Tietääkö kukaan?

Asunnon myyjä

Onko olemassa joku sääntö, että jos ensimmäinen asunnonvälittäjä ei ole saanut kauppaa tehtyä ja sitten myyjä haluaakin alkaa myymään asuntoa itse tai vaihtaa välittäjää että jos tekee puolen vuoden sisällä kaupat niin ensimmäinen asunnonvälittäjä saa kuitenkin palkkionsa. Vai pitääkö aina odottaa puoli vuotta ennenkuin uskaltaa alkaa myymään itse tai uusi välittäjä alkaa myymään.

5

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämäkin tietty

      Välittäjän kanssa tehdään sopimus, jossa on mainittu voimassaoloaika. Mikäli kauppaa ei synny ko. ajan puitteissa, voi myyjä sen jälkeen tehdä mitä lystää. Ajan voi neuvotella mieleisekseen, jos välittäjä ei ole yhteistyökykyinen niin onhan noita valita asti.
      Ite vasta myin kerrostalokaksion, sopimusaika oli neljä kuukautta. Kämppä tosin myytiin kolmessa tunnissa sen jälkeen, kun myyjä pani nettiin eli tämmöstäkin tapahtuu...

    • 20+1

      Koskee vain tilanteita, joissa asunto on myyty sellaiselle ostajalle, jonka 1. välittäjä on hankkinut.

      Ks. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20001074

      21 § Välitysliikkeen oikeus palkkioon toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan jälkeen

      Välitysliikkeellä on oikeus saada toimeksiantajalta palkkio toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan jälkeen syntyneestä välityskohdetta koskevasta sopimuksesta vain, jos tästä on toimeksiantajan kanssa sovittu ja jos voidaan olettaa, että sopimuksen syntymiseen ovat olennaisesti vaikuttaneet välitysliikkeen toimenpiteet toimeksiantosopimuksen voimassaoloaikana. Välitysliikkeellä ei kuitenkaan ole oikeutta välityspalkkioon sopimuksesta, joka on syntynyt kuuden kuukauden kuluttua toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan päättymisestä.

      Jos toimeksiantaja on 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa tehnyt toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan päättymisen jälkeen toimeksiantosopimuksen toisen välitysliikkeen kanssa, hän on kuitenkin velvollinen maksamaan välityspalkkion vain sille välitysliikkeelle, jonka kanssa tehty toimeksiantosopimus oli voimassa, kun toimeksiantaja hyväksyi välityskohteesta tehdyn tarjouksen. Välitysliikkeiden on tällöin jaettava välityspalkkio keskenään suoritustensa mukaisessa suhteessa.

      • Välillä alkaa ottamaan päähän nämä maalikkoasiantuntijat!


      • ap. kirjoittaja

        vastauksesta. Tämä on hyvä tietää, jos alkaa itse myymään. Mietityttää vain eräs asia eli voiko kiinteistövälittäjä muuttaa palkkiotaan muuksi kuin mitä sopimuksessa on prosentuaalisesti sovittu? Tilanne on siis tämä: Myyn asuntoani ja olen sanonut välittäjälle summan minkä itse haluan asunnosta puhtaana käteen. Kun tähän summaan lasketaan välittäjän prosentuaalinen välityspalkkio mikä on sopimuksessa sovittu niin asunnon hinta pompsahtaa melkoisesti n. 8000 e. Muutaman tarjouksen olen jo saanut, mutta en voi niitä hyväksyä, koska silloin en saisi sitä summaa jonka haluan puhtaana käteen. Jos myisin itsenäisesti olisin saanut näistä tarjouksista jopa hieman voittoakin, mutta koska välittäjän palkkio on niin suuri niin minulla ei ole mahdollisuuksia. Luulen, että vastatarjoukseni ei kelpaa ostajille, mutta välittäjä haluaisi tehdä kaupat, koska onhan hän tehnyt työtä sen eteen. Välittäjä vain ei ymmärrä että itse haluan sen tietyn summan ja olenkin sanonut että minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin alkaa myymään asuntoa itse, koska silloin voin laittaa asunnon pyyntihinnankin alemmas. Eli voiko välittäjä alentaa omaa palkkioonsa muutamalla tuhannella, jotta minä saisin kuitenkin sen mitä haluan ja välittäjä saisi muutaman tuhannen vähemmän kuin siitä maksimihinnasta, jota ostajat eivät varmasti hyväksy. Vai onko se välittäjälle parempi että hän on tehnyt puoli vuotta työtä ja saa 0 euroa sen esim. viiden tonnin sijaan?


      • ei ymmärrä
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        vastauksesta. Tämä on hyvä tietää, jos alkaa itse myymään. Mietityttää vain eräs asia eli voiko kiinteistövälittäjä muuttaa palkkiotaan muuksi kuin mitä sopimuksessa on prosentuaalisesti sovittu? Tilanne on siis tämä: Myyn asuntoani ja olen sanonut välittäjälle summan minkä itse haluan asunnosta puhtaana käteen. Kun tähän summaan lasketaan välittäjän prosentuaalinen välityspalkkio mikä on sopimuksessa sovittu niin asunnon hinta pompsahtaa melkoisesti n. 8000 e. Muutaman tarjouksen olen jo saanut, mutta en voi niitä hyväksyä, koska silloin en saisi sitä summaa jonka haluan puhtaana käteen. Jos myisin itsenäisesti olisin saanut näistä tarjouksista jopa hieman voittoakin, mutta koska välittäjän palkkio on niin suuri niin minulla ei ole mahdollisuuksia. Luulen, että vastatarjoukseni ei kelpaa ostajille, mutta välittäjä haluaisi tehdä kaupat, koska onhan hän tehnyt työtä sen eteen. Välittäjä vain ei ymmärrä että itse haluan sen tietyn summan ja olenkin sanonut että minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin alkaa myymään asuntoa itse, koska silloin voin laittaa asunnon pyyntihinnankin alemmas. Eli voiko välittäjä alentaa omaa palkkioonsa muutamalla tuhannella, jotta minä saisin kuitenkin sen mitä haluan ja välittäjä saisi muutaman tuhannen vähemmän kuin siitä maksimihinnasta, jota ostajat eivät varmasti hyväksy. Vai onko se välittäjälle parempi että hän on tehnyt puoli vuotta työtä ja saa 0 euroa sen esim. viiden tonnin sijaan?

        Olet hylännyt tarjouksen muutaman tuhat lappusen takia? asuntosi hinta on jotain 190 - 200 tuhannen paikkeilla? Oletko tosissasi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe