Toimeentulotukea jos rahat ei riitä!

Nälkänen opiskelija

Minä aloin protestoimaan 3kk sitten pieniä opintotukia ja huonoa vuokra-asuntotilannetta vastaan, nyt sosku saa jelpata minua niin kauan kunnes löydän halvemman asunnon!

Opiskelen pääsääntöisesti ja maksan ylisuurta vuokraa, vuokran maksuun menee kokonaan opintotuki ja kk laina. Olen vuoden ajan, eli koko tähän astisen opiskeluni ajan painanut hikihatussa töitä ja se todellakin näkyy voinnissani, sekä huonoissa kouluarvosanoissa, omaan käyttöön vuokran ja pakollisten kuukausittaisten menojen jälkeen rahaa jää vaivaset 300! Aloin joulun jälkeen mietiskelemään kun kela oli perimässä 2kk tukia takaisin, että helvettiäkös minä edes töitä teen jos todella olen antanut kaikkeni eikä kiitosta näy missään, päin vastoin haittaa!! En siis saa tehdä töitä opintotukien lisäksi jotta pysyisin elossa, mutta ilman opintotukia saisin kyllä raataa opintojen ohessa töitä niin paljon kuin haluan, siinä taas se ongelma että sitten se olisikin pakko raataa niin paljon että taju lähtisi. Sossu onneksi ymmärsi tämän vaikka ahdisteleevat jatkuvasti muuttamaan halvempaan asuntoon, sossu ei vain halua tajuta useasti mediassakin keskustelunaiheena ollutta KATASTROFAALISTA ASUNTOTILANNETTA HELSINGISSÄ, että halpoja asuntoja ei ole!!!!
Opiskelija asuntoja olisi tarjolla, mutta en todellakaan mene niihin teinisoluihin ja yksiötä tai perheasuntoa minulla ei ole mahdollisuutta saada.

Varasin ajan sosiaalitoimistoon ja selvitin tilanteen. Nyt tililleni tulee joka kk 400€ eikä minun tarvitse tehdä töitä, AIKA LUKSUSTA! Tosin kesällä haluan ehdottomasti reissata ja vähän nauttia muutakin kuin ruokaa, esimerkiksi shoppailua, harrastuksia ja humputtelua, joten aloitan työt heti kun loma alkaa;)

Alkakaa opiskelija ihan oikeasti ottamaan kantaa huonoihin oltaviin jos ottaa tilanne aivoon!!! Jos koulukärsii töiden vuoksi tai jos rahat ei mitenkään meinaa riittää, niin rohkeasti sosiaalitoimistoon.. siellä näkeevät että eipä opiskelijat niin hyvin pärjääkkään ja menee tiedot tilastoihin. Moni kärsii rahan puutteesta, masennuksesta ja jopa myyvät itseään!! Pakko tähän on tulla muutos!!!!!!!!!!

Ihmisellä on oikeus n. 400e kk pakollisten asumis ja terveydenhoito kustannusten jälkeen. Ettäs tiedätte.

95

7270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aah aamua

      Hullu paljon työtä tekee ja viisas ei ollenkaan. Haluatko maksaa veroja, joilla elätät muita, vai haluatko että muut elättävät sinut? Muuta pienempään kaupunkiin, niin löytyy hinta-laatu suhteeltaan huippuja asuntoja. Tylsyyttä ei ole olemassa, vaan tekemisen puutetta.

    • sdasdasdds

      Hmm, osaisikos joku sanoa toimiiko tämä myös silloin jos opintotukikuukaudet on jo käytetty loppuun? Minä en ehdi valmistua tukikuukausien aikana, enkä tiedä mitä sitten teen...

      Entä vaikuttavatko asuinkumppanin tulot toimeentulotukeen?

      • p

        Sossu auttaa, jos tukikuukaudet on loppu. Joillakin paikkakunnilla opiskelija kuitenkin velvoitetaan valmistumaan vuoden-parin sisällä.

        Asuinkumppanin tulojen vaikutus riippuu siitä, kuka tämä asuinkumppani on sinulle.


      • sdasdasdds
        p kirjoitti:

        Sossu auttaa, jos tukikuukaudet on loppu. Joillakin paikkakunnilla opiskelija kuitenkin velvoitetaan valmistumaan vuoden-parin sisällä.

        Asuinkumppanin tulojen vaikutus riippuu siitä, kuka tämä asuinkumppani on sinulle.

        Jos on avopuoliso... Nyt asun yksin mutta iossain vaiheessa yhteenmuutto tullee eteen. Erilliset taloudet tulevat varmasti olemaan, minkä vuoksi nuo säännöt toisen tulojen vaikutuksista ovat aika inhottavia.


      • mää vaa
        sdasdasdds kirjoitti:

        Jos on avopuoliso... Nyt asun yksin mutta iossain vaiheessa yhteenmuutto tullee eteen. Erilliset taloudet tulevat varmasti olemaan, minkä vuoksi nuo säännöt toisen tulojen vaikutuksista ovat aika inhottavia.

        siihen tuli muutos ettei avopuolison tuet enään vaikuta mikäli oot täyttäny 20. saatan olla ymmärtäny väärinki.


      • Talous erillään !
        mää vaa kirjoitti:

        siihen tuli muutos ettei avopuolison tuet enään vaikuta mikäli oot täyttäny 20. saatan olla ymmärtäny väärinki.

        Mistä olet saanut tietoa jotta puolison tulot eivät vaikuttaisi ? Ainakin aikaisemmin on toimeentulotukea haettaessa laskettu molempien tulot ja hyväksytyt menot ja sama on työmarkkinatuen kanssa. Puolisolla ei muuten kovin ihme tulot tarvii olla kun kummastakin jää paitsi.


      • mukaan
        Talous erillään ! kirjoitti:

        Mistä olet saanut tietoa jotta puolison tulot eivät vaikuttaisi ? Ainakin aikaisemmin on toimeentulotukea haettaessa laskettu molempien tulot ja hyväksytyt menot ja sama on työmarkkinatuen kanssa. Puolisolla ei muuten kovin ihme tulot tarvii olla kun kummastakin jää paitsi.

        Ehkä opintotukeen ei huomioda puolison tuloja (en tiedä), mutta toimeentulotuki on aina ruokakuntakohtainen. Opiskelijoilla huomioidaan vanhempienkin tulot, vaikka ei asuta edes samassa taloudessa.


    • 567th

      No kerropas sitten käytännössä että miten tämän teit? Sinulla ei ilmeisesti ole säästöjä jotka sossu vaatisi käyttämään. Entäs opintolainan kannalta? Oletko nostanut sitä vai et?
      Eikös sossun tuet lopu sitten kun olet töissä/menet töihin?
      Häpeäisit edes vähän että käyt sossun luukulla!!

      • ihmettelevä_

        Sossun tuet ei lopu jos käy töissä! jos käy töissä jossa on huono palkka niin sossusta saa tukea. Jos palkka on paljon niin tukea ei tietysti tule ollenkaan.
        ei tarvitse hävetä jos käy sossun luukulla


      • äiti 2010

        Opiskelijan äitinä ihmettelen tätä valtion välinpitämättömyyttä opiskelijoita kohtaan. Hänelle, joka maksaa ylisuurta vuokraa pääkaupunkiseudulla, ei vättämättä ole vaihtoehtoa muuhun.

        Tuntuu kummalliselta, että opiskelija joutuu rahoittamaan pääsääntöisesti lainalla elämiskustannuksiaan, kun se pitäisi käyttää opiskeluun. Niin ja entä ne säästöt. Olen itse pienistä varoistani säästänyt lapsille, että saavat tehdä hankintoja omia kotejaan varten, kun tämän aika on. Nyt siis katsotaan, että nämä rahat pitäisi käyttää vuokraan ja ruokaan.

        Kyllä opiskelijakin tarvii esim. vaatteita, ja silloin tuo 300-400 € jonka saa opintotukea ei riitä.

        Voisi nämä eduskuntalaiset ja hallituslaiset laatia aloitteita opiskelijatukiin yhtä innokkaasti kuin maahanmuuttajillekin.


      • minä itte
        äiti 2010 kirjoitti:

        Opiskelijan äitinä ihmettelen tätä valtion välinpitämättömyyttä opiskelijoita kohtaan. Hänelle, joka maksaa ylisuurta vuokraa pääkaupunkiseudulla, ei vättämättä ole vaihtoehtoa muuhun.

        Tuntuu kummalliselta, että opiskelija joutuu rahoittamaan pääsääntöisesti lainalla elämiskustannuksiaan, kun se pitäisi käyttää opiskeluun. Niin ja entä ne säästöt. Olen itse pienistä varoistani säästänyt lapsille, että saavat tehdä hankintoja omia kotejaan varten, kun tämän aika on. Nyt siis katsotaan, että nämä rahat pitäisi käyttää vuokraan ja ruokaan.

        Kyllä opiskelijakin tarvii esim. vaatteita, ja silloin tuo 300-400 € jonka saa opintotukea ei riitä.

        Voisi nämä eduskuntalaiset ja hallituslaiset laatia aloitteita opiskelijatukiin yhtä innokkaasti kuin maahanmuuttajillekin.

        voi jukra, ei siis kolmesataa euroo riitä muihn menoihin sen jälkeen kun on perusmenot maksettu. Itse olen Kelan rahalla joka on n.400 € ja sitten saan 200 € toimeentulotukea. Siitä kun maksan vuokran, netin, puhelinlaskun ja sähkön sekä lääkkeet minulla jää ruokaan noin 50 € kuukaudessa. Voi teitä raukkoja poloisia, jos minulla joskus olisi käyttörahaa 300-400 € kuukaudessa tuntisin itseni tosi rikkaaksi. Ja uusista vaatteista ei tarvitse haaveillakaan, viime talven pakkasetkin jouduin kulkemaan kesälenkkareissa kun ei ollut varaa talvikenkiin... ja köyhät opiskelijat valittaa.....missähän päin suomea mahdat asua, kainuussa rahaa autoihin ja muihin ylellisyyksiin saa vaan mamut, jopa huonekalut ostetaan sekä lapsille polkupyörät...Minä en ikinä voisi pitää autoa....


      • siistijä31
        ihmettelevä_ kirjoitti:

        Sossun tuet ei lopu jos käy töissä! jos käy töissä jossa on huono palkka niin sossusta saa tukea. Jos palkka on paljon niin tukea ei tietysti tule ollenkaan.
        ei tarvitse hävetä jos käy sossun luukulla

        En puhu opiskelioista mutta ihmiset jotkä käyvät töissä ja sossun luukulla, se on häpeä ja suuri sellainen.
        Kyllä pitäisi olla jonkinlainen laki mitä on pakko maksaa työstä. Ei ole kovinkaan motivoivaa raataa niska limassa töitä ja sen päätteeksi kerätä lippuja ja lappuja että pääsee kerjuulle sosuun. Mikä on nöyrryyttävämpää kuin käydä rukoilemassa rahaa pakollisiin menoihin vaikka joka päivä käy työssä.


    • sosiaalityöntekijä*

      Ihan kiva provo, mutta täyttä valhetta. Opiskalijalla ei ole oikeutta toimeentulotukeen lukukauden aikana kuin harkinnanavaraisissa suurissa sairaala - ja terveydenhuoltokustannukssissa.
      Esim opintolaina otetaan tulona huomioon, vaikkei sitä ole nostettu.
      Ja tuo viimeinen kommentti "Ihmisellä on oikeus n. 400e kk pakollisten asumis ja terveydenhoito kustannusten jälkeen. Ettäs tiedätte" - ei se noin mene. Tuo 400 e on laskennallinen, eikä tarkoita että tilille napsahtaa tuo summa.
      Kannattais hieman ottaa selkoa ennen kun tällaisia lapsellisuuksia kirjoittelee.
      Asioihin voi tutustua ja käydä lukemassa Toimeentulolaki

      • tuesta

        onko toimeentulotukea hankalampi saada jos ei nosta vaikka tänä lukuvuonna opintolainaa? kun edellisenä kahtena vuonna olen nostanut opintolainan, mutta silti tarvinnut toimeentulotuen ja saanut sen helposti. jos en tänä vuonna halua sitä lainaa niin onkohan vaikeampi saada toimeentulotukea..? joku näin kertoi aikoinaan.
        minuakin sossu auttanut hyvin parin vuoden aikana, paitsi kesäisin on hirveästi vietävä papereita jos ei ole saanut töitä. jollain se vuokrakin maksettava.
        567th, et kai tosissasi tuota sanonut? ei sitä tarvitse hävetä siinä tilanteessa ettei pysty käymään töissä mutta rahat ei riitä. minäkään en millään jaksa opiskelun lisäksi käydä töissä, koska sitten ei jäisi kyllä yhtään vapaa-aikaa ja on nukkumisongelmia. arvosanat laskisi saman tien, vaikka meidän koulu kannustaa olemaan työelämässä opiskelunkin aikana. se tuntuu sinänsä vähän kummalliselta, vaikka kyllähän siitä saa työkokemusta ja hyväksilukujakin.
        teinisoluissa asuminen on kyllä yhtä hevonpaskaa, tälläkin hetkellä asun kahden solussa enkä tosiaankaan pidä uusimmasta kämppiksestäni. vielä jos vuoden kuitenkin sinnittelisi tuossa läävässä. yksi kaveri asuu neljän solussa, en tajua miten se jaksaa. tuollaset ei saisi olla edes mahdollisia, ihan uskomatonta.


      • ihmettelevä_

        Vihdoin joku joka on samaa mieltä (sosiaalityöntekijä* siis) ;)
        Ensinnäkin mitä nuo sinun "pakolliset kuukausi menot" on? vuokran jo sanoit, mutta tuohon minä sanoisin että ruoka on aika pakollista...ja se 300 on suhteellisen paljon!!... Mitä luksus elämää sinä luulet että opiskelu on?

        Kannattaisi tehdä niin paljon työtä että ei peri takaisin mitään tukia (vero.fi kannattaa ottaa selvää siis kuinka paljon pystyt tekemään työtä ja laskemaan edes hieman, järjen käyttö sallittu!)

        Ja kuten sanottu, opintolaina on tuloa, sinun ei pitäisi saada tukea ollenkaan jos opiskelet, niin se on minunkin kohdalla ja niin pitäisi olla sinunkin. Minä maksan vuokran ja käteen jää noin 250, eli vähemmän kuin sinulla. Ei siis mitään "pakollisia kuukausi menoja" otettu vielä siitä pois, joten tuollainen valittelu on outoa...50 per kuukausi ruokaan (siis noin) ja 50 muihin kuluihin...ja jos tiukkaa on niin sitten lainan nosto...

        Tosin ymmärrän mitä ajat takaa: koska yhden kerran olin opintotuelta pois ja sain sitten sosiaalitoimistosta rahaa sen takia, huomasin pian että toimeentulotuki on suurempi kuin opintotuki, noin 200 enemmän, joka minua ihmetytti... Ei kovin kannustavaa ollut tosin päästä takaisin tuelle, vieläpä huonommalle, mutta kuitenkin sen sieltä sain kun en viitsinyt olla toimeentulotuella. Opintotuella sain olla kyllä ihan tarkka rahoistani, mitään ylimääräistä en voinut ostella, ja jos ostin niin siihen piti säästä monta kuukautta. Toimeentulotuessa sain ostaa melkein heti mitä halusin, ja tarkkakaan ei tarvinnut olla niin paljoa. Tarkoitan siis jotain 50 euron ostoksia. en mitään kalliita.


      • otit tai et
        tuesta kirjoitti:

        onko toimeentulotukea hankalampi saada jos ei nosta vaikka tänä lukuvuonna opintolainaa? kun edellisenä kahtena vuonna olen nostanut opintolainan, mutta silti tarvinnut toimeentulotuen ja saanut sen helposti. jos en tänä vuonna halua sitä lainaa niin onkohan vaikeampi saada toimeentulotukea..? joku näin kertoi aikoinaan.
        minuakin sossu auttanut hyvin parin vuoden aikana, paitsi kesäisin on hirveästi vietävä papereita jos ei ole saanut töitä. jollain se vuokrakin maksettava.
        567th, et kai tosissasi tuota sanonut? ei sitä tarvitse hävetä siinä tilanteessa ettei pysty käymään töissä mutta rahat ei riitä. minäkään en millään jaksa opiskelun lisäksi käydä töissä, koska sitten ei jäisi kyllä yhtään vapaa-aikaa ja on nukkumisongelmia. arvosanat laskisi saman tien, vaikka meidän koulu kannustaa olemaan työelämässä opiskelunkin aikana. se tuntuu sinänsä vähän kummalliselta, vaikka kyllähän siitä saa työkokemusta ja hyväksilukujakin.
        teinisoluissa asuminen on kyllä yhtä hevonpaskaa, tälläkin hetkellä asun kahden solussa enkä tosiaankaan pidä uusimmasta kämppiksestäni. vielä jos vuoden kuitenkin sinnittelisi tuossa läävässä. yksi kaveri asuu neljän solussa, en tajua miten se jaksaa. tuollaset ei saisi olla edes mahdollisia, ihan uskomatonta.

        Ei sun sitä lainaa ole pakko nostaa, mutta sossu laskee sen sulle tuloksi siitä huolimatta. Yksi keino on ryssiä luottotitonsa jotta ei saa lainaa...


      • Yks opiskelija

        Olen yksinhuoltaja äiti ja samalla opiskelija. Olen aikaisempina vuosina käynyt töissä ja tienannut kiitettävästi, joten olen pystynyt hankkimaan asunnon, josta ei nyt vuokraa ja nyt opiskelen päätoimisesti. Mikäli en tienaisi välillä saisin sossulta avustusta asumiskustannuksiin, koska en saa opiskelijan saamaa asumistukea. Tää varma tieto


      • sosialaityöntekijä*
        Yks opiskelija kirjoitti:

        Olen yksinhuoltaja äiti ja samalla opiskelija. Olen aikaisempina vuosina käynyt töissä ja tienannut kiitettävästi, joten olen pystynyt hankkimaan asunnon, josta ei nyt vuokraa ja nyt opiskelen päätoimisesti. Mikäli en tienaisi välillä saisin sossulta avustusta asumiskustannuksiin, koska en saa opiskelijan saamaa asumistukea. Tää varma tieto

        Tämä on taas eri asia. Jos omistaa asunnon, ei ole oikeutettu opintotuen asumislisään vaan saa yleistä asumistukea. Siinä on myös etunsa, sillä yleistä asuistukea saa 12kk, opintotuen asumislisää 9 kk paitsi siinä tilanteessa, että opiskelee kesälläkin niin paljon että on oikeutetu saamaan opintorahaa. Noilta tukikuukausilta saa myös opitnotuen asumislisää


    • bullshit

      sossu löi mulle luukut kiinni vaikka en mitää muuta rahaa saanu ku opintolainan 300e/kk ja asumislisä 102e/kk. että niillä mä elelin. onneks iskä käytti joka toinen viikko kaupassa....

      • ihmettelevä_

        Paljon riippuu sinun vuokrastasi, ja kai sinä muutakin sait kuin opintolainaa ja asumislisää? Olitko nostanut jo kaikki lainat esim? jos et, niin tietysti ne pistää luukut kiinni, opintolaina on etuus! joten se on nostettava, kaikki... Toimititko kaikki liitteet mukana, myös opintotuen päätöksen? ja jos saat asumislisää niin pitäisi saada myös opintotukeakin... vai kuukaudet käytetty?.... Eli aika outoa tuo viesti, paljon aukkoja tarinassa. Turha syyttää sossua, itsellä vain hyviä kokemuksia sieltä, antavat rahaa jos oikeasti tarvitset! Ja laskelmista näkee minjä takia et sitä saa, jos esim jollain tililläsi on 30 000 euroa niin tuskin tukea saat...


      • ihmettelevä_

        Jos asut yksin tukea pitäisi saada:
        "Toimeentulotukea saa henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Tukea voidaan myöntää myös omatoimisen suoriutumisen tukemiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. "
        Eli asutko itse jossain muualla kuin vanhempien luona? Jos tukea saat vanhemmilta se katsotaan tuloksi, eli tukea ei kannata saada (tai sanoa/kirjoittaa sossulle)


      • bullshit
        ihmettelevä_ kirjoitti:

        Jos asut yksin tukea pitäisi saada:
        "Toimeentulotukea saa henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Tukea voidaan myöntää myös omatoimisen suoriutumisen tukemiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. "
        Eli asutko itse jossain muualla kuin vanhempien luona? Jos tukea saat vanhemmilta se katsotaan tuloksi, eli tukea ei kannata saada (tai sanoa/kirjoittaa sossulle)

        asuin sillon opiskelijapoikaystäväni kanssa. se sai siis saman verran asumislisää ja opintolainaa. sen lisäks se sai opintorahan. Mä olin siis aina sen n.250e köyhempi yhen kuukauden ku se.
        Kolmen kuukauden ajan hain sossusta sitä vitun toimeentulotukea, mutta aina kieltävä päätös vaikka tilillä näky tasan vaan nuo kelan laittamat rahat eikä ollu säästötilejä eikä mitään.


      • epäilevä_
        bullshit kirjoitti:

        asuin sillon opiskelijapoikaystäväni kanssa. se sai siis saman verran asumislisää ja opintolainaa. sen lisäks se sai opintorahan. Mä olin siis aina sen n.250e köyhempi yhen kuukauden ku se.
        Kolmen kuukauden ajan hain sossusta sitä vitun toimeentulotukea, mutta aina kieltävä päätös vaikka tilillä näky tasan vaan nuo kelan laittamat rahat eikä ollu säästötilejä eikä mitään.

        no, joo. Outoa ettei opintorahaa tullut, mutta jos te ette ollut "virallisesti" yhdessä asumassa (eri vuokrasopimus jne) , ja oman vuokran maksoitte, pitäisi tuota tukea tulla...


      • bullshit
        epäilevä_ kirjoitti:

        no, joo. Outoa ettei opintorahaa tullut, mutta jos te ette ollut "virallisesti" yhdessä asumassa (eri vuokrasopimus jne) , ja oman vuokran maksoitte, pitäisi tuota tukea tulla...

        Yhteinen vuokrasopimus oli. Mut en tiedä, kai niillä sossutädeillä oli jotain tämmöstä "hevaria" vastaan. ei mikään ylläri. puhuki mulle niin halveksuvasti että huh huh. narkkarina ois varmaan hyvä elää :>


      • ihmettelevä_
        bullshit kirjoitti:

        Yhteinen vuokrasopimus oli. Mut en tiedä, kai niillä sossutädeillä oli jotain tämmöstä "hevaria" vastaan. ei mikään ylläri. puhuki mulle niin halveksuvasti että huh huh. narkkarina ois varmaan hyvä elää :>

        Vaikea sanoa mitä sossutantat ajatteli :D
        Mutta kyllä pitäisi samat oikeudet olla kuin poikaystävälläsi, ja samat tulot..
        No jotkin ovat vähän ilkeitä, onneksi minulle tullut hyvin osaavia ja ymmärtäväisi vain vastaan... Yksi oli jopa sellainen joka olis juuri opiskellut saanut päätökseen ja mukava...

        Narkkarin elämä on huonoa :P


      • bullshit
        ihmettelevä_ kirjoitti:

        Vaikea sanoa mitä sossutantat ajatteli :D
        Mutta kyllä pitäisi samat oikeudet olla kuin poikaystävälläsi, ja samat tulot..
        No jotkin ovat vähän ilkeitä, onneksi minulle tullut hyvin osaavia ja ymmärtäväisi vain vastaan... Yksi oli jopa sellainen joka olis juuri opiskellut saanut päätökseen ja mukava...

        Narkkarin elämä on huonoa :P

        niinno, tää mun sossuämmä oli sellanen nuori nirppanokka. ei ees ymmärtäny sitä ku sanoin että en tuu mutsini kanssa ees toimeen että nekää ei auta mua ollenkaa. hyvä ettei nauranu päin naamaa.
        kyllä teki niin mieli räjäyttää koko toimistorakennus moneen kertaan :D
        mutta nyt "onnellisesti" asun taas vanhempieni kanssa, joiden kaa en tuu ollenkaan toimeen... Muuttoo suunnittelen Kuopioon, jospa siellä vaikka saisin asiat järjestykseen, toivon mukaan. Tai muuten oon kyllä katuojassa, ku vuoden elelly niin tiukoilla rahamäärillä, että ei meinaa masentuneen diabeetikon pää enää kestää. :p


      • sosiaalityöntekijä*
        bullshit kirjoitti:

        niinno, tää mun sossuämmä oli sellanen nuori nirppanokka. ei ees ymmärtäny sitä ku sanoin että en tuu mutsini kanssa ees toimeen että nekää ei auta mua ollenkaa. hyvä ettei nauranu päin naamaa.
        kyllä teki niin mieli räjäyttää koko toimistorakennus moneen kertaan :D
        mutta nyt "onnellisesti" asun taas vanhempieni kanssa, joiden kaa en tuu ollenkaan toimeen... Muuttoo suunnittelen Kuopioon, jospa siellä vaikka saisin asiat järjestykseen, toivon mukaan. Tai muuten oon kyllä katuojassa, ku vuoden elelly niin tiukoilla rahamäärillä, että ei meinaa masentuneen diabeetikon pää enää kestää. :p

        Onpas ollut hirveä sossu, ei alkanut sulle uutta asuntoa järkkäämään, huh. Olisko hommannut jostain sulle ne räjäyttäjät ja antanut maksusitoumuksen räjähteisiin kun ei sinulla masentuneella diabeetikolla ole siihen voimavaroja. On törkeetä sosiaalihuoltoa Suomessa


      • bullshit
        sosiaalityöntekijä* kirjoitti:

        Onpas ollut hirveä sossu, ei alkanut sulle uutta asuntoa järkkäämään, huh. Olisko hommannut jostain sulle ne räjäyttäjät ja antanut maksusitoumuksen räjähteisiin kun ei sinulla masentuneella diabeetikolla ole siihen voimavaroja. On törkeetä sosiaalihuoltoa Suomessa

        siis itelläni meni kyllä niin toivo koko vitun elämään siinä vaiheessa. hyvä etteivät nauranu päin naamaa. laitokseenhan mä takas olisin joutunu jos oisin alkanu kunnolla avautumaan sitten terapeutilleni.
        Jospa sitä pääsis uudelle paikkakunnalle muuttamaan, jos siellä sitten sais edes jotain. Mutta stadiin en oo kyllä jäämässä.


    • Työssäkäyvä

      Tämän takia meillä työssäkäyvillä ei meinaa rahat riittää! Kaikki verotetaan ja peritään takaisin, saatana!
      Yksi mulkku ei suostu asumaan halvassa talossa ja haluaa shoppailla! :@ "Hesassa ei ole halpoja asuntoja", muuta johonkin lähiöön tai vaihda opiskelupaikkaa!
      300 jää kuussa? saman verran, kuin työssäkäyvälle siis! *näyttää keskaria!*
      Ota opintolainaa niin kuin muutkin, voit sitten maksaa sen kun olet töissä. Eihän se mukavaa ole, mutta ei siinä ole paljoa vaihtoehtoja. Valtion kohtuuton kuppaaminen ei ole vaihtoehto, kommunisti!
      Luuletko, että muilla on/oli varaa shoppailla ja matkustella töitten teosta huolimatta? Tai jos asia on näin, ei ihmekkään että sosiaalimenot ovat mitä ovat.

      • ihmettelevä_

        Samaa mieltä, 300 on paljon...Ja se 300 on tarkoitettu ruokaan, ja vaatteisiin...koulun käyntiin.
        Jos vuokra on huono, muuta pois (VOI VOI aina ei saa mitä haluaa elämässä)...
        Joten ihmettelen miten tuo 300 käytetään jos siitä valitetaan, taitaa enemmän mennä muualle nuo rahat kuin tavan ruokaan tai juomaan (siis ei alkoholiin ;)


      • AnTi-iDiOt

        Mä nyt en ota kantaa sen kummemmin tuohon aloittajan haukkumiseen,vaikkakin pakollisten menojen jälkeen se 300e on paljon rahaa.

        Sä et varmaan ole ikinä itse elellyt opintotuella/opintolainalla/toimarilla kun on varaa arvostella? Mä itse olen ollut työelämässä 17-vuotiaasta lähtien ja nyt 21-vuotiaana vasta lähdin opiskelemaan koska haluan oikean ammatin itselleni. Eli en ole ennen tätä päivää ollut "loisiva opiskelija" ja tiedän miten vittumaista se on kun palkasta lähtee helvetisti veroa. Mutta suurin osa niistäkin rahoista menee oikeasti joidenkin loisivien mamujen hyysäämiseen eikä rahanpuutteesta kärsiville suomalaisille opiskelijoille jotka haluaa tehdä elämällään jtn eikä vaan leveillä kelan ja sossun rahoilla ja olla tekemättä mtn. Hauku siinä sitten tämän maan opiskelijoita kun haluaisivat samoja etuuksia kuin jotkut maahanmuuttajat joiden ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään ja rahaa sen kuin virtaa tilille..


      • ihmettelevä_
        AnTi-iDiOt kirjoitti:

        Mä nyt en ota kantaa sen kummemmin tuohon aloittajan haukkumiseen,vaikkakin pakollisten menojen jälkeen se 300e on paljon rahaa.

        Sä et varmaan ole ikinä itse elellyt opintotuella/opintolainalla/toimarilla kun on varaa arvostella? Mä itse olen ollut työelämässä 17-vuotiaasta lähtien ja nyt 21-vuotiaana vasta lähdin opiskelemaan koska haluan oikean ammatin itselleni. Eli en ole ennen tätä päivää ollut "loisiva opiskelija" ja tiedän miten vittumaista se on kun palkasta lähtee helvetisti veroa. Mutta suurin osa niistäkin rahoista menee oikeasti joidenkin loisivien mamujen hyysäämiseen eikä rahanpuutteesta kärsiville suomalaisille opiskelijoille jotka haluaa tehdä elämällään jtn eikä vaan leveillä kelan ja sossun rahoilla ja olla tekemättä mtn. Hauku siinä sitten tämän maan opiskelijoita kun haluaisivat samoja etuuksia kuin jotkut maahanmuuttajat joiden ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään ja rahaa sen kuin virtaa tilille..

        jaahas, eräs joka ei ole lukenut kaikkia viestejä, no anteeksi etten kertonut koko elämästäni heti...
        Mutta ollut opintotuella (ja opintolainaakin nostanut), ja jos olisit sen verran jaksanut lukea niin olisit sen saanut selville, koska itse kirjoitin hieman myöhemmin: "jos vuokra on 350 euroa niin silloinkin pärjää,siis jos saa täydet tuet. Itse kokenut tuon ja vielä elossa ;) "
        Jos sinun palkasta menee paljon veroa voisit koetella esim seuraavaa: jättää opintotuen hakematta jos kerta tulee niin paljon rahaa että verotus vie sen pois, silloin sitä menee vähemmän (järkeä voi käyttää)...
        Ja se 300 on todella paljon...
        Itse olen ollut töissä myös mutta palkka ollut niin huonoa että siitä ei ole lähtenyt (vielä) niitä kunnon veroja.

        Mutta voin arvostella jos kirjoitetaan että ei halua mennä soluun ja maksaa itsensä kipeäksi (vuokrankin takia) ja valittaa sitten vielä että rahaa vain jää 300! silloin yksinkertaisin ratkaisu olisi mennä soluun, niissä ei ole mitään vikaa.


    • ellen 24

      Riippuu ihan paikkakunnasta ja virkailijasta. Oulussa ja Rovaniemellä ei ainakaan onnistu. Juopoksi ja narkkariksi pittää ruveta jos jottain meinaa saaha jos silloinkaan. Näissä kaupungeissa toimitaan laina periaatteella. Eli perivät sen takas mitä antavat. Mitä hyövää......

      • bullshit

        itsekin mietin jo vakavissani että alkaisin vetää herskaa suoneen ja menisin sit sossuu... saisin varmaan 1500e kuussa sit.


      • Kaikki erilaisia
        bullshit kirjoitti:

        itsekin mietin jo vakavissani että alkaisin vetää herskaa suoneen ja menisin sit sossuu... saisin varmaan 1500e kuussa sit.

        On aivan totta, että vanhempien tulot vaikuttavat tukien saamiseen, mutta ei minunkaan vanhemmat kuitenkaan voi tukea mua millään tavalla..vaikka tulot ylittävät kelan rajat. Paperit ja selvitykset sit vaan sossuun, että vanhemmat potkivat ulos eivätkä voi elättää ni pakkohan niiden on sua tukea, tai sitten haet omatoimisesti lainaa, kuten itse tein, sillä en saa mtn. en edes opintolainaa ennen kuin maksan itsenäisesti vuokraa jostain, mutta ei ole mtn. milä maksaa takuuvuokraakaan, joten menin omaan pankkiin ja hain 5000 lainan ja teen keikkatöitä opintojen ohella, siten aion pärjätä vielä viimeisen vuoden. Sitten kun täytän 20 eli parin kuukauden päästä, vanhempien tulot eivät vaikuta, niin haen opinto- ja asumistukea, ellei omat tulot rajoita jo sitten liikaa.


      • sosialityöntekijä*

        Perustoimeentulotuki ei riipu virkalijoista, eikä paikkakunnista. Toimeentulotuen saamisen ehdot on määrätty lain tasolla. Korostan vielä, että opintolaina lasketaan tuloksi, vaikkei sitä ole nostettu.
        Tässä puhun nyt tilanteesta, jossa opiskelija asuu yksin, eli silloin on aiak mahdotonta saada perustoimeentulotukea. Asia muuttuu tyystin ,jos on kyse ruokakunnasta tai perheestä.
        Avioliitossa ja aviolition omaisesssa parisuhteessa elävällä (avoliitto) on elatusvelvollisuus toisiimsa nähden


    • joooooooooo

      Ai että sulla jää pakollisten menojen jälkeen kk käteen vaan 300€. Juma mää olisin onnellinen jos mulla jäis tuo summa käteen per naama kk pakollisten menojen jälkeen, mut mulla jää vaan yhteensä meille kolmelle se :) Opettele elään tulojesi mukaan äläkä ole olevinasi rikkaampi kuin oot!

      • ihmettelevä_

        Sinä saat varmaan tuen lisäksi lapsilisän siihen , tukea mieheltäsi (tai ex mieheltä), ja muut tuet lisäksi...?
        Tuessa otetaan huomioon myös miehen tulot..
        Ja ne tuet on tarkoitettu lasten hoitamiseen ym, ruokaan... ja kannattaa ostaa kirppareilta vaatteet ;)
        se "300 per naama" !?? toivottavasti se oli vitsi ;) lasta ei voi luokitella aikuiseksi ;)


      • ......87
        ihmettelevä_ kirjoitti:

        Sinä saat varmaan tuen lisäksi lapsilisän siihen , tukea mieheltäsi (tai ex mieheltä), ja muut tuet lisäksi...?
        Tuessa otetaan huomioon myös miehen tulot..
        Ja ne tuet on tarkoitettu lasten hoitamiseen ym, ruokaan... ja kannattaa ostaa kirppareilta vaatteet ;)
        se "300 per naama" !?? toivottavasti se oli vitsi ;) lasta ei voi luokitella aikuiseksi ;)

        Onko Lasta luokiteltukkaan aikuiseksi? Ei 2 lapsen äiti niin kirjoittanutkaan vaan että toivoisi saavansa 300 euroa per naama eli per perheenjäsen. Mutta ethän yleistä noita tukia? Ei kaikki saa miehiltään tukia tai saatika jostain muualta.


      • ihmettelevä_
        ......87 kirjoitti:

        Onko Lasta luokiteltukkaan aikuiseksi? Ei 2 lapsen äiti niin kirjoittanutkaan vaan että toivoisi saavansa 300 euroa per naama eli per perheenjäsen. Mutta ethän yleistä noita tukia? Ei kaikki saa miehiltään tukia tai saatika jostain muualta.

        juu en ole lukenutkaan että hän olisi kirjoittanut noin, mutta kun sanottiin että olisi kiva jos 300 jäisi käteen per henkilö kun on 2 lastakin, ja kyseessä on siis viitattu aikuiseen henkilöön, ellet itse sattunut lukemaan aikaisempia... Ja en yleistänyt tukia, ei saakaan kaikki miehiltään tukija, mutta sen tuen saa muualta siinä tapauksessa.


    • Zlatinki

      Aika nirppanokka täytyy olla, jos eivät edulliset solut kelpaa. Et varmaan ikinä ole edes asunut solussa, kun mollaat soluja "teinisoluiksi". Tiedostat itsekin, että Pk-seudulla on surkeaakin surkeampi asuntotilanne, joten eikös silloin olisi hyvä elää sen asettamien rajojen mukaisesti. Oletkin päättänyt vuokrata joltain yksityiseltä jonkun 600€ yksiön. Opiskelijayksiöitäkin voit hakea, kun olet asunut vuoden jonkun opiskelija-asuntosäätiön kirjoilla. Kyllä sitä kannattaa odottaa, kun tiedämme, ettei ole muuta mahdollisuutta saada edullista yksiötä.

      Kuulostaa oudolta, jos sinun täytyy saada niin paljon rahaa, että terveydenhuolto- ja asumiskustannusten jälkeen käteesi täytyy jäädä 400€. Tuolla määrällä pärjäisi yli kaksi kuukautta, jos sen osaa käyttää, eikä tarvitsisi edes kitsastella.

    • opiskelijalla ei nyt yksinkertasesti vaan ole varaa shoppailla joka kuukausi. ja vuokrankaan ei kannata kauheesti sitä 300e yli mennä, et asumislisä ja opintolaina tai opintoraha pystyy sen kattaa. Jos saat täyden opintotuen (opintoraha, opintolaina ja asumislisä), niin ei sun kuuluis sossusta saada vittuakaan.

      • ihmettelevä_

        Samaa mieltä..
        jos vuokra on 350 euroa niin silloinkin pärjää,siis jos saa täydet tuet. Itse kokenut tuon ja vielä elossa ;)


      • ihmettelevä_ kirjoitti:

        Samaa mieltä..
        jos vuokra on 350 euroa niin silloinkin pärjää,siis jos saa täydet tuet. Itse kokenut tuon ja vielä elossa ;)

        no suunnilleen sitä luokkaa se maksimissaan saa olla. sossukaan ei oikeesti halua tukea vaikka 18 vuotiasta opiskelijaa jolla on 550e vuokra yksinään. :D kun tosiaan ne opiskelija-asunnot on keksitty... :D


      • 1253
        mirkamörkö kirjoitti:

        no suunnilleen sitä luokkaa se maksimissaan saa olla. sossukaan ei oikeesti halua tukea vaikka 18 vuotiasta opiskelijaa jolla on 550e vuokra yksinään. :D kun tosiaan ne opiskelija-asunnot on keksitty... :D

        Tiedätkös sosiaalityöntekijä*, että todellisuudessa nostamatonta opintolainaa ei saisi laskea tuloksi! Se on laitonta!! Tiedän että täällä tullaan väittämään muuta, perusteluun pyytäisin kohdan lainsäädännöstä jossa tällaisesta poikkeuksesta on mainittu. Tämä on yleinen käsitys jota lähes kaikkialla noudatetaan ja josta asianosaiset eivätkä edes työntekijät tiedä.


      • 1253 kirjoitti:

        Tiedätkös sosiaalityöntekijä*, että todellisuudessa nostamatonta opintolainaa ei saisi laskea tuloksi! Se on laitonta!! Tiedän että täällä tullaan väittämään muuta, perusteluun pyytäisin kohdan lainsäädännöstä jossa tällaisesta poikkeuksesta on mainittu. Tämä on yleinen käsitys jota lähes kaikkialla noudatetaan ja josta asianosaiset eivätkä edes työntekijät tiedä.

        sossu pakottaa ottamaa opintolainan ennenkuin myöntävät toimeentulotukea. niin ainakin mulle kävi


      • sosiaalityöntekijä*
        1253 kirjoitti:

        Tiedätkös sosiaalityöntekijä*, että todellisuudessa nostamatonta opintolainaa ei saisi laskea tuloksi! Se on laitonta!! Tiedän että täällä tullaan väittämään muuta, perusteluun pyytäisin kohdan lainsäädännöstä jossa tällaisesta poikkeuksesta on mainittu. Tämä on yleinen käsitys jota lähes kaikkialla noudatetaan ja josta asianosaiset eivätkä edes työntekijät tiedä.

        Joo, kyllä jotain tiedän asiasta. Maisteritutkintoon, jossa sosialaityö pääaineena, sisältyy jonniin verran lainsäädäntöä, kun sitä joutuu työssään soveltamaan.
        Toki lakia joutuu aina soveltamaan, alal yksi sovellus. Peruslähtökohta kuitenkin on että laina luetaan tuloksi.

        STM:TOIMEENTULOTUKI. OPAS TOIMEENTULOTUKILAIN SOVELTAJILLE
        *Mikäli opiskelija ei ole saanut valtion takausta opintolainaan tai mikäli pankki ei ole myöntänyt opintolainaa esimerkiksi luottohäiriömerkinnän vuoksi, opintolainaa ei ole perusteltua ottaa huomioon opiskelijan tulona. Jos opiskelija sen sijaan voisi saada valtion takaaman opintolainan, mutta ei ole sitä jostakin syystä nostanut, laina voidaan laskea hänen tulokseen, mikäli menettely harkitaan tuen hakijan olosuhteet huomioon ottaen kohtuulliseksi. Hallinto-oikeuskäytännössä on myös katsottu, että vaikka opintolaina on käytetty opintotukipäätöksen jaksotuksesta poiketen esimerkiksi heti lukukauden alussa, voidaan toimeentulotukilaskelmassa opintolainan kuukautta kohden jaksottuva osuus lukea opiskelijan tuloksi.*

        Tiesitkö tämän?
        Millä alalla muuten työskentelet?


      • ihmettelevä_
        mirkamörkö kirjoitti:

        sossu pakottaa ottamaa opintolainan ennenkuin myöntävät toimeentulotukea. niin ainakin mulle kävi

        Opinto-oikeus on etuus, joten opintolaina on etuus, joten se katsotaan tuloksi... sano mitä sanot ;)
        Ja kyllä pakottavat sen ottamaan ennen kuin antavat tukea... Muita lainoja ei katsota etuuksiksi.


      • sosiaalityöntekijä*
        1253 kirjoitti:

        Tiedätkös sosiaalityöntekijä*, että todellisuudessa nostamatonta opintolainaa ei saisi laskea tuloksi! Se on laitonta!! Tiedän että täällä tullaan väittämään muuta, perusteluun pyytäisin kohdan lainsäädännöstä jossa tällaisesta poikkeuksesta on mainittu. Tämä on yleinen käsitys jota lähes kaikkialla noudatetaan ja josta asianosaiset eivätkä edes työntekijät tiedä.

        Odotan mielenkiinnolla vastaustasi, että millä alalla työskentelet. Voisitko konsultoida minua vaikeissa tilanteissa? Etten vaan tee laittomia pääätöksiä - toki päätöksiin on aina valitusoikeus


      • entinen asiakas
        sosiaalityöntekijä* kirjoitti:

        Odotan mielenkiinnolla vastaustasi, että millä alalla työskentelet. Voisitko konsultoida minua vaikeissa tilanteissa? Etten vaan tee laittomia pääätöksiä - toki päätöksiin on aina valitusoikeus

        Valitusoikeus on sanonko mistä.

        Siinä sosiaalityöntekijän esimies on esittelijänä puolustamassa oman sosiaalitoimiston päätöksiä. Asiakas ei saa puolueetonta oikeudenkäyntiä. Sosiaalityöntekijät voivat miten vaan mollata asiakasta käsittelyssä, jossa asiakas ei ole edes paikalla.

        Sosiaalityöntekijät esittävät marttyyria, että he muka olisivat uhreja, kun asiakas valittaa päätöksestä.

        Valituksessa ei voi valittaa siitä, onko sosiaalityöntekijä tehnyt päätöksen väärin perustein. Siinä voi valittaa vain siitä, onko toimivaltaa käytetty oikein vai onko se ylitetty.

        Monilla sosiaalityöntekijöillä on asennevika. Se on työpaikkakulttuurista opittua varsinkin paikkakunnilla, joissa on monia sosiaalitoimen asiakkaita.

        Kuinka moni oikeasti haluaa sosiaalityöntekijäksi ja kuinka monelle se on välttämätön paha, kun ei parempiin töihin päässyt?

        Onko täällä kirjoittava sosiaalityöntekijä nyt lomalla, vai käyttääkö hän täällä keskustelupalstoilla sitä aikaa, mitä pitäisi käyttää omien asiakkaiden asioiden hoitamiseen? Ei ihme, että päätöksiä joutuu välillä odottamaan kauemmin kuin laki sallii.


      • sosialaityöntekijä*
        entinen asiakas kirjoitti:

        Valitusoikeus on sanonko mistä.

        Siinä sosiaalityöntekijän esimies on esittelijänä puolustamassa oman sosiaalitoimiston päätöksiä. Asiakas ei saa puolueetonta oikeudenkäyntiä. Sosiaalityöntekijät voivat miten vaan mollata asiakasta käsittelyssä, jossa asiakas ei ole edes paikalla.

        Sosiaalityöntekijät esittävät marttyyria, että he muka olisivat uhreja, kun asiakas valittaa päätöksestä.

        Valituksessa ei voi valittaa siitä, onko sosiaalityöntekijä tehnyt päätöksen väärin perustein. Siinä voi valittaa vain siitä, onko toimivaltaa käytetty oikein vai onko se ylitetty.

        Monilla sosiaalityöntekijöillä on asennevika. Se on työpaikkakulttuurista opittua varsinkin paikkakunnilla, joissa on monia sosiaalitoimen asiakkaita.

        Kuinka moni oikeasti haluaa sosiaalityöntekijäksi ja kuinka monelle se on välttämätön paha, kun ei parempiin töihin päässyt?

        Onko täällä kirjoittava sosiaalityöntekijä nyt lomalla, vai käyttääkö hän täällä keskustelupalstoilla sitä aikaa, mitä pitäisi käyttää omien asiakkaiden asioiden hoitamiseen? Ei ihme, että päätöksiä joutuu välillä odottamaan kauemmin kuin laki sallii.

        Siinäpä sinulle pohdittavaa;) Tiedätkö inä mistä kirjoitat???? Et- vastaan. Sosiaalityönttekijä ei korjaa omia päätöksiä vaan valitukset osoitetaan tätä tarkoitusta varten kunnan valitsemalle monijäseniselle toimielimelle- yleensä se on perusturvalautakunta. Sen antamasta päätöksestä voi valittaa Avi:iin eli entiselle HO:lle( hallitno-oikeudelel) ja jos sieltäkin tulee kielteinen päätös, niin valitusoiekus on KO:lle.
        Onko jotain muutakin jota luulet, mutta et tiedä? Kirjoita vaan ihan rohkeasti luulojasi niin voin muutaman minuutin loma-aikaani käyttää vastaamiseen. Kun on asiat hanskassa, niin ei tässä kauaa mene


      • sosialaityöntekijä*
        entinen asiakas kirjoitti:

        Valitusoikeus on sanonko mistä.

        Siinä sosiaalityöntekijän esimies on esittelijänä puolustamassa oman sosiaalitoimiston päätöksiä. Asiakas ei saa puolueetonta oikeudenkäyntiä. Sosiaalityöntekijät voivat miten vaan mollata asiakasta käsittelyssä, jossa asiakas ei ole edes paikalla.

        Sosiaalityöntekijät esittävät marttyyria, että he muka olisivat uhreja, kun asiakas valittaa päätöksestä.

        Valituksessa ei voi valittaa siitä, onko sosiaalityöntekijä tehnyt päätöksen väärin perustein. Siinä voi valittaa vain siitä, onko toimivaltaa käytetty oikein vai onko se ylitetty.

        Monilla sosiaalityöntekijöillä on asennevika. Se on työpaikkakulttuurista opittua varsinkin paikkakunnilla, joissa on monia sosiaalitoimen asiakkaita.

        Kuinka moni oikeasti haluaa sosiaalityöntekijäksi ja kuinka monelle se on välttämätön paha, kun ei parempiin töihin päässyt?

        Onko täällä kirjoittava sosiaalityöntekijä nyt lomalla, vai käyttääkö hän täällä keskustelupalstoilla sitä aikaa, mitä pitäisi käyttää omien asiakkaiden asioiden hoitamiseen? Ei ihme, että päätöksiä joutuu välillä odottamaan kauemmin kuin laki sallii.

        Sinä sitten et ole päässyt ollenkana töihin kun toimeentulotukea haet ? ;)
        Opiskele sos työntekijäksi jos pääset opiskelemaan.. maisteriksi 5 v..
        Onnea


    • nainen 35v.

      Minä yritin hankkiutua opiskelemaan,koska haluaisin oikeasti tietylle alalle.No se opiskelu ei sitten olekaan mahdollista lakimuutoksesta huolimatta (opiskelu työttömyyskorvauksen turvin).Tukea maksetaan vain,jos menee tietyille aloille(työvoimatoimistossa määritelty) ja vain 2 vuotta.Jos opiskelu kestää enemmän kuin sen,täytyy ottaa opintolaina,joka on edellytys toimeentulotuelle,mutta opintolainaakaan ei saa ilman luottotietoja.Ja jos menee alalle joka ei ole 'työvoimatoimiston listalla',on velvollinen allekirjoittamaan sopimuksen,jonka mukaan on valmis ottamaan työtä kyseiseltä alalta missäpäin Suomea tahansa.Mikäs siinä,jos pystyy vaihtamaan paikkakuntaa lennosta.
      Eli minä olen sitten edelleen työtön ja saan korvauksen lisäksi toimeentulotuen ja asumistuen.Ihan noin paljoa en kyllä saa ku 400e,mut hengis pysyy,kun on nuuka.Asun 80 neliön asunnossa lapsen kanssa eli suuri osa menee vuokraan.Olisin mennyt opiskelemaan parantaakseni työnsaanti-mahdollisuuksia,mutta näin on sekin asia hienosti evätty.Sille joka käski hävetä sossun luukulla käymistä,sanon sinulle saman sitten,kun olet nälkäkuoleman partaalla.

      • äiti40v

        Vaihda pienempään asuntoon samalla paikkakunnalla? Jos asut lapsesi kanssa kahdestaan, on 80neliötä melko paljon. Itse kun olen asunut mieheni ja kahden lapseni kanssa tuon kokoisessa viimeiset 20 vuotta.


      • ihmettelevä_

        Eikös sossu rajoita tuota miten suuressa asunnossa asut? eli onko niiden mielestä tuo sinun asunto liian suuri teille kahdelle? eli saatko täyden tuen vuokrasta... ja tukeakin saa varmaan muutakin kuin työttömyyskorvaus- toimeentulotuki ja asumistuki? lapsilisä sun muut etuudet? Eikös sitten sossu maksa sinun muut laskut sähkön ja veden?


    • Jetro

      Vaikka ihmisellä olisikin oikeus 400€/kk omiin humputuksiin,
      tuntuu se makuuni jo liian isolta. Itsellä jää tukia 100€/kk
      ja en saa sitä kaikkea menemäänkään, kun en kuluttamista
      tarkoitushakuisesti/väkipakolla harrasta.
      Ennen vanhaan riitti kun hengissä pysyi, nykyään ihmisen
      ahneus vain kasvaa sukupolvi sukupolvelta. Resursseja
      tosiaan nykyään löytyy ja opiskelun tukeminen maksaa
      itsensä usein takaisin.
      Raha ei kuitenkaan ole resurssi vaan vaihtoväline. Siitä
      emme rakenna taloja eikä sitä voi syödä. Rahatalous omaa
      oikeaoppisen farssin piirteitä. Jos rahatilanteen kokee
      ongelmaksi, kannattaa ottaa kantaa syvemmältä, eikä
      anoa vain lisää.
      Itse en ole perehtynyt kun en koe ongelmaa.

      • sosiaalityöntekijä*

        Tässä *humputuksia* joita tuolla reilulla 400 e on katettava

        *3. PERUSTOIMEENTULOTUKI (MENOT)
        3.1. Perusosa
        Perusosan sisältö määritellään lain 7 a §:ssä: Perusosalla katettaviin menoihin kuuluvat ravintomenot, vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot sekä henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta, paikallisliikenteen käytöstä, sanomalehden tilauksesta, televisioluvasta, puhelimen käytöstä ja harrastus- ja virkistystoiminnasta aiheutuvat menot sekä vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.*
        Rahaahan jää vielä vaikak mihin:)


      • säästäväisyys

        Jos sinulla jää helposti se 100 euroa kuussa, niin eikun vain säästämään.

        Ei koskaan tiedä, mitä yllättäviä menoja voi tullakaan :)


      • entinen asiakas
        sosiaalityöntekijä* kirjoitti:

        Tässä *humputuksia* joita tuolla reilulla 400 e on katettava

        *3. PERUSTOIMEENTULOTUKI (MENOT)
        3.1. Perusosa
        Perusosan sisältö määritellään lain 7 a §:ssä: Perusosalla katettaviin menoihin kuuluvat ravintomenot, vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot sekä henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta, paikallisliikenteen käytöstä, sanomalehden tilauksesta, televisioluvasta, puhelimen käytöstä ja harrastus- ja virkistystoiminnasta aiheutuvat menot sekä vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.*
        Rahaahan jää vielä vaikak mihin:)

        Mietipä sosiaalityöntekijä, että riittääkö tuo raha oikeasti noihin kaikkiin. Kasvavat lapset tarvitsevat vaatteita (kengät maksaa!) enemmän kuin kuin mihin lapsen normi riittää. Aikuiset sitten kustantavat omasta osuudestaan, että lapsilla olisi hyvä olla. Miten käy yhden aikuisen ja usean lapsen perheessä?

        Lapsilisät ja yh-korotuskin on teille sosiaalityöntekijöille sellainen väline, että sillä syötetään ensin perheen aikuiset ja lapset ja hankitaan vaikka aikuisten lääkkeet (huomioidaan normissa tulona), eikä mikään takaa, että lapselle jää sen jälkeen varaa harrastaa. Vaikka se kuuluu lasten perusoikeuksiin.
        Lapsilisä on kuitenkin tarkoitettu lapsista aiheutuviin ylimääräisiin kuluihin, ei aikuisten ruokaan, vaikka sosiaalitoimisto huomioi lisän nimenomaan perustoimeentulolaskelmissa perheen yhteisiin menoihin käytettävänä rahana.

        On normaalia, että perheessä on televisio, kotia siivotaan, käydään kaupassa, puhelin pitää olla, jotta työnantajat tavoittaa, jne.

        Tosissasiko ammattikunnan toimintatapaa puolustat?
        Harvassa on ne sosiaalityöntekijät, jotka miettivät lapsen asemaa vähävaraisessa perheessä ja antavat lapselle rahaa harrastamiseen. Niin, tämähän on usein sosiaalityöntekijän harkinnnan varassa, vaikka sen ei pitäisi olla.

        Olen kuullut, että useampikin sosiaalitoimiston asiakas on saanut päätöksen: lasten harrastuksia ei tueta, kun vanhemmat eivät ole alkoholiongelmaisia.

        Lapsia siis kohdellaan eriarvoisesti.
        Alkoholistit ovat helposti sosiaalityöntekijöiden lempilapsia...


      • Jetro
        säästäväisyys kirjoitti:

        Jos sinulla jää helposti se 100 euroa kuussa, niin eikun vain säästämään.

        Ei koskaan tiedä, mitä yllättäviä menoja voi tullakaan :)

        Kyllä sillä satasella jotain syötävääkin ostan.
        ja vaatteita kun vanhat lahoavat.
        Viitisenkymppiä jäänee säästöön.


      • vepe44
        entinen asiakas kirjoitti:

        Mietipä sosiaalityöntekijä, että riittääkö tuo raha oikeasti noihin kaikkiin. Kasvavat lapset tarvitsevat vaatteita (kengät maksaa!) enemmän kuin kuin mihin lapsen normi riittää. Aikuiset sitten kustantavat omasta osuudestaan, että lapsilla olisi hyvä olla. Miten käy yhden aikuisen ja usean lapsen perheessä?

        Lapsilisät ja yh-korotuskin on teille sosiaalityöntekijöille sellainen väline, että sillä syötetään ensin perheen aikuiset ja lapset ja hankitaan vaikka aikuisten lääkkeet (huomioidaan normissa tulona), eikä mikään takaa, että lapselle jää sen jälkeen varaa harrastaa. Vaikka se kuuluu lasten perusoikeuksiin.
        Lapsilisä on kuitenkin tarkoitettu lapsista aiheutuviin ylimääräisiin kuluihin, ei aikuisten ruokaan, vaikka sosiaalitoimisto huomioi lisän nimenomaan perustoimeentulolaskelmissa perheen yhteisiin menoihin käytettävänä rahana.

        On normaalia, että perheessä on televisio, kotia siivotaan, käydään kaupassa, puhelin pitää olla, jotta työnantajat tavoittaa, jne.

        Tosissasiko ammattikunnan toimintatapaa puolustat?
        Harvassa on ne sosiaalityöntekijät, jotka miettivät lapsen asemaa vähävaraisessa perheessä ja antavat lapselle rahaa harrastamiseen. Niin, tämähän on usein sosiaalityöntekijän harkinnnan varassa, vaikka sen ei pitäisi olla.

        Olen kuullut, että useampikin sosiaalitoimiston asiakas on saanut päätöksen: lasten harrastuksia ei tueta, kun vanhemmat eivät ole alkoholiongelmaisia.

        Lapsia siis kohdellaan eriarvoisesti.
        Alkoholistit ovat helposti sosiaalityöntekijöiden lempilapsia...

        mitä teidän päässä liikkuu, eikö sosiaalityöntekiät tee justiin sitä työtä pääasiassa edittäin hyvin,mitä niitten kuuluisikin tehdä, ensin tärkeet sitten opeskelijat,vai Lapsia siis kohdellaan eriarvoisesti.
        Alkoholistit ovat helposti sosiaalityöntekijöiden lempilapsia... sekä aikuiset ovat väkivaltaisia lapsilleen.kuka niitten asiat hoitaa.


      • toinenkin
        vepe44 kirjoitti:

        mitä teidän päässä liikkuu, eikö sosiaalityöntekiät tee justiin sitä työtä pääasiassa edittäin hyvin,mitä niitten kuuluisikin tehdä, ensin tärkeet sitten opeskelijat,vai Lapsia siis kohdellaan eriarvoisesti.
        Alkoholistit ovat helposti sosiaalityöntekijöiden lempilapsia... sekä aikuiset ovat väkivaltaisia lapsilleen.kuka niitten asiat hoitaa.

        >> sekä aikuiset ovat väkivaltaisia lapsilleen.kuka niitten asiat hoitaa.

        Kukakohan? Niin moni lapsi tässä maassa jää ilman tarvitsemaansa huomiota ja tukea, myös sosiaalityöntekijöiden taholta.

        Ja sitten on näitä, että lapsi otetaan huostaan ilman riittävän hyvää syytä ja siitä sitten riidellään oikeudessa.


      • sosialaityöntekijä*
        entinen asiakas kirjoitti:

        Mietipä sosiaalityöntekijä, että riittääkö tuo raha oikeasti noihin kaikkiin. Kasvavat lapset tarvitsevat vaatteita (kengät maksaa!) enemmän kuin kuin mihin lapsen normi riittää. Aikuiset sitten kustantavat omasta osuudestaan, että lapsilla olisi hyvä olla. Miten käy yhden aikuisen ja usean lapsen perheessä?

        Lapsilisät ja yh-korotuskin on teille sosiaalityöntekijöille sellainen väline, että sillä syötetään ensin perheen aikuiset ja lapset ja hankitaan vaikka aikuisten lääkkeet (huomioidaan normissa tulona), eikä mikään takaa, että lapselle jää sen jälkeen varaa harrastaa. Vaikka se kuuluu lasten perusoikeuksiin.
        Lapsilisä on kuitenkin tarkoitettu lapsista aiheutuviin ylimääräisiin kuluihin, ei aikuisten ruokaan, vaikka sosiaalitoimisto huomioi lisän nimenomaan perustoimeentulolaskelmissa perheen yhteisiin menoihin käytettävänä rahana.

        On normaalia, että perheessä on televisio, kotia siivotaan, käydään kaupassa, puhelin pitää olla, jotta työnantajat tavoittaa, jne.

        Tosissasiko ammattikunnan toimintatapaa puolustat?
        Harvassa on ne sosiaalityöntekijät, jotka miettivät lapsen asemaa vähävaraisessa perheessä ja antavat lapselle rahaa harrastamiseen. Niin, tämähän on usein sosiaalityöntekijän harkinnnan varassa, vaikka sen ei pitäisi olla.

        Olen kuullut, että useampikin sosiaalitoimiston asiakas on saanut päätöksen: lasten harrastuksia ei tueta, kun vanhemmat eivät ole alkoholiongelmaisia.

        Lapsia siis kohdellaan eriarvoisesti.
        Alkoholistit ovat helposti sosiaalityöntekijöiden lempilapsia...

        Jos vastaajat voisivat mennä vaikka itseensä. lait, niin kuin toimenetulotukilainkin on laatinut parlamentaarisesti valittu eduskunta, siitä vaan äänestämään kokoomusta.. ja muita oikeistopuolueita.
        Hirveästi asiantuntijoita riittää..


      • sosiaalityöntekijä*
        toinenkin kirjoitti:

        >> sekä aikuiset ovat väkivaltaisia lapsilleen.kuka niitten asiat hoitaa.

        Kukakohan? Niin moni lapsi tässä maassa jää ilman tarvitsemaansa huomiota ja tukea, myös sosiaalityöntekijöiden taholta.

        Ja sitten on näitä, että lapsi otetaan huostaan ilman riittävän hyvää syytä ja siitä sitten riidellään oikeudessa.

        Miksi kyselet tuollaista- mistä aiot saada vastauksen. ?? Kuinka paljon ihmisen paskassa on kultaa- voisin minä kysyä?
        Siitä vaan opiskelemaan maisteriksi- sitten tohtoriksi ja sitten vaan tekemään tutkimus ko aiheesta?
        Silloin saisimme faktatietoa.
        Onnea opiskelullesi


      • sosiaalityöntekijä*
        vepe44 kirjoitti:

        mitä teidän päässä liikkuu, eikö sosiaalityöntekiät tee justiin sitä työtä pääasiassa edittäin hyvin,mitä niitten kuuluisikin tehdä, ensin tärkeet sitten opeskelijat,vai Lapsia siis kohdellaan eriarvoisesti.
        Alkoholistit ovat helposti sosiaalityöntekijöiden lempilapsia... sekä aikuiset ovat väkivaltaisia lapsilleen.kuka niitten asiat hoitaa.

        Kokemuksestako puhut, että alkoholistit ovat stt:n lempilapsia?? Onnittelen saamastasi kohtelusta. Mitä tulee lapsiin, kun sitä kysyt. sosiaalityöntkijät hoitaa- lastensuojelu- avohuollon tukitoimin ja huostaanotoin


    • valitettavaa mutta..

      mutta kuvastaa ilmeisesti opiskelijoiden käsitystä "oikeuksistaan". menot, myös asumisen laatuun liittyvät, sovitetaan tulojen mukaisiksi. jos haluaa jotain muuta, se sitten pitää kustantaa opiskelun ohessa tehtävällä työllä ja vastata opintojen viivästymiseen tms. liittyvistä seurauksista. aika helppoa?

      opiskelu sinänsä on melko rentoa puuhaa, jos ei käy töissä samanaikaisesti. opiskelijaelämän jälkeen monille tuntuu olevan hankalaa tulla ihan oikeesti joka (arki)päivä töihin reiluksi 8 tunniksi niitä töitä tekemään. siis facebookissa yms. notkumisen sijaan.

      • ihmettelevä_

        En tiedä missä sinä olet käynyt kouluja mutta opiskelu ei ole ollut minulle ainakaan "rentoa puuhaa". Tiukkaa ahertamista ollut tähän asti, 8 tuntia päivässä koulua ollut yleensä, ellei enemmänkin etenkin joinakin viikkoina tehnyt 12-204tuntia / päivä (tosin vain pari viikkoa vain, kun yksi kurssi vain kesti sen ja vaati kunnon panostuksen, ja sitten taas normaaliin rytmiin). Joten rentoa ei ollut, etenkään kun oli muita tavallisia kursseja..Tosin riippuu paljolti mitä ja missä opiskelee, joissakin on rennompi meno ja saa helpommin opintopisteitä, joka taas vaikuttaa siihen että voi ottaa rennosti. Itse olen sellaisessa koulussa jossa yhdestä kurssista saa hyvin vähän, ja tarvitsee kuitenkin paljon panostaa.

        Olen kyllä nähnyt osan joka tulee kouluun ja ottaa rennosti, ja sitten valitetaan kun tuki loppuu, raha loppuu kun käyttää kaikki viikonloppuihin (juomiseen ja juhlimiseen) sun muuhun...

        Itse käyn nyt töissä, joka päivä klo 8-16, ja palkka on mitä on...(huonoa). joten vaikeuksia ei ainakaan minulla ole. Koulu sinällänsä ollut hyvä sen takia, että "pakottanut" kunnolla opiskelemaan...


      • ihmettelevä_
        ihmettelevä_ kirjoitti:

        En tiedä missä sinä olet käynyt kouluja mutta opiskelu ei ole ollut minulle ainakaan "rentoa puuhaa". Tiukkaa ahertamista ollut tähän asti, 8 tuntia päivässä koulua ollut yleensä, ellei enemmänkin etenkin joinakin viikkoina tehnyt 12-204tuntia / päivä (tosin vain pari viikkoa vain, kun yksi kurssi vain kesti sen ja vaati kunnon panostuksen, ja sitten taas normaaliin rytmiin). Joten rentoa ei ollut, etenkään kun oli muita tavallisia kursseja..Tosin riippuu paljolti mitä ja missä opiskelee, joissakin on rennompi meno ja saa helpommin opintopisteitä, joka taas vaikuttaa siihen että voi ottaa rennosti. Itse olen sellaisessa koulussa jossa yhdestä kurssista saa hyvin vähän, ja tarvitsee kuitenkin paljon panostaa.

        Olen kyllä nähnyt osan joka tulee kouluun ja ottaa rennosti, ja sitten valitetaan kun tuki loppuu, raha loppuu kun käyttää kaikki viikonloppuihin (juomiseen ja juhlimiseen) sun muuhun...

        Itse käyn nyt töissä, joka päivä klo 8-16, ja palkka on mitä on...(huonoa). joten vaikeuksia ei ainakaan minulla ole. Koulu sinällänsä ollut hyvä sen takia, että "pakottanut" kunnolla opiskelemaan...

        tarkoitin siis 12-24h /päivä ;)


    • _S.S-

      minusta kun aletaan puhumaan vaikka yliopisto/korkeakoulu tasoisesta opiskelusta niin valtio voisi ihan hyvin maksella reilusti korotettua tukea mutta tasan siten että siitä tuesta ei mene penniäkään opiskelijalle itselleen vaan se menisi suoraan vuokran maksuun yms. esim. yksiön vuokra on 500e niin siitä avustettaisiin n.300-350e ja sit opintotuki.

      sekä ihan reilusti voisi nostaa tulorajoja jonnekkin 800-900e/kk luokkaan niin opiskelijalla saisi olla edes tulojakin ilman että heti paukkuu punarajalle tukien kanssa ja sit edut häviää.. on se 200-300e enempi nykyiseen minusta iso raha.

      mutta niin, vaikka koulutuksesta ei suomessa tarvi maksaa niin on se opiskelijanelämä silti tehty tietyiltä osin ihan helvetin hankalaksi, osaksi ymmärrän hyvin mutta silti vituttaa kun sivusta katson oikeasti hyvin opiskelevien opiskelijoiden elämää. resursseja heillä olisi tehdä lisää töitä mutta ei saa kun tuet menee ja kun ei työtä saa tehdä liikaa niin persaukisena joutuvat raasut olemaan.

      • Lainansa maksanut

        Mä en oikein ymmärrä mitä nää nykyajan opiskelijat aina narisee yhteiskuntaa apuun kaikessa?!? On sitä ennenkin opiskeltu eikä mitään tukia ollut. Opintoja varten ( asuminen, ruoka, kirjat, vaatteet jne.) otetaan opintolainaa, joka sitten maksetaan korkoineen takaisin valmistumisen jälkeen. Yksinkertaista! Korkoja perittiin tosin jo opintojen aikanakin lainasta, mutta lyhennykset alkoivat valmistumisen jälkeen. Näin olen itse tehnyt (4 vuoden opinnot korkeakoulussa -> 8 v takaisinmaksua) ja näin toivoisin nykynuortenkin tekevän. Mistä luulette sossun/Kelan rahojen riittävän kaikille tukiaisia vonkaaville? Ne on verorahoja, joita työssäkäyvät ja eläkeläiset maksavat tuloistaan/ansioistaan! Ei se raha puussa kasva eikä sitä myöskään voi nyhtää pankin seinästä (automaatista), jos omalla tilillä ei saldoa ole. Toki voi käydä töissäkin opintojen ohessa, jos töitä löytää ja opinnot antavat myöten.

        Kuka teidän esim. eläkkeenne maksaa, jos ette missään vaiheessa ole itse halukkaita kantamaan korttanne kekoon = maksamaan veroja tehdystä työstä valmistumisen jälkeen?


    • pomoiskä71

      No mun mielestä asia on vähä kaksjakoinen, elikkä tavallaan opiskelijahan satsaa omaan tulevaisuuteensa. Elikkä jos opiskelee hyvät paperit, niin melko varmasti se näkyy sit joskus tilipussissa, joten silloin olis varaa maksaa myös lainat takaisinkin. Ja sen takia en oikeen tajua että miksi valtion täytyy kustantaa tämä opiskelu.
      Niinhän tämä touhu nykyään menee, että ne opiskelee joilla on siihen varaa. Mutta toisaalta lakihan sanoo että ihmisellä pitää olla se minimitoimeentulo, jos ei muuten, niin sossusta sitten.
      Tsemppiä vaan kaikille jotka jaksaa koulun penkillä istua, musta ei olisi siihen enää.

    • vituttaasuomi

      Opintotukihan on ihan perseestä, kidutukseen verrattava järjestelmä. Vuosikausia itsekkin sen takia elänyt 100-150e KUUKAUSITULOILLA mitä jää jäljelle vuokran jälkeen, sehän se kannustaa opiskelemaan kun kärkkyy apatian ja nälkäkuoleman partaalla, ilman että voi edes elokuvissa käydä.

      TURPAAN POLIITIKOILLE TURPAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN siellä istuuvat norsunluutornissaan, kuvittelee että kyllä sillä pärjää liiankin hyvin sekä nopeutettava on valmistumista, ihan varmasti hakkaisin jokaisen turvan ruvelle, jos siihen luvan saisin. Jokaiselle 100-150 iskua nokkaan niin tuntisi keskimääräisen kuukauden kivut.

      • lgl

        et ole vieläkään nälkään kuollut, ja nettikin näyttää olevan....


    • Kakskymppinen_

      Miten hankalaa sossusta on sitten saada rahaa? Itsekin kärsin rahanpuutteesta, opintotuki ei useinkaan riitä ruokaan ja muuhun tarvittavaan joten joudun pyytämään vanhemmilta ja sukulaisiltani rahaa. Ja sittenkään ei riitä, en oo käyny kahteen vuoteen hammaslääkärilläkään kun ei oo varaa, uusia vaatteita pystyn harvoin ostamaan ja mitään ylimäärästä en todellakaan pysty ostamaan.

    • Todellista elämää!

      Itse olen opiskellut työn ohessa jo n. 10 vuotta suorittaen pari tutkintoa (mm. yliopisto), enkä ole valittanut mistään rahapulasta, vapaa-ajasta, tms.! Ihmisellä on juuri niin kiire, kuin sen elämän haluaa olevan! Työssäkäyvänä opiskelijana et saa minulta yhtään sympatiaa olotilastasi, vaan näytän persettä tuollaiselle pummille! Säälittävänä luuserina voit lopettaa sen opiskelun, jos pää on pipi tai et kestä elämän todellisuutta sen suhteen kuka maksaa ja mitä! Eli jokainen maksaa oman osuutensa ja ilmaisia lounaita ei ole nyt, eikä tulevaisuudessa!

      Esimerkki omasta elävästä elämästäni:
      Normaali työpäivän pituuteni on 8 - 12 h opiskeluun käytetty aika eli 2 - 8 h luentoja, siirtymiset opiskelupaikalle (tunti per sivu) luennot / tentit, harjoitustöiden tekeminen, tenttiin lukeminen, jne. eli todellinen työ- / opiskelupäivän pituus vaihtelee 14 - 20 h välillä. Eikä vieläkään väsytä ja ole loman tarpeessa enempää, kuin muutkaan normaalit ihmiset!!! Jos ei ole varaa tai aikaa lähteä esim. Firenzeen "kulttuurilomalle" tms., kuten pelkästään työssäkäyvillä on, ei pidä haaveilla tuollaisesta!

      Sitten voit puolestani ryhtyä itkemään kohtaloasi, kun olet tehnyt tätä samaa vähintään tuon 10 vuotta ilman mitään tukia, verovähennyksiä, jne. Muutoin totean tylysti:"Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten!".

    • 52%

      lopeta hamppi opiskelu ja mee töihin ! tollaset s-tanan elätit pitäis laitta turkin hihaan ja nussia uudestaan
      verot nousee kun teitä elättejä tulee koko ajan lisää.PAKKO TÄHÄN ON TULLA MUUTOS

    • 29

      Oletko joku ählämi, joka "opiskelee" paikallisessa kurssikeskuksessa metallialan peruskurssia?

      Suomen kalleimmassa kaupungissa asut pelkästään siksi, että sieltä saa helpoiten valkoista lihaa???

      Multa meni työpaikka alta ja olin vuoden työttömänä peruspäivärahalla.
      Mulle jäi pakollisten kustannusten jälkeen elämiseen 120 egua kuussa... ei paljoa mietitty "shoppailua, harrastuksia ja humputtelua."

      Suksi takaisin sinne mistä tulitkin!

    • perunoita

      Pikkaisen pistätti nahkaa kananlihalle kuin luin tuota ruikutusta.

      Jokaisen opiskelijan pitäisi saada avustusta vanhemmiltaan koulutustukena kunnes valmistuu. Se ei tietenkään tarkoita että voi opiskella nelikymppiseksi ja vaihtaa välillä ammattia.
      Vanhemmat ovat elatusvelvollisia.
      Se joka on niin ämpäri että otta kämpän vastaan mihin ei riitä omat tai varastetut rahat, niin voisi katsoa peiliin ja miettiä et mikä meni pieleen.
      Toimeentulotuessa katsotaan menot ja tulot. Jos tuloja on saman verran kuin menoja niin ei silloin napsahda tätä väitettyä oikeutettua 400€ tilille. On olemassa rajat joiden mukaan katsotaan paikkakunnittain mitä kelpuutetaan yksin, kaksin tai isommalla porukalle sopivaksi vuokraksi.
      Ei sossu kenenkään puolesta etsi asuntoa. Ja luultavasti sinunkin kohdalla on otettu ns yhden asuvan normi huomioon ja loppu jää sinulle ns takkiin.
      Tiedän muutaman opiskelijan jotka muuttivat reteesti pois kotoansa vaikka olisivat sieltä käsin voineet opiskella ja käydä koulua. Niin joutuivat palaamaan kotionsa koska sossu ei avusta. No ei tietenkään jos on edullisempi vaihtoehto. Laina on nostettava, ja elettävä sen mukaan mitä tilillä näkyy.
      Ja voin kertoa, että mikäli jää kiinni siitä ettei ole näyttänyt kaikkia tiliotteitaan ja tulojaan niin ei hyvä heilu. Se on rikos. Niitäkin jäi haaviin useita ja poliisi tutkinta. Ne tulevat lisääntymään samoin kuin kelan syynit.
      Sossu eli toimeentulotuki on viimeinen mahdollinen apu jota kaikki perheelliset eivät kehtaa edes hakea vaikka siihen olisi oikeus. Ei anna luonne myöten ja se on väärin koska lapselle se peruna maistuisi joka päivä.
      On todella väärin, että opiskelijat, nuoret ja sitkeimmät lyövät hanskoja tiskiin jo tuossa vaiheessa kun on vielä koko elämä edessä.
      Tekstisi oli provosoiva eikä todellakaan pidä kaikilta osin paikkaansa.

    • Köyhä äiti

      Poikani ei saa kesällä mitään. Opinto-tuki ei tule kesällä. Toimeentulotukea ei ole tullut moneen kuukauteen hakemisesta huolimatta. Sitten vielä sossu syyttää minua siitä, että autan poikaani. Jos ei tuet juokse, niin jonkunhan se on pakko auttaa. Ei kai opiskelijaa sovi kesällä nälkään tappaa, tai kotoaan ajaa. Kesä työtä kun ei ole onnistunut saamaan. Että ei tule toimeentulotuki ihan tuosta vaan. Ja kaikille.

    • tttotottaw2

      Opiskelijat on paskimmassa asemassa kaikista. Koulua ei niin vain vaihdeta ja kulut korkeemmat kuin mitä käteen saa. Eli siis valtio pakottaa olla syömättä, tai kuten valitettavan moni. Myyvät itseään! Ilmeisesti tämä on Sossun ja muiden mielestä erittäin hyväksyttyä ja suositeltua.

      Mutta tuo lainalla kikkailu on vittumainen veto. Ilman sitä, et voi opiskella. Jos opiskelet sen kanssa. Makselet myös takaisin sitä ja jos tuuri kävi parisuhteessa...Makselet myös asuntolainaakin jossain vaiheessa.

      Sossu tappaa kaiken tuen sinulta, jos samassa talossa asuu avopuoliso, joka tienaa edes jotain. Opintotukeen sen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa.

    • money, money, money

      Olen täysin samaa mieltä. Jos hynät menee vuokraan, milläs sitten elää? Enemmän rahaa opiskeluun, että pärjää!

    • joskus tuntuu

      Että siinä opiskelujensa lomassa on maamme herroinkin aivot jääneet sinne koulunsa narikkaan.

    • opiskelija minäkin

      Olen ollut opiskelija nyt jo kohta nelisen vuotta. Saan opintotukea asumislisää noin 430 euroa kuukaudessa. Vuokra Helsingissä neljän hengen solussa noin 180 euroa. Hintaan sisältyy vesi, sähkö sekä suht. nopea internet-yhteys. Kesät olen ollut samassa paikassa töissä tarjoilijana, koska oman alan töitä en ole vielä saanut opintojeni aikana. Saan joka kesä kerättyä säästöön jopa melkein 3000 euroa talvea varten.

      Sen lisäksi minulla ei ole suuret menot: puhelinlasku saattaa olla noin 50 euroa kuukaudessa (puheluita ulkomaille liikaa), lehtitilauksia ei ole, autoa ei ole, käytännössä harrastuksiinkin menee vain noin 40 euroa kuukaudessa. Vuokran ja laskujen jälkeen mulla jää jopa 150 ruokaan! Ja se todellakin on tarpeeksi yhdelle hengelle. Kesällä säästetyillä rahoilla voin sitten ostaa joitain satunnaisia vaatteita. Baareihin ei tule humputettua rahaa. Mulla on muuten tän kaiken lisäksi varaa lentää sukulaisten luo ulkomaille jopa 2-3 kertaa vuodessa.

      Tämän takia mulla ei kauheesti löydy sympatiaa ihmisille, joilla on tän kaltaisia ongelmia. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

      • GOGOR

        Itse olen saatana kolmen lapsen yh, ja yrittäjä, joten en TODELLAKAAN anna sympatiaa ruikuttajille jotka huutaa koko ajan valtiota hätiin.
        Saatana, sehän on oikeasti niin että niin makaa kun petaa.
        Lopettakaa kakarat se ruikutus, ja TEHKÄÄ JOTAIN!!!!


      • Opiskelija88
        GOGOR kirjoitti:

        Itse olen saatana kolmen lapsen yh, ja yrittäjä, joten en TODELLAKAAN anna sympatiaa ruikuttajille jotka huutaa koko ajan valtiota hätiin.
        Saatana, sehän on oikeasti niin että niin makaa kun petaa.
        Lopettakaa kakarat se ruikutus, ja TEHKÄÄ JOTAIN!!!!

        GOGOR: kirjoitin juuri viestin allesi.

        Minun vanhempani on yrittäjiä ja olen itse viimeiset 6 vuotta lukenut liiketaloutta ja hartain toiveeni on päästä yrittämään omaa bisnestä.

        Mutta en pääse tavoitteeseen jos en opiskele? Ei ole meidän vika että valtio antaa, kai sitä silloin saa ottaa?

        Onneksi jos en nyt saa sitä tukea sieltä syksylle ja jouluun asti niin on nuo vanhemmat. Ne kyllä maksaa. Onneksi. Muuten jäisi omat talot sun muut saamatta kun luottotiedot menee. Ihmettelen niitä jotka pärjää joilla ei ole maksukykyisiä vanhempia. Ei se valtiokaan helpolla anna!


    • Opiskelija88

      Mulle tekivät Helsingissä niin että laittoin sen koko opintolainan tuloksi ja en saanut siksi rahaa kuukausittain sieltä koska mulla oli tuloa se jokunen tonni lainatilillä josta käytin kuukausittain 300e vuokraan. Valitin asiasta korkeimpaan ja sieltä tuli sama päätös että sen saa huomioida kokonaan sen lainan jonka takia eivät anna. Eiköhän laiteta pulju ahtaalle ja protestoida miksi toinen saa ja toinen ei?

      Nyt alkaa taas syksyllä koulu, otin lisää lainaa. Mulla jää käteen 140e. 100e ruokaan ja 40e laskuihin. Minulla on kohtuuhintainen kaksio, olen sinkku. Nyt asun toisella paikkakunnalla ja yritän saada sossusta edes jonkun satasen lisäksi joka kuulle, ainakin jouluun asti. Jos ei onnistu niin ei naurata!

      Uskomatonta että olet onnistunut saamaan tukea?

      • henggaro

        että ihan kaksioossa asut ihan YKSIN vai??? painu nyt muualle kitisemään....


    • tähä häh mitä häh..

      kuinka moni huoraa??

    • eleanor88

      Asuin kaksi vuotta yksityisessä yksiössä ja laskujen jälkeen jäi n.60 euroa käteen. Aika paskaa oli välillä kun tinki ihan kaikesta. Lainaa en ota, koska en pysty tällä alalla olemaan varma töiden saannista valmistumisen jälkeen, enkä siis myöskään varma lainan takaisinmaksusta. Töitä en ole kyennyt tekemään opiskelun ohella kun koulussa päivät ovat jatkuneet iltaan saakka. Mutta hitto vie, kyllä aika leveästi täytyy elää jos sanamuoto on VAIVAISET 300 € !!! Tuollaisella rahalla pärjää juuri loistavasti, ellei joka kuukausi ole pakko ostaa vaatteita ja muut sälää juoda joka viikonloppu perskännit.

    • Eräs opiskelija

      Monelta Suomessa elävältä on täysin hävinnyt oma vastuu elämästään ja sen rahoittamisesta. Omista kuluista ei olla valmiita tinkimään ja muuttamaan vaikka halpaan soluun, vaan sossun luukku koetaan parempana vaihtoehtona. Opiskelu pitäisi nähdä omana investointina tulevaisuuteen ja olla kiitollinen, että yhteiskunta on sitä valmis tukemaan eikä kaikki jää omille tai vanhempien harteille.

      Itse olen opiskellut kolme vuotta ja saan tukea (opintoraha ja asumislisä) sen noin 460 € kuukaudessa 9 kuukautena vuodessa. En halua asua solussa, ja olen siitä valmis omilla tuloillani maksamaan. Teen töitä kaikki kesät ja opiskelujen ohella siten, että tienaan hieman alle sallitun rajan 11 850 €. Lainaa ei ole yhtään. Pystyn asumaan yksin isossa kaksiossa, ostamaan kohtuu vapaasti mitä haluan ja säästöön olen saanut 7000€. Opiskelut ovat edenneet hieman nopeammin kuin "suositustahti" on ja kursseista kaikista arvosana on 4 tai 5 ja esimerkiksi kandin arvosanana 5.
      Ihan oikeasti kaikki on omasta viitsimisestä kiinni!

    • vig

      Todellakin sosiaalialan työntekijät ovat hyvin ymmärtäväisiä ja empaattisia ihmisiä, kuten tämäkin kommentoija täällä. Itseään he puolustavat mutta asiakasta eivät.

    • opiskelia6969

      Surkeeta myös ku opintotuki opiskelijanasumistuki laina on max jotain 700 €. Ei mitään mahiksia selvitä ilman rikkaita vanhempia. Miksei valtio edes suurenna opintolainaa. Toimeentuessa sentään otetaan huomioon kaikki, mitä työtön tarvitsee. Opintotuessa ei mitenkään oteta huomioon ohjelmistojen, tietokoneen ostoa tai kirjoja opiskeluun

    • Täh?...

      Miksi opiskelijalla olisi oikeus tietokoneeseen tai ohjelmiin? Kirjastolla ja yliopistolla voi koneita käyttää ilmaiseksi koko päivän. Kirjastosta saa kirjoja, ei niitä tarvitse ostaa. Vähän järkeä käteen kiitos.

    • pitääsunkinpäteä

      Joo katoppa vaan kun kaikille riittää kirjastosta koulukirjoja. Meillä ne menee niin nopeasti, että vaikka olet varannut kyseisen teoksen jo ennen jakson alkamista, niin saat sen kirjan vasta 2kk jälkeen kun kyseisen aineen tentti ON JO MENNYT. JÄRKI KÄTEEN NYT. Kirjat korkeakoulutasolla on muutenkin hintaluokkaa 40-200 yleensä ja harjoituskirjoja täytyy välillä ostaa varsinkin kielissä, jos meinaa jotain oppia.

      Ja vaikka saisitkin sen kirjan käteen niin koulun kirjastossa sen palautus on 2 viikon jälkeen, normaalissa kirjastolla 4 viikon päästä eikä mahdollisuutta ole uusia sitä, kun seuraavia varauksia muilta opiskelijoilta. Yksi jakso kestää 2 kk, joten olet sitten tentissä ilman kirjaa. Äläkä edes yritä puhua paskaa sivujen skannaamisesta, mistä ne rahat siihen skanneriin repäisen! Muualla skannaus maksaa muutaman sentin per sivu ja jos sivuja on 200-300 niin mieti sitä summaa.

      Meidän koulussa täytyy tietokone olla käytössä aamuin, päivisin ja illoin, jolla käydään katsomassa opettajien asettamia kotitehtäviä, viestejä tuntimuutoksista yms. ja KYLLÄ, meille on raivottu jos ei ole tajuttu 7-8 aikaa aamulla käydä katsomassa muutoksista aikaisempaan suunnitelmaan. Tämän lisäksi joku kirjaston tunnin kestävä koneaika ei riitä paskaakaan kun tehdään tehtäviä excelillä useamman tunnin verran. Siihen päälle vielä muut erikoisohjelma, joita ei saa ladattua jonnekin kirjaston koneille.

      ETTÄ MENES SIITÄ PÄTEMÄÄN MUUALLE, IDIOOTTI....

    • Empower

      Kun rahat alkaa olemaan tiukilla on hyvä ottaa käyttöön internet, sieltä on helppo tienata rahaa, esimerkiksi itse käytän Empoweria jossa tienataan bloggaamalla ja uusia jäseniä rekrytoimalla. Vähän työtä vaativaa hommaa mutta tienisti on hyvä ja rahat tulee niinkuin pitää. Sivusto on englannin kielinen ja kaikki opetetaan liittyessä kun tekwe itselleen käyttäjätilin. Sivustolla on jäsenmaksu joka peritään kuukausittain mutta tienisti on kuitenkin sen arvoinen, jäsenmaksu on 25$/kk. Itse olen käyttänyt tätä puolisen vuotta ja mitä enemmän hommia tekee sen isompi on tienisti. :)
      Palveluun pääsee liittymään osoitteesta http://socialmediabar.com/variousjoinlink

      Alussa tulee esittelyvideo hommasta englanniksi ja kello jonka tarkoituksena on katsoa video jossa kerrotaan palvelusta :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe