Fysioterapeutti terveystiedon opettajaksi?

Fyssari

Heippa!
Minua kiinnostaisi terveystiedon opettajan työ, mutta ammatiltani olen fysioterapeutti eikä minulla ole mitään pedagogisia opintoja. Millaiset mahdollisuudet minulla on toimia ko. työssä? Onko täällä mahdollisesti muita fysioterapeutteja, jotka ovat terveystiedon opettajina toimineet? Tietojeni puolesta se varmaan onnistuisi, koska terveystietoahan fysioterapeutin opinnoissa on hyvinkin paljon.. Mutta muodollisesti en varmaankaan olisi pätevä? Miten tuota pätevyyttä kannattaisi lähteä hakemaan? Mistä lähteä liikkeelle? Asuinseudullani olisi nyt avoinna terveystiedon opettajan virka, vitsit kun kiinnostaisi! Mutta virkaa ei taida fyssarin papereilla saada? :/
Mutta kiitos jos joku jaksaa antaa vinkkejä ja neuvoja :)

3

2228

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopotti

Pätevyyteen perusopetuksen puolella tarvitset maisteri-tutkinnon ja opettajan pedagogiset opinnot. Käsitykseni mukaan fysioterapeutti on AMK-tutkinto, joten pätevyyttä virkaan perusopetuksessa et saa pelkkiä opettajan pedagogisia opintoja suorittamalla. Terveystiedon-opettajan virkoja on hyvin harvoin auki, koska tunteja on vähän. Yleensä terveystieto yhdistetään jonkin toisen oppiaineen virkaan, esim. liikuntaan.

• Helenia

Virkaa on mahdotonta saada, jollei ole pätevä, eli maisteri. MUTTA: Jos fysioterapeutti on AMK-tutkinto, lasketaan se yliopistossa suoraan kai kandiksi, eli olisi mahdollista saada pätevyys kahden vuoden opiskelulla?

Maisteriopinnot on yleensä aika kevyitä, yksi sivuaine (kasvatustiede), pääaineopinnot (terveystieto, helposti aika läpihuutojuttu) ja yleisopinnot. Suurin osa läsnäoloista painottuu ekalle vuodelle, jolloin yksi vuosi täysipäiväistä opiskelua ja toisena voi jo sijaistaa lähes täysipäiväisesti gradun tekemisen ohessa.

• fyssari myöskin
        Helenia kirjoitti:

Virkaa on mahdotonta saada, jollei ole pätevä, eli maisteri. MUTTA: Jos fysioterapeutti on AMK-tutkinto, lasketaan se yliopistossa suoraan kai kandiksi, eli olisi mahdollista saada pätevyys kahden vuoden opiskelulla?

Maisteriopinnot on yleensä aika kevyitä, yksi sivuaine (kasvatustiede), pääaineopinnot (terveystieto, helposti aika läpihuutojuttu) ja yleisopinnot. Suurin osa läsnäoloista painottuu ekalle vuodelle, jolloin yksi vuosi täysipäiväistä opiskelua ja toisena voi jo sijaistaa lähes täysipäiväisesti gradun tekemisen ohessa.

Totta, lyhyitä sijaisuuksia (muutama päivä) saa tehdä ilman virallista pätevyyttä fyssaritkin, mutta varsinaisen pidemmän sijaisuuden / viran saamiseksi täytyy olla fysioterapian tai terveystieteiden maisteri. Fysioterapeutin AMK-tutkinnolla tämän opiskelu onnistuu kahdessa vuodessa, mutta tällä hetkellä ilmeisesti ainoa paikka opiskella sitä on Jyväskylän yliopisto ja terveystieteiden tiedekunta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      78
      1279
    2. 72
      1174
    3. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      77
      1024
    4. 95
      879
    5. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      256
      815
    6. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      49
      767
    7. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimainen?
      Ikävä
      29
      729
    8. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      55
      683
    9. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      72
      669
    10. 44
      602
    Aihe