Sopiva vetoauto?

Ford Ka

Terve,

mikäköhän olisi hyvä vetoauto veneelle, paino yhteensä n. 1000 kg ( vene moottori tarvikkeet jarrullinen traileri ).
Olisi tarkoitus muutaman kerran kesässä viedä vene mereltä mökiltä Päijänteelle. 1000 kiloahan liikkuu varmaan melko pienitehoisellakin autolla, mutta luiskat arveluttavat vaikka ovatkin melko loivia sementtiluiskia.
Tiedän, että moinen kuorma liikkuu isoilla maastureilla, pakettiautoilla jne., mutta löytyykö "tavallista" perheautoa jonka kanssa ei "normaali" luiskalla tule vaikeuksia, kun ei ole varaa eikä halujakaan ostaa erillistä vetoautoa. Vai pitääkö tämä vene pitää merellä ja tyytyä mökillä peräprutkulla varustettuun soutuveneeseen?

36

7857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eraftr

      nyin vastaavaa c-sarjan automaatti mersulla. Käytännössä mikä tahansa keskikokoinen perheauto riittää. Automaatti helpottaa homma ja takaveto on plussaa. Etuvetoisista esim. v70 automaatilla ja homman pitäisi olla helppoa. Japanilaisia käsivaihteisia välttäisin, niissä on aika heppoiset kytkimet vetohommiin. Jos Usa autoja pidetään perheautoina ovat ne yleensä hyviä vetoautoinakin.

      Sitten jos liuska ei pidä tarvitaan nelivetoa mutta betoniliskilla pärjää hyvin isommilla perheautoila.

    • 16

      Osta mökille toinen vene. Tulee halvemmaksi kuin auton vaihto kahden ajokerran takia.

    • heh62

      Olen vetänyt oman 1000 kiloisen pakettini useasti Päijänteelle käyttäen tavallista automaattivaihteista ja etuvetoista henkiläautoa. Olen laskenut ja nostanut veneen Padasjoella, jossa on loiva ja muutenkin mukava luiska. Vastaavasti Espoossa on sekä loivia että jyrkkiä luiskia joista olen valinnut niitä loivempia.

      Jos auto menee vaihtoon näiden vetohommien takia, niin kannattaa ostaa takavetoinen tai vuokrata tarvittaessa joku pakettiauto.

    • Kalle69

      Jos tulee tiukkapaikka niin voit tehdä sen minkä itse teen melkein aina koska ei ole varaa ostaa ökymaasturia jossa olis alennusvaihde (Honda CRV:llä toi vene ei noussut).

      Veneen moottori käymään, vaihde päälle ja reippaasti koneeseen kierroksia. sit hyppäät autoon ja yhdistelmä ylös. Tapponarun jos saat vedettyä viellä veneen ulkopuolelle niin siitä on hyvä sammuttaa veen moottori.
      No käytän Vääksyssä sellaista hiljasempaa ramppia niin ei ole arvostelijoita ympärillä.

      Nimimerkillä V70 volvolla 1900kg vene ylös.

      • Fiat Uno

        Aika yllättävää, ettei 1000 kg venepaketti nouse edes 4-vetoisella Honda CRV:llä, minä kun luulin, että tuon painoinen venepaketti nousisi jopa isomman puoleisella etuvetoisella perheautolla kuten esim. 1,4 litran TSI Passatilla.
        Mitä pitäisi huomioida vetoauton hankinnassa, onko ratkaisevaa auton paino, moottorin teho vai vetotapa ( etu-, taka- tai 4-veto ). Riittääkö tuommoinen Passatin kokoinen auto vai pitääkö olla 60-sarjan diesel Volvo? Selviytyyköhän edes edellä mainittu Volvokaan moisesta 1000 kilon kuormasta?
        Jos jollakin on kokemuksia vetoautoista, niin hyvistä kuin huonoistakin, olisi kiva kuulla.
        Tulle tulevaisuudessa melko kalliiksi isomman auton pito, kun valtiovalta säätelee noita saasteveroja...


      • fhj6u
        Fiat Uno kirjoitti:

        Aika yllättävää, ettei 1000 kg venepaketti nouse edes 4-vetoisella Honda CRV:llä, minä kun luulin, että tuon painoinen venepaketti nousisi jopa isomman puoleisella etuvetoisella perheautolla kuten esim. 1,4 litran TSI Passatilla.
        Mitä pitäisi huomioida vetoauton hankinnassa, onko ratkaisevaa auton paino, moottorin teho vai vetotapa ( etu-, taka- tai 4-veto ). Riittääkö tuommoinen Passatin kokoinen auto vai pitääkö olla 60-sarjan diesel Volvo? Selviytyyköhän edes edellä mainittu Volvokaan moisesta 1000 kilon kuormasta?
        Jos jollakin on kokemuksia vetoautoista, niin hyvistä kuin huonoistakin, olisi kiva kuulla.
        Tulle tulevaisuudessa melko kalliiksi isomman auton pito, kun valtiovalta säätelee noita saasteveroja...

        crv'n neliveto on surkea, esimerkkejä on netissä.


      • 4525
        Fiat Uno kirjoitti:

        Aika yllättävää, ettei 1000 kg venepaketti nouse edes 4-vetoisella Honda CRV:llä, minä kun luulin, että tuon painoinen venepaketti nousisi jopa isomman puoleisella etuvetoisella perheautolla kuten esim. 1,4 litran TSI Passatilla.
        Mitä pitäisi huomioida vetoauton hankinnassa, onko ratkaisevaa auton paino, moottorin teho vai vetotapa ( etu-, taka- tai 4-veto ). Riittääkö tuommoinen Passatin kokoinen auto vai pitääkö olla 60-sarjan diesel Volvo? Selviytyyköhän edes edellä mainittu Volvokaan moisesta 1000 kilon kuormasta?
        Jos jollakin on kokemuksia vetoautoista, niin hyvistä kuin huonoistakin, olisi kiva kuulla.
        Tulle tulevaisuudessa melko kalliiksi isomman auton pito, kun valtiovalta säätelee noita saasteveroja...

        1. takaveto 2.automaatti (momentti muuntimella) järjestyksestä voidaan kyllä keskustella koska kyse on pidosta pyörien alla. Paino tulee sitä kautta, että se lisää pitoa ja yleensä painavimmissa autoissa on isommat kytkimet. 3. voisi olla moottorin vääntö alakierroksilla, eli käsivaihteiset pikkudieselit ovat usein huonoja. Käsivaihteisilla voi joutua luistattamaan pyöriä jotta nousee. Mutta jos valitsee automaatti MB:n, BMW:n tai isomman Volvon niin tuskin tulee onglmia ko. painoisella paketilla.


      • Kalle69
        Fiat Uno kirjoitti:

        Aika yllättävää, ettei 1000 kg venepaketti nouse edes 4-vetoisella Honda CRV:llä, minä kun luulin, että tuon painoinen venepaketti nousisi jopa isomman puoleisella etuvetoisella perheautolla kuten esim. 1,4 litran TSI Passatilla.
        Mitä pitäisi huomioida vetoauton hankinnassa, onko ratkaisevaa auton paino, moottorin teho vai vetotapa ( etu-, taka- tai 4-veto ). Riittääkö tuommoinen Passatin kokoinen auto vai pitääkö olla 60-sarjan diesel Volvo? Selviytyyköhän edes edellä mainittu Volvokaan moisesta 1000 kilon kuormasta?
        Jos jollakin on kokemuksia vetoautoista, niin hyvistä kuin huonoistakin, olisi kiva kuulla.
        Tulle tulevaisuudessa melko kalliiksi isomman auton pito, kun valtiovalta säätelee noita saasteveroja...

        niin toi mun vene on 1900kg plus traileri. Passatilla aikoinaan vedin 1300kg yhdistelmää ja se kyllä selvisi siitä ihan kohtuudella. Ongelmathan ovat käytännössä vain rampissa. 90hv diesel passatti vei kyllä 1300kg pakettia iloisesti tien päällä.


      • Ford Ka
        Kalle69 kirjoitti:

        niin toi mun vene on 1900kg plus traileri. Passatilla aikoinaan vedin 1300kg yhdistelmää ja se kyllä selvisi siitä ihan kohtuudella. Ongelmathan ovat käytännössä vain rampissa. 90hv diesel passatti vei kyllä 1300kg pakettia iloisesti tien päällä.

        Onko se sitten niin, että kokonaispainoltaan tuommoinen 1000 kg:n paketti ( vene moottori tarvikkeet traileri ) nousee " normaalilta" sementtiluiskalta varmasti esim. 2,4 litran diesel Volvo 60:llä ja myöskin 1,9 TDI tai 2,0 TDI Passatilla? Muilla kevyemmillä autoilla alkaa sitten kytkin savuamaan tai auto muuten vaan oirehtimaan, että kuorma on liian raskas...
        Jos on kokemuksia, niin kertokaa, ettei turhaan ala katselemaan vähemmän sopivia vetoautoja veneen ylös nostamiseen luiskalta.


      • 3 sylinteriä
        Ford Ka kirjoitti:

        Onko se sitten niin, että kokonaispainoltaan tuommoinen 1000 kg:n paketti ( vene moottori tarvikkeet traileri ) nousee " normaalilta" sementtiluiskalta varmasti esim. 2,4 litran diesel Volvo 60:llä ja myöskin 1,9 TDI tai 2,0 TDI Passatilla? Muilla kevyemmillä autoilla alkaa sitten kytkin savuamaan tai auto muuten vaan oirehtimaan, että kuorma on liian raskas...
        Jos on kokemuksia, niin kertokaa, ettei turhaan ala katselemaan vähemmän sopivia vetoautoja veneen ylös nostamiseen luiskalta.

        Normaali corolla/golf luokan auto pitäisi riittää muutamaan laskuun vuodessa hyvässä luiskassa. Jos kuorma tuntuu isolle, niin laske vene niin syvälle kuin uskallat, jolloin liikkeelle lähtö on helpompaa koska vene kelluu ja kuorma tavallaan kevenee. Wanhalla mondeolla tommonen tuli ainankin helposti ylös.

        Jos pelkäät kytkintä niin kastele luiska ja luistata renkaita.. Ei se auto ole semmoisesta moksiskaan..


      • heh62
        Ford Ka kirjoitti:

        Onko se sitten niin, että kokonaispainoltaan tuommoinen 1000 kg:n paketti ( vene moottori tarvikkeet traileri ) nousee " normaalilta" sementtiluiskalta varmasti esim. 2,4 litran diesel Volvo 60:llä ja myöskin 1,9 TDI tai 2,0 TDI Passatilla? Muilla kevyemmillä autoilla alkaa sitten kytkin savuamaan tai auto muuten vaan oirehtimaan, että kuorma on liian raskas...
        Jos on kokemuksia, niin kertokaa, ettei turhaan ala katselemaan vähemmän sopivia vetoautoja veneen ylös nostamiseen luiskalta.

        Nykyistä 980 kiloista pakettia olen siirtänyt automaattivaihteisella etuvetoisella jossa on ollut sekä 2 litrainen bensakone tai 1,6 litrainen disu. Vene on tällä hetkellä eräässä ladossa talvisäilössä eli ei jäänyt järveen.

        Ei Volvo tai Passatti ole paljonkaan painavampi kuin tuo nykyinen 1,6 disuni, jonka omamassa on 1400 kg.

        Jos aiot muutaman kerran vuodessa tuon matkan tehdä, niin ei sitä varten tarvitse ostaa 40 000 euron autoa, mutta jos muutenkin vaihdat auton, niin se on eri asia.


      • oma kokemus
        fhj6u kirjoitti:

        crv'n neliveto on surkea, esimerkkejä on netissä.

        Buster Magnum ja traileri max. 2.000kg. Paketti nousee ihan hyvin petoniluiskilla.
        Tielikenteeseen ei näillä kuormilla voi mennä.
        Yhdistelmä tuskin paras, mutta toimii.


      • Kitkafysiikkaa
        4525 kirjoitti:

        1. takaveto 2.automaatti (momentti muuntimella) järjestyksestä voidaan kyllä keskustella koska kyse on pidosta pyörien alla. Paino tulee sitä kautta, että se lisää pitoa ja yleensä painavimmissa autoissa on isommat kytkimet. 3. voisi olla moottorin vääntö alakierroksilla, eli käsivaihteiset pikkudieselit ovat usein huonoja. Käsivaihteisilla voi joutua luistattamaan pyöriä jotta nousee. Mutta jos valitsee automaatti MB:n, BMW:n tai isomman Volvon niin tuskin tulee onglmia ko. painoisella paketilla.

        fysiikasta mitään jos kerran aiot/kirjoitat pyöriä luistattamalla saada veneen ylös luiskaa pitkin.
        Juuri silloin renkaiden/pyörien pito on heikoimmillaan jos pyörät luistaa elikä sutii tyhjää.

        Nimenomaa pyöriä ei saa päästää pyörimään tyhjää, vaan mahdollisimman varovaisella kaasun ja kytkimen käytöllä saada yhdistelmä liikkeelle ja siinä on automaatti vaihteisto eräs parhaita.

        Vetäville renkaille kohdistuva paino on yksi tarkeimmistä tekijöistä ja on ihan sama onko etu-vai takavetoinen kun paino ratkaisee ja sillä saadaan pitoa renkaille eniten.

        Tässä lyhyesti tärkeimmät asiat vetoauton valintaan.


      • Asioista perillä
        3 sylinteriä kirjoitti:

        Normaali corolla/golf luokan auto pitäisi riittää muutamaan laskuun vuodessa hyvässä luiskassa. Jos kuorma tuntuu isolle, niin laske vene niin syvälle kuin uskallat, jolloin liikkeelle lähtö on helpompaa koska vene kelluu ja kuorma tavallaan kevenee. Wanhalla mondeolla tommonen tuli ainankin helposti ylös.

        Jos pelkäät kytkintä niin kastele luiska ja luistata renkaita.. Ei se auto ole semmoisesta moksiskaan..

        Tuo renkaiden luistattaminen, lueppas tuolta aikaisempi kirjoitus ja perehdy fysiikkaan ja kitkaan, niin huomaat että jos renkaat luistaa niin pitoa ja vetokykyä et saa aikaan juuri mitään, renkaita ei saa missään tapauksessa luistattaa koska silloin vetokyky pienenee lähes olemattomiin.


    • meniköhän liian vaik

      Traileria ei ole pakko vetää autolla sieltä luiskasta ylös siten että autokin on luiskassa. Jos nostat/lasket vain pari kertaa kesässä niin silloin aikaa voi tuhraantua vaikka vartti enemmän kertaansa.
      Kun vene on trailerilla kiinni keulastaan köydellä, ei siis vinssillä laske nokkapyörä alas. Siirrä auto luiskan yläpäähän ja laita ykkönen päälle sekä kässäri tiukalle ja sammuta auto siihen ankkuriksi. Vedä vinssin koukku auton koukkuun kiinni ja vinssaa traileri tasaselle vinssillä. Vetovinssiksi voit asentaa vaikka vahvemman vinssin toiseksi vinnssiksi sillä ne eivät montaa kymppiä maksa. Kaveri kannattaa olla mukana joka laittaa lankunpätkää trailerin pyörän taakse sitä mukaa kun nosto etenee. Voithan myös vetää trailerin ylös nokkapyörän varassa sitenkin että välissä on köysi ja auto on tasaisella. jos peruutus ei ole ongelma niin etuvetoisella voi hinata pakilla hinaussilmukasta köydellä. Siksi pakilla että silloin renkaiden pito on paras koska köysi vetää jo hieman alaspäin ja tiukkaa renkaita alustaan. Kaveri ohjailee ja auttaa trailerista. Huomaa ettei nokkapyörä kestöä kovia nopeuksia vaan veto on oltava hidasta. Mitä matalammalle nokkapyörä on laskettu niin sen vähemmän se rasittuu.

      • 17824

        myös porata reiät moottrin evään ja laittaa pyörät. Muuten traileri voi hypätä keulasta ylös ja evä tekee ikävän vaon liuskaan. Eli aina ylämäessä traileri kiinni koukussa niin ei tulee evän oikaisukeikkoja.


      • rönkvisti
        17824 kirjoitti:

        myös porata reiät moottrin evään ja laittaa pyörät. Muuten traileri voi hypätä keulasta ylös ja evä tekee ikävän vaon liuskaan. Eli aina ylämäessä traileri kiinni koukussa niin ei tulee evän oikaisukeikkoja.

        Kipata kone/vetolaite yläasentoon....


    • tiisseli tane

      ...tai sitte vaan vuokraat auton jostain siirtoa varten...

    • ölsadlk

      Dodge Viper, vääntää hyvin.

    • PukataPukata

      Kun vetoauto pannaan tasaiselle ja kärry veneineen vedetään ylös sopivan mittaisella köydellä (kärryssä nokkapyörä, ei takapainoa), riittää mikä tahansa etuvetorimpula saamaan paatin kuiville. Miksi tämä alkeellinen konsti ei ole yleisessä tiedossa? Tietysti vaatii jonkin verran tilaa luiskan edessä.

    • Tyrnäväntorpedo

      Onkohan tämä vielä ajankohtainen?

      • Huhhuijaaa

        Ei ole, kukaan ei enää hinaa mitään.


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta minulle ainakin edelleen ajankohtainen ja luultavasti myös tulevaisuudessa jollekin muulle. Vastaukseni ei siis palvele aloittajaa eikä varmaan muitakaan kirjoittajia, mutta ehkä joitain saman kysymyksen parissa painiville.

      Minulla on 5,4 m pitkä HT vene, jonka paino veneilyvarustuksessa on arvoitus. En ole päässyt poliisin puntariin enkä muuallekaan. Oma arvio on, että trailerin kanssa paino on lähellä 1000 kg. Surkein väline tähän mennessä on ollut etuvetoinen Volvo V70 bensakoneella. Kytkin ei savunnut, mutta renkaat kyllä. Ongelmia ei ole maantiellä, vaan rampissa. Sutii todella herkästi. Nelivetoinen Skoda Octavia toimi paljon paremmin. Siinä missä volvo sytytti vain keltaisen valon kojetauluun, skoda kulki eleettömästi pois rannasta. Etuvetoinen VW transporter oli näiden kahden välimaastosta. Jos ramppi on pehmeä ja kalteva, auton massa ei paljon auta, kun ei se kiipeä sieltä edes yksinään pois. Neliveto Golf 1.6 dieselkoneella haistattaa kytkimen, pienet kierrokset tarjoa vääntöä liian vähän ja suuret kierrokset liikaa vauhtia. Neliveto pickup, missä on lyhyt neliveto toimii myös erinomaisesti, se minulla on nyt. Vinssi tarvitaan, jos on pehmeä luonnonranta. Eli minä ainakin menen aina äärirajoille, olipa yhdistelmä mikä tahansa. Volvolla oli tosiaan ongelmia jo betonirampissa, transportterilla hiekkarampissa, nelivetoisilla voi syyttää itseään. Paitsi Golfilla, missä on hommaan liian pieni moottori.

      Kaikki autoni ovat olleet manuaalilaatikolla. Olisi kiva tietää kuinka erilaiset automaattilaatikot kestävät ryömintää rapakossa tonnin kärry (sekä kiloissa että euroissa) perässä.

      • Anonyymi

        1500kg paketti nousee vedestä A3 TFSI DSG quattrolla kuin tyhjää vaikka nostohetkellä veneen kyydissä on parin jampan verran ylipainoa. Sama paketti on kuitenkin mukavampi vetää maantiellä etuvetoisella manuaalivaihteisella 9-3 1.8t SS:llä, mutta sillä en halunnut edes yrittää yli tonnin painoista ruuhkaiselta rampilta. Kummallakin riittää kuskille pelkkä b-kortti ilman mitään lisäkirjaimia ja tämä rajoitti vetoautovalintaa. Näillä massoilla se Saabin korvike oli joko tuo A3 tai Octavia Sedan nelivetona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1500kg paketti nousee vedestä A3 TFSI DSG quattrolla kuin tyhjää vaikka nostohetkellä veneen kyydissä on parin jampan verran ylipainoa. Sama paketti on kuitenkin mukavampi vetää maantiellä etuvetoisella manuaalivaihteisella 9-3 1.8t SS:llä, mutta sillä en halunnut edes yrittää yli tonnin painoista ruuhkaiselta rampilta. Kummallakin riittää kuskille pelkkä b-kortti ilman mitään lisäkirjaimia ja tämä rajoitti vetoautovalintaa. Näillä massoilla se Saabin korvike oli joko tuo A3 tai Octavia Sedan nelivetona.

        750kg traileri ja A4 2.0TDI mauaalilla joko renkaat luistaa tai kytkin. Mutta aina on noussut. Joskus on moottori sammunut rampilla. Pitää seuraavaksi koittaa nostoa ilman luiston estoa. Automaatti ja neliveto auttaisi vasmasti.

        Maantiellä ei venettä edes huomaa, paitsi kulutuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        750kg traileri ja A4 2.0TDI mauaalilla joko renkaat luistaa tai kytkin. Mutta aina on noussut. Joskus on moottori sammunut rampilla. Pitää seuraavaksi koittaa nostoa ilman luiston estoa. Automaatti ja neliveto auttaisi vasmasti.

        Maantiellä ei venettä edes huomaa, paitsi kulutuksesta.

        750kg olen tuolla yllämainitulla Saabilla vetänyt useinkin ilman luistoja, mutta harja aina mukana että saa irtokivet lakaistua rampilta. Sorarampilla oli kerran hilkulla että olisi 450kg jäänyt nostamatta luistonesto tai ei.


      • Anonyymi

        Momentinmuunnin vaihteisto on paras trailerin ylösvetoon. Eikä hajoa millään tuossa hommassa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Momentinmuunnin vaihteisto on paras trailerin ylösvetoon. Eikä hajoa millään tuossa hommassa .

        Totta, mutta harva hankkii autoa ainoastaan tuohon käyttöön. Normi perheautoissa on momentinmuuntimet harvassa.


    • Anonyymi

      Olen vetänyt venettä ylös monenlaisilla vehkeillä mutta nykyinen Volvon automaattihybridi automaattisella käsijarrulla on kyllä ylivoimainen. Ei muuta kuin vaihde D-asentoon ja isovarpaalla kevyt painallus kaasupolkimeen ja paketti nousee täysin äänettömästi vedestä ylös. Ei voi helpompaa olla. Nosto tapahtuu siis täysin sähkömoottorilla jossa on järkyttävä vääntö heti alusta lähtien.

    • Anonyymi

      Itsellä Audi Q 5, ei mitään ongelmia nelivedolla rampissa. Vene traikku n. 1000 kg.

      • Anonyymi

        Miksi olisi? Onko Audien nelivedoissa yleensä ongelmia? Pistä koukkuun 2500kg ja tule sitten kehumaan. 1000kg ei ihmeitä vaadi.


    • Anonyymi

      Uusi Volkswagen tiguan. Komeen näköinen auto ja 2500kg vetokyky. Neliveto ja diesel, niin hyvin jaksaa. Uusi Tiguan irtoaa noin 45 000€ hintaluokkaan, joten selkeästi edullisempi mitä Audit, bemarit ja mersut.

    • Anonyymi

      Itsellä BMW 535d xdrive -19. Ei koskaan mtn ongelmaa, on luiska minkälainen vaan.

      • Anonyymi

        Minkälaiset vetopainot siinä BMW 535 xdrivessä on? Olen tuollaisella Saksassa viikon ajellut ja tykkäsin siitä.


    • Anonyymi

      Olen itsekin tyytyväinen autoon. Vetopainot on 750/2000kg.
      Vene jarrullinen kärry painaa n.1300kg.

      • Anonyymi

        Tuo 2 t jarrulliselle on todella hyvä. Eräällä tutulla on vanhempi neliveto Passatti, jossa jarrullisen vetopaino on 1450 kg.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6324
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe