Elikäs ongelma on tämä että kävin vuosia sitten vielä lukiota, mutta jätin sen viimeisenä vuonna kesken koska aloitin tienaamaan todella hyvin siihen aikaan ja aikaa ei jäänyt opintoihin koska ne olisivat vieneet tuottoja. Nyt on tullut halu taas palata koulunpenkille ja mielellään opiskelemaan kauppatieteitä ja lopulta päätyä haave ammattiini "analyytikoksi". Kysynkin että kuinka helposti yliopistoon voisi päästä ilman ylioppilastutkintoa tai ammattillista koulutusta? Mielellään osallistuisin jo tänä vuonna pääsykokeisiin kun olisi tässä hyvin niihin aikaa lukea. Ammattikouluista taas ei löydy yhtään kiinnostavaa tai minulle hyödyllistä alaa ja kun taas aikuislukion kautta homma venyisi pakosti sen yhdellä vuodella että saa tarpeelliset kurssit suoritettua ja yo-kokeet.
Jos ei onnistu niin ei voi muuta sanoa kuin että tää yhteiskunta on aivan mätä ja minä jatkan elämääni omalla polullani kuten tähänkin asti :)
Miten pääsisin yliopistoon?
14
1369
Vastaukset
- Kielikiintiöissä
Selvitä, kuinka voisit hakea ruotsinkielisten kielikiintiössä yliopistoon, esim. lääkikseen - Siitä saa heti kättelyssä 10 lisäpistettä eli 10% bonusta, koska ruotsinkieliset pääsevät maksimissaan 10 pistettä alemmilla pisteillä esim. lääkikseen.
Itse varmistin asian niin, että olin viimeisen lukiovuoden Samskolanin lukiossa. - Valintoja, valintoja
Jatka rahantekoasi ja opiskele samalla aikuislukiossa, kunnes täytät muodolliset pääsyvaatimukset. Et sinä yhteen lisävuoteen kuole.
>
Ai yhteiskunta on mätä, jollei koulun kesken jättäneitä huolita yliopistoihin peruskoulupohjalta? XD- Hakkionmies
"Ai yhteiskunta on mätä, jollei koulun kesken jättäneitä huolita yliopistoihin peruskoulupohjalta? XD"
Ei ne koulut ihmisestä mitään kerro. Itsekin olen sitä mieltä että yliopistojen pääsykokeisiin voisi osallistua kuka vaan ja jottei sinne ihan kuka tahansa kakara pääsisi niin tekee ne vaan riittävän vaikeiksi. Kyllä yli 2 vuotta lukiota käynyt on keskimäärin monta kertaa fiksumpi kuin amiksen käynyt huumehörhö joka voisi hakea.
- bfdbfdk.jjh,
Ilta lukioon vain!
- luukulle?
Itsellä on vähäsen sama homma kanssa, mutta ammattikorkeakouluun pyrkisin. Saako ilta/aikuislukiosta kenties mitään tukia jos sitä käy? sossuun?
- Toivotan ONNEA
luukulle? kirjoitti:
Itsellä on vähäsen sama homma kanssa, mutta ammattikorkeakouluun pyrkisin. Saako ilta/aikuislukiosta kenties mitään tukia jos sitä käy? sossuun?
Kannattaa kysyä KELA:sta. Käsittääkseni jompaa kumpaa pitäisi saada - joko opintorahaa tai sitten päivärahaa lisäksi molemmissa saanee vuokratukea.
EHDOTTOMASTI kannattaa käydä kysymässä KELA:sta, opiskelu EI SAA KAATUA varattomuuteen. - gggggggt
Toivotan ONNEA kirjoitti:
Kannattaa kysyä KELA:sta. Käsittääkseni jompaa kumpaa pitäisi saada - joko opintorahaa tai sitten päivärahaa lisäksi molemmissa saanee vuokratukea.
EHDOTTOMASTI kannattaa käydä kysymässä KELA:sta, opiskelu EI SAA KAATUA varattomuuteen.Lukion iltalinjalla opiskelu ei kuulu Kelalle mitenkään, koska siihen ei saa opintotukea (ennen sai, mutta tuen maksaminen loppui lähes 20 vuotta sitten). Iltalukio-opinnot ovat harrastetoimintaa, vaikka johtaisivat tutkintoon. Jos on työtön, päivärahaa saa ihan normaalisti, mutta ei iltalukion käymisen takia varmaan töitä kannata lopettaa.
- ggggggggggt
Kaikkein helpoitenhan tämä ratkeaa, kun etsit käsiisi yliopiston valintaoppaan. Siellä kyllä lukee, kuka voi hakea ja millä ehdoin. Tietääkseni toisen asteen tutkinto ei ole ehdoton edellytys, mutta sekin voi olla riippuvainen alasta, ja voi myöskin olla että ilman toisen asteen papereita hakeville on eri hakuaika. (Normaali hakuaika tämän kevään osalta päättyy 16.4.)
Kaikkien yliopistojen hakuoppaat löytynevät netistä, joten ei kuin lukemaan. - adsetasd
Yliopistot voivat ottaa sisään myös opiskelijoita, joilla ei varsinaisesti ole korkeakoulukelpoisuutta. Tähän vaikuttaa esim. työkokemus ja muualta hankitut pohjatiedot. Kun sinulla ei ole korkeakoulukelpoisuutta, kannattaa ottaa yhteyttä haluamiisi yliopistoihin ja kysyä heiltä, mikä on tilanne. Jos saat todistettua/selvitettyä heille, että olet pätevä aloittamaan opinnot, vaikka et ole ylioppilas, saattavat he antaa sinulle oikeuden osallistua pääsykokeisiin tasavertaisena hakijana muiden kanssa. Ei muuta kuin puhelin käteen tai sähkösanomaa yliopistolle päin. Onnea yritykselle!
- tsirpppp
Hain nyt keväällä yliopistoon vaikken ole suorittanut lukiota kokonaan (n. puolet). Sen lisäksi minulla on ko. alaan liittyvä ammattitutkinto ja n. vuoden opinnot AMK:ssa takana ( jouduin lopettamaan henk.koht syistä). Lisäksi on jonkin verran työkokemusta, myös ko. alalta.
Itse toimin hakemisen suhteen niin, että täytin netissä yliopistohaun ja lisäksi lähetin yliopistolle ison nipun kopioita suorituksistani ( yliopiston nettisivuilla neuvottiin toimimaan ko. tavalla).
Ainakin minulle tuli ilmoitus, että voin osallistua pääsykokeisiin.
Pääsykoekirjoja lukiessani on suureksi avuksi nuo aiemmat opinnot ja työkokemus. Ensiviikolla on tuo pääsykoe ja vähän jännittää miten omat taidot riittää. Toisaalta kiinnostaa ihan yleisestikin nähdä millä tasolla oma suoritus on muiden tasoon verrattuna.
Itse arvelisin ettei ihan peruskoulun pohjalta pääse, ellei ole osoittaa alalta edes työkokemusta useammalta vuodelta. Voisit tietenkin hakea opiskelemaan alaa joka on jonkinlaisessa yhteydessä nykyiseen työhösi (esim. jos työsi liittyy jotenkin liiketalouteen niin voit yrittää kauppakorkeaan). Sitten taas keskeneräisen lukion ja työkokemuksen yhdistelmällä (joka liittyy haettuun alaan) voisi mielestäni olla mahdollisuuksia.
Sanoisinkin, että kannattaa yrittää. Ja neuvoisin tosiaan ottamaan yhteyttä yliopistoihin hyvissäajoin etukäteen ja kysymään mahdollisuuksista. - paa_
tsirpppp kirjoitti:
Hain nyt keväällä yliopistoon vaikken ole suorittanut lukiota kokonaan (n. puolet). Sen lisäksi minulla on ko. alaan liittyvä ammattitutkinto ja n. vuoden opinnot AMK:ssa takana ( jouduin lopettamaan henk.koht syistä). Lisäksi on jonkin verran työkokemusta, myös ko. alalta.
Itse toimin hakemisen suhteen niin, että täytin netissä yliopistohaun ja lisäksi lähetin yliopistolle ison nipun kopioita suorituksistani ( yliopiston nettisivuilla neuvottiin toimimaan ko. tavalla).
Ainakin minulle tuli ilmoitus, että voin osallistua pääsykokeisiin.
Pääsykoekirjoja lukiessani on suureksi avuksi nuo aiemmat opinnot ja työkokemus. Ensiviikolla on tuo pääsykoe ja vähän jännittää miten omat taidot riittää. Toisaalta kiinnostaa ihan yleisestikin nähdä millä tasolla oma suoritus on muiden tasoon verrattuna.
Itse arvelisin ettei ihan peruskoulun pohjalta pääse, ellei ole osoittaa alalta edes työkokemusta useammalta vuodelta. Voisit tietenkin hakea opiskelemaan alaa joka on jonkinlaisessa yhteydessä nykyiseen työhösi (esim. jos työsi liittyy jotenkin liiketalouteen niin voit yrittää kauppakorkeaan). Sitten taas keskeneräisen lukion ja työkokemuksen yhdistelmällä (joka liittyy haettuun alaan) voisi mielestäni olla mahdollisuuksia.
Sanoisinkin, että kannattaa yrittää. Ja neuvoisin tosiaan ottamaan yhteyttä yliopistoihin hyvissäajoin etukäteen ja kysymään mahdollisuuksista.....myös jos suortat kursseja avoimen yliopiston kautta ja haet erillisvalinnassa. Itse pääsin heittämällä sisään kun laitoin pelkät paperit menemään. Muut vaihtoehdot onkin jo mainittu.
- O tempores..
paa_ kirjoitti:
....myös jos suortat kursseja avoimen yliopiston kautta ja haet erillisvalinnassa. Itse pääsin heittämällä sisään kun laitoin pelkät paperit menemään. Muut vaihtoehdot onkin jo mainittu.
Vaikuttaa sille, että Suomessa pääsee yliopistoon sisälle jokainen, joka osaa löytää sen luo; etten sanoisi liian helposti. Mutta jos pääsit suoraan tai kuten sanoit "heittämällä sisään" niin sinulla mahtoi olla jo puolet tutkinnosta suoritettuna avoimen kautta. Epäilen, että kaikkiin koulutusohjelmiin ei pääse edes avoimenväylän kautta... Toisaalta on hienoa, että sisukkuus palkitaan, mutta joskus vieroksuttaa ja tuntuu, että onko siinä mitään järkeä, että yliopistoon rakennetaan erilaisia "kiertoteitä" sen sijaan, että pääsykokeet aina ratkaisisivat, ja joita ennen tulisi olla tietty "pätevyys" saavutettuna. - Aiemmin tuo pätevyys oli ylioppilastodistus, mutta nykyään lukion suorittaminen on kai enempi merkki siitä, ettei tiennyt 9lk:n jälkeen vielä miksi haluaisi, tai halusi viettää (lorvia?) muutaman ylimääräisen vuoden.
Ei tuossa sivupolkuja yliopistoon tulossaole muuta huolta, kuin se, että jos ajatellaan, että kaikki voivat yliopistolla, niin kyllä se "tasossa" saattaa hieman näkyä. Ja sitä paitsi edelleen vaikka mm. teitoverkot antavat yhä laajemmat mahdollisuudet opisella etänä, niin luulen, että edelleen "kiertoteistä" hyötyvät eniten ne opiskelijat asuvat entuudestaan lähellä opiskelupaikkoja fyysisesti, mutta myös ne joilla on varaa ostaa kalliita(!) avoimen yliopiston kursseja. - Eli ei Suomessa ole vielä(?) yksityisiä yliopistoja, mutta kun ostat tarpeeksi avoimen kursseja voit suorittaa markkinahintaan ainakin puolet yliopistosta ja sitten hups saat luvan suorittaa koko tutkinnon lopppuun "oikeana" tai "varsinaisena opiskelijana" - köhuhlkjn
O tempores.. kirjoitti:
Vaikuttaa sille, että Suomessa pääsee yliopistoon sisälle jokainen, joka osaa löytää sen luo; etten sanoisi liian helposti. Mutta jos pääsit suoraan tai kuten sanoit "heittämällä sisään" niin sinulla mahtoi olla jo puolet tutkinnosta suoritettuna avoimen kautta. Epäilen, että kaikkiin koulutusohjelmiin ei pääse edes avoimenväylän kautta... Toisaalta on hienoa, että sisukkuus palkitaan, mutta joskus vieroksuttaa ja tuntuu, että onko siinä mitään järkeä, että yliopistoon rakennetaan erilaisia "kiertoteitä" sen sijaan, että pääsykokeet aina ratkaisisivat, ja joita ennen tulisi olla tietty "pätevyys" saavutettuna. - Aiemmin tuo pätevyys oli ylioppilastodistus, mutta nykyään lukion suorittaminen on kai enempi merkki siitä, ettei tiennyt 9lk:n jälkeen vielä miksi haluaisi, tai halusi viettää (lorvia?) muutaman ylimääräisen vuoden.
Ei tuossa sivupolkuja yliopistoon tulossaole muuta huolta, kuin se, että jos ajatellaan, että kaikki voivat yliopistolla, niin kyllä se "tasossa" saattaa hieman näkyä. Ja sitä paitsi edelleen vaikka mm. teitoverkot antavat yhä laajemmat mahdollisuudet opisella etänä, niin luulen, että edelleen "kiertoteistä" hyötyvät eniten ne opiskelijat asuvat entuudestaan lähellä opiskelupaikkoja fyysisesti, mutta myös ne joilla on varaa ostaa kalliita(!) avoimen yliopiston kursseja. - Eli ei Suomessa ole vielä(?) yksityisiä yliopistoja, mutta kun ostat tarpeeksi avoimen kursseja voit suorittaa markkinahintaan ainakin puolet yliopistosta ja sitten hups saat luvan suorittaa koko tutkinnon lopppuun "oikeana" tai "varsinaisena opiskelijana"Kuulosti hyvältä ajatus, että kursseja avoimesta voisi ostaa. Niihin opinto-oikeuden voi todella ostaa, mutta kurssit pitää myös suorittaa, vähintään arvosanalla 3. Siihen ei edes raha auta, vaan tarvitaan vaivaa ja osaamista. Olen suorittanut kymmeniä opintopisteitä, eikä tämä harrastus ole ollut mielestäni kallista. Sitäpaitsi syksyllä maksut muuttuvat, yksi opintopiste saa maksaa enintään 10 e. Siis tulevaisuudessa 30 ov:n perusopinnot saavat maksaa 300e. Saahan sillä muutaman askin tupakkaa ja kaljat päälle.
- tsirpppp
köhuhlkjn kirjoitti:
Kuulosti hyvältä ajatus, että kursseja avoimesta voisi ostaa. Niihin opinto-oikeuden voi todella ostaa, mutta kurssit pitää myös suorittaa, vähintään arvosanalla 3. Siihen ei edes raha auta, vaan tarvitaan vaivaa ja osaamista. Olen suorittanut kymmeniä opintopisteitä, eikä tämä harrastus ole ollut mielestäni kallista. Sitäpaitsi syksyllä maksut muuttuvat, yksi opintopiste saa maksaa enintään 10 e. Siis tulevaisuudessa 30 ov:n perusopinnot saavat maksaa 300e. Saahan sillä muutaman askin tupakkaa ja kaljat päälle.
Kirjoittelin aiemmin, että olen hakenut yliopistoon. Sain tässä kuussa tietää tulokset ja tulin valituksi pääsykoepisteiden kiintiössä. Eli, on ihan mahdollista päästä sisään vaikkei olisi lukiota suoritettuna. Pitää vaan panostaa täysillä pääsykokeeseen ja opetella kirjat mahdollisimman hyvin.
Ja sille henkilölle, joka puhui ns. "kiertoteistä", niin ainakin omalle linjalleni on mahdollista päästä vain pääsykokeen kautta. Eli avoimen kautta hakevat joutuvat ihan samalle tasolle--> joutuvat pääsykokeisiin niin kuin muutkin. Edes vapaata sivuainemahdollisuutta ei ole, vaan koe on ainoa väylä.
Tsemppiä aloittajalle opiskelupaikan tavoittelussa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791