Eli eli, mä sain päiväsakkoja, mutta olen myös etsimässä töitä. Jos kuitenkin saan töitä, mun tulotasoni nousee siten, että mulla ei ole enää varaa maksaa tätä päiväsakkoa pois (ainakin jos tai sakko lasketaan nimenomaan just sen hetkisestä palkasta)... Vai miten tää päiväsakko oikein lasketaan? Oon kuullut juttua että se saatettaisiin laskea myös viimevuoden verotietojen perusteella... Varmaa tietoa?
Päiväsakko & tulojen nousu
9
3383
Vastaukset
- Jukkis:_:
Jos sinulle on JO tuomittu joku päiväsakoin oleva rangaistus, niin ei siihen enää puututa. Anna tulojen nousta vaan.
Päiväsakon rahamäärä lasketaan tuomion antamishetken mukaisten keskimääräisten nettotulojen mukaan. Jos vastaaja ei kuitenkaan ilmoita tulojaan, ne katsotaan sakkolaskurista, jossa on viimeksi vahvistetun verotuksen (eli tällä hetkellä vuoden 2008 verotuksen) mukaiset tulotiedot.- Pekkis:_:
Kiitos vastauksesta!
Sakon lopullista summaa minulle ei ole vielä paljastettu, mutta haasteilmoituksessa näkyy sen luvattu suuruus (sakon saan vasta kesäkuussa). Mites toi "Jos vastaaja ei kuitenkaan ilmoita tulojaan, ne katsotaan sakkolaskurista, jossa on viimeksi vahvistetun verotuksen mukaiset tulotiedot"? Olisiko mun kuitenkin pakko ilmoittaa oikeudessa tuloni vai annetaanko mulle mahdollisuus siihen että ne sakot lasketaan just noiden verotietojen perusteella? - Jukkis:_:
Pekkis:_: kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Sakon lopullista summaa minulle ei ole vielä paljastettu, mutta haasteilmoituksessa näkyy sen luvattu suuruus (sakon saan vasta kesäkuussa). Mites toi "Jos vastaaja ei kuitenkaan ilmoita tulojaan, ne katsotaan sakkolaskurista, jossa on viimeksi vahvistetun verotuksen mukaiset tulotiedot"? Olisiko mun kuitenkin pakko ilmoittaa oikeudessa tuloni vai annetaanko mulle mahdollisuus siihen että ne sakot lasketaan just noiden verotietojen perusteella?Siis olet saanut tiedoksi haasteen kirjallisen menettelyn rikosasiassa, niinkö, ja haastehakemuksessa syyttäjä on ilmoittanut omana kannanottonaan, että pitäisi tuomita niin-ja-niin monta päiväsakkoa? Sehän on tietysti vaan syyttäjän kannanotto, mutta tuskinpa käräjäoikeus ainakaan enempää tuomitsee.
Muistaakseni niissä kirjallisen menettelyn haasteissa pyydetään ilmoittamaan tämänhetkiset tulot. Jos et ilmoita, käräjäoikeus käyttää sakkolaskurin tietoja, jossa tosiaan on "vanhat" verotiedot.
Vai onko sinut kutsuttu käräjille, joko uhalla että asia voidaan ratkaista poissaolostasi huolimatta, vai onko kutsuttu saapumaan henkilökohtaisesti? - Pekkis:_:
Jukkis:_: kirjoitti:
Siis olet saanut tiedoksi haasteen kirjallisen menettelyn rikosasiassa, niinkö, ja haastehakemuksessa syyttäjä on ilmoittanut omana kannanottonaan, että pitäisi tuomita niin-ja-niin monta päiväsakkoa? Sehän on tietysti vaan syyttäjän kannanotto, mutta tuskinpa käräjäoikeus ainakaan enempää tuomitsee.
Muistaakseni niissä kirjallisen menettelyn haasteissa pyydetään ilmoittamaan tämänhetkiset tulot. Jos et ilmoita, käräjäoikeus käyttää sakkolaskurin tietoja, jossa tosiaan on "vanhat" verotiedot.
Vai onko sinut kutsuttu käräjille, joko uhalla että asia voidaan ratkaista poissaolostasi huolimatta, vai onko kutsuttu saapumaan henkilökohtaisesti?Juurikin näin, eli syyttäjän mielipide on tuo sakkoni ennustettu suuruus. Minulta ei ainakaan vielä ole missään vaiheessa tiedusteltu tulojeni suuruutta, eli täytyy olla jatkossakin kertomatta sitä, ellei ole pakko. Ja minua on ihan pyydetty tulemaan käräjille (haasteesta ilmenee paikka ja aika).
- jukkis:_:
Juurikin näin, eli syyttäjän mielipide on tuo sakkoni ennustettu suuruus. Minulta ei ainakaan vielä ole missään vaiheessa tiedusteltu tulojeni suuruutta, eli täytyy olla jatkossakin kertomatta sitä, ellei ole pakko. Ja minua on ihan pyydetty tulemaan käräjille (haasteesta ilmenee paikka ja aika).
Jos sut on paikalle käsketty henkilökohtaisesti, niin kyllä sitten seuraamuskeskustelun yhteydessä puheejohtaja kysyy, että mites ne teidän tulot ovat tällä hetkellä, onkostullut muutoksia viimeksi vahvistetun verotuksen mukaisiin tuloihin. Siinä sitten rehellisyys punnitaan, pitää muistaa että sakkovilppikin on rikos (tosin, kiinnijäämisriski ei liene hirveän suuri).
- Pekkis:_:
jukkis:_: kirjoitti:
Jos sut on paikalle käsketty henkilökohtaisesti, niin kyllä sitten seuraamuskeskustelun yhteydessä puheejohtaja kysyy, että mites ne teidän tulot ovat tällä hetkellä, onkostullut muutoksia viimeksi vahvistetun verotuksen mukaisiin tuloihin. Siinä sitten rehellisyys punnitaan, pitää muistaa että sakkovilppikin on rikos (tosin, kiinnijäämisriski ei liene hirveän suuri).
Otetaankos tuossa vaiheessa sitten huomioon juurikin se jos tulot ovat vaikka nousseet rajusti, tai se kuinka kauan työsuhde tähän tulonlähteeseen kestää? Tai voiko tämän nostaa esille jossakin vaiheessa ja voiko tällä ylipäätään vaikuttaa rangaistuksen suuruuteen?
Jukkis voikin tulla mun oikeudenkäyntiavustajakseni. - Jukkis:_:
Otetaankos tuossa vaiheessa sitten huomioon juurikin se jos tulot ovat vaikka nousseet rajusti, tai se kuinka kauan työsuhde tähän tulonlähteeseen kestää? Tai voiko tämän nostaa esille jossakin vaiheessa ja voiko tällä ylipäätään vaikuttaa rangaistuksen suuruuteen?
Jukkis voikin tulla mun oikeudenkäyntiavustajakseni."Jukkis voikin tulla mun oikeudenkäyntiavustajakseni"
Muuten hyvä, mutkun on virka "toisella puolella pöytää" :-)
Okei. Tuo tulokysymys otetaan esille ihan viimeiseksi, puheenjohtaja kyllä selittää sulle käsittelyjärjestyksen. Tässä leikattuna ja liimattuna ihan lakitekstiä (ei tarvi säikähtää....):
"Rikoslaki, 2 A luku
2 § (17.8.2007/808)
Päiväsakon rahamäärä
Päiväsakon rahamäärä on vahvistettava niin, että se on kohtuullinen sakotettavan maksukykyyn nähden.
Kohtuullisena päiväsakon rahamääränä on pidettävä yhtä kuudeskymmenesosaa sakotettavan keskimääräisestä kuukausitulosta, josta on vähennetty valtioneuvoston asetuksella määriteltävät verot ja maksut sekä kiinteä peruskulutusvähennys. Sakotettavan elatusvelvollisuus voi alentaa päiväsakkoa.
Kuukausitulon laskemisen ensisijaisena perusteena ovat sakotettavan viimeksi toimitetun verotuksen mukaiset tulot. Jos sakotettavan tuloja ei voida luotettavasti selvittää verotustiedoista tai ne ovat olennaisesti muuttuneet viimeksi toimitetun verotuksen jälkeen, ne voidaan arvioida muun saatavan selvityksen perusteella.
Päiväsakko määrätään tuomioistuimessa oikeudenkäynnin aikaisten ja rangaistusmääräysmenettelyssä rangaistusvaatimuksen antamishetken tietojen perusteella. Syyttäjä määrää sakon kuitenkin rangaistusmääräyksen antamishetken tietojen perusteella, jos on ilmennyt, että rangaistusvaatimuksen saaneen maksukyky on vaatimuksen antamishetkellä saatuihin tietoihin verrattuna olennaisesti muuttunut." - Pekkis:_:
Jukkis:_: kirjoitti:
"Jukkis voikin tulla mun oikeudenkäyntiavustajakseni"
Muuten hyvä, mutkun on virka "toisella puolella pöytää" :-)
Okei. Tuo tulokysymys otetaan esille ihan viimeiseksi, puheenjohtaja kyllä selittää sulle käsittelyjärjestyksen. Tässä leikattuna ja liimattuna ihan lakitekstiä (ei tarvi säikähtää....):
"Rikoslaki, 2 A luku
2 § (17.8.2007/808)
Päiväsakon rahamäärä
Päiväsakon rahamäärä on vahvistettava niin, että se on kohtuullinen sakotettavan maksukykyyn nähden.
Kohtuullisena päiväsakon rahamääränä on pidettävä yhtä kuudeskymmenesosaa sakotettavan keskimääräisestä kuukausitulosta, josta on vähennetty valtioneuvoston asetuksella määriteltävät verot ja maksut sekä kiinteä peruskulutusvähennys. Sakotettavan elatusvelvollisuus voi alentaa päiväsakkoa.
Kuukausitulon laskemisen ensisijaisena perusteena ovat sakotettavan viimeksi toimitetun verotuksen mukaiset tulot. Jos sakotettavan tuloja ei voida luotettavasti selvittää verotustiedoista tai ne ovat olennaisesti muuttuneet viimeksi toimitetun verotuksen jälkeen, ne voidaan arvioida muun saatavan selvityksen perusteella.
Päiväsakko määrätään tuomioistuimessa oikeudenkäynnin aikaisten ja rangaistusmääräysmenettelyssä rangaistusvaatimuksen antamishetken tietojen perusteella. Syyttäjä määrää sakon kuitenkin rangaistusmääräyksen antamishetken tietojen perusteella, jos on ilmennyt, että rangaistusvaatimuksen saaneen maksukyky on vaatimuksen antamishetkellä saatuihin tietoihin verrattuna olennaisesti muuttunut."Tämä selvensikin asiaa, mutta avasi jälleen uusia kysymyksiä --
Mitäköhän tarkoitetaan KESKIMÄÄRÄISELLÄ kuukausitulolla?
-Otetaanko tässä huomioon siis edellisen kuukausipalkan lisäksi aiemmat?
"Jos sakotettavan tuloja ei voida luotettavasti selvittää verotustiedoista tai ne ovat olennaisesti muuttuneet viimeksi toimitetun verotuksen jälkeen, ne voidaan arvioida muun saatavan selvityksen perusteella."
-Tämä muu selvitys voinee olla esim. työsopimus, josta ilmenee että saan palkkani "kesätöistä", jossa tulen toimimaan vain max. muutaman kuukauden. Näin ollen päiväsakkoni voisi ehkä pienentyä?
-TAI MITÄ JOS sovinkin työpaikkani kanssa aloittavani työt juuri oikeudenkäynnin jälkeen ja näin kierrän suuremman sakon? Eihän tässä mitään laitonta ole?
Siinä herra Tuomarille kiperiä kysymyksiä :-D. Olisi kyllä mukava löytää jokin porsaanreikä, varsinkin kun töitäkin olisi jo näillä näkymin tiedossa... - vk
Tämä selvensikin asiaa, mutta avasi jälleen uusia kysymyksiä --
Mitäköhän tarkoitetaan KESKIMÄÄRÄISELLÄ kuukausitulolla?
-Otetaanko tässä huomioon siis edellisen kuukausipalkan lisäksi aiemmat?
"Jos sakotettavan tuloja ei voida luotettavasti selvittää verotustiedoista tai ne ovat olennaisesti muuttuneet viimeksi toimitetun verotuksen jälkeen, ne voidaan arvioida muun saatavan selvityksen perusteella."
-Tämä muu selvitys voinee olla esim. työsopimus, josta ilmenee että saan palkkani "kesätöistä", jossa tulen toimimaan vain max. muutaman kuukauden. Näin ollen päiväsakkoni voisi ehkä pienentyä?
-TAI MITÄ JOS sovinkin työpaikkani kanssa aloittavani työt juuri oikeudenkäynnin jälkeen ja näin kierrän suuremman sakon? Eihän tässä mitään laitonta ole?
Siinä herra Tuomarille kiperiä kysymyksiä :-D. Olisi kyllä mukava löytää jokin porsaanreikä, varsinkin kun töitäkin olisi jo näillä näkymin tiedossa...Ymmärrä Pekkis nyt viimeinkin että rangaistus(päiväsakon rahamäärä) tuomitaan rikoksen TEKOhetken mukaisten tulojen perusteella. Sillä EI ole merkitystä milloin oikeudenistunto pidetään, eli mene hyvä mies töihin ja elä siten ettei tarvi miettiä näitä kysymyksiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552523Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011039- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202668Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648