oon 14 ja raskaan - mitä teen?

kohta äippä

Eli oon 14 ja nyt kai toisella kuulla raskaana. En oo kertonu tästä vielä kellekään kun se lapsen isäkään ei enää musta oo kiinnostunu. vanhemmille en uskalla ees kertoo kun ne kuitekin raivoostuis ihan kamalasti. Mitä mä teen? kohta alkaa se abortinki mahollisuus aika jo päättyä. Auttakaa!!!!!!!

180

39103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaa-a

      Nyt kertomaan vanhemmillesi ja äkkiä. 14-vuotias ei vauvaa pysty hoitamaan.

      • Sari

        mistäs sinä sen tiedät? monet ovat pystyneet ja hyvin onnistuneet!!


      • ...
        Sari kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? monet ovat pystyneet ja hyvin onnistuneet!!

        Henkilökohtainen kokemus?


      • jepulis
        Sari kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? monet ovat pystyneet ja hyvin onnistuneet!!

        Voihan se onnistua jos jättää koulut kesken. Sitten onkin mukava tulevaisuus siivoojana tai vaihtoehtoisesti siwan kassalla. Ja millä rahoilla aikoo 14v tyttö rahoittaa vauvan elämisen? Rahat äidiltä vai? Ja eipä tule paljon lähdettyä enään kavereiden kanssa "viihteelle"...
        Tässä käy niin, että toi säälittävä pikkulikka pistää oman äitinsä hoitamaan tota omaa muksuaan.
        Hyvin pilasit elämäsi.


      • Kukka
        jepulis kirjoitti:

        Voihan se onnistua jos jättää koulut kesken. Sitten onkin mukava tulevaisuus siivoojana tai vaihtoehtoisesti siwan kassalla. Ja millä rahoilla aikoo 14v tyttö rahoittaa vauvan elämisen? Rahat äidiltä vai? Ja eipä tule paljon lähdettyä enään kavereiden kanssa "viihteelle"...
        Tässä käy niin, että toi säälittävä pikkulikka pistää oman äitinsä hoitamaan tota omaa muksuaan.
        Hyvin pilasit elämäsi.

        ainakaan ole äidille muksua työntämässä. Ihan itse hoidetaan ja vauvan tulevat kummit ja tädit sitten auttelevat, kun lomaa tarvitsee (jokainen tarvitsee välillä omaa aikaa)

        Ja tytöllähän on koko elämä aikaa opiskella.


      • min'
        jepulis kirjoitti:

        Voihan se onnistua jos jättää koulut kesken. Sitten onkin mukava tulevaisuus siivoojana tai vaihtoehtoisesti siwan kassalla. Ja millä rahoilla aikoo 14v tyttö rahoittaa vauvan elämisen? Rahat äidiltä vai? Ja eipä tule paljon lähdettyä enään kavereiden kanssa "viihteelle"...
        Tässä käy niin, että toi säälittävä pikkulikka pistää oman äitinsä hoitamaan tota omaa muksuaan.
        Hyvin pilasit elämäsi.

        Ei onnistu.14 vuotias on vielä lapsi itsekki.Mutta kannattis varmaan kertoo porukoille ja niin pois päin.Mulla on itsellä 14 vuotias pikkusisko ja en vois ikinä kuvitella että se tekis lapsen nyt.Sehän repeis synnärillä.


      • kummaa
        min' kirjoitti:

        Ei onnistu.14 vuotias on vielä lapsi itsekki.Mutta kannattis varmaan kertoo porukoille ja niin pois päin.Mulla on itsellä 14 vuotias pikkusisko ja en vois ikinä kuvitella että se tekis lapsen nyt.Sehän repeis synnärillä.

        niin, ja on muuten todella ilkeetä lapsen isää kohtaan jos pimität ton siltä! silläkin pitäisi olla sanavaltaa siihen että haluaako ylipäätään lasta. että nopeasti nyt vaan kysymään häneltä, jos se abortti tosiaan pitää tehdä pian!


      • ...
        Kukka kirjoitti:

        ainakaan ole äidille muksua työntämässä. Ihan itse hoidetaan ja vauvan tulevat kummit ja tädit sitten auttelevat, kun lomaa tarvitsee (jokainen tarvitsee välillä omaa aikaa)

        Ja tytöllähän on koko elämä aikaa opiskella.

        14 -vuotias myös? Siinä äiti kokee varmaan suurta onnistumisen hurmaa kasvatuksessa, kun varhaisteini-ikäinen lapsi kertoo saavansa jälkikasvua. Noh, ei ole syytäkään kokea. Hävettää teidän teiniäitien äitien puolesta.


      • Olsi
        jepulis kirjoitti:

        Voihan se onnistua jos jättää koulut kesken. Sitten onkin mukava tulevaisuus siivoojana tai vaihtoehtoisesti siwan kassalla. Ja millä rahoilla aikoo 14v tyttö rahoittaa vauvan elämisen? Rahat äidiltä vai? Ja eipä tule paljon lähdettyä enään kavereiden kanssa "viihteelle"...
        Tässä käy niin, että toi säälittävä pikkulikka pistää oman äitinsä hoitamaan tota omaa muksuaan.
        Hyvin pilasit elämäsi.

        Sinä et tarvitse vanhempiesi lupaa aborttiin ja tapauksessasi riittää yhden lääkärin lupa. Lääkkeellinen keskeytys tulee maksamaan noin 44€


    • Madre

      ..se sun kaipaamasi apu ei varmasti täältä keskustelupalstoilta löydy! Kerrot vanhemmillesi - tämä tuskin on se kaikista pahin asia mitä vanhempasi voivat kuvitella, usko tai älä. Vastuu on sinulla.

    • Hoitsu

      Nyt sinun on aika tehdä jotain nopeasti, eli marssi huomenna kouluterveydenhoitajalle ja kerro asiasta. Terkkari ei ota yhteyttä vanhempiisi, jos et itse anna lupaa, hänellä, kuten muillakin hoitajilla ja lääkäreillä on VAITIOLOVELVOLLISUUS, ja se koskee myös alaikäisiä. Terveydenhoitaja ohjaa sinut sitten eteenpäin, pikaisesti!

      Jos terkkari ei ole huomenna paikalla, ota yhteyttä ehkäisyneuvolaan, selitä asiasi jo puhelimessa, jotta pääset neuvolan terveydenhoitajan juttusille pika-ajalla.

      Kukaan ei voi sinua pakottaa mihinkään, mutta raskaus on niin iso juttu, ettei sitä kannata varsinkaan sinun iässäsi jäädä pohtimaan yksin. Terveydenhoitajat ohjaavat sinut jatkotutkimuksiin ja kertovat sinulle mahdollisuuksistasi, mitä ikinä päätätkin tehdä.

      Vanhempasi tuskin riemastuvat uutisesta, joten ymmärrän hyvin ettet halua heille puhua, mutta uskon että ensijärkytyksestä selvittyään he osaavat tukea sinua kuitenkin parhaiten. Ei kukaan toivo 14-vuotiaan lapsensa tulevan raskaaksi, mutta vielä vähemmän toivon lapsen salaavan asian minulta.

      Kerrot vanhemmillesi tai et, mene huomenna kouluterkkarille. Heti aamusta.

      • oon 14 ja raskaana

        Olen ehdottomasti samaa mieltä hoitsun kanssa. TEE KUTEN HOITSU NEUVOI. Älä kuuntele muita ohjeita. Tiedän, että olet lukenut kaikki mitä sinulle on kirjoitettu, ja olet varmaankin vielä enemmän sekaisin. Meitä ihmisiä kun on niin erilaisia mielipiteineen. Itse olen äitinä joutunut samanlaisen asian eteen tyttäreni kanssa, ja tiedän kuinka vaikea asia se on. Olin kuitenkin iloinen, että sain olla tyttäreni päätöksen tukena. Tämä on lähentänyt meitä ennestään, vaikka alussa tuntui ettei pysty asiasta selviytymään. OTA YHTEYTTÄ ASIANTUNTIJOIHIN KUTEN HOITSU SULLE NEUVOI.
        Toistan:
        OTA YHTEYTTÄ ASIANTUNTIJOIHIN HETI

        Lopputulos mihin päädytkään on ainoastaan sinun päätettavissä ja siihen tarvitset ehdottomasti vanhempien ja ammatti-ihmisten tukea.

        Olen hengessä sinun kanssasi. Älä kerro täällä netissä mihin tulokseen olet tullut, koska voit vain pahoittaa mielesi ihmisten ilkeyden takia. Ole rohkea päätöksessäsi, mikä se onkin.


    • kuutamo

      menet sairaalaan ja teet abortin - parempi sekin kuin että elät 18 vuotta huonona äitinä, jos et ole valmistautunut raskauteen.

      • >cona<

        tehdä aborttia, jos hän ei sitä välttämättä halua!
        Mieti, oma lapsi tuollain "tappaa"... se olisi kuitenki loppuelämän mielessä, niin mieluummin kait sen ottaa vastaan elävästi.
        ei ole niin paha miltä kuulostaa -teiniäiti.
        voi olla ihan yhtä hyvä äiti vaikkei olekaan täysi-ikäinen...


      • hohhoijaa
        >cona< kirjoitti:

        tehdä aborttia, jos hän ei sitä välttämättä halua!
        Mieti, oma lapsi tuollain "tappaa"... se olisi kuitenki loppuelämän mielessä, niin mieluummin kait sen ottaa vastaan elävästi.
        ei ole niin paha miltä kuulostaa -teiniäiti.
        voi olla ihan yhtä hyvä äiti vaikkei olekaan täysi-ikäinen...

        mutta on todella ilkeää pitää lapsi jos lapsen isä haluaisikin abortin. turha häneltä sitten kysellä elatusmaksuja jos itse päättää yksin lapsen pitää.


    • Tietäjä

      mitä teet?
      Pilaat elämäsi yksinkertaisesti,ajattele sen lapsen parasta,mene tekee abortti heti ennekuin on liian myohaista

      • hannuboy

        En suosittelisi kenellekkään aborttia. Sen joutuu jokainen itse tykönään miettimään. Monet ovat katuneet.


      • poro

        ei ton ikäisten ihmisten edes pitäis mennä sänkyyn keskenään!!!
        älä valita vaan vastaa seurauksista ja ota opikses!


      • moiiiiiiiiiii

        No kuule, mitäs hän menee tekemään sen lapsen ? Ei se sen lapsen vika ole, kyllä sekin ansaitsee elää. ABORTTI EI OLE OIKEA RATKAISU. Mielummin vaikk adoptoitavaksi. MUTTA JOO

        Tee juuri niinku hoitsu sanoi.


    • äiti-83

      olet niin nuori että tarvitset jonkun aikuisen tukea. mistä tiedät että olet raskaana? onko se arvaus vai oletko tehnyt testin jossakin? olet varma tai et niin mene kouluterveydenhoitajalle, soita terveyskeskukseen tai nuorisoneuvolaan. kerro vaan tilanne vanhemmillesi. tarvitset tukea.olisiko sinulla joku muu aikuinen jolle voisit puhua? raskaus on niin iso juttu ettet voi sitä yksin kantaa. vaikka olet nuori niin ratkaisu on silti sinun pidätkö lapsen tai et. aborttia sinun ei ole pakko tehdä josset halua. poikaystäväsi on myös vastuussa tästä. muista myös jatkossa huolehtia ehkäisystä. olet myös aika nuori harrastamaan seksiä. ota ehkäisy ja raskaus asioista selvää ja huolehdi itsestäsi.

    • lestadiolainen

      Esiaviollinen seksi on syntiä, mutta lapsi on Jumalan lahja (jokaiselle, myös sinulle nuoresta iästäsi huolimatta). Lahjaa pitää kunnioittaa ja siitä luopuminen on Jumalan uhmaamista.
      Tukea on saatavilla lestadiolaispiireissä, Tervetuloa!

      • Laura

        Huom! Esiaviollinen seksi saattaa olla teille synti, mutta ei meille muille. Ja miten niin jumalan uhmaamista? Mistä sinä edes tiedät, kuka tämän tytön jumala on? Tai onko hänellä edes sellaista, kaikki eivät usko, ajatteles...

        Siis että jotkut kehtaavat tunkea tällaisia "neuvoja" ihmisille, joilla on ihan oikea ahdinko!


      • Jossu
        Laura kirjoitti:

        Huom! Esiaviollinen seksi saattaa olla teille synti, mutta ei meille muille. Ja miten niin jumalan uhmaamista? Mistä sinä edes tiedät, kuka tämän tytön jumala on? Tai onko hänellä edes sellaista, kaikki eivät usko, ajatteles...

        Siis että jotkut kehtaavat tunkea tällaisia "neuvoja" ihmisille, joilla on ihan oikea ahdinko!

        Tee hemmetti soikoo se abortti, nimittäin en mä millään pahalla sano, mutta sä olet itsekkin vasta lapsi, ajattele nyt, jos pitäisit sen vauvan, sun koulun käynti jää kesken, sulla itselläsikin on elämä alussa, sulle paras mahdollinen keino on keskeyttää raskaus, ja miettisit lapsen tekoa vasta kun olet 18 vuotias! Nopeasti vaan sairaalaan, et sais nyt hukata hetkeäkään.


      • ö-pee

        pelottelet jumalalla vaikka jumala on raamatun mukaan antanut meille valinnan mahdollisuuden
        olet typerä
        ei muuta


      • öööööööööpppppppeeeeeee
        Jossu kirjoitti:

        Tee hemmetti soikoo se abortti, nimittäin en mä millään pahalla sano, mutta sä olet itsekkin vasta lapsi, ajattele nyt, jos pitäisit sen vauvan, sun koulun käynti jää kesken, sulla itselläsikin on elämä alussa, sulle paras mahdollinen keino on keskeyttää raskaus, ja miettisit lapsen tekoa vasta kun olet 18 vuotias! Nopeasti vaan sairaalaan, et sais nyt hukata hetkeäkään.

        asiaa
        eikä vie 18 v vaan sit kun on oikeest aikuinen
        t:isä


      • epäilevä
        Laura kirjoitti:

        Huom! Esiaviollinen seksi saattaa olla teille synti, mutta ei meille muille. Ja miten niin jumalan uhmaamista? Mistä sinä edes tiedät, kuka tämän tytön jumala on? Tai onko hänellä edes sellaista, kaikki eivät usko, ajatteles...

        Siis että jotkut kehtaavat tunkea tällaisia "neuvoja" ihmisille, joilla on ihan oikea ahdinko!

        Lienenkö ihan nyt uskontokunnista sekaisin, mutta eivät kai lestadiolaisetkaan hirveästi nettiä selaile?


      • hannu
        epäilevä kirjoitti:

        Lienenkö ihan nyt uskontokunnista sekaisin, mutta eivät kai lestadiolaisetkaan hirveästi nettiä selaile?

        kun lestat saa käyttää nettiä, mutta ei saa katsoa televisiota, kun televisiosta ei voi itse valita mitä katsoo, ja netistä taas voi valita


      • just joo
        hannu kirjoitti:

        kun lestat saa käyttää nettiä, mutta ei saa katsoa televisiota, kun televisiosta ei voi itse valita mitä katsoo, ja netistä taas voi valita

        no, kai sitä telkkarissakin voi valkkailla? entäs pop-up mainokset netissä?


      • Normaali

        14-vuotiaana raskaaksi, No eihän se mikään loton 7 oikein tulos ole! Mutta jos sinulla, lapsukainen on taustat kunnossa, niin kyllähän se yksi vauveli varmasti hoituu. Toisaalta lapsella olisi hyvä olla jonkinlainen isähahmo, jota tässä sinun tapauksessasi ei taida olla: Kun Isä, joka on varmaankin joku amisäijä, on pannut sinut paksuksi auton takapenkillä eka juotettuaan sinut humalaan. Tai sitten sitä ei vaan kiinnosta kun koulukiireitä siellä ammattikoulussa. Harkitse asiaa! Eli esim aborttia!

        Mutta syy miksi halusin kirjoittaa tänne palstalle löytyy tuosta Lars Leevin roskasakista.

        Ystäväni kysyi minulta kerran ollessamme autoajelulla Suomen suvessa nähdessään Suviseuroille helvetillisen määrän uudehkoja saksalaisia autoa (taisivat olla mersuja), että miten noilla kaikilla Lars Leeveillä on uudet Mersut? Sanoin hänelle, että Kuulepa Jamppa: "poikia on silloin, kun meitä kiinnosti pillu ja viina, kiinnostanut opiskella ja sivistää itseään muuten.."

        Arvostan Lestaadiolaisissa monia piirteitä. Kyseinen roskasakki viettää aika kurinalaista elämää, ja varmaan monella tavalla terveellistäkin. Viinakaan kun ei heille oikein maistu. yksi asia, mikä minua on aina ihmettänyt on se, että miten monet Lestikset tupaikoivat, mutta eivät juo viiinaa. On se nyt kumma, jos tupakoida saa, mutta ei juoda itseään pikkuseen maistiin. Suoraan sanoen aika hanurista! Lestaadiolaiset ovat usein elämässä aika hyvin menestyneitä, plussat heille siitä. Se jengi pitää huolen toisistaan, eikä oo varmaan ekana sossun jonossa niin kuin monet paljon aurinkoa ottaneet Somali-veljet tai niin kuin mustalaiset, joita pidän suurimpana paskasakkina.

        Muta nyt vihdoin asiaan! Millä perusteella esiaviollinen seksi on synti!? Kerro perkeleen Lestaadiolaispaska miksi?? seksi oikein harrastettuna on oikein mukava asia. tuottaa mielihyvää ja rentouttaa! Seksin terveysvaikutuksistakin on keskusteltu. Kun käytetään asiallista ehkäisyä, kuten kondoomia, ei kukaan saa sukupuolitauteja eikä kukaan tule raskaaksi! Vielä kun seksinharrastajien välillä on molemmin puolista kunnioitusta yms.


      • Töpä
        epäilevä kirjoitti:

        Lienenkö ihan nyt uskontokunnista sekaisin, mutta eivät kai lestadiolaisetkaan hirveästi nettiä selaile?

        Me olemme kyl´lä lestaadiolaisia ja selailemme nettiä ihan samallalailla kuin tekin!!!!!! Olemme kaikki ihan saman arvoisisa!!!!
        oon 14 ja raskaana-mitä teen: Elä ikinä tee aborttia!!! Se on sen lapsen murhaamista! Mieti jos ite olisit se lapsi!!!!! Siunausta
        Jumalanrauhaa!!!


      • Töpä
        Normaali kirjoitti:

        14-vuotiaana raskaaksi, No eihän se mikään loton 7 oikein tulos ole! Mutta jos sinulla, lapsukainen on taustat kunnossa, niin kyllähän se yksi vauveli varmasti hoituu. Toisaalta lapsella olisi hyvä olla jonkinlainen isähahmo, jota tässä sinun tapauksessasi ei taida olla: Kun Isä, joka on varmaankin joku amisäijä, on pannut sinut paksuksi auton takapenkillä eka juotettuaan sinut humalaan. Tai sitten sitä ei vaan kiinnosta kun koulukiireitä siellä ammattikoulussa. Harkitse asiaa! Eli esim aborttia!

        Mutta syy miksi halusin kirjoittaa tänne palstalle löytyy tuosta Lars Leevin roskasakista.

        Ystäväni kysyi minulta kerran ollessamme autoajelulla Suomen suvessa nähdessään Suviseuroille helvetillisen määrän uudehkoja saksalaisia autoa (taisivat olla mersuja), että miten noilla kaikilla Lars Leeveillä on uudet Mersut? Sanoin hänelle, että Kuulepa Jamppa: "poikia on silloin, kun meitä kiinnosti pillu ja viina, kiinnostanut opiskella ja sivistää itseään muuten.."

        Arvostan Lestaadiolaisissa monia piirteitä. Kyseinen roskasakki viettää aika kurinalaista elämää, ja varmaan monella tavalla terveellistäkin. Viinakaan kun ei heille oikein maistu. yksi asia, mikä minua on aina ihmettänyt on se, että miten monet Lestikset tupaikoivat, mutta eivät juo viiinaa. On se nyt kumma, jos tupakoida saa, mutta ei juoda itseään pikkuseen maistiin. Suoraan sanoen aika hanurista! Lestaadiolaiset ovat usein elämässä aika hyvin menestyneitä, plussat heille siitä. Se jengi pitää huolen toisistaan, eikä oo varmaan ekana sossun jonossa niin kuin monet paljon aurinkoa ottaneet Somali-veljet tai niin kuin mustalaiset, joita pidän suurimpana paskasakkina.

        Muta nyt vihdoin asiaan! Millä perusteella esiaviollinen seksi on synti!? Kerro perkeleen Lestaadiolaispaska miksi?? seksi oikein harrastettuna on oikein mukava asia. tuottaa mielihyvää ja rentouttaa! Seksin terveysvaikutuksistakin on keskusteltu. Kun käytetään asiallista ehkäisyä, kuten kondoomia, ei kukaan saa sukupuolitauteja eikä kukaan tule raskaaksi! Vielä kun seksinharrastajien välillä on molemmin puolista kunnioitusta yms.

        Jos sinä et kunniota lestaadiolaisia tai mustalaisia, niin minä kyllä SÄÄLIN sinua!! Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia!!Itsekkin olen lestaadiolainen!!Mutta arvostan myös ei-lestaadiolaisia.Minulla on monta sellaista kaveriakin!Tietäisitpä mistä jäät paitsi,mutta kun et tiedä...:'(


      • provoilijoiden vihaaja
        Töpä kirjoitti:

        Me olemme kyl´lä lestaadiolaisia ja selailemme nettiä ihan samallalailla kuin tekin!!!!!! Olemme kaikki ihan saman arvoisisa!!!!
        oon 14 ja raskaana-mitä teen: Elä ikinä tee aborttia!!! Se on sen lapsen murhaamista! Mieti jos ite olisit se lapsi!!!!! Siunausta
        Jumalanrauhaa!!!

        En kyllä todellakaan usko, että sanakaan tässä tapauksessa on totta.


      • hannu
        just joo kirjoitti:

        no, kai sitä telkkarissakin voi valkkailla? entäs pop-up mainokset netissä?

        Kun avaat television sieltä voi tulla ihan mitä tahansa, kun taas netissä pitää itse päättää millä sivuilla käy. Ja voihan ne pop-up mainoksetkin estää ohjelmilla. Kysy vaikka tuolta lestadiolaiset-palstalta.


      • uskonnoton

        Suurempi synti on ajatella sinun tavallasi, välittämättä itsestään tai tulevaisuudestaan....järjen käyttö on sallittua!!!


      • vl nuor miäs
        Normaali kirjoitti:

        14-vuotiaana raskaaksi, No eihän se mikään loton 7 oikein tulos ole! Mutta jos sinulla, lapsukainen on taustat kunnossa, niin kyllähän se yksi vauveli varmasti hoituu. Toisaalta lapsella olisi hyvä olla jonkinlainen isähahmo, jota tässä sinun tapauksessasi ei taida olla: Kun Isä, joka on varmaankin joku amisäijä, on pannut sinut paksuksi auton takapenkillä eka juotettuaan sinut humalaan. Tai sitten sitä ei vaan kiinnosta kun koulukiireitä siellä ammattikoulussa. Harkitse asiaa! Eli esim aborttia!

        Mutta syy miksi halusin kirjoittaa tänne palstalle löytyy tuosta Lars Leevin roskasakista.

        Ystäväni kysyi minulta kerran ollessamme autoajelulla Suomen suvessa nähdessään Suviseuroille helvetillisen määrän uudehkoja saksalaisia autoa (taisivat olla mersuja), että miten noilla kaikilla Lars Leeveillä on uudet Mersut? Sanoin hänelle, että Kuulepa Jamppa: "poikia on silloin, kun meitä kiinnosti pillu ja viina, kiinnostanut opiskella ja sivistää itseään muuten.."

        Arvostan Lestaadiolaisissa monia piirteitä. Kyseinen roskasakki viettää aika kurinalaista elämää, ja varmaan monella tavalla terveellistäkin. Viinakaan kun ei heille oikein maistu. yksi asia, mikä minua on aina ihmettänyt on se, että miten monet Lestikset tupaikoivat, mutta eivät juo viiinaa. On se nyt kumma, jos tupakoida saa, mutta ei juoda itseään pikkuseen maistiin. Suoraan sanoen aika hanurista! Lestaadiolaiset ovat usein elämässä aika hyvin menestyneitä, plussat heille siitä. Se jengi pitää huolen toisistaan, eikä oo varmaan ekana sossun jonossa niin kuin monet paljon aurinkoa ottaneet Somali-veljet tai niin kuin mustalaiset, joita pidän suurimpana paskasakkina.

        Muta nyt vihdoin asiaan! Millä perusteella esiaviollinen seksi on synti!? Kerro perkeleen Lestaadiolaispaska miksi?? seksi oikein harrastettuna on oikein mukava asia. tuottaa mielihyvää ja rentouttaa! Seksin terveysvaikutuksistakin on keskusteltu. Kun käytetään asiallista ehkäisyä, kuten kondoomia, ei kukaan saa sukupuolitauteja eikä kukaan tule raskaaksi! Vielä kun seksinharrastajien välillä on molemmin puolista kunnioitusta yms.

        Moro!

        Kiitos, kun et lässytä jotain pesukone juttuja vaan puhut täyttä asiaa!! Se on totta että ei pysty oikein miettimään tota sossun luukkua oikein vaihtoehtona, kun noita lapsia tuntuu ihan reilusti tulevan, vastuu vähän laittaa tekemään ja yrittämään! Mersu miehiä meitin joukossakin on, mutta nuot uudet autot seurakentällä varmaan johtuu siitä, että kuka hullu lähtis vetään jäähallin kokosta vaunua 15 lasta kyydissä vanhalla tanarilla???? Esiaviollinen seksi varmaan maistuis meillekkin, mutta kun on halu tehdä niinkuin jumala on tarkoittanut(raamatun, kun avaa löytyy vastaus)! Tuntuu varmaan tyhmältä että joku voi ajatella noin ja usksoa raamattua, tuota kirjaa, joka on kirjoitettu joskus ajat sitten, mutta haluammekin olla uskomassa ei järkeilemässä!


      • Epäilijä

        ...voisi työntää eristyksiin jonnekin Siperian perukoille. Lisääntykööt siellä rauhassa keskenään. Ei niillä ja niiden opeilla ole sijaa nyky-yhteiskunnassa.


      • Tuomari
        Epäilijä kirjoitti:

        ...voisi työntää eristyksiin jonnekin Siperian perukoille. Lisääntykööt siellä rauhassa keskenään. Ei niillä ja niiden opeilla ole sijaa nyky-yhteiskunnassa.

        Ymmärrätkö, että noiden puheiden perusteella sut voi rinnastaa rasisteihin. Jokaisella on uskonnonvapaus, myös lestoilla.


      • Epäilijä
        Tuomari kirjoitti:

        Ymmärrätkö, että noiden puheiden perusteella sut voi rinnastaa rasisteihin. Jokaisella on uskonnonvapaus, myös lestoilla.

        ...en tosin mikään uusnatsi-idiootti vaan nk. "tervehenkinen" rasisti.

        Eikä muuten loppujen lopuksi "rasismiani" voisi edes "rasismiksi" kutsua.

        Ja Lestadiolaisethan ne vasta rasisteja ovatkin. Eivät meinaan hyväksy yhtään mitään muuta kuin oman näkemyksensä asioista.

        Että tällainen tapaus tällä kertaa...


      • orkidea
        provoilijoiden vihaaja kirjoitti:

        En kyllä todellakaan usko, että sanakaan tässä tapauksessa on totta.

        Kuule nuija tämä ei olekkaan uskon asia ollenkaan.Jos on raskaana niin on. Sääli vaan että olet niin nuori; mutta teini raskaudet ovat kyllä niin tosi asia kun vaan voi olla. 11-vuotias on ollut nuorin raskaaksi tullut suomessa tietämäni mukaan.


      • helka
        Töpä kirjoitti:

        Jos sinä et kunniota lestaadiolaisia tai mustalaisia, niin minä kyllä SÄÄLIN sinua!! Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia!!Itsekkin olen lestaadiolainen!!Mutta arvostan myös ei-lestaadiolaisia.Minulla on monta sellaista kaveriakin!Tietäisitpä mistä jäät paitsi,mutta kun et tiedä...:'(

        toivottavasti arvostat sitten myös minuakin, vaikka olen sitä mieltä että kaikki jotka tulee raskaaksi ennen 18 vuoden ikää pitäisi tehdä abortti =)


      • mies

        Missä kohtaa raamattua noin sanotaan.. Painu kuule *piip*


      • Töpä
        helka kirjoitti:

        toivottavasti arvostat sitten myös minuakin, vaikka olen sitä mieltä että kaikki jotka tulee raskaaksi ennen 18 vuoden ikää pitäisi tehdä abortti =)

        Arvostan sua, kaikilla on oma mielipie. Kuka Helka oot? Minkä ikänen ainaki?


      • Jep jep
        Jossu kirjoitti:

        Tee hemmetti soikoo se abortti, nimittäin en mä millään pahalla sano, mutta sä olet itsekkin vasta lapsi, ajattele nyt, jos pitäisit sen vauvan, sun koulun käynti jää kesken, sulla itselläsikin on elämä alussa, sulle paras mahdollinen keino on keskeyttää raskaus, ja miettisit lapsen tekoa vasta kun olet 18 vuotias! Nopeasti vaan sairaalaan, et sais nyt hukata hetkeäkään.

        Olen lähinnä sitä mieltä että teillä alle 18- vuotiailla tarvitsisi olla laki joka päättää teidän puolestanne abortista koska ette osaa ajatella edes omaa etuanne saati sitten lapsenparasta. Kysyn vaan miten helvetissä alaikäinen 14 vuotias voi toimia holhoojana jollekkin kun se tarvitsee itsekin sellaisen?!


      • Töpä
        Epäilijä kirjoitti:

        ...en tosin mikään uusnatsi-idiootti vaan nk. "tervehenkinen" rasisti.

        Eikä muuten loppujen lopuksi "rasismiani" voisi edes "rasismiksi" kutsua.

        Ja Lestadiolaisethan ne vasta rasisteja ovatkin. Eivät meinaan hyväksy yhtään mitään muuta kuin oman näkemyksensä asioista.

        Että tällainen tapaus tällä kertaa...

        .. et näköjään voi mitenkään muitten mielipiteitä hyväksyä!!!!!!!!!!!! Niin ETTÄ TÄLLAINEN TAPAUS TÄLLÄ KERTAA!!!!!!!!!!!! Mieti eka kahesti mitä meet sanomaan!!!!!!!!!! Se on mun mielipie kummiski ettei kannate tehä aborttia (syyt aiemmissa viesteissä) ´mutta se on sen oma mielipie mitä se tekee!!!!!!!!!!!!! Että elä puutu toisten ihmisten uskon asioihin!!!! Ihan samallain voin alkaa sanoo että nuo ei-lestaadiolaiset on uus natseja, rasisteja ym... Elä puutu toisten asioihin!!!!!!!!


      • mooiiiiiiii
        Jep jep kirjoitti:

        Olen lähinnä sitä mieltä että teillä alle 18- vuotiailla tarvitsisi olla laki joka päättää teidän puolestanne abortista koska ette osaa ajatella edes omaa etuanne saati sitten lapsenparasta. Kysyn vaan miten helvetissä alaikäinen 14 vuotias voi toimia holhoojana jollekkin kun se tarvitsee itsekin sellaisen?!

        kuules, se on ihan ihmiskohtainen asia, osaako/ pystyykö lapsesta pitämään huolta !


    • kaksonen

      varaa heti aika omalle lääkärille,terveyskeskukseen! abortti oikea vaihtoehto,kerta olet vielä itsekkin lapsi!

      • Jenni

        Päätös on aina sinun, ÄLÄ ANNA KENENKÄÄN PAINOSTAA SINUA suuntaan tai toiseen! oon ite 21 ja 9viikolla raskaana. vielä vuosi sitte olisin omasta mielestäni ollut liian nuosri saamaan lapsen, mutta nyt on eri asia. baaritkin alko kyllästyttään just tän talven alussa ja ehdin viettää nuoruuttani ja kokea monenlaista hauskaa ja paskaakin! nyt ainakin tiedät, että voit saada lapsia ja ehkä tehdä niitä vasta myöhemmin kun olet saanut ite elää kunnolla nuoruutta ja kokea monenlaisia juttuja! mua ois itteä varmasti ärsyttäny ihan v****I jos joku ois mulle saarnannu sun tilassa, mut niin se vaan on, et kannattaa elää nuoruuttaan niin kauan kun se vaan tuntuu siltä!! kaikkea hyvää sulle!!


      • annika
        Jenni kirjoitti:

        Päätös on aina sinun, ÄLÄ ANNA KENENKÄÄN PAINOSTAA SINUA suuntaan tai toiseen! oon ite 21 ja 9viikolla raskaana. vielä vuosi sitte olisin omasta mielestäni ollut liian nuosri saamaan lapsen, mutta nyt on eri asia. baaritkin alko kyllästyttään just tän talven alussa ja ehdin viettää nuoruuttani ja kokea monenlaista hauskaa ja paskaakin! nyt ainakin tiedät, että voit saada lapsia ja ehkä tehdä niitä vasta myöhemmin kun olet saanut ite elää kunnolla nuoruutta ja kokea monenlaisia juttuja! mua ois itteä varmasti ärsyttäny ihan v****I jos joku ois mulle saarnannu sun tilassa, mut niin se vaan on, et kannattaa elää nuoruuttaan niin kauan kun se vaan tuntuu siltä!! kaikkea hyvää sulle!!

        minuakin baarit alkoivat kyllästyttää muutama vuosi sitten. hups kului puoli vuotta ja taas baarit kiinnostivat. taas alkoi kyllästyttää jne,... en silti ole hankkimassa lapsia vain sillä perusteella, että juuri nyt baarit kyllästyttävät.
        kirjoittaja on 14-kesäinen tyttö. siinä on huima ero 21-vuotiaaseen. tämä ei ole vielä itsekään täysi-ikäinen, vaan omien vanhempiensa vastuulla.
        olet oikeassa, että ulkopuolisen ei pidä antaa painostaa, mutta nyt on kysymys vielä itsekin lapsesta, eikä nuoresta aikuisesta, jollainen sinä olet (ja minäkin).
        muuten aivan samaa mieltä kanssasi!


      • Jenni
        annika kirjoitti:

        minuakin baarit alkoivat kyllästyttää muutama vuosi sitten. hups kului puoli vuotta ja taas baarit kiinnostivat. taas alkoi kyllästyttää jne,... en silti ole hankkimassa lapsia vain sillä perusteella, että juuri nyt baarit kyllästyttävät.
        kirjoittaja on 14-kesäinen tyttö. siinä on huima ero 21-vuotiaaseen. tämä ei ole vielä itsekään täysi-ikäinen, vaan omien vanhempiensa vastuulla.
        olet oikeassa, että ulkopuolisen ei pidä antaa painostaa, mutta nyt on kysymys vielä itsekin lapsesta, eikä nuoresta aikuisesta, jollainen sinä olet (ja minäkin).
        muuten aivan samaa mieltä kanssasi!

        Kuka puhui, että lapsia ollaan hankkimassa sen perusteella, että kun nyt sattui baarit kyllästyttään? en toivoisi keneltäkään minkäänlaista arvostelua, varsinkaan kun todellakin mieheni kanssa tätä lasta haluamme! ihmiset ovat erilaisia. toiset ovat koko ikänsä halukkaita menemään niinkuin mieli tekee ja toiset taas eivät! päätös on oma ja silloin arvokas!


      • annika
        Jenni kirjoitti:

        Kuka puhui, että lapsia ollaan hankkimassa sen perusteella, että kun nyt sattui baarit kyllästyttään? en toivoisi keneltäkään minkäänlaista arvostelua, varsinkaan kun todellakin mieheni kanssa tätä lasta haluamme! ihmiset ovat erilaisia. toiset ovat koko ikänsä halukkaita menemään niinkuin mieli tekee ja toiset taas eivät! päätös on oma ja silloin arvokas!

        tekstisi siten. anteeksi.


      • >cona<
        Jenni kirjoitti:

        Päätös on aina sinun, ÄLÄ ANNA KENENKÄÄN PAINOSTAA SINUA suuntaan tai toiseen! oon ite 21 ja 9viikolla raskaana. vielä vuosi sitte olisin omasta mielestäni ollut liian nuosri saamaan lapsen, mutta nyt on eri asia. baaritkin alko kyllästyttään just tän talven alussa ja ehdin viettää nuoruuttani ja kokea monenlaista hauskaa ja paskaakin! nyt ainakin tiedät, että voit saada lapsia ja ehkä tehdä niitä vasta myöhemmin kun olet saanut ite elää kunnolla nuoruutta ja kokea monenlaisia juttuja! mua ois itteä varmasti ärsyttäny ihan v****I jos joku ois mulle saarnannu sun tilassa, mut niin se vaan on, et kannattaa elää nuoruuttaan niin kauan kun se vaan tuntuu siltä!! kaikkea hyvää sulle!!

        ...sitä, jos nyt tekis abortin sillä perustein, et kyl mä sitten myöhemmin kerkiän, ku kerta näköjään voin saada lapsia... niin, mietippä jos ei sitten enää saakaan... kyllä kaduttas...
        eli kandee mietti ennen ku tekee päätöksen...


      • annika
        >cona< kirjoitti:

        ...sitä, jos nyt tekis abortin sillä perustein, et kyl mä sitten myöhemmin kerkiän, ku kerta näköjään voin saada lapsia... niin, mietippä jos ei sitten enää saakaan... kyllä kaduttas...
        eli kandee mietti ennen ku tekee päätöksen...

        on niin paljon muitakin asioita elämässä jossiteltavana. luin juuri tänään netistä eräästä vöitöskirajsta, jonka aiheena oli raskaudenkeskeytys lääkkeellisesti. kun ihminen on väitellyt lääetieteen tohtoriksi aiheesta ja kirjoittaa, että lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on täysin turvallinen myöhempiä raskauksia ajatellen (kaavinnassa esim. komplikaatioriski, joka sekin on hyvin pieni), niin kyllä minä siihen uskon.


      • annika
        annika kirjoitti:

        on niin paljon muitakin asioita elämässä jossiteltavana. luin juuri tänään netistä eräästä vöitöskirajsta, jonka aiheena oli raskaudenkeskeytys lääkkeellisesti. kun ihminen on väitellyt lääetieteen tohtoriksi aiheesta ja kirjoittaa, että lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on täysin turvallinen myöhempiä raskauksia ajatellen (kaavinnassa esim. komplikaatioriski, joka sekin on hyvin pieni), niin kyllä minä siihen uskon.

        mutta sana oli väitöskirja


      • todellakin
        annika kirjoitti:

        minuakin baarit alkoivat kyllästyttää muutama vuosi sitten. hups kului puoli vuotta ja taas baarit kiinnostivat. taas alkoi kyllästyttää jne,... en silti ole hankkimassa lapsia vain sillä perusteella, että juuri nyt baarit kyllästyttävät.
        kirjoittaja on 14-kesäinen tyttö. siinä on huima ero 21-vuotiaaseen. tämä ei ole vielä itsekään täysi-ikäinen, vaan omien vanhempiensa vastuulla.
        olet oikeassa, että ulkopuolisen ei pidä antaa painostaa, mutta nyt on kysymys vielä itsekin lapsesta, eikä nuoresta aikuisesta, jollainen sinä olet (ja minäkin).
        muuten aivan samaa mieltä kanssasi!

        14-vuotiaan ja 21-vuotiaan välillä on järkyttävä ero!!!! juuri tuossa iässä se vuosien tuoma ero on selvimmin näkyvissä. jo 14 ja 17-vuotiaan välillä on hitonmoinen ero.
        tälle 14-vuotiaalle: vaikka lapsi saattaisi nyt tuntua järkevältä pitää, myöhemmin saatat olla eri mieltä. et varmasti vielä tiedä mitä elämältäsi haluat ja vaikka se kuullostaa inhottavalta, lapsi tuo rajoitteita ainakin jossain määrin. ole kauaskatseinen.


      • -N-
        annika kirjoitti:

        on niin paljon muitakin asioita elämässä jossiteltavana. luin juuri tänään netistä eräästä vöitöskirajsta, jonka aiheena oli raskaudenkeskeytys lääkkeellisesti. kun ihminen on väitellyt lääetieteen tohtoriksi aiheesta ja kirjoittaa, että lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on täysin turvallinen myöhempiä raskauksia ajatellen (kaavinnassa esim. komplikaatioriski, joka sekin on hyvin pieni), niin kyllä minä siihen uskon.

        jos teet abortin niin siinä voi olla vaarana ettet saa enää koskaan lapsia jos tulee jokin virhe kaavinnassa ja tämä on totta..tiedeän yhden tapauksenjoka teki abortin jossa tuli virhe eikä saa ikinä lapsia..miettikkääs tätä!? ja eix lestiksiltä oo ehkäsy kielletty?ni six varmaan esiaviollinen seksi on kielletty..kersoja alkais tulee tiuhaan tahtiin...


      • niin kai
        -N- kirjoitti:

        jos teet abortin niin siinä voi olla vaarana ettet saa enää koskaan lapsia jos tulee jokin virhe kaavinnassa ja tämä on totta..tiedeän yhden tapauksenjoka teki abortin jossa tuli virhe eikä saa ikinä lapsia..miettikkääs tätä!? ja eix lestiksiltä oo ehkäsy kielletty?ni six varmaan esiaviollinen seksi on kielletty..kersoja alkais tulee tiuhaan tahtiin...

        Mietitäänpäs nyt taas terveellä järjellä Abortteja on mulla takana kuusi ja yksi synnytys ei siis ole kovin suuri tuo komplikaato riski.
        Joten älä yritä käännyttää ton laps paran päätä sillä ja toiseksi kylläkin abortti ei vie lisääntymis kykyä minnekään mutta kun niitä on useampia rupee olemaan kohdun seinämät arvilla ja se taas tuottaa riskinsä odotusaikana. Joten älkää kersat kuvitelko että abortti toimii ehkäisynä. Kun ne välineet on erikseen.


    • annika

      ota yhteyttä terveysasemallesi, ennen kuin olet vielä suuremmassa kusessa. olin itse jo neljännellä kuulla, kun keskeytys tehtiin, mutta älä vain anna mennä niin pitkälle (minulla meni, koska sain niin myöhään tietää itsekin asiasta).

    • mariel

      Hei!
      Kyllä sinun pitäisi yrittää mahdollisimman pian kertoa vanhemmillesi.Eivät kai ne niin kauheita ole ettet voisi heille kertoa.Oletko käynyt jo neuvolassa? Sielläkin osattaisiin antaa jotain neuvoja sinulle. Ehkä olet liian nuori ehkä et, kun en tunne sinua on vaikea sanoa mutta jotain sinun on tehtävä.Toivon että löydät hyvän ratkaisun tilanteeseesi.

    • kohta äippä

      niin kerroin nyt sitten vanhemmille ja ne raivostu ihan kamalasti. Ne kysy heti että kuka se poika on mutta en varmaan kerro kun ne kuitenki tappais sen. Nyt ne puhuu koko ajan abortista ja sano että ei oo muuta ratkaisua.
      Voiko vanhemmat pakottaa aborttiin jos haluaisin pitää lapsen? Vai voinko itse päättää? Kun ne on jo varaamassa sitä aikaa.

      • annika

        haluavat joka tapauksessa sinun parastasi. muista se. olet heille vielä heidän oma "vauvansa" halusit tai et. kerro heille miltä sinusta tuntuu ja kuuntele mitä heillä on sanottavaa. he osaavat myös kertoa sinulle mitä kaikkea se vanhemmuus käytännössä on (se on myös joskus niin ikävää, että joutuu varaamaan ajan omalle tyttärelleen tehtävään aborttiin).


      • annika
        annika kirjoitti:

        haluavat joka tapauksessa sinun parastasi. muista se. olet heille vielä heidän oma "vauvansa" halusit tai et. kerro heille miltä sinusta tuntuu ja kuuntele mitä heillä on sanottavaa. he osaavat myös kertoa sinulle mitä kaikkea se vanhemmuus käytännössä on (se on myös joskus niin ikävää, että joutuu varaamaan ajan omalle tyttärelleen tehtävään aborttiin).

        vanhempasi rakastavat sinua. he eivät "pakota" sinua aborttiin, koska eivät välittäisi, vaan koska he nimenomaan haluavat sinun saavan elää vielä oman nuoruutesi vailla vastuuta toisen ihmisen elämästä. vanhempasi ovat varmasti surullisia. keroonpa, että oma aborttini oli kova kolaus minun vanhemmilleni. nämää eivät ole koskaan kyenneet saamaan biologista lasta, vaan minut ja siareni on adoptoitu. kun äitini kuuli jokin aika sitten minun olevan raskaana, tämä itki. tämä oli niin surullinen ymmärtäessän, etten voisi tässä elämäntilanteessa pitää lasta. olen 24-vuotias ja ikäni ja lämäntilanteeni puolsesta (olen asunut omillani 7 vuotta, minulla on vakituinen työpaikka ja hyvä taloudellinen toimeentulo ja jopa parisuhde, vaikkakin kovin tuore)todennäköisesti valmiimpi äidiksi, kuin sinä. tiedän miltä tuntuu saada tietää olevansa raskaana. se tunne ja ne lämpimät ajatukset sitä sisällä kasvavaa lasta kohtaan. rakkaus on kuienkin joskus myös luopumista. sinun täytyy ymmärtää se, ettei sinulla olisi vielä paljonkaan tarjottavaa lapselle (se lapsen kasvatus kun on muutakin, kuin vaipanvaihtoa).


      • >cona<
        annika kirjoitti:

        vanhempasi rakastavat sinua. he eivät "pakota" sinua aborttiin, koska eivät välittäisi, vaan koska he nimenomaan haluavat sinun saavan elää vielä oman nuoruutesi vailla vastuuta toisen ihmisen elämästä. vanhempasi ovat varmasti surullisia. keroonpa, että oma aborttini oli kova kolaus minun vanhemmilleni. nämää eivät ole koskaan kyenneet saamaan biologista lasta, vaan minut ja siareni on adoptoitu. kun äitini kuuli jokin aika sitten minun olevan raskaana, tämä itki. tämä oli niin surullinen ymmärtäessän, etten voisi tässä elämäntilanteessa pitää lasta. olen 24-vuotias ja ikäni ja lämäntilanteeni puolsesta (olen asunut omillani 7 vuotta, minulla on vakituinen työpaikka ja hyvä taloudellinen toimeentulo ja jopa parisuhde, vaikkakin kovin tuore)todennäköisesti valmiimpi äidiksi, kuin sinä. tiedän miltä tuntuu saada tietää olevansa raskaana. se tunne ja ne lämpimät ajatukset sitä sisällä kasvavaa lasta kohtaan. rakkaus on kuienkin joskus myös luopumista. sinun täytyy ymmärtää se, ettei sinulla olisi vielä paljonkaan tarjottavaa lapselle (se lapsen kasvatus kun on muutakin, kuin vaipanvaihtoa).

        ...paljonkin annettavaa lapselleen. -RAKKAUTTA, hellyyttä, märkiä pusuja poskelle, halauksia, lämmintä syliä...
        jopa paljon enemmän, kuin jollain muulla olisi hänen lastaan kohtaan..


      • annika
        >cona< kirjoitti:

        ...paljonkin annettavaa lapselleen. -RAKKAUTTA, hellyyttä, märkiä pusuja poskelle, halauksia, lämmintä syliä...
        jopa paljon enemmän, kuin jollain muulla olisi hänen lastaan kohtaan..

        pelkästään no kun eivät riitä kasvattamnaan lapsesta tervettä ja tasapainoista aikuista. vanhemmuus on paljon muutakin.


      • Laura

        Vanhempasi eivät voi päättää puolestasi tuollaista asiaa, vaikka alaikäinen oletkin. Mutta kannattaisi kuitenkin kuunnella mitä heillä on sanottavaa, ja keskustella heidän kanssaan ja punnita erilaisia vaihtoehtoja. Olet kuitenkin vielä kovin nuori. Mutta muista, mitään päätöksiä ei kannata tehdä (ja sinä siis viime kädessä teet sen päätöksen ihan itse) ennen kuin on asiaa tarkasti harkinnut. Muuten saatat joutua katumaan koko loppuelämäsi.


      • Hän
        annika kirjoitti:

        pelkästään no kun eivät riitä kasvattamnaan lapsesta tervettä ja tasapainoista aikuista. vanhemmuus on paljon muutakin.

        Tämä nyt on ihan sinulle annika... Jäin kummastelemaan sitä, että ilmeisesti olet tehnyt abortin 23-vuotiaana (lueskelin myös aborttipalstaa)? Tilanteessa, jossa sinä olet aikuinen ihminen, tulet omillasi toimeen jne. Miksi kummassa?

        Nämä abortit ovat niitä, mitä en ymmärrä. 14-vuotiaana tai vaikka 18-vuotiaanakin ymmärrän abortin ihan vain iän perusteella, mutta kyllä kai yli 20-vuotiaana ihminen pystyy jo teoistaan kantamaan vastuun.

        Jos kyseessä on vain se, että mielestäsi et ole vielä tarpeeksi aikuinen kasvattamaan lasta (minkä vaikutelman sain), niin koska sitten mielestäsi olet tarpeeksi aikuinen? 30-vuotiaanako?


      • annika
        Hän kirjoitti:

        Tämä nyt on ihan sinulle annika... Jäin kummastelemaan sitä, että ilmeisesti olet tehnyt abortin 23-vuotiaana (lueskelin myös aborttipalstaa)? Tilanteessa, jossa sinä olet aikuinen ihminen, tulet omillasi toimeen jne. Miksi kummassa?

        Nämä abortit ovat niitä, mitä en ymmärrä. 14-vuotiaana tai vaikka 18-vuotiaanakin ymmärrän abortin ihan vain iän perusteella, mutta kyllä kai yli 20-vuotiaana ihminen pystyy jo teoistaan kantamaan vastuun.

        Jos kyseessä on vain se, että mielestäsi et ole vielä tarpeeksi aikuinen kasvattamaan lasta (minkä vaikutelman sain), niin koska sitten mielestäsi olet tarpeeksi aikuinen? 30-vuotiaanako?

        kyseiselle palstalle kirjoittamani tekstin tähän ihan sinua varten. toivottavasti tämä keskustelu nyt vain ei riistäydy tätä syysta alkuperäisestä aiheesta tämän enempää.

        sain tietää raskaudestani vasta sen ollessa hyvin pitkällä, joten en kovin pitkää aikaa ehtinyt kokea raskautta, koska oli toimittava nopeasti (harkinta-aikaa oli noin viikko). tulin raskaaksi hormonaalisesta ehkäisymenetelmästä (pillerit) huolimatta. kuukautiseni eivät ole koskaan olleet säännölliset ja minulle ei tullut juuri muitakaan raskauden "oireita". parina aamuna tuli pahoinvintia ja rinnat tuntuivat aroilta. painoni oli myös noussut. mielenrauhan vuoksi pöötin tehdä testin, vaikka en millään uskonutkaan, että voisin olla raskaana (olinhan käyttänyt tunnollisesti ehkäisyä). koska heti testin jälkeen varasin ajan lääkäriin aborttilähetteen saamista varten, en ehtinyt varsinaisesti kokea raskautta.

        abortti tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta. olin juuri eronnut avoliitosta ja tämä ex olisi ollut lapsen isä suhteemme oli vaikea ja siinä esiintyi väkivaltaa. itse kärsin syömishäiriöstä ja olen toisinaan hyvinkin masentunut. asuinoloni ja tuloni ovat hyvät, mutta koska työskentelen mallina aiukuisviihdealalla, raskaus olisi katkaisuut työni ja sitä kautta myös rahantulon. olisin menettänyt asuntoni sekä säännölisen toimeentulon. vanhempani asuvat lähes 400km:n päässä, joten lapsenhoitoapuakaan ei olisi ollut ainakaan sukulaisilta. lapsen isä ei halunnut lasta (tällä on jo yksi), eikä tämän taloudellinenkaan tilanne olisi ollut suotuisa. muuta vastuuta tämä olisi ollut valmis jakamaan jossain määrin.

        parempi aika on, kun olen saanut akateemiset opitoni päätökseen ja ollut ehkä muutaman vuoden työelämässä ja olen oikeutettu äitiyslomaan ja minulla on varaa ja mahdollisuus elättää itse lapseni, ilman yhteiskunnan tukea. miksei jo aikaisemminkin, jos vain perusasiat ovat kunnossa ja olen henkisesti tasapainossa. ennen kaikkea suhteen lapsen isään tulee olla vakaalla pohjalla ja lapsen tulee olla toivottu ja yhteisymmärryksessä hankittu.

        en ole itse ainakaan toistaiseksi katunut aborttia. hetkittäin mietityttää, olisiko lapsi ollut tyttö vai poika, ja minkä olisin antanut tälle nimeksi. nuo ajatukset ovat kuitenkin vain hetkellisiä ja tiedän valinneeni aivan oikein.
        Vastaa


      • Hän
        annika kirjoitti:

        kyseiselle palstalle kirjoittamani tekstin tähän ihan sinua varten. toivottavasti tämä keskustelu nyt vain ei riistäydy tätä syysta alkuperäisestä aiheesta tämän enempää.

        sain tietää raskaudestani vasta sen ollessa hyvin pitkällä, joten en kovin pitkää aikaa ehtinyt kokea raskautta, koska oli toimittava nopeasti (harkinta-aikaa oli noin viikko). tulin raskaaksi hormonaalisesta ehkäisymenetelmästä (pillerit) huolimatta. kuukautiseni eivät ole koskaan olleet säännölliset ja minulle ei tullut juuri muitakaan raskauden "oireita". parina aamuna tuli pahoinvintia ja rinnat tuntuivat aroilta. painoni oli myös noussut. mielenrauhan vuoksi pöötin tehdä testin, vaikka en millään uskonutkaan, että voisin olla raskaana (olinhan käyttänyt tunnollisesti ehkäisyä). koska heti testin jälkeen varasin ajan lääkäriin aborttilähetteen saamista varten, en ehtinyt varsinaisesti kokea raskautta.

        abortti tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta. olin juuri eronnut avoliitosta ja tämä ex olisi ollut lapsen isä suhteemme oli vaikea ja siinä esiintyi väkivaltaa. itse kärsin syömishäiriöstä ja olen toisinaan hyvinkin masentunut. asuinoloni ja tuloni ovat hyvät, mutta koska työskentelen mallina aiukuisviihdealalla, raskaus olisi katkaisuut työni ja sitä kautta myös rahantulon. olisin menettänyt asuntoni sekä säännölisen toimeentulon. vanhempani asuvat lähes 400km:n päässä, joten lapsenhoitoapuakaan ei olisi ollut ainakaan sukulaisilta. lapsen isä ei halunnut lasta (tällä on jo yksi), eikä tämän taloudellinenkaan tilanne olisi ollut suotuisa. muuta vastuuta tämä olisi ollut valmis jakamaan jossain määrin.

        parempi aika on, kun olen saanut akateemiset opitoni päätökseen ja ollut ehkä muutaman vuoden työelämässä ja olen oikeutettu äitiyslomaan ja minulla on varaa ja mahdollisuus elättää itse lapseni, ilman yhteiskunnan tukea. miksei jo aikaisemminkin, jos vain perusasiat ovat kunnossa ja olen henkisesti tasapainossa. ennen kaikkea suhteen lapsen isään tulee olla vakaalla pohjalla ja lapsen tulee olla toivottu ja yhteisymmärryksessä hankittu.

        en ole itse ainakaan toistaiseksi katunut aborttia. hetkittäin mietityttää, olisiko lapsi ollut tyttö vai poika, ja minkä olisin antanut tälle nimeksi. nuo ajatukset ovat kuitenkin vain hetkellisiä ja tiedän valinneeni aivan oikein.
        Vastaa

        Selvensi asiaa, en ehkä pidä enää tekoasi niin tuomittavana. Kiitän tiedoista ja toivon minäkin, ettei tämän asian setviminen tästä jatku. :)


      • ANNIKALLE!
        annika kirjoitti:

        kyseiselle palstalle kirjoittamani tekstin tähän ihan sinua varten. toivottavasti tämä keskustelu nyt vain ei riistäydy tätä syysta alkuperäisestä aiheesta tämän enempää.

        sain tietää raskaudestani vasta sen ollessa hyvin pitkällä, joten en kovin pitkää aikaa ehtinyt kokea raskautta, koska oli toimittava nopeasti (harkinta-aikaa oli noin viikko). tulin raskaaksi hormonaalisesta ehkäisymenetelmästä (pillerit) huolimatta. kuukautiseni eivät ole koskaan olleet säännölliset ja minulle ei tullut juuri muitakaan raskauden "oireita". parina aamuna tuli pahoinvintia ja rinnat tuntuivat aroilta. painoni oli myös noussut. mielenrauhan vuoksi pöötin tehdä testin, vaikka en millään uskonutkaan, että voisin olla raskaana (olinhan käyttänyt tunnollisesti ehkäisyä). koska heti testin jälkeen varasin ajan lääkäriin aborttilähetteen saamista varten, en ehtinyt varsinaisesti kokea raskautta.

        abortti tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta. olin juuri eronnut avoliitosta ja tämä ex olisi ollut lapsen isä suhteemme oli vaikea ja siinä esiintyi väkivaltaa. itse kärsin syömishäiriöstä ja olen toisinaan hyvinkin masentunut. asuinoloni ja tuloni ovat hyvät, mutta koska työskentelen mallina aiukuisviihdealalla, raskaus olisi katkaisuut työni ja sitä kautta myös rahantulon. olisin menettänyt asuntoni sekä säännölisen toimeentulon. vanhempani asuvat lähes 400km:n päässä, joten lapsenhoitoapuakaan ei olisi ollut ainakaan sukulaisilta. lapsen isä ei halunnut lasta (tällä on jo yksi), eikä tämän taloudellinenkaan tilanne olisi ollut suotuisa. muuta vastuuta tämä olisi ollut valmis jakamaan jossain määrin.

        parempi aika on, kun olen saanut akateemiset opitoni päätökseen ja ollut ehkä muutaman vuoden työelämässä ja olen oikeutettu äitiyslomaan ja minulla on varaa ja mahdollisuus elättää itse lapseni, ilman yhteiskunnan tukea. miksei jo aikaisemminkin, jos vain perusasiat ovat kunnossa ja olen henkisesti tasapainossa. ennen kaikkea suhteen lapsen isään tulee olla vakaalla pohjalla ja lapsen tulee olla toivottu ja yhteisymmärryksessä hankittu.

        en ole itse ainakaan toistaiseksi katunut aborttia. hetkittäin mietityttää, olisiko lapsi ollut tyttö vai poika, ja minkä olisin antanut tälle nimeksi. nuo ajatukset ovat kuitenkin vain hetkellisiä ja tiedän valinneeni aivan oikein.
        Vastaa

        MIKÄ V***U sulla on noin paljon sitä vastaan, että ihminen, jota et edes tunne synnyttäisi lapsen 14 vuotiaana? olet ottanu oikein asiaksi kertoa ainoasta SINUN MIELESTÄSI OIKEASTA VAIHTOEHDOSTA ja yrität tuputtaa sitä hänelle! rauhoitu jo ja anna tytön itse päättää!kyllä hän on jo varmasti sinun mielipiteesi ymmärtänyt!


      • annikalle
        ANNIKALLE! kirjoitti:

        MIKÄ V***U sulla on noin paljon sitä vastaan, että ihminen, jota et edes tunne synnyttäisi lapsen 14 vuotiaana? olet ottanu oikein asiaksi kertoa ainoasta SINUN MIELESTÄSI OIKEASTA VAIHTOEHDOSTA ja yrität tuputtaa sitä hänelle! rauhoitu jo ja anna tytön itse päättää!kyllä hän on jo varmasti sinun mielipiteesi ymmärtänyt!

        Kai sä itse sitten olet mennyt sen abortin tekemään kun noin jaksat yhden teinin päätä käännyttää jotkut kun ei ole vanhemmiksi valmiita koskaan ei halua olla sidottu ja että joku on riippuvainen itse kuulun siihen ryhmään itselläni on yksi synnytys mutta ei kuitenkaan lasta. Lapseni annoin adoptoitavaksi ja olen siitä melkein varma että hän saa takuulla enemmän siellä rakkautta ja hänestä kasvatetaan yhteiskuntakelpoinen ihminen joten ei olisi voinut enää vähempää kiinnostaa teini äitiys mutta ei se kiinnostanut 25 vuotiaanakaan vaikka mahdollisuus siihen oli.


    • digi

      lapsi ei kykene hoitamaan toista lasta.. ainakaan kunnolla. se ois huono juttu sekä sulle että sun lapselle. mutta mä en ainakaan vois tappaa omaa lastani. jos oisin sä, harkihtisin vakavasti että antais sen lapsen adoptoitavaksi. onnea jatkossa!!
      ja kerro vanhemmilles siitä.

      • öpee

        ei mahassasi ole lapsi vaan sikiö jaka koostuu soluista. ei näytä eikä ole ihminen.
        ota se pois ennen kuin se joutuukärsimään


      • hannuboy
        öpee kirjoitti:

        ei mahassasi ole lapsi vaan sikiö jaka koostuu soluista. ei näytä eikä ole ihminen.
        ota se pois ennen kuin se joutuukärsimään

        Lapsen aistit alkavat kehittymään jo sikiövaiheessa ja kuulohavaintoja lapsi teekeekin jo varhaisessa vaiheessa. Älä usko puoskaroijiin.


      • äiti
        öpee kirjoitti:

        ei mahassasi ole lapsi vaan sikiö jaka koostuu soluista. ei näytä eikä ole ihminen.
        ota se pois ennen kuin se joutuukärsimään

        minusta jo hedelmöittynyt solurypäs on lapsi. sikiö on vain kutsumanimi syntymättömälle lapselle. sikiö ei ole yhtään vähempää kuin lapsi.

        ja siksi olisi kaikkein tärkeintä hoitaa ehkäisy ajallaan.

        tässä kyseisessä tapauksessa toivon pikkuäipälle jokun rauhallisen aikuisen tukea. oli hänen valintansa mikä tahansa se on vaikea ja hän tarvitsisi puolueetonta kanssakulkijaa ratkaisussaan. vanhemmista ei kiihtyneessä tilassa tueksi taida olla. tartu siihen terveydenhoitajaan/neuvolatätiin.


      • minä
        hannuboy kirjoitti:

        Lapsen aistit alkavat kehittymään jo sikiövaiheessa ja kuulohavaintoja lapsi teekeekin jo varhaisessa vaiheessa. Älä usko puoskaroijiin.

        sikiö ei ole vielä lapsi. sen aivot eivät ole kehittyneet sille tasolle että se tajuaisi mitään. eikö inhimillisyys ole sitä että on järki ja tietoisuus itsestä. eli turha on miettiä aborttia tappona. totta on että tästä solumuodostumasta todennäköisesti kehittyisi lapsi.


      • vaan
        äiti kirjoitti:

        minusta jo hedelmöittynyt solurypäs on lapsi. sikiö on vain kutsumanimi syntymättömälle lapselle. sikiö ei ole yhtään vähempää kuin lapsi.

        ja siksi olisi kaikkein tärkeintä hoitaa ehkäisy ajallaan.

        tässä kyseisessä tapauksessa toivon pikkuäipälle jokun rauhallisen aikuisen tukea. oli hänen valintansa mikä tahansa se on vaikea ja hän tarvitsisi puolueetonta kanssakulkijaa ratkaisussaan. vanhemmista ei kiihtyneessä tilassa tueksi taida olla. tartu siihen terveydenhoitajaan/neuvolatätiin.

        Mutta ensimmäiset viikot se on alkio ja vasta kun alkio alkaa saada ihmisen muodon se on sikiö.


    • ö-peeee

      ei kannata ton ikäsenä alkaa yksin ottamaan noin suurta vastuuta
      tee suuri päätös ja keskeytä

    • kohta äippä

      no tässä siihen aborttiin oon päätymässä, ite en kyllä välttämättä haluaisi, mutta vanhemmat taitaa pakottaa mut. Niin miten se abortti sitten tehään, nukutuksessa vai hereillä ja mitä siinä tapahtuu?

      Mutta jo nyt itkettää jos joudun tappamaan sen vauvan...

      • voimia sulle!!!

        Siitä abortista, se on tosi vaikea päätös, mutta ehkä paras sulle itsellesi, sitten kun olet vanhempi susta tulee varmasti tosi hyvä äiti, mutta nyt aseta vielä omat etusi kaiken edelle, opiskele ja nauti nuoruudestasi ilman vastuuta, älkä vihaa vanhempiasi, he yrittävät tehdä parhaansa sun etujesi eteen, vaikka se ei aina siltä tunnukaan...

        Itselleni on tehty abortti ja se ei satu, saat ensin lääkkeen ja sitten joko tehdään kaavinta tai lääkkeellinen keskenmeno... Se kaavinta on mielestäni parempi vaihtoehto, ei koske...

        Hirveän paljon haleja ja voimia sinulle...


      • Camilla
        voimia sulle!!! kirjoitti:

        Siitä abortista, se on tosi vaikea päätös, mutta ehkä paras sulle itsellesi, sitten kun olet vanhempi susta tulee varmasti tosi hyvä äiti, mutta nyt aseta vielä omat etusi kaiken edelle, opiskele ja nauti nuoruudestasi ilman vastuuta, älkä vihaa vanhempiasi, he yrittävät tehdä parhaansa sun etujesi eteen, vaikka se ei aina siltä tunnukaan...

        Itselleni on tehty abortti ja se ei satu, saat ensin lääkkeen ja sitten joko tehdään kaavinta tai lääkkeellinen keskenmeno... Se kaavinta on mielestäni parempi vaihtoehto, ei koske...

        Hirveän paljon haleja ja voimia sinulle...

        Abortti ei koske kauheasti, kokemusta on!
        Ensiksi ne laittaa sut gynelle, jossa saat sellaisen tabletin, joka helpottaa toimenpidettä, se voi tuottaa jonkin ajan kuluttua pientä mahan kipua, mutta kun pääset leikkaussaliin, kaikki on ohi, kun heräät nukutuksesta :)
        Voimia sulle ja paljon halauksia!


      • Sarah

        Muista nyt hyvä ihminen että asia on sinun päätettävissäsi ei näiden ihmisten täällä, eikä missään nimessä vanhempiesi!!!!!!

        Abortti on koko tulevaan elämääsi vaikuttava ratkaisu... jos ja kun tulevaisuudessa saat lisää lapsia aisia tulee varmasti mieleen...

        Ajattele asiaa jokaiselta kantilta; kuinka tulisit toimeen vauvan kanssa, voisistko luopua kavereidesi kanssa viettämästä ajasta...? Ja ehdottomasti sitä mitä tunnet vauvaa kohtaan... Jos sinulla on pienintäkään epäilystä ettet haluaisi aborttia tehdä niin älä tee... tai ainakin juttele jonkun ulkopuolisen kanssa asiasta... vaikka sitten sen kouluterveydenhoitajan...

        Voimia päätöksen teon kanssa ja toivottavasti päädyt ratkaisuun joka on sinulle ja vauvalle hyväksi! :)

        Hyvää kevättä!


      • Kukka

        ihmeessä tee aborttia, kun vanhemmat pakottavat!
        Päätös on sinun ja ainoastaan sinun!
        Haluaisit pitää vauvan, näin ymmärsin. Jos sitten teet abortin psyykkiset seuraamukset voivat olla tavattoman suuret.
        Mieti vielä. Juttele neuvolan terveydenhoitajan kanssa.

        Itsekkin olen 16 ja odotan esikoistani.
        Kyllä selviät. Opiskella ehtii sitten vuoden tai kahden kuluttua.


      • jep jep

        Se abortti tehdään nukutuksessa ja kun sä heräät siitä suhun ei satu mihinkään mutta varaa terveyssiteitä mukaan jälkivuodon vuoksi. Et sä sitä tapa kun se on vasta alkio ei edes sikiö saati sitten ihmislapsen muotoinen tai näköinen mutta ei voi sanoa kun että sä tuskin tulet sitä katumaan jos ajattelet yhtään nokkaasi pidemmälle ajattele vielä omaa parastas kun voit ja näytä vanhemmilles että sulla on aivot joilla ajatella se lähentää sua ja vanhempias entisestään. Älä huoli kaikki käy kuitenkin hyvin näin sulla on myöhemmin aikaa niitä hankkia sitten kun on vakaa parisuhde ja on opiskelut päätöksensä saanu ja menet työelämään.


      • sitten
        Kukka kirjoitti:

        ihmeessä tee aborttia, kun vanhemmat pakottavat!
        Päätös on sinun ja ainoastaan sinun!
        Haluaisit pitää vauvan, näin ymmärsin. Jos sitten teet abortin psyykkiset seuraamukset voivat olla tavattoman suuret.
        Mieti vielä. Juttele neuvolan terveydenhoitajan kanssa.

        Itsekkin olen 16 ja odotan esikoistani.
        Kyllä selviät. Opiskella ehtii sitten vuoden tai kahden kuluttua.

        älä sä toisen elämää pilaa vaikka omas pilaisitkin mutta se on kuule hiukan eri juttu kun on 14 tai 16 joten lopeta nyt helvetissä jos sul on aivot!!!


      • huolissaan..

        Älä tee mitään, mitä et itse halua. Vanhempasi eivät päätä abortista vaan sinä itse. Sulle voi jäädä elinikäiset henkiset arvet jos et ole täysin varma abortista. On muita vaihtoehtojakin kuin abortti, esim adoptio.

        voimia sulle kovasti.


    • meitsi

      KYLLÄ MUAKI VITUTTAIS...!!!!!!!!!!:D

    • Pelokas89

      Olen itse 14 ja raskaana, huomenna abortti. Hiukan pelottaa, ei toimenpide sinänsä mutta sen jälkeiset ajatukset, itse kun kuulin olevani raskaana äitini oli sen vieressä kuulemassa koska itse niin halusin. äiti itki mutta tukee mua nyt, isä tukee kanssa, koska tiedän et ne on surullisia tietenki koska oon niiden esikoinen ja ne yritti mua melkein 5 vuotta. Siks tämä onkin niin suuri asia meidän perheelle koska äitini sai 2 keskenmenoa ennen kuin synnyin.

      Mutta yritä pärjätä ja jos teet sen abortin niin voisin vaikka antaa mailini ja kertoa tunteeni huomisen jälkeen ja tsempata sua, koska tiedän sun tunteen

    • kohta äippä

      Kun en tosiaankaan pysty siihen, ja jos ei kerta vanhemmatkaan voi pakottaa niin pidän kyllä tämän lapsen. Kyllä mä jotenkin sen vauvan kanssa sitten pärjään ja kai sukulaisetkin sitten auttaa, esim. saan varmaan niiltä vauvalle vaatteita. Ja muutan vaikka johonkin yksiöön jos vanhemmat haluaa mun muuttavan pois. Ja kouluakin voin jatkaa sitten myöhemmin. En vaan pysty tekemään sitä aborttia.

      • Laura

        Onnea sitten tulevalle äidille! Päätös on varmasti vaikea, mutta on mukava huomata, että sinulla on kuitenkin ihan realistinen tapa suhtautua tähän. Uskon kyllä, että vanhempasi ja sukusi tukevat sinua kaikin tavoin, kunhan ensin toipuvat järkytyksestä. Voimia sinulle!


      • Kukka

        Jos tahdot vaihtaa ajatuksia, niin pistäppä meiliä tämmöselle 16v odottavalle teinille ;)

        [email protected]


      • pienen pojan äiti

        vanhempiesi kanta voi vielä muuttua kun selviävät järkytyksestä. äitiys-ja lasten neuvolasta saat varmasti tukea ja kun lapsi syntyy voit muuttaa vaikka aluksi ensikotiin tai sijaiskotiin jos vanhempasi eivät halua halua sinun asuvan kotona. uskon kyllä, että voit asua kotonasikin pari vuotta vauvasi kanssa ja sitten muuttaa. yksin asuessasi kodinhoitaja voi käydä luonasi auttamassa ja ohjaamassa sinua lapsen ja kodin hoidossa. et jää varmasti yksin. itsekkin olen saanut 19-vuotiaana vauvan vaikka se onkin eri asia.


      • Laura
        Laura kirjoitti:

        Onnea sitten tulevalle äidille! Päätös on varmasti vaikea, mutta on mukava huomata, että sinulla on kuitenkin ihan realistinen tapa suhtautua tähän. Uskon kyllä, että vanhempasi ja sukusi tukevat sinua kaikin tavoin, kunhan ensin toipuvat järkytyksestä. Voimia sinulle!

        Jos haluat jutella hieman vanhemman (olen 20) tulevan äidin kanssa, niin olen mielelläni sulle tukena, jos vaan tukea tarvitset.

        Mun osoite on: [email protected]


      • Teiniäiti -86

        Tuota.
        Ensinnäkin onnittelut tulevalle äidille.. Ja toisekseen. Haluan sanoa että mun oli kanssa taisteltava että sain tän suloisen, 3vko vanhan poikavauvani pitää.. kun kerroin vanhemmilleni raskaudesta oli juuri täyttänyt 17 ja raskaus oli muistaakseni toisella kuulla menossa.

        En halua jaaritella asiasta näin yleisesti, mutta jos haluat jakaa tuntemuksiasi tai muuten vaan jutella niin ota yhteyttä.. Osoitteeni on: [email protected].


    • enkeli89

      mä pyydän sua jos sä oot fyysisesti ja henkisesti terve; älä tee aborttia. mä oikeesti tiedän että sua pelottaa mut mä tein oman päätöksen(oon 14) ja pidän tän lapsen mitä mä kannan sisälläni ja oon onnellinen. okei sulla ei ehkä oo ketään tukena mut mulla on oma ihan mies(18) joka auttaa ja tukee mua. saadaan oma asunto ja oon onnellisempi kun koskaan kun mä saan oman pienen lapsen. hei mailaa mulle jos haluut jutella tai jotain maili on: [email protected]

    • Jorma

      lisää

    • Jumala

      Ensinnäkin kaikilta alle 18-vuotialta pitäisi kieltää kirjoittamasta tähän keskusteluun, koska ne eivät OIKEASTI osaa eikä TAJUA koko asiaa - tai tajuaa mutta ei osaa suhtautua järkevästi!

      Miten tähän pitäsis sitten suhtautua, henkilökohtainen mielipiteeeni on että tee lapsi ihmeessä abortti! By the way maailman ensisynnyttäjien äitien keskimääräinen ikä on 27v. eli noin 2X sun ikäsi.

      Miksi pitää synnyttää nyt kun henkilökohtaiset resurssisi eivät oikein taida sattua lapsen putkahtamiselle ELI odota kiltisti vielä vuosia ja vuosia, etsi kunnon poikaystävä, joka on kasvattamassa lasta ja tukemassa sinua;)

      Tekstistä voi kyllä saada sellaisen kuvan, että olen konservatiivinen, pidättyväinen pihtari (olem muuten male), mutta sitä en ole - paneskelu on todella mukavaa puuhaa ilman näitä lapsiralleja ja siitä nauttii tuskallisen paljon!

      Mutta jos päätät tehdä abortin nyt ja lykätä lapsen hankkimista, niin hommaa hyvä tyttölapsi seuraavaa kertaa varten ehkäisy ennen kuin alat hommiin tai treenaile välillä vaikka sormilla jos tekee mieli!

      Muuten vaan tsemppiä, tajuat sitten enemmän näitä asioita kun saat elämänkokemusta ainakin 10v.!

      • b-luokka

        muista ens kerralla sitten laitella b-rappuun!


    • Yoke

      itsehän tekisin samassa tilanteessa kolumbialaisen hirttosilmukan -> tehdään kaulaan puukolla reikä, revitään kieli sitä kautta ulos ja pistetään kielestä roikkumaan kattoon!

    • äiti

      miksi ihmeessä menet seksiä harrastamaan kun olet vielä ihan lapsi!!!!!!

    • honey86

      Mistäs ajattelit töitä saada ilman koulutusta ja 14-vuotiaana? Ei sitä pelkällä hyvällä tahdolla lasta elätetä. Sinuna ajattelisin myös minkälaista lapsen elämä tulisi olemaan, ei nimittäin lapsen tulevaisuus kuulosta olevan kovin vakaalla pohjalla. Toisaalta taas sinun kuuluisi kantaa vastuu lapsesta, niin myös lapsen isän kuuluisi kantaa vastuu. Sinuna ottaisin lapsen isään yhteyttä ja vaatisin osallistumaan lapsen kuluihin (tai mahdolliseen aborttiin), yhtä paljon hän on lapsen tekemisessä osallisena ollut. Vanhemmillasi on oikeus puuttua ja vaikuttaa tekemisiisi ja ratkaisuihisi ainakin jossain määrin koska olet alle 18-vuotias. Mutta toivottavasti asiat järjestyvät ja hyvää kevään jatkoa sinulle! =)

      • Kukka

        Kerkiää käydä paria vuotta myöhemminkin.
        Minkä ihmeen takia se koulu pitää käydä heti?
        Elämä on muutenkin pelkkää opiskelua.

        Toisaalta on hyväkin tehdä muksut ensin ja sitten luoda uraa...


      • minä
        Kukka kirjoitti:

        Kerkiää käydä paria vuotta myöhemminkin.
        Minkä ihmeen takia se koulu pitää käydä heti?
        Elämä on muutenkin pelkkää opiskelua.

        Toisaalta on hyväkin tehdä muksut ensin ja sitten luoda uraa...

        ..lapsi elätetään millä rahalla, kun ei ole kunnon työtä eikä koulutusta?? 14v, eli vielä yläasteella?
        en usko, että noin nuori on valmis ottamaan niin suurta vastuuta. jos kotonakaan ei enää saa asua, varmasti lapsen kasvattaminen yksin on tosi raskasta.

        Mieti tarkkaan.
        kyllä lapsiakin kerkeää tekemään myöhemmin, kun on luotettava rakas rinnalla ja kunnollinen toimeentulo.


      • Kukka
        minä kirjoitti:

        ..lapsi elätetään millä rahalla, kun ei ole kunnon työtä eikä koulutusta?? 14v, eli vielä yläasteella?
        en usko, että noin nuori on valmis ottamaan niin suurta vastuuta. jos kotonakaan ei enää saa asua, varmasti lapsen kasvattaminen yksin on tosi raskasta.

        Mieti tarkkaan.
        kyllä lapsiakin kerkeää tekemään myöhemmin, kun on luotettava rakas rinnalla ja kunnollinen toimeentulo.

        pitää lapsen, kun tekee abortin ja sitten katuu sitä koko ikänsä.


      • näin
        Kukka kirjoitti:

        pitää lapsen, kun tekee abortin ja sitten katuu sitä koko ikänsä.

        mieluummin tekee abortin, kun tekee lapsen ja sitten katuu sitä koko ikänsä.


      • Kukka
        näin kirjoitti:

        mieluummin tekee abortin, kun tekee lapsen ja sitten katuu sitä koko ikänsä.

        on täysin varma, ettei lasta halua.
        Ketjun aloittaja on varsin hyvin tehnyt selväksi haluavansa pitää lapsen ja päätöshän on hänen ja YKSIN hänen, ei meidän. Vai mitä?


    • ...Ripsi...

      Ensinnäkin keskustelet vanhempies kanssa! Ja vielä siitä abortista, ÄLÄ tee sitä! Parempi keino lapselle sekä sulle on synnyttää lapsi ja antaa adoptotavaksi tai sitte pidät sen! Sä et tiedä varmaan mitä abortti on, mutta se on semmonen kamala juttu, että sikiö murskataan sinne mahan sisälle niin että se kuolee, sitten se imetään sellaisella imu letkulla sieltä mahasta pois! kuulostaa aivan hirveltä.. Mutta suosittelen parhaiten pitämään lapsen itsellään! Abortista jää vielä kauheat traumat, jotka voi muistaa koko elämän ajan! Toivon että synnytät lapsesi ja otat yhteyttä myös lapsen isälle!!!

      • jokaisen oma asia

        Taas näitä aborttia vastaan-ihmisiä.Abortti ei todellakaan ole kamala juttu.Jos ei pysty/halua lasta niin abortti on hyvä vaihtoehto.
        Jos lapsi ei ole tervetullut niin ei sitä kannata hankkia.Lastenkodit ovat jo liian täynnä!
        14-vuotias on vielä itsekin lapsi.En tarkoita etteikö sen ikäinen pystyisi kasvattamaan lasta mutta jos ei ole pokkaa kertoa vanhemmillekaan niin kyllä ajatusmaailma on vielä niin kehittymätöntä että parempi ekana pitää itsestään huolta.Jokaisen oma asia tekeekö abortin vai ei.


      • haloo

        se lapsi missään mahassa on. kohdussa se on.


      • Osaan suomea
        haloo kirjoitti:

        se lapsi missään mahassa on. kohdussa se on.

        "Maha" toimii yleisnimityksenä rintalastasta vyötärölle ulottuvalle alueelle. Jos olisi tarkoitettu paikkaa jonne ruoka sijouttuu ruokatorven jälkeen, kyseessä olisi vatsalaukku. Kyse samankaltaisesta yleisestä ilmaisusta kuin jos sanotaan "silmät on päässä" (sikiö on vatsassa) -- tarkempi ilmaisu on "silmät on silmäkuopissa" (sikiö on kohdussa).


      • rapu
        haloo kirjoitti:

        se lapsi missään mahassa on. kohdussa se on.

        ....olikohan otsikossa kirjoitusvirhe,vai onko muuten pahaolo en ymmärtänyt ?.


    • ...

      sita enaa on miettia mita tekis. Oisit sillon miettiny ENNEN kuin menit sankyyn jonkun jatkan kans joka ei ees valita susta! Kuulostaa varmaan rankalta tekstilta, mutta se on totta! Ala ihmeessa omaa lastas tapa, hulluko oot?! Tsemia!

    • Hoitsu

      Hienoa että oot saanut puhuttua vanhemmillesi raskaudesta, se osoittaa luottamusta ja vastuuntuntoa. Olet tässä keskustelussa saanut monia neuvoja ja ohjeita eri näkökantoja edustavilta ihmisiltä ja ilmeisesti he ovat saaneet sinut ajattelemaan raskautta ja sen keskeytystä useammalta kantilta.

      Itse en aio sanoa juuta enkä jaata, koska en halua alkaa ohjailla elämääsi jos en voi olla läsnä arkipäivässäsi ja kantaa vastuuta antamistani neuvoista ja ohjeista. Raskautesi on sinun ja siksi toivon sinun hakevan ja saavan tukea läheisiltäsi, jotka tuntevat sinut ja ovat valmiita tukemaan sinua joko raskauden loppuun saattamisessa tai keskeyttämisessä, mihin sitten päädytkin.

      Osa saamistasi palstalla saamistasi "neuvoista" sai minulta karvat pystyyn, raskaudenkeskeytys on aihe joka herättää paljon tunteita ja saa aikaan vilkasta keskustelua, mutta mielestäni se ei ole enää asiallisuuden rajoissa ja kuuluisi ennemmin omaksi keskustelukseen. Muistutan vielä, että Suomen lain mukaan lääkärin suorittama raskauden keskeytys on sallittu, ja alkuraskaudessa kohdussa olevaa solumöykkyä ei sanota edes sikiöksi, vaan alkioksi.

      Jotta saisit puolueetonta tietoa ja tukea, sinun kannattaisi edelleen ottaa yhteyttä joko siihen kouluterveydenhoitajaan (lähin ja helpoin tie) tai vaikka terveyskeskuksen neuvolaan, jossa terveydenhoitaja osaa ohjata sinua eteenpäin ja saat asiantuntevampaa keskusteluapua kuin nettipalstalta. Täällä kukaan ei esiinny omilla nimillään, kuten en minäkään, ja nimimerkin suojista on helppo antaa lausuntoja mihin tahansa suuntaan. Voit mielellään ottaa myös vanhempasi mukaan neuvolaan, joskus on helpompi keskustella yhdessä kun paikalla on myös puolueeton osapuoli, esim. terkkari, lääkäri tai vaikka psykologi.

      Toivon sinulle kaikkea hyvää ja vakaata mieltä päätöksesi teossa. Ota vastaan kaikki apu mitä voit saada ja puhu vanhempiesi kanssa edelleen, vaikka et olisikaan heidän kanssaan samaa mieltä. Tulet kuitenkin tarvitsemaan heidän tukeaan jatkossa.

    • kohta äippä

      Mitä avustuksia voisin sitten sossusta saada? Eikö raskaana olessa saa jotain äitiysrahaa? Ja sitten tietysti lapsen syntymän jälkeen saa lapsilisän, mutta saako mitään muita avustuksia? Pääseekö tarhaan ilmaiseksi, jos äiti on köyhä teiniäiti?

      Kiitos jos joku jaksaa vastata.

      • eieiei

        Vai sossusta rahaa... oisit saatana miettiny ennenku rupeet ittees jakamaan!!! Kyllä mä ainakin maksan ilolla veroja ku tiedän että elätän idioottimaisia kakaroita ja niiden kakaroita... Nii, kyl se abortti on hirvee, mut jos et tee aborttia ni sun elämä murskataan ja imetään letkulla pois niinkuin sikiö konsanaan!!!


      • Iitu

        Sossun rahoista en tiedä, mutta jaksamista sinulle!


      • vanhempana

        jokaiselle suomen kansalaiselle kuuluu sosiaaliturvaan myös äitiys raha. siitä saat tarkempaa tietoa hakemalla kelan konttorista esitteen kelan etuudet. näet samalla myös ehkä puhtaasti äitiysrahaa esittelevän esitteen.

        minimi äitiysraha ei ole suuri, jos yksin sillä kustantaa kaiken. joudut tosiaan vielä sossun luukullekin, mikäli eivät vanhempasi sinua tue.

        en tiedä miten täältä tuntemattomuudesta voisi sinua tukea. HOITSULLA oli hyvä kirjoitus. tarvitset EHDOTTOMASTI jonkun joka luotsaa sinua nyt puolueettomasti eteenpäin byrogratian viidakossa.
        tarvitset aikuisen tukea.


      • anssi

        mieti mitä annettavaa sulla on lapselle!? rahat sossusta... sillä sitten kituuttelet. ja itse hankit jonkun paska homman. meillä on ihan tarpeeksi sossuluukulla kävijöitä. tee oikea ratkaisu itsesi eteen ja lapsesi vuoksi. ei lapsen elämä tule hyväksi pelkällä hyvällä tahdolla.


      • kohta äippä
        anssi kirjoitti:

        mieti mitä annettavaa sulla on lapselle!? rahat sossusta... sillä sitten kituuttelet. ja itse hankit jonkun paska homman. meillä on ihan tarpeeksi sossuluukulla kävijöitä. tee oikea ratkaisu itsesi eteen ja lapsesi vuoksi. ei lapsen elämä tule hyväksi pelkällä hyvällä tahdolla.

        No enhän minä niillä sossun rahoilla nyt loppuelämääni aio elää, vaan nyt aluksi jos sais jotain rahaa ja sitten voisi myöhemmin jatkaa koulua.

        Mites sitten se äitiyspakkaus? Millon sen saa ja minkälaisia vaatteita siinä? Pärjääkö niillä äitiyspakkauksen vaatteilla vai pitääkö heti ostaa muutakin vaatetta?

        Entä lapsen isä, kun se sanoi ettei halua lasta, eihän se voi mitenkään pakottaa mua aborttiin? Ja eihän se voi vaatia isyystutkimusta jos en itse halua? Ei se kyllä ole vaatimasakaan kun sitä ei koko lapsi kiinnosta, mutta aattelin vaan


      • Jenni
        kohta äippä kirjoitti:

        No enhän minä niillä sossun rahoilla nyt loppuelämääni aio elää, vaan nyt aluksi jos sais jotain rahaa ja sitten voisi myöhemmin jatkaa koulua.

        Mites sitten se äitiyspakkaus? Millon sen saa ja minkälaisia vaatteita siinä? Pärjääkö niillä äitiyspakkauksen vaatteilla vai pitääkö heti ostaa muutakin vaatetta?

        Entä lapsen isä, kun se sanoi ettei halua lasta, eihän se voi mitenkään pakottaa mua aborttiin? Ja eihän se voi vaatia isyystutkimusta jos en itse halua? Ei se kyllä ole vaatimasakaan kun sitä ei koko lapsi kiinnosta, mutta aattelin vaan

        kukaan ei voi pakottaa sinua aborttiin! katso netistä äitiyspakkaus kuvina, jos kiinnostaa, esim. google-haulla: "äitiyspakkaus 2004" niin saat linkit kuviin! siinä on toppapuvusta potkuhousuihin ja paljon paljon muuta!pakkauksen saa vasta kun raskautta on kulunut n.6-7kk. rahanakin äitiyspakkauksen saa, se on 140e, eli tosi vähän, kun pakkauksen arvo on n.500euroa!!


      • vanhempana
        Jenni kirjoitti:

        kukaan ei voi pakottaa sinua aborttiin! katso netistä äitiyspakkaus kuvina, jos kiinnostaa, esim. google-haulla: "äitiyspakkaus 2004" niin saat linkit kuviin! siinä on toppapuvusta potkuhousuihin ja paljon paljon muuta!pakkauksen saa vasta kun raskautta on kulunut n.6-7kk. rahanakin äitiyspakkauksen saa, se on 140e, eli tosi vähän, kun pakkauksen arvo on n.500euroa!!

        kun pyykkää ahkerasti, niin äitiys pakkauksella pärjää tarpeentullen koko ekan vuoden. ja ne kirpparitkin on olemassa.

        isyydestä. sosiaalitoimistoon sinun on joka tapauksessa jossain vaiheessa raskautta mentävä.
        siellä toivon mukaan kohtaat asiallisen virkailijan joka selvittää niin velvollisuutesi kuin oikeutesikin.

        yksi velvollisuus lastasi kohtaan on kertoa isän nimi sosiaalitoimistoon. se on lapsen oikeus . tietää kuka on isä! vastentahtoinen isyys voidaan DNA-testein todistaa viimeistään kun lapsi on 1 vuoden vanha. ja DNA isyys on pätevä.
        isäkin on elatusvelvollinen lapsen suhteen, joten hänelle määrätään elatusmaksu, jonka hän tilittää sinulle. (siis teini-isä ei taida tilittää mitään, mutta aikuiseksi tultuaan rahat voidaan periä ulosoton kautta hänen palkastaan). siihen asti saat kunnalta elatusmaksua, jonka kunta sitten velkoo lapsen isältä. siitä sinun ei tarvitse huolehtia.


      • Laura
        kohta äippä kirjoitti:

        No enhän minä niillä sossun rahoilla nyt loppuelämääni aio elää, vaan nyt aluksi jos sais jotain rahaa ja sitten voisi myöhemmin jatkaa koulua.

        Mites sitten se äitiyspakkaus? Millon sen saa ja minkälaisia vaatteita siinä? Pärjääkö niillä äitiyspakkauksen vaatteilla vai pitääkö heti ostaa muutakin vaatetta?

        Entä lapsen isä, kun se sanoi ettei halua lasta, eihän se voi mitenkään pakottaa mua aborttiin? Ja eihän se voi vaatia isyystutkimusta jos en itse halua? Ei se kyllä ole vaatimasakaan kun sitä ei koko lapsi kiinnosta, mutta aattelin vaan

        Sossuhan on juuri sitä varten, että se auttaa niitä, jotka apua tarvitsevat. Ihan turhia häpeilemättä voit sieltä rahaa pyytää, kunhan muistat pitää huolen tulevaisuudestasi niin, ettet koko ikääsi sossussa juokse... =)


      • lääkäriäiti
        Jenni kirjoitti:

        kukaan ei voi pakottaa sinua aborttiin! katso netistä äitiyspakkaus kuvina, jos kiinnostaa, esim. google-haulla: "äitiyspakkaus 2004" niin saat linkit kuviin! siinä on toppapuvusta potkuhousuihin ja paljon paljon muuta!pakkauksen saa vasta kun raskautta on kulunut n.6-7kk. rahanakin äitiyspakkauksen saa, se on 140e, eli tosi vähän, kun pakkauksen arvo on n.500euroa!!

        Ei kuule paljoa pakkaus auta, jos on 14 ja raskaana.
        Aborttiin ei voi pakottaan. Pakkauksen hypelöiti on jossain kaukana siitä. Ensin on vuori kiivettävänä.


      • joku

        Sossusta sä saat toimeentulotukea mutta se ei kovi suuri ole. Äitiypäivärahan saat vasta kunlapsi on syntynyt koska jäät äitiyslomalle noin kuukauden ennen lapsen laskettua aikaa.Sekä äitiyspäiväraha maksetaan aina jälkikäteen. Lapsilisät mutta nämä etuudet tulevat kelalta sitten on oikeus myöskin äitiypakkaukseen joka kannattaa ottaa siinä on lapselle vaatteita yms.tarvikkeita.


      • näin se on

        kohta äippä

        Joo,olet oikeutettu saamaaan äitiys.vanhemuus rahaa,kun raskaus on kestänyt tietyn ajan.Lapsilisä alkaa myös tulla, Kotihoidontuki, Lapsen saa myös tarhaan, elatusapumaksut ja tietysti tarvittaessa toimeentulotukea,


    • KUNTA

      Laitat kunnan kummiksi niin kuin muutkin kaltaisesi ja maksatat veronmaksajien lompakosta vahinkosi ja itsesi. Vittu teidän kanssa.

    • kullimies

      no EVVK

    • että silleen

      Jaa että kävi "munan suurin ilo, oli elämäsi suurin munaus"

    • hurley

      moikka!sun olis pitäny olla hiukka varovaisempi.sun täytyy miettii nyt tarkkaan,mitä haluut elämältä,haluutko että saat lapsen näin varhain ja oot lapsessa kiinni suurimman osan elämästäsi vai haluatko viettää nuoruus hetkesi täysillä?!tuut kyllä myöhemminkin saamaan lapsia sitte vanhempana.ite oon 14 myös mutta tä oli mun ehdotus,että teet vaikka abortin.ihan miten ite tunnet:)ota huomioon että muutkin ihmiset ovat tehneet abortteja etkä pelkästään sinä...onnea päätöksen tekoon!!t:emmi(mailáa jos haluut)

    • friend

      Siis mä en voi käsittää tätä haloota; kaikki lähettää sinulle vastauksia joissa moralisoidaan ja voivotellaan "kuinka paljo minäkin joudun veronmaksajana maksamaan. yhyy yhyy."

      Ensinnäkin SINÄ OLET TÄRKEÄMPI kuin nämä moraalikysymykset ja se kuinka paljon se maksaa. Virhe tai ei; asiat on nyt näin. Yhdyn siihen että ottaisit aivan ehdottomasti yhteyttä terveydenhoitajaan tai ehkäisyneuvojiin, mutta erityisesti tiedä että vanhempasi ovat paras tukesi. Ehkä he pettyvät sinuun, mutta niinhän me kaikki petymme toisiimme -- oletko sinä pettynyt vanhempiisi joskus? Annoitko anteeksi?

      Voit uskoa että vanhempasi voivat antaa antaakseksi -- kysehän on nimenomaan siitä että olet tehnyt hallaa itsellesi ei heitä kohtaan. He tahtovat sinun parastasi aj tahtovat autta sinua.

      Entä sikiö? Mitä uskot siitä? Onko se "se", solu-möykky? Vai onko se "hän", ihminen? Suomen laki ei auta tämän valinnan tekemisessä. Muista että valinta "sen" tai "hänen" pitämisestä tai abortoimisestaan muuttaa koko elämäsi. Paluuta entiseen ei ole, EI MILLOINKAAN!

      Minulla on ystävä, jolle on tehty abortti... (itse en voi tietää, koska olen mies).
      Hän on kokenut sen jälkeenpäin todella raskaaksi. Hänet tuntien en haluasi sinulle samaa.

      Televisiosta tuli vastikään ohjelmassa jossa haastateltiin teini-äitejä 5-vuotta sitten ja nyt. Eivät he muistaakseni olleet mitään yliopisto-opiskelijoita olleet, mutta ihan onnellisilta he vaikuttivat. On olemassa erinlaista elämää kuin yleinen mielipide antaa ymmärtää; voit olla myös onnellinen lapsen kanssa, vaikka se sulkee monia ovia; uran, päätoimisen opiskelun, itsenäisen ja riippumattoman elämä sekä niinkutsutun "nuoruuden".

      Mitä tehdä... on vaikeaa päättää siitä. Tämä on niin iso juttu että kannattaa rukoilla ja kysyä Häneltä mitä tehdä.

      With all Compassion -- JV

      • hyvä

        Niin nyt sinulle on tullut eteen hetki, jossa joudut päättämään isosta asiasta omassa elämässäsi. Olet rohkea tyttö, kun päätit pitää lapsen. Uskon, että jonain päivänä, tai sanoisinko joka päivä, olet tyytyväinen päätökseesi ja voit onnen kyynelten läpi katsoa ja seurata, kuinka lapsesi oppii uusia asioita. Sitten eräänä päivänä huomaat, että lapsesi onkin aikuinen ja ihmettelet, että miten ne päivät ovat menneet näin nopeasti. Toivotan sinulle ja tulevalle vauvallesi kaikkea hyvää.


      • Minä
        hyvä kirjoitti:

        Niin nyt sinulle on tullut eteen hetki, jossa joudut päättämään isosta asiasta omassa elämässäsi. Olet rohkea tyttö, kun päätit pitää lapsen. Uskon, että jonain päivänä, tai sanoisinko joka päivä, olet tyytyväinen päätökseesi ja voit onnen kyynelten läpi katsoa ja seurata, kuinka lapsesi oppii uusia asioita. Sitten eräänä päivänä huomaat, että lapsesi onkin aikuinen ja ihmettelet, että miten ne päivät ovat menneet näin nopeasti. Toivotan sinulle ja tulevalle vauvallesi kaikkea hyvää.

        Ai Rohkea Tyttö, jos voin sanoa,että iso KAKKA.
        Rohkea, viisas likka , onneksi ei ehkäisystä puhuta missään. Minusta olisi ollut paljon Rohkeampaa olla menemättä sänkyyn!!!!
        14 vuotias on niin lapsi, onhan kivaa se nukella leikkiminen.
        Kuka onkaan tässä miettinyt tämän 14 lapsen vanhempia, miltä heistä mahtaa tuntua????
        Kohta äippä; ehkä sukulaiset auttaa, muutan yksiöön ??? HEI sinä olet viellä LAPSI alaikäinen, ei se vauvan saanti sinusta aikuista tee, vaan olet nuori lapsi , jolla lapsi.
        Onnea vaan tosisesti sinä sitä tarvitset ja paljon


      • pauliina
        Minä kirjoitti:

        Ai Rohkea Tyttö, jos voin sanoa,että iso KAKKA.
        Rohkea, viisas likka , onneksi ei ehkäisystä puhuta missään. Minusta olisi ollut paljon Rohkeampaa olla menemättä sänkyyn!!!!
        14 vuotias on niin lapsi, onhan kivaa se nukella leikkiminen.
        Kuka onkaan tässä miettinyt tämän 14 lapsen vanhempia, miltä heistä mahtaa tuntua????
        Kohta äippä; ehkä sukulaiset auttaa, muutan yksiöön ??? HEI sinä olet viellä LAPSI alaikäinen, ei se vauvan saanti sinusta aikuista tee, vaan olet nuori lapsi , jolla lapsi.
        Onnea vaan tosisesti sinä sitä tarvitset ja paljon

        Olen sun kanssa "Minä", samaa mieltä.
        Eipä minusta tuo kauheen rohkeaksi tee, että olet jo herraties 14vuotiaana hypännyt sänkyyn, ja luultavasti ei ole uskallettu sanoa että voisitko ystävällisesti käyttää kondomia. Oikeesti, en olis ikinä voinut itse harrastaa seksiä vielä 14vuotiaana!!

        Ja todellakin, eipä se mitään aikuista tee että ennen kun edes oppivelvollisuus on suoritettu, niin "päästään" asumaan yksiöön. Ja tulet huomaamaan ettei se ole siinä iässä edes kivaa!! Sinun ainakin PITÄISI olla 24h kiinni siinä lapsessa aluksi, ja pystytkö siihen?! mitä kun kaverit lähtevät bileisiin? he kertovat hurjia juttuja, kuinka ovat bailanneet? tekisikö mieli mennä mukaan?!

        minulla on kaveri, joka sai lapsen ollessaan 17, melkein 18vuotias. Hän meni kihloihin jo yläasteella, ensimmäisen poikaystävänsä kanssa. Nyt hän on 21vuotta, ja niin sanotusti "ottaa kaikkea takaisin" ryyppää ja bailaa koko ajan, koska häneltä on jäänyt joku aika elämättä. Erosi tuosta kihlatusta ja lapsen isästä. Hänkään ei ollut silloin kypsä äidiksi ja myöntää sen itsekin. Eli kysyn vaan, miten muka 14vuotias voisi olla?!?!?!


    • voi voi

      oisit jättäny jotain tekemättä....

    • äiti 74

      Heippa nimimerkki kohta äippä!

      Hyvä, että rohkenit kertoa vanhemmillesi. Olethan varannut ajan myös äitiysneuvolaan? Jos et ole, tee se heti maanantaina. Neuvolassa sinua ja vauvaasi seurataan säännöllisin väliajoin.

      Olet hyvin nuori. Minkä ikäinen on lapsen isä? Mikäli kerrot, kuka lapsen isä on ja jos hän on sinua huomattavasti vanhempi, voi olla, että sosiaaliviranomaiset saattavat tutkia asiaa tarkemmin. Lapsen syntymän jälkeen joudut menemään sosiaalitoimistoon kuultavaksi isyyden tunnustusta varten. Sinun ei ole pakko kertoa, kuka lapsen isä on, voit sanoa vaikka, että et tiedä tai tunne häntä. Lapsen tulevaisuutta ajatellen isyys on hyvä selvittää. Isyyden tunnustus myös takaa lapselle kuuluvan elatusmaksun ja tekee isästä elatusvelvollisen.

      Asuntoa sinä et helposti saa, mikäli vanhempasi vaativat sinua muuttamaan pois kotoa. Kaupunki/kunta ei ota mielellään vuokralaiseksi alaikäisiä, varsinkaan noin nuoria kuin sinä. Alaikäisen tarvitsee toimittaa kaupungin vuokra-asuntoa hakiessaan vanhemmilta erillinen "lupalappu" siitä, että alaikäinen saa hakea vuokra-asuntoa. Todistus tarvitaan myös siksi, että koska olet alaikäisenä tavallaan tuloton (et saa palkkaa tai työttömyyskorvausta), vanhemmillasi on vastuu viimekädessä vuokran ym. maksuista. Kaupungin tai kunnan sosiaalitoimella on vuokra-asuntoja, joihin voisit päästä asumaan. Neuvoisin mieluummin sinua menemään esimerkiksi ensikotiin vauvasi kanssa, jos vanhempasi vaativat sinua muuttamaan kotoa pois. Siellä sinulla olisi aikuisia turvanasi.

      Soskusta rahaa ei jaeta noin vain. Alaikäisillä vaikuttavat aina vanhempien tulot vaikka kuinka asuisi omassa taloudessa. Äitiyspäivärahaa aletaan maksamaan raskauden loppuvaiheessa. Käy katsomassa www.kela.fi. Sieltä näet myös äitiyspäivärahan ja myöhemmin vanhempainpäivärahan määrän sekä tiedon äitiyspakkauksesta. Lapsellesi maksetaan lapsilisää. Sinä saat myös lapsilisää 17-v. saakka. Mikäli lapsesi isästä tulee elatusvelvollinen, saat häneltä kuukausittain elatusmaksun tai jos hän ei maksa, niin sosiaalitoimi maksaa tilillesi tämän ja perii maksun ulosoton kautta lapsesi isältä.

      Tiedätkö, paljon asunnonvuokra on kuukaudessa? Pärjäisit toistaiseksi yksiössä, myöhemmin tarvitset hieman isomman asunnon. Vuokrat ovat noin 7-10 euroa neliöltä kaupungin/kunnan asunnoissa. Vaipat maksavat, ruoka ja vaatteet eivät ole ilmaisia. Asumisesta aiheutuu muitakin maksuja kuin pelkkä vuokra. Mukava olisi hieman käyttää rahaa vapaa-aikaankin. Lapsesi päivähoito on ilmaista, mikäli opiskelet ja asut yksin. Hoitopaikkaa voi hakea sen jälkeen, kun vanhempainpäivärahan maksu lakkaa ja jos sinulla on opiskelupaikka tai työ valvoitteena.

      Kaikkea en tähän viestiin varmasti saanut nyt laitettua, toivottavasti joku muukin osaa sinua vielä auttaa. Elämä ei tule olemaan helppoa. Ihmiset tuijottavat ja päivittelevät, aikuistuminen ja itsenäistyminen tulee liian nopeasti ja myöhemmin saattaa tulla tunne, että jokin vaihe elämästä on jäänyt elämättä - nimittäin nuoruus. Minä en ole teiniäiti, joten siitä näkökulmasta en voi sinua auttaa. Toivon sinulle kuitenkin hyvin paljon voimia ja onnea elämän poluille. Toivottavasti vanhempasi pysyvät rinnallasi tukena ja auttavat sinua.

      Varaa kuitenkin se neuvola-aika nyt heti. *halaus*

    • ÄITI

      Älä tee aborttia!
      Kyllä nuorikin pärjää lapsen kans. Ei sun vanhemmat oikeesti sua jätä. Jos ne jättää, niin yhteiskunta auttaa, neuvolas purat tän kaiken ulos vaan.
      Jotkut on nuorenakin valmiita äidiks ja hyviä äitejä ovatkin. Sua ei voi pakottaa mihinkään.
      Sua ei voi pakottaa luopuun lapsesta.
      Kun sitä tahtoa pärjätä löytyy, niin kaikki järjestyy kyllä. Ja lopulta isovanhemmat on ihan onnesta soikeena lapsenlapsensa edessä!

    • Yks äippä

      Mulla on tytär 16v ja tiedän et hänen yhdelle luokkakamulle on tehty abortti kaks kertaa 14v ja 15v. Lastenpolin kautta saa lähetteen aborttiin.
      Sääli myös vanhempia: polilla salassapito-oikeus , eli jos tyttö ei haluu et vanhemmat saa tietää, niin ne ei myöskään tietoa asiasta saa. Sairasta ja vielä alaikäinen. Abortti tehdään aamukirralla ja kahden tunnin päästä pääsee pois. Ehtona et joku hakija.
      Mulle on tehty kerran abortti ja nuoria likkoja oli monta siellä. Se tehdään niinkuin sarjatyönä, meitä oli seitsemän. Sit vaan sairaalavaatteet päälle ja vuoroa odottamaan. Oli muuten kauhee kokemus.En suosittele.
      Jos todellakin oot raskaana ota yhteys esim.koulusi terveydenhoitajaan

    • miks menit sänkyy

      jos oot noin horo nii saisinko sun puhelin numeron

    • Suvi80

      En tiedä sinusta mutta jos nyt saan oman tilanteeni kertoa, niin eipä käynyt kovin hyvin. Olin noin 16vuotias kun minä sain lapsen. Lapsen isä oli parikymppinen, mutta enpä häntä nähnyt enää lapsen syntymän aikoihin. Alussa yritin ja yritin,mutta niinkuin moni jo tällä palstalla arveli,äitini otti ohjat käsiinsä. Hän on nyt minun 7, pian 8vuotias pikkusiskoni. Eli..minä en siihen pystynyt, en sitten sinusta tiedä. Abortti oli kohdallani myöhäistä.

    • saa

      Mitä tilaa :) Onnitelut tulevalle YH:lle,tosin taitaa näilläkin sivuilla paljon niitäkin olla.Kyllä nämä *äidit* sinua opettaa,kuinka pitää soskun luukulla käyttäytyä,Että mahdollisimman paljon saa kaljarahaa.Sitten itketään baarissa elämän kovuutta.Lapset seisoo kylmissään ulkona,kun äidit hakevat lohduttajaa sänkyynsä.Sellainen tulevaisuus sinua odottaa.Onnitelen vielä lämpimästi.T:Onnellinen aviovaimo.

    • Beke

      ja katsot sen jälkeen pidätkö lapsen vai annatko adoptoitavaksi

      • uolevi

        tottamaar sen synnytät ite en pystys elää kunnolla . oon saman kokenut . on vaikeeta sen jälkeeen . nuoruus ja himot. jotka jälkikasvu on onnistunut suunnilleen vältään. huono isä 50v kalkkis. lestikset on oikees. nimim paljon juonu ja rällästäny. vähemmällä olis päässuy selväpäisenä. ties vaikka pappina kuolis.oon senverran katkolla.


    • kohta äippä

      Siis mulla on nyt uusi poikaystävä se on 15 ja ei ole tän vauvan isä. Me alettiin oleen melkein heti kun tulin raskaaksi, mutta se ei vielä tiedä että oon raskaana eikä mun vanhemmatkaan tiedä, että se on mun poikaystävä. Kun en voi nyt kertoa, kun ne luulis heti, että se on mun vauvan isä.

      Niin että miten voisin kertoa tästä raskaudesta sille niin ettei se järkyttyis ja jättäis mua?
      Me ei olla vielä tehty sitä, että se ei siis voi olla vauvan isä. Kohtahan mun on pakko kertoa kun raskaus alkaa näkyä. Voiko raskaana muuten harrastaa seksiä? Tedän että on vähän tyhmä kysymys mutta jos joku vois vastata.

      • vanhempan

        kyllä tässä nyt tulee revityksen maku suuhun. ihankuin silloin, kun kolmivuotiaani jankutti: kuka oli maailman ensimmäinen prinsessa! kuka,kuka! yksitoistavuotta sitten.

        jotenkin olin valmis uskomaan, että tarina on tosi, mutta jos sinulla ei ole todellisempia murheita kuin seksi raskauden aikana, niin missä on se paljon kehuttu teiniäitien viisaus!

        seksi sujuu, asento valitaan mahan koon mukaan ja mielikuvitusta käytetään. ei kahta kysymystä.

        ensiksi sinun on kerrottava raskaudesta lapsen oikealle isälle. ja saatava hänet elatusvastuuseen. piste. se on velvollisuutesi lasta kohtaan. piste.

        ei miehiä pidä vaihtaa kuin paitaa. pojillakin on oikeutensa. kuten kaikilla ihmisillä. piste.

        joten nyt otat lusikan kauniisti käteen ja kannat vastuusi. äitinä ja seurustelukummpanina.
        KERROT heti pojille tilasi ja annat heidän päättää omasta asenteestaan. kerjätä tietysti voit, vaikken sitä suosittele.

        äläkä kauheasti ihmettele näitä tuomitsevia vastauksia. kyllä tässä tarinassa on paljon sellaista ilmaa, joka haisee vastuun pakoilulle, huijaukselle ja provosoinnille. ja sittenkin pelottaa, että kaikki on totta ja todella olet yhtäaikaa vakavassa ja apua vaativassa tilanteessa ja noin lapsellinen.


      • kohta äippä
        vanhempan kirjoitti:

        kyllä tässä nyt tulee revityksen maku suuhun. ihankuin silloin, kun kolmivuotiaani jankutti: kuka oli maailman ensimmäinen prinsessa! kuka,kuka! yksitoistavuotta sitten.

        jotenkin olin valmis uskomaan, että tarina on tosi, mutta jos sinulla ei ole todellisempia murheita kuin seksi raskauden aikana, niin missä on se paljon kehuttu teiniäitien viisaus!

        seksi sujuu, asento valitaan mahan koon mukaan ja mielikuvitusta käytetään. ei kahta kysymystä.

        ensiksi sinun on kerrottava raskaudesta lapsen oikealle isälle. ja saatava hänet elatusvastuuseen. piste. se on velvollisuutesi lasta kohtaan. piste.

        ei miehiä pidä vaihtaa kuin paitaa. pojillakin on oikeutensa. kuten kaikilla ihmisillä. piste.

        joten nyt otat lusikan kauniisti käteen ja kannat vastuusi. äitinä ja seurustelukummpanina.
        KERROT heti pojille tilasi ja annat heidän päättää omasta asenteestaan. kerjätä tietysti voit, vaikken sitä suosittele.

        äläkä kauheasti ihmettele näitä tuomitsevia vastauksia. kyllä tässä tarinassa on paljon sellaista ilmaa, joka haisee vastuun pakoilulle, huijaukselle ja provosoinnille. ja sittenkin pelottaa, että kaikki on totta ja todella olet yhtäaikaa vakavassa ja apua vaativassa tilanteessa ja noin lapsellinen.

        vaan kaikki on kyllä ihan totta


      • vanhempana
        kohta äippä kirjoitti:

        vaan kaikki on kyllä ihan totta

        sitten mitä oikeasti on kotona sovittu kohtalostasi. kyllä se meitä kiinnostaa.

        pidät siis lapsen. sen olet kertonut. mutta kaikki muu.

        joko olet mennyt neuvolaan? tehnyt virallisen raskaustestin, saanut äitiyskortin?

        entä yhteys sosiaalitoimistoon? keskustelut lapsenisän kanssa? miten vanhempasi ovat toimineet alkukauhistuksen jälkeen? onko kotona asuminen mahdollista? entä muut vaihtoehdot?

        tunnut silti kovin lapsellieseltä äidiksi ja vaikka vastuu kasvattaa se voi myös musertaa. kerro nyt mitä olet oman asiasi eteen tehnyt todellista konkreettista täällä netissä kyselyn lisäksi.


      • nita
        vanhempana kirjoitti:

        sitten mitä oikeasti on kotona sovittu kohtalostasi. kyllä se meitä kiinnostaa.

        pidät siis lapsen. sen olet kertonut. mutta kaikki muu.

        joko olet mennyt neuvolaan? tehnyt virallisen raskaustestin, saanut äitiyskortin?

        entä yhteys sosiaalitoimistoon? keskustelut lapsenisän kanssa? miten vanhempasi ovat toimineet alkukauhistuksen jälkeen? onko kotona asuminen mahdollista? entä muut vaihtoehdot?

        tunnut silti kovin lapsellieseltä äidiksi ja vaikka vastuu kasvattaa se voi myös musertaa. kerro nyt mitä olet oman asiasi eteen tehnyt todellista konkreettista täällä netissä kyselyn lisäksi.

        haiskahtaa trollille. en itse ainakaan muista noin typerä olleeni 14 vuoden iässä. miksi ihmeessä tämä henkilö ei ole kotonaan kertonut asiasta saati sitten poikakavereilleen tiedottanut??


      • kohta äippä
        nita kirjoitti:

        haiskahtaa trollille. en itse ainakaan muista noin typerä olleeni 14 vuoden iässä. miksi ihmeessä tämä henkilö ei ole kotonaan kertonut asiasta saati sitten poikakavereilleen tiedottanut??

        kotona ja sitten tälle vauvan isälle, ja en ole mikään trolli. Kerron sitten huomenna enemmän kun nyt ei ole aikaa.
        Noissa mun myöhemmissä viesteissä lukee kenelle oon kertonut.


      • jaana
        kohta äippä kirjoitti:

        kotona ja sitten tälle vauvan isälle, ja en ole mikään trolli. Kerron sitten huomenna enemmän kun nyt ei ole aikaa.
        Noissa mun myöhemmissä viesteissä lukee kenelle oon kertonut.

        kun kerrot nykyiselle poikaystävällesi asiasta ( ja että aiot pitää lapsen) ei kannata odottaa että hän jää ja tukee sinua. hän on itse lapsi eikä todennäköisesti halua seurustella tytön kanssa joka saa lapsen toiselle pojalle. ja kannattaa muutenkin tottua siihen että ei miehiä kauheesti näy yksinhuoltaja teini äidillä. se ei ole vaan että nyt kun olet raskaana kukaan lähellekkään ikäisesi ( tai kukaan ) ei ehkä halua olla kanssasi, vaan kun saat lapsen, varmaan HARVA nuori haluaa tyttöystävän joka ei voi elää nuoruuttaan vaan vaihtaa kotona vaippoja ja käy paska duunissa että saa maksettua laskut. ei ehkä ole aikaa pojille. sinulla on vielä niin paljon opittavaa maailmasta ennen kuin kannattaa saattaa lapsia tähän maailmaan. vaikutat vielä todella lapselliselta.


      • janina

        en tiä ootko keksiny tän koko jutun, mutta ei sulla kyllä oikeen oo käsitystä mistään. Tai no kellä nyt olis jos on 14 ja raskaana.

        Kerros mulle, miten sait tietää olevas raskaana? ja mitä testejä neuvolassa on tehty? ihan tällee kokeeks vaan kysyn.

        toi poikaystävä jää kyllä, ainakin jos kerrot sille. Voi olla että se muutenkin jää, aika harvoin ton ikäsellä pojalla suhteet kestää kuukautta kauempaa... ei tietty saa yleistää, mutta niinhän se on.
        Ja tuskin sun nyt kannattaa miettiä että voiko harrastaa seksiä, on vähän tärkeempiiki murheita.


    • JOOPA JOO

      JA NAURESKELEE JOSSAIN ITEKSEEN, ET OLIPA HAUSKAA KEKSIA NÄIN TYPERÄ JUTTU!!! ABORTIN AIKA ON KOHTA OHI!! VOI HELVETTI!!! ET ON TYHMÄ!!!

    • nainen 38v

      Ei porukoitten tarvii tietää, jos käyt lekurilla.
      Ja sitä paitsi, jos et mee kannattais kertoa, meinaa kohta se näkyy.......

    • yks

      kuule.. tee abortti! sen voi tehdä melkein koska tahansa! mulla tehtiin vasta 3kk jälkeen. oli tosi kivulias homma..ei voi sanoin kuvata. oksenti kivusta ja tuli kauheita supistuksia ja se kesti aamu seittemästä ilta 11.

    • kohta äippä

      Olen käynyt tekemässä ihan virallisen raskaustestin ja kertonut olen vanhemmille ja sille lapsen isälle, mutta en siis nykyiselle poikaystävälleni. Ja ne kaikki joille oon kertonut haluais, että tekisin abortin. Mutta mä en halua.

      • kohta äippä

        Kerroin yhelle Sannalle tästä mun raskaudesta, se Sanna on mun ex-kaveri ja nyt tää Sanna on sitten levitellyt tätä juttua koulussa ja kaikki pojat haukkuu mua huoraksi. Mä kyllä luulen että ne pojat luulee sen mun raskauden olevan vaan valetta mutta silti ei se kivaa ole. Mä vihaan sitä Sannaa, koska se meni kertomaan mun asioita.

        Tää Sanna-juttukin on sitten totta, että ei tarvi leimata mua feikiksi.


      • iiris
        kohta äippä kirjoitti:

        Kerroin yhelle Sannalle tästä mun raskaudesta, se Sanna on mun ex-kaveri ja nyt tää Sanna on sitten levitellyt tätä juttua koulussa ja kaikki pojat haukkuu mua huoraksi. Mä kyllä luulen että ne pojat luulee sen mun raskauden olevan vaan valetta mutta silti ei se kivaa ole. Mä vihaan sitä Sannaa, koska se meni kertomaan mun asioita.

        Tää Sanna-juttukin on sitten totta, että ei tarvi leimata mua feikiksi.

        mikäs se on se VIRALLINEN raskaustesti?? kerros millanen se oli???

        ja noista koulukavereista jo huomaa, että sun ei kuulu synnyttää mitään lasta. Jos olisit reilut kymmenen vuotta vanhempi, niin susta ei puhuttas lainkaan samaan sävyyn. Ehkä yksinhuoltajista nyt aina ajatellaan vähä omalla tavallaan, mutta kuitenkin.
        Koita jo ymmärtää että SÄ OLET LAPSI!
        vaikka omahan on elämäsi.


      • kohta äippä
        iiris kirjoitti:

        mikäs se on se VIRALLINEN raskaustesti?? kerros millanen se oli???

        ja noista koulukavereista jo huomaa, että sun ei kuulu synnyttää mitään lasta. Jos olisit reilut kymmenen vuotta vanhempi, niin susta ei puhuttas lainkaan samaan sävyyn. Ehkä yksinhuoltajista nyt aina ajatellaan vähä omalla tavallaan, mutta kuitenkin.
        Koita jo ymmärtää että SÄ OLET LAPSI!
        vaikka omahan on elämäsi.

        että otettiin verta ja se kai vietiin johonkin laboratorioon


      • CIA
        kohta äippä kirjoitti:

        että otettiin verta ja se kai vietiin johonkin laboratorioon

        Joo kyllä sun ei kuulu mitään LASTA SYNNYTTÄÄ tosi on jos olisit edes sen kymmenen vuotta vanhempi asiat olisi toisin ei kukaan sua huoraks sen takia haukkus että sä lasta odotat vaan jos olisit pikkasen antelias tapaus. Ei kyllä yleensä raskaustestiä verikokeella tehdä mutta saa sen katsottua siittäkin. Ja ei niistä mikään virallinen ole OMAA HIRTTOKÖYTTÄS SÄ RASVAAT JOS SÄ PENNUN MEET TOSSA IÄSSÄ TEKEEN! VANHEMPIES VASTUULLE SE KUITENKIN JÄÄ KOSKA SÄ OLET ALAIKÄINEN ET VOI OLLA ITSE HUOLTAJA.


    • HAHA

      no pitikö mennä panemaan?

    • saman kokenut

      Et säkään voi olla noin saamarin kohno että sä edes mitit lapsen pitämistä saanen kai huomauttaa että olet itsekin ihan lapsi aikuisen ruumiissa. Jos aletaan tämä vastuu kouhotus tekemisistään niin se vastuu olisi kuulunut lähinnä tapahtua silloin kun hyppäsit sen jätkän kanssa sänkyyn olisitte kantaneet vastuunne niin et olisi nyt pieniin päin. Kun ehkäisyvälineetkin on keksitty. Joten jos olet tosiaan järkevä teet sen abortin ja lääkintöhallituksen luvalla sen saa 20. raskausviikkoon asti mutta se pitää anoa mutta helpommalla pääset kun menet neuvolaan nyt ja sanot terveydenhoitajalle että haluat abortin ja syyksí sanot olevasi liian nuori ja koulut kesken. Terveydenhoitaja neuvolasta varaa ajan naistentautien poliklinikalta ja menet sinne sovittuna aikana mutta vanhempien on tultava hakemaan tai muuten vietät siellä yön.

      • Kukka

        Tämä raskaus ja tämä äitiys ei kuulu teille muille pätkääkään. On äipän oma asia pitääkö lapsen vai ei, siihen te ette voi vaikuttaa.
        Eläkää omaa elämäänne ja opettakaa omille lapsillenne miten elämän kuuluu mennä.
        Julmalta kun se kuulostaa, elämä ei aina mene niin kun sen teistä pitäisi mennä.


      • saman kokenut
        Kukka kirjoitti:

        Tämä raskaus ja tämä äitiys ei kuulu teille muille pätkääkään. On äipän oma asia pitääkö lapsen vai ei, siihen te ette voi vaikuttaa.
        Eläkää omaa elämäänne ja opettakaa omille lapsillenne miten elämän kuuluu mennä.
        Julmalta kun se kuulostaa, elämä ei aina mene niin kun sen teistä pitäisi mennä.

        Älä sä saatanan pikku kakara marise jos pienten lasten pahoinpitelyt on kaksinkertaistunut vuoden sisällä olisiko kenties teillä teiniäideillä myös osuutta asiaan. Onhan siellä myös aikuisia yksinhuoltajia joiden pinna ei kestä kun ei päästä kaljalle ja bailaamaan kavereiden kanssa. Mutta en päivääkään ole katunu sitä että äiti päätti asian mun puolesta ja olin 14 vuotias kun näin kävi kiitän luojaani et mutsi mut väkisin sinne sairaalaan laahas mutta eipä ole kitisevää kakaraa joka ei osaa muuta kun marista että olen niin hiton aikuinen kyllä teen ajatus maailma on ku jostain tuhkimo elokuvsta tai prinsessa ruususesta! ei muuta voi sanoo olin 25 kun sain ensimmäisen lapsen ja senkin parasta ajattelin kun sen adoptioon annoin ei näillä tukiaisilla kauaa elellä joten aiotte siis rahottaa jalkojenne levitykset meidän muiden pussista. Omaa typeryyttäni en silti laittanu muita kuntalaisia siitä maksamaan kun lapsen isukin kanssa meni sukset todella pahasti ristiin. OHO unohdin täysin eihän teillä sitä ole.


      • Camilla
        saman kokenut kirjoitti:

        Älä sä saatanan pikku kakara marise jos pienten lasten pahoinpitelyt on kaksinkertaistunut vuoden sisällä olisiko kenties teillä teiniäideillä myös osuutta asiaan. Onhan siellä myös aikuisia yksinhuoltajia joiden pinna ei kestä kun ei päästä kaljalle ja bailaamaan kavereiden kanssa. Mutta en päivääkään ole katunu sitä että äiti päätti asian mun puolesta ja olin 14 vuotias kun näin kävi kiitän luojaani et mutsi mut väkisin sinne sairaalaan laahas mutta eipä ole kitisevää kakaraa joka ei osaa muuta kun marista että olen niin hiton aikuinen kyllä teen ajatus maailma on ku jostain tuhkimo elokuvsta tai prinsessa ruususesta! ei muuta voi sanoo olin 25 kun sain ensimmäisen lapsen ja senkin parasta ajattelin kun sen adoptioon annoin ei näillä tukiaisilla kauaa elellä joten aiotte siis rahottaa jalkojenne levitykset meidän muiden pussista. Omaa typeryyttäni en silti laittanu muita kuntalaisia siitä maksamaan kun lapsen isukin kanssa meni sukset todella pahasti ristiin. OHO unohdin täysin eihän teillä sitä ole.

        Oot sä IHAN sekopäästäs?
        Et oo tosissas, et pitäisit lapsen?
        SÄ VAAN KÄRSIT SIITÄ! EI TIETTY VOI PAKOTTAA TEKEE ABORTTIA, MUTTA PARAS VALINTA TUOSSA IÄSSÄ OLET ITEKKI VASTA LAPSI, TAJUUTKO SÄ????


      • Saman kokenut
        Camilla kirjoitti:

        Oot sä IHAN sekopäästäs?
        Et oo tosissas, et pitäisit lapsen?
        SÄ VAAN KÄRSIT SIITÄ! EI TIETTY VOI PAKOTTAA TEKEE ABORTTIA, MUTTA PARAS VALINTA TUOSSA IÄSSÄ OLET ITEKKI VASTA LAPSI, TAJUUTKO SÄ????

        Kenelleköhän tuo vastaus oli mahdollisesti osoitettu? ja kerroppa sitten vaikka oma ikäs ensin niin kerron vaikka sitten omani.


      • Kukka
        saman kokenut kirjoitti:

        Älä sä saatanan pikku kakara marise jos pienten lasten pahoinpitelyt on kaksinkertaistunut vuoden sisällä olisiko kenties teillä teiniäideillä myös osuutta asiaan. Onhan siellä myös aikuisia yksinhuoltajia joiden pinna ei kestä kun ei päästä kaljalle ja bailaamaan kavereiden kanssa. Mutta en päivääkään ole katunu sitä että äiti päätti asian mun puolesta ja olin 14 vuotias kun näin kävi kiitän luojaani et mutsi mut väkisin sinne sairaalaan laahas mutta eipä ole kitisevää kakaraa joka ei osaa muuta kun marista että olen niin hiton aikuinen kyllä teen ajatus maailma on ku jostain tuhkimo elokuvsta tai prinsessa ruususesta! ei muuta voi sanoo olin 25 kun sain ensimmäisen lapsen ja senkin parasta ajattelin kun sen adoptioon annoin ei näillä tukiaisilla kauaa elellä joten aiotte siis rahottaa jalkojenne levitykset meidän muiden pussista. Omaa typeryyttäni en silti laittanu muita kuntalaisia siitä maksamaan kun lapsen isukin kanssa meni sukset todella pahasti ristiin. OHO unohdin täysin eihän teillä sitä ole.

        Mitenkäs on aina vain vanhenevat ensisynnyttäjät, jotka eivät jaksa kuunnella sitä lapsen (täysin normaalia) itkua?

        Taitaa olla mielenterveysongelmilla suurempi ossus kun teiniäideillä.


    • kohta äippä

      kaikille teille, että en ole raskaana vaan olin feikki. Olisin vain halunnut saada viestilleni ylli 100 000 lukijaa, mutta tuo toive ei taida toteutua, kun nytkin on vasta hieman yli 26 000 lukenut viestini.

      Kiitos että jaksoitte vastata feikkiviestiini. Pahoittelen aiheuttamaani häiriötä.

      • Nope

        Enpä usko... Et varmaankaan ole sama tyyppi. Ja jos olet, niin sitten taidat olla aika sairas.


      • vanhempana

        toivottavasti olet sitten alkuperäinen, tuo edellinen kun sitä epäili.

        jos ketju on provo, olen tosi iloinen!!!!

        kuviteltu tilanteesi tuntui tosi hurjalta ja kaoottiselta. siinä olisit purrut turvetta vielä monesti, jos lapsi oikeasti olisi tulossa ja vanhemmat hyljännet sinut.

        pidä jatkossa housut jalassa ja Herra mielessä ja jos pulaan joudut niin noudata ketjun ohjeita.


      • kohta äippä

        Siis edelleen oon raskaana enkä tosiaan oo mikään feikki, joku vaan kirjotti samalla nimellä.


      • Ninna
        kohta äippä kirjoitti:

        Siis edelleen oon raskaana enkä tosiaan oo mikään feikki, joku vaan kirjotti samalla nimellä.

        Mä sellasta vaan haluisin kysyä sulta, että koska sä mahdoit ekan kerran seksiä harrastaa? ja paljoko sulla niitä kumppaneita on ollut? tietty henkilökohtanen juttu, mutta siks vaan kysyin, ku ite 14vuotiaana olin just päässy pusuasteelle, seksi tuli mukaan vasta paljon myöhemmin... niin kuulostaa niin kummalliselta että oot raskaana.
        Jos mä saan kantani sanoa, niin oot liian nuori äidiksi, mutta tietysti jokainen nainen tai sinun tapauksessasi TYTTÖ, päättää itse tollasesta asiasta. Tulevaisuus ei näytä kovin valosalta ainakaan jos pidät lapsen. Miehet välttelee yksinhuoltajia, ja opiskelu jatkossa on aika epätodennäköstä jos peruskoulukaan ei oo suoritettuna loppuun. Mutta aina tehtaista VOI saada paskaduunia.


      • mie vaa
        kohta äippä kirjoitti:

        Siis edelleen oon raskaana enkä tosiaan oo mikään feikki, joku vaan kirjotti samalla nimellä.

        Kuulehan kohta äippä, jos haluat asiallista neuvontaa ja tukea mee puhuun vaikka terkalle, tai jos haluut netissä keskustella niin kurkkaappa vaikka www.nuoretaidit.net!

        En missään nimessä millään pahalla, mutta kun täällä näkyy olevan noin viksua porukkaa... Ja onnea!!


    • Rebel

      Toivottavasti asiat selviävät ja teet päätöksesi, oli se sitten abortti tai lapsen pitäminen. Ymmärrän täysin mitä ajattelet ja millainen tilanteesi on. Olin ite 15 kun epäilin olevani raskaana. Jos olisin ollut, olisin ehdottomasti pitänyt lapseni. Mielestäni lapsi on aina lahja "tuolta ylhäältä" ja olisin rakastanut lastani todella paljon, huolimatta nuoresta iästäni. Uskon että kaikki sujuu hyvin, jos aiot pitää vauvan, vaikkeise varmasti tule olemaan helppoa. Voimia ja terveyttä sulle ja kaikille niille jotka on samassa tilanteessa iästä riippumatta. Koskaan ei tiedä milloin tulee eteen sellainen tilanne, ettei pysty saamaan enää lapsia. Vaikka kuinka haluaisi..

      • raskaana(ko)

        mun on pakko kirjottaa kans tähä..olen itse 15.v ja luulen että olen raskaana...kuukautiset pitäsi alkaa noin.viikon päästä,joten voin vielö toivoa etten olisi. entä jos olen?mitä teen?vanhemmileni en voi kertoa:S...poikaystäväni kyllä tukee minua,mutta maksaako abortti?miten se tehään?...kestääkö se kauan?


      • werhe
        raskaana(ko) kirjoitti:

        mun on pakko kirjottaa kans tähä..olen itse 15.v ja luulen että olen raskaana...kuukautiset pitäsi alkaa noin.viikon päästä,joten voin vielö toivoa etten olisi. entä jos olen?mitä teen?vanhemmileni en voi kertoa:S...poikaystäväni kyllä tukee minua,mutta maksaako abortti?miten se tehään?...kestääkö se kauan?

        Abortti ei maksa alkuvaiheissa paljon muutakuin ehkä 15€ ja se riippuu siiitä ajankohdasta jos se tehdään liian myöhään... Myöhään tehdyt ovat kivuliaita ja pitkä prosessi sillä lääkäri joutuu kaivelemaan istukan pois! USKO POIS SE SATTUU IHAN PUIN PIENELLÄ TIKULLA REVITTÄISIIN SISUKSIA POIS mutta sen kyllä kestää jos pyytää nukutuksen tai eräänlaisen "helpotuksen" ja se maksaa vain 5€ eikä satu yhtään! (mut kyllä siitä vähän tuntee)


    • Jyri Snellman

      Lisää nimiä kaivataan tähän adressiini.

    • 14 ja raskaana!!

      sinuna kertoisin vanhemmillesi. Minäkin kerroin kun olin 14 ja hyvin he suhtautuivat lapseen
      Lapsi on muuten tosi ihana juttu. Tässä on muutamia nimi ehdokkaita emilia, sofia, noora, ninni, sakari, aleksi,eero ja markus

      • tuota noin

        "sinuna kertoisin vanhemmillesi."

        Se taitaa tässä vaiheessa kyllä olla jo hieman liian myöhäistä, koska aloitusviesti on lähes 7 vuoden takaa. Sikäli mikäli lapsi on syntynyt niin tämä lapsikin on nykyään jo 6-vuotias täyttänee kohtapuolin 7 vuotta.


    • Kkirjoittusvirhe

      Come on people relax please!

    • sdgsdr

      :oooooo Aikamoinen suoritus ton ikäseltä MUTTA MEE TODLLAKIN SINNE TERKARILLE!

    • Jos haluat voit todennäköisesti vielä tehdä abortin. Pitäisikö Suomessakin siirtyä teini-avioliittoihin?

      • Katso aloituspäivä

        Uskoisin, ramipussinen, että abortti ei ole enää mahdollinen.
        Lapsihan on syntynyt jo 7 vuotta sitten.


    • KYRPÄJOOSEPPI

      KAIVA SE VITUN KAKARA SIELTÄ PASKA KOHDUSTAS ULOS LUSIKAL HUOM!! AINOIA TURVALLINEN LUSIKKA ON IKEAN RUOKALUSIKKA VITUN HUORA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      423
      2954
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2276
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      348
      1976
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1893
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1747
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1140
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe