Nastarenkaat suistivat auton tolppaan

kitkaa

5

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adasdada

      suistivat myös satoja autoja tolppiin, puihin ja ojiin menneenä talvena!

      Eiköhän se kuitenkin ole niin, että ratin ja penkin välissä istuva kuski on omalla toiminnallaan aiheuttanut pikku suistumiset. Muualla maailmassa ajetaan kesäkiekoilla talvellakin (esim. USA, jossa lunta on tuiskuttanut niin maan perkeleesti tänäkin talvena), mutta ihmiset tajuavat jäädä kotiin kelin ollessa kestämätön tai sitten he osaavat alentaa tilannenopeutta.

      Jos ajat peilijäällä 150 km/h ja teet äkkinäisen väistöliikkeen, pyörit taatusti ympäri muutamaan otteeseen tuhoten aluskasvillisuutta, riippumatta onko alla nastat, kitkat vai kesäkiekot.

      Kitkat muuten ovat mielestäni perseestä. Miksikö? Siksi, että niiden pito häipyy suurelta osin kahdessa talvessa. Etuvetoisessa autossa ymmärrän jotenkin, mutta esimerkiksi takapotku-Omegassani ovat karseat. Nastarenkaita voi pitää vaikka 7-8 talvea, jos ajaa nastoja säästävällä ajotavalla.

      • sasasasasasa

        Rengaskauppiaiden keksintöä, että kitkojen pito häipyy kahdessa talvessa. Edellisessä autossa oli vuoden vanhat kitkat kun sen ostin. Ajattelin, että vaihdan parin talven jälkeen. Vaihdoin auton kuuden talven jälkeen ja vielä kitkoissa oli pitoa ihan riittämiin. Ajoa noilla renkailla oli siihen mennessä tullut 60.000km.

        Jos nastoilla on ikää 7-8 talvea niin kumi on jo niin kovaa, että siinä ei enää pidä kuin korkeintaan nastat - jos niitä on jäljellä.


      • wokella

        Sinunkin mielenpide on siis ammattikoulun puutyölinjan pohdiskeluja.
        "Takapotku" omegalla ajava oppii kerrasta siis yhdestä talvesta (Normaalijärkinen) jättämään ok.auton jonkun muun vaivoiksi ja vaihtamaan autonsa 2000-luvulle ja edestä vetäväksi sekä kitkat alle joilla pärjää kuitenkin kun/jos osaa ajaa.
        Kokeilu kannattaa aina siis kitkarenkaita, ei sen jälkeen nastoja alleen laita metelöimään ja pidonkin kanssa on vähän niin ja näin kun oikeen tarkkaan mietitään.


      • Paappaappaa
        wokella kirjoitti:

        Sinunkin mielenpide on siis ammattikoulun puutyölinjan pohdiskeluja.
        "Takapotku" omegalla ajava oppii kerrasta siis yhdestä talvesta (Normaalijärkinen) jättämään ok.auton jonkun muun vaivoiksi ja vaihtamaan autonsa 2000-luvulle ja edestä vetäväksi sekä kitkat alle joilla pärjää kuitenkin kun/jos osaa ajaa.
        Kokeilu kannattaa aina siis kitkarenkaita, ei sen jälkeen nastoja alleen laita metelöimään ja pidonkin kanssa on vähän niin ja näin kun oikeen tarkkaan mietitään.

        Ukolla oli joskus tuollanen takapotkuinen Obelix ja ukko jäi kerran keväisillä keleillä kototalon rinteiselle pihamaalle sutimaan, kun ei parivuotiaat nastat takana pitäneet. Valui siitä sitten hiljalleen pihamaata pitkin nojaamaan pihapihlajaan - onneksi vetokoukku edellä. Hinattiin takapotku pois pihasta etuveto-Golfilla.... pihaan juuttui myöhemmin nastoitettu kartano-Volvo (takapotku sekin). Samasta mäestä on myöhemmin noustu etuveto-ja nelivetoautoilla ongelmitta - myös vanhoilla kitkarenkailla.

        Naapurin isännällä oli vanhempi takapotku Record ja siinä iso takakontti. Pisti aina talvisin vaimon ja lapset konttiin että pääsi pihaltaan samanlaisen mäen ylös....


      • Paappaappaa kirjoitti:

        Ukolla oli joskus tuollanen takapotkuinen Obelix ja ukko jäi kerran keväisillä keleillä kototalon rinteiselle pihamaalle sutimaan, kun ei parivuotiaat nastat takana pitäneet. Valui siitä sitten hiljalleen pihamaata pitkin nojaamaan pihapihlajaan - onneksi vetokoukku edellä. Hinattiin takapotku pois pihasta etuveto-Golfilla.... pihaan juuttui myöhemmin nastoitettu kartano-Volvo (takapotku sekin). Samasta mäestä on myöhemmin noustu etuveto-ja nelivetoautoilla ongelmitta - myös vanhoilla kitkarenkailla.

        Naapurin isännällä oli vanhempi takapotku Record ja siinä iso takakontti. Pisti aina talvisin vaimon ja lapset konttiin että pääsi pihaltaan samanlaisen mäen ylös....

        ...nähdään ensimmäiset renkaat oikeussalissa? Tuntuvat olevan niin syyllisiä moneen suistumiseen.. Miksei voi myöntää, että se suistumisen syy on siellä ratin ja penkin välissä? Olisi se hienoa kun joka kuolonkolarissakin voitaisiin lusimaan laittaa ne huonot renkaat ja se ämpäripäinen lökäpöksy saisi jatkaa kaahailua!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2178
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1718
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1319
    4. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1211
    5. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1177
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      992
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      83
      866
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      857
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      761
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      701
    Aihe