Harakan kolumni A-Studiossa

beenthere

33

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

oli sanottu? Sitäkö, ettei fundisuskisten uskonrauhaa saa häiritä? Ihanko totta? Kuka sanoi?

Onkin ollut Harakkaa ikävä. Pressiklubi meni tärviölle Stillerin myötä. Stiller jankuttaa aina rasisteista, kun on kyse uskonnoista. Mutta hän nyt sattuukin olemaan juutalainen ja ylpeä siitä.

• beenthere

Eikös uutiset ole areenassa? Täytyy käydä katsomassa. Tuo kolumni oli minusta tosi hyvä ja täyttä asiaa.

• beenthere

Muista katsoa Voimala huomenna. Aiheena kirkko ja seksuaalisuus. Piispaehdokkaat taitaa ainakin olla vieraina.

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Eikös uutiset ole areenassa? Täytyy käydä katsomassa. Tuo kolumni oli minusta tosi hyvä ja täyttä asiaa.

Iskevä ja varmaan suututti monet kunnon irveeseen :)

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Muista katsoa Voimala huomenna. Aiheena kirkko ja seksuaalisuus. Piispaehdokkaat taitaa ainakin olla vieraina.

"Ke 14.4. klo 22.00 Kristuksen morsian-näytelmä haastaa fundamentalistit ja vapaamieliset.
        Kevään ajankohtaisin näytelmä Kristuksen morsian iskee juuri nyt vellovaan keskusteluun naispappeudesta, homoliitoista ja fundamentalistisesta liikehdinnästä kirkon laidoilla. Heini Junkkaalan kirjoittama ja Saana Lavasteen ohjaama näytelmä Kansallisteatterissa on syvällinen näkymä kristinuskon ja seksuaalisuuden kompleksiseen suhteeseen.
        Toisena tärkeänä teemana tekijät tuovat esiin, että niin liberaalin kuin fundamentalistin on vaikea hyväksyä toisenlaisia mielipiteitä ja käsityksiä Raamatun sanomasta. Toisin ajattelevien kanssa on helpompi tulla toimeen, jos heidät voi leimata ja kategorisoida.
        Tänä keväänä Suomen evankelisluterilainen kirkko voi saada historian ensimmäisen naispiispan. Voimalassa ovat mukana kaksi Helsingin piispakandidaattia, jotka ovat nähneet Kristuksen morsiamen. Viholliskuvista ja toiseuden kohtaamisesta puhuvat ohjaaja Saana Lavaste, näyttelijä Seppo Pääkkönen, piispaehdokkaat Irja Askola ja Hannu Vapaavuori."

http://ohjelmat.yle.fi/voimala/etusivu

Ja tässä näytelmästä:

"Kristuksen morsian on näytelmä kristinuskon kompleksisesta suhteesta ihmisen sukupuoleen ja seksuaalisuuteen. Samalla se on näytelmä suvaitsemisen vaikeudesta.

Kristuksen morsian tapahtuu Helsingissä nyt. Marion on menossa naimisiin naisystävänsä kanssa, mutta saakin yhteydenoton Jumalalta. Marion tulee uskoon ja vakuuttuu siitä, että hän voi ja hänen pitää eheytyä homoseksuaalisuudesta. Hän alkaa käydä pienen konservatiivisen Simeon-seurakunnan tilaisuuksissa, josta myös löytää itselleen miesystävän.

Marionin äiti, joka on luterilaisen kirkon pappi, ei kestä ajatusta siitä, että hänen tyttärensä käy seurakunnassa, joka vastustaa naispappeutta ja homoseksuaalisia suhteita.

Kristuksen morsiamen ihmiset hakevat paniikinomaisesti sisäistä rauhaa ja oikeutusta omille näkemyksilleen. Koska ristiriitaisuus on sietämätön tila, moni ajautuu mustavalkoiseen ajatteluun. Toisinajattelevien kanssa on helpompi tulla toimeen, jos heidät voi leimata ja kategorisoida. Mutta viholliskuvaa on mahdollista pitää yllä vain niin kauan kuin toista ei kohtaa. Kun kohtaaminen sitten tapahtuu, ei paluuta vanhaan ole.

Konflikti alkaa perheen sisältä, mutta ei jää vain sinne. Ja kuten uskonsodat aina, niin tämäkin vaatii kuolonuhrinsa."

http://www.kansallisteatteri.fi/etusivu/index.php?we_objectID=371&pid=1418

- Joo, pitää katsoa Voimala, vaikka nämä uskisjuontajat välillä ottavatkin päähän.

• AntiChrisu
        beenthere kirjoitti:

Voimalassa on monikultturisteja juontajina, joiden ohjelmasta on turha löytää
        minkäänlaista konfliktia, siellä hyssytellään ja puhutaan asian vierestä.

"Kaikkia tulee hyväksyä mutta kaikkea ei tarvi hyväksyä" -tulee olemaan tuonkin
        ala-arvoisen ohjelman kantava sisältö. Eipä tarvi katsoa, jos tämä on jälleen uskonnollisen
        oikeiston ohjastaman YLEn keskusteluohjelman sisältö.

• Kössönöm
        AntiChrisu kirjoitti:

ala-arvoisen ohjelman kantava sisältö. Eipä tarvi katsoa, jos tämä on jälleen uskonnollisen

Ohjaaja ja näyttelijä ovat mukana keskustelussa. Voi olla hyväkin keskustelu.

• beenthere
        Kössönöm kirjoitti:

"Ke 14.4. klo 22.00 Kristuksen morsian-näytelmä haastaa fundamentalistit ja vapaamieliset.
        Kevään ajankohtaisin näytelmä Kristuksen morsian iskee juuri nyt vellovaan keskusteluun naispappeudesta, homoliitoista ja fundamentalistisesta liikehdinnästä kirkon laidoilla. Heini Junkkaalan kirjoittama ja Saana Lavasteen ohjaama näytelmä Kansallisteatterissa on syvällinen näkymä kristinuskon ja seksuaalisuuden kompleksiseen suhteeseen.
        Toisena tärkeänä teemana tekijät tuovat esiin, että niin liberaalin kuin fundamentalistin on vaikea hyväksyä toisenlaisia mielipiteitä ja käsityksiä Raamatun sanomasta. Toisin ajattelevien kanssa on helpompi tulla toimeen, jos heidät voi leimata ja kategorisoida.
        Tänä keväänä Suomen evankelisluterilainen kirkko voi saada historian ensimmäisen naispiispan. Voimalassa ovat mukana kaksi Helsingin piispakandidaattia, jotka ovat nähneet Kristuksen morsiamen. Viholliskuvista ja toiseuden kohtaamisesta puhuvat ohjaaja Saana Lavaste, näyttelijä Seppo Pääkkönen, piispaehdokkaat Irja Askola ja Hannu Vapaavuori."

http://ohjelmat.yle.fi/voimala/etusivu

Ja tässä näytelmästä:

"Kristuksen morsian on näytelmä kristinuskon kompleksisesta suhteesta ihmisen sukupuoleen ja seksuaalisuuteen. Samalla se on näytelmä suvaitsemisen vaikeudesta.

Kristuksen morsian tapahtuu Helsingissä nyt. Marion on menossa naimisiin naisystävänsä kanssa, mutta saakin yhteydenoton Jumalalta. Marion tulee uskoon ja vakuuttuu siitä, että hän voi ja hänen pitää eheytyä homoseksuaalisuudesta. Hän alkaa käydä pienen konservatiivisen Simeon-seurakunnan tilaisuuksissa, josta myös löytää itselleen miesystävän.

Marionin äiti, joka on luterilaisen kirkon pappi, ei kestä ajatusta siitä, että hänen tyttärensä käy seurakunnassa, joka vastustaa naispappeutta ja homoseksuaalisia suhteita.

Kristuksen morsiamen ihmiset hakevat paniikinomaisesti sisäistä rauhaa ja oikeutusta omille näkemyksilleen. Koska ristiriitaisuus on sietämätön tila, moni ajautuu mustavalkoiseen ajatteluun. Toisinajattelevien kanssa on helpompi tulla toimeen, jos heidät voi leimata ja kategorisoida. Mutta viholliskuvaa on mahdollista pitää yllä vain niin kauan kuin toista ei kohtaa. Kun kohtaaminen sitten tapahtuu, ei paluuta vanhaan ole.

Konflikti alkaa perheen sisältä, mutta ei jää vain sinne. Ja kuten uskonsodat aina, niin tämäkin vaatii kuolonuhrinsa."

http://www.kansallisteatteri.fi/etusivu/index.php?we_objectID=371&pid=1418

- Joo, pitää katsoa Voimala, vaikka nämä uskisjuontajat välillä ottavatkin päähän.

Ai sinäkin olet pannut merkille näiden toimittajien vahvat uskonmyönteiset kannanotot. Välillä se ärsyttää tosi paljon. Ikävintä siinä on se, että he jättävät usein sen uskonnottoman kannan kokonaan käsittelemättä. On vain fundisuskovien ja tapauskovien väliltä. Uskonnoton unohdetaan aina.

• beenthere
        Kössönöm kirjoitti:

Ohjaaja ja näyttelijä ovat mukana keskustelussa. Voi olla hyväkin keskustelu.

Minua kiinnostaa tämä Saana Lavaste. Imatralla oli ennen kirkkoherra Lavaste ja olen varma, että on samaa sukua, koska Lavasteita on vain 36 kpl Suomessa. Olivat aika tiukkis uskovia. Heillä oli paljon lapsia. Kävimme siellä aina silloin tällöin kylässä., kun olivat perhetuttuja.

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Ai sinäkin olet pannut merkille näiden toimittajien vahvat uskonmyönteiset kannanotot. Välillä se ärsyttää tosi paljon. Ikävintä siinä on se, että he jättävät usein sen uskonnottoman kannan kokonaan käsittelemättä. On vain fundisuskovien ja tapauskovien väliltä. Uskonnoton unohdetaan aina.

niiden kommenteista huomaa selvästi sen, että on olemassa ihan kunnon uskiksia ja sitten niitä "muita".

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä Saana Lavaste. Imatralla oli ennen kirkkoherra Lavaste ja olen varma, että on samaa sukua, koska Lavasteita on vain 36 kpl Suomessa. Olivat aika tiukkis uskovia. Heillä oli paljon lapsia. Kävimme siellä aina silloin tällöin kylässä., kun olivat perhetuttuja.

hän on järkiintynyt.

Onko tuttu naama?

http://www.aamulehti.fi/teema/teatterikesa/saana-lavaste/40238

• beenthere
        Kössönöm kirjoitti:

hän on järkiintynyt.

Onko tuttu naama?

http://www.aamulehti.fi/teema/teatterikesa/saana-lavaste/40238

Tää Saana on liian nuorta sukupolvea minulle. Voisin ehkä tunnistaa hänen vanhempiaan tai sitten en. Saana on syntynyt 76, ja silloin en enää ollut sen huushollin kanssa tekemisissä. Äiti tietäis jos eläisi ja isä tietäisi jos olisi ymmärryksissään. Nyt en saa tietoa mistään. No täytyy kuunnella hänen juttunsa

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/artikkeli.php?id=2810

"Juhlassa seurakuntalaisille tervehdyksen tuonut, aikanaan pitkään
        kappalaisena Imatrankoskella ollut ja myöhemmin Imatran seurakuntaa
        kirkkoherrana johtanut Pekka Lavaste muistutti armon ja rauhan
        merkityksestä. "

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

kymmenen minuutin päästä. Minua vaan ärsyttää nuo juontajat, ne on niin falskeja, mutta kyllä silti tuon aion katsoa.

• Kössönöm
        AntiChrisu kirjoitti:

Ihan ala-arvoista paskaa.

Politiikalla tuossa ohjelmassa ei ollut mitään osaa, mutta sitäkin enemmän ihan silkalla huuhaalla.

Jätin suosiolla kesken.

• beenthere
        Kössönöm kirjoitti:

http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/artikkeli.php?id=2810

merkityksestä. "

Sama mies. Hänellä oli monta lasta. Lukumäärää en muista. Eivät olleet minun bestiksiäni. Yritin pitää etäisyyttä näihin uskoviin perhetuttuihin.

• beenthere
        Kössönöm kirjoitti:

Ihan ala-arvoista paskaa.

Politiikalla tuossa ohjelmassa ei ollut mitään osaa, mutta sitäkin enemmän ihan silkalla huuhaalla.

Jätin suosiolla kesken.

Ei siis tarvitse katsoa. Otin digiboksiin katsottavaksi, mutta en taida tieten tahtoen hankkia mieliharmia.

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Ei siis tarvitse katsoa. Otin digiboksiin katsottavaksi, mutta en taida tieten tahtoen hankkia mieliharmia.

Minä en jaksanut. Odotin jonkun sanovan jotain järkevää, mutta turha toivo.

Tuosta voi kyllä katsella ja liikutella puuduttavimmissa kohdissa eteenpäin. Eli aika lyhkäseksi jää katselu sillä metodilla.

http://areena.yle.fi/video/902845

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Sama mies. Hänellä oli monta lasta. Lukumäärää en muista. Eivät olleet minun bestiksiäni. Yritin pitää etäisyyttä näihin uskoviin perhetuttuihin.

Samalla tapaa tuntuvat monet uskikset ajattelevan. jumala on minua varten, minua, minua, minua hän suojelee.

merkityksestä. ­·Jumalan armon osoitus on se, että saamme täällä rauhassa
        juhlia kirkkoamme. Näin ei ole kaikkialla muualla. Seurakunta joutuu
        kokoontumaan maan alla ja sekasortoisissa oloissa, Lavaste muistutti.
        Imatralaiselle Eija Rautkorvelle Imatrankosken kirkko on ollut aina oma kirkko.
        ­·Täällä olen käynyt lapsuudestani lähtien. Tämä hyvin lämmin ja kodikas
        kirkko. Alttaritaulu on uskomattoman kaunis ja rauhoittava. Istuitpa missä
        päin kirkkoa tahansa näet siunaavan Jeesuksen kasvot ja silmät, Rautkorpi
        sanoi."

- Miksi ei kaikkia?

• Harakalle kristinusko pitäisi olla sama asia kuin kansan mielipide. Mitä uskoa se silloin enään olisi? Sehän olisi alati muuttuvaa enemmistön mielipidettä. Siinä usko olisi ihmisen mielipide, alati muuttuva ja vajavainen. Kristinusko saa olla olemassa kunhan se vastaa "minun" mielipidettä. Sellaista suvaitsevaisuutta.
      Samaa mieltä olen kirkon tulevaisuudesta, siis ainakin sille tielle ollaan menossa. Enpä tuota pahana nää, sillä mitä mieltä olla kirkossa jos ei usko Raamatun oppeihin. Kahtia vaan, tulisi vähä ryhtiä kirkkoonkin.

• gfjhkhkjh

"Sehän olisi alati muuttuvaa enemmistön mielipidettä."
        Sitähän se juuri on, usko muuttuu ajan myötä.

"Kristinusko saa olla olemassa kunhan se vastaa "minun" mielipidettä."
        Sinusta saa käsityksen: Kristinusko on olemassa ja se vastaa minun mielipidettäni.

• gfjhkhkjh kirjoitti:

"Sehän olisi alati muuttuvaa enemmistön mielipidettä."
        Sitähän se juuri on, usko muuttuu ajan myötä.

"Kristinusko saa olla olemassa kunhan se vastaa "minun" mielipidettä."
        Sinusta saa käsityksen: Kristinusko on olemassa ja se vastaa minun mielipidettäni.

""Sehän olisi alati muuttuvaa enemmistön mielipidettä."
        Sitähän se juuri on, usko muuttuu ajan myötä."

Puhuin ihmisten mielipiteistä, en uskosta. Minun uskoni Jeesukseen ja Raamattuun on pysynyt jo 15 vuotta. Toki uskon sisällä tapahtuu kasvamista ja eheytymistä, mutta uskon raamit ovat pysyneet samoina.

"Sinusta saa käsityksen: Kristinusko on olemassa ja se vastaa minun mielipidettäni."

Kyllä tämän allekirjoitan, uskoontullessani koin kuin olisin kotiintullut. Etsin ja löysin sen kristinuskosta, mitä olin etsinyt.

• Kössönöm

Ryhdillä tarkoitat mitä? Luther-säätiötäkö?

• beenthere
        juhani1965 kirjoitti:

Puhuin ihmisten mielipiteistä, en uskosta. Minun uskoni Jeesukseen ja Raamattuun on pysynyt jo 15 vuotta. Toki uskon sisällä tapahtuu kasvamista ja eheytymistä, mutta uskon raamit ovat pysyneet samoina.

"Sinusta saa käsityksen: Kristinusko on olemassa ja se vastaa minun mielipidettäni."

Kyllä tämän allekirjoitan, uskoontullessani koin kuin olisin kotiintullut. Etsin ja löysin sen kristinuskosta, mitä olin etsinyt.

Tuosta minä luen, että olit eksyksissä oleva katkera, muita mielellään tuomitseva ja arvosteleva, tiukkapipo, joka tunsi olonsa yksinäiseksi tavallisten toisia ihmisiä kunnioittavien ja arvostavien ihmisten joukossa mutta joka löysi kaltaistaan seuraa ja puitteet kristinuskon ääriliikkeestä, jossa tuota kaikkea tuomitsemista ja arvostelua voi harrastaa hyvyyden ja rakkauden nimissä. Onnea voittajalle.

• AntiChrisu
        juhani1965 kirjoitti:

Et sattumalta etsinyt Piin tarkkaa arvoa ja sait tulokseksi 3 raamatusta.

Vai onko Pii:kin eheytetty jumalan avulla?

• Kössönöm
        juhani1965 kirjoitti:

" Minun uskoni Jeesukseen ja Raamattuun on pysynyt jo 15 vuotta.Toki uskon sisällä tapahtuu kasvamista ja eheytymistä, mutta uskon raamit ovat pysyneet samoina."

- Mitä tuo on suomeksi? Miten olet eheytynyt uskossasi? Eikö se olekaan enää samaa uskoa kuin 15 vuotta sitten? Olitko silloin väärässä ja nyt oikeassa?

" Etsin ja löysin sen kristinuskosta, mitä olin etsinyt."

- Mitä etsit ja mitä löysit?

• beenthere kirjoitti:

Tuosta minä luen, että olit eksyksissä oleva katkera, muita mielellään tuomitseva ja arvosteleva, tiukkapipo, joka tunsi olonsa yksinäiseksi tavallisten toisia ihmisiä kunnioittavien ja arvostavien ihmisten joukossa mutta joka löysi kaltaistaan seuraa ja puitteet kristinuskon ääriliikkeestä, jossa tuota kaikkea tuomitsemista ja arvostelua voi harrastaa hyvyyden ja rakkauden nimissä. Onnea voittajalle.

"Tuosta minä luen, että olit eksyksissä oleva katkera, muita mielellään tuomitseva ja arvosteleva, tiukkapipo, joka tunsi olonsa yksinäiseksi tavallisten toisia ihmisiä kunnioittavien ja arvostavien ihmisten joukossa mutta joka löysi kaltaistaan seuraa ja puitteet kristinuskon ääriliikkeestä, jossa tuota kaikkea tuomitsemista ja arvostelua voi harrastaa hyvyyden ja rakkauden nimissä. Onnea voittajalle."

Kertoo valitettavasti enempi ennakkoluuloistasi kuin todellisesta tilastani. En ollut etsiessäni mitenkään katkera,arvosteleva tai tuomitseva. Miksi olisin ollut? Koin että elämässä on muutakin kuin tämä "arki". Aloin etsiä sitä henkistä puolta tai sen olemattomuttaa, kumpi sitten löytyisikään. Enkä liittynyt mihinkään ääriliikkeeseen, olen ev.lut kirkon jäsen.
        Ja huonostippa tunnet minut, ja silti arvostelet, ja kaiken lisäksi pieleen. "Tuomitseminen ja arvostelu" ei kuulu minun luonteen piirteisiini. En näe nuissa mitään rakentavaa.
        Valitettavasti tämäkin taas vahvisti kuvaa ateistien(ei kaikkien) ennakkoluuloista ja niiden valhellisuudesta. En vaan jaksa ymmärtää miksi valhe menee totuuden edelle. Totuus liian kova pala kohdattavaksi? Harmillista ja surullista. Avoimin mielin ja silmin löytää usein yllättäviä asioita.

• AntiChrisu kirjoitti:

Et sattumalta etsinyt Piin tarkkaa arvoa ja sait tulokseksi 3 raamatusta.

Vai onko Pii:kin eheytetty jumalan avulla?

Olikos kyseessä nimenomaan tarkka numero? Vai sittenkin niihin olosuhteisiin otettu likiarvo joka palveli tarkoitusta parhaiten.

• Kössönöm kirjoitti:

" Minun uskoni Jeesukseen ja Raamattuun on pysynyt jo 15 vuotta.Toki uskon sisällä tapahtuu kasvamista ja eheytymistä, mutta uskon raamit ovat pysyneet samoina."

- Mitä tuo on suomeksi? Miten olet eheytynyt uskossasi? Eikö se olekaan enää samaa uskoa kuin 15 vuotta sitten? Olitko silloin väärässä ja nyt oikeassa?

" Etsin ja löysin sen kristinuskosta, mitä olin etsinyt."

- Mitä etsit ja mitä löysit?

"- Mitä tuo on suomeksi? Miten olet eheytynyt uskossasi? Eikö se olekaan enää samaa uskoa kuin 15 vuotta sitten? Olitko silloin väärässä ja nyt oikeassa?"

Ehytymisillä tarkoitan parempaan suuntaan menemistä elämässäni ja ihmisenä. Raitistuminen oli iso askel jo sinällään. Lisäksi olen saanut sisimpääni varmuutta, tyyneyytta ja levollisuutta. Pystyn paremmin rakastamaan itseäni,lähisiäni ja yleensäkkin ihmisiä.
        Usko uskona on pysynyt samana, se on vain saanut syvyyttä,varmuutta ja pohjaa. Se on ikäänkuin vakiintunut elämääni.

"- Mitä etsit ja mitä löysit?"

Etsin arjen vastapainoksi jotain. Elämäni oli muutoin "kondiksessa". Oli hyvä vakityöpaikka,tyttöystävä,harrastuksia,läheisiä ihmissuhteita. Mutta koin että jotain puuttu. Sitä lähdin etsimään. Luin,kyselin,pohdiskelin,kyseenalaistin aika pitkäänkin. Ja lopulta päädyin kristinuskoon ja koin että se oli se mitä olin etsinyt. Tämä on tietenkin minun "tieni" ja elämäni, toisilla voi olla toisin.

• Kössönöm
        juhani1965 kirjoitti:

"- Mitä tuo on suomeksi? Miten olet eheytynyt uskossasi? Eikö se olekaan enää samaa uskoa kuin 15 vuotta sitten? Olitko silloin väärässä ja nyt oikeassa?"

Ehytymisillä tarkoitan parempaan suuntaan menemistä elämässäni ja ihmisenä. Raitistuminen oli iso askel jo sinällään. Lisäksi olen saanut sisimpääni varmuutta, tyyneyytta ja levollisuutta. Pystyn paremmin rakastamaan itseäni,lähisiäni ja yleensäkkin ihmisiä.
        Usko uskona on pysynyt samana, se on vain saanut syvyyttä,varmuutta ja pohjaa. Se on ikäänkuin vakiintunut elämääni.

"- Mitä etsit ja mitä löysit?"

Etsin arjen vastapainoksi jotain. Elämäni oli muutoin "kondiksessa". Oli hyvä vakityöpaikka,tyttöystävä,harrastuksia,läheisiä ihmissuhteita. Mutta koin että jotain puuttu. Sitä lähdin etsimään. Luin,kyselin,pohdiskelin,kyseenalaistin aika pitkäänkin. Ja lopulta päädyin kristinuskoon ja koin että se oli se mitä olin etsinyt. Tämä on tietenkin minun "tieni" ja elämäni, toisilla voi olla toisin.

eli tympääntymiseesi keksit sitten uskonnon tilkkeeksi. No, omapahan on valintasi, mutta älä tyrkytä sitä muille.

• Kössönöm kirjoitti:

Ryhdillä tarkoitat mitä? Luther-säätiötäkö?

Tarkoitan sitä että koska ev.lut kirkko on sitoutunut pitäytymään Raamattuun nii se sen myös tekisi. Eikä "kosiskelisi" ihmisiä hyväksymällä Raamatun vastaiset mielipiteet. Pitäytyisi siinä mihin on sitoutunut. Minusta se olisi ryhdikästä. Näin voi ajatella mistä tahansa järjästöstä, pitäytyy siinä mitä julistaa ja mihin uskoo ja mihin on sitoutunut.
        Luther-säätiön kanssa en ole kaikesta samaa mieltä, mutta he ovat valinneet ainakin sen tien että elävät kuten julistavat.

• Kössönöm
        juhani1965 kirjoitti:

Tarkoitan sitä että koska ev.lut kirkko on sitoutunut pitäytymään Raamattuun nii se sen myös tekisi. Eikä "kosiskelisi" ihmisiä hyväksymällä Raamatun vastaiset mielipiteet. Pitäytyisi siinä mihin on sitoutunut. Minusta se olisi ryhdikästä. Näin voi ajatella mistä tahansa järjästöstä, pitäytyy siinä mitä julistaa ja mihin uskoo ja mihin on sitoutunut.
        Luther-säätiön kanssa en ole kaikesta samaa mieltä, mutta he ovat valinneet ainakin sen tien että elävät kuten julistavat.

"Tarkoitan sitä että koska ev.lut kirkko on sitoutunut pitäytymään Raamattuun nii se sen myös tekisi. Eikä "kosiskelisi" ihmisiä hyväksymällä Raamatun vastaiset mielipiteet. Pitäytyisi siinä mihin on sitoutunut. Minusta se olisi ryhdikästä. Näin voi ajatella mistä tahansa järjästöstä, pitäytyy siinä mitä julistaa ja mihin uskoo ja mihin on sitoutunut."

- Kuten että uppiniskaiset teinit ja naiset, jotka eivät ole naimisiin mennessään neitsyitä, pitää kivittää.

"Luther-säätiön kanssa en ole kaikesta samaa mieltä, mutta he ovat valinneet ainakin sen tien että elävät kuten julistavat."

- Missä sinä et ole Luther-s'ätiön kanssa samaa mieltä? Hehän väittävät noudattavansa raamatun sanaa.

• beenthere
        juhani1965 kirjoitti:

"Tuosta minä luen, että olit eksyksissä oleva katkera, muita mielellään tuomitseva ja arvosteleva, tiukkapipo, joka tunsi olonsa yksinäiseksi tavallisten toisia ihmisiä kunnioittavien ja arvostavien ihmisten joukossa mutta joka löysi kaltaistaan seuraa ja puitteet kristinuskon ääriliikkeestä, jossa tuota kaikkea tuomitsemista ja arvostelua voi harrastaa hyvyyden ja rakkauden nimissä. Onnea voittajalle."

Kertoo valitettavasti enempi ennakkoluuloistasi kuin todellisesta tilastani. En ollut etsiessäni mitenkään katkera,arvosteleva tai tuomitseva. Miksi olisin ollut? Koin että elämässä on muutakin kuin tämä "arki". Aloin etsiä sitä henkistä puolta tai sen olemattomuttaa, kumpi sitten löytyisikään. Enkä liittynyt mihinkään ääriliikkeeseen, olen ev.lut kirkon jäsen.
        Ja huonostippa tunnet minut, ja silti arvostelet, ja kaiken lisäksi pieleen. "Tuomitseminen ja arvostelu" ei kuulu minun luonteen piirteisiini. En näe nuissa mitään rakentavaa.
        Valitettavasti tämäkin taas vahvisti kuvaa ateistien(ei kaikkien) ennakkoluuloista ja niiden valhellisuudesta. En vaan jaksa ymmärtää miksi valhe menee totuuden edelle. Totuus liian kova pala kohdattavaksi? Harmillista ja surullista. Avoimin mielin ja silmin löytää usein yllättäviä asioita.

Sinä siis kannatat naispappeutta ja olet sitä mieltä, että samaa sukupuolta olevat tulee ehdottomasti vihkiä avioliittoon myös kirkossa?
        Ja olet sitä mieltä, että ihminen on ihan samanlainen eläin kuin muutkin eläimet?
        Olet sitä mieltä, että kaikki saavat tehdä omat valintansa itse?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      34
      6686
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      35
      3701
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      53
      3612
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      45
      3501
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      124
      3066
    6. Millaista läheisyyttä

Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      51
      2873
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      33
      2757
    8. 34
      2552
    9. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      27
      2435
    10. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      125
      2408
    Aihe