Sitoutumiskammo

ilyali

Olen 25-vuotias nainen ja kärsin aivan järjettömästästä sitoutumiskammosta. Lähemmäs kaksi vuotta sitten tapasin miehen josta kiinnostuin ensi silmäyksellä ja hän myös minusta. Aloimme tapailla ja vietimme jokaisen vapaan hetken yhdessä. Kaikki oli hyvin ja olin aivan innoissani suhteestamme ja ajattelin vihdoinkin tavanneeni sielunkumppanini...niin luonnollista ja vaivatonta oli yhdessäolomme. Sitten yht äkkiä, kuin sormien napsautuksesta, minua alkoi ahdistaa yhdessäolomme ja tunteeni katosivat. Kerroin hänelle heti miltä minusta tuntui ja päätimme jatkaa tapailua, mutta ottaa vähän etäisyyttä toisiimme ja toivoa että ahdistukseni katoaisi. Se ei kuitenkaan kadonnut ja lopulta päätimme jatkaa pelkästään ystävinä. Mies ei kuitenkaan missään vaiheessa olisi halunnut erota.

Viimeisen puolitoista vuotta olimme siis vain ystäviä..välillä nähtiin useammin, välillä meni pidempikin aika ettei nähty. En olettanut että tunteeni missään vaiheessa syttyisivät uudestaan mutta noin kuukausi sitten näin kävi. Ihastuin uudestaan ja aloimme nähdä toisiamme useammin. Alusta asti kerroin miehelle että minua pelottaa mahdollisuus ahdistuksen palaamisesta ja etten voi luvata hänelle että palaisimme yhteen. Tunteeni syvenivät koko ajan enemmän ja olin varma että tilanne olisi nyt toinen. Muutama viikko takaperin mies kysyi minulta mitä halusin suhteeltamme ja sanoin että haluaisin meidän olevan yhdessä. Nyt ahdistus on kuitenkin taas palannut, yhtä yllättäen kuin aikaisemmin.

Asumme nykyään eri paikka kunnilla ja aikaisemmin näimme vain viikonloppuisin. Viimeisenä kahtena viikkona mies on kuitenkin tullut luokseni käymään keskellä viikkoa, joten olemme olleet yhdessä lähes päivittäin. Olen ihminen joka tarvitsee paljon omaa tilaa ja aikaa joten ehkäpä sitoutumiskammoni juontuu siitä että pelkään menettäväni itseni suhteeseen. En ole koskaan haaveillut avioliitosta tai lapsista ja nyt mies puhuu yhteisestä tulevaisuudesta ja luo haavekuvia loppu elämästä yhdessä. Itse en osaa, enkä edes halua ajatella asioita niin pitkälle.

En ymmärrä miten yhtenä hetkenä voi olla syvästi ihastunut ja toisena hetkenä katsoa samaa ihmistä tuntematta mitään. Tällä hetkellä ajatus esimerkiksi suutelusta yms. tämän miehen kanssa lähinnä ällöttää tai tuntuu vaivaannuttavalta. Rakastan kuitenkin häntä ja haluaisin saada suhteen toimimaan. Mutta miten päästä yli sitoutumiskammosta, vai pitäisikö vain luovuttaa ja päättää suhde lopullisesti?

5

1749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuh...

Mulla on IHAN SAMA ongelma! Ajatus toisen menettämisestä on kamala ajatus, osaa olla pikkaisen mustiskin. Silti tulee hetkiä milloin ahdistaa ja kaikki tuntuu vastanmieliseltä. Ja toisessa hetkessä taas pitää toista maailman komeimpana ja haluaa rakastella. Hetken päästä sitten taas kaikki tuntuu vastenmieliseltä. Alkuvaiheessa olin melkein jättämässä poikaystävää, podin aivan hirveitä ahdistuskohtauksia, todella pitkiä sellaisia. Aina kun alkoi liikaa ahdistaa, koitin olla vain ajattelematta koko asiaa, kerroin toiselle jos tuntui sietämättömältä ja sitte menin jonnekin missä sain olla itsekseni päivän pari. Ahdistus aina katos, mutta vieläkin 7-8 kk jälkeen tulee välillä takaisin, tosin paljon harvemmin. Pitkään tässä oon miettinyt miten ihanaa olisi asua toisen kanssa, sanoin jopa että en pitäis mahdottomana että oltais aina yhdessä. Olis vaan pitänyt pitää turpa kiinni, koska vaikka olenkin sitä mieltä niin tuo mitä sanoin sai mut vain ahdistumaan. Tuntui että lupasin jotain, vaikka ei tuollaista voi luvata. Tuntui vain siltä ja halusin kertoa sen.

Hassuinta on, miten ihan pienessä hetkessä käsitykseni poikaystävästä muuttuu. Saatan haluta häntä ja en voi pitää näppejäni erossa, menee pari minuuttia ja mut saattaa valtaa sellanen olo että oksettaa. Kai se on jotain henkistä, koska mua oksettaa sillon seksi ihan kenen kanssa vain. En siis mieti ketään muuta miestä, vaan se koko homma ja läheisyys tuntuu ahdistavalta.

Onko se sitte sitoutumiskammo, että kun on sitoutunut ni haluaa olla aina ajatuksissaan lähdössä. Vaikkei sitä kai pystyiskään tekemään. Jos taas meinaa toisen menettää niin tuntuu että maailmanloppu tulee. Välillä olis kiva kun ei tuntis mitään ...

• tuulen puuska

Onpas tutun kuuloista! Mä oon ollu reilut puoltoista vuotta suhteessa ja ollaan asuttu yhdessä vajaa vuos. Ahdistuksia tulee usein. Ja sillon tuntuu, että on pakko lopettaa suhde. En ole kuitenkaan vielä lopettanut. Nyt minulla on taas sellainen olo. Minua ärsyttää poikakaverini usein. Usein ahdistus alkaa ärsytyksestä. Tunnen myös syyllisyyttä siitä, että minua ärsyttää hän. Siitä kai ahdistus sitten tuleekin. Tällä hetkellä en ole varma tykkäänkö poikakaveristani enkä pystyisi sanomaan, että rakastan. Välillä kuitenkin rakastun häneen ja olen varma, että yhdessä ollaan loppu elämä. Mutta olen kuitenkin useammin ärsyyntynyt kuin rakastunut... ja yhtä usein ahdistunut ja rakastunut.

• mrrrrrr

vaan osaa järjestää teille jatkuvasti uutta, jännittävää ja hauskaa yhteistä tekemistä ja puhumista, jotka saisivat tunteesi pysymään kuumana. Ehkä hän ei ole myöskään makuuhuoneessa riittävän raju ja intohimoinen. Hän voi myös olla liian riippuvainen ja itsestäänselvyys sinulle. Mitään neuvoja minulla ei sitten olekaan.

• Ei sitout.kam.

...ei parisuhde hänen kanssaan tulisi toimimaan, tuskin tunteesi tulee oleellisesti muuttumaan häntä kohtaan, saattaa olla myös niin, että olet sitoutumiskammoinen kaikkia kohtaan, oten päästä mies etsimään itselleen toimivaa parisuhdetta, nyt hän vain tuhlaa elämäänsä sinun jahkaillessa edestakaisin. Ei ihmiselämä tahdo riittää vuosien odetteluun, varsinkin jos se on turhaa, kuten sinun tapauksessa se todennäköisesti on. Myös sinunkin olisi hyvä selvittää itsellesi sitoutumiskammosi tyyppi, eli onko se henkilöjuttu, vai ihan yleisesti kaikkia kohtaan.

• qwqwqwq

Jotain samanlaista on ollut joskus itselläkin. En oikein osaa sanoa mistä se johtuu. Ainakin siinä on syyllisyyttä siitä, että "mitä jos" annan ymmärtää liikoja. Itse olen ollut aiemmin niin tulinen ihastuja, että siinä on todella järki ja realismi kadonnut ihan täysin, kun olen johonkuhun ihastunut. En ole nähnyt toisessa mitään vikaa enkä muutenkaan ole suostunut katsomaan tilannetta realistisesti, eli usein ainut kantava voima on ollut se järjen vievä ihastus, ja myöhemmin ajateltuna on aika selvä juttu, että suhde ei olisi kestänyt. Toisen menettämisestä olenkin kärsinyt jopa vuosia, tai ainakin haikaillut perään. Ihastuminen on siis ollut todella mustavalkoista. Ihastuksen kohteeni ovat myös olleet epävakaita, epäluotettavia eikä muutenkaan oikein "samaa maata" minun kanssani (näin jälkikäteen se on ihan selvä asia, silloin suhteessa mies on ollut se ainut mahdollinen eikä hänen jättämisensä ole ollut edes teoriassa mahdollista.)

Tuo edellämainittu taas saattaa vaikuttaa sillä tavalla, että uskon muidenkin ihastuvan yhtä fanaattisesti ja mustavalkoisesti ja siten pelkään romuttavani toisen maailman, jos en haluakaan olla hänen kanssaan. Kun oma pelko jätetyksi tulemisesta on kova (pelkää sitä torjutuksi tulemisen tunnetta jne), niin tietysti sitä myös tuntee syyllisyyttä jo ajatuksestakin, että joutuisi romauttamaan toisen maailman jättämällä hänet. Siten on täytynyt olla suhteessa vain sellaisten kanssa, joita kohtaan ihastuminen on niin mustavalkoista ja totaalista, että ei tule syyllisyyttä siitä potentiaalisesta ajatuksesta, että EHKÄ joskus joudun torjua tuon henkilön. Syyllisyyttä voi tulla myös siitä, että pelkää toisen olevan yhtä fanaattisesti ihastunut kuin mitä itse on joskus ollut (ja siis syyllisyyttä että itse ei ole yhtä kovalla intensiteetillä mukana).

Läheisyys "normaalin" ihmisen kanssa taas on tuntunut ahdistavalta. Ikään kuin pitäisi olla sellainen epärealistinen huuma päällä, että pystyy olla toisen lähellä. Olen joskus miettinyt, että se ällötys ym ehkä voisi johtua siitä, että kun huuma ei onnistu kumoamaan toisen ihmisen realistista kohtaamista "ihan tavallisena" ihmisenä, tulee se ahdistus toisen läheisyydestä ja saman tien myös syyllisyys siitä, että tuntee sillä tavalla (ja taas lisää ahdistusta jne). Jotenkin sitä ei ole pystynyt olla toisen lähellä "puhtaasti" ja avoimesti nähden hänetkin omana vajavaisena yksilönään, vaan sitä on kaivannut sitä huumaa, joka saa toisen näyttämään täydelliseltä ja siten sellaiselta jonka lähellä haluaa olla. Kotona en ole oppinut oikein minkäänlaiseen läheisyyteen. Perusturvallista joo on kai ollut, mutta hyvin estynyttä ja kaikki läheisyys puuttuu.

Nyt olen sellaisessa suhteessa, joka ei alkanut millään mustavalkoisella huumalla, vaikka ihastusta toki olikin ja on edelleen. Kuitenkin myös realismi ja kyky nähdä toinen ihan tavallisena ihmisenä on ollut alusta asti läsnä. Tullaan todella hyvin juttuun. Alussa oli ahdistuksia, koska tuli syyllisyydentunteita siitä että pitäisi tuntea niin kuin ennenkin. Onneksi en antanut niille ahdistuksille valtaa vaan osasin suhteuttaa ne omiin ongelmiini (en siis ajatellut että mies on "väärä"). Mitä enemmän mietin asiaa, sitä paremmalta nykyinen suhde tuntui, sillä aikaisemmat pelkkään huumaan perustuvat suhteet olivat todella paljon huonompia ja tuhoon tuomittuja. Ei ahdistanut silloin ei, mutta se johtui siitä että näin toisen jumalana enkä joutunut kohtaamaan hänen vajavaisuuttaan.

En tiedä ovatko nämä kokemukset yhtään yhteneviä teidän aikaisempien kirjoittajien kanssa, mutta piti pistää korteni kekoon kanssa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2273
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      304
      1234
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe