Kukkasille hiekkaa, Tre

Rehumaija

Myydäänkö missään Tampereen alueella hiekkaa tai muuta vastaavaa jota voisi laittaa mullan sekaan?
Joku joskus ehdotti kissan hiekkaa, mutta jos veden on tarkoitus haihtua nopeammin tai ylipäätänsä olla jäämättä pinnalle seisomaan (niinkuin minulla) niin eikös se ole huono vaihtoehto?
Nyt olisi tarkoitus taas vaihdella noille vihreille ystävilleni mullat ja mieluusti sekoittaisin joukkoon jotain muutakin kuin kanankakkaa. :]

7

2348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipitii..

      mitähän multaa olet käyttänyt, jos se vesi jää siihen pinnalle lillumaan? jotain savista pihalta kannettua? :)

      ehdotus: osta altakasteluruukkuja ja niihin altakastelumultaa. normi kukkamultakin käy, itse en ikinä ole ostanut altakastelumultaa ja hyvin viihtyvät. jos varman päälle pelaat, niin sitten..

      yleensäkin siis osta kaupasta kukkamultaa, biolania tai kekkilää tai mitä vaan. huonekasveille tarkoitettua, se lukee kyllä pussin kyljessä. musta multa taitaa olla se yleisin mitä käytetään.

      lannoitteeksi käy se vaaleanpunainen jauhe joka sekoitetaan veteen. sitä annetaan muistaakseni joka kastelukerta, paitsi lepoaikana talvella. taikka sitten ne ravinnepuikot jotka tökätään suoraan multaan. ne onkin käteviä, parin kk välein uudet puikot ja se on siinä!

      • Rehumaija

        Ihan on siis biolan mustaa multaa useimmiten ostettu, ei tulis mieleenkään tääl kaupungis mennä lapion kans heiluun ja hakee jotain epämäärästä tuolta pihalta. :D
        Aina on ollu kaupasta ostettua ja merkkejäkin vaihellu mut aina se vesikin on siihen pinnalle jääny lillumaan pidemmäks aikaa ja tooodella hitaasti imeytynyt. En tiä sit mistä johtuu...
        Kyllähän sitä suositellaan hiukan hiekkapitoista multaa joillekkin kukkasille, viihtyvät siinä paremmin...


      • tipitii..
        Rehumaija kirjoitti:

        Ihan on siis biolan mustaa multaa useimmiten ostettu, ei tulis mieleenkään tääl kaupungis mennä lapion kans heiluun ja hakee jotain epämäärästä tuolta pihalta. :D
        Aina on ollu kaupasta ostettua ja merkkejäkin vaihellu mut aina se vesikin on siihen pinnalle jääny lillumaan pidemmäks aikaa ja tooodella hitaasti imeytynyt. En tiä sit mistä johtuu...
        Kyllähän sitä suositellaan hiukan hiekkapitoista multaa joillekkin kukkasille, viihtyvät siinä paremmin...

        hiekkapitoisiakin multia. esimerkiksi kaktuksille kaktusmultaa, mikä on koostumukseltaan ihan erilainen kuin musta multa. osta vaan yksinkertaisesti vaikka eri merkkistä multaa, ja katso miten käyttäytyy.

        mulle ei oo koskaan aikaisemmin sattunut sellaista musta multa -säkkiä, jossa olis "kutistuvaa" multaa. vaan nytpä kävi näin ekaa kertaa tänä keväänä! ihmettelin juuri eilen, että mitä on mun kukkamullalle ruukuissa käynyt, kun se on ihan KUTISTUNUT. oliskohan ollut vähän huono multasatsi säkissä, yleensä on ollut ihan hyvät mullat noissa mitä minä oon ostanut....


        osta vaikka kekkilää, sekin on ihan erilaista multaa, kuin biolanin :)


      • tipitii..
        tipitii.. kirjoitti:

        hiekkapitoisiakin multia. esimerkiksi kaktuksille kaktusmultaa, mikä on koostumukseltaan ihan erilainen kuin musta multa. osta vaan yksinkertaisesti vaikka eri merkkistä multaa, ja katso miten käyttäytyy.

        mulle ei oo koskaan aikaisemmin sattunut sellaista musta multa -säkkiä, jossa olis "kutistuvaa" multaa. vaan nytpä kävi näin ekaa kertaa tänä keväänä! ihmettelin juuri eilen, että mitä on mun kukkamullalle ruukuissa käynyt, kun se on ihan KUTISTUNUT. oliskohan ollut vähän huono multasatsi säkissä, yleensä on ollut ihan hyvät mullat noissa mitä minä oon ostanut....


        osta vaikka kekkilää, sekin on ihan erilaista multaa, kuin biolanin :)

        oletkin jo testannut eri merkit.

        sitten eikun vaan "landelle" ettimään hiekkamonttua ja sieltä vähän hiekkaa testattavaks :)


      • Neitinenminakin
        tipitii.. kirjoitti:

        oletkin jo testannut eri merkit.

        sitten eikun vaan "landelle" ettimään hiekkamonttua ja sieltä vähän hiekkaa testattavaks :)

        Mullan pinnan kovettuminen on seurausta Musta Mullan pitkälle maatuneen humuksen ominaisuuksista: Humus liimaa maahiukkasia toisiinsa ja kuivuessaan se kutistuu ja kovettuu. Normaalisti humus liimaa maahiukkaset pieniksi muruiksi, joka antaa mullalle kestävän ja ilmavan rakenteen. Jos multaa kastellaan heti mullanvaihdon jälkeen liian voimakkaasti, mullan pinta liettyy ja humus liimaa pinnan yhtenäiseksi kovaksi kerrokseksi. Kun multaa käsitellään oikein – kostutetaan ennen mullanvaihtoa ja pinnan annetaan kuivahtaa ruukutuksen jälkeen – ei liettymistä ja kovettumista yleensä tapahdu, vaan humus liimaa maahiukkaset pieniksi muruiksi, jotka antavat mullalle hyvän rakenteen. Jos kasvualustan pinta on päässyt kovettumaan, kannattaa ruukun pinnalle levittää kerros Biolan Kevytsoraa. Kevytsorakatteen alla pinta pehmenee uudelleen. Pelkästä kasvuturpeesta ja hiekasta valmistetut mullat eivät ole yhtä herkkiä kovettumiselle kuin Musta Multa, mutta turvepohjaiseen multaan ei myöskään muodostu yhtä kestävää mururakennetta. Turvepohjaiset mullat painuvat ajan myötä kasaan ja tiivistyvät.


      • Thorso
        Neitinenminakin kirjoitti:

        Mullan pinnan kovettuminen on seurausta Musta Mullan pitkälle maatuneen humuksen ominaisuuksista: Humus liimaa maahiukkasia toisiinsa ja kuivuessaan se kutistuu ja kovettuu. Normaalisti humus liimaa maahiukkaset pieniksi muruiksi, joka antaa mullalle kestävän ja ilmavan rakenteen. Jos multaa kastellaan heti mullanvaihdon jälkeen liian voimakkaasti, mullan pinta liettyy ja humus liimaa pinnan yhtenäiseksi kovaksi kerrokseksi. Kun multaa käsitellään oikein – kostutetaan ennen mullanvaihtoa ja pinnan annetaan kuivahtaa ruukutuksen jälkeen – ei liettymistä ja kovettumista yleensä tapahdu, vaan humus liimaa maahiukkaset pieniksi muruiksi, jotka antavat mullalle hyvän rakenteen. Jos kasvualustan pinta on päässyt kovettumaan, kannattaa ruukun pinnalle levittää kerros Biolan Kevytsoraa. Kevytsorakatteen alla pinta pehmenee uudelleen. Pelkästä kasvuturpeesta ja hiekasta valmistetut mullat eivät ole yhtä herkkiä kovettumiselle kuin Musta Multa, mutta turvepohjaiseen multaan ei myöskään muodostu yhtä kestävää mururakennetta. Turvepohjaiset mullat painuvat ajan myötä kasaan ja tiivistyvät.

        Kestomulta pysyy ilmavana ilman lisähiekkoja. Minä käytän sitä.


    • Hiekkainenmulta

      Tässä vielä yksi vastaus, 7 vuotta myöhemmin. Plantagen ja Bauhaus myyvät Hiekkalaatikkohiekkaa / Leikkihiekkaa, mururakenne 0-3 / 0-4.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe