Volvo-Penta D3 sarja

Ribsteri

Olen vaihtamassa vanhoja koneita uusiin ja vaihtoehtoina talla hetkella Yanmar, Volvon D-sarja, Nanni ym. Volvon D-sarjan kohdalla kiinnostaisi luotettavuus/huollettavuus. Lahinna sen osalta etta tarvitseeko ostaa jotain diagnostiikka ym. elektroniikkaa mukaan jos aikoo itse huoltaa. Hieman huolestuttaa myos tama elektroninen polttoaineen suihkutus jarjestelma, edelleen luotettavuuden ja huollettavuuden osalta. Edelliset koneet tuli (TAMD40) tuli tiensa paahan 25vuoden palvelun jalkeen ja seurravasta parista toivon 20 lisavuotta, tunteja tulee n.500 vuodessa.

13

1496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rönkvisti

Tamd:eissa mitään muuta alkuperäistä jäljellä kuin lohko, vai onko sekään? Onnittelut kuitenkin mahtavista tunneista, saattaa olla ennätystasoa....

• Ribsteri

Viimeiset kolme vuotta yksi extrakone varaosina, lohkojen lisaksi toisen koneen kansi, melkein kaikki kiertokanget, molemmat kampiakselit alkuperaisia, peruskorjattu kokonaan kahdesti ja aina sita mukaa kun on tarvittu. ajettu viimeiset viisi vuotta 1900rpm maks. Viela naa vois periaattessa kerran korjata mutta apulaitteiden liitokset, (aftercooler/lammonvaihdin/oljynlauhdutin) on taysin finaalissa, aiemmin ei ollut mahdollista vaihtaa koneita joten tuli aina vaan korjattua... Varmaan olis tullut halvemmaksi vaihtaa molemmat aiemmin, mutta aina kun tuli jotain jompaankumpaan niin korjattiin ja mentiin taas muutama sata tuntia ennen seuraavaa ongelmaa.

• 13

ennätyksiä. Eihän tuosta tule kuin 12500 h. Huviveneilijän näkökulmaa vain vääristää herkästi se, että huvikäytössä 100 h per vuosi on paljon. Dieselkonetta ei ajaminen rassaa, vaan enemmän se kylmänä ja korroosiolle alttiina seisominen.

• rönkvisti
        13 kirjoitti:

ennätyksiä. Eihän tuosta tule kuin 12500 h. Huviveneilijän näkökulmaa vain vääristää herkästi se, että huvikäytössä 100 h per vuosi on paljon. Dieselkonetta ei ajaminen rassaa, vaan enemmän se kylmänä ja korroosiolle alttiina seisominen.

nimenomaan noita konetyyppejä, eli 2,4 litraista belos- ja 3,6 litraista kuutosvolvoa. Eli alunperin jo huvikäyttöön suunniteltuja moottoreita. Jos dieselistä saadaan tehoa luokkaa 70 hv/litra ja jatkuvat kierrokset ovat yli 80% maksimikierroksista, niin ei yleensä kestä kymmeniä tuhansia tunteja.

• Ribsteri
        rönkvisti kirjoitti:

nimenomaan noita konetyyppejä, eli 2,4 litraista belos- ja 3,6 litraista kuutosvolvoa. Eli alunperin jo huvikäyttöön suunniteltuja moottoreita. Jos dieselistä saadaan tehoa luokkaa 70 hv/litra ja jatkuvat kierrokset ovat yli 80% maksimikierroksista, niin ei yleensä kestä kymmeniä tuhansia tunteja.

Joo, kylla se pitempiaikainen seisominen syo enemman kuin tunnit. Oisko kellaan kommentteja naiden D3 sarjan koneiden hulloista ja yleensa elektronisella suihkutuksella varustetuista commonrail/yhteispaine koneista. Kiinnostaa kovasti koneen valinnan osalta tama huoltaminen ja luotettavuus. Haussa on kevyemmat ja taloudellisemmat modernit moottorit, ilman elektronista vikasimulaattoria jota ei pysty itse reissussa huoltamaan. Veneen koosta johtuen vapaastihengittavat isommat dieselit ei ole vaihtoehtoina sopivia, eli haussa suora akseliveto, maks. 400kg ja 170-220hp/3600-4000rpm, luotettavuus/huollettavuus/elinkaari merikaytossa (atlantti) on valintaperusteet, kokemuksia ja mielipteita seka kaytannon vinkkeja otetaan mielellaan vastaan.

• R K-S
        Ribsteri kirjoitti:

Joo, kylla se pitempiaikainen seisominen syo enemman kuin tunnit. Oisko kellaan kommentteja naiden D3 sarjan koneiden hulloista ja yleensa elektronisella suihkutuksella varustetuista commonrail/yhteispaine koneista. Kiinnostaa kovasti koneen valinnan osalta tama huoltaminen ja luotettavuus. Haussa on kevyemmat ja taloudellisemmat modernit moottorit, ilman elektronista vikasimulaattoria jota ei pysty itse reissussa huoltamaan. Veneen koosta johtuen vapaastihengittavat isommat dieselit ei ole vaihtoehtoina sopivia, eli haussa suora akseliveto, maks. 400kg ja 170-220hp/3600-4000rpm, luotettavuus/huollettavuus/elinkaari merikaytossa (atlantti) on valintaperusteet, kokemuksia ja mielipteita seka kaytannon vinkkeja otetaan mielellaan vastaan.

Ei se sen kummempaa ole kuin normaalin mekaanisen moottorin. Korjaukset on sitten toinen juttu.
        Olen asentanut FNM 250 hv:n moottoreita vanhojen dieseleiden tilalle. Ero on merkittävä. Pienempi paino on aina hyödyksi. Taloudellisuus ero verrattuna perinteiseen dieseliin ero on 15 -20 %.

• Ribsteri
        R K-S kirjoitti:

Ei se sen kummempaa ole kuin normaalin mekaanisen moottorin. Korjaukset on sitten toinen juttu.
        Olen asentanut FNM 250 hv:n moottoreita vanhojen dieseleiden tilalle. Ero on merkittävä. Pienempi paino on aina hyödyksi. Taloudellisuus ero verrattuna perinteiseen dieseliin ero on 15 -20 %.

Kiitos kommentista, miten vakavuus muuttui kevyempien moottorien myota? Ma olen katsellut vaihtoehtona myos mercruiserin dieseleita jotka on ilmeisesti VM-dieseleita ja Cumminseja, Kaikki nama modernit koneet on niin paljon kevyempia etta olen miettinyt joudunko jarjestelemaan polttoaine/makeavesitankkeja uudelleen tai teettamaan jollain viisaammalla vakaus laskelmat. Melkein kaikissa vaihtoehdoissa paino tippuu 100-200kg/kone. Tama keventyminen on tietysti positiivinen juttu, jota osaltaan tavoittelen, mutten vakauden kustannukksella, nykyasennuksessa kampiakselit on jotakuinkin vesilinjan tasossa, samoin molempien pera tankkien (300l) keskilinja, makeavesi (250l) ja keskitankki (300l) on vesilinjan alapuolella moottorien etupuolella. Nykyisella systeemilla vene on tasapainossa, mutta jos koneista tippuu 400kg pois niin joudun kylla siirtamaan makeavesitankin keulasta konehuoneessa saastyneeseen tilaan.

• ao
        Ribsteri kirjoitti:

Kiitos kommentista, miten vakavuus muuttui kevyempien moottorien myota? Ma olen katsellut vaihtoehtona myos mercruiserin dieseleita jotka on ilmeisesti VM-dieseleita ja Cumminseja, Kaikki nama modernit koneet on niin paljon kevyempia etta olen miettinyt joudunko jarjestelemaan polttoaine/makeavesitankkeja uudelleen tai teettamaan jollain viisaammalla vakaus laskelmat. Melkein kaikissa vaihtoehdoissa paino tippuu 100-200kg/kone. Tama keventyminen on tietysti positiivinen juttu, jota osaltaan tavoittelen, mutten vakauden kustannukksella, nykyasennuksessa kampiakselit on jotakuinkin vesilinjan tasossa, samoin molempien pera tankkien (300l) keskilinja, makeavesi (250l) ja keskitankki (300l) on vesilinjan alapuolella moottorien etupuolella. Nykyisella systeemilla vene on tasapainossa, mutta jos koneista tippuu 400kg pois niin joudun kylla siirtamaan makeavesitankin keulasta konehuoneessa saastyneeseen tilaan.

Painiskellut vähän saman koneenvaihtokysymyksen parissa, on joka tapauksessa
        edessä lähivuosina
        http://www.tapimer.fi/tarjoukset/

Noita on tullut tutkiskeltua, kokemusta ei ole noista Nannin koneista itsellä,
        mutta Yanmar käyttää samoja lohkoja.

• Ribsteri
        ao kirjoitti:

Painiskellut vähän saman koneenvaihtokysymyksen parissa, on joka tapauksessa
        edessä lähivuosina
        http://www.tapimer.fi/tarjoukset/

Noita on tullut tutkiskeltua, kokemusta ei ole noista Nannin koneista itsellä,
        mutta Yanmar käyttää samoja lohkoja.

Ihan hyvilta noi nayttaa, menen talla viikolla katsomaan yhta nannin nelisylinterisen 165hp yksittaisen moottorin asennusta, kylla noi varsinkin hinnaltaan on ihan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Kuvissa nayttaa mukavalta toi systeemien jarjestely ja etenkin letkujen ym. kiinnitykset ilman enempia o-rengas tiiviste viritelmia, filtterit ja anodit helpoissa paikoissa, pitaa lueskella toi omistajan kasikirja ja kayda katsomassa.

• 18
        rönkvisti kirjoitti:

kumpikaan huvikäyttöön suunniteltuja, vaan sekä huvi- että ammattikäyttöön. Eikähän tuo 12 500 vielä ole "kymmeniätuhansia", vasta vähän yli ensimmäisen kymppitonnin, eli ei mikään ihmeellinen lukema.

• rönkvisti
        18 kirjoitti:

kumpikaan huvikäyttöön suunniteltuja, vaan sekä huvi- että ammattikäyttöön. Eikähän tuo 12 500 vielä ole "kymmeniätuhansia", vasta vähän yli ensimmäisen kymppitonnin, eli ei mikään ihmeellinen lukema.

Kenellä on eniten pyörinyt 30- tai 40-sarjan Volvo? Ja millaisilla remonteilla? Millaisessa veneessä? Itsellä kokemuksia vain 5.000 tuntiin asti... 70-sarjalaisia sen sijaan olen käyttänyt yli 40.000 tuntia ajettuja.

• ioyglygglj

Itselläni on ollut D3 (130hp) viitisen vuotta ja hyvin on pelannut, nöyrä peli.
      Huoltaessa et tarvitse mitään diagnostiikkaa tms. Huolto ei eroa "perinteisen" dieselin huollosta mitenkään. Öljynsuodatin on hiukan hankalassa paikassa (menee 5 min irti ruuvaamiseen).

• Ribsteri

Kiitos, hyvalta kuulostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59