Mitä töitä suomen kieltä opiskelleelle?

pääaineen vaihto

Olen tänä keväänä hakenut opiskelemaan suomen kieltä yliopistoon. (Tällä hetkellä opiskelen toista vuotta englantia, vaikkakin opinnot ovat hieman katkolla, koska kiinnostusta ei nykyistä alaa kohtaan löydy enää yhtään.) Olen alkanut miettiä mahdollisia työasioita, jos vaikka satun saamaan opinto-oikeuden. Opettajaksi en mielellään haluaisi, vaikka ei sekään ole täysin poissuljettu vaihtoehto. Mitä töitä suomen kieltä opiskellut voi siis tehdä ja mitä sivuaineita näihin töihin vaaditaan? Onko kirjallisuutta sivuaineena opiskelleelle ainoat vaihtoehdot opettajan työ tai toimiminen kustannusalalla?

5

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Opettajuuden lisäksi suomen kieltä opiskellut voi päätyä esimerkiksi toimittajaksi tai tiedottajaksi (tällöin hyviä sivuaineita ovat esim. journalistiikka/tiedotusoppi, yhteisöviestintä, puheviestintä), kielenhuolto- ja asiantuntijatehtäviin, kääntäjäksi (sivuaineeksi jokin vieras kieli) tai tutkijaksi.

      Myös täältä löytyy lisää infoa työllistymisestä:
      http://www.hum.utu.fi/oppiaineet/suomi/opiskelu/valmiudet/

      • Niin, nimenomaan VOI päätyä tiedottajaksi tai toimittajaksi. Käytännössä kuitenkin viestintäalalla
        on aivan hirveän kova kilpailu työpaikoista. Kokemusta on, olen valmistunut viestintäalalle 1999 ja
        joutunut kuitenkin vielä opiskeleen opettajaksi, kun töitä nyt ei kerta kaikkiaan ollut.
        Eli: sinulla olis hyvä olla opettajan pätevyys, sillä voit kuitenkin työllistyä viestintäalalle, sillä viestintä-
        alalle ei vaadita mitään tiettyä koulutusta.


    • Opex

      Suomen kielen opiskelijoista 90 prosenttia päätyy opettajiksi. Toki opettajantöitäkin on erilaisia; yläkoulun ja lukion lisäksi voi opettaa ammattiopistoissa, suomea maahanmuuttajille yms.

    • if...

      Kuinka vaikeaa on päästä opettamaan äidinkieltä AMKn?

    • suomen ope

      Ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin päästä opettamaan esim. suomea aikuisille maahanmuuttajille. Tutkinnon sisältö ratkaisee ja se, miten menestyy ensimmäisessä työhaastattelussa. Sitten, kun on ensimmäisessä opetustyöpaikassaan menestynyt, jatko on aina helpompaa. Minusta tuntuu siltä, että edellisten pomojen suositukset painavat paljon, mutta oikeasti en tiedä, onko näin, koska minulla ei ole vertailukohtaa. Olen aina vain opettanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe