API SM,SL,SJ

vanhakone

Kun kaikissa uusissa API SM öljyissä ei kerran ole niitä myrkkyjä ja haitallisia aineita mitä vanhat moottorit vaativat kunnon suojan muodostamiseksi niin mietin mites sitten nämä API SM,SL,SJ, eli kaikki nuo luokitukset täyttävät öljyt? Suojaako API SM,SL,SJ öljy 30 vuotta vanhaa moottoria yhtä hyvin kuin pelkkä API SJ öljy?
Testataanko noita vanhempia vaatimuksia ollenkaan vai laitetaanko purkin kylkeen vanhatkin jos täyttää uusimmat vaatimukset?

4

1393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+22

Tiedä tarkaan mutta vanhaan moottoriin laittasin vain jotan teboil moniastetta. Pitäis toimia.

• vanhakone

En haluais vaihtaa öljyjä kuin kerran vuodessa ja -20 pakkaseskin pitäis käynnistää ilman lämmitintä. Muuten varmaan moniastekin kävisi mutta synteettisiä 5w öljyjä olen lähinnä harkinnut.

• 0000000000000000

API SH ja sitä vanhemmat luokitukset ovat jo poissa päiväjärjestyksestä, eli vanhentuneita, ainakin api.org sivun tietojen mukaisesti. Nykyisin käytössä on SJ, SL ja SM ja ne ovat yleensä taaksepäin yhteensopivia. Tuossa asiassa kannattaa kysyä jonkun öljy-yhtiön tekniseltä tuelta, jos sinulla on joku museoauto.

• E R P O

En ole mikään öljytietäjä, ihan vaan heitän oman ajatuksen. Ei tarvitse sitten kenenkään osoitella sormella...

Käsittääkseni uudemmat API-luokitukset korvaa aina ne vanhemmat. Kannattaa katsoa myös sitä ACEA-luokitusta, nykyään monille koneille vähintäänkin suositellaan polttoainetta säästäviä "liruja", jotka ACEA-luokitukseltaan ovat bensakoneisille A1 tai A5, niitä ei kannattane tarjota vanhaan koneeseen, vaan laittaa ACEA A3 luokituksen mukaista öljyä. Tietenkin aina valmistajan suosituksen mukaan.

Viskositeetti käytöstä riippuen esim. 5w40 tai 10w40...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4813
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      1001
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      30
      984
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe