cavalier spanielin kokoinen koiramme söi kylmän kanankoiven. Olen kuullut että tankoparsa auttaisi. Paljonko ja kuinka usein pitää antaa ja onko se säilykemallia mitä pitää antaa??? Onko muuten vaaraa että suolisto vahingoittuu.
Oksennuttamminen taitaa olla huono vaihtoehto, näin olen eräältä koiranomistajalta kuullut.
Kiitos neuvoista.
koira söi kanankoiven
14
3865
Vastaukset
- tod.näk. ei vahinkoa
Mitähän merkitystä sillä kylmyydellä on? Merkitystä on söikö se raa'an vai kypsän. Jos raa'an, anna olla, se on vaan hyväksi, jos kypsän, tankoparsa on oiva apu, lasipurkissa, nesteeseen säilötty.
Äläkä vaan okseta, se jos mikä repii ylös tullessaan ruokatorvenkin. - lycka till
tankoparsan pitää olla hieman pidempi kuin kanankoipi, muuten ei toimi. Jos oli kypsa koipi niin ok, jos oli raaka ja kylmä minkä söi niin nyt on pieni omgelma, se koipi pitää kypsentää ja kanan lämpötila tulee olla 85 astetta. Varaa vaan tarpeeksi kylmiä ja märkiä pyyhkeitä että saat pidettyä koiran lämpöötilan alhaalla koko kypsennyksen ajan.
Kanankypsennys enne parsan syöttöä.- ??
Täh?
- ......
Vaan koiraa älä anna vielä mitään se tulee luultavsti ulos itsellään ja jos sulla on risiiniöljyä anna sitä se on vaaratonta.
- kanavaras!
tuo ongelma? Meillä koira on syönyt monta kanaa ja koipea ilman ongelmia, sekä kuumana että kylmänä ja elävänä että kuolleena. Luvalla sekä ilman, ja myös naapurin kanalassa kävi kerran...
- alf.
Kypsä ja kylmä kanankoipi oli. Malmin sitimarketista ostettu ja vaimolle tarkoitettu.. monta säilyke parsaa pitää syöttää ja kuinka kauan??? Risiiniöljyä ei ole tähän hätään, mutta käykö rypsiöljy???
Jos olisi iso koira niin en olisi niin huolissaan, mutta kun on pikkukoira niin vähän huolestuttaa.
Miten syöttää parsakaali väkisin koiralle. Toinen koira söisi vaikkapa koko purkillisen, niin kyllä minäkin.- Malttia nyt
Odota nyt ainakin aamuun asti ennenkuin alat toisen hyvin ansaittua ruokalepoa häirihtemään. Eikai se koipi nyt sentään isompi ollut kuin koira? Jos päällepäin näyttää että kaikki on hyvin niin silloin voit melko varmaksi luottaa siihen että kaikki myös ON hyvin.
Jos taas alkaa kovasti kakomaan niin silloin mene lääkäriin vaikka keskellä yötä... - luna.lumikki
Minä ehdotin tuota risiiniöljyä mutta elä anna sitä rypsiöljyä vaan siitä on haittaa....seuraa koiraasi vain jos ei hätä anna olla se tulee ulos luultavasti normaaliteitse.
Minun koira söi kerran vääränlaista luuta ja annoin risiiniöljyä 1 ruokaluasikallinen sitten ja toisen ne tuli ulos ja ei ole haitaksi.
Uskon että koirasi on ok, koska on niitä meilläkin syöty ja roskiksella käyty ja ei mitään vahinkoa, niitä ei vain tosiaan suositella annettavaskis terävien luittensa vuoksi. - peräpäätä
Malttia nyt kirjoitti:
Odota nyt ainakin aamuun asti ennenkuin alat toisen hyvin ansaittua ruokalepoa häirihtemään. Eikai se koipi nyt sentään isompi ollut kuin koira? Jos päällepäin näyttää että kaikki on hyvin niin silloin voit melko varmaksi luottaa siihen että kaikki myös ON hyvin.
Jos taas alkaa kovasti kakomaan niin silloin mene lääkäriin vaikka keskellä yötä...jos ei mitään oireita tule, hyvä on. Eikä risiiniöljyä, vaan PARAHFIINIÖLJYÄ. kannattaa pitää aina lääkekaapissa. Itse sain vastaavassa tilanteessa ohjeeksi (eläinlääkäriltä puhelimessa) syöttää koiralle veteen keitettyä riisiä. Koirani kakki silloin verta ja oli käynyt kyläpaikan tunkiolla popsimassa sianluita usammankin kappaleen kaiketi. Säikyllä selvittiiin.
- luna.lumikki
luna.lumikki kirjoitti:
Minä ehdotin tuota risiiniöljyä mutta elä anna sitä rypsiöljyä vaan siitä on haittaa....seuraa koiraasi vain jos ei hätä anna olla se tulee ulos luultavasti normaaliteitse.
Minun koira söi kerran vääränlaista luuta ja annoin risiiniöljyä 1 ruokaluasikallinen sitten ja toisen ne tuli ulos ja ei ole haitaksi.
Uskon että koirasi on ok, koska on niitä meilläkin syöty ja roskiksella käyty ja ei mitään vahinkoa, niitä ei vain tosiaan suositella annettavaskis terävien luittensa vuoksi.Tänne.
http://www.vetmed.helsinki.fi/elainsairaala/pienelainsairaala/index.html - Parsa-kanasoppaa
ParsaKAALI on ihan eri asia kuin parsa!
Mutta mikä itu on syöttää koiralle parsaa jos se on syöny kanankoiven??? Miksi? Kietooko se terävät luunsirut hellään huomaansa ja tuo ne varovaisesti ulos? Mitä tulee öljyjen syöttöön, niin eikö se ole sama, repiikö luu ruokatorven oksennuttaessa vai koko suoliston, kun vauhdilla tulee ulos? Ruokatorvi on sentään yksi suora putki, mutta suolistossa on sata mutkaa, mistä luunsiru voi pistää läpi... mutta ihmisen silmälle tietysti siistimpää, kun se tapahtuu koiran sisällä.
Siirtykää rintapaloihin, ne on muutenkin paljon parempia ja vähemmän jänteisiä.
- alf.
viisi päivää on mennyt ja koira on kakannut normaalisti ja on muutenkin hölmö oma itsensä. Onkohan se kana tulut ulos jo tässä ajassa????
- kynitty kana
Juu, eiköhän koirasi siitä selvinnyt noista hulluista neuvoista huolimatta XD Syystä kyllä huolestuit, sillä linnun luut ja kaikki kypsennetyt luut voivat repiä suolen, sillä ne ovat niin teräviä. Raakoja luita( EI LINNUN) saa antaa, ovat vain terveellisiä. Raakaa kananlihaakin saa antaa, ei mitään haittaa.
Mikä ihme tuo tankoparsa-juttu oikein on? En ole koskaan kuullut. - taas väärin
kynitty kana kirjoitti:
Juu, eiköhän koirasi siitä selvinnyt noista hulluista neuvoista huolimatta XD Syystä kyllä huolestuit, sillä linnun luut ja kaikki kypsennetyt luut voivat repiä suolen, sillä ne ovat niin teräviä. Raakoja luita( EI LINNUN) saa antaa, ovat vain terveellisiä. Raakaa kananlihaakin saa antaa, ei mitään haittaa.
Mikä ihme tuo tankoparsa-juttu oikein on? En ole koskaan kuullut.^lintua saa kyllä antaa luineen päivineen. Oletko koskaan kokeillut millainen on kypsentämätön kanan luu? Se on aika joustava, ei lainkaan terävä. Joten älä neuvo väärin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809