Terveydenhoitaja

WM

Mulla on terveystarkastus viikon päästä. Painoa on lähtenyt Tammikuun lopusta tähän päivään reilut 15kg. Luuletteko, että terveydenhoitaja huomaa asian ja puuttuu asiaan jollakkin tavalla? Olen 17-vuotias ja jos pyydän, että vanhempani eivät saisi tietää syömishäiriösäni niin suostuukohan hän olla soittamatta kotiin?

Joudun myös täyttää terveyslomakkeen, jossa kysytään syömisestä sekä tämän hetkisestä painosta. Kannattaako vastata ihan rehellisesti, että syöminen on vaikeaa.

26

3389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gethateuua

      oot lirissä , mutta hyvä vaan jos parantuisit =)!

    • omnomnom

      mulla ainakin terkkari kysyy joka kerta, et saako soittaa vanhemmille ja sanon etten, mut se jankkaa siitä, ja nyt varsinki ku paino oli pariataa grammaa pudonnu, nii jos ei kahen viikon päästä oo noussu, nii se taas kinuu saada soittaa. ja mulla oli painontarkkailun alussa pudonnu vaan n.5 kiloo. tai terkkari luuli niin vaikka oikeesti oli pudonnu 10.

      • asöldkjfalkf

        Terkkarin pitäs kyllä ottaa tiukempi ote. Ei syömishäiriöisiltä tommosta kysellä ja sitten totella mitä syömishäiriöinen sanoo. Mä olen sitä mieltä, että terkkari ei saisi ottaa "käsittelyyn", ellei vanhemmat ole tietoisia. Mulla ainakin koko syömishäiriö räjähti käsistä kouluterkkarin takia, ku haukku mua psyykkisesti sairaaks. Vanhemmat hoiti syömisiä kotona kyllä ja sitä ennen se oli hansakssa. Luuliko se pölkky terkkari, et vanhemmat ei oo huomannu mitää?

        Vähän sama oli, ku kävin ravitsemusterapeutilla listaa muokkaamassa. Sanoin, että listassa on liikaa, vaikka paino oli koko ajan pudonnut, niin se vähensi sitä! Oikeesti olin sille vihainen, mutta näytin tyytyväistä naamaa.


      • omnomnom
        asöldkjfalkf kirjoitti:

        Terkkarin pitäs kyllä ottaa tiukempi ote. Ei syömishäiriöisiltä tommosta kysellä ja sitten totella mitä syömishäiriöinen sanoo. Mä olen sitä mieltä, että terkkari ei saisi ottaa "käsittelyyn", ellei vanhemmat ole tietoisia. Mulla ainakin koko syömishäiriö räjähti käsistä kouluterkkarin takia, ku haukku mua psyykkisesti sairaaks. Vanhemmat hoiti syömisiä kotona kyllä ja sitä ennen se oli hansakssa. Luuliko se pölkky terkkari, et vanhemmat ei oo huomannu mitää?

        Vähän sama oli, ku kävin ravitsemusterapeutilla listaa muokkaamassa. Sanoin, että listassa on liikaa, vaikka paino oli koko ajan pudonnut, niin se vähensi sitä! Oikeesti olin sille vihainen, mutta näytin tyytyväistä naamaa.

        terkkarit ei oikeesti muuta ku pahenna asiaa D:
        mut siis se terkkari, epäilee anoreksiaa, mut ei se oo mulle suoraan sillai sanonu, enkä määkään tietenkään myönnä.
        mut eihän terkkarit sais mitään sanoo ilman lupaa. et vaikka ne kuin kinuu, nii onhan niillä vaitiolovelvollisuus alaikästenki kans o:


      • WM
        omnomnom kirjoitti:

        terkkarit ei oikeesti muuta ku pahenna asiaa D:
        mut siis se terkkari, epäilee anoreksiaa, mut ei se oo mulle suoraan sillai sanonu, enkä määkään tietenkään myönnä.
        mut eihän terkkarit sais mitään sanoo ilman lupaa. et vaikka ne kuin kinuu, nii onhan niillä vaitiolovelvollisuus alaikästenki kans o:

        mitäköhän toi terkkari tekee mulle viikon päästä. Epäileeköhä se anoreksiaa? Mun bmi ei oo kyl alle 17 et...


      • omnomnom
        WM kirjoitti:

        mitäköhän toi terkkari tekee mulle viikon päästä. Epäileeköhä se anoreksiaa? Mun bmi ei oo kyl alle 17 et...

        no jos sun bmi ei oo liian alhaalla, nii ehkä se menee sillä, ku sanot, et halusin vähä laihtua, tai kerrot jostai ruokailutapojen muutoksesta tms.
        toivon, et pääset jollai konstilla tosta terkkarista eroon, tiiän itekki kuin ahistavaa se on :/


      • WM
        omnomnom kirjoitti:

        no jos sun bmi ei oo liian alhaalla, nii ehkä se menee sillä, ku sanot, et halusin vähä laihtua, tai kerrot jostai ruokailutapojen muutoksesta tms.
        toivon, et pääset jollai konstilla tosta terkkarista eroon, tiiän itekki kuin ahistavaa se on :/

        on siis varmaan mahdollista, että voin joutua käymään punnituksissa tietyin väli ajoin?


      • kaikenkokenut
        WM kirjoitti:

        on siis varmaan mahdollista, että voin joutua käymään punnituksissa tietyin väli ajoin?

        Joo varmaankin. Kuule kyllä ne terkkarit on nähny kaikenlaista, ihan varmasti se osaa epäillä. Ja koska painoa on lähteny kuitenkin aika reilusti noin lyhyessä ajassa, se varmaan puuttuu ja haluu puhua ihan perusteellisesti sun ruokailuista. Ja pyytää sua tulemaan viikon tai parin päästä uudelleen, jotta voi tarkkailla onko paino tippunu.
        Ja koska oot edelleen alaikänen, mun tietääkseni terkkarilla on oikeus/velvollisuus ilmottaa vanhemmille, jos tilanne menee pahaks. Ja varmaan saatat päästä koululääkärin juttusille, jollei se sitten laita lähetettä suoraan nuorisopolille..

        Mieiti mitä elämältäsi oikeasti haluat. Helpoimmalla pääset, jos myönnät heti alkuun, että sinulla on ongelma ja olet sairas.


      • WM
        kaikenkokenut kirjoitti:

        Joo varmaankin. Kuule kyllä ne terkkarit on nähny kaikenlaista, ihan varmasti se osaa epäillä. Ja koska painoa on lähteny kuitenkin aika reilusti noin lyhyessä ajassa, se varmaan puuttuu ja haluu puhua ihan perusteellisesti sun ruokailuista. Ja pyytää sua tulemaan viikon tai parin päästä uudelleen, jotta voi tarkkailla onko paino tippunu.
        Ja koska oot edelleen alaikänen, mun tietääkseni terkkarilla on oikeus/velvollisuus ilmottaa vanhemmille, jos tilanne menee pahaks. Ja varmaan saatat päästä koululääkärin juttusille, jollei se sitten laita lähetettä suoraan nuorisopolille..

        Mieiti mitä elämältäsi oikeasti haluat. Helpoimmalla pääset, jos myönnät heti alkuun, että sinulla on ongelma ja olet sairas.

        muka vai saada lähetteen jonnekki?


      • asldökfäaslk
        WM kirjoitti:

        muka vai saada lähetteen jonnekki?

        Jos terkkari on viisas, se laittaa lähetteen ravitsemusterapeutille. Itte oon käyny nuorisopolilla muutaman kerran, mutta lopetin sen kun siitä ei ollut mitään hyötyä ja ne tädit ärsytti mua niin hirveesti eikä oikeesti tajunnu anoreksiasta mitään. Siitä paikasta oli oikeasti haittaa.
        Jos tilanne on huono, koululääkäri voi laittaa lähetteen sairaalaan lastenpolille tai jos on tarpeeksi huono niin sitten ambulanssilla sairaalaan. Ittelle on käyny niin.


      • omnomnom
        asldökfäaslk kirjoitti:

        Jos terkkari on viisas, se laittaa lähetteen ravitsemusterapeutille. Itte oon käyny nuorisopolilla muutaman kerran, mutta lopetin sen kun siitä ei ollut mitään hyötyä ja ne tädit ärsytti mua niin hirveesti eikä oikeesti tajunnu anoreksiasta mitään. Siitä paikasta oli oikeasti haittaa.
        Jos tilanne on huono, koululääkäri voi laittaa lähetteen sairaalaan lastenpolille tai jos on tarpeeksi huono niin sitten ambulanssilla sairaalaan. Ittelle on käyny niin.

        taitaa riippua aika paljon terkasta. tää mun vasta nyt parin kuukauden tarkkailun jälkeen on alkanu puhuu, et jos kävisin lääkärin kans puhuun. se edellinen vaan hoki, et se on musta huolissaan, et jos siinä on jotain muuta (epäili masennusta, ku mulla oli ollu aikasemmin lievä sellanne).


      • WM
        omnomnom kirjoitti:

        taitaa riippua aika paljon terkasta. tää mun vasta nyt parin kuukauden tarkkailun jälkeen on alkanu puhuu, et jos kävisin lääkärin kans puhuun. se edellinen vaan hoki, et se on musta huolissaan, et jos siinä on jotain muuta (epäili masennusta, ku mulla oli ollu aikasemmin lievä sellanne).

        Siellä nuortenpolilla tehdään? Minkälainen paikka on kyseessä? Ja saako sinne lähetettä helposti?


      • asadfklöaäsöfd
        WM kirjoitti:

        Siellä nuortenpolilla tehdään? Minkälainen paikka on kyseessä? Ja saako sinne lähetettä helposti?

        Mä jouduin sinne ja siellä piti puhua jonkun sairaanhoitajan kanssa. Ei muuta ei hyötyä.


      • asdasdasddssass
        asadfklöaäsöfd kirjoitti:

        Mä jouduin sinne ja siellä piti puhua jonkun sairaanhoitajan kanssa. Ei muuta ei hyötyä.

        mie olin nuorisopolilla 3kk sitte, kävin siellä 3 kertaa puhumassa psykologille ja sen jälkeen löysin itteni osastolta, jossa oon nyt siis ollut 3kk...


      • WM
        asdasdasddssass kirjoitti:

        mie olin nuorisopolilla 3kk sitte, kävin siellä 3 kertaa puhumassa psykologille ja sen jälkeen löysin itteni osastolta, jossa oon nyt siis ollut 3kk...

        Mun bmi ei oo alle 17:sta voin joutua nuorisopolille?


      • asdasdasddssass
        WM kirjoitti:

        Mun bmi ei oo alle 17:sta voin joutua nuorisopolille?

        mun bmi oli polille joutuessa 18.6 ja osastolle mennessä 17.8


      • omnomnom
        asdasdasddssass kirjoitti:

        mun bmi oli polille joutuessa 18.6 ja osastolle mennessä 17.8

        miten hemmetissä voi joitua osastolle, jos bmi on normilukemissa ?


      • kklj
        WM kirjoitti:

        Mun bmi ei oo alle 17:sta voin joutua nuorisopolille?

        omg! mun bmi oli vähä yli 14 enkä ees joutunu jäämään kauemmaks aikaa osastolle


      • omnomnom
        kklj kirjoitti:

        omg! mun bmi oli vähä yli 14 enkä ees joutunu jäämään kauemmaks aikaa osastolle

        mun on jotai 14 ja puol, enkä oo ikinä ollu osastolla


      • WM
        omnomnom kirjoitti:

        mun on jotai 14 ja puol, enkä oo ikinä ollu osastolla

        täs miettimään että, mitä jos se terkkari ei ota mua tosissaan. Koska mun bmi ei oo alle 17:sta. Jos sen mielest täs asias ei oo mitää, niin vakavaa et sen pitäis jutella mun kanssa


      • th
        WM kirjoitti:

        täs miettimään että, mitä jos se terkkari ei ota mua tosissaan. Koska mun bmi ei oo alle 17:sta. Jos sen mielest täs asias ei oo mitää, niin vakavaa et sen pitäis jutella mun kanssa

        Kuulkaa, olen itse 24-vuotias terveydenhoitaja ja entinen anorektikko, joten koin, että minun on pakko vastata tähän ketjuun. Tiedän kokemuksesta, että toisinaan terveydenhoitaja tai muu vastaava ammattilainen voi puuttumiselleen vain tiukentaa sairauden otetta, mutta jos mietitte objektiivisesti niin ymmärrätte varmaan, että ei niin vakavaa asiaa voi painaa villasellakaan.

        En itse aikoinani uskonut, että anoreksiasta olisi mahdollista parantua sataprosenttisesti, mutta voin nyt jälkikäteen sanoa olevani todella surullinen lukiessani näitä tekstejä, sillä tunnen luissani kaiken sen tuskan mitä kannatte sisällänne joka hetki ja koen sen olevan niin turhaa koska itse voin nyt niin hyvin ja tiedä että se on teillekin mahdollista.

        Elämällä on paljon annettavaa eikä ruumista saa kurittaa! Anoreksia on loputon rinki, joka ei oikeastaan koskaan palkitse, aina vaan lyö. Siitä kuitenkin on mahdollista päästä kokonaan eroon, niin ettei tarvitse kokea huonoa omatuntoa jos syö, nähdä nälkää tai mitään muutakaan kamalaa joka kuuluu anorektikon arkeen.

        Ihminen kuolee, jos ei syö. Ja elämää ei ihan totta kannata haaskata laihuuden takia.

        Tiedän, että useimmille teistä nämä sanat helisevät tyhjinä, mutta jos edes joku lukisi ja saisi vähän uskoa...


      • Anorektikko 123456792
        th kirjoitti:

        Kuulkaa, olen itse 24-vuotias terveydenhoitaja ja entinen anorektikko, joten koin, että minun on pakko vastata tähän ketjuun. Tiedän kokemuksesta, että toisinaan terveydenhoitaja tai muu vastaava ammattilainen voi puuttumiselleen vain tiukentaa sairauden otetta, mutta jos mietitte objektiivisesti niin ymmärrätte varmaan, että ei niin vakavaa asiaa voi painaa villasellakaan.

        En itse aikoinani uskonut, että anoreksiasta olisi mahdollista parantua sataprosenttisesti, mutta voin nyt jälkikäteen sanoa olevani todella surullinen lukiessani näitä tekstejä, sillä tunnen luissani kaiken sen tuskan mitä kannatte sisällänne joka hetki ja koen sen olevan niin turhaa koska itse voin nyt niin hyvin ja tiedä että se on teillekin mahdollista.

        Elämällä on paljon annettavaa eikä ruumista saa kurittaa! Anoreksia on loputon rinki, joka ei oikeastaan koskaan palkitse, aina vaan lyö. Siitä kuitenkin on mahdollista päästä kokonaan eroon, niin ettei tarvitse kokea huonoa omatuntoa jos syö, nähdä nälkää tai mitään muutakaan kamalaa joka kuuluu anorektikon arkeen.

        Ihminen kuolee, jos ei syö. Ja elämää ei ihan totta kannata haaskata laihuuden takia.

        Tiedän, että useimmille teistä nämä sanat helisevät tyhjinä, mutta jos edes joku lukisi ja saisi vähän uskoa...

        Kyllä osastolle voi joutua vaikka olisi normaali rajoissa oleva BMI, koska "enemmän" se anoreksia siellä päässä on vikana ...


      • eisenarvoista
        omnomnom kirjoitti:

        miten hemmetissä voi joitua osastolle, jos bmi on normilukemissa ?

        Koska osastohoidon tarve arvioidaan yksilöllisesti ja siihen vaikuttaa moni muukin asia kuin bmi. Esim. nestetasapaino, sydämen kunto, veriarvot, oksentelu ja lääkkeet, psyykkinen vointi jne. Syömishäiriö voi tappaa normaalipainoisenkin esim. sydämenpysähdykseen. Ja osastojakin on erilaisia, sisätaudit, nuorisopsykiatrinen jne


      • Anonyymi
        omnomnom kirjoitti:

        miten hemmetissä voi joitua osastolle, jos bmi on normilukemissa ?

        Jos sydän alkaa pettää tai veriarvot aivan sekaisin niin kyllä voi joutua. Tai jos vaan kieltäytyy syömästä/juomasta kokonaan. Terveydentila on muutakin kuin bmi.

        Itsellä oli osasto tosi lähellä nestehukan ja jatkuvan oksentelun takia. Bmi oli "vain" 16-17 mutta yleistila meni nopeasti huonoksi.


      • Anonyymi
        WM kirjoitti:

        Mun bmi ei oo alle 17:sta voin joutua nuorisopolille?

        Ei se määräydy painoindeksin perusteella vaan kokonaisterveydentilan (myös psyykkisen) perusteella.


      • Anonyymi
        omnomnom kirjoitti:

        miten hemmetissä voi joitua osastolle, jos bmi on normilukemissa ?

        Poli on eri asia kuin osasto ja bmi 17.8 voi olla jollekin jo varsin matala paino, jos on romauttanut sinne vaikka normaalipainon ylärajalta lyhyessä ajassa.

        Syömishäiriön takia voi joutua normaalipainoisenakin sairaalaan jos esimerkiksi jos veriarvot tai sydänfilmit on oksentelun takia kriittisen huonot, tai jos on laihtunut paljon lyhyessä ajassa ja yleistila on huono, tai jos kieltäytyy kokonaan syömästä tai juomasta, tai arvioidaan olevan itsetuhoinen. Paino on vain yksi monista asioista joihin arvio perustuu. On hyvä muistaa että normaalipainoisiakin KUOLEE syömishäiriön komplikaatioihin, esimerkiksi sydänkohtauksiin oksentelun seurauksena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe