Sopiiko kultainennoutaja minulle

tattid

Hei

Olen harkinnut kultaisennoutajan hankintaa. Asun suurehkossa kerrostaloasunnossa ja kotona majailee jo 3 kissaa. Uskotteko koiran tulevan toimeen kissojen kanssa. Ja kuinka haastava kultaisennoutajan kouluttaminen on? Aiempaa kokemusta minulla ei koirista ole.

6

2567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farkku

      on yleensä toimeentuleva niin ihmisten kuin muiden eläintenkin kanssa. Uskon että kultsu tottuisi kissoihisi eikä jahtaisi niitä tms.

      Lyhyesti sanottuna kultsu on helpohko kouluttaa, ei mitenkään erityisen helppo muttei kyllä kovin haastavakaan. Oikein koulutettuna se on luotettava ja kiva kilpakumppani.

    • blackcat/whitedog

      Kultsun luulisin sopeutuvan hyvin, mutta ovatko kissat ennestään tottuneet koiraan? Varsinkin vanhemmat kissat eivät aina hyväksy koiraa perheenjäseneksi. Ainakin kissat tarvitsevat oman turvapaikan esim korkeammalta, johon koira ei pääse. Ja tutustuminen on tietenkin tehtävä varovasti edeten. Eli varsinainen kysymys kuuluu tulevatko kissat toimeen koiran kanssa. Itsepä kisusi tunnet - ole rehellinen, jälkeenpäin on ikävä alkaa luopua jommasta kummasta.

      Meillä on vuoden ikäinen kultsunarttu ja vähän vanhempi kissa. Yhteiselo sujuu kunhan kissa pääsee välillä omaan rauhaan. Välillä nuollaan toisia ja välillä juostaan :). Kultsuhan haluaa pitää kaikkea suussaan, niinpä välillä suussa on myös kissan pää - onneksi tuo ei näytä tätä mirriä paljonkaan huolettavan. Ymmärtänet kuitenkin tässä kohtaa, mitä tarkoitan kissojen sopeutumisella uuteen perheenjäseneen.

      Kultsu on mukava koulutettava. Paikallisesta koirakoulusta saat itsellesi sopivia neuvoja ja samalla koirasi tottuu lajitovereihin. Muutenkin kultainen noutaja kuten kaikki koirat tarvitsevat tekemistä - muuten ne keksivät sitä itse.

      • -nainen vaan-

        Heips,

        Asun itsekin kerrostalossa ja minulla on nyt 7 kk ikäinen kultsupoika ( ei muita lemmikkejä)

        Oma koirani ei välitä kissoista , ainakaan negatiivisessa mielessä. Lähinnä on vain kiinnostunut mutta kaverini kissat eivät tykänneet yhtään joten jos aiot ottaa pennun, niin siedätys on paikallaan, molempien turvallisuudenkin takia.

        Jos olet valmis sitoutumaan koiraan ja koet osaavasi/oppivasi olemaan lauman johtaja, niin hanki pari koirakirjaa (Tuire Kaimio "pennusta kunnon koiraksi" esim.) ja tervettä maalaisjärkeä.

        Kultsut ovat lähtökohtaisesti kilttejä mutta ne eivät ole sohvaperunoita joten oletko valmis käymään koiran kanssa ulkona väh. 3 krt/pv?

        Omalla koirallani on nyt se vaihe menossa, että jos ulkoilua ei saa tarpeeksi niin hän alkaa rikkomaan asunnossa paikkoja (eteisen listat ovat nro 1) joten ulkoilen koirani kanssa useita tunteja päivässä - ei jää tilaa muille harrastuksille.

        Häkkiin en koiraani laita joten muita keinoja on pitänyt kokeilla.

        En halua pelotella - olen saanut nyt jo koiraltani enemmän kuin se on ottanut , mutta se on kuin pieni lapsi joka vaatii läsnäoloasi ja muutakin kuin ruokaa ja juomaa.


      • Annipannipkksi
        -nainen vaan- kirjoitti:

        Heips,

        Asun itsekin kerrostalossa ja minulla on nyt 7 kk ikäinen kultsupoika ( ei muita lemmikkejä)

        Oma koirani ei välitä kissoista , ainakaan negatiivisessa mielessä. Lähinnä on vain kiinnostunut mutta kaverini kissat eivät tykänneet yhtään joten jos aiot ottaa pennun, niin siedätys on paikallaan, molempien turvallisuudenkin takia.

        Jos olet valmis sitoutumaan koiraan ja koet osaavasi/oppivasi olemaan lauman johtaja, niin hanki pari koirakirjaa (Tuire Kaimio "pennusta kunnon koiraksi" esim.) ja tervettä maalaisjärkeä.

        Kultsut ovat lähtökohtaisesti kilttejä mutta ne eivät ole sohvaperunoita joten oletko valmis käymään koiran kanssa ulkona väh. 3 krt/pv?

        Omalla koirallani on nyt se vaihe menossa, että jos ulkoilua ei saa tarpeeksi niin hän alkaa rikkomaan asunnossa paikkoja (eteisen listat ovat nro 1) joten ulkoilen koirani kanssa useita tunteja päivässä - ei jää tilaa muille harrastuksille.

        Häkkiin en koiraani laita joten muita keinoja on pitänyt kokeilla.

        En halua pelotella - olen saanut nyt jo koiraltani enemmän kuin se on ottanut , mutta se on kuin pieni lapsi joka vaatii läsnäoloasi ja muutakin kuin ruokaa ja juomaa.

        Meillä on kultainennoutaja, ja se ei kyllä aluksi saanut kunnolla liikuntaa.. Ei kuitenkaan koskaan rikkonut paikkoja jne. Nyt ollaan n.3- vuotta lenkkeilty oikein reippaasti 6-8 kertaa päivässä :)
        Yleensä menemme vain pari 15-20 minuutin lenkkiä, joten kaikki muut lenkit kestävät sitten yleensä 1 ½- 2 ½ tuntia :) Huomasin, kuinka iloiseksi koira tuli, kun teimme todella pitkiä lenkkejä. Se alkoi ihan kuin "puhua kieltäni"
        Nykyään koiramme on 5 vuotta vanha, ja pitemmillä lenkeillä pysähtyy ja rupeaa keskelle tietä makaamaan. Ei aina jaksa, mutta kyllä se vielä reipas koira on! Se on kyllä myös todellinen sohvaperuna kun sille päälle sattuu. Löjöää vaan sitten ja katsoo kanssani telkkaria. Ja tietystihän se nyt on selvää, että koira tarvitsee paljon muutakin kuin vain ruokaa ja juomaa. Se tarvitsee seuraa, leikkejä, lenkkejä.. lista on pitkä! Mutta kultainennoutaja on aivan MAHTAVA rotu, suosittelen suuresit!


      • c(:
        Annipannipkksi kirjoitti:

        Meillä on kultainennoutaja, ja se ei kyllä aluksi saanut kunnolla liikuntaa.. Ei kuitenkaan koskaan rikkonut paikkoja jne. Nyt ollaan n.3- vuotta lenkkeilty oikein reippaasti 6-8 kertaa päivässä :)
        Yleensä menemme vain pari 15-20 minuutin lenkkiä, joten kaikki muut lenkit kestävät sitten yleensä 1 ½- 2 ½ tuntia :) Huomasin, kuinka iloiseksi koira tuli, kun teimme todella pitkiä lenkkejä. Se alkoi ihan kuin "puhua kieltäni"
        Nykyään koiramme on 5 vuotta vanha, ja pitemmillä lenkeillä pysähtyy ja rupeaa keskelle tietä makaamaan. Ei aina jaksa, mutta kyllä se vielä reipas koira on! Se on kyllä myös todellinen sohvaperuna kun sille päälle sattuu. Löjöää vaan sitten ja katsoo kanssani telkkaria. Ja tietystihän se nyt on selvää, että koira tarvitsee paljon muutakin kuin vain ruokaa ja juomaa. Se tarvitsee seuraa, leikkejä, lenkkejä.. lista on pitkä! Mutta kultainennoutaja on aivan MAHTAVA rotu, suosittelen suuresit!

        Aika hyvältä kuulostaa. Oma kultsi urokseni on nyt melkein vuoden ja enemmän on hyviä kuin huonoja kokemuksia. Kultsini ei hajuttanut paikkoja etes pentuna, mutta sen sisaret tuntuvat tekevän senkin edestä... :) Kultsilla pitää olla määrätietoinen johtaja, sillä välillä on melko hulvaton.
        Kissani kanssa tulee melko hyvin toimeen. Sisällä ei ole mitään ongelmaa, mutta välillä ulkona jahtaa. Ei kuitenkaan aina. Oma kissani on 5 vuotta ja pelkäsi aluksi koiraa, mutta on tottunut koiriin kun meillä on aina ollut vähintään kolme koiraa (kaksi häkissä ulkona, metsäkoiria) yhtä aikaa yhden kissan kanssa. Kissalla toki pitää olla aina paikkoja jonne mennä kun koira alkaa käydä hermoille. Sekin saattaa parantaa tutustumista, kun kissoja on monta (voivat ottaa turvaa toisistaan). Mutta muista koiraa ei saa päästää heti aluksi syöksymään kissojen pariin, tapaturmien välttämiseksi. Kissa hyökätessään koittaa kohdistaa iskunsa vastustajan silmiin, heikentäen tämän.
        Omaa koiraani käytän kerran pitkällä lenkillä päivässä ja muulloin päästän vain ulos yksinään taloni paihalle. Eli kun sinulla ei ole tätä mahdollisuutta ole, tee piniä 15 min lenkkejä 2-4 kertaa pitkän lenkin lisäksi.
        Koirapuistot ovat kans hyviä, koska koira pitää sosiaalistaa muihin lajinsa edustajiin, ettei tule ongelmia vanhemmalla iäll, kultsi on kuitenkin melko riski koira.
        Olen kuullut, monilta kasvattajilta, että vetäminen on suuri ongelma (omallani ei tälläistä ollut), mutta onhan aina vedonesto valjaita yms.
        Ja pennuilla on myös taipumusta ettei lenkeille mentäsisi millään, mutta kyllä ne sen tajuaa, kun huomaavat sen olevan kivaa... :)
        Kultsi on kiva rotu ja kohtuu helppo kouluttaa, kunhan muistaa ettei pentu jaksa kuin n. 10 min kerrallaan koulutusta... :D

        Onnea koira toiveisiin, muista valita hyvä kasvattaja!


    • Isojen koirien fani

      Mulla ei oo kultastanoutajaa, mutta haluisin tietää, että paljon niilt lähtee karvaa?
      Oon vähäniinkun ajatellu sen hankkimista, mutta kun oon vast 13v, ja asun kotona, niin ei äiti suostu.
      Äiti sanoo, että jos joku koira niin lagotto....
      Miten saisin äidin suostumaan vai otanko lagoton, vai odotanko siihen , että olen itse vastuulla teostani ja olen 18v???
      Olen myös katsellut yhtä toista rutua, se on ihan yhtä iso, ja se on labbis. Ei äiti sitäkään suostu ottamaan, varmaan lähinnä sen takia, kun labbis ja kultsi ei mahu autoon. Käydään usein matkoilla autolla.
      Me lähetään tänä kesänä Italiaan, ja siellä on paljon lagottoja, lagotto onkin Italialainen rotu. Pelkään Italian reissua rodun takia, äiti saattaa ostaa mulle Italiasta lagoton!!!
      Mutta ei sitä voi tietää lämpenenkö lagottoon... Yhdella kaverillani on sellainen, ja se on kyllä tosi lempeä rotu.
      Vaikka tykkään kultseista ja labbiksista, tykkään myös kaikista rodoista, (vaikka haluasinkin kultsin).

      Terveisin:Isojen koirien fani & lagottojen rakastaja... ;D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe