Litium akut

Electrics

Litium akut (erityisesti litium-rautafosfaatti eli LFP eli LiFePO4) ovat kovaa vauhtia tulossa veneilyyn. Sähköautopuolella näitä on harrastettu jo pidempään. Asiaa venepuolelta hyvin valaiseva keskustelu löytyy täältä: http://www.cruisersforum.com/forums/f14/lifepo4-batteries-okay-tear-me-apart-36530.html

Kun huomioidaan se, että LFP -akkua voi purkaa ad 90% DOD, niin hinta purettavissa olevaa Ah:ta kohden alkaa olla sama tai alempi kuin AGM akuilla.

Thundersky http://www.thunder-sky.com/products_en.asp?fid=66&fid2=70 akut maksavat tällä hetkellä n 1 USD/Ah (3.3V) eli 4 USD/Ah 12 V eli 100Ah 12v n 400 taalaa. Lisäksi tulee suojamekanismi (BMS), joka tuo hieman lisätöitä lyijyakkuihin verrattuna.

Olisiko kellään tiedossa maahantuojaa Suomessa tai EU:n alueella Thundersky akuille?

19

2363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 sylinteriä

      Jos jotain negatiivistä hakee, niin Li-ion kenno räjähtää mikäli yksittäinen akkukenno menee oikosulkuun ilman suojaus elektroniikkaa.. Googlella löydät kuvia, mitä yksi sormipatterin kokoinen kenno saa aikaiseksi..

      • Electri

        On hyvin tärkeää huomata, että litium-aukkuja on montaa eri tyyppiä (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Lithium_iron_phosphate_cathode_with_traditional_anode).
        LFP:n hienous on juuri siinä, että se ei räjähdä vaikka sitä kohdeltaisiin huonostikin toisin kuin eräät muut litium-serkut.
        BMS tarvitaan lähinnä akun suojelemiseksi yli tai alilataukselta, joka vaurioittaa akkua (siis ilman vaaraa ympäristölle).
        Kun 4:llä kennolla (4x3.3V) korvataan olemassa oleva 12 V akkujärjestelmä, ei tavallisilla latureilla (14.4 V) saada käytännössä millään aikaan ylilataustilannetta. Alilataus voidaan tietenkin saada aikaa ajamalla akut "tyhjiksi" ja sitä suojaamaan tarvitaan BMS, koska vaurio on pahempi kuin lyijyakulla. EV -autojärjestelmissä tarvitaan lisäksi menetelmä kennojen lataustilan tasaamiseksi. Venekäytössä purkuvirrat ovat niin pieniä (alle 1C), että tasaus ei ole välttämätöntä, muttei haittaakaan.


    • Sulina

      Dear Purchasing Manager,

      Glad to write to you.

      This is E&J Technology Group Co.,ltd from China.We are a professional supplier for power solution.Our main products are as below:

      1.LiFeO4 battery cell with normal discharge rate and high power discharge rate.Capacity range from 2Ah to 400Ah are available
      2.OEM/ODM LiFePO4 battery packs with BMS for electric bikes/electric scooters/electric golf cart/electric boats/solar lightings,etc..
      3.Li-ion/LiFePO4 battery cell&battery pack charger

      For more details,please browse our offical website: www.ejbattery.com

      Any question,please don't hesistate to contact me freely.Thanks.

      Best regards,


      Sulina(sales manager)
      E&J Technology Group Co.,Ltd
      Email:[email protected]
      http://www.ejbattery.com

    • Borealis1952

      Hyvä selvitys LIFEPOn käytöstä purjeveneessä on Hamnen lehdessä, sen voi lukea osoitteesta:

      http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/batterirevolution-nar-bly-byts-mot-litium-langtidstest.html

      Ei koskaan enää lyijyä veneen akkuihin. Lyijyakun huono puoli on sen hidas latautuminen, käytän venettäni noin 1000 t vuodessa ja koko sen ajan enemmän tai vähemmän virtaa. Lataan akkuja moottorilla 100 tuntia siis aina kun kone käy ja se on liian vähän johtuen akkujen surkeasta vastaanottokyvystä.
      LIFEPO poistaa tämän ongelman ja sallii akkujen järkevän mitoituksen, koska akun (1 riittää) voi ajaa suurin piirtein tyhjäksi ja silti silti virta riittää käynnistämään dieselin.

      Jos hyvä järjestelmämyyjä ilmestyy kuvioihin menen varmasti heti jonoon.

      Veneeni on esitelty osoitteessa http://www.jeanneau-owners.com/GinFizz.html
      MLU l. puolielämän nuorennusleikkaus on melkein valmis, mutta tämä akkujuttu täytyy saada vielä hanskattua.

      Kesää odotellessa...

      • PatteriPetteri

        Tsekkasin Made-in-China.comista ja sain seuraavan vastauksen:
        The price of 12V200Ah LiFePO4 battery is USD950, and the shipping cost is about USD380.
        Päälle tulisi ALV ja tulli. VÄhän jännittää takuu- ym. syistä mutta olisipa patteri viimeisen päälle.


      • PatteriPetteri kirjoitti:

        Tsekkasin Made-in-China.comista ja sain seuraavan vastauksen:
        The price of 12V200Ah LiFePO4 battery is USD950, and the shipping cost is about USD380.
        Päälle tulisi ALV ja tulli. VÄhän jännittää takuu- ym. syistä mutta olisipa patteri viimeisen päälle.

        Olisiko tämä sitten jo parempi:

        http://www.bootsmotoren4you.de/LiFeYPo4-Akku-12V-90AH

        90 Ah maksaa 629, ei lisätä alvia eikä tullia ja rahti luokkaa 40 euroa ja takuukin toiminee paremmin.

        Kaipa noita Suomestakin saa jostain.


      • Misse__

    • EiAkkuVaanKulutus

      Akkukeskustelu on aika vanhanaikaista. Oikea keskustelu on se, miten pystyy tuottamaan tarvittavan sähkön järkevästi ja miten tarvittavan sähkömäärän saa minimoitua.

      Akut on tietenkin osa järjestelmää, mutta jos kulutus on pieni ja tuotanto toimivaa, ei ole väliä kerääkö akkuja tunnin tao vuoden käyttöä varten. Poikkeuksena tietenkin sähköllä toimivat veneet, mutta niistä tässä ei ole kaiketi kysymys.

      Koko sähköjärjestelmän miettimisen perusta on se, että minimoi tarpeen. Silloin ei ole enää väliä onko lyijy- vai joku muu akku eikä akkuja tarvitse jemmata joka puolelle ja laskea niiden kapasitettia tarkalleen.

      Sähkön tuotannon voi tarvittaessa automatisoida kokonaan eikä ole väliä käykö polttokenno kerran kahdessa tunnissa vai generaattori kerran tai kolmesti päivän aikana.

      Oli akkujärjestelmä minkälainen tahansa, niin se aina törmää siihen todellisuuteen ettei niistä lähde ulos enempää kuin laittaa sisään. Akuilla hifistelykään ei anna yhtään enemmän virtaa, se ainoastaan vaikuttaa siihen kuinka usein akkuja tarvitsee ladata.

      Akun tyypillä ei ole käytännössä mitään väliä koska syväpurkausakun parhaat puolet saa laittamalla yhden lyijyakun lisää. Samalla saa lyijyakun nopean latautumisen.

      Kyse ei ole siitä mikä akku tai montako vaan se, miten helposti pystyy tekemään virran, jonka joka tapauksessa tarvitsee akutyypistä riippumatta.

      • Misse__

        Jos lähdetään ylittämään Atlanttia niin tilanne on juurikin noin. Mutta käytännössä veneily koostuu suurimmalla osalla suht lyhyistä legeistä tai maksimissaan parin päivän pätkistä sähköverkon ulkopuolella jolloin juurikin tuo latausvälin pidentäminen on se tärkein asia veneen sähköjärjestelmässä.

        Litium akkujen eduksi suhteessa lyijyakkuihin voi myös laskea huomattavasti paremman virran vastaanottokyvyn jolloin suht lyhyetkin latausjaksot nostavat varaustasoa suht reippaasti.


      • Höpsistä1
        Misse__ kirjoitti:

        Jos lähdetään ylittämään Atlanttia niin tilanne on juurikin noin. Mutta käytännössä veneily koostuu suurimmalla osalla suht lyhyistä legeistä tai maksimissaan parin päivän pätkistä sähköverkon ulkopuolella jolloin juurikin tuo latausvälin pidentäminen on se tärkein asia veneen sähköjärjestelmässä.

        Litium akkujen eduksi suhteessa lyijyakkuihin voi myös laskea huomattavasti paremman virran vastaanottokyvyn jolloin suht lyhyetkin latausjaksot nostavat varaustasoa suht reippaasti.

        Akuilla ei ole niin merkittäviä eroja, että veneen virrankulutusta olisi järkevä laskea verkkovirrasta verkkovirtaan ja pohtia akkuja sillä perusteella. Tavallinen lyijyakku ottaa virtaa vastaan erinomaisesti, lataus ei juurikaan tyhjene itsestään ja virtaa tulee ulos paremmin kuin muista akuista.
        Jos on kyse kahden päivän reissusta, niin lyijyakkujen ei tarvitse olla isoja pyörittääkseen pikkuista jääkaappia ja pikkuruista lämmitintä. Isommissa veneissä, joissa virtaa kuluu, on myös välineet sen tekemiseen.


    • seppomartti

      Litiumakut ovat kiinnostaneet ensin sähköpropulsiota suunnitellessa. 5000Ah litiumakku olisi maksanut muistaakseni 5600€ ja niitä olisi tarvittu minimissään 4kpl. Koko toteutuksen hintaluokka olisi ollut n.100000€. Sähkömoottoria hieman tehokkaammat 3 syl dieselit maksoivat Yanmar 6400 ja Volvo 6600, sattuneesta syystä ostin juuri molemmat. Dieselpolttoaine sisältää niin paljon energiaa, että "cleantech" jää haaveeksi ja sortuu väkisin likaiseen teknologiaan.
      Tänä keväänä tuli markkinoille 100Ah litiumakkuja , mitä painon puolesta pystyisi itse liikuttamaankin, kennojen säätö olisi akussa eikä kokokaan ole kaapin luokkaa. Pari sellaista 2000€ litiumakkua reissuveneessä olisi poikaa?. Jälleen kun miettii Ah hintaa niin helpommalla ja halvemmalla pääsee, kun varmistaa virran saannin Agm tai lyijyakkuun tuuli- ja vesigenulla, aurinkokennolla ja varalta dieselin 115-120 A laturi. Suurkulutukseen ison litiumakuston sijaan pieni dieselgenu on näppärämpi ja halvempi. Litiumakulle ei näillä hinnoilla ole minusta järkevää käyttöä. Hupiakkia vielä mietin.

      • Perustiedotkunniaan

        "Agm tai lyijyakkuun" hiukka rapauttaa kirjoittajan uskottavuutta jos ei tiedä, että agm-akku on lyijyakku. Ero on elktrolyytissä, agm akussa se on imeytetty laskikuitumattoon.


      • Raimanne
        Perustiedotkunniaan kirjoitti:

        "Agm tai lyijyakkuun" hiukka rapauttaa kirjoittajan uskottavuutta jos ei tiedä, että agm-akku on lyijyakku. Ero on elktrolyytissä, agm akussa se on imeytetty laskikuitumattoon.

        Hiukan rapisee sinunkin uskottavuus, kun et pysty erottamaan koska teksti on puhekieltä ja koska tieteellistä. Olet ennenkin "narauttanut" mielestäsi vääriä kirjoituksia ja kyse on silloinkin ollut sinun puutteellisessa käsityskyvyssäsi.

        Kielen vivahteiden ymmärtäminen on osa keskustelya, vai oltko joku sademies :)


      • seppomartti
        Perustiedotkunniaan kirjoitti:

        "Agm tai lyijyakkuun" hiukka rapauttaa kirjoittajan uskottavuutta jos ei tiedä, että agm-akku on lyijyakku. Ero on elktrolyytissä, agm akussa se on imeytetty laskikuitumattoon.

        Toki tiesin eron ja samankalaisuuden, että molemmat ovat lyijyakkuja. Geeli- ja agm- akkujen nimitykset ovat selvät, mutta kerro mikä sitten on perinteisen märän suolahappo- lyijyakun oikea kutsumanimi. Ettei lukijan tarvitse teeskennellä sekaantuvansa.


      • perustiedotkunniaan
        Raimanne kirjoitti:

        Hiukan rapisee sinunkin uskottavuus, kun et pysty erottamaan koska teksti on puhekieltä ja koska tieteellistä. Olet ennenkin "narauttanut" mielestäsi vääriä kirjoituksia ja kyse on silloinkin ollut sinun puutteellisessa käsityskyvyssäsi.

        Kielen vivahteiden ymmärtäminen on osa keskustelya, vai oltko joku sademies :)

        Ei tässä mistään tieteestä ole kysymys vaan nimenomaan puhekielestä. Yleensä kun puhutaan lyijyakuista ja halutaan tarkemmin määritellä minkälainen lyijyakku on kyseessä, niin käytetään esim. termejä vesiakku, hyytelöakku ja AGM-akku. Tällaiset termit löytyvät esimerkiksi oheisesta Mastervoltin prosarista http://www.mastervolt.fi/media/tiedostot/pdf_uudet/mv_hinnasto-2015.pdf

        Toki myönnän, että käsityskykyni on puutteellinen, mutta se lienee asian laita itse kunkin osalta?


      • Sosiaalisettaidotkunniaa
        perustiedotkunniaan kirjoitti:

        Ei tässä mistään tieteestä ole kysymys vaan nimenomaan puhekielestä. Yleensä kun puhutaan lyijyakuista ja halutaan tarkemmin määritellä minkälainen lyijyakku on kyseessä, niin käytetään esim. termejä vesiakku, hyytelöakku ja AGM-akku. Tällaiset termit löytyvät esimerkiksi oheisesta Mastervoltin prosarista http://www.mastervolt.fi/media/tiedostot/pdf_uudet/mv_hinnasto-2015.pdf

        Toki myönnän, että käsityskykyni on puutteellinen, mutta se lienee asian laita itse kunkin osalta?

        Ei, kyllä se on niin, että sinun ymmärryksesi on tässä rajallinen. Kaikki myyt ymmärsivöt paisi sinä. Sinäkin saatoit ymmärtää, mutta jostain syystä halusit nostaa itsesi muiden yläpuolelle.
        Se meni taas kerran pieleen eikä siinä auta eri sähköön liittyvä materiaalin googlaaminen. Sinulle tekisi hyvää perehtyä siihen, miten ihmidet kommunikoivat ja myös miten me suhtaudumme niihin, jotka takertuvat epäolennaisuuksiin.
        Kuvitteletko todellakin olevasi ainoa, joka huomasi tuon oikaisun? Luuletko llevasi ainoa, joka titää, että 100 ampeerin akku on väärin sanottu?


    • kak3
      • seppomartti

        Kaapin kokoinen, lähes 100kg ja taitaa veteen joutuessaan räjähtää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3335
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      121
      1355
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1285
    4. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1038
    5. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1031
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1016
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      957
    8. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      931
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      910
    10. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      865
    Aihe