Samettiruusun siemenet

Tumpeloiden tumpelo

Ostin pikkupussillisen samettiruusun siemeniä. Mut nyt tuli tenkkapoo. Kertoisko joku, miten moneen margariinirasiaan toi pussi riittää? Ja miten ne siihen kylvän, laitanko mullan täyteen koko pussin rairuohon tapaan? Vai keskelle pieni määrä, 5klp? Vai teenkö sormella vaikka 4 kohtaa ja hulautan joka sormelliseen muutaman siemenen? Kuinka monta rasiaa minun pitää varata yhelle pussille? Ja fiksut lukijat taisivat jo oivaltaa, etten ole koskaan kylvänyt sinoatakaan siementä! Mutta jokainen on kerran ekakertalainen...

11

3210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin parin sentinpäähän toisistaan. En osaa sanoa montako laatikollista tulee, kun en tiedä lajiketta, ja siementen määrää. Samettikukkia on kymmeniä eri lajiikkeita ja myös eri korkeuksia. Ja yleensä harvinaisia on vain muutama siemen pussissa. Ja yleisempiä on taas enemmän. Mutta kylvä niinpaljon kun luulet tarvitsevasi. Samettikukan siemenet voi peittää sentin multakerroksella. Kastele ja jätä itämään. Samettikukka itää nopeasti, vain muutama päivä, niin taimia alkaa näkyä. Kun taimet on muutaman sentin korkuisia, istuta ne erilleen ruukkuihin, tai isompaan laatikkoon kymmenen sentin välein.
      Ja nyt onnea sinulle tähän kukkatouhuusi!

      • Tumpeloiden tumpelo

        Kiitos vastauksesta! Pussissa lukee Tagetes. oisko se sen lajikkeen nimi. Punaisia niistä tulee ja keskusta keltainen. Entä kun minulla on vain tavallista Biolanin mustaa multaa. Onko se sopivaa multaa siemenille vai haittaako se siementen kasvua? Jotkut sanoo, että pitäs olla jotain taimimultaa.


      • tipitii..
        Tumpeloiden tumpelo kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Pussissa lukee Tagetes. oisko se sen lajikkeen nimi. Punaisia niistä tulee ja keskusta keltainen. Entä kun minulla on vain tavallista Biolanin mustaa multaa. Onko se sopivaa multaa siemenille vai haittaako se siementen kasvua? Jotkut sanoo, että pitäs olla jotain taimimultaa.

        laittamaan taimi- tai kylvömultaan, ettei hentoiset taimet heitä henkeään liian tujun mullan takia :)


        nimim. kokemusta on tästäkin :)


      • Tumpeloiden tumpelo
        tipitii.. kirjoitti:

        laittamaan taimi- tai kylvömultaan, ettei hentoiset taimet heitä henkeään liian tujun mullan takia :)


        nimim. kokemusta on tästäkin :)

        Kiitos Tipitii ja marja-liisa nopeista vastauksista! Vielä jos jaksatte vastata, niin kysyisin, onko liian myöhä ajankohta kylvölle, kun meinaan vasta puolessa välissä huhtikuuta siemenet kylvää? Ehdinkö kesällä ihailla hehkuvan punaisia samettiruusujani?


      • kukkapoika
        Tumpeloiden tumpelo kirjoitti:

        Kiitos Tipitii ja marja-liisa nopeista vastauksista! Vielä jos jaksatte vastata, niin kysyisin, onko liian myöhä ajankohta kylvölle, kun meinaan vasta puolessa välissä huhtikuuta siemenet kylvää? Ehdinkö kesällä ihailla hehkuvan punaisia samettiruusujani?

        huhtikuun puolivälissäkin, samettikukat on nopeakasvuisia. Alkavat kukkia kesäkuun loppupuolella ja kukkivat halloihin asti ja senkin jälkeen jos peittelet ne yöksi hallaharsolla.


      • Sama Tumpelo
        kukkapoika kirjoitti:

        huhtikuun puolivälissäkin, samettikukat on nopeakasvuisia. Alkavat kukkia kesäkuun loppupuolella ja kukkivat halloihin asti ja senkin jälkeen jos peittelet ne yöksi hallaharsolla.

        Kiva juttu! Kiitos sinulle kukkapoika! Nyt eikun taimimultaa ostamaan:)


      • mixmaxi*

        siemenet on hyvin itäneet, osa noin.2cm pitkiä, yksi lehtipari vain.
        kuinka kauan odotan, että voin niitä koulia, sopiiko 2dl jogurttipurkit taimille?
        Pitääkö odottaa että taimille kasvaa useampi lehti enenkuin koulii?


      • *
        mixmaxi* kirjoitti:

        siemenet on hyvin itäneet, osa noin.2cm pitkiä, yksi lehtipari vain.
        kuinka kauan odotan, että voin niitä koulia, sopiiko 2dl jogurttipurkit taimille?
        Pitääkö odottaa että taimille kasvaa useampi lehti enenkuin koulii?

        Kouli ne taimet vasta sitten kun niihin on tullut sen ensimmäisen lehtiparin jälkeen uusia lehtiä. Uusia lehtiä ei tarvitse kauan odottaa kun samettikukat on niin nopeita kasvamaan.
        Jugurttipurkit sopii taimille, mutta voisit tehdä niiden pohjaan reiät että ylimääräinen vesi pääsee pois eikä jää purkin pohjalle taimien juuria mädännyttämään.


      • mixmaxi*
        * kirjoitti:

        Kouli ne taimet vasta sitten kun niihin on tullut sen ensimmäisen lehtiparin jälkeen uusia lehtiä. Uusia lehtiä ei tarvitse kauan odottaa kun samettikukat on niin nopeita kasvamaan.
        Jugurttipurkit sopii taimille, mutta voisit tehdä niiden pohjaan reiät että ylimääräinen vesi pääsee pois eikä jää purkin pohjalle taimien juuria mädännyttämään.

        viestistäsi, olen liian hätähousu tämän uuden harrastuksen kanssa.


      • 12+15
        mixmaxi* kirjoitti:

        siemenet on hyvin itäneet, osa noin.2cm pitkiä, yksi lehtipari vain.
        kuinka kauan odotan, että voin niitä koulia, sopiiko 2dl jogurttipurkit taimille?
        Pitääkö odottaa että taimille kasvaa useampi lehti enenkuin koulii?

        Kannattaa koulia ne taimet suoraan siihen ruukkuun (esim parvekelaatikko) missä ne sitten kesän kasvaa, niin ei tarvitse sitten enää siirtää. Itse olen noin tehnyt ja hyvin on kukoistaneet.


      • mixmaxi*
        12+15 kirjoitti:

        Kannattaa koulia ne taimet suoraan siihen ruukkuun (esim parvekelaatikko) missä ne sitten kesän kasvaa, niin ei tarvitse sitten enää siirtää. Itse olen noin tehnyt ja hyvin on kukoistaneet.

        tuskin tulee mitään, koulin niitä jogurttipurkkiin 1 kpl/ prk, ja vasta on ilmestynyt pienen pieni toinen lehtipari ja taimet ovat surkean honteloita, hyvät juuret tosin oli, valitsin niistä paras juurisimmat. Kokeilin jos alkavat kasvaa yksinään omassa rauhassa, vaan ???

        Tänään riemastuin ja vein ne parvekkeelle, kun ne kasvavat niin oudon hitaasti??
        Otan yöksi sen laatikon sisään, siinä on 10 purkkia taimia.
        Huomenna taas heitän ne parvekkeelle, jos alkaisivat kasvattaa muitakin lehtiä.

        Olen ihan vihreä näissä jutuissa, eikä minulla sisäkukkasetkaan viihdy, ostin tänään uuden tuttavuuden orchids4all, saas nähdä kuinka tälle kaunottarelle käy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe