10/89

10/89

Mietin tässä kyseisen haulikon hommaamista pitäisi olla puolari onko kellään kokemuksia? ei taida hirveesti olla tarjolla? Tällä hetkellä 12/89 baikalin puolari mutta mietin onko hyötyä hommata lähinnä hanhi jahtiin? Mua ei kiinnosta selitys paukkujen hinnoista niitä menee sen mikä menee ja se on harrastus joka maksaa ja jos se on liikaa sillon pitää vehkeet myydä pois ja lopettaa se.

61

8539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaa kokemusta

      muistaakseni remington SP 10 on 10/89.
      hirvittävän näköinen härveli ja maksaa noin 1700e.
      myöskin Browningilta saattaa ehkä löytyä tuollainen
      höyryjyrä.
      halpaa tuollaista ei varmasti ole.

    • 64g

      Välineestä nimeltä Stefano Fausti,ainakin asetalo mainostanut moista.
      Mutta eiköhän tuo lataus ole samaa luokkaa 64g ?
      Lähteehän siinä kiulullinen hauleja vähän avarammasta reiästä.
      Niin tämä oli päälekkäispiippuinen ja melko painava.
      Remingtonilla on puolari 10/89.

    • 12/76.

      10-kaliberi ei korvaa ampumataitoa. Kokeileppa viettää kesällä ilta viikossa kiekkoradalla ja huomaat, ettet tarvitse enää katu-uskottavuutta 10-kaliberisen kautta. 10/89 on iso rohmu joka painaa paljon, on turhan kankea ja vittumainen kantaa mukana koko päivän.

      • OrginalCheyenne

        Edes vähän pystyy tuolla isolla haulimäärällä (hanhijahdissa) korjaamaan sitä tosiasiaa että korvaavat haulimateriaalit ei tapa yhtä pitkälle kuin lyijy...


      • 12/76
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Edes vähän pystyy tuolla isolla haulimäärällä (hanhijahdissa) korjaamaan sitä tosiasiaa että korvaavat haulimateriaalit ei tapa yhtä pitkälle kuin lyijy...

        Parhaat korvaavat materiaalit vastaavat täysin lyijyä, ovat jopa parempiakin -ja toki kalliita.
        Hyvä ampumataito järjellinen ampumamatka = hanhi tippuu kaikilla 12-kal. ja sitä väljemmillä kalibereilla.
        Paljon vaikeampaa on jättää ampumatta yli 40m, siihen vain harva kykenee.

        Arvostan paljon enemmän niitä metsästäjiä, joka nappaavat sen yhden linnun varmasti alas ja vielä etsivätkin sen. Puolisummittainen parveen roiskiminen ei vastaa metsästys käsitettä, toki jonkun mielestä se on kivaa, mutta siinä tulee turhan paljon haavakkoja jotka maatuu sitten jossakin puskissa.


      • Tiedoksi
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Edes vähän pystyy tuolla isolla haulimäärällä (hanhijahdissa) korjaamaan sitä tosiasiaa että korvaavat haulimateriaalit ei tapa yhtä pitkälle kuin lyijy...

        Tiedoksi. Korvaavista materiaaleista löytyy lyijyä parempikin hauliaines. Tutustu una hauleihin.


      • .........
        Tiedoksi kirjoitti:

        Tiedoksi. Korvaavista materiaaleista löytyy lyijyä parempikin hauliaines. Tutustu una hauleihin.

        Hinta on aivan järkyttävä, mutta kuten aloittajakin totesi "harrastus maksaa" niin tämä tuskin muodostuu ongelmaksi.


      • 2020

        Eiköhän se ole passipyssy.


    • Suosittelen

      Itselläni Browningin Gold Light Mobu 10/89 ja pari 12/89 kaapissa.
      Pitää paikkansa että 10/89 on vähän painavampi ja kömpelömpi mutta itseladattuna saa sillä pidemmän
      ampumamatkan kuin 12/89, sekä laattana lähtevän hauliannoksen, kun taas 12/89 lähettää ne enemmin putkessa.
      Itse käytän nykyisin vain 10/89 niin jäniksessä kuin ketussa tai hanhessa.
      12/89 on vesilintu hommissa siinä vieressä sorsia varten ja 10/89 taas hanhille.
      Ehdoton laite, ja sitten se ei ole 10/89 vaan käytännössä 10/95, eli tulee ladattua tuolle pituudelle ja toimii
      moitteetta niin Browningissa kuin myös kaverillani Remingtonissa.
      Muistaa täytyy täyden hyödyn saamiseksi, että kymppi on itselataajan peli.

      • Browning owner

        Passijahdissa käytän itse myös tuota Browningin 10/89 puoliautomaattia, jonka ennätin hankkia reilu vuosi sitten, kun dollarin kurssi oli alhaalla:) Hinta tuolloin n.1400 euroa. Viime syksynä kertaalleen tosi toimissa hanhijahdissa ja tuloksena 2 kanukkia. Eipä tuolloin lisäpaino pahemmin tuntunut. Eli voi yhtyä tuohon edellisen kirjoittajan kehuihin.


      • 345tyhjmf
        Browning owner kirjoitti:

        Passijahdissa käytän itse myös tuota Browningin 10/89 puoliautomaattia, jonka ennätin hankkia reilu vuosi sitten, kun dollarin kurssi oli alhaalla:) Hinta tuolloin n.1400 euroa. Viime syksynä kertaalleen tosi toimissa hanhijahdissa ja tuloksena 2 kanukkia. Eipä tuolloin lisäpaino pahemmin tuntunut. Eli voi yhtyä tuohon edellisen kirjoittajan kehuihin.

        jäniksellä henki tiukassa jos pitää 10/89 käyttää, itse metsästänyt kolmattakymmentä vuotta jänistä ja vesilintuja ja 12/70 pärjännyt ihan hyvin, 12/70 on nopea paukku ja ihan riittävä kaikkeen haulikkometsästykseen, rintakarvojen kasvatukseen nuo suuremmat.


      • Siitä vaan !
        345tyhjmf kirjoitti:

        jäniksellä henki tiukassa jos pitää 10/89 käyttää, itse metsästänyt kolmattakymmentä vuotta jänistä ja vesilintuja ja 12/70 pärjännyt ihan hyvin, 12/70 on nopea paukku ja ihan riittävä kaikkeen haulikkometsästykseen, rintakarvojen kasvatukseen nuo suuremmat.

        "jäniksellä henki tiukassa jos pitää 10/89 käyttää, itse metsästänyt kolmattakymmentä vuotta jänistä ja vesilintuja ja 12/70 pärjännyt ihan hyvin, 12/70 on nopea paukku ja ihan riittävä kaikkeen haulikkometsästykseen, rintakarvojen kasvatukseen nuo suuremmat."


        Ja ilmakiväärillä oot aina pärjänny hirvijahdissakin.
        Onnea vaan sulle!


      • -mani haulikko
        Siitä vaan ! kirjoitti:

        "jäniksellä henki tiukassa jos pitää 10/89 käyttää, itse metsästänyt kolmattakymmentä vuotta jänistä ja vesilintuja ja 12/70 pärjännyt ihan hyvin, 12/70 on nopea paukku ja ihan riittävä kaikkeen haulikkometsästykseen, rintakarvojen kasvatukseen nuo suuremmat."


        Ja ilmakiväärillä oot aina pärjänny hirvijahdissakin.
        Onnea vaan sulle!

        Samoin kympin hommaamisen jälkeen en ole muihin haulikoihini koskenut, eli metsästän myös kaiken
        riistan 10:llä.
        Painaa ehkä hiukan, mutta kuntoahan se vaan kasvattaa !
        Eikä ole kymppiin siirtymisen jälkeen ollu juurikaan haavakkoja.


      • 2edw
        -mani haulikko kirjoitti:

        Samoin kympin hommaamisen jälkeen en ole muihin haulikoihini koskenut, eli metsästän myös kaiken
        riistan 10:llä.
        Painaa ehkä hiukan, mutta kuntoahan se vaan kasvattaa !
        Eikä ole kymppiin siirtymisen jälkeen ollu juurikaan haavakkoja.

        että rintakarvojen mausteeksi ostetaan 12/89 tai 10/89, silloin kun ampumataito ei riitä niin suurennetaan kaliiperia.


      • kokeemusta on
        2edw kirjoitti:

        että rintakarvojen mausteeksi ostetaan 12/89 tai 10/89, silloin kun ampumataito ei riitä niin suurennetaan kaliiperia.

        tuo sanomasi pätee vain kiväärien kohdalla. jos .308:sta on tarvetta nostaa niin silloin löytyy vika sieltä perän takaa.

        haulikossa kun isonnetaan caliberia niin silloin vaan hankitaan parempi saalisvarmuus, vähennetään huomattavasti syntyvien haavakkojen määrää yms yms. nykyaikana kun valinnanvaraa on vaikka millä mitalla, niin on aika vastuutonta metsässästää jollain 12/70 savikiekkocaliberille. samaan hintaan saa jo paljon tehokkaampaa ja paremapaa.
        itsellä remington 12/89 ja browningi 10/89 enkä enää sormellani pienempiin haulinheittäjiin koske!


      • kysyjkysyyvaan
        kokeemusta on kirjoitti:

        tuo sanomasi pätee vain kiväärien kohdalla. jos .308:sta on tarvetta nostaa niin silloin löytyy vika sieltä perän takaa.

        haulikossa kun isonnetaan caliberia niin silloin vaan hankitaan parempi saalisvarmuus, vähennetään huomattavasti syntyvien haavakkojen määrää yms yms. nykyaikana kun valinnanvaraa on vaikka millä mitalla, niin on aika vastuutonta metsässästää jollain 12/70 savikiekkocaliberille. samaan hintaan saa jo paljon tehokkaampaa ja paremapaa.
        itsellä remington 12/89 ja browningi 10/89 enkä enää sormellani pienempiin haulinheittäjiin koske!

        Minkä takia sitä kaliberia sitten nostetaan .308:sta? Eikös siihenkin päde ihan 100 % samat perusteet kuin haulikkokaliberin kasvattamiseen??? Saalisvarmuus, tehokkuus, ym.???
        Ja eikö sitten ihan samaan tapaan vois perustella että isompi haulikkokaliberi hankitaan ampumataidon puutteesta, vai mitä??

        Aika älyttömiä möläytyksiä...


      • 2edw
        kysyjkysyyvaan kirjoitti:

        Minkä takia sitä kaliberia sitten nostetaan .308:sta? Eikös siihenkin päde ihan 100 % samat perusteet kuin haulikkokaliberin kasvattamiseen??? Saalisvarmuus, tehokkuus, ym.???
        Ja eikö sitten ihan samaan tapaan vois perustella että isompi haulikkokaliberi hankitaan ampumataidon puutteesta, vai mitä??

        Aika älyttömiä möläytyksiä...

        jo 32 vuotta ja aina olen pärjännyt 12/70 kaliiperin rinnakkaispiippuisella haulikolla, vuosien saatossa kaliiperit 12/89 ja 10/89 työntynyt markkinoille, saalista olen saanut jopa enemmän kuin nämä jotka ostavat näitä suuria kaliipereita, se on kiinni metsästys-ja ampumataidosta saaliin saaminen eikä huonoa ampumataitoa korvata suurella kaliiperilla, jos ampuu takaa ohi tai liian pitkiltä matkoilta niin siinä ei kaliiperin suurentamiset auta muuta kuin antaa mukamas itseluottamusta mutta hyvin pian sekin jahtikauden aikana karisee mutta saahan sitä jokainen ampua millä kaliiperilla haluaa mutta tämä olikin vain minun näkemykseni asiasta ja näkemykselle olen myös saanut ns. näköhavaintojakin useasti.


      • wdsfsew3
        2edw kirjoitti:

        jo 32 vuotta ja aina olen pärjännyt 12/70 kaliiperin rinnakkaispiippuisella haulikolla, vuosien saatossa kaliiperit 12/89 ja 10/89 työntynyt markkinoille, saalista olen saanut jopa enemmän kuin nämä jotka ostavat näitä suuria kaliipereita, se on kiinni metsästys-ja ampumataidosta saaliin saaminen eikä huonoa ampumataitoa korvata suurella kaliiperilla, jos ampuu takaa ohi tai liian pitkiltä matkoilta niin siinä ei kaliiperin suurentamiset auta muuta kuin antaa mukamas itseluottamusta mutta hyvin pian sekin jahtikauden aikana karisee mutta saahan sitä jokainen ampua millä kaliiperilla haluaa mutta tämä olikin vain minun näkemykseni asiasta ja näkemykselle olen myös saanut ns. näköhavaintojakin useasti.

        koko ikänne samalla haulikoilla niin johan alkaa pikkuhiljaa osumaan ja saalista tulemaan, en yhtään ihmettele jos ei osu kun joka kesä ennen jahtikautta vaihdetaan haulikkoa ja käydään kiiruusti radalla muutama paukku polttamassa, monella myös ratahaulikko erikseen kuin metsällä käytettävä, se on myös osittain virhe. Samaa tuliluikkua kun käyttää syksystä toiseen niin se alkaa olla kuin yhtä puuta käden kans.


      • jeppe jänis
        wdsfsew3 kirjoitti:

        koko ikänne samalla haulikoilla niin johan alkaa pikkuhiljaa osumaan ja saalista tulemaan, en yhtään ihmettele jos ei osu kun joka kesä ennen jahtikautta vaihdetaan haulikkoa ja käydään kiiruusti radalla muutama paukku polttamassa, monella myös ratahaulikko erikseen kuin metsällä käytettävä, se on myös osittain virhe. Samaa tuliluikkua kun käyttää syksystä toiseen niin se alkaa olla kuin yhtä puuta käden kans.

        jep näin on mutta ei se haittaa jos on isompi kuti kuin muilla on 89 enempi potkunen ku 70 oli kaliperi mikä tahansa


      • Näin on!
        jeppe jänis kirjoitti:

        jep näin on mutta ei se haittaa jos on isompi kuti kuin muilla on 89 enempi potkunen ku 70 oli kaliperi mikä tahansa

        nuo isompikaliiperiset, 12/70 on nopea kuin piiskan sivallus, 12/70 ja 12/76 parhaat haulikkokaliiperit.


      • vinsester
        Näin on! kirjoitti:

        nuo isompikaliiperiset, 12/70 on nopea kuin piiskan sivallus, 12/70 ja 12/76 parhaat haulikkokaliiperit.

        ja ite lataan patruunat, 200 metriin tippuu sorsat ihan kevyesti, kauempaa en oo viittiny kokeillakaan. kunnon tykki, puut vaan katkeillee kun jyräyttää, autokii varmasti räjähtäis kappaleiks jos ampus autoa. ikinä en pienemppää haulikkoo enää osta.


      • Vain metsästäjä
        Näin on! kirjoitti:

        nuo isompikaliiperiset, 12/70 on nopea kuin piiskan sivallus, 12/70 ja 12/76 parhaat haulikkokaliiperit.

        Nojoo. onhan ne hitaita kun vaa reilu 400m/s lähtönpeus. "Näin on!" tainnu vaan nähdä kuvia haulikoista.


    • 1 metsästäjä

      10/89 ehdoton peli jos haulikolla haaskalla kyttää.

    • 30v metsästäjänä

      Itse olen joskus harrastanut seksiä 10 kaliberisen haulikon kanssa.Sinne piippuun mahtuu sormi ja kun sinne räkäsee niin menee kalukin.Seksin kannalta 12 kaliberinen on pienimunasten tai naisten juttu.

      • 30vkeinosiementäjänä

        Vitsisi olisi saattanut olla huvittavakin. Tietämys siitä, että 10cal ja 12cal piippujen halkaisijossa on eroa vain noin millin verran kuitenkin tuhosi vitsin viihdearvon osoittamalla, että vitsinlaukoja onkin vain mistään tietämätön pasifisti.


    • setävihreäästsajajj4

      osta 12cal ruotissakaa saa metästää 10 cal

      • Jahimee

        Mitä se Ruotsi suomen metsästykseen kuuluu, vai tarviiko sieltä apinoida kaikki asiat?


    • x

      Jokainen ampuu millä tykkää... 10/89 ei tuo mitään etua verrattuna vaikka 12/89:siin
      On lähinnä makuasia mitä metsässä haluaa kantaa. Nämä puheet miten 10/89 tippuu linnut sadan metrin päästä ovat naurettavia ja vaikka tippuisi osuminen on siihen matkaan todella vaikeaa. Miksi tehdä haulikosta kivääri? Ja jos tarvitsee sellaisen pyssyn millä saa tiukat kuviot kauas sekä paljon läpäisyä niin kannattaa pistää googleen una18. Kun tuolla haulimateriaalilla lataat itse panoksesi niin linnut tippuu sieltä 100m päästä. (kokeilkaa vaikka )
      Mutta edelleenkin olen sitä mieltä ettei haulikosta pidä tehdä kivääriä ja jokainen ampukoon sillä minkä parhaaksi näkee.
      Kaliiperin nostaminen ei korvaa ampumataitoa ja panokset kannattaa testata että saa parhaimmat kuviot.

    • versio2

      Yhdyn täysin edelliseen, 10/89 ei todellakaan korvaa ampumataitoa vaan kaikki lähtee tukin takaa. Tahtoisinpa nähdä haulikon jolla ampuu 200 metriin esim. kovastta myötä tuulessa lentävään haapanaan..... Metsästys&kalastus lehdessä oli aikoinaan hyvä juttu haulikon patruunoista. 12/70 patruuna oli nopein ja kantomatkaa ei saatu ollenkaan kaliberia kasvattamalla vaan päin vastoin. Toki onhan hauleja enemmän 10/89. Tahtoo olla yleinen vika kun sanotaan, että lintu ei tipu tai tulee haavakko, että tehoton ase tai muuta selittelyä. Se vaan on niin, että se yksinkertaisesti menee ohi. Kannattaa kokeilla radalla ampua skeettiissä tuplia 4 kiveltä ensin 12/70/76 ja sitten 10/89. Tulet huomaamaan että ei vaikuta osumaan mitenkään. Osta ase joka sopii sinulle ja siihen sopiva patruuna, mikä antaa hyvän kuvion, sekä radalle ampumataitoa kehittämään niin sillä tulosta tulee.

    • x

      juurikin näin... Ja 10/89:sin paino ei ole eduksi jos asetta joutuu paljon kantelemaan.. Ja turha sanoa ettei painolla ole suurta merkitystä. 1kg lisäpaino tuntuu 10km metsälenkillä jo selvästi

    • Latailija

      10 on passiase ja ei todellakaan huonon ampujan ase vaa huolellisen ampujan ase. sillä ottaa ketun, rusakon tai hanhen hieman paremmin. Latailen nyt itselleni ensi syksyksi 65g, 3,1mm ja 2,5mm Una haulilla panoksia. 3,1 una haulilla n 50m päästä voi tirvaista mm kettua ja se on ku eilen kuollu osumasta.

    • 338lm

      Isäukko metsästi setäni kanssa ikänsä 20/76 rinnakkaispiippuisilla haulikoilla ja jostain syystä mieleeni tulee aina se "kevyt, näppärä ja HELV......tappava yhdistelmä"

      Niin ja vierestä tullut seurattua miten yli lentävästä hanhiparvesta kahdella paukulla putoaa kaksi lintua ja sedän kommentit että "hitto kun ei ehtinyt lataamaan"

      Useamman rusakon TALVELLA nähnyt heittävän voltin ja taas kerran vain se 36 grammaa 3.5-4mm lyijyä.

      No molemmat metsästäjät ovat jo uransa lopettaneet sekä toinen siirtynyt jo aikoja sitten metsästämään "ylemmäs" mutta jotenkin se tuntuma että jos ISON haulikon haluaa se sopii VAIN kyttäys aseeksi jossa ei tarvita nopeita liikkeitä.

      Itse pari kertaa kyttäsin kyyhkystä eikoinaan Tikka Lokka (julmettu piippu) 12/76 haulikolla ja täytyy myöntää että vaikka muutaman linnun sainkin niin kyllä useamman kerran jäi ampumatta kun ei edes sinnepäin ehtinyt asetta kääntää tai sitten veti takaa ohi kun ei pysynyt mukana.

      Ase tarkoituksen mukaan....

      • Latailija

        Voin kuvitetta kun olet petäjiä kolhinut 36 tuumaa pitkillä piipuilla. Ihan kokem ni 10 on rauhallisten tilanteiden ase.


    • Iltalento

      "TALVELLA nähnyt heittävän voltin ja taas kerran vain se 36 grammaa 3.5-4mm lyijyä. "

      Kokeile ampua pahviin 35m tuolla kyseisellä kaliberilla. Kyllä se on vaan niin että jos haulikoko kasvaa lähelle 4 mm niin kyllä 89:lle on tilausta sillä muutoin kuvio niin harva että siihen sopii rusakkokin kepoisasti kuvion väliin.

      Itse en yli 3,5mm perus 70mm tarjoa.

      Harkinnassa olisi piippujen vaihto 12/76 valmettiin sillä tuo on minusta se riittävä koko. Huvittaa kun joku vetää 10/89 pumpulla 5 kertaa ohi niin siinä on kyyhkyllä tai sorsalla hintaa esim Federal 10/89 4,6mm maksaa 4 e kpl.

      Parempi pysyä 12/70 koossa ja harjoitella enemmän.

      • Ajatteles ite

        Joo kyllähän ei 10 korvaa ampumataitoa, mutta kun tukin takana on osaava mies niin tulos toinen. Mieti, olet hyvä norm 12cal ampuva metsästäjä ja saatkin käyttöösi ylim vaik 30g haulia. Ampuatko kauempaa, vai mitä teet. Lasket esim ketun lähemmä ja teet kärpäslätkä nahkaa.


      • Utelias ite

        Mikä suomen elukka tarvii 4mm haulia, 3,5:kin rajatapaus? Susi alle 30m? Kauriit kuollut 3,5 hauleilla komeasti, 3,3 ollut paras.


      • K.Mähönen
        Utelias ite kirjoitti:

        Mikä suomen elukka tarvii 4mm haulia, 3,5:kin rajatapaus? Susi alle 30m? Kauriit kuollut 3,5 hauleilla komeasti, 3,3 ollut paras.

        Tälläinen tämä suomalainen metsästyskulttuuri vain tuntuu olevan. Käytetään aivan tarpeettoman suuria hauleja. Jos elukka ei putoa, niin ollaa syyttämässä liian pientä haulikokoa. Todellisuudessa syy voi ollakin puhdas pummi tai liian suuresta haulikoosta aiheutuva harva kuvio. Moni käyttää esim. jänikselle 4mm haulia. Harvaa kuviota koitetaan sitten kompensoida iskemällä mahdollisimman tiukka supistusholkki piipun päähän. Tauluun haulikon käyntiä testaavalta usein lisäksi unohtuu, että supistus vaikuttaa kuvioon myös pituussuunnassa. Tämähän ei taulun iskemiä tuijottamalla käy selväksi.

        Olen havainnut, että pienihaulisia patruunoita on usein jopa vaikea saada kaupasta. Kysyntä on niin suuri noissa isohaulisissa vaihtoehdoissa, ettei kauppiaan ole aina kannattavaa pitää pienempää varastossa. Olen lähtenyt muutamasta liikkeestä tyhjin käsin kun kyyhky- tai varisjahtiin sopivaa 2.50-2.75mm haulin patruunaa ei yksinkertaisesti ole ollut myynnissä.


      • Utelias ite
        K.Mähönen kirjoitti:

        Tälläinen tämä suomalainen metsästyskulttuuri vain tuntuu olevan. Käytetään aivan tarpeettoman suuria hauleja. Jos elukka ei putoa, niin ollaa syyttämässä liian pientä haulikokoa. Todellisuudessa syy voi ollakin puhdas pummi tai liian suuresta haulikoosta aiheutuva harva kuvio. Moni käyttää esim. jänikselle 4mm haulia. Harvaa kuviota koitetaan sitten kompensoida iskemällä mahdollisimman tiukka supistusholkki piipun päähän. Tauluun haulikon käyntiä testaavalta usein lisäksi unohtuu, että supistus vaikuttaa kuvioon myös pituussuunnassa. Tämähän ei taulun iskemiä tuijottamalla käy selväksi.

        Olen havainnut, että pienihaulisia patruunoita on usein jopa vaikea saada kaupasta. Kysyntä on niin suuri noissa isohaulisissa vaihtoehdoissa, ettei kauppiaan ole aina kannattavaa pitää pienempää varastossa. Olen lähtenyt muutamasta liikkeestä tyhjin käsin kun kyyhky- tai varisjahtiin sopivaa 2.50-2.75mm haulin patruunaa ei yksinkertaisesti ole ollut myynnissä.

        Nii ja se tiukka supistus lyö vielä enempi isojen haulien parvea levälleen. Onhan se kettu hännän kanssa iso maali, mut tehokas osuma-ala sivulta 1,5 litran maitopurkin luokkaa.


      • saahan sitä kysyä
        Utelias ite kirjoitti:

        Mikä suomen elukka tarvii 4mm haulia, 3,5:kin rajatapaus? Susi alle 30m? Kauriit kuollut 3,5 hauleilla komeasti, 3,3 ollut paras.

        Aika monikin, esim. teräksellä 3,5 mm on vasta alkusyksyn patruuna vaikkapa sorsalle. Eli vastaa lyijyn 3 mm.


      • Latailija
        saahan sitä kysyä kirjoitti:

        Aika monikin, esim. teräksellä 3,5 mm on vasta alkusyksyn patruuna vaikkapa sorsalle. Eli vastaa lyijyn 3 mm.

        Tökkääppä ens syksynä 2,75mm unaa piippuun "saahan sitä kysyä" ni jätät vastaisuudessa raudan nauloja varten.


      • saahan sitä kysyä
        Latailija kirjoitti:

        Tökkääppä ens syksynä 2,75mm unaa piippuun "saahan sitä kysyä" ni jätät vastaisuudessa raudan nauloja varten.

        Eipä sitä taida saada, kuin itse ladattuna.
        Olen käyttänyt Gyttorpin Silveriä 3 mm hauleilla aivan loppusyksystä (käytännössä talvella). Se on pakkauksessa ilmoitetun tiheyden perusteella noin 6 % tiheämpää, kuin lyijy.
        Puhdas volframi, jota tiheimmät una- haulit vaikuttavat olevan, ovat noin 69 % lyijyä tiheämpiä. Patruunan tehokkuuteen metsästyksessä vaikuttaa kuitenkin paljon muukin, kuin vain tiheys. Riittävä iskuenergia ja haulitiheys voidaan saavuttaa monin eri keinoin.

        Magnum teräspaukkuja saa kohtuuhinnalla, joten ei ole erityistä motiivia käyttää erikoispaukkuja, ellei siihen ole tarvetta. Laskeskelin, että una haulit maksavat neljästä viiteen euroa per paukku, jos lataus on 32 grammaa ja siinä on vasta pelkät haulit. Gyttorp silveriäkin saa valmiina paukkuna hintaan 3,5 euroa.


    • Utelias ite

      Minkähän taki nämä 12 cal ylistäjät eivät aikanaan ole ostanut vaan 16, tai 20 cal haulikkoa. Kun vähempikin muka riittää. Kuitenkin sit ostetaan 12/89 kun vähempikin riittäisi. Kaikki harrastus maksaa.Hintaan turha vedota.

      • poika tentti luvat

        Olisin ostamassa pojalle remingtonin 870 juniorin kannatteeko ostaa


      • WInsu 1300
        poika tentti luvat kirjoitti:

        Olisin ostamassa pojalle remingtonin 870 juniorin kannatteeko ostaa

        Remari on hyvä ase myös! Pitkään mietin että kumman ostan ja Winsun otin sitten.
        Mutta 870 on hyvä peli. Kannattaa kokeilla poskelle ja valita semmoinen joka asettuu parhaiten.


      • Radial

        Lyujyaikaan oli 12/70 hanhi paukkuna Legia Cuirasse 28 g. Siinä oli keveän hauliannoksen vuoksi tuntuvasti suurempi lähtönopeus. Sillä oli enemmän kantamaa kuin täyspainoisilla haulilatauksilla. Jos patruunapesä pitempi kuin patruuna aivan turhaan hukataan tehoa.

        Kun päivän kävelee esim. riekkojen perässä, niin mukana 20/70 ase joka on kevyt kantaa ja nopea ampua. Teho riittää hyvin riekolle ja metsollekin. Isäni entinen ase. Usein oli silloin riistaa pöydässä. Nyt on metso harvinainen saalis.


    • järeetykki10kal

      Tuo 12/89 on aika hernepyssy, itse ostin 10/89 ja kyllä rupes riistaa tulemaan, 12/70 ja 12/76 kaliperin omistajat nuolevat näppejään kun "ei tipu" eikä jää mutta mulla tippuu ja jää, ei haittaa pienet puskatkaan edessä on sen verran järee tykki, vielä kun naamaan sipaisen naamioväriä niin johan alkaa pakastin täytyymään, 12/89 ja siitä pienempien halikoiden omistajat ovat sellaisia sunnuntaimetsästäjiä.

      • Trollikomitea

        Onneksi olkoon Hermanni! Teille on tällä päivämäärällä myönnetty "Vuoden surkein provoiluyritys" -kiertopalkinto.


    • korpi on kotini

      19 vuotta olen pusikoissa 12 kal raahannut ja nyt seuraavaksi laitan 20/76 kal haulikon. saahan siihenkin jo 40 gramman pateja jos sellaisille tuntee tarvetta. mut hyvin olen tähäkin asti pärjännyt 28-36 g latauksilla

    • Aseseppä

      Niin, kyllä metsällä pärjää ihan sillä 20/65 patruunalla minkä laki sallii pienimpänä tai oikeasti myös sillä .410 kaliiperilla jonka laki kieltää nyt metsästyksessä.... mutta kauhian paljon haulikoita ja eri kaliipereja testattuani tämä on totuus että mitä suuremmasta reiästä sama haulimassa lähetetään matkaan sitä tasaisempi on peitto. Kaikki mahdolliset haulikon ase ja kaliiperi yhdistelmät läpi käytyäni olen päätynyt 10/89 kaliiperiin. Adapterin avulla voi ampua jopa 12 cal. patruunoita tarvittaessa. 12/89 ja 10/89 on valitettavasti todella suuri ero peitossa, siinä missä 12/89 on pyyn kokoisia reikiä, 10/89 on 3-4 haulia pyylle. En ole paukkuahne metsästäjä en missään nimessä enkä halua ampua ylipitkiltä matkoilta. Mutta yleensä kun sorsametsällä muut antavat vesilinnuille pienempi reikäisillä vauhtia ja nousukorkeutta, huutelen jo kaverille että ala aukoa repun nyörejä sillä kohta linnut on kerättävissä tai koeta saaha osumaan suoraan repun suusta sisälle jos maalle tippuvat. Suurimman osan patruunoista lataan itse... teen duplex tai triplex latauksia joissa suurimmat haulit on edessä ja pienimmät perässä erotettuna pehmopaperilapulla patruunassa, näin saadaan aikaan todella pitkä hauliparvi ja kun muistaa ottaa reilun ennakon on saalis repussa takuuvarmasti eikä tule haavakoita. Kerran muistan joutuneeni paikkaamaan 10 cal. jänistä joka oli ajossa laukaisuhetkellä suuren kuusipuun takana, mutta vain tämän 1. kerran. Näillä pienempi reikäisillä piti paikkoa vähän väliä. Haulikkooni sopii tehdaspaukuista Federalin USA-6 lyijyhauli 1/4 suuhisaella kuin nyrkki silmään, sen suurempia hauleja ei mihinkäään tarvihe, (susille on suuremmat). No seuraavaksi haluat tietää millä haulikolla metsästän no se on FN BPS 10/89 pumppu, näitä ei enään uutena saa, tuurilla saat hyvän käytetyn. tässä parasta että jälleenlatauskelpoiset hylsyt on siinä jalkoen edessä. Harjoituksen mukanaan tuoma "niskalaukaus" on siellä jossain selkäytimessä, en edes ajattele latausliikettä, sama liike tulee kun ammun itselataavalla ja oikeasti harjoitteluun meni alle 50 patruunaa. Nuori kaveri joka saa ekana aseena pumpun kouraan oppii siihen paljon nopeammin kuin minä, (miksi mietit vielä 2-piippuisia, kun saat paremman pienellä harjoittelulla). Olen ollut Aseseppänä vuodesta 1988 ja edelleen liimaan kasaan ne pillun päreiksi särkyneet tukit ja vielä lähes uuden veroisiksi. Reppuun painoa toivoen Aseseppä K.T.Räsänen.

    • omavalinta12

      Tuosta 10/89 patruunasta..

      Mitähän mahtaa olla haulien upotus tuollaisessa kaliiperissa vois kuvitella että heikompi upotus sillä lähtönopeudet on hitaampia näillä suuremmilla haulikuormilla kuten myös 12/76 verrattuna 12/70 patruunaan jolta löytyy nopeita paukkuja ja eikös nopeus lisää juuri upotusta, mielestäni nämä suuremmat pötkylät antaa vain tiheämmän kuvion jos ase ja patruuna käy hyvin yhteen.

      Itselläni oli benelli novan pumppu 12/89 mutta en sitä käöyttänyt kuin yhden syksyn sillä tyytyväinen en ollut aseeseen sillä siinä oli ensinnäkin minulle liian pitkä latausliike, kyllähän siinä vesi kuohahti kun sorsaa veteen ampui ja potkukin oli eri luokkaa kuin 12/70:llä.

      Olen pohtinut näitä kaliiperi juttuja niin haulikko puolella kuin kivääri puolellakin ja tullut siihen tulokseen niin teorian, kuin käytännönkin osalta että kultainen keskitie eli kaliiperi skaalan keskivaiheilta löytyy se paras kaliiperi siis yleiskaliiperiksi, joten esim juuri kivääri puolella kun on tarjolla 5.7 millistä liki 12 milliin niin siitä noin puolesta välistä löytyy paras konstruktio patruunaksi, eli siinä 7 -8 millin paikkeilla.

      Haulikoissa sama juttu, eli jos valitaan yleisimmät?? kaliiperit 16,12 ja 10 niin siitähän keskeltä se löytyy..12.

      Toki 10/12 paikkaansa puoltaa jossakin metsätyksessä ja joka siitä tykkää niin mikä ettei, itsekin sellaisen 10/89:n voisin vielä ostaa jos rahaa olisi ylimääräistä mutta nyt täytyy pärjätä 12/70 kaliiperilla.

    • hebe

      Niin 10/89 on mahtava ase merellä pellolla kettujahdissa ja talvella jänikselle. Toki kaikki ampuu millä tykkää mie ammun jänikset alkusyksystä 16/70 valmetilla lintujahdissa 12/76 valmet sorsalle ja hanhelle browningin 10/89 puolari on paras minusta lähes kaikelle ns. kyttäys metsästykseen!

    • riekko

      Tuossa yks tolvana kritisoi ruotsin mallia ja että pitää sieltä apinoida kaikki, en tiedä kaikkea, mutta ainakin metsästysasiat ois ihan toisella lailla kunnossa, katsokaa heidän saalismääriä ym. suomessa on liian ahtaasti ajettelevia viranomaisia ym. ja yksilöt tumpelompia kuin naapurissa, näin se vaan on, ajatelkaa tätä.

    • Uusi sukupolvi

      Menkäähän nyt oikeasti itseenne taas kerran...
      Miksi pitäisi ampua mahdollisimman pienireikäisellä, kuin samaan hintaan voi käyttää suurempaa pyssyä?? Eritoten ärsyttää suomalaiset vanhat jäärät, joille 308 ja 7,62x53 ovat ainoita oikeita väljyyksiä joka jahtiin. Mene siinä sitten uuden synteettisen sakon 300 win mag kiväärin kanssa jahtiin ja kaikki kylähullut työttömät vanhat hitsarit ja rengit irvailee... Menkää vanhat paskat ukonrahjat keskenänne verestämään menneitä aikoja ja ampumaan horoilla sotapyssyillänne niin kauas, ettei alle 40 v väestön tarvitse kuunnella "viisauksianne"!!!

      ps. 12/89 riittää oikein mainiosti kaikkiin haulikkometsästäjän tarpeisiin suomessa :) jos tuntuu, ettei tappovoima riitä, rajoitin pois puolarista tai pumppuun pitkä makasiini... this case = solved

    • 45-70

      Älä hommaa puolaria ,tappoteho huonompi kuin pumpulla . Pumppu melkein yhtä nopea harkittuihin laukauksiin .

    • 45-70

      Mulla muutama haulikko , ei tosin tällaisia kuningasaseita kuin TEILLÄ .40 vuotta olen metästänyt Tikka M49 rinnakkaisella 16-70 ja Tikka M77 12-70 kaksilla piipuilla ( täys /puoli ja 3/4 ja1/4 ) viimeset ollut kovassa käytössä . Paraana syksynä 178 heinikkoa ja muu riista päälle . Ase tarvii olla sitä myöten mitä pyydetään eikä ammuta syömäkelvottomaksi .

    • Radial

      Oikea asenne oltava metsästykseen. Ei leikkiä ramboa. Jos väittää että 10/89 on paras, on se juuri sitä ramboilua. Hidas, painava ja kömpelö ase. Kevyellä haulimäärällä saa enemmän jähtönopeutta, siis kantamaa.Piipputeräksestä riippuu lähtönopeus enemmän kuin patruunasta. Pieni hauli menettää nopeasti nopeuttaan Haulimateriaali ja sen ominaispaino määrittelevät aika paljon sitä ampumamatkaa. Mikä on se oikea supistus, haulimäärä ja paino on sovitettava riistaan ja todennäköiseen ampumatilanteeseen.
      Annan esimerkkejä. Kun on metsämaastossa jossa esim. riekkoja otan 20/70 josta löytyy ½ ja täyssuppea otan 2,75-3 milliset haulit. Sitä voi kantaa päivän käsissään. Kun aikaa ampua on n. runsas sekuntti, lentää se ase nopeasti poskelle. koska kevyt ja käsissä. Ampumamatkaa ehkä 15 m. Puolisuppeallakaan ei saa ampua ohi. Paljolti kyse siitä että ennakoi tilanne oikein. Ei siellä metsällä olla kuin maailmanvalloittaja, saalista saa jos on tullakseen. Eikä se niin vaarallista ole jos jättää ampumatta huonoon paikkaan. Sitä ennakointia on oikean aseen ja patruunan valinta. Avoimessa tunturimaastossa on enemmän aikaa ja ja voi ampua sillä suppeallakin. Silloin kun sai vielä ampua vesilintuja lyijyllä oli aseena 12/70, patruuna Legia Quirasse 28 g. Kantoi n. 50 m. Ennakkoa tarvitiin aika runsaaasta. Jos aikoi ensimmäisen pudottaa, Saattoi joku taaempana lentävä tippua. Hanhi lentää aika nopeasti ja 50 m on pitkä matka.
      Suden pyynnissä oli Vihtavuoren Royal, koska se ei menetä tehoaan pakkasessa. Haulit vaihdettiin 5,5 milliseksi. Kun kaverin kanssa ammuttin haulikolla kuviota ei hänen puoliautommaatinsa saanut yhtään haulia läp 19 mm laudasta. Minun aseestani meni kaikki läpi niin että vain sälöt lensivät laudan takaa. Kertoo että aseiden piipuissa aika paljon eroa. Vaikka patruunalle ilmoitetaan mitä nopeudeksi on aika paljon eroa aseiden kesken. Halpa-aseissa ja rata-aseissa hitaimmat nopeudet.
      Kun pyy lähtee on puun takana sekunnissa. Vesilinnut siitä helpoimmasta päästä. Aikaa runsaasti. Siinä pärjää yksipiipuisellakin.
      Tilanteet vaihtelevat aika paljon. Enemmän kuitenkin kalastan Se on ehkä tutuin alue.

      • Radial

        Tuo Legia Quirassa oli siis hanhia varten.


      • perämessut

        "Enemmän kuitenkin kalastan Se on ehkä tutuin alue."

        Ja silti kehtaat väittää asesepintää tekeväsi? Ehkä kannattaisi pysyä siinä kalastuksessa sitten...


      • Radial

        Riittää noita alaikäisiä forumin ilmavaivoja, jotka mitään eivät osaa.


    • Truthm

      Jos puhutaan faktaa.. 2.25mm tss teho riittää riistalle 55m. 2.5mm 65m. 2.75mm 75m. 3mm 85m. 3.25mm noin 100m edellyttäen kaikissa edellä mainituissa että kuvio toimii kyseiselle matkalle. Jos kuvio ei pelaa, niin tulee haavakoita. Tss haulista kokemusta 15v ajalta, ja noin 3500€ edestä ammuttu testiä niin riistaan ja radalla. Upotukset testattu lautaan, ja balistiseen geeliin. Sillä onko ase 20 vai 10cal ei ole merkitystä tss kohdalla. Lähtönopeus ja kuvio sanelee "tehon". Jo 24g 470ms tss ampuu varsin hyvin kaiken laillisen riistan järkimatkoilta kuvion ollessa 60m ~80%. On surullista katsottavaa miten nykyisin sorsa/hanhi jahdissa pyssyt huutaa 100m ja parvesta tippuu ehkä 1-2kpl ja 6-7kpl jatkaa matkaansa hauleja perseessä. Voi ampua mihin asti vaan, kun ne "unat on niin hyviä". Netissä olevat huu haa jutut Unan tehosta vaan ruokkii ylipitkille ampumista, ja asiaan perehtymättömät uskoo kaiken🙄 Trukkilavat ja autojen romut suorastaan tuhoutuu kun Unalla täräyttää🤥

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe