Kalorit...

MiesLahdesta...

Aina sanotaan että aikuisen pitäisi syödä vähintään 1500 kaloria päivässä. Itse en usko tuota ollenkaan.

Mitä tuolla aikuiselle edes tarkoitetaan? 180cm pitkää ja 80kg painavaa miestä varmaankin?

Itse olen 175cm pitkä mies ja painan noin 70kg ja en takuulla syö edes 900 kalorin edestä ruokaa päivässä. Jos alkaisin syömään tuon vaaditun esimerkin mukaan niin lihoisin melko nopeasti!

Tänään olen syönyt kaksi omenaa sekä kasviskeittoa. Illalla syön todennäköisesti hieman kanaa tai kalaa.

Pitäiskö alkaa mukamas syömään enemmän? Epäilen asiaa.

14

2566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies....

ei mikään ihme että olet jäänyt "marjanpoimijaksi"

• fdhfdh

Hehheh, syöt kuin nainen ja proteiinia niin vähän että taitaa olla melkoiset rimpulalihakset. Kasviskeittoa ja omenia... Et taida saada edes tarpeeksi ravintoaineita.. Saatika sitten ei tommoisella ruokavaliolla lihaksia saa ja ihmettelen kyllä miten jaksat esim. liikkua ellet sitten laske kaloreita alakanttiin-jo kahvikupillisessa on kaloreita. minä ainakin liikunnallisena ihmisenä syön nyt laihduttaessa tuon 1400 ja paino tippuu koska perusenergiantarpeeni on jotain 2000 koska liikun ja minulla tulee n. 500 kcal vajaus päivässä jolloin olen laihtunut puoli kiloa viikkoa kohden. Ja olen sinua vähän lyhyempi nainen. Perusaineenvaihdunta vaihtelee ihmisillä iän, liikunnallisen aktiivisuuden, painon ja pituuden mukaan. Jos syöt saman verran kuin kulutat et laihdu, jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot ja jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Jos liikut minimaalisesti, pitää syödäkin vähemmän mutta liikkuessa energiantarve kasvaa. Hirveän vähillä kaloreilla jää monesti ravintoaineita saamatta ja miehillä melkolailla ehdoton minimi on 1400 laihduttaessa. En oikein näe syytä miksi syöt noin vähän jo terveydenkin kannalta.. 1500 monesti menee jo pelkästään maatessa sängyssä ruumiintoimintojen ylläpitämiseen, sillä niin, aivotkin kuluttavat pelkästään jo energiaa ja esim. kehon lämmönsäätelyjärjestelmä.

Täällä voit laskea päivittäisen energiankulutuksesi.
      http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyneed.pl?session_id=51c267614843aa2a31743ce28accb618

• MiesLahdesta....

"Saatika sitten ei tommoisella ruokavaliolla lihaksia saa ja ihmettelen kyllä miten jaksat esim. liikkua"

Mitä tarkoitat "Lihaksilla" ? Kyllä ihan hyvin jaksaa kuule liikkua vaikka koko päivän.

En ymmärrä miksi minun opitäisi syödä saman verran kuin esimerkiksi jonkun 180cm ja 80kg miehen.

Itsehän en ole laiduttaja. Ilmeisesti sait sen käsityksen.

• gsdgsdgd
        MiesLahdesta.... kirjoitti:

"Saatika sitten ei tommoisella ruokavaliolla lihaksia saa ja ihmettelen kyllä miten jaksat esim. liikkua"

Mitä tarkoitat "Lihaksilla" ? Kyllä ihan hyvin jaksaa kuule liikkua vaikka koko päivän.

En ymmärrä miksi minun opitäisi syödä saman verran kuin esimerkiksi jonkun 180cm ja 80kg miehen.

Itsehän en ole laiduttaja. Ilmeisesti sait sen käsityksen.

Yleensä liikkuessa saa lihakset vahvistuu mutta noilla kaloreilla ei, sillä 900 ei riitä koska perusaineenvaihduntasi on korkeampi kuin 900. Tarkoitin että kehosi alkaa polttaa lihasta kun kalorivaje on suuri - olethan mies ja tarvitset proteiinia ja enemmän energiaa kuin naiset - siitä kuihtuneet lihakset. En ajatellutkaan että olet laihduttaja. Naisillakin 900 kaloria on vähän ja naisilla alin suositeltu kalorimäärä menee 1200:ssa. Ihmisen perusaineenvaihdunta on yleensä jotain 1500 jos makaa koomassa eikä liiku ollenkaan ja sinunkokoisesi mies tarvii jotain 2000 jos liikutkin jonkin verran. Voi kai jonkun aikaa mennä tuommoisilla kaloreilla ja välillä ei haittaa jos vähän jää kalorit vähäiseksi mutta jossain vaiheessa keho alkaa säästelemään välttämättömistä ruumiintoiminnoista, mikä saattaa ilmetä paleluna ja voit alkaa sairastella. Jos et siis saa edes kaloreita normaaliruumiintoimintojesi ylläpitoon. Järjellä ajateltuna sinun pitäisi jatkuvasti laihtua noilla kalorimäärillä. Mutta jos et liiku paljoa yhtään, et tarvikaan kovin paljon kaloreita (mutta tuo 900 on naurettavaa) mutta jos haluat elää terveellisesti, en suosittele noin pieniä kaloreita.

Alin turvallinen energiamäärä on 1500 kcal päivää kohti miehille. On kyse ravintoaineiden saannista, et voi saada 900 kalorilla tarpeeksi ravintoaineita. Jotkut vähäenergiaiset dieetit tyyliin vlcd on tarkoitettu nopeaan laihtumiseen ja niihin on tietoisesti lisätty kaikki ravintoaineet ja niillä eletään suunnilleen 800 kalorilla päivässä. Mutta ne on tarkoitettu pitemmän aikaa suoritettavaksi lääkärin valvonnassa ja vain lyhyen aikaa käytettyinä mikä jo kertoo jotain siitä onko turvallista elää tosi niukilla kaloreilla.

Haloo, 180 cm 80 kg mies tarvitsee 2500 kcal päivässä(joka harrastaa vähän liikuntaa), ei hänellekään riitä 1500. Itsekin tarvitset jotain 2000, ellet nyt ole koomapotilas. Koska ihmisen keho siis itsessään tarvii sen 1500 ja päivän aikana kuluu lisäksi kaloreita. Itsellä hyvinkin paljon koska kävelen työmatkat ja käyn salilla.

• MiesLahdesta....
        gsdgsdgd kirjoitti:

Yleensä liikkuessa saa lihakset vahvistuu mutta noilla kaloreilla ei, sillä 900 ei riitä koska perusaineenvaihduntasi on korkeampi kuin 900. Tarkoitin että kehosi alkaa polttaa lihasta kun kalorivaje on suuri - olethan mies ja tarvitset proteiinia ja enemmän energiaa kuin naiset - siitä kuihtuneet lihakset. En ajatellutkaan että olet laihduttaja. Naisillakin 900 kaloria on vähän ja naisilla alin suositeltu kalorimäärä menee 1200:ssa. Ihmisen perusaineenvaihdunta on yleensä jotain 1500 jos makaa koomassa eikä liiku ollenkaan ja sinunkokoisesi mies tarvii jotain 2000 jos liikutkin jonkin verran. Voi kai jonkun aikaa mennä tuommoisilla kaloreilla ja välillä ei haittaa jos vähän jää kalorit vähäiseksi mutta jossain vaiheessa keho alkaa säästelemään välttämättömistä ruumiintoiminnoista, mikä saattaa ilmetä paleluna ja voit alkaa sairastella. Jos et siis saa edes kaloreita normaaliruumiintoimintojesi ylläpitoon. Järjellä ajateltuna sinun pitäisi jatkuvasti laihtua noilla kalorimäärillä. Mutta jos et liiku paljoa yhtään, et tarvikaan kovin paljon kaloreita (mutta tuo 900 on naurettavaa) mutta jos haluat elää terveellisesti, en suosittele noin pieniä kaloreita.

Alin turvallinen energiamäärä on 1500 kcal päivää kohti miehille. On kyse ravintoaineiden saannista, et voi saada 900 kalorilla tarpeeksi ravintoaineita. Jotkut vähäenergiaiset dieetit tyyliin vlcd on tarkoitettu nopeaan laihtumiseen ja niihin on tietoisesti lisätty kaikki ravintoaineet ja niillä eletään suunnilleen 800 kalorilla päivässä. Mutta ne on tarkoitettu pitemmän aikaa suoritettavaksi lääkärin valvonnassa ja vain lyhyen aikaa käytettyinä mikä jo kertoo jotain siitä onko turvallista elää tosi niukilla kaloreilla.

Haloo, 180 cm 80 kg mies tarvitsee 2500 kcal päivässä(joka harrastaa vähän liikuntaa), ei hänellekään riitä 1500. Itsekin tarvitset jotain 2000, ellet nyt ole koomapotilas. Koska ihmisen keho siis itsessään tarvii sen 1500 ja päivän aikana kuluu lisäksi kaloreita. Itsellä hyvinkin paljon koska kävelen työmatkat ja käyn salilla.

Enpä ole toistaiseksi tarvinnut tuollaisia määriä. Epäilen vahvasti että normaali mies tarvitsee 2500 kaloria päivässä ellei yritä kasvattaa lihaksia tai muuten urheile paljon.

• Inte Graali
        MiesLahdesta.... kirjoitti:

Enpä ole toistaiseksi tarvinnut tuollaisia määriä. Epäilen vahvasti että normaali mies tarvitsee 2500 kaloria päivässä ellei yritä kasvattaa lihaksia tai muuten urheile paljon.

Yhdessä desilitrassa rasvatonta maitoa on jo 33 kcal, eli 33 000 kaloria. Siten 2500 kaloria tulisi täyteen jo vajaasta 8 millilitrasta rasvatonta maitoa. Uskoisin, että se määrä ei ole liioittelua, vaikka ei bodausta harrastaisikaan.

• LULZ666
        Inte Graali kirjoitti:

Yhdessä desilitrassa rasvatonta maitoa on jo 33 kcal, eli 33 000 kaloria. Siten 2500 kaloria tulisi täyteen jo vajaasta 8 millilitrasta rasvatonta maitoa. Uskoisin, että se määrä ei ole liioittelua, vaikka ei bodausta harrastaisikaan.

tässä on nyt menny yksiköt periaatteessa pieleen. Aina puhutaan kalorista (cal) vaikka tarkotetaan kilokaloria (kcal). eli siis keskiverto miehen päivittäinen saanti ois 2500 KILOkaloria eikä kaloria. tämä selittää tämän maito laskun pieleen menneen tuloksen. ja maitoaha pitää muutenki juua se 4 lasia päivään et ei luut pääse hapertumaan :D

• AllNet

Tuo 900 kaloria kuulostaa kyllä ihan helvetin vähälle. Järkikin sanoo, että jossakin vaiheessa kroppa sanoo sopimuksensa irti jos tuollasta menoo jatkaa pitkän aikaa. Paljon näkee laihoja ihmisiä jotka ei tee yhtään mitää muuta ku istuu koneella/autossa mutta sen takiahan ne on laihoja ku ne ei syö mitään. Kyllä se jossakin vaiheessa sitte varmasti kostautuu.

Ps. Ton laskurin mukaan mun energiantarve on sellaset 3900 kcal päivässä.

• _Maijukka_

Huvittaa kyllä kun tuttuni julistaa sitä että hän ei paljoa ruokaa tarvi ja pysyy hoikkana luonnostaan. Hän luulee että se on jotenkin terveellistä.. Näkee jo hänen kropastaan ettei kovin terveellistä ole hänen elämä kun luut törröttää, silmänaluset on mustat ja koko henkilö on niin kalvakan näköinen, minun mielestä se menee itsestä välittämöttömyyden puolelle kun kaapissa on pelkkä valo ja syöminen unohtuu tai sitten syö yhden aterian päivässä"kun ei ihminen enempää tarvi". Sitten kun kävellään ulkona niin toinen rasittuu nopeasti ja kuulemma joku outo väsymys vaivaa. Hänen aikansa täyttää koneella istuminen, hän vetää kahvia monta kuppia päivässä ja kuulemma se vie näläntunteen ja sitten vedetään tupakkia posket lommolla. Ja viikonloppuna sitten vedetään kaljaa. Pitää syödä että pysyy terveenä. Itse olen painoindeksiä 24, en siis hoikka mutta normaalipainoinen, liikun lähes päivittäin ja syön monipuolisesti. Hän naureskelee "painon kanssa kamppailulleni". No siis lähinnä kamppailuni on sitä että olisi kiva saada muutama kilo pois mutta toisaalta kroppani on ihan ok. Minäpä en tosin "ylikiloineni" kovinkaan sairastele ja kärsi väsymyksestä kun ravitsen kehoani. Huomaan heti syömättömyyden vaikutukset esim. reeneihin. On toki joitakin jotka pärjäävät vähemmillä kaloreilla mutta kyllä se yleishabituksesta näkyy, kun ollaan semmosen rimpulan näköisiä, monesti kalpeita ja tuuli vie mennessään. Häneltä en kuuntelis kyllä painonpudotusvinkkejä. Itse ajattelen sen jotenkin niin että on hyvä että ihmisen aineenvaihdunta pysyy käynnissä kokoajan, saan ravintoa ja pysyn pirteänä kun syön monipuolista ja terveellistä ruokaa. Huomaan kyllä samantien tulokset jos joskus on tullut syötyä huonosti tai liian vähän. Vois kai tämä ruokahalu pienempikin kylläkin olla.. : )

• Kaatamoro
        _Maijukka_ kirjoitti:

Huvittaa kyllä kun tuttuni julistaa sitä että hän ei paljoa ruokaa tarvi ja pysyy hoikkana luonnostaan. Hän luulee että se on jotenkin terveellistä.. Näkee jo hänen kropastaan ettei kovin terveellistä ole hänen elämä kun luut törröttää, silmänaluset on mustat ja koko henkilö on niin kalvakan näköinen, minun mielestä se menee itsestä välittämöttömyyden puolelle kun kaapissa on pelkkä valo ja syöminen unohtuu tai sitten syö yhden aterian päivässä"kun ei ihminen enempää tarvi". Sitten kun kävellään ulkona niin toinen rasittuu nopeasti ja kuulemma joku outo väsymys vaivaa. Hänen aikansa täyttää koneella istuminen, hän vetää kahvia monta kuppia päivässä ja kuulemma se vie näläntunteen ja sitten vedetään tupakkia posket lommolla. Ja viikonloppuna sitten vedetään kaljaa. Pitää syödä että pysyy terveenä. Itse olen painoindeksiä 24, en siis hoikka mutta normaalipainoinen, liikun lähes päivittäin ja syön monipuolisesti. Hän naureskelee "painon kanssa kamppailulleni". No siis lähinnä kamppailuni on sitä että olisi kiva saada muutama kilo pois mutta toisaalta kroppani on ihan ok. Minäpä en tosin "ylikiloineni" kovinkaan sairastele ja kärsi väsymyksestä kun ravitsen kehoani. Huomaan heti syömättömyyden vaikutukset esim. reeneihin. On toki joitakin jotka pärjäävät vähemmillä kaloreilla mutta kyllä se yleishabituksesta näkyy, kun ollaan semmosen rimpulan näköisiä, monesti kalpeita ja tuuli vie mennessään. Häneltä en kuuntelis kyllä painonpudotusvinkkejä. Itse ajattelen sen jotenkin niin että on hyvä että ihmisen aineenvaihdunta pysyy käynnissä kokoajan, saan ravintoa ja pysyn pirteänä kun syön monipuolista ja terveellistä ruokaa. Huomaan kyllä samantien tulokset jos joskus on tullut syötyä huonosti tai liian vähän. Vois kai tämä ruokahalu pienempikin kylläkin olla.. : )

Superskinny vs. Supersize :DD

• 8+14

"Ps. Ton laskurin mukaan mun energiantarve on sellaset 3900 kcal päivässä. "

Oletko kehonrakentaja? Teetkö ruumiillista työtä?

• 20+3

Tuli kerran luettua tieteellisestä julkaisusta että aasiassa syödään noin 1200 kalorin verran päivässä.

Tässä tulos kun ovat alkaneet syömään "kunnolla".
      http://www.youtube.com/watch?v=YB5sz576cnM

Jostain syystä ylipainoa ei ole tuota ennen pahemmin ollut. Olisko aika alkaa ruksaamaan kalori määrää ihmisen vartalon koon mukaan?

Jos 190cm pitkä ja 100kg painava lihaksia kasvattava kehonrakentaja mässää sellaiset 3500 kaloria päivässä, niin tarkoittaako se että normaali henkilö tarvitsee saman verran? Minusta ei.

• OIkeassaOli

"Herrat ne on laskeneet ne nämä kolorit vai kalorit siten, että jos meet valittelemaan näläkääs niille, niin ne lyö sulle sellaset rätingit nenän eteen, joista ilimenee, että sulla ei yksinkertaisesti voi olla näläkä".

• aito ruoka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe