Osto ulkomailta

Fundeeraaja

kertokaas kokemuksianne ja tietoa mitä teil on, ja pliis asiallisesti. Olen miettinyt käytetyn veneen ostoa ulkomailta. Tyyliin ruotsi, saksa, hollanti, norja, viro tai liki alueilta. Olisiko se kannattavaa ja tuliskos se halvemmaksi? En ole edes autoa ostanut ulkomailta mut veneis kun se hinta hyvällä on joskus helvatan paljon vaik olisi käytettykkin, siks tullut mieleen. kaippa siinäkin jonkun veron joutuu maksaa?? Vaikka olisi käytetty.

22

3155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin mitään veroja et joudu maksamaan. Norja ei tosin ole EU-maa, joten sieltä ostettava vene täytyy varmaan CE-sertifioida maahantuonnin yhteydessä. Muista varmistaa että veneestä löytyy CE-merkintä, ja todistus maksetusta ALVista.

      Itse aloittaisin tarkastelemalla ruotsin tarjontaa, hinnat ovat suomea halvempia, ja lisäbonuksena veneet ovat pääsääntöisesti paremmassa kunnossa kuin suomessa. Ruotsin hyvänä puolena on mahdollisuus tuoda vene meriteitse, toki sama koskee Viroa ja Saksaa, muista maista pitää sitten ostaa hieman kookkampi vene ennen kuin lähtee ajamaan sitä kotimaahan..

      • Fundeeraaja

        Ruotsi on käynyt itsellänikin mielessä. Täytyy kaverin avulla koitella etsiä, itse en osaa sanaakaan ruotsia. Pitääkö paikkaansa että varustelutaso on ehkä parempi esim ruotsissa??


      • Fundeeraaja kirjoitti:

        Ruotsi on käynyt itsellänikin mielessä. Täytyy kaverin avulla koitella etsiä, itse en osaa sanaakaan ruotsia. Pitääkö paikkaansa että varustelutaso on ehkä parempi esim ruotsissa??

        Mutta ruotsissa on aivan eri kulttuuri veneen pidon suhteen, yleensä annetaan ammattilaisten huoltaa ja korjata venettä. Ja verhoilut uusitaan kun ne näyttää vähänkään kuluneelta, moottori vaihdetaan ennen kuin ongelmia esiintyy jne..

        Toisin kuin suomessa, jossa kysellään keskustelupalstalla että "onko tämä 20 € maksava, rikkontunut osa, ihan pakko uusia"...


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mutta ruotsissa on aivan eri kulttuuri veneen pidon suhteen, yleensä annetaan ammattilaisten huoltaa ja korjata venettä. Ja verhoilut uusitaan kun ne näyttää vähänkään kuluneelta, moottori vaihdetaan ennen kuin ongelmia esiintyy jne..

        Toisin kuin suomessa, jossa kysellään keskustelupalstalla että "onko tämä 20 € maksava, rikkontunut osa, ihan pakko uusia"...

        Ruotsalaisten kanssa pärjäät kyllä englanninkielellä, ei sinun tarvitse osata ruotsia.


      • mää vaa...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ruotsalaisten kanssa pärjäät kyllä englanninkielellä, ei sinun tarvitse osata ruotsia.

        Ainakin swenssonien kanssa pärjää tosiaan englannilla. Siellä keski-ikäisetkin osaavat paljon paremmin englantia kuin suomessa. Alle 35 vuotiaista nyt lähes jokainen puhuu englantia, mikä nyt melkein on sama suomessakin.

        Itse olen kanssa katsellut pitkään paatteja ruotsista. Tiedä vaikka kesällä sais kipinän lähteä hakumatkalle, varsinkin jos tukholman lähistöltä löytyisi vene. Sieltä kun ei olisi paha matka ajaakaan turkuun kotiin venettä, mikäli kelit sallisivat.

        Ja kummaa on myös tämä, kun täälläkin on usein puhuttu, että ruotsissa veneet ovat paremmassa kunnossa ja paremmin varuteltuja. Myös hinta on usein halvempi.

        Itselle kävisi vaikka tämä yksilö: http://www.blocket.se/blekinge/Fjord_21_DC_26668337.htm?ca=11&w=3

        Näitä kun ei oikein suomessa tunnu olevan, tai ainakaan sellaista jonka ite kelpuuttaisin. Näistä olikin taannoin Välittäjän kanssa juttua :)


      • 321323
        mää vaa... kirjoitti:

        Ainakin swenssonien kanssa pärjää tosiaan englannilla. Siellä keski-ikäisetkin osaavat paljon paremmin englantia kuin suomessa. Alle 35 vuotiaista nyt lähes jokainen puhuu englantia, mikä nyt melkein on sama suomessakin.

        Itse olen kanssa katsellut pitkään paatteja ruotsista. Tiedä vaikka kesällä sais kipinän lähteä hakumatkalle, varsinkin jos tukholman lähistöltä löytyisi vene. Sieltä kun ei olisi paha matka ajaakaan turkuun kotiin venettä, mikäli kelit sallisivat.

        Ja kummaa on myös tämä, kun täälläkin on usein puhuttu, että ruotsissa veneet ovat paremmassa kunnossa ja paremmin varuteltuja. Myös hinta on usein halvempi.

        Itselle kävisi vaikka tämä yksilö: http://www.blocket.se/blekinge/Fjord_21_DC_26668337.htm?ca=11&w=3

        Näitä kun ei oikein suomessa tunnu olevan, tai ainakaan sellaista jonka ite kelpuuttaisin. Näistä olikin taannoin Välittäjän kanssa juttua :)

        tuollaiseen saada alv todistusta? Uudempien kohdalla ruotsin ongelma on korkeampi alv eli kaikki veneet eivät ole automaattisesti kalliimpia.


      • 321323 kirjoitti:

        tuollaiseen saada alv todistusta? Uudempien kohdalla ruotsin ongelma on korkeampi alv eli kaikki veneet eivät ole automaattisesti kalliimpia.

        CE-merkintä ei ole ongelma. Meidän kautta onnistuu ce-hyväksynnät nopeasti ja edullisesti. Ota yhteyttä, niin varmistetaan ensin koneen hyväksyntä, kun sinulla on tietty vene kiikarissa.


      • rönkvisti
        vene-ce.com kirjoitti:

        CE-merkintä ei ole ongelma. Meidän kautta onnistuu ce-hyväksynnät nopeasti ja edullisesti. Ota yhteyttä, niin varmistetaan ensin koneen hyväksyntä, kun sinulla on tietty vene kiikarissa.

        Ruotsin veneammattilaiset parempia (moraaliltaan) kuin Suomessa. Ennemmin ostaisin veneen hyvin pitäneeltä ja itse huoltaneelta omistajalta kuin häneltä, joka on antanut veneensä ammattilaisen huoltoon Suomessa, kyllä alan maine meillä on niin alhaalla.


      • rönkvisti kirjoitti:

        Ruotsin veneammattilaiset parempia (moraaliltaan) kuin Suomessa. Ennemmin ostaisin veneen hyvin pitäneeltä ja itse huoltaneelta omistajalta kuin häneltä, joka on antanut veneensä ammattilaisen huoltoon Suomessa, kyllä alan maine meillä on niin alhaalla.

        Jos joku kyselee mistä halpahallista saa pressukangasta, niin hänestä tulee vastuuntuntoinen myyjä?

        Kyllä suomen ammattilaiset voittavat itsetekijät 10-0, oletko oikeasti lukenut tätä palstaa aktiivisesti?


      • VS
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ruotsalaisten kanssa pärjäät kyllä englanninkielellä, ei sinun tarvitse osata ruotsia.

        Saksalaisissa firmoissa ei myöskään Englanti ole koskaan ollu ongelma.


      • rönkvisti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jos joku kyselee mistä halpahallista saa pressukangasta, niin hänestä tulee vastuuntuntoinen myyjä?

        Kyllä suomen ammattilaiset voittavat itsetekijät 10-0, oletko oikeasti lukenut tätä palstaa aktiivisesti?

        mielipidettä kuin kertojaakin? Tähän ammattilainen/itsetekijä asiaan siis.
        Mutta ne itsetekijät jotka tänne kirjoittavat, ovat oikeasti kiinnostuneita veneestään, kysyvät kokemuksia/neuvoja heiltä joilla on parempi tietämys asioista.
        Vastakohtana hälläväliä tyylinen veneilijä, joka vain ajaa huolettomasti kunnes jotain rikkoutuu tai syksy tulee, jolloin vene hylätään ammattilaisen syliin. Valitettavasti näistä ammattilaisista osalla on vaan mielessä helppo raha eli mennään sieltä missä aita on matalin. Näistä veneammattilaisista tälläikin palstalla on ollut juttuja.
        Eli en väitä että näiden tänne kirjoittavien ammattitaito olisi parempi kuin ammattilaisten, mutta moraali kylläkin.
        Miksei halpahallista saa ostaa pressukangasta? Jos siellä on hyvää pressukangasta ja jos vaikka vaimo on hyvä ompelija niin ei se varmaan venettä huononna, säästyneellä rahalla voi vaikka ostaa polttoainetta tai muita venevarusteita.


      • 2223
        vene-ce.com kirjoitti:

        CE-merkintä ei ole ongelma. Meidän kautta onnistuu ce-hyväksynnät nopeasti ja edullisesti. Ota yhteyttä, niin varmistetaan ensin koneen hyväksyntä, kun sinulla on tietty vene kiikarissa.

        ongelma ole ollutkaan. Hyvin usein se vaan ei ole taluodellisesti kannattavaa. Et sinäkään (venece) uskalla kertoa mitä ce-hyväksyntä keskmimäärin maksaa, vaikka palvelua täällä sääntöjen vastaisesti mainostat.


      • heh62

        Eiköhän tulli maksata ALVin myös Norjasta tuodusta tavarasta kuten se maksattaa USAstakin tuodusta.


      • heh62 kirjoitti:

        Eiköhän tulli maksata ALVin myös Norjasta tuodusta tavarasta kuten se maksattaa USAstakin tuodusta.

        Lähinnä ajattelin verovapautta, arvonlisävero unioniin kuulumattomasta maasta ostettaessa ei kuulu asiaan, koska silloin se on aina pakko maksaa..


      • Fundeeraaja
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Lähinnä ajattelin verovapautta, arvonlisävero unioniin kuulumattomasta maasta ostettaessa ei kuulu asiaan, koska silloin se on aina pakko maksaa..

        Mitäs sit jos ostaa sen veneen esim ruotsista ja leikitään et se on vaikka 8 metrinen ja 90 vuoden alku puolelta. Se vois maksaa vaikka 20 000. Myyjällä ei ole mitään kuponkia maksetusta alv:sta. Maksanko siitä jotain veroa suomen samanhintaiseen verrattuna? Leikitään et se suomen vastaava maksais vaik 30 000. Tää on vain esimerkki ja hatusta heitetty mut noin vain esimerkkinä?!


      • 2223 kirjoitti:

        ongelma ole ollutkaan. Hyvin usein se vaan ei ole taluodellisesti kannattavaa. Et sinäkään (venece) uskalla kertoa mitä ce-hyväksyntä keskmimäärin maksaa, vaikka palvelua täällä sääntöjen vastaisesti mainostat.

        Esitämme jälkisertifioinnin alkaen hinnat nettisivuillamme www.vene-ce.com ja uskallamme kertoa ne myös täälläkin mitä se keskimäärin on. Sertifioinnin kokonaishinta riippuu moottorityypistä (sisäperä, perämoottori jne.), veneen koosta ja varustelutasosta. Esimerkkinä vaikka tyypillisen maahantuotavan n. 27 jalkaisen sisäperämoottorillisen veneen sertifiointikustannus keskimäärin 2500-3000 eur.

        Nettisivuillamme on laskettu yksityiskohtaisempi esimerkki maahantuontikulujen muodostumisesta PCA-osiossa.


      • flkdfdf
        vene-ce.com kirjoitti:

        Esitämme jälkisertifioinnin alkaen hinnat nettisivuillamme www.vene-ce.com ja uskallamme kertoa ne myös täälläkin mitä se keskimäärin on. Sertifioinnin kokonaishinta riippuu moottorityypistä (sisäperä, perämoottori jne.), veneen koosta ja varustelutasosta. Esimerkkinä vaikka tyypillisen maahantuotavan n. 27 jalkaisen sisäperämoottorillisen veneen sertifiointikustannus keskimäärin 2500-3000 eur.

        Nettisivuillamme on laskettu yksityiskohtaisempi esimerkki maahantuontikulujen muodostumisesta PCA-osiossa.

        no eihän tois sit paha hintakustannus ole tuo ce-kilpi hommeli. jaajttelin tuoda jotain isompaa venettä tässä lähiaikoina


      • Oisko näin...
        flkdfdf kirjoitti:

        no eihän tois sit paha hintakustannus ole tuo ce-kilpi hommeli. jaajttelin tuoda jotain isompaa venettä tässä lähiaikoina

        Hintaa tulee kyllä sitten tuota sertifiointihintaa enempi, jos vene ei menekään läpi. Silloin joko rempataan isosti, myydään vene EU ulkopuolelle tai jätetään maihin arvotonna lahoamaan.


      • tarvitseeko todistaa
        Fundeeraaja kirjoitti:

        Mitäs sit jos ostaa sen veneen esim ruotsista ja leikitään et se on vaikka 8 metrinen ja 90 vuoden alku puolelta. Se vois maksaa vaikka 20 000. Myyjällä ei ole mitään kuponkia maksetusta alv:sta. Maksanko siitä jotain veroa suomen samanhintaiseen verrattuna? Leikitään et se suomen vastaava maksais vaik 30 000. Tää on vain esimerkki ja hatusta heitetty mut noin vain esimerkkinä?!

        ilman mootoria ja yhden perämoottorin. Molemmissa oli alkuperäiset CE kilvet ja 2000 luvun alkupolta. Huolitsija hoiti kuljetuksen ja paperit. Kukaan ei tuntunut olevan kiinostunut alveista eikä CE kilvistä.
        Myyjällä oli sattumoisin ostokuitit tallella mutta en tarvinnut niitä.

        Onkin mielenkintoinen kysymys että vaatiko tulli/verottaja ihan oikeasti kuitteja vaikka 90 luvun alun veneestä/koneesta, ei tunnu kohtuulliselta.


      • Oisko näin... kirjoitti:

        Hintaa tulee kyllä sitten tuota sertifiointihintaa enempi, jos vene ei menekään läpi. Silloin joko rempataan isosti, myydään vene EU ulkopuolelle tai jätetään maihin arvotonna lahoamaan.

        Mahdollinen rajoittava tekijä sille, että sertifiointi ei menisi läpi on se että moottori ei täytä päästövaatimuksia. Lisätietoja saatte nettisivuiltamme www.vene-ce.com
        Tarkistamme puolestanne jokaisen moottorin osalta onko se hyväksyttävissä ja muut mahdolliset muutoskohteet, jotta asiakkaalle ei muodostu ylimääräisiä kustannuksia.


    • Fjord1

      Vanhoista veneistä ei tarvitse maksaa mitään ylimääräisiä kuluja jos ne tuo toisesta eu-maasta. Ketään ei kiinnosta sen alvit / muutkaan maksut. Ainoa paperi jonka tarvii on maistraattiin vaikka ruutupaperille tehty kauppakirja jossa veneen moottorin tiedot ja runkonumerot sekä myyjän ja ostajan nimet ja yhteystiedot ja allekirjoitukset.

      • kokenyt

        näin olen myös omakohtaisesti kokenut. meidät pysäytettiin matkalla ja vain passit tsekattiin. Kukaan ei edes kysynyt veneen papereita alv-todistuksesta nyt puhumattakaan. Maistraatissa kysyttiin että monelleko haluat tämän rekisteröitävän ja se oli siinä. Kauppakirjan he halusivat nähdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe