Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kasvihuoneohjeita tietämättömälle

lady lady--

hei!
Olen aivan tietämätön pihan ja puutarhanhoidosta, mutta kovasti kiinnostaisi oppia. ostimme oman talon maalta mieheni kanssa ja nyt tänä keväänä olen yrittänyt itsenäisesti opiskella kaikenlaista.

mieleni tekisi kasvihuonetta pihallemme, mutta ongelmana on, että googlettaessani tietoa en ymmärrä hölkäsen pöläystä noista perustusohjeista. vihdoinkin kun luulin jotain ymmärtäväni, luinkin sitten ettei kaikkiin tarvitsekaan tehdä perustuksia.

ensin ajattelin, että rakennusalalla oleva mieheni saisi rakentaa aluksi jonkinlaisen kasvihuoneen (toimivan, mutta ei tarvitse olla niin "upea ja loistava" kun aloittelen ja opiskelen vasta asiaa), mutta luettuani anttilan kuvastoa huomasin, ettei nuo kaikki niin kalliita olekaan:

http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=167735&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19656&com...

tällainen halpamalli siis kävisi minulle oikein hyvin näin aluksi. meillä on alapihallamme metsän keskellä aukio, johon paistaa aurinkokin lähes koko päivän. siellä on edellisillä asukkailla ollut kasvimaa. maa on nyt rikkaruohojen yms peitossa, ja ajattelin että käännämme maan kokonaan mullalle ja laitamme sinne mm. tämän kasvihuoneen, vadelmapensaita ja pienen kasvimaan. miten siis kasvihuoneen kanssa on toimittava? mikäli ostaisin tuon anttilan kasvihuoneen, niin läntätäänkö se vaan kylmästi maahan vai pitääkö maata kaivaa ja laittaa hiekkaa tms? muuten tunnun ymmärtävän googlettamani ohjeet kasvihuoneen hoidosta lähes täydellisesti, mutta tätä huoneen "asentamisprosessia" en oikein ymmärrä. kaupunkilaisena kuvittelin sen olevan vain koppi nostettuna pihaan ja siellä vähän jotain kasvamassa :D

kiitos kovasti jos joku viitsii tämän minulle nyt yksinkertaistaa :)

5

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mullakin kasvihuone

      Moikka!
      Kuule, kannattaisiko sinun harkita tällaista edullista ratkaisua. Ostin itse tuollaisen juuri tänä keväänä. Kasvihuoneessa on siis hyllyt valmiina ja siinä tulee mukana sellaiset kiinnitystapit, joiden avulla sen saa kätevästi maahan, ettei tuuli riepota.

      http://shop.kivikangas.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=858

      Itse ajattelin, että teen lattian kivilaatoista, välttämättähän se ei tarvitse mitään, mutta en halua, että heinä kasvaa kasvihuoneen sisällä.
      Minusta tuo on hyvin edullinen tällaiselle aloittelijalle. Siihen näkyy saavan noita varamuovejakin erikseen tilattua.

    • 11+3

      tuollaisella Anttilan kasvihuoneella voisi alkuun kasvihuoneharrastusta kokeilla. Ei ole suuren suuri investointi, jos ei sitten vaikka kiinnostusta riittäisikään. Ja ei kai tuollainen välttämättä mitään perustuksia vaadi kunhan sen jotenkin maahan ankkuroi, ettei tuuli vie mennessään. Kunhan suurinpiirtein tasaiselle maalle sen tällää.
      Jos sitten innostusta riittää kasvihuoneviljelyyn, voi myöhemmin vaikka rakentaa isomman, "oikean" kasvihuoneen.

    • Tekisin jos tekisin

      Ja sitten suojakangas alle niin pääset vähemmäällä roskaruohon kanssa. Itse laittaisin vielä irtonaisista kevtharkoista pienen sokkeliosan alle muutamalla kympillä, eli yksi rivi harkkoja.

      • Mullakin kasvihuone

        Kiitos ideasta!
        Tuo on myös otettava huomioon, että kasvihuoneeseen saattaa päästä eläimiä. Itselle kävi niin, että orava kävi vierailulla ja pudotteli purteloita ja yhden hyllynkin. :(
        Arvasin, että orava on ollut asialla, koska yhtä isoista purkeista oli kaivettu keskeltä. Hittolainen, saattaa olla, että saan mukavan sadon auringonkukkia, jos se pirulainen on istuttanut siemeniään jemmaan. :D


      • vaivattomasti näin
        Mullakin kasvihuone kirjoitti:

        Kiitos ideasta!
        Tuo on myös otettava huomioon, että kasvihuoneeseen saattaa päästä eläimiä. Itselle kävi niin, että orava kävi vierailulla ja pudotteli purteloita ja yhden hyllynkin. :(
        Arvasin, että orava on ollut asialla, koska yhtä isoista purkeista oli kaivettu keskeltä. Hittolainen, saattaa olla, että saan mukavan sadon auringonkukkia, jos se pirulainen on istuttanut siemeniään jemmaan. :D

        Selasin itse koko kevään kasvihuoneita netissä ja päädyin sivuille www.viherkivaa.fi, josta sitten ostinkin jopa kaksikin kasvihuonetta. Toinen sellainen perinteinen 6m2 mökille ja toinen 2,4m2 terassille kotiin. Molemmissa oli valmiina terässokkeli ja perustus oli meillä sama molemmissa, eli puuritilää alle, kun kuitenkin viljelen astioissa. Tosi helppo homma ja vaivaton, eikä muuten olleet kalliita! Nyt kasvattelen taimia jo kotona ja kiikutan niitä mukanani maalle isompiin tiloihin. Suosittelen aloittelevalle, ei tämä tunnu mitään rakettitiedettä kuitenkaan olevan ja mieskin tykkäsi, kun helpolla pääsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe