Turvonneet kädet ja jalat

Mökö66

Olen pidempään miettinyt että mikä on vialla, kun aamuisin on jalat ja kädet turvonneet. Sormet ovat jäykät ja jos sormus on unohtunut yöksi sormeen, sitä on vaikea saada pois. Jalkaterät ovat turvonneet ja kävely on hetken aikaa sellaista "läpsytystä" ennenkuin nilkat ja jalkaterät vertyy. Yleensähän pitäisi olla niin, että päivän aikana kertynyt turvotus laskee yön aikana, mutta minulla tuntuu olevan päinvastoin.

Olen työssä jossa päivän aikana kävelen paljon kovalla lattialla ja on nosto yms. liikkeitä, eli tulee monenlaista liikettä päivän mittaan. Iltapäivällä en tunne jaloissani juuri minkäänlaista turvotusta ja kengätkin ovat tilavammat kun aamulla. Myöskään sormissa ei ole turvotusta, ainakaan paljoa.

Tämä vaiva on ollut minulla pidempään ja olen kokeillut säädellä juomista suuntaan ja toiseen sekä ruokavaliota muuttaa ja suolan määrää vähentää, mutta mikään ei tunnu auttavan, aamuturvotus on ja pysyy. Olen kokeillut lymfahoitoakin muutaman kerran ja hoidon antaja sanoi jo ensimmäisestä hoitokerrasta että vaikuttaa siltä, että en tule saamaan apua hoidosta ja näin oli, eli ei ollut mitään vaikutusta.

Aamuturvotus käsissä ja jaloissa on vaivannut monia vuosia jo, mutta vasta n. parivuotta sitten aloin kiinnittämään huomiota asiaan ja olen nyt sitten tuona parinvuoden aikana yrittänyt liikunnalla ja ruokavaliolla saada muutoksia aikaan, mutta muutosta ei ole tapahtunut. Lääkärissä en ole vielä asian tiimoilta käynyt, niin paljoa se ei ole haitannut, mutta varmaankin lääkäriin meno on seuraava askel.

Onko kenelläkään ollut tällaista tai onko tällähetkellä, vastaavaa vaivaa? Oletteko saaneet apua, jos niin mistä ja millaista?

15

14056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakeudu lääkäriin

Minulle tulee mieleen nivelreuma, onko teillä sitä suvussa? Kannattaa hakeutua lääkäriin ajoissa, saat oikean diagnoosin ja hoidon, itselläni on tuota nivelreumaa sukurasituksena.

• norsumaha

Voisikohan olla myös jonkinlainen aineenvaihdunnan liikatoiminta/häiriö. Puhdas veikkaus.
        Seisomatyö kyllä myös turvottaa jalkoja, mutta usein se ilmenee jo iltaisin pienenä turvotuksena.

• ss-reumafakt. norm.
        norsumaha kirjoitti:

Voisikohan olla myös jonkinlainen aineenvaihdunnan liikatoiminta/häiriö. Puhdas veikkaus.
        Seisomatyö kyllä myös turvottaa jalkoja, mutta usein se ilmenee jo iltaisin pienenä turvotuksena.

tuli ensimmäiseksi reumasairaus mieleen, eikös se ala juuri tuolla sormien ja jalkojen turvotuksella aika monilla? Muista, että kaikilla ei välttämättä reumafaktoriarvot nouse, siltikin voi olla reumasairaus. Paremmin tietävät, korjatkaa, jos muistelen väärin..

• Hakeudu ap lääkäriin
        ss-reumafakt. norm. kirjoitti:

tuli ensimmäiseksi reumasairaus mieleen, eikös se ala juuri tuolla sormien ja jalkojen turvotuksella aika monilla? Muista, että kaikilla ei välttämättä reumafaktoriarvot nouse, siltikin voi olla reumasairaus. Paremmin tietävät, korjatkaa, jos muistelen väärin..

Olet oikeassa, kaikilla ei tosiaan reumafaktori nouse, silloin voi olla seronegatiivinen nivelreuma.

• -diagnoosi-
        Hakeudu ap lääkäriin kirjoitti:

Olet oikeassa, kaikilla ei tosiaan reumafaktori nouse, silloin voi olla seronegatiivinen nivelreuma.

No, miten ihmeessä se sitten diagnosoidaan?
        Mullakin on ollut outoja oireita, jäykkyyttä, kolotuksia ja turvotuksia. Toisen käden keskisormen keskinivel oireili yhteen aikaan ja se on hivenen paksumpi kuin toisessa kädessä. Toisinaan kauppakassien, tai yleensäkin painavien tavaroiden kantaminen on hankalaa, kun sormiin sattuu, eikä ote meinaa pitää. Reumakoe on kuitenkin aina näyttänyt, että reumaa ei ole.
        Äidilläni oli nivelreuma, myös isoäidilläni kuulemma aikoinaan jotain, joten tämäkin mahdollisuus on kuitenkin syytä ottaa ihan vakavasti.
        Voiko tauti olla jotenkin piilevänä?

• Seronegat.nivelreuma
        -diagnoosi- kirjoitti:

No, miten ihmeessä se sitten diagnosoidaan?
        Mullakin on ollut outoja oireita, jäykkyyttä, kolotuksia ja turvotuksia. Toisen käden keskisormen keskinivel oireili yhteen aikaan ja se on hivenen paksumpi kuin toisessa kädessä. Toisinaan kauppakassien, tai yleensäkin painavien tavaroiden kantaminen on hankalaa, kun sormiin sattuu, eikä ote meinaa pitää. Reumakoe on kuitenkin aina näyttänyt, että reumaa ei ole.
        Äidilläni oli nivelreuma, myös isoäidilläni kuulemma aikoinaan jotain, joten tämäkin mahdollisuus on kuitenkin syytä ottaa ihan vakavasti.
        Voiko tauti olla jotenkin piilevänä?

Jukka Martio, dosentti, reumatologi:

Periaatteessa seronegatiivinen nivelreuma on vain nivelreuma, jossa reumatekijää ei veressä ole, joten muuta selitystä asiaan ei tarvita. Noin neljännes nivelreumaa sairastavista on seronegatiivisia, sitä usemmin, mitä nuoremmasta potilaasta on kysymys. Tilastollisesti ajatellen seronegatiivisuus merkitsee lievempää taudinkuvaa ja sairauden keskittymistä harvempiin ja isompiin niveliin, mutta näillä asioilla on vain vähän merkitystä yksittäisen potilaan kohdalla. Jos nivelreumaa vasta epäillään, antaa seronegatiivisuus aihetta tehdä tavallista huolellisemmat tutkimukset muiden sairauksien poissulkemiseksi.
        reuma.fi/

• suolaa tarvitaan

Syö merisuolaa. Kerran imeskelet pari kidettä illalla ja aamulla ei ole turvotusta.

• majarine

Tutun kuuloista. Minulla ollut useamman kuukauden sama vaiva. Röntgen kuvissa ei löytynyt mitään eikä verikokeissakaan. Nyt aletaan tutkimaan onko kyseessä keliakia. Hyvä ettei ollut esim. reumaa mutta haluaisin tietää mistä tämä johtuu.

• Mökö66

Lääkärissä on edelleen käymättä kyseisen asian tiimoilta. Kiinnostuin Pascoe emäsjauheesta luettuani siitä netistä ja aloin juoda sitä n. 2 kuukautta sitten. En ole kiinnittänyt erityistä huomiota siihen että onko siitä jotakin apua, koska yleensä kaikelta vaaditaan vähän pidempää käyttöaikaa ennenkun tulokset alkaa näkyä.

Ensimmäinen havainto oli paripäivää sitten kun nousin ylös sängystä, että jalat ei olekaan niin jäykät, mitä ne ovat olleet. Kengät ei puristaneet aamulla niin paljo kuin ennen. Sormuskin menee aamulla sormeen helpommin. Tänään katselin sääriäni ja totesin että sukan varsi ei ole uponnut niin syvälle jalkaan kuin vielä jokinaika sitten. Eli turvotus on vähentynyt. Mielenkiinnolla seuraan jatkoa, josko pääsisin tästä vaivasta kokonaan eroon Pascoen avulla.

Pascoesta sanotaan seuraavaa. "Elimistö välivarastoi ylimääräiset happamat aineet sidekudoksiin, mikä heikentää kudosten toimintaa. Kipu ja jäykkyys lihaksissa, etenkin aamuisin, ovatkin tyypillisiä piilohappamuuden oireita. Muita oireita voivat olla väsymys, hiivatulehdukset, päänsärky, närästys, suolisto-ongelmat, immuunipuolustuksen heikkeneminen, ihon ja kynsien sekä hiusten huono kunto. Pidempään jatkuessaan kehon happoylijäämä voi aiheuttaa luuston heikkenemistä".

Halusin tämän havainnon jakaa, jos kiinnostaa niitä jotka painivat saman asian kanssa. Olisi kiva lukea jos joku on saanut apua Pascoen käytöstä ja millaista apua?

• mulla on sormet turvonneet aamusta ja on ollut vuosia. . huomaatko jos joudut juokseen paljon vessassa? silloinhan se on vain nestettä mikä tulee ulos. mä juoksen veskis koko aamupäivän ja sit on turvotus pois.
      en oo hakenut apua vaikka vaiva on kiusallinen. mitkään omat hoitokonstit ei oo auttanut.
      kirjoittele jos satut saamaan apua.

• Mökö66

En ole huomannut että Pascoe-emäsjauheen käyttö olisi aiheuttanut normaalia enempää vessa käyntejä. Niinkuin aloitusviestissä sanoin, että lymfa hoitokaan ei auttanut tähän vaivaan, niin että siilleesti ei ole kehossa nestettä. Huomaan kyllä jos syön oiken suolasta ruokaa niin sellainen nesteen kerääntyminen on erilainen tunne, samoin helle tai huoneistossa jossa on kuuma ja istun paljon paikallani, niin siinä kerääntyy nestettä ja koko keho on turvonneen oloinen, mutta tuollaisista tilanteista selviää pikemmin ja juuri vessassa juoksemisella. Tämä vaivani on kuitenkin erilainen.
        Seuraan tilannetta ja jos tästä oikeesti on apua, niin sen huomaa vasta pitkän ajan kuluttua. Mielenkiintoista on seurata myös sitä, vaikuttaako emäsjauheen käyttö lihaksiin, sillä ne on minulla tosi kireät.

• nesteturvotus

Mulla ainakin on jalat ja kädet turvoksissa aamulla jos olen illalla syönyt suolaista esim.makkaraa, sipsejä, suolakurkkua....

• anuneljä

yht äkkiä käteni oli kuin tulessa

• samat vaivat

Hei,

Kuulostaa tosi tutulta. Itse olen juuri reumatutkimuksissa... Kannattaa ehkä siellä lääkärillä.

• Elämän kuluttama

Mökö66: onko sinulla ylipainoa, mitä syöt?

Minulla oli samanlaisia oireita, olin painoindeksin mukaan normaalipainoinen, mutta painoin omasta mielestäni kuusi kg liikaa, jotka lahdutin ruokavalion avulla (ja Pascoen sekä MethodDraine Slimin saattamana) pois. Söin aiemmin paljon makeisia ja pullaa sekä vaaleaa leipää (pastan ja riisin söin vain täysjyväisenä). Jätin ne kaikki pois ja oireet hävisivät :). Uskon, että ilman tuota MethodDraineakin olisin laihtunut, mutta Pascoe on mielestäni hyödyllinen.

Jos nykyisin syön illalla jotain "epäterveellistä", olen aamulla turvoksissa, sormet etenkin ovat jäykät. Kannattaa ennen reumaepäilyjä kokeilla ruokavalioa. "Ruoka olkoon lääkkeemme!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      87
      1633
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      176
      1217
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      901
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      823
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe