Westielle pennut

Sinna 2v

Hei! Minulla on toukokuussa 2 vuotta täyttävä westietyttö. Koirani on rekisteröity ja täysin terve. Nyt olen ajatellut teettää koirallani pentuja. Mitä minun tulisi ottaa huomioon ja miten valmistauduttava ennen kun rupean teettämään pentuja koirallani? Olen kiitollinen kaikista neuvoista! Pentujen tekoon tarvitaan tietenkin terve, rekisteröity ja astutuskelpoinen westiepoika, joten jos joku westiepojan omistaja olisi kiinnostunut asiasta niin ottaisi yhteyttä. Asun Espoossa ja toivoisin westiepojan asuvan n. 150:n säteellä pk-seudusta.
Yhteydenotot mieluiten s-postilla: [email protected]

5

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      ihan ekana kannattais lukea jalostuksen tavoiteohjelma, siinä ei liene kriteereinä pelkästään että on rekattu ja rokattu ;).

      Ja yleensä aina suunnitellaan nartulle sopiva uros, se ei sitten aina ole se lähin tai kilometrien säteellä asuva, jalostuksen tavoite ei ole vain kannan määrän lisääminen. Tutki ja tutustu, tee vähän töitä asian eteen, niin kuin kunnon kasvattajat tekevät.

      • huhuhuhuh

        porukkaa tällä palstalla, älä välitä aloittaja..


      • sinna 2v
        huhuhuhuh kirjoitti:

        porukkaa tällä palstalla, älä välitä aloittaja..

        Mä en oikein tajunnut tota ekaa vastausta! No varmaan näin on!
        Jos vastaatte niin asiallisia vastauksia kiitos!!!!!!!


      • näin me teemme

        mä en tajunnut noita muita vastaajia jotka ei käske välittää asiallisesta vastauksesta, siinä kun kerrottiin miten ne toimii jotka kasvattaa ja haluaa viedä rotua eteen päin, yrittäen välttää esim. perinnöllisiä sairauksia tai toistaa koirassa mahdollisesti olevia virheitä.

        Joten aloittaja, noteeraa vaan ne neuvot äläkä noita ruinuttajia.


    • westien omistaja

      Olen kyllä ensimmäisen vastaajan kanssa samoilla linjoilla, että aloittajan kannattaisi tutustua ensin alkuun westien jalostuksen tavoiteohjelmaan (JTO), joka löytyy mm. Westiekerhon sivuilta (www.westiekerho.fi), sekä KoiraNETistä. JTO on laadittu, jotta rodun kasvattajille olisi yhteisen ohjenuorat takaamaan tulevienkin sukupolvien rodunomaisuus ja monimuotoisuus, sekä terveys mahdolisuuksien mukaan.

      JTO määrittelee mm. tietyt vähimmäissuositukset jalostukseen käytettäville koirille (näyttelytolokset, silmä- ja polvitarkastukset). Westie ei ole ns. PEVISA-rotu, joten nämä ovat vain suosituksia, muttei niitäkään ole kirjattu kenenkään kiusaksi vaan rodun parhaaksi ;)

      JTO:aan tutustumisen lisäksi suosittelisin aloittajaa keskustelemaan oman koiransa kasvattajan kanssa mahdollisista pennutussuunnitelmista, sillä koirasi kasvattajan luulisi olevan sinun koirasi suvun ja sen heikkouksien paras asiantuntija, koska on tuon yhdistelmän päättänyt toteuttaa. Häneltä voisit saada neuvoja parhaan mahdollisen yhdistelmän löytämiseen, jotta sinun koirasi pennuilla olisi parhaat mahdollisuudet terveeseen elämään (ei samoja sukurasitteita molemmista suvuista jos mahdollista).

      Koirasi kasvattajalla on tietenkin myös kokemusta oman narttunsa astuttamisesta, tiineysajan vaatimuksista, synnytyksestä sekä pentujen hoitamisesta niiden varhaisimmissa elämänvaiheissa. Kuka olisikaan parempi neuvonantaja oman ensimmäisen pentueesi kanssa? Olettaen siis tietysti, että koirasi kasvattaja on toiminut vastuullisesti.

      Hyödyllistä tietoa ihan kaikesta koirien kaasvatukseen ja jalostukseen liittyvästä (sitähän sen yhdenkin pentueen tekeminen on tai ainakin pitäisi olla) saa Kennelliiton Kasvattajan peruskursseilta, mutta mikään kirjatieto ei tietenkään korvaa komuksen mukanaan tuomaa varmuutta, jota voit ammentaa joltain tutulta kasvattajalta. Kaikki kun ei aina mene niin kuin toivotaan tai kirjoista voi lukea. ikäviä yllätyksia voi tulla myös hyvin ja huolella suunnitellut pentueen kanssa.

      Niin monta asiaa pitäisi ottaa huomioon nartun, oli rotu mikä tahansa, pennuttamisessa, että jätän sen suosiolla muille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe