Heippa!
Minua kiinnostaisi terveystiedon opettajan työ, mutta ammatiltani olen fysioterapeutti eikä minulla ole mitään pedagogisia opintoja. Millaiset mahdollisuudet minulla on toimia ko. työssä? Onko täällä mahdollisesti muita fysioterapeutteja, jotka ovat terveystiedon opettajina toimineet? Tietojeni puolesta se varmaan onnistuisi, koska terveystietoahan fysioterapeutin opinnoissa on hyvinkin paljon.. Mutta muodollisesti en varmaankaan olisi pätevä? Miten tuota pätevyyttä kannattaisi lähteä hakemaan? Mistä lähteä liikkeelle? Asuinseudullani olisi nyt avoinna terveystiedon opettajan virka, vitsit kun kiinnostaisi! Mutta virkaa ei taida fyssarin papereilla saada? :/
Mutta kiitos jos joku jaksaa antaa vinkkejä ja neuvoja :)
Fysioterapeutti terveystiedon opettajaksi?
5
742
Vastaukset
- hiphei999
maisterin tutkinto 5 vuotta ja pedagogiset päälle... että silleen onneksi sulla on hyvä kunto?
- 14+7
Opetusalan työt ovat hyvin tarkkaan muodollisin pätevyyksin säädeltyjä. Vaikka siis olisit kuinka hyvä tyyppi ja koulutuksesi olisi asiaa lähellä (tilanne, jossa yksityisellä sektorilla hyvin voitaisiin palkata), sinua ei voida valita kuin määräaikaisiin työsuhteisiin, ja niihinkään ei oikein, jos muodollisesti päteviä hakijoita löytyy. Lisäksi saat huomattavasti alennettua palkkaa. Aina voit hakea, mutta tuskin siis pääset, ellei paikkakunta ole kovin syrjässä.
Seuraavassa lainaus pätevyysasetuksesta:
"Aineenopettaja perusopetuksessa ja lukiossa
Perusopetuksessa aineenopetusta antavalta opettajalta vaaditaan kussakin opetettavassa aineessa väh. 60 op (väh. 35 ov) laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvan opetettavan aineen perus- ja aineopinnot. Lukiossa aineenopetusta antavalta vaaditaan yhdessä opetettavassa aineessa väh. 120 op (väh. 55 ov) laajuiset perus-, aine- ja syventävät opinnot ja kaikissa muissa aineissa väh. 60 op:n (väh. 35 ov) perus- ja aineopinnot.
Lisäksi aineenopettajalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja väh. 60 op:n (väh.35 ov) laajuiset opettajan pedagogiset opinnot."
Näitä opintoja pitäisi sitten suorittaa jossain yliopistossa. Jos kiinnostaa, kysele suoraan yliopistoista. Vastaavat kyllä kysyvälle.
Alalle pyrkivälle yhden aineen pätevyys ei sitten riitä kovinkaan pitkälle, vaan useimmat työppaikat ovat esim Terveystieto Liikunta ja Terveystieto Biologia Maantieto.- Fyssari
Kiitokset vastauksista! Täytyy vielä funtsia.. Jospa sitä vielä lähtisi sitten lukemaan :) Nähtäväksi jääköön..
- Pera Teutti
Fyssari kirjoitti:
Kiitokset vastauksista! Täytyy vielä funtsia.. Jospa sitä vielä lähtisi sitten lukemaan :) Nähtäväksi jääköön..
sekin, ettei pelkän terveystiedon opettajille riitä tunteja niin paljon, että pelkästään siihen virkoja perustettaisiin. Eli normaalisti terveystietoon yhdistetään liikunnan opettajan työ. Ja liikunnalle opiskelemaan pääseminen onkin sitten jo melkoisen vaikeaa.
- vierasssss
Pera Teutti kirjoitti:
sekin, ettei pelkän terveystiedon opettajille riitä tunteja niin paljon, että pelkästään siihen virkoja perustettaisiin. Eli normaalisti terveystietoon yhdistetään liikunnan opettajan työ. Ja liikunnalle opiskelemaan pääseminen onkin sitten jo melkoisen vaikeaa.
Liikunnalle pääsy on erittäin vaikeaa. Alalla ei yhden koulun vuoksi onneksi ole kuitenkaan merkittävää ylikoulutusta.
Biologia ja maantieto on toinen yhdistelmä, johon terveystietoa usein kompataan. Biologian opettajista valitettavasti on jonkin verran ylitarjontaa ja paikkojen saaminen ei ole ihan helppoa.
Joka tapauksessa vakituisen työn saaminen vaatii vähintään maisterintutkinnon suorittamista, kolmen aineen yhdistelmällä vieläpä huomattavasti minimivaatimuksia laajempana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 245172
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34607- 1031392
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361350Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931104
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike211014viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168885En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61833- 37799