Litium akut (erityisesti litium-rautafosfaatti eli LFP eli LiFePO4) ovat kovaa vauhtia tulossa veneilyyn. Sähköautopuolella näitä on harrastettu jo pidempään. Asiaa venepuolelta hyvin valaiseva keskustelu löytyy täältä: http://www.cruisersforum.com/forums/f14/lifepo4-batteries-okay-tear-me-apart-36530.html
Kun huomioidaan se, että LFP -akkua voi purkaa ad 90% DOD, niin hinta purettavissa olevaa Ah:ta kohden alkaa olla sama tai alempi kuin AGM akuilla.
Thundersky http://www.thunder-sky.com/products_en.asp?fid=66&fid2=70 akut maksavat tällä hetkellä n 1 USD/Ah (3.3V) eli 4 USD/Ah 12 V eli 100Ah 12v n 400 taalaa. Lisäksi tulee suojamekanismi (BMS), joka tuo hieman lisätöitä lyijyakkuihin verrattuna.
Olisiko kellään tiedossa maahantuojaa Suomessa tai EU:n alueella Thundersky akuille?
Litium akut
19
2340
Vastaukset
- 3 sylinteriä
Jos jotain negatiivistä hakee, niin Li-ion kenno räjähtää mikäli yksittäinen akkukenno menee oikosulkuun ilman suojaus elektroniikkaa.. Googlella löydät kuvia, mitä yksi sormipatterin kokoinen kenno saa aikaiseksi..
- Electri
On hyvin tärkeää huomata, että litium-aukkuja on montaa eri tyyppiä (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Lithium_iron_phosphate_cathode_with_traditional_anode).
LFP:n hienous on juuri siinä, että se ei räjähdä vaikka sitä kohdeltaisiin huonostikin toisin kuin eräät muut litium-serkut.
BMS tarvitaan lähinnä akun suojelemiseksi yli tai alilataukselta, joka vaurioittaa akkua (siis ilman vaaraa ympäristölle).
Kun 4:llä kennolla (4x3.3V) korvataan olemassa oleva 12 V akkujärjestelmä, ei tavallisilla latureilla (14.4 V) saada käytännössä millään aikaan ylilataustilannetta. Alilataus voidaan tietenkin saada aikaa ajamalla akut "tyhjiksi" ja sitä suojaamaan tarvitaan BMS, koska vaurio on pahempi kuin lyijyakulla. EV -autojärjestelmissä tarvitaan lisäksi menetelmä kennojen lataustilan tasaamiseksi. Venekäytössä purkuvirrat ovat niin pieniä (alle 1C), että tasaus ei ole välttämätöntä, muttei haittaakaan.
- Sulina
Dear Purchasing Manager,
Glad to write to you.
This is E&J Technology Group Co.,ltd from China.We are a professional supplier for power solution.Our main products are as below:
1.LiFeO4 battery cell with normal discharge rate and high power discharge rate.Capacity range from 2Ah to 400Ah are available
2.OEM/ODM LiFePO4 battery packs with BMS for electric bikes/electric scooters/electric golf cart/electric boats/solar lightings,etc..
3.Li-ion/LiFePO4 battery cell&battery pack charger
For more details,please browse our offical website: www.ejbattery.com
Any question,please don't hesistate to contact me freely.Thanks.
Best regards,
Sulina(sales manager)
E&J Technology Group Co.,Ltd
Email:[email protected]
http://www.ejbattery.com - Borealis1952
Hyvä selvitys LIFEPOn käytöstä purjeveneessä on Hamnen lehdessä, sen voi lukea osoitteesta:
http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/batterirevolution-nar-bly-byts-mot-litium-langtidstest.html
Ei koskaan enää lyijyä veneen akkuihin. Lyijyakun huono puoli on sen hidas latautuminen, käytän venettäni noin 1000 t vuodessa ja koko sen ajan enemmän tai vähemmän virtaa. Lataan akkuja moottorilla 100 tuntia siis aina kun kone käy ja se on liian vähän johtuen akkujen surkeasta vastaanottokyvystä.
LIFEPO poistaa tämän ongelman ja sallii akkujen järkevän mitoituksen, koska akun (1 riittää) voi ajaa suurin piirtein tyhjäksi ja silti silti virta riittää käynnistämään dieselin.
Jos hyvä järjestelmämyyjä ilmestyy kuvioihin menen varmasti heti jonoon.
Veneeni on esitelty osoitteessa http://www.jeanneau-owners.com/GinFizz.html
MLU l. puolielämän nuorennusleikkaus on melkein valmis, mutta tämä akkujuttu täytyy saada vielä hanskattua.
Kesää odotellessa...- PatteriPetteri
Tsekkasin Made-in-China.comista ja sain seuraavan vastauksen:
The price of 12V200Ah LiFePO4 battery is USD950, and the shipping cost is about USD380.
Päälle tulisi ALV ja tulli. VÄhän jännittää takuu- ym. syistä mutta olisipa patteri viimeisen päälle. PatteriPetteri kirjoitti:
Tsekkasin Made-in-China.comista ja sain seuraavan vastauksen:
The price of 12V200Ah LiFePO4 battery is USD950, and the shipping cost is about USD380.
Päälle tulisi ALV ja tulli. VÄhän jännittää takuu- ym. syistä mutta olisipa patteri viimeisen päälle.Olisiko tämä sitten jo parempi:
http://www.bootsmotoren4you.de/LiFeYPo4-Akku-12V-90AH
90 Ah maksaa 629, ei lisätä alvia eikä tullia ja rahti luokkaa 40 euroa ja takuukin toiminee paremmin.
Kaipa noita Suomestakin saa jostain.- Misse__
Tsekeistä saa näitä samoja myös, ehkä hitusen halvemmalla.http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?cur=1
- EiAkkuVaanKulutus
Akkukeskustelu on aika vanhanaikaista. Oikea keskustelu on se, miten pystyy tuottamaan tarvittavan sähkön järkevästi ja miten tarvittavan sähkömäärän saa minimoitua.
Akut on tietenkin osa järjestelmää, mutta jos kulutus on pieni ja tuotanto toimivaa, ei ole väliä kerääkö akkuja tunnin tao vuoden käyttöä varten. Poikkeuksena tietenkin sähköllä toimivat veneet, mutta niistä tässä ei ole kaiketi kysymys.
Koko sähköjärjestelmän miettimisen perusta on se, että minimoi tarpeen. Silloin ei ole enää väliä onko lyijy- vai joku muu akku eikä akkuja tarvitse jemmata joka puolelle ja laskea niiden kapasitettia tarkalleen.
Sähkön tuotannon voi tarvittaessa automatisoida kokonaan eikä ole väliä käykö polttokenno kerran kahdessa tunnissa vai generaattori kerran tai kolmesti päivän aikana.
Oli akkujärjestelmä minkälainen tahansa, niin se aina törmää siihen todellisuuteen ettei niistä lähde ulos enempää kuin laittaa sisään. Akuilla hifistelykään ei anna yhtään enemmän virtaa, se ainoastaan vaikuttaa siihen kuinka usein akkuja tarvitsee ladata.
Akun tyypillä ei ole käytännössä mitään väliä koska syväpurkausakun parhaat puolet saa laittamalla yhden lyijyakun lisää. Samalla saa lyijyakun nopean latautumisen.
Kyse ei ole siitä mikä akku tai montako vaan se, miten helposti pystyy tekemään virran, jonka joka tapauksessa tarvitsee akutyypistä riippumatta.- Misse__
Jos lähdetään ylittämään Atlanttia niin tilanne on juurikin noin. Mutta käytännössä veneily koostuu suurimmalla osalla suht lyhyistä legeistä tai maksimissaan parin päivän pätkistä sähköverkon ulkopuolella jolloin juurikin tuo latausvälin pidentäminen on se tärkein asia veneen sähköjärjestelmässä.
Litium akkujen eduksi suhteessa lyijyakkuihin voi myös laskea huomattavasti paremman virran vastaanottokyvyn jolloin suht lyhyetkin latausjaksot nostavat varaustasoa suht reippaasti. - Höpsistä1
Misse__ kirjoitti:
Jos lähdetään ylittämään Atlanttia niin tilanne on juurikin noin. Mutta käytännössä veneily koostuu suurimmalla osalla suht lyhyistä legeistä tai maksimissaan parin päivän pätkistä sähköverkon ulkopuolella jolloin juurikin tuo latausvälin pidentäminen on se tärkein asia veneen sähköjärjestelmässä.
Litium akkujen eduksi suhteessa lyijyakkuihin voi myös laskea huomattavasti paremman virran vastaanottokyvyn jolloin suht lyhyetkin latausjaksot nostavat varaustasoa suht reippaasti.Akuilla ei ole niin merkittäviä eroja, että veneen virrankulutusta olisi järkevä laskea verkkovirrasta verkkovirtaan ja pohtia akkuja sillä perusteella. Tavallinen lyijyakku ottaa virtaa vastaan erinomaisesti, lataus ei juurikaan tyhjene itsestään ja virtaa tulee ulos paremmin kuin muista akuista.
Jos on kyse kahden päivän reissusta, niin lyijyakkujen ei tarvitse olla isoja pyörittääkseen pikkuista jääkaappia ja pikkuruista lämmitintä. Isommissa veneissä, joissa virtaa kuluu, on myös välineet sen tekemiseen.
- seppomartti
Litiumakut ovat kiinnostaneet ensin sähköpropulsiota suunnitellessa. 5000Ah litiumakku olisi maksanut muistaakseni 5600€ ja niitä olisi tarvittu minimissään 4kpl. Koko toteutuksen hintaluokka olisi ollut n.100000€. Sähkömoottoria hieman tehokkaammat 3 syl dieselit maksoivat Yanmar 6400 ja Volvo 6600, sattuneesta syystä ostin juuri molemmat. Dieselpolttoaine sisältää niin paljon energiaa, että "cleantech" jää haaveeksi ja sortuu väkisin likaiseen teknologiaan.
Tänä keväänä tuli markkinoille 100Ah litiumakkuja , mitä painon puolesta pystyisi itse liikuttamaankin, kennojen säätö olisi akussa eikä kokokaan ole kaapin luokkaa. Pari sellaista 2000€ litiumakkua reissuveneessä olisi poikaa?. Jälleen kun miettii Ah hintaa niin helpommalla ja halvemmalla pääsee, kun varmistaa virran saannin Agm tai lyijyakkuun tuuli- ja vesigenulla, aurinkokennolla ja varalta dieselin 115-120 A laturi. Suurkulutukseen ison litiumakuston sijaan pieni dieselgenu on näppärämpi ja halvempi. Litiumakulle ei näillä hinnoilla ole minusta järkevää käyttöä. Hupiakkia vielä mietin.- Perustiedotkunniaan
"Agm tai lyijyakkuun" hiukka rapauttaa kirjoittajan uskottavuutta jos ei tiedä, että agm-akku on lyijyakku. Ero on elktrolyytissä, agm akussa se on imeytetty laskikuitumattoon.
- Raimanne
Perustiedotkunniaan kirjoitti:
"Agm tai lyijyakkuun" hiukka rapauttaa kirjoittajan uskottavuutta jos ei tiedä, että agm-akku on lyijyakku. Ero on elktrolyytissä, agm akussa se on imeytetty laskikuitumattoon.
Hiukan rapisee sinunkin uskottavuus, kun et pysty erottamaan koska teksti on puhekieltä ja koska tieteellistä. Olet ennenkin "narauttanut" mielestäsi vääriä kirjoituksia ja kyse on silloinkin ollut sinun puutteellisessa käsityskyvyssäsi.
Kielen vivahteiden ymmärtäminen on osa keskustelya, vai oltko joku sademies :) - seppomartti
Perustiedotkunniaan kirjoitti:
"Agm tai lyijyakkuun" hiukka rapauttaa kirjoittajan uskottavuutta jos ei tiedä, että agm-akku on lyijyakku. Ero on elktrolyytissä, agm akussa se on imeytetty laskikuitumattoon.
Toki tiesin eron ja samankalaisuuden, että molemmat ovat lyijyakkuja. Geeli- ja agm- akkujen nimitykset ovat selvät, mutta kerro mikä sitten on perinteisen märän suolahappo- lyijyakun oikea kutsumanimi. Ettei lukijan tarvitse teeskennellä sekaantuvansa.
- perustiedotkunniaan
Raimanne kirjoitti:
Hiukan rapisee sinunkin uskottavuus, kun et pysty erottamaan koska teksti on puhekieltä ja koska tieteellistä. Olet ennenkin "narauttanut" mielestäsi vääriä kirjoituksia ja kyse on silloinkin ollut sinun puutteellisessa käsityskyvyssäsi.
Kielen vivahteiden ymmärtäminen on osa keskustelya, vai oltko joku sademies :)Ei tässä mistään tieteestä ole kysymys vaan nimenomaan puhekielestä. Yleensä kun puhutaan lyijyakuista ja halutaan tarkemmin määritellä minkälainen lyijyakku on kyseessä, niin käytetään esim. termejä vesiakku, hyytelöakku ja AGM-akku. Tällaiset termit löytyvät esimerkiksi oheisesta Mastervoltin prosarista http://www.mastervolt.fi/media/tiedostot/pdf_uudet/mv_hinnasto-2015.pdf
Toki myönnän, että käsityskykyni on puutteellinen, mutta se lienee asian laita itse kunkin osalta? - Sosiaalisettaidotkunniaa
perustiedotkunniaan kirjoitti:
Ei tässä mistään tieteestä ole kysymys vaan nimenomaan puhekielestä. Yleensä kun puhutaan lyijyakuista ja halutaan tarkemmin määritellä minkälainen lyijyakku on kyseessä, niin käytetään esim. termejä vesiakku, hyytelöakku ja AGM-akku. Tällaiset termit löytyvät esimerkiksi oheisesta Mastervoltin prosarista http://www.mastervolt.fi/media/tiedostot/pdf_uudet/mv_hinnasto-2015.pdf
Toki myönnän, että käsityskykyni on puutteellinen, mutta se lienee asian laita itse kunkin osalta?Ei, kyllä se on niin, että sinun ymmärryksesi on tässä rajallinen. Kaikki myyt ymmärsivöt paisi sinä. Sinäkin saatoit ymmärtää, mutta jostain syystä halusit nostaa itsesi muiden yläpuolelle.
Se meni taas kerran pieleen eikä siinä auta eri sähköön liittyvä materiaalin googlaaminen. Sinulle tekisi hyvää perehtyä siihen, miten ihmidet kommunikoivat ja myös miten me suhtaudumme niihin, jotka takertuvat epäolennaisuuksiin.
Kuvitteletko todellakin olevasi ainoa, joka huomasi tuon oikaisun? Luuletko llevasi ainoa, joka titää, että 100 ampeerin akku on väärin sanottu?
- kak3
Mitenkähän Teslan julkaisema Powerwall (7kW, jenkkihinta 3000$) soveltuisi venekäyttöön. Ilmeisesti ainakin ongelmana on että takuuta ei tule (https://www.reddit.com/r/sailing/comments/3lfsk0/teslas_powerwall_on_a_boat/)
- seppomartti
Kaapin kokoinen, lähes 100kg ja taitaa veteen joutuessaan räjähtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1522170
- 171896
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241718- 951367
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77968