Ostin pikkupussillisen samettiruusun siemeniä. Mut nyt tuli tenkkapoo. Kertoisko joku, miten moneen margariinirasiaan toi pussi riittää? Ja miten ne siihen kylvän, laitanko mullan täyteen koko pussin rairuohon tapaan? Vai keskelle pieni määrä, 5klp? Vai teenkö sormella vaikka 4 kohtaa ja hulautan joka sormelliseen muutaman siemenen? Kuinka monta rasiaa minun pitää varata yhelle pussille? Ja fiksut lukijat taisivat jo oivaltaa, etten ole koskaan kylvänyt sinoatakaan siementä! Mutta jokainen on kerran ekakertalainen...
Samettiruusun siemenet
11
3361
Vastaukset
Noin parin sentinpäähän toisistaan. En osaa sanoa montako laatikollista tulee, kun en tiedä lajiketta, ja siementen määrää. Samettikukkia on kymmeniä eri lajiikkeita ja myös eri korkeuksia. Ja yleensä harvinaisia on vain muutama siemen pussissa. Ja yleisempiä on taas enemmän. Mutta kylvä niinpaljon kun luulet tarvitsevasi. Samettikukan siemenet voi peittää sentin multakerroksella. Kastele ja jätä itämään. Samettikukka itää nopeasti, vain muutama päivä, niin taimia alkaa näkyä. Kun taimet on muutaman sentin korkuisia, istuta ne erilleen ruukkuihin, tai isompaan laatikkoon kymmenen sentin välein.
Ja nyt onnea sinulle tähän kukkatouhuusi!- Tumpeloiden tumpelo
Kiitos vastauksesta! Pussissa lukee Tagetes. oisko se sen lajikkeen nimi. Punaisia niistä tulee ja keskusta keltainen. Entä kun minulla on vain tavallista Biolanin mustaa multaa. Onko se sopivaa multaa siemenille vai haittaako se siementen kasvua? Jotkut sanoo, että pitäs olla jotain taimimultaa.
- tipitii..
Tumpeloiden tumpelo kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Pussissa lukee Tagetes. oisko se sen lajikkeen nimi. Punaisia niistä tulee ja keskusta keltainen. Entä kun minulla on vain tavallista Biolanin mustaa multaa. Onko se sopivaa multaa siemenille vai haittaako se siementen kasvua? Jotkut sanoo, että pitäs olla jotain taimimultaa.
laittamaan taimi- tai kylvömultaan, ettei hentoiset taimet heitä henkeään liian tujun mullan takia :)
nimim. kokemusta on tästäkin :) - Tumpeloiden tumpelo
tipitii.. kirjoitti:
laittamaan taimi- tai kylvömultaan, ettei hentoiset taimet heitä henkeään liian tujun mullan takia :)
nimim. kokemusta on tästäkin :)Kiitos Tipitii ja marja-liisa nopeista vastauksista! Vielä jos jaksatte vastata, niin kysyisin, onko liian myöhä ajankohta kylvölle, kun meinaan vasta puolessa välissä huhtikuuta siemenet kylvää? Ehdinkö kesällä ihailla hehkuvan punaisia samettiruusujani?
- kukkapoika
Tumpeloiden tumpelo kirjoitti:
Kiitos Tipitii ja marja-liisa nopeista vastauksista! Vielä jos jaksatte vastata, niin kysyisin, onko liian myöhä ajankohta kylvölle, kun meinaan vasta puolessa välissä huhtikuuta siemenet kylvää? Ehdinkö kesällä ihailla hehkuvan punaisia samettiruusujani?
huhtikuun puolivälissäkin, samettikukat on nopeakasvuisia. Alkavat kukkia kesäkuun loppupuolella ja kukkivat halloihin asti ja senkin jälkeen jos peittelet ne yöksi hallaharsolla.
- Sama Tumpelo
kukkapoika kirjoitti:
huhtikuun puolivälissäkin, samettikukat on nopeakasvuisia. Alkavat kukkia kesäkuun loppupuolella ja kukkivat halloihin asti ja senkin jälkeen jos peittelet ne yöksi hallaharsolla.
Kiva juttu! Kiitos sinulle kukkapoika! Nyt eikun taimimultaa ostamaan:)
- mixmaxi*
siemenet on hyvin itäneet, osa noin.2cm pitkiä, yksi lehtipari vain.
kuinka kauan odotan, että voin niitä koulia, sopiiko 2dl jogurttipurkit taimille?
Pitääkö odottaa että taimille kasvaa useampi lehti enenkuin koulii? - *
mixmaxi* kirjoitti:
kuinka kauan odotan, että voin niitä koulia, sopiiko 2dl jogurttipurkit taimille?
Pitääkö odottaa että taimille kasvaa useampi lehti enenkuin koulii?Kouli ne taimet vasta sitten kun niihin on tullut sen ensimmäisen lehtiparin jälkeen uusia lehtiä. Uusia lehtiä ei tarvitse kauan odottaa kun samettikukat on niin nopeita kasvamaan.
Jugurttipurkit sopii taimille, mutta voisit tehdä niiden pohjaan reiät että ylimääräinen vesi pääsee pois eikä jää purkin pohjalle taimien juuria mädännyttämään. - mixmaxi*
* kirjoitti:
Kouli ne taimet vasta sitten kun niihin on tullut sen ensimmäisen lehtiparin jälkeen uusia lehtiä. Uusia lehtiä ei tarvitse kauan odottaa kun samettikukat on niin nopeita kasvamaan.
Jugurttipurkit sopii taimille, mutta voisit tehdä niiden pohjaan reiät että ylimääräinen vesi pääsee pois eikä jää purkin pohjalle taimien juuria mädännyttämään.viestistäsi, olen liian hätähousu tämän uuden harrastuksen kanssa.
- 12+15
mixmaxi* kirjoitti:
Pitääkö odottaa että taimille kasvaa useampi lehti enenkuin koulii?Kannattaa koulia ne taimet suoraan siihen ruukkuun (esim parvekelaatikko) missä ne sitten kesän kasvaa, niin ei tarvitse sitten enää siirtää. Itse olen noin tehnyt ja hyvin on kukoistaneet.
- mixmaxi*
12+15 kirjoitti:
Kannattaa koulia ne taimet suoraan siihen ruukkuun (esim parvekelaatikko) missä ne sitten kesän kasvaa, niin ei tarvitse sitten enää siirtää. Itse olen noin tehnyt ja hyvin on kukoistaneet.
tuskin tulee mitään, koulin niitä jogurttipurkkiin 1 kpl/ prk, ja vasta on ilmestynyt pienen pieni toinen lehtipari ja taimet ovat surkean honteloita, hyvät juuret tosin oli, valitsin niistä paras juurisimmat. Kokeilin jos alkavat kasvaa yksinään omassa rauhassa, vaan ???
Tänään riemastuin ja vein ne parvekkeelle, kun ne kasvavat niin oudon hitaasti??
Otan yöksi sen laatikon sisään, siinä on 10 purkkia taimia.
Huomenna taas heitän ne parvekkeelle, jos alkaisivat kasvattaa muitakin lehtiä.
Olen ihan vihreä näissä jutuissa, eikä minulla sisäkukkasetkaan viihdy, ostin tänään uuden tuttavuuden orchids4all, saas nähdä kuinka tälle kaunottarelle käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1395690
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2464198- 111777
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541048Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii149968- 90963
Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj67962- 88897
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei114828- 42814