Opitaan ruotsia! Låt oss lära oss svenska!

SkandinavPohjolainen

VAROKAA! PAHA SUOMEA TULOSSA!
Mä oon ymmärtänyt että monta suomenkielistä haluavat oppia ruotsia, mutta se ei ole mahdolista koska ruotsinkieliset melkein aina kääntävät keskustelu suomeksi. Tulisiko joku, jos suomessa olisi ilmainen keskustelluryhmä suomenkieliseillä jossa puhutaan vain ruotsia?

20

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Robert P

      Jag är intresserad att lära mig riktig svenska i Espoo. Det låter helt annorlunda än finlandssvenska och jag behöver språket in mitt jobb. Det är inte lätt att hitta en lärare här. Har någon en person som man kan rekommenderas.

      • SkandinavPohjolainen

        Hur är svenskan i Esbo annorlunda från resten av Finland?


    • Minäpävai

      Minä ainakin tulisin!!:) Haluaisin niin oppia enempi ruotsia ja nimenomaan kirjotella palstoilla ruotsiksi ensi:)

    • hapg

      joo det där låter jättebra :) Jag är finskspråkig och jag skulle gärna lära mig bättre svenska. Jag kan tala svenska på något sätt men att skriva är inte så där lätt för mig då. :) Förlåt om jag skriver lite dåligt på svenska men det fanns där på regler att man får inte skriva på finska här i "finlandssvenskarna"-forumet ;)

    • "skandinaaviska"

      ei voisi vähempää kiinnostaa 9 miljoonan ihmisen ymmärtämän ruotsin kielen opettelu.Ne jotka väittävät
      kirkkain silmin ymmärtävän mm. norjaa, tanskaa ja islantia sujuvasti ruotsin avulla kuvittelevat, että kun sukulaiskielet muistuttavat kirjoitettuna paljon toisiaan se muka tarkoittaa automaattisesti, että kieltä ymmärtää myös puhuttuna yhtä helposti, vaikka varsinkin tanskan ja islannin kielet eroavat ääntämykseltäänkin ja osittain myös sanastoltaan ruotsista aivan selkeästi.

    • aaa8A

      Men med vår muminsvenska klarar man sig bra både i Sverige och Norge.Det finns förstås vissa ord som har olika betydelse ,men om man läser svensk litteratur och ser på svenska TVprogram så lär man ju sig.

      • 3113w

        Vad är det som gör att fennot tror att rikssvenska är RIKTIG svenska.Vår muminsvenska är lika rätt.vi har ju förstås många låneord från finskan,isynnerhet om man bor på en finsksråkig ort.I Sverige har de engelska ord.


    • hilåb11

      Har ni inte hört om "Senja opettaa ruotsia"? Det är i facebook. Där finns många frivilliga personer som vill diskutera på svenska. Du kan öva din svenska och fråga frågor som gäller språket! Mitt modersmål är finska, men jag tycker att svenskan är ett fint språk. :) "Senja opettaa ruotsia" är en jätte nyttig forum.

      • 3113w

        Det var roligt att höra något positivt om svenskan,nuförtiden är det tyvärr så ofta tvärtom.


    • Oppiaikäkaikki

      Jag kan inte förstå varför förhålla sig finländare så jävla negativt på svenska. Det finns ingenting dålig på att kunna tala svenska eller hur? Jag har inte alltid varit intresserad av svenska men nuförtiden tycker jag att det är ganska "häftigt" att kunna tala svenska :P

      • dinotanten

        Det är INNE att hata svenska språket nu.


    • sinisirkku-

      Undertecknad har finska som modersmål, men har svårt att förstå de hatfyllda disskusioner som pågår i åratal på spalterna.

      Dock finns också de finländare, som gärna vill lära sig svenska, men de flesta vill nog slopa tvångsinlärandet i skolorna.

      Ett av de mest inbitna påståenden är, att man inte klarar sig med finlandssvenskan i Norden. Kommer själv överens med norrmen, svenskar, och till och med danskar, efter lite övning.På grund av mitt arbete kom jag att umgås med dansktalande.

      Får nu se hur nya regeringen ställer sig till språkfrågan, men vad jag förstått, är ingen ändring att vänta.

      • 3113b

        Men egentligen är det nog inte bara frågan om skolsvenskan,det finns så många mörka tankar bakom de värsta påhoppen.Jag tror där finns mycket avundsjuka ,och inbillnig att alla svenskatalande är rika och bor på herrgårdar.För min del tror jag nog att svenskan slopas.


      • lilla fågeln

        Tack sinisirkku- för de positiva orden.Jag blir alltid glad när någon med finska som modersmål vågar säga att man visst har nytta av vår muminsvenska.Tvång är förstås aldrig den bästa lösningen.Den obligatoriska skolsvenskan kom väl närmast till för att man ville att alla skulle ha samma möjlighet.Tidigare berodde det mycket på ekonomin ,om man hade råd att läsa språk.


      • Markus Söderman

        Jag har haft en tes om att det är fullt möjligt för en finskspråkig att lära sig så pass bra att hän kan snacka med danskar. Det gläder mig väldigt mycket att få denna tes bekräftad! Kjempebra arbeid och mycket eloge till dig och dina gelikar!


      • Markus Söderman
        Markus Söderman kirjoitti:

        Jag har haft en tes om att det är fullt möjligt för en finskspråkig att lära sig så pass bra att hän kan snacka med danskar. Det gläder mig väldigt mycket att få denna tes bekräftad! Kjempebra arbeid och mycket eloge till dig och dina gelikar!

        bra svenska tänkte jag skriva*


    • J

      de e så att finskarna tycker att svenskarna e stolta lr föraktar finskarna på ngt sätt. o svenskarna e int så villiga att bekanta sig me finskspråkiga men svenska folket lever i sitt egna små cirklar.

      • fru Virtanen

        Inte föraktar vi finskatalande,det är bara de här nettifennot som är hemska.De skriver på olika forum alla världens lögner om oss finlandssvenskar.Jag var själv gift med en underbar purfinne i 40 år.Frid över hans minne.


    • Markus Söderman

      Länge sedan jag startade den här tråden nu, men nu har jag dragit igång ett projekt där finsktalande får öva sin svenska och till och med vid ett senare skede då man kan bra svenska få lära sig att snacka med Norrmän, danskar, islänningar och färingar med. Projektet heter Nordsnakk och mer info hittar man om man söker på gruppen på Facebook. Man kan också gå direkt till nordsnakk.wordpress.com

    • Jag har lärt mig

      www.komin.fi är jätte bra kurs som är inriktad just åt finskspråkiga som vill lära sig att prata svenska.

      Video "Mera språk, flera möjligheter" är också jätte inspirerande.

      http://www.youtube.com/watch?v=VWJPBB8h8VM

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      783
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe