Osaako kukaan sanoa millä perusteilla Kela voi tehdä kielteisen lausunnon sairauspäivärahasta? Minulla todettiin keskivaikea masennus ja olen nyt ollut 2 kk sairauslomalla, psykiatrian lääkäri sanoi tänään vastaanotolla et tekee B-lausunnon Kelalle. Mut luin keskusteluista et se ei vielä takaa sairauspäivärahaa. Mitäs sitten jos Kela tekee kielteisen päätöksen?!?!?!
B-lausunto
13
10497
Vastaukset
- eläkkeellä.
kielteisen päätöksen niin voit sitten valittaa tai tehdä uuden hakemuksen.
Milläkö perustein? KELA käyttää omia asiantuntijalääkäreitään jotka ratkaisun tekevät.- lycka till
Psykiatrin on syytä käyttää tiettyjä sanamuotoja ja diagnoosina mieluummin 'depressio mentis gravis'. Jos se poppamies oikeasti haluaa sua parasta, niin kirjoittaa kyllä semmoisen lausunnon millä sairauspäivärahat irtoaa.
Kysypä muuten lääkäriltä, ovatko hänen B-lausuntonsa yleensä menneet läpi.
Näissä Kelan jutuissa on mukana myös pärstäkerrointekijä.
- SAIRAAN SAIRAS
Älä ole huolissas ennakkoon. Eli älä maalaa piruja seinälle.
Minä "rimpuilin" työelämässä" 20-vuotta masennuksen kanssa.Olin paljon sairauslomilla,pitkiäkin aikoja.Aina ja kaikki sairauspäivärahahakemukset on hyväksytty.
Samoin osa-aikaeläke, kuntoutustuki ja lopulta työkyvyttömyyseläke(vuosi sitten).
Psykiatri ehti vaihtua pariin kertaan tänä aikana, mutta aina olen käyttänyt julkista terveydenhuoltoa.
ÄLÄ KANNA TÄNÄÄN HUOMISEN HUOLIA, vältä stressiä.
voimia Sinulle - murehdit
Miksi ihmeessä etukäteen tuollaisia mietit? Tai no, se masennushan se saa kaiken väännettyä kielteiseksi.
Minusta on tehnyt B-lausunnon masennuksen takia kahdesti yleislääkärikin ja ne ovat Kelalle kelvanneet.- masistäti
paremmin perustella sairausloman tarvetta.
Kela voi hylätä sairauspäivärahan, mutta se on hyvin harvinaista.
Sen sijaan Kela saattaa lyhentää pitkää sairauslomaa, niin kävi minulle, mutta myöhemmin sain kuitenkin sen saikun.
ps. Voiko muka yleislääkäri kirjoitta B-lausunnon, ymmärtääkseni vain erikoislääkäri voi kirjoitaa sen.
A-todistuksen voi kirjoittaa myös yleislääkäri ja sillä saa 60 pv saikkua. - MasentunutMies90
masistäti kirjoitti:
Sen sijaan Kela saattaa lyhentää pitkää sairauslomaa, niin kävi minulle, mutta myöhemmin sain kuitenkin sen saikun.
ps. Voiko muka yleislääkäri kirjoitta B-lausunnon, ymmärtääkseni vain erikoislääkäri voi kirjoitaa sen.
A-todistuksen voi kirjoittaa myös yleislääkäri ja sillä saa 60 pv saikkua.Totta kai voi yleislääkäri kirjottaa. Miksei vois? Eiköhän kaikilla lääkäreillä oo sama todistuksenkirjotusoikeus. Mieti nyt vaikka sellanen tapaus, et potilas menee terveyskeskukseen esim. jalkamurtuman takii ja saa saikkuu 3 kk. 33 kk:n saikkuun tarvitaan B-lausunto...
- toinen masistäti
masistäti kirjoitti:
A-todistuksen voi kirjoittaa myös yleislääkäri ja sillä saa 60 pv saikkua.Voi yleislääkäri kirjoittaa B-lausunnon mielenterveysasioissakin, ja usein kirjoittaakin, jos psykiatria ei syystä tai toisesta ole saatavilla. Yleensä kuitenkin yleislääkärin kirjoittama lausunto on lyhyemmäksi aikaa, muutamaksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi, esim. kuntoutustukiasioissa.
- miks ei
toinen masistäti kirjoitti:
Voi yleislääkäri kirjoittaa B-lausunnon mielenterveysasioissakin, ja usein kirjoittaakin, jos psykiatria ei syystä tai toisesta ole saatavilla. Yleensä kuitenkin yleislääkärin kirjoittama lausunto on lyhyemmäksi aikaa, muutamaksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi, esim. kuntoutustukiasioissa.
Voihan se yleislääkärikin voi B-lausunnon kirjoittaa mut sillä ei oikein ole mitään tarkoitusta jos eläkettä halajaa.
Eläke tilanteessa kun pitäisi olla psykiatrian erikoislääkärin hoitoon tai laitoshoitoon perustuva lausunto. Turha niitä kaikenmaailman lausuntoja on kiikutella. Kyllä Kela sitten pyytää tarvittavat lausunnot. Muutenkin jotain etuutta haettaessa pitäis vielä olla lomake mitä haetaan ! Se pelkkä lääkärin lausunto kun ei ole vielä mikään hakemus. - toinen masistäti
miks ei kirjoitti:
Voihan se yleislääkärikin voi B-lausunnon kirjoittaa mut sillä ei oikein ole mitään tarkoitusta jos eläkettä halajaa.
Eläke tilanteessa kun pitäisi olla psykiatrian erikoislääkärin hoitoon tai laitoshoitoon perustuva lausunto. Turha niitä kaikenmaailman lausuntoja on kiikutella. Kyllä Kela sitten pyytää tarvittavat lausunnot. Muutenkin jotain etuutta haettaessa pitäis vielä olla lomake mitä haetaan ! Se pelkkä lääkärin lausunto kun ei ole vielä mikään hakemus.Niin, tarkoitin, että jos tarvitaan eläkkeeseen jatkoa eikä psykiatria ole saatavilla, tk:n yleislääkäri voi kirjoittaa B-todistuksen ja kyllä ne ovat minun tapauksessa kelvanneet eläkelaitoksille. Mutta kuten sanoin ovat olleet neljäksi kk:ksi tai puoleksi vuodeksi eteenpäin. (Paremminhan oma yleislääkäri tuntee potilaan kuin yksityisen puolen erikoislääkäri, jolta toki voisi hankkia lausunnon. Eläkelaitos korvaa lausunnon hankkimisesta koituneet kohtuulliset kulut.)
- 3+3
toinen masistäti kirjoitti:
Niin, tarkoitin, että jos tarvitaan eläkkeeseen jatkoa eikä psykiatria ole saatavilla, tk:n yleislääkäri voi kirjoittaa B-todistuksen ja kyllä ne ovat minun tapauksessa kelvanneet eläkelaitoksille. Mutta kuten sanoin ovat olleet neljäksi kk:ksi tai puoleksi vuodeksi eteenpäin. (Paremminhan oma yleislääkäri tuntee potilaan kuin yksityisen puolen erikoislääkäri, jolta toki voisi hankkia lausunnon. Eläkelaitos korvaa lausunnon hankkimisesta koituneet kohtuulliset kulut.)
jatkoa? Tarkoitit kaiketi kuntoutustukea.Toistaiseksi eläke kun on toistaiseksi eläke johon ei mitään jatkolausuntoja tarvita kun se on myönnetty.
t. eläkeläinen, 1.3.08 eläkkeellä, sitä ennen kuntoutustuella 3 v - Kokemuksella
masistäti kirjoitti:
A-todistuksen voi kirjoittaa myös yleislääkäri ja sillä saa 60 pv saikkua....yleislääkäri/työterveyslääkri (mun tapauksessa) kirjoitti ekan B-lausunnon ja sen jälkeen KELA vaati psykiatrian erikoislääkärin kirjoittaman B-lausunnon. Niin kauan, kun KELA ei vaadi psykiatrilta lausuntoa, pyydä yleislääkäriltä.
Nyt saikulla ollu masennuksen ja työuupumuksen takia lokakuu 2009 puolivälistä...Ekaa B-lausuntoa pyydettiin loppuvuodesta ja tammikuussa sitten psykiatrin B-lausuntoa, ja mulla ainakin sen jälkeen kaikki ollu psykiatrin B-lausuntoja mitä ovat halunneet. - toinen m
3+3 kirjoitti:
jatkoa? Tarkoitit kaiketi kuntoutustukea.Toistaiseksi eläke kun on toistaiseksi eläke johon ei mitään jatkolausuntoja tarvita kun se on myönnetty.
t. eläkeläinen, 1.3.08 eläkkeellä, sitä ennen kuntoutustuella 3 vNo joo, mutta määräaikainen työkyvyttömyyseläkehän kuntoutustuki on. Eläkelaitosten päätöksissäkin lukee: Eläkkeeseenne on myönnetty jatkoa siihen ja siihen asti..
- masistäti
Kokemuksella kirjoitti:
...yleislääkäri/työterveyslääkri (mun tapauksessa) kirjoitti ekan B-lausunnon ja sen jälkeen KELA vaati psykiatrian erikoislääkärin kirjoittaman B-lausunnon. Niin kauan, kun KELA ei vaadi psykiatrilta lausuntoa, pyydä yleislääkäriltä.
Nyt saikulla ollu masennuksen ja työuupumuksen takia lokakuu 2009 puolivälistä...Ekaa B-lausuntoa pyydettiin loppuvuodesta ja tammikuussa sitten psykiatrin B-lausuntoa, ja mulla ainakin sen jälkeen kaikki ollu psykiatrin B-lausuntoja mitä ovat halunneet... tuskin ilman sitä olisin päässyt saikulle, saanut ammatillista kuntoutusta ja kuntoutuspsykoterapiaa ja lopulta eläkettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232