avioliiton merkitys?

Liisa

Meille elämä hymyilee ja rakkautta riittää ja ehkä tulevaisuudessa tulee myös naimisiinmeno ajankohtaiseksi. Minä en kuulu kirkkoon joten kirkkohäitä ei ole odotettavissa missään tapauksessa.

Olenkin alkanut pohdiskelemaan kysymystä, että mikä on avioliiton merkitys ihan näin maalliselta kantilta. Ymmärtääkseni kristillisen vihkimisen merkitys on saada jumalan siunaus avioliitolle ja estää "synnillinen" elämä, seksihän on tunnetusti syntiä avioliiton ulkopuolella ;) Käsittääkseni myös ennen kun kirkko alkoi sekaantua naima-asioihin, avioliitto oli täysin kahden suvun välinen sopimus ja takana oli monesti taloudelliset syyt.

Minä haluan mennä naimisiin, vaikka periaatteessa se ei muuttaisi elämästäni tällä hetkellä mitään kuin ehkä sukunimen. Mielestäni avioliitto on kuitenkin se lopullinen ja virallinen sitoutuminen toiseen ihmiseen. Se on kahden ihmisen välinen sopimus ja osoitus siitä, että rakastaa ja välittää toisesta niin paljon, että haluaa olla myös laillisesti yhtä perhettä.

Kertokaapa mitä mieltä olette, varsinkin haluaisin kuulla mielipiteitä niiltä jotka ovat menneet siviilisti naimisiin. Mitkä olivat ne syyt minkä takia halusitte naimisiin? Mitä avioliitto teille merkitsee?

5

781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakkasrouva

Mulla on aika lailla samat syyt mennä naimisiin kuin mitä sinä mainitsitkin jo. Eli se elinikäinen sitoutuminen. Eikä se mullakaan ulkoisesti muuttaisi muuta kuin sukunimen, mutta tietäisi ainakin sisimmissään, että nyt sitä sitten todellakin kuulutaan yhteen, kuolemaan saakka.

Hääpäivää emme ole vielä päättäneet, eipä sillä nyt kauhia kiire ole. Kirkkohäitä emme mieheni kanssa vietä, kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon eikä hän ole edes käynyt rippikoulua. Kirkkohäitä mietimme aluksi, mutta tulimme siihen tulokseen, että ne ovat kohdallamme turhat, syistä että:
      * kirkolla ei ole meille minkäänlaista uskonnollista merkitystä. Kirkkohäitä mietimme ensin vain sen takia, koska "sehän on se perinne".
      * en ole kovinkaan hyvissä väleissä sukulaisiini (isovanhemmat, serkut yms.), joten sieltä olisi turha odotella vieraita suureen kirkkoon (kirkko olisi nimittäin Porvoon vanha kirkko) ja mieheni suku taas on pieni. Kavereita meillä ei ole nimeksikään. Eli näyttäisi varsin typerältä, iso tyhjä kirkko.
      * miksi meidän täytyisi tuhlata rahaa ja nähdä vaivaa riittiin, jolla ei ole meille (edelleenkään) ole uskonnollista merkitystä?
      * olemme muutenkin aika "uskontovastaisia", joten kaipa ne maistraattihäät olisivat pieni kannanottokin.

Ainoa syy, miksi toisaalta haluaisin kirkkohäät, on se hääpuku. =) Lapsellista ja itsekästäkö? ;) Tiedän, että isovanhempani järkyttyvät syvästi, mutta oma on asiamme. Se, että he ovat uskonnollisia kiireestä kantapäähän, ei tarkoita, että meidän täytyisi olla samanlaisia. Äitinikin oli ihmeissään aatoksestamme, hän oli kuulamma jo suunnitellut "kaiken valmiiksi", tyypillinen äiti. Eli meillä kaiken todennäköisyyden mukaan maistraattihäät, muttei se muuta sitä avioliittolupausta.

• weeperi

itse menin mieheni kans naimisiin viime vuonna, porvoon vanhassa puukirkossa. ja en todellakaan usko jumalaan enkä kuoleman jälkeiseen elämään yms. muuhun hömpötykseen mut halusin vain vähän perinnettä ja kokea sen tunteen ku kävelin isän vierellä kohti alttaria ja tulevaa miestäni!!
        ja vieraita oli puukirkossa todella vähän... meidän kahden lisäksi kaaso, bestman ja 11henkeä.

• Mikkis

Onpa hienoa, ettette lähde mukaan samaan kirkkohössötykseen kuin muut. Jos haluatte maistraattihäät, niin pitäkää ihmeessä sellaiset. Vinkiksi voin kertoa, että voi maistraatissakin olla prinsessapuvussa - tai millaista hääpukua oletkin miettinyt. Jos pidätte juhlat, voit kutsua juhliin ns. siviilipuhujan.

• Pakkasrouva
        Mikkis kirjoitti:

Onpa hienoa, ettette lähde mukaan samaan kirkkohössötykseen kuin muut. Jos haluatte maistraattihäät, niin pitäkää ihmeessä sellaiset. Vinkiksi voin kertoa, että voi maistraatissakin olla prinsessapuvussa - tai millaista hääpukua oletkin miettinyt. Jos pidätte juhlat, voit kutsua juhliin ns. siviilipuhujan.

Juuri sellaista prinessapukua olen kaavaillutkin. Mutta se saattaisi olla hieman mauton maistraatissa..(?)

Hieman ollaan vielä kahden vaiheilla (tiedoksi myös toiselle minulle vastanneelle) tässä kirkkoasiassa. Itseäni ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa kirkkohömpötykset, ei edes sen "perinteen" vuoksi. Mutta tiedän, että saisimme isovanhempieni pettymykset (ja ehkä vihatkin) niskaamme.

Mutta juhlat toki pitäisimme. Ja jos sen siviilipuhujan hankimme, niin isänihän voisi taluttaa minut vieraiden halki, samaan tapaan kuin kirkossa. Hmmm, tuossa olikin ideaa. =)

Siitä olemme täysin varmoja mieheni kanssa, että lastamme ei ristitä, hän saa kasvaessaan itse sitten päättää, mihinkä kirkkokuntaan/uskontoon kuuluu vai kuuluuko ollenkaan.

• Mikkis
        Pakkasrouva kirjoitti:

Juuri sellaista prinessapukua olen kaavaillutkin. Mutta se saattaisi olla hieman mauton maistraatissa..(?)

Hieman ollaan vielä kahden vaiheilla (tiedoksi myös toiselle minulle vastanneelle) tässä kirkkoasiassa. Itseäni ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa kirkkohömpötykset, ei edes sen "perinteen" vuoksi. Mutta tiedän, että saisimme isovanhempieni pettymykset (ja ehkä vihatkin) niskaamme.

Mutta juhlat toki pitäisimme. Ja jos sen siviilipuhujan hankimme, niin isänihän voisi taluttaa minut vieraiden halki, samaan tapaan kuin kirkossa. Hmmm, tuossa olikin ideaa. =)

Siitä olemme täysin varmoja mieheni kanssa, että lastamme ei ristitä, hän saa kasvaessaan itse sitten päättää, mihinkä kirkkokuntaan/uskontoon kuuluu vai kuuluuko ollenkaan.

Minut on kahdesti vihitty maistraatissa. Toinen kerta oli kesällä niin, että muitakin vihittäviä oli samana päivänä useampia. Tulimme paikalle hieman etuajassa ja meitä vastaan tuli juuri vihitty pari vieraineen. Morsian oli juurikin tyypillisessä valkeassa morsiuspuvussa. Mielestäni se sopii hyvin maistraattiinkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe