutussa kyllä ottanut aikaisemmin kantaa kaikkien kosteusvaurioisessa rakennuksessa olevien oireilleiden ja sairastuneiden ongelmista. Kyllä ne ovat yhteisiä.

Luettuani kirjoituksesi, niin heti kohta ymmärsin oman itsekkyyteni.
        Kiitos tuosta kirjoituksestasi. Yritän siitä oppia ajattelemaan enempi toisia kohtalontovereita laajemmin.

Yksi henkilö sanoi minulle, että ei passaa liikaa ajatellla naapureita ja riskeerata omaa terveyttään sen vuoksi. Virkamies kenties.

En kyllä paljoa voi tehdä enää niiden eteen jotka ovat jo ehtineet sairastua.
        Jotenkin polte on kyllä rinnassani siitä, että pakko yrittää estää se, ettei uusia sairastumisia enää jälkeemme tule kovin paljoa.

Mutta miten? Tähän jos annat jotain vinkkiä niin olisin kiitollinen.

Onko se ehkä ratkaisu, että pitää suunsa kii ja odottelee jos se naapurikin siitä sairastuisi.

Pikaisia parannuksia monella alueella. Lähtien parannuksien tekemiseen rakennusmateriaalien valinnasta ja jatkaen rakentamiseen ja siitä eteenpäin.

• herkukka..

uskaltaisi käyttää luotaistuotteita lainkaan.Olen niillekin allerginen.Mulla ahdistus johtuu nenäonteloista valuu jotain kurkkuun siitä seuraa joskus flunssan tapanen keuhkoputken tulehus tms.
      Olen kovasti altistunut työpaikkal homeille joillekkin itiöille ja vikoja siitä on tullut.

Nokkakannun otin käyttöön suihkussa, huuhtelen.Ja Aijon aamusinkin huuhdella ja iltasin kunnes tulehdukset laantuu.6 antib.kuuria on syöty...tilanne aika paha.Astmalääkkeet on käytössä.Kohtailen nyt harvemmin koska lääkitys tehostettiin.Kortisonin syömistä vältän ja mieluummin redol comp yskänlääkettä kun suihkeet ei auta.Siinä salbutamolia.

• Arvaaja1

Oletko ajatellut teettää asunnossasi kunnollista mikrobitutkimusta, jolla paikallistetaan homevauriot ?
        Koirista ja sisäilmamittauksista ei käsittääkseni ole kovin paljon hyötyä, tuskin Piofactostakaan.

• vertti-eetu
        Arvaaja1 kirjoitti:

Oletko ajatellut teettää asunnossasi kunnollista mikrobitutkimusta, jolla paikallistetaan homevauriot ?
        Koirista ja sisäilmamittauksista ei käsittääkseni ole kovin paljon hyötyä, tuskin Piofactostakaan.

homebisnes on kovaa vääntöä ja tuottoisaa puuhaa. Jokainen hoitaa asiansa varojensa mukaan.
        Koira ihmisen paras kaveri. Hommasin homekoirat. Ei tarvitse yhtään sitä katua.

Jos on oma asunto, niin siinäkin omatoimisuus kostautuu tavalla jos toisella.
        Jos et tiedä mitä teet, niin älähän tee sitäkään.

Pintakosteusmittauksiin en luota yhtään. Viisi miestä niitä asunnossamme teki. Ei kosteutta, ei hometta, ei sieniä, ei terveysriskiä eikä yhtään mitään. Silti oireet vaan jatkuivat ja pahenivat.
        Nyt uudessa paskassa. Mukavaa. En ole ainoa. Meitä on monta. Sairaita perheitä ym.
        Kerrohan meille mikä on se "kunnollista mikrobitutkimusta" mielestäsi. Annappa tulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe