Käsiini osui 9 hv:n tehoinen lennokin harjaton sähkömoottori. Hämmästyin kuultuani tehon, koska moottori oli varsin pienikokoinen ja todella kevyt.
Ajattelin laittaa näitä 5 kpl motocross-pyörään (=45 hv!) ja sitten läjä Lipo-akkuja mukaan. Paino jäisi silti pieneksi ja ajoaikaa tulisi täydellä teholla 15 min eli käytännössä 30 - 60 min. Vaan millainen systeemi pitää saada tuohon väliin, että saa kaasukahvalla säädettyä moottorien tehoa?
Lennokeissahan on sellainen postimerkin kokoinen fet-säädin ja vastaanotin, mutta en tarvi tietenkään mitään radiolaitteita väliin. Voiko sellaista säädintä ohjata jotenkin muuten esim. laittamalla kaasuvaijerin jonnekin potikalle?
Ajattelin pyytää ohjelmointitaitoista kaveriani mukaan, että saadaan ajettavuus (mm. moottorijarru) sopivaksi.
Motocross-pyörään sähkömoottoreita
13
929
Vastaukset
- 16+9 ei ole 25 !?
Oheisesta linkistä saat jo huomattavasti lisää tietoa ja perusteet kyseisen säätimen tekoon.
http://lib.tkk.fi/Dipl/2006/urn007532.pdf - Vilkkupirhe
Kuulostaa pilkkuvirheeltä tuo 9 hp:n moottori. Tai sitten täytyy olla melkoisen kokoinen lennokki ja ennenkaikkea paljon Ah: ta sisältävät akut, jotka ovat melkoisen kokoisia/ painoisia tai sitten hinnakkaita...
9 hp on noin 6,7kW = 6700W.
Yksi moottori 12V jännitteellä vie siis 558A virran. Mistä virta, jos laitat noita 5 kpl, joka merkitsee 2791 ampeerin virtaa. Sulla tarvii olla tarakalla pieni voimalaitos, jolla ruokkia moottoreita!- Voimaa on!
ja akkuja rinnan. Lähteehän kännyn kokoisesta lennokki-liposta 54 A ihan laillisesti. No problem, mutta latureita saa olla useampi. 9 hv harjattomasta moottorista ei ole paljon, kun 1:10-autojen moottorista lähtee 1 hv ja se moottori on kananmunan kokoinen.
- Hevonenkin nauraa
Voimaa on! kirjoitti:
ja akkuja rinnan. Lähteehän kännyn kokoisesta lennokki-liposta 54 A ihan laillisesti. No problem, mutta latureita saa olla useampi. 9 hv harjattomasta moottorista ei ole paljon, kun 1:10-autojen moottorista lähtee 1 hv ja se moottori on kananmunan kokoinen.
"9 hv harjattomasta moottorista ei ole paljon, kun 1:10-autojen moottorista lähtee 1 hv ja se moottori on kananmunan kokoinen. "
Ei se moottorin hiiliharjattomuus sinänsä tuo lisää tehoja verrattuna hiiliharjallisiin. Sitä nyt vaan käytetään muiden teknisten syiden kuin lisätehon takia.
Voisko kukaan linkittää sivulle, mistä löytyy 9hv lennokkimoottori. Yleensä sähkömoottorin tehot muuten ilmoitetaan kilowateissa, eikä hevosvoimissa. Edelleen uskon, että 9hp kevyt ja pieni, alle nyrkinkokoinen lennokkimoottori on vain urbaanilegendaa. Jotain henkilöä on ehkä hieman "höynäytetty" tehoissa. - T-ope
Hevonenkin nauraa kirjoitti:
"9 hv harjattomasta moottorista ei ole paljon, kun 1:10-autojen moottorista lähtee 1 hv ja se moottori on kananmunan kokoinen. "
Ei se moottorin hiiliharjattomuus sinänsä tuo lisää tehoja verrattuna hiiliharjallisiin. Sitä nyt vaan käytetään muiden teknisten syiden kuin lisätehon takia.
Voisko kukaan linkittää sivulle, mistä löytyy 9hv lennokkimoottori. Yleensä sähkömoottorin tehot muuten ilmoitetaan kilowateissa, eikä hevosvoimissa. Edelleen uskon, että 9hp kevyt ja pieni, alle nyrkinkokoinen lennokkimoottori on vain urbaanilegendaa. Jotain henkilöä on ehkä hieman "höynäytetty" tehoissa.Kämmemen kokoisena on hiukan urbaanilegendaa, mutta isokokoisenmiehen, täyttä totta. Reipas vuosi sitten näi ensimmäisen mainoksen sarjavalmisteisista 7kW moottoreista. Nykyään näyttää niitä olevan vähän jokaisella moottorin valmistajalla.
Hiiliharjalliseen verrattuna suurimpia valtteja on hyötysuhde, yksinkertainen rakenne, ei kuluviaosia jos laakereita ei lasketa ja pienipaino saavutettuun tehoon nähden. Haittana tarvitsee sen säätimen joka jakaa virran akusta käämeille oikeassa tahdissa.
Nostin Lennokkiboksista tähän läppärin viereen ja mitan mukaan halkaisia 50mm ja pituus 61mm. Säätimen kanssa ottoteho akusta maksimissaan jota ei paranne ylittää on 1,8kW. Akselitehoksi siitä jää suunnilleen 80%. Muutama prosetti yli tai ali riippuen käytetystä potkurista. Vie nätisti 3-4kg painoista konetta.
- akselitehoja..
Onhan nuo kuitenkin melkoisia möykkyjä, esim.:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5141
Eivät oikein kännyyn tahdo mahtua ja painoakin yli 1,2kg.
Luulen kuitenkin, että jos laitetaan dynamometriin, niin akselitehoa ulos ei ole tuo 6000W.
Kyse lienee korkeintaan hetkellisestä ottotehosta, eli siitä, mitä tehoja se mahdollisesti repii akusta, kun akseli jumitetaan liikkumattomaksi.
Ettei vain olisi vähän samansuuntaista mainostamista, kuin halpojen poppiradioiden PMPO-tehot. Radion pääteaste voi olla parin watin tehoinen, mutta kuitenkin mainostetaan esim 150W PMPO-tehoja! - speksatun
akselitehoja.. kirjoitti:
Onhan nuo kuitenkin melkoisia möykkyjä, esim.:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5141
Eivät oikein kännyyn tahdo mahtua ja painoakin yli 1,2kg.
Luulen kuitenkin, että jos laitetaan dynamometriin, niin akselitehoa ulos ei ole tuo 6000W.
Kyse lienee korkeintaan hetkellisestä ottotehosta, eli siitä, mitä tehoja se mahdollisesti repii akusta, kun akseli jumitetaan liikkumattomaksi.
Ettei vain olisi vähän samansuuntaista mainostamista, kuin halpojen poppiradioiden PMPO-tehot. Radion pääteaste voi olla parin watin tehoinen, mutta kuitenkin mainostetaan esim 150W PMPO-tehoja!ostamanne auton moottori? Akselitehoina vai indikoituna?
:) - T-ope
akselitehoja.. kirjoitti:
Onhan nuo kuitenkin melkoisia möykkyjä, esim.:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5141
Eivät oikein kännyyn tahdo mahtua ja painoakin yli 1,2kg.
Luulen kuitenkin, että jos laitetaan dynamometriin, niin akselitehoa ulos ei ole tuo 6000W.
Kyse lienee korkeintaan hetkellisestä ottotehosta, eli siitä, mitä tehoja se mahdollisesti repii akusta, kun akseli jumitetaan liikkumattomaksi.
Ettei vain olisi vähän samansuuntaista mainostamista, kuin halpojen poppiradioiden PMPO-tehot. Radion pääteaste voi olla parin watin tehoinen, mutta kuitenkin mainostetaan esim 150W PMPO-tehoja!Kyllä niitä watteja tarvitaan kokoajan viemään lennokkia eteen jos se kerran halutaan lentämään. Häviöitä noissa moottori/säädin yhdistelmissä tulee osa säätimessä ja johtimissa käämi mukaan lukien sekä jonkinverran raudoissa pyörrevirtahäviöinä. Viimeisenpäälle mitoituksella saadaan hyötysuhde sinne 90% tuntumaan ja tämä on moottorin potkurin kiinnitysakselista saaatava teho akusta otettuun tehoon verrattuna.Lukkoon jarrutettu moottori nappaa niin suuren virran etten viiti edes kuvitella moista.
Olin itsekkin aikoinani hiukan epäuskoinen, mutta ensimmäinen harjaton kone jo karisti epäilykset. Potkurin vääntämiseen tarvitaan voimaa ja sitten vielä sitä liikettä. Siitä se teho nimittäin juuri tulee.
Sähkömoottori on siitä ovela laitos poiketen polttomoottorista jos esimerkin kone laitetaan dynamometriin voidaan siitä otta tehoa tuo 6kW tai ylikin, mutta käämit lämpenevät siinätapauksessa turhaan ja päästää "toimintasavut" aikanaan ulos. Näissä moottoreiden kohdalla puhutaan tehosta joka otetaan akusta sen vuoksi koska tuo teho on helppo mitata. Moottorin valmistajat ovat tehneet laskureita joilla voi suorittaa alustavia laskelmia siitä millaisella akkukompinaatiolla ja potkurilla saadaan sopivin lopputulos ettei akun kapasiteettia hukata turhaan. Liiansuuri potkuri nimittäin jarruttaa liikaa ja moottori ottaa liiansuuren virran eikä potkuri pyöri tarpeeksi jolloin potkurin teho jää pieneksi systeemin ottotehoon nähden. Liian pieni potkuri ei kuormita riittävästi jolloin moottorin omathäviö jäävät hallitseviksi ja hyötysuhde tippuu sen vaikutuksesta.
- skeptinen.......
Aluksi kun luin alkuperiäisen viestin ajattelin, että onpas tuo typerä idea. Huomiotko tämän: jos sinulla on pieni jännite ja haluat suuren tehon tarvitset todella suuren virran. Tämä suuri virta on hyvin haitallinen johtimille, eli tarvitset hyvin paksut johtimet, ellet käytä suprajohteita ;) Nyt kun sinulla on suuret johtimet niillä on suuri ominais resistanssi ja taas hyötysuhde laskee. Lisäksi tuo suuri virta muodostaa magneettikentän, eli saatat joutua koteloimaan "moottorin ohjausyksikön". Eikä tässä viellä kaikki, en tiedä miten olit tuon voimansiirron ajatellut toteuttaa, mutta siihenkin saat tehdä aikamoisen patentin, jolla "yhdistät" moottoreiden tehot yhdelle akselille ja siittä sitten perinteiselle vaihdelaatikolle. Ei tuo mikään kovin vaikea ole suunnitella, mutta hemmetin kalliiksi se tulee koneistaa. Ei ole mahdotonta, mutta onko tuossa mitään järkeä? Kaiken sen painon minkä säästät moottorista ja bensasta/tankista menetät järkyttävään määrään akkuja ja niiden sovitus tuonne onkin sitten vähän toinen juttu.
Itse ehkä yrittäisin etsiä pienen sähköauton moottoria ja sen ympärille rakentaa, jos olisi pakko.- analogia?
"Nyt kun sinulla on suuret johtimet niillä on suuri ominais resistanssi ja .." - totuus taas on, että jos johtimet ovat 'suuret' tai 'pienet', niin sehän ei hetkauta ominaisvastusta suuntaan eikä toiseen - ainoa mikä muuttuu on johtimen vastus ja se korreloi johtimen poikkipinnan kanssa eli mitä suurempi poikkipinta-ala niin sitä pienempi vastus ja kääntäen.
:)
- JaaMääVai?
Malmin lentoasemalla: http://www.silshop.fi/shop/index.php?page=2&act=viewCat&catId=21 . Oon joskus funtsannut tehdä sähkömopoa noilla moottoreilla kun niistä lähtee aika rutkasti tehoa ainakin hetkellisesti ja hinta on kohtuullinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232