Matkaoppaana työskennelleet!

alanyamyhome

1. Olen vasta nuori tyttö, pian lähden lukioon ja ammattivalintoja pitäisi jo miettiä hartaasti. Älkää siis tuomitko tietämättömyyttäni, mutta kysyisin matkaoppaan työstä ja sen kannattavuudesta. Tiedän että heillä saattaa olla huono palkka, varsinkin Deturilla aloitteleville oppaille(?) mutta kuten oponikin sanoi, nuoret tekevät ensin pari vuotta matkaoppaitten työtä nähdäkseen maailmaa ja kouluttautuvat sitten muualle parempaan työhön. Eli kannattaako tämä?

2. Missä matkaoppaaksi voisi kouluttautua? Luin jostain netistä että aika harvassa kaupungissa voi. Sen mitä sain selville, oli että lukio pitää olla käyty ja voivat ottaa 18 -vuotiaat opiskelemaan, ja kestää yhden vuoden(?) Niin ja maksaako koulutus tosiaan miten paljon, tuoko työ noita rahoja ollenkaan takaisin? Entä sittenkun matkaoppaan työhön pääsee, niin saako siinä ollenkaan itse sananvaltaa minne haluaa oppaaksi? Itse haluaisin ehdottomasti Turkkiin (Alanyaan)!

3. Minkälaista työtä voi sitten tehdä, kun tuo palkka ja rankka työ ei enää innosta? Kannattaako sitten alkaa opiskelemaan johonkin "kunnon" työhön? Toinen ihana vaihtoehto olisi lentoemäntä! Jotain matkailuun liittyvää kuitenkin! :) Entä pääseekö siihen todelliseen matkaoppaan työhön heti koulutuksen jälkeen, eli siis "matkoille" eikä johonkin suomen tunkkaiseen toimistoon vastailemaan puhelimeen?

4. Ja sitten vielä, kertokaahan nyt tarkkaan pärjääkö sillä matkaoppaan palkalla? Mitä kaikkea toimisto maksaa, asumisen (kokonaan?), työasun, työpuhelut..? Jos työltä jää 1 vapaapv, niin ei siinä varmaan kamalasti kerkeä tuhlaamaan? :D Ja jos Turkkiin pääsisisin, niin siellähän on vaatteet kuin ruokakin/kaikki muukin todella halpaa.

Siis tiivistän:
Hankinko ensin monen vuoden koulutuksella kunnon työn ja matkailen myöhemmin/muutan Turkkiin? :D Vai lähdenkö houkuttelevaan mutta pienipalkkaiseen työhön? Vaikka kukapa sitä tietää vaikka kohdepäälliköksi pääsisi ja palkka olisi jo parin tonnin yläpuolella? :D Mitä muuta työtä ulkomailla voisi tehdä?

Kiitän niitä jotka vastaavat! Kertokaa kaikki hyödyllinen! :)

9

1363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa........
      • toturkey

        ..mutta Päivölään minulla tuskin on mahdollisuuksia täältä asti lähteä..


      • ibidibig
        toturkey kirjoitti:

        ..mutta Päivölään minulla tuskin on mahdollisuuksia täältä asti lähteä..

        mutta jos ei ole mahdollisuuksia lähteä Päivölään, niin miten ajattelet Turkkiin lähdön olevan niin helppoa? Tarkoitus ei ole olla kurja, kunhan tuli mieleen että saattaisi tehdä hyvää aloittaa jo koulutus "kaukana".


      • joomro
        ibidibig kirjoitti:

        mutta jos ei ole mahdollisuuksia lähteä Päivölään, niin miten ajattelet Turkkiin lähdön olevan niin helppoa? Tarkoitus ei ole olla kurja, kunhan tuli mieleen että saattaisi tehdä hyvää aloittaa jo koulutus "kaukana".

        Tule sitten esittämään mielipiteesi kun tiedät jotain aiheesta, päivölä ei ole ainut vaihtoehto..


    • jarkoffi

      ota yhteyttä matkanjärjestäjiin, ne järjestävät muutaman viikon pituisia opaskursseja etkä todellakaan tarvitse mitään vuosien kouluja.

      • travelll

        Harmi kun kukaan ei jaksa paremmin vaivautua vastaamiseen. Eli voin päästä matkaoppaaksi, vaikken Päivölään pääsisikään:D


      • 5v oppaana
        travelll kirjoitti:

        Harmi kun kukaan ei jaksa paremmin vaivautua vastaamiseen. Eli voin päästä matkaoppaaksi, vaikken Päivölään pääsisikään:D

        Matkaoppaan työ on rankkaa, mutta antoisaa. Moni ajattelee vain ihania "matkoja" ja upeita bileitä, mutta todellisuudessa työ on yleensä 6pvä/vko, aamua/iltaa/yötä, riippuen miten kohteen lennot/retket toteutuvat. Opettele omaksumaan asiat nopeasti, usein kohteessa on viikon tutustumisjakso, jonka jälkeen hommiin- ja asiakkaat olettavat sinun tietävän kaiken. Asiakaskohtaamiset kärkistyvät lomakohteessa, luonnollisestikin: stressi laukeaa, matkasta on maksettu suuria summia ja jos aurinko ei paista oletetusta suunnasta kuin sohvalla haaveillessa, siitä voi syntyä katastrofi. (kuulostaa kärjistetyltä, mutta olen työssäni törmännyt näihin). Oppaan on oltava reipas ja oikealla asenteella liikenteessä, mutta opasurasi jälkeen olet takuulla asiakaspolvelun "yliopiston" käynyt! Itselläni on vuosien kokemus oppaan työstä, työ oli rankkaa ja vaikka välillä haaveilen palaavani ulkomaille, en usko että palaan koskaan tuohon työhön. Mutta päivääkään en vaihtaisi pois! Upeita kokemuksia, olen saanut matkustaa enemmän kuin useimmat ehtivät koko elämänsä aikana, kohdata upeita ihmisiä- sekä suomalaisia että paikallisia. Rakastin jokaista hetkeä ja olen onnellinen että minulla on nuo kaikki muistot sydämessäni! Mikäli olet valinnut oppaan uran/tulet valituksi oppaaksi, älä siis pelkää työtä tai ihmisä, ja muista nauttia siitä kaikesta ihanasta johon saat mahdollisuuden! Onnea.


      • ...
        5v oppaana kirjoitti:

        Matkaoppaan työ on rankkaa, mutta antoisaa. Moni ajattelee vain ihania "matkoja" ja upeita bileitä, mutta todellisuudessa työ on yleensä 6pvä/vko, aamua/iltaa/yötä, riippuen miten kohteen lennot/retket toteutuvat. Opettele omaksumaan asiat nopeasti, usein kohteessa on viikon tutustumisjakso, jonka jälkeen hommiin- ja asiakkaat olettavat sinun tietävän kaiken. Asiakaskohtaamiset kärkistyvät lomakohteessa, luonnollisestikin: stressi laukeaa, matkasta on maksettu suuria summia ja jos aurinko ei paista oletetusta suunnasta kuin sohvalla haaveillessa, siitä voi syntyä katastrofi. (kuulostaa kärjistetyltä, mutta olen työssäni törmännyt näihin). Oppaan on oltava reipas ja oikealla asenteella liikenteessä, mutta opasurasi jälkeen olet takuulla asiakaspolvelun "yliopiston" käynyt! Itselläni on vuosien kokemus oppaan työstä, työ oli rankkaa ja vaikka välillä haaveilen palaavani ulkomaille, en usko että palaan koskaan tuohon työhön. Mutta päivääkään en vaihtaisi pois! Upeita kokemuksia, olen saanut matkustaa enemmän kuin useimmat ehtivät koko elämänsä aikana, kohdata upeita ihmisiä- sekä suomalaisia että paikallisia. Rakastin jokaista hetkeä ja olen onnellinen että minulla on nuo kaikki muistot sydämessäni! Mikäli olet valinnut oppaan uran/tulet valituksi oppaaksi, älä siis pelkää työtä tai ihmisä, ja muista nauttia siitä kaikesta ihanasta johon saat mahdollisuuden! Onnea.

        Jos haaveilet kohdepäällikön paikasta niin yleensä olet jo silloin toiminut väh. yhden kauden tavallisena rivioppaana.
        Kohdepäällikön palkka ei todellakaan ole mitään yli paria tonnia kuukaudessa vaan muutamia satasia enemmän mitä tavallisella oppaalla ja työtä on 3 x enemmän ja olet vastuussa kaikesta mitä kohteessa tapahtuu.
        Yleinen käytäntö kohteista on sellainen, että ensimmäisen kohteen määrää firma, jonka jälkeen voit toivoa kohdetta tai kolme toivetta.
        Päivölä on rankka koulu, mutta erittäin hyödyllinen ja kasvattava. Toisaalta mielestäni sielläkin on turhia aineita ja opetuksen laatu ei aina ole mitään kaikista korketasoisinta...
        Matkaoppaan palkalla pärjää mielestäni ihan hyvin, koska firma kustantaa uniformun, asumisen jne.. Usein voit yhteistyöravintolassa ruokailla -50% tai -30% alennuksella tai joissakin paikoissa jopa ilmaiseksi. mutta älä sen takia lähde tuohon työhön, että tahdot vaan asustaa Alanyassa ja nauttia siitä. Se työ on rankkaa ja joskus myös hermoja kysellään. Turistithan jättävät aivonsa tunnetusti Helsinki-Vantaan lentokentälle ja kohteessa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Sen lisäksi asiakkaat odottavat sinun tietävän aivan kaikesta aivan kaiken.
        Lukio ei ole enää mikään välttämättömyys, jos haluat oppaaksi. 18-vuoden ikä on ja tietysti kaikki ikävuodet ovat vain plussaa ja kertynyt elämän kokemus. Päivät ovat välillä erittäin pitkiä ja rankkoja!


      • zonga
        5v oppaana kirjoitti:

        Matkaoppaan työ on rankkaa, mutta antoisaa. Moni ajattelee vain ihania "matkoja" ja upeita bileitä, mutta todellisuudessa työ on yleensä 6pvä/vko, aamua/iltaa/yötä, riippuen miten kohteen lennot/retket toteutuvat. Opettele omaksumaan asiat nopeasti, usein kohteessa on viikon tutustumisjakso, jonka jälkeen hommiin- ja asiakkaat olettavat sinun tietävän kaiken. Asiakaskohtaamiset kärkistyvät lomakohteessa, luonnollisestikin: stressi laukeaa, matkasta on maksettu suuria summia ja jos aurinko ei paista oletetusta suunnasta kuin sohvalla haaveillessa, siitä voi syntyä katastrofi. (kuulostaa kärjistetyltä, mutta olen työssäni törmännyt näihin). Oppaan on oltava reipas ja oikealla asenteella liikenteessä, mutta opasurasi jälkeen olet takuulla asiakaspolvelun "yliopiston" käynyt! Itselläni on vuosien kokemus oppaan työstä, työ oli rankkaa ja vaikka välillä haaveilen palaavani ulkomaille, en usko että palaan koskaan tuohon työhön. Mutta päivääkään en vaihtaisi pois! Upeita kokemuksia, olen saanut matkustaa enemmän kuin useimmat ehtivät koko elämänsä aikana, kohdata upeita ihmisiä- sekä suomalaisia että paikallisia. Rakastin jokaista hetkeä ja olen onnellinen että minulla on nuo kaikki muistot sydämessäni! Mikäli olet valinnut oppaan uran/tulet valituksi oppaaksi, älä siis pelkää työtä tai ihmisä, ja muista nauttia siitä kaikesta ihanasta johon saat mahdollisuuden! Onnea.

        Olipa mukava lukea sun kuvaus oppaan työstä.. voin yhtyä täysin *tuli ikävä oppaaksi takaisin*


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe