Rinnettä sitovia kasveja?

Multis

Minkälaisia mahdollisimman "varmoja" kasveja voisin ajatella jyrkkään paljaaseen etelärinteeseen, jossa osin savea, osin soraharjun maa-ainesta? Kasvien tarkoitus olisi olla paitsi silmänilona, vielä enemmän sitoa maata ja saisivat levitä laajallekin. Olisko esim. maksaruohoista siihen? Talvivihreät lehdet olis tietysti ihanat. Toinen pulma on sellaiset vähän näyttävämmät kukkivat kasvit/kukat, jotka voisivat yksittäisinä pärjätä tuollaisissa melko karuissa olosuhteissa. Edullisiakin niiden pitäisi kaiken lisäksi olla :). Olisin hirveän kiitollinen ideoiden heitosta!

7

912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghghghghgh

..sellaisia "pintajuurisia", eli eivät kovin sido maata? varma en ole, mutta tuli vain mieleen..

• Tapaus olisi pikkutalvio, on ikivihreä ja kukkii kauniisti keväällä sinisin kukin. Leviää nopeasti, ja vie juuristonsa aika syvään. Mutta valtaa kyllä alueen aika hyvin, ei sinne paljon muuta istutella. Toinen hyvä on suikeroalpi. Kasvaa myös tosi nopeasti, ja kukkii myös kauniisti.

• O-mukulakiurunkannus

Varsinkin jos rinteesi on etelän-lännen suuntainen, kannattaisi harkita sammalleimua. Se on kova poika leviämään, eikä juurikaan ota nokkiinsa, vaikka talvella olisi lunta vähän niin ja näin.

Toinen harkittava vaihtoehto olisi katsella ympäristön vastaavanlaisia paikkoja. Niissä kasvavat luonnonkasvit pärjäisivät oletettavasti teidän pihassannekin.

Rinteen alareunaan voisi istuttaa kärhöä, villiviiniä tai muuta vastaavaa, joka sitten söpösti kiipeilisi rinteellä. Myös esimerkiksi laakakataja tai lamotuhkapensas saattaisi toimia.

• oujei

Kiitos kovasti avusta, sain jo paljon selvyyttä ja ideoita :).

• näiden vastausten
        oujei kirjoitti:

Kiitos kovasti avusta, sain jo paljon selvyyttä ja ideoita :).

jälkeen kannattaa ottaa putarhasuunnittelija avuksi.

• Niin miten?
        näiden vastausten kirjoitti:

jälkeen kannattaa ottaa putarhasuunnittelija avuksi.

Kertoisitko meille muillekin samantapaisten asioiden kanssa pähkäileville, mikä noissa annetuissa vastauksissa sai sinut vakuuttuneeksi puutarhasuunnittelijan pakonomaisesta tarpeesta? Minusta niissä oli järkeä.

Oletko itse puutarhasuunnittelija ja vailla työtä? Miksihän näin? Etkö ehkä ole kovin hyvä ihmisten (=asiakkaiden) kanssa?

• lamo-ehdokas

Lamoherukka on aika vaatimaton ja peittää suht nopeasti laajojakin alueita. Aurinkoisella paikalla saa syksyn tullen kauniin punaisen syysvärityksen. Niiden väliinhän voisi sitten lisätä piristykseksi jotain väripilkkuja edellä mainituista.
      Itsellä kasvaa lamoherukan joukossa, melko kuivassa paikassa siperianunikkoa, joka kylväytyy ja kukkii sieltä herukanlehtien seasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe