Pitäiskö esta hakemus tehdä ennen kun hankkii liput vai lippujen hankinnan jälkeen? Mitä jos tekee esta hakemuksen ja matkan ajankohta siirtyy, niin teenkö esta hakmuksen uudelleen? Mitä tarkoittaa apis? Tarvitseeko joku sellanenki täyttää ennen matkaa yhdysvaltoihin? Anteeksi tyhmät kysymykset :) Kiitos jos joku viitsii vastata!
esta?
4
695
Vastaukset
- matkailija-x
Esta on voimassa kaksi vuotta täyttöpäivästä ja tuona aikana vaikka useammille matkoille, sivuilla kehotetaan hakemaan Estaa ennen matkan varausta, siltä varalta että se evättäisiin (joka on kuitenkin aika harvinaista).
APIS = The Electronic Advance Passenger Information System. On täytettävä Estan lisäksi.
Tässä lainaus Supersaverin sivuilta koskien APISta, ilmoitetaan siis lentoyhtiölle, mltei joka lentoyhtiön sivuilla on linkki APiksen tekemiseen netin kautta, esim kohdassa matkustusinfo tms. Käsittääkseni lentoyhtiö ei saa edes ottaa Yhdysvaltojen lennolle matkustajaa, joka Apis-tietoja ei ole saatu.
Lennolla täytetään näiden lisäksi vielä vihreä Visa Waiver-kaavake ja valkoinen tullilomake, nämä jaetaan lennon aikana matkustajille.
"USA:n viranomaiset vaativat jo aiemmin heille ilmoitettujen maahan saapuvien matkustajien passitietojen lisäksi USA:han lähtevän lennon lähtökentällä matkustajista APIS-tiedot viimeistään lähtöselvityksessä. Suosittelemme tietojen ilmoittamista lentoyhtiölle etukäteen.
Mikäli kaikkia tietoja ei ole syötetty varaukseen etukäteen, kerätään puuttuvat tiedot erillisin lentoyhtiökohtaisin kaavakkein ja syötetään lentoyhtiöiden järjestelmiin lähtöselvityksen yhteydessä, joten lentokenttämuodollisuuksiin on syytä tässä tapauksessa varata normaalia enemmän aikaa. Yhdysvaltain viranomaiset ovat ilmoittaneet, että mikäli tietoja ei ole saatavilla, matkustajan maahanpääsy saatetaan evätä." Myös suurimmalle osaa lentoyhtiöistä pitää syöttää Secure Flight-tiedot, eli sukunimi, kaikki etunimet, synt.aika.
Huom varauksissa nimien kirjoitus kuten passissa, koneluettavassa osiossa.- daa :)
Onpas monimutkaasen kuullosta :)
estan voin siis tehdä vaikka heti, jos matkustan kesällä. Ja toi apis täytetään samalla kun tilaa liput. ja tulostanko sen mukaan vai lähetetäänkö se lentoyhtiölle? Tartteeko ettiä joku kaavake tota secure flight'iä varten vai hoituuko se lippuja tilattaessa? - matkailija-x
daa :) kirjoitti:
Onpas monimutkaasen kuullosta :)
estan voin siis tehdä vaikka heti, jos matkustan kesällä. Ja toi apis täytetään samalla kun tilaa liput. ja tulostanko sen mukaan vai lähetetäänkö se lentoyhtiölle? Tartteeko ettiä joku kaavake tota secure flight'iä varten vai hoituuko se lippuja tilattaessa?APIS täytetään joko lippuja tilattaessa (esim. nettimatkatoimistojen kautta tätä vaihtoehtoa ei aina ole lipuja tilattaessa) tai netin kautta, ainakin Finnair lähettää pari viikkoa ennen matkaa linkin josta pääsee täyttämään (löytyy myös kohdasta matkustusinfo Finskin sivuilta). Netin kautta menevät tiedot lentoyhtiölle.
Kerran Finskillä ei linkki jostain syystä toiminut pariin viikkon, joten lähtöselvityksessä annettiin tiedot ja siellä olikin sitten tuosta syystä pitkät jonot, kun ihmiset kaivelivat hotellin osoitteita yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73573Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483