8000 tai 8001 käynyt mielessä, nyt kun isompaa venettä oon perheelle katsellut. Onko kokemuksia?
Millainen on matkanopeus lomakuormalla 77hv koneella? Jääkö alle 10 solmun? Tilaa tuntuis olevan ihan mukavasti. Onko jotain ns. tyyppivikoja, jotka pitää syynätä?
Hyviä ja huonoja kokemuksia? Mutta ei sitten mitään "aivan paska"-tyylisiä vastauksia.
Bella 8000
11
3336
Vastaukset
- 25
ihan kelpo vene, kyllä sillä pärjää. Suurin harmi on se, että nuo pyrkivät roiskimaan pelko tavalla vettä tuulilasille melko pienessäkin aallokossa. Sehän on jotenkin hassulla tavalla etupainoisen näköinen vene, siitä kai se roiskiminenkin johtuu.
- -bellatsau-
Minulla oli tuollainen vene. Tosin 88 hv koneella. Koneen koko ei tuo juurikaan muutoksia matkanopeuteen. Itse ajelin 8-10 solmun vauhtia ja pitkissä täyskaasuajoissa alkaa kone käydä kuumana. Tietenkää mitään konetta ei ole tarkoitettu tuntikaupalla täysillä ajamiseen. Kovemmissa nopeuksissa keula alkaa todellakin roiskia vasta-aallokossa mutta sekään ei ole iso haitta. Suurempana haittana pidin istumajärjestystä jossa kaikki ovat samalla puolella ja kuski on ahdistettu nurkkaan. Esim. Flying Albatrossin istumajärjestys on parempi ja siihen mahtuu enemmän matkustajiakin sisälle istumaan.
Veneilen Saimaalla johon Bella sopii erinomaisesti vaikkakin pidän Albatrossia parempana. Molempien nopeudet ovat samaa luokkaa.
Nyt minulla on isompi ja hitaampi mönkijä. - Pellinge
Ei ole tarkoitus tappaa tätä ketjua mutta katso silti, haulla Bella 8000 löytyy kymmenittäin aiheesta ja bella 8001: kin varmaan vieläkin enemmän. Eiköhän moni perhe ole viettänyt noilla ikimuistoisia hetkiä vesillä.
- 12
Bellat on muuten hyviä mutta herkkiä syttymään. Onkohan jo 3 kerta taantuman aikana, kun tehdas on liekeissä. Siksi en suosittele Bellan ostoa tällähetkellä, koska todennäköisesti palaisi laituriin.
- Anonyymi
mikäs juttu tuo nyt taas on että bellat palaa pa. puhetta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mikäs juttu tuo nyt taas on että bellat palaa pa. puhetta
"mikäs juttu tuo nyt taas on että bellat palaa pa. puhetta"
Ei ne Bellat pala, mutta tehdas kylläkin kun tehdään vakuutuspetos. Tosin, polttihan Nemes aikoinaan Vatorin tehtaan Jollaksessa samasta syystä...
Muuten Bellaan ei pidä sekaantua, huonompaa venettä et etsimälläkään löydä!
- 22 v
Mulla on ollut muutaman vuoden 8000. Meitä on 2 aikuista ja 3 lasta ja kaikki mahdutaan hyvin yöpymään. Hyvää on juuri tuo tilavuus kokoon nähden. Merikelposuutta kuulu joskus moitittavan. Totta on, että roiskii herkästi vettä lasille. Laituriin ajo tuulella vaati totuttelua kun lähes kölittömänä tahtoo olla liiaksi tuulen vietävissä, kaasulla pitää käskyttää. Pari Viron reissua olen tehnyt ja toisen aika kovasa kelissä, mitään hätää ei ollut. Mukavin matka vauhti minun mielestä on siinä 8 solmun nurkilla, 10 solmua alkaa jo pikkuisen vääntää ruoria kaapeliohjatussa, 15 lienee huiput. Kulutus 8 kn vauhdissa ei ole suuri.
Konehuone on ahdas (niinkuin yleensä muissakin). Öljyt ja suotimet kyllä saa helposti vaihdettua. Varustelu on riittävä asumiseen. Minä jouduin asentamaan septitankin kun sitä ei alunperin ollut. Yanmar on hyvän koneen maineessa. Moitteetta on minunkin pelannut. Tyytyväinen olen ollut. - 2plusviis
Tuo roiskiminen tulikin esille edellisissä viesteissä. Muuten on kasimetriseksi tilava vene ja perheveneenä mukava kahden hytin vuoksi.
Vessa on hieman ahdas, mutta tottuu siihen nopeasti. Keittiö on mukavasti vasemmalla laidalla, pöydästä ylettyy kurkottamaan hellalle. Kokatessa hyvä näkyvyys ulos sivuikkunasta. Kuskin tuoli on mukava kahden istuttava, vaimo tai lapset saa olla mukana navigoimassa. Sisäkorkeus, 185 menee justiin.
Avotila on mainio 4 hengen oleskeluun, kaksi mahtuu lokoileen jalat pitkin penkkejä, jossei ole Hanno Möttölä. Kohtuulliset ankkuriboksit keulassa ja perässä 7.5 kg danfoss mahtuu hyvin ja riittää tälle veneelle, kunhan on 2 m kettinkiä alussa.
Yammu 77 on pelannut hyvin 2300 h mittarissa ei mitään kuin huollot. Suihkun kärjet vaihdettu niinku pitääkin näille tunneille, aikas kalliit 200e/kpl, no nyt taas menee 10 v tai sinnepäin. Koneen maksimi jatkuvan käytön kiekat on ilmoitettu 3500 rpm, sillä menisi 14 solmua, ajetaan 3100 rpm, menee 10 solmua, kulutus 0.95 l/maili. Oikeastaan sama matkakulutus vauhdista riippumatta, kaasun asento näkyy vain tuntikulutuksessa. Koneen ominaisuus on se , että savuaa aina hieman. Jos oikeen olet ajanut kovaa ja lämmöt on siellä termostaatin 82 asteessa, ei savua. Moni valittaa , että lämpenee liikaa kovassa ajossa, en tiiä, meillä ei koskaan ole nostanut lämpöjä yli 82.
Meillä on laitettu konehuoneeseen lisäeristeet, kanteen lyijykalvoeriste, on meinaan hiljainen, pitää vähän kuulostella kun starttaa. - Bella 8001 88 hp
Meillä on Bella 8001 nyt toista kesää, sitä ennen oli pari kesää Bella 7000. Aivan kelpo vene, tosin alkaahan näillä jo ikää olla, mutta kun laittaa rahaa 100 000 egeä, niin saa uuden retkiveneen. Yanmar 88 hv koneella gps-mitattu huippunopeus on n. 15 solmua, mutta mukavinta on ajella 9-10 solmun nopeudella. Täydellinen vene tämä ei tietenkään ole, mutta kannattanee miettiä, miten paljon veneilee ja miten paljon siihen on valmis investoimaan. Meillä ainakin vene on se ensimmäinen, joka lähtee, jos jotain pitää myydä.
- matkaveneilijä2
Justiinsa käytiin 8000 tonnisella Turusta affenanmaalla. Oli vähän kiire, joten mentiin lauantaina ja takaisin jo sunnuntaina. 8 tuntia kihdin kautta eli suorinta tietä ohi Långnäsin ja sieltä Lemströmin kanavan kautta Maarianhaminaan. Takaisin tullessa oli suht hyvä aallokko, mutta ei mitään paniikkia. Meillä on 77hv Yanmar koneena. Marssina voi ajaa noin 10 solmua (GPS nopeus) ja tämä kulkee kaasu pohjassa noin 13,5 solmua. Voi kulkea enempikin heti keväällä pohja puhtaana. Tankillisella (100L) pääsee juuri ja juuri Turusta Maarianhaminaan.
- matkaveneilijä3
Ensiksi pitää kysyä miksi kaivoit 2010 aloitetun ketjun esille?
Sitten vastaan alkuperäiseen kysymykseen. Alle 10s on sopiva matkanopeus, mutta myötäiseen ajettaessa se on vittumaista, kun meinaa kiemurella melkoisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puhut olevasi hyvä ja kiltti ihminen
Mutta todellisuudessa oletkin itsekeskeinen ja omahyväinen. Kaiken pitää pyöriä sinun ympärilläsi, kuten esimerkiksi tää1652204Kimmo Kivelä mikä pösilö.
Kirkkoherra kehtaa kitistä saamastaan kunniamerkistä. Onpa törkee äijä. Ei niin pientä ojaa että meidän kirkkoherralla311667- 541370
Olisin halunnut...
Olisin halunnut jutella kaikki asiat selväksi. Olen joskus kirjoittanut tänne huonossa mielentilassa ja todella ajattele981338- 1201212
Tänään on mun viimeinen päivä kanssas Sun
Tänään on mun viimeinen päivä Kanssas sun, täydellinen Ennenkuin mun mentävä on Kaihtimien välistä valo Tunkeutuu uniisi2091048- 681018
Hyvä kuolema?
Niin.. minulta taas raskaamman puoleinen aloitus.. Olen kuunnellut äänikirjaa hyvästä kuolemasta keskiajalla ja siinä o100997Nyt faktoja tiskiin mies
Kerro kaikki syyt miksi en kiinnosta. Arvaan jo joitain, mutta haluan kuulla ne sinulta.77995Ollila työt
Ei kyllä ole kehumista näiden töistä!!Paitsi isä Ollila kyllä jaksaa ajella ja kyylätä mitä muut tekee.22988