Mistä helvetistä on keksitty suomeen voimassaoleva sakotuskäytäntö viritetyille mopoille? Harrastemoponi kulkee n. 70km/h ja saan kusi sukassa pelätä kohtuuttomia YLI TONNIN sakkoja. Mopossani on jarrut ja kaikki muutkin täysin kunnossa ja yli 20 vuoden mp kokemuksella se ei todellakaan ole vaarallinen tehokkaisiin laillisiin itsetehtyihin prätkiin verrattuna.
Ja kuka idiootti on keksinyt että mopo joka tehtaalta lähtiessä kulkee lähes 80 km/h on laillinen lähes kaikkialla maailmassa mutta suoman rajat ylittäessä sen rakeenteelinen nopeus onkin 40km/h.
Tällä siis tulee halvemmaksi hakata vaimo hengiltä kuin käydä mopolla kaupassa. Äly hoi!
Älyvapaata liikennepolitiikka
31
1185
Vastaukset
- nimenomaan
Se on juurikin sitä politiikkaa. Kun 50-luvulla laki säädettiin, niin sitähän ei muuteta, vaikka maailma ympärillä vähän muuttuisikin..
- NÄin se menneeeee
Ja euroopassa saman unionin sisällä välimeren maissa samat scootterit jotka Suomeen tullessaan kuristetaan kulkemaan se 40 km/h kulkevat Espanjassa, Kreikassa yms. 80-100km/h
Se siitä EU:n yhteisistä direktiiveistä yms. paskasta! Suomi on ainoita maita jotka noudattaa pilkun tarkkaan kaikkea EU paskaa ja muut nauraa partaansa. Ja niide muiden takia myös toimintaa kiristetään koko ajan mikä näkyy meillä Suomessa, mutta ei muualla koska he eivät noudata yksinkertaisesti kaikkea. - KaMaJu
Eikö sillä mopollasi voi ajaa hitaammin kuin 80 km/h?
- 12345678900000
mopon nopeus on naurettava, 45km/h.
mopo on kuristettu niin ettei se jaksa ylämäkeen eikä vastatuuleen!
jos nopeus olisi laillisesti 60km/h niin mopo ei helposti hyytyisi mihinkään! ja samalla kevyenliikenteenväylät pyöräiliöille ja mopot tielle = happy end o.O
Hirveetä.. - jciuwr
12345678900000 kirjoitti:
mopon nopeus on naurettava, 45km/h.
mopo on kuristettu niin ettei se jaksa ylämäkeen eikä vastatuuleen!
jos nopeus olisi laillisesti 60km/h niin mopo ei helposti hyytyisi mihinkään! ja samalla kevyenliikenteenväylät pyöräiliöille ja mopot tielle = happy end o.O
Hirveetä..Mopot pois pyöräteiltä, siitä olen samaa mieltä.
Yksi ihmetyksen asia on mielestäni kuitenkin se, että mopo voi ja pitäisikin tilanteen mukaan toisinaan ajaa ajoradalla, mutta kaikissa ei ole edes vilkkua. Vilkuton tehokkaampi kaksipyöräinen taas on laiton ja pysäytys tulee takuuvarmasti kun virkavalta sen huoma...
Moottoripyörä ei siis saa ajaa liikenteessä ilman vilkkuja, mutta mopo saa.... aika erikoista, eikö? - Kyynikko
12345678900000 kirjoitti:
mopon nopeus on naurettava, 45km/h.
mopo on kuristettu niin ettei se jaksa ylämäkeen eikä vastatuuleen!
jos nopeus olisi laillisesti 60km/h niin mopo ei helposti hyytyisi mihinkään! ja samalla kevyenliikenteenväylät pyöräiliöille ja mopot tielle = happy end o.O
Hirveetä..Mopolainsäädännön korjaaminen on kaikkien etu. Kaikkien turvallisuus paranee, kun mopot siirtyvät kaduille.
Samalla kannattaa korjata polkupyöriä koskevat säädökset niin, että pyöräilijä saa ajaa turvallisesti ajoradalla. - jamedau
Kyynikko kirjoitti:
Mopolainsäädännön korjaaminen on kaikkien etu. Kaikkien turvallisuus paranee, kun mopot siirtyvät kaduille.
Samalla kannattaa korjata polkupyöriä koskevat säädökset niin, että pyöräilijä saa ajaa turvallisesti ajoradalla.miksi helvetissä mopojen nopeutta pitäisi nostaa kun 90% mopoilioista ei osaa edes liikennesääntöjä?!?!?!
mopokortin ajamiseen pitäisi lisätä oikea kunnon vaativa inssi koe ja kunnon teoriatunnit.
- Bensaa suonissain
Sinä UUdesti Suomeen syntynyt Gege Rosberg,muista kiireiltäsi pyyhkiä myös kauniimman pääsi,niin tuoksu ei tartu pakokaasuun.
- älyvapaata vai
Minkäs sille voit. Kattasta se vekottimes ja hanki siihen kortti. Sitten se ei ole enään laiton. Aja katsastamattomalla autolla ja äläkä missään nimessä maksa veroja, sakko on ihan yhtä suuri. Jos rikkoo lakia on turha märistä sanktioita, varsinkin jos tietää ne.
- pevu80cc
Wooo! Kyllä kannattaa ajaa 80cc PV:llä!
- derbihirviö
ehkä rajoitukset on myös sen takia, että kun kaikki mulkut ei hallitse edes sitä neljääkymppiä...
Mutta kyllä mopot sais kulkee laillisesti edes 55 km/h. Nyt mopot kuristetaan suuttimilla ja ratastuksella kulkemaan n. 45, ja jokainen ketä vähänkin ymmärtää 2-tahdin sielunelämää, käsittää mitä seuraa kun ajetaan liian pienellä suuttimella (lue: liian vähällä bensalla, eli puutteellisella voitelulla) ja kierroksia yli 9 Krp/m pitkää matkaa. Eikä kaikilla ole mahdollisuuksia muutella mopoaan. Ja aina ei viittis ajaa kuitenkaan 25 Km/h.
- liikenneturva
Hei,
Mopoilu on muuttunut paljon viimeisen 20 vuoden aikana. Nopeutta on nostettu 45km:iin tunnissa, teho- sekä painoraja on poistunut, kyydittäminen on laajemmin sallittua jne. Mopoilu on lähempänä moottoripyöräilyä kuin 20 vuotta sitten ja myös ajokorttivaatimukset ovat tiukentuneet ja tulevat tiukentumaan. Nopeus voisi olla korkeampikin, mutta todennköisesti ikärajaa pitäisi nostaa sekä tutkinto- ja koulutusvaatimuksia tiukentaa, eikä mopolla voisi missään tilanteessa ajaa kevyen liikenteen väylällä. Mitä järkeä tässä sitten on? Meillä on jo ajoneuvo, joka kulkee lujempaa ja sitä saa ajaa 16 vuotiaana: kevytmoottoripyörä. Jos henkilöllä on moottoripyöräkokemusta yli 20 vuoden ajalta, voi hän myös todennäköisesti ajaa moottoripyörällä laillisesti. Jos siis halutaan pitää pitää mopo edullisena autoverottomana 15 vuotiaan ajoneuvona, on turha tehdä siitä väkisin laillinen "kevytmoottoripyörä". Pidetään siis mopo mopona.
Terveisin Liikenneturva- ratkaisee verotusen
ja vakuutusmaksun kaikissa ajoneuvoluokissa eikä ajoneuvon nopeus. Alle 50cc on mopo.
Se on herrojen kotkotukia ajoneuvoveron korotuksista,jos mopo kulkee yli sallitun 45km/h.
Naurettava nopeus.
Nykyajan mopotekniikka ja lujuus kyllä kestää. - huhhahheijaa
Muut ajakoon siis isommilla peleillä ettei jää herra ja rouva autoilijoiden yliajamaksi. Justiinsa. Tästä se asenne sitten siirtyy aina uusille autoilijoille että mopo on jotenkin toisarvoinen ajoneuvo kuten polkupyörä. Tämä on siis liikenneturvan virallinen mantra että mopo on 15v ajoneuvo, pysyköön poissa jaloista kunnes saa luvan kanssa ajaa nopeampia vehkeitä.
Annan liikenneturvalle ilmaisen vinkin: ajakaa kaikki 1kk mopolla työmatkanne liikenteen seassa ja tuulettakaa hieman ajatuksianne mopoilun suhteen, ketkä mopoilee ja miksi. - Jukkis__
huhhahheijaa kirjoitti:
Muut ajakoon siis isommilla peleillä ettei jää herra ja rouva autoilijoiden yliajamaksi. Justiinsa. Tästä se asenne sitten siirtyy aina uusille autoilijoille että mopo on jotenkin toisarvoinen ajoneuvo kuten polkupyörä. Tämä on siis liikenneturvan virallinen mantra että mopo on 15v ajoneuvo, pysyköön poissa jaloista kunnes saa luvan kanssa ajaa nopeampia vehkeitä.
Annan liikenneturvalle ilmaisen vinkin: ajakaa kaikki 1kk mopolla työmatkanne liikenteen seassa ja tuulettakaa hieman ajatuksianne mopoilun suhteen, ketkä mopoilee ja miksi.Miksi ajat mopolla jos se on niin hankalaa? Veikö polliisi kortin vai eikö ikä riitä? Odottele vuosi niin pääset kevari-ikään.
Mopon nopeus on noussut viime vuosikymmeninä ja autoilijoilta on sen ajan pudotettu nopeuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Eikö mopon mahdollisuudet ajoradalla ole parantuneet?
Sitten nämä ketjun alkupään tyypit itkevät, että tehojen kuristaminen tekee koneelle huonoa. Oletteko koskaan miettineet, että pakkoko niitä ulkomaisia kuristettuja pelejä on ostaa. Kotimaisilla on pärjätty ennenkin ja ovat kestäneet niille tarkoitetun vauhdin.
Jos haluatte ajaa niillä moottoroiduilla lypsyjakkaroillanne omaa vauhtianne, rakentakaa omat baanat. Viritetyillä mopoilla ajettiin ennen metsissä ja soramontuilla, nyt sekään ei onnistu kun on siirrytty pappatuntureista mummomalleihin.
Sitten vielä: jos minun aikaani joku olisi erehtynyt saapumaan yläasteen pihaan automaattivaihteisella skootterilla se onneton olisi hakattu joka ainoa välitunti, siis JOKA IKINEN välitunti. - Senior mopoilija
"Nopeus voisi olla korkeampikin, mutta todennköisesti ikärajaa pitäisi nostaa sekä tutkinto- ja koulutusvaatimuksia tiukentaa, "
Nopeutta ei tosiaan tarvitsisi nostaa edes paljon: vaikka sen verran että pystyy ajamaa 50 km/h alueella ilman, että tulee autoilijoiden ohittamaksi ja näin samalla vaarantaen sekä oman että autoilijoiden turvallisuuden. 50 km/h alueella kun kuitenkin mopo joutuu usein ajamaan vaikka nopeus ei riitä ja sitten on "tientukkeena". Herää kysymys että onko viritetyn mopon sakon uhka halvempi henkivakuutus sittenkin? Argumentoitte, että mm. korkeampi ikä ratkaisee sen, millaista vauhtia pystyy hallitsemaan turvallisesti liikenteessä. Näin hieman vanhempana (27 V) toivoisikin mopon kulkevan kuitenkin hieman kovempaa, kun liikenneestäkin jo jotain ymmärtää. Miksi nopeus on siis sama sekä 15 vuotiaille että muille? - -.-
Senior mopoilija kirjoitti:
"Nopeus voisi olla korkeampikin, mutta todennköisesti ikärajaa pitäisi nostaa sekä tutkinto- ja koulutusvaatimuksia tiukentaa, "
Nopeutta ei tosiaan tarvitsisi nostaa edes paljon: vaikka sen verran että pystyy ajamaa 50 km/h alueella ilman, että tulee autoilijoiden ohittamaksi ja näin samalla vaarantaen sekä oman että autoilijoiden turvallisuuden. 50 km/h alueella kun kuitenkin mopo joutuu usein ajamaan vaikka nopeus ei riitä ja sitten on "tientukkeena". Herää kysymys että onko viritetyn mopon sakon uhka halvempi henkivakuutus sittenkin? Argumentoitte, että mm. korkeampi ikä ratkaisee sen, millaista vauhtia pystyy hallitsemaan turvallisesti liikenteessä. Näin hieman vanhempana (27 V) toivoisikin mopon kulkevan kuitenkin hieman kovempaa, kun liikenneestäkin jo jotain ymmärtää. Miksi nopeus on siis sama sekä 15 vuotiaille että muille?Nopeus on sama varmaankin sentakia, että oletetaan etti kukaan noin "vanha" aja enää millään mopolla tieliikenteessä. Ja mopohan kulkee 50 jo vakiona, ellei sitten joku lussu pv satu olemaan. 60 olisi sopiva nopeus, kun sen se kulkee (yleensä) jos holkki otetaan putkesta. Ja ei minun mielestä niillä kevyenliikenteenväylillä tarvitsisis ajella.
Ja joku sanoi, että 16v saa jo kevarin. No joo, onhan se ihan siistiä jos on siihen varaa. Itse nyt kuukauden päässä kuusitoistavuotiaasta voin sanoa, että mistä vitusta mun pitäisi kaapia ne rahat siihen kevariin? Kun mopoonkin sai hikisesti ne 1500€. Jos ton möis, niin sais ehkä jonkun 20v vanhan ruoskan ja se korttikin pitäisi hommata. Ja sitten on vielä ne verot ja vakuutukset ja huollot yms... Ja sitten siihen kevarikorttiin pitäisi lukea ihan vitusti, on ajotunnit ja muutkin. Jos voisi osoittaa että on vuoden mopolla ajellu, niin pitäisi jotain vähennystä saada niihin tunteihin. Kaveri sais ihan ilmaiseksi isältään kevarin ja kortin, mutta ei kuulemma jaksa lukea -.-
Sitten joku sanoi jotainm että se 40kmh on jo liikaa joillekkin. No tämähän on totta, mutta niiden vehkeet menee muutenkin jo yli 70, joten mitä väliä sillä on? Ne jotka ajelee sillä vakiolla, voisi varmaan paremminkin "hallita" sen kovemmankin nopeuden. Ja uusenskathan tehdään levyjarruilla ja kevarin runkoon, joten en näe siinäkään ongelmaa. Tietysti näitten vanhojen rumpujarrumallien nopeuden voisi jättää siihen viiteenkymppiin, kun sellaisella ajaneella voin sanoa, että se on aika tappovehe korkeammissa nopeuksissa :D
Ja se on tottta että holkki putkessa ei tee hyvää koneelle, mutta sehän ei kuiteskaan kiinnosta ketään. Itse haluaisin tähän lussupaska enskaani lisää vääntöä, joten ehdotin faijalle että hukkaputki tukitaan ja tekee jonkun holkin putkeen että kulkee vaan joku 50-55, mutta ei... - Senior mopoilija
-.- kirjoitti:
Nopeus on sama varmaankin sentakia, että oletetaan etti kukaan noin "vanha" aja enää millään mopolla tieliikenteessä. Ja mopohan kulkee 50 jo vakiona, ellei sitten joku lussu pv satu olemaan. 60 olisi sopiva nopeus, kun sen se kulkee (yleensä) jos holkki otetaan putkesta. Ja ei minun mielestä niillä kevyenliikenteenväylillä tarvitsisis ajella.
Ja joku sanoi, että 16v saa jo kevarin. No joo, onhan se ihan siistiä jos on siihen varaa. Itse nyt kuukauden päässä kuusitoistavuotiaasta voin sanoa, että mistä vitusta mun pitäisi kaapia ne rahat siihen kevariin? Kun mopoonkin sai hikisesti ne 1500€. Jos ton möis, niin sais ehkä jonkun 20v vanhan ruoskan ja se korttikin pitäisi hommata. Ja sitten on vielä ne verot ja vakuutukset ja huollot yms... Ja sitten siihen kevarikorttiin pitäisi lukea ihan vitusti, on ajotunnit ja muutkin. Jos voisi osoittaa että on vuoden mopolla ajellu, niin pitäisi jotain vähennystä saada niihin tunteihin. Kaveri sais ihan ilmaiseksi isältään kevarin ja kortin, mutta ei kuulemma jaksa lukea -.-
Sitten joku sanoi jotainm että se 40kmh on jo liikaa joillekkin. No tämähän on totta, mutta niiden vehkeet menee muutenkin jo yli 70, joten mitä väliä sillä on? Ne jotka ajelee sillä vakiolla, voisi varmaan paremminkin "hallita" sen kovemmankin nopeuden. Ja uusenskathan tehdään levyjarruilla ja kevarin runkoon, joten en näe siinäkään ongelmaa. Tietysti näitten vanhojen rumpujarrumallien nopeuden voisi jättää siihen viiteenkymppiin, kun sellaisella ajaneella voin sanoa, että se on aika tappovehe korkeammissa nopeuksissa :D
Ja se on tottta että holkki putkessa ei tee hyvää koneelle, mutta sehän ei kuiteskaan kiinnosta ketään. Itse haluaisin tähän lussupaska enskaani lisää vääntöä, joten ehdotin faijalle että hukkaputki tukitaan ja tekee jonkun holkin putkeen että kulkee vaan joku 50-55, mutta ei..."Nopeus on sama varmaankin sentakia, että oletetaan etti kukaan noin "vanha" aja enää millään mopolla tieliikenteessä."
Mopohan on oikein leppoisa menopeli. Saisi vain kulkea hieman kovempaa, niin vanhemmatkin saattaisivat innostua. 50-60 km/h olisi ihan ok, mieluiten yli 50 km/h koska ei kukaan aja tasan 50 km/h kun rajoitus on 50 km/h.
Asennekysymyshän se mopoilu on, nimittäin esimerkiksi Roomassa skoottereilla ajelee KAIKKI, ikään, sukupuoleen tai muuhun profiiliin katsomatta. Tosin skootterit ovat siellä usein 125cc tai 400cc. Mutta Suomessa selvästi karsastetaan skoottereita. - Pappa 125cc
Senior mopoilija kirjoitti:
"Nopeus on sama varmaankin sentakia, että oletetaan etti kukaan noin "vanha" aja enää millään mopolla tieliikenteessä."
Mopohan on oikein leppoisa menopeli. Saisi vain kulkea hieman kovempaa, niin vanhemmatkin saattaisivat innostua. 50-60 km/h olisi ihan ok, mieluiten yli 50 km/h koska ei kukaan aja tasan 50 km/h kun rajoitus on 50 km/h.
Asennekysymyshän se mopoilu on, nimittäin esimerkiksi Roomassa skoottereilla ajelee KAIKKI, ikään, sukupuoleen tai muuhun profiiliin katsomatta. Tosin skootterit ovat siellä usein 125cc tai 400cc. Mutta Suomessa selvästi karsastetaan skoottereita.En karsastanut skootteria joka on 125cc, kun oli vakuutuksesta tallessa 70% bonusta entisestä yli tuhat kuutioisesta moposta.
Olen ehdottomasti myös sitä mieltä että mopot pois kevyenliikenteenväyliltä, ja kaikki uudet mopot kulkee jo uutena sen 50km/h vaikka ne olisi kuinka "kuristettu".
Täällä on kaupunkialueella 40km/h rajoitus, ja kuka sitä muka noudattaa jos suora tien pätkä on yli 500m ? no tuskin monikaan. - Liikennetukko
kaikilla ei ole varaa kevytmoottoripyörään. mopot ovat liian alhaisen nopeutensa ja kiihtyvyytensä vuoksi riski ajoteillä, oma 70km/h kulkeva pv:ni tuntuu olevan liikenteen tukko kuudenkympin alueillakin... pyöräteille eivät mopot mielestäni kuulu lainkaan. n. 65-80km/h olisi riittävä nopeus, kortin saamiseen tulisi tietenkin vaatia ajotesti ja hieman enemmän teoriaa...
- peevee rulez
-.- kirjoitti:
Nopeus on sama varmaankin sentakia, että oletetaan etti kukaan noin "vanha" aja enää millään mopolla tieliikenteessä. Ja mopohan kulkee 50 jo vakiona, ellei sitten joku lussu pv satu olemaan. 60 olisi sopiva nopeus, kun sen se kulkee (yleensä) jos holkki otetaan putkesta. Ja ei minun mielestä niillä kevyenliikenteenväylillä tarvitsisis ajella.
Ja joku sanoi, että 16v saa jo kevarin. No joo, onhan se ihan siistiä jos on siihen varaa. Itse nyt kuukauden päässä kuusitoistavuotiaasta voin sanoa, että mistä vitusta mun pitäisi kaapia ne rahat siihen kevariin? Kun mopoonkin sai hikisesti ne 1500€. Jos ton möis, niin sais ehkä jonkun 20v vanhan ruoskan ja se korttikin pitäisi hommata. Ja sitten on vielä ne verot ja vakuutukset ja huollot yms... Ja sitten siihen kevarikorttiin pitäisi lukea ihan vitusti, on ajotunnit ja muutkin. Jos voisi osoittaa että on vuoden mopolla ajellu, niin pitäisi jotain vähennystä saada niihin tunteihin. Kaveri sais ihan ilmaiseksi isältään kevarin ja kortin, mutta ei kuulemma jaksa lukea -.-
Sitten joku sanoi jotainm että se 40kmh on jo liikaa joillekkin. No tämähän on totta, mutta niiden vehkeet menee muutenkin jo yli 70, joten mitä väliä sillä on? Ne jotka ajelee sillä vakiolla, voisi varmaan paremminkin "hallita" sen kovemmankin nopeuden. Ja uusenskathan tehdään levyjarruilla ja kevarin runkoon, joten en näe siinäkään ongelmaa. Tietysti näitten vanhojen rumpujarrumallien nopeuden voisi jättää siihen viiteenkymppiin, kun sellaisella ajaneella voin sanoa, että se on aika tappovehe korkeammissa nopeuksissa :D
Ja se on tottta että holkki putkessa ei tee hyvää koneelle, mutta sehän ei kuiteskaan kiinnosta ketään. Itse haluaisin tähän lussupaska enskaani lisää vääntöä, joten ehdotin faijalle että hukkaputki tukitaan ja tekee jonkun holkin putkeen että kulkee vaan joku 50-55, mutta ei...ITE OOT LUSSUTUSSU
- Pappatuntsa
"Nopeus voisi olla korkeampikin, mutta todennköisesti ikärajaa pitäisi nostaa sekä tutkinto- ja koulutusvaatimuksia tiukentaa, eikä mopolla voisi missään tilanteessa ajaa kevyen liikenteen väylällä."
Maksinopeus kuutenkymppiin... kahdeksaankymppiin, eikä kevyen liikenteen väyliä enää tarvita mopoiluun.
15-vuotiaskin on jo suorittanut oppivelvollisuuden, eikä tule onnelliseksi siitä, että voi ajaa kevyen liikenteen väylää eestaas. Mihinkään liikkumiseen kun kevyen liikenteen mopoille sallitut väylät eivät riitä. 15-vuotias voi jopa joutua tekemään töitä! Ei tässä nyt eletä enää missään Lasten liikennemaailmassa, vaan mopoilla liikutaan ihan asiallisilla asioilla. Sitäpaitsi mopoilussa ei ainakaan vielä ole yläikärajaa, joten se voi olla iäkkäämmänkin ihmisen kulkupeli. - B-kortin luulisi....
Liikennetukko kirjoitti:
kaikilla ei ole varaa kevytmoottoripyörään. mopot ovat liian alhaisen nopeutensa ja kiihtyvyytensä vuoksi riski ajoteillä, oma 70km/h kulkeva pv:ni tuntuu olevan liikenteen tukko kuudenkympin alueillakin... pyöräteille eivät mopot mielestäni kuulu lainkaan. n. 65-80km/h olisi riittävä nopeus, kortin saamiseen tulisi tietenkin vaatia ajotesti ja hieman enemmän teoriaa...
Kevytmoottoripyöräkortti autokoulussa maksaa minullekin B-kortin haltijalle n.700 euroa, että siihen stoppas minun jo aikuisen nelikymppisen akan haaveilut hieman vauhtisemmasta menopelistä, kun mopolla ajellessa näkee liikaa näitä ei toivottuja tilanteita johtuen hitaasta vauhdista, että ihan kauheaa rahastusta se tämä ajokorttibisnes todella on !
Ja, kaavailevat mopokorttiinkin näitä maksullisia autokouluopetuksia, että ei tuolla enää kohta köyhät pääse millään laillisesti kulkevalla menopelillä eteenpäin. - fsghghxxgh
Kevari kortti maksaa varmaan jo saman verran kuin mopo..
..että siitä kulmasta katoen.. - 000000000
Liikennetukko kirjoitti:
kaikilla ei ole varaa kevytmoottoripyörään. mopot ovat liian alhaisen nopeutensa ja kiihtyvyytensä vuoksi riski ajoteillä, oma 70km/h kulkeva pv:ni tuntuu olevan liikenteen tukko kuudenkympin alueillakin... pyöräteille eivät mopot mielestäni kuulu lainkaan. n. 65-80km/h olisi riittävä nopeus, kortin saamiseen tulisi tietenkin vaatia ajotesti ja hieman enemmän teoriaa...
Jos 70km/h kulkeva ajoneuvo on tientukkona 60km/h alueella vika on autoilijoissa eikä nopeusrajoituksissa.
- verolaki
Vuosikymmen sitten luki verolaissa, että:
Mikäli mopon nopeudeksi on mitattu yli 55 km/h,
niin siitä VOIDAAN periä moottoripyörävero.
Pakollisen veron perinnän nopeusrajaa ei ollut.
Alle 55 km/h nopeuksista ei saanut periä.
Se on ajalta, kun suurin sallittu rakenteellinen nopeus oli 30 km/h.
Nykyisin en enää ole löytänyt mistään lakia, johon perustuisi mopon moottoripyörävero.
Samaa laitonta tulkintaa pitäisi soveltaa myös liian nopeisiinkuorma-autoihin,
ja periä niistä tasapuolisesti henkilöautovero.
(Lisäksi olen yritttänyt saada muutetuksi mopoani laillisesti moottoripyöräksi. Poliisin pelossa.
Viranomaisilla ei ole kykyä palvella, vaikka vuoden alusta muuttunut laki velvoittaisi.
Päästödirektiivit piti itse selvittää valmiiksi. Nyt kiusaavat jarrudirekriivin aladirektiivillä.
Ei riitä se, että molemmat jarrut saa lukkiutumaan kuivalla asfaltilla huippunopeudesta 64 km/h.
Myös mopo pitäisi hinata jarrumittauksessa satasen vauhtiin, vaikka moottori ei kestä yli 75 km/h.
Huonoa soveltamista.) - Voe pjrkele!
Miksi et muutoskatsasta spedemopoosi kevariksi? jos sulla on faktaa näyttää mopedisi tehtaalta lähönopeuksista, niin ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvää. Katsos, kun me moottoripyörällä ajavat olemme jo pyörän ostaessa maksaneet ne verot.
Yhtälailla voisin ihmetellä, että miksi en voi ajella putkirunkosella todella turvallisella itse rakentamallani ratarimputtimella yleisillä teillä vaikka ajettavuudellaan se pesee kaikki alle 40000 euron tötteröt. - PV 80cc
LIITTYKÄÄ KAIKKI FACEBOOKISSA SUZUKI PV RYHMÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!
- ja valvontaa tehoste
Minusta olisi hyvä jos poliisi kävisi joka kuukausi etenkin näin sulan aikana, joka peruskoulun yläasteenpihalla tarkistamassa jotta mopot ovat lainmukaisia. Näin valtio saisi helposti paljon rahaa, ja nämä itse viritetyt, naapurin terrorit, saataisiin vihdoin ja viimein kuriin. nämä 15v mopoilijat ovat jo nyt hitonmoinen riski liikenteelle, keskiviivapujotteluineen, keulimisineen yms, järjettömyyksien kanssa.
Ja laittomasta moposta, ajokortinsaantia pitäisi viivästyttää sitten ainakin 2vuodella, ja vanhemmille sellaset sakot että tietää, olleensa täysin välinpitämätön. esimerkiksi 2000 euroa minusta olisi sopiva rikemaksu, etenkin jos menopelin melutaso ylittää sallitun. Itse paljon matkustaneena, olen sitä mieltä, että esim. thaimaassa jossa mopot on halpoja, ja hyvin yleisiä menopelejä, niin yhtään sellasia melukoneita siellä ei tule vastaan kuin suomessa. Millasen kuvan se antaa lainnoudattamisesta lapsille, jos vanhemmat sallii rikolliset vehkeet, pahimassa tapauksissa ovat itse mukana virittämässä, niitä katukäyttöön. Kevari ikä pitäisi nostaa 18v ja vähintään 2v pitäisi olla kortti jotta voisi ajaa isompaa pyörää.
Siinä iässä kun *jaksaa lukea* autokouluun, on ikää riittävästi ajella nopeammallakin vehkeillä. Jos ei ole rahaa, niin se on omasta laiskuudesta kiinni. Kevarirahat saa yhdessä kesässä, jos vain tahtoa löytyy. Omat lapset ovat olleet kesätöissä, alle 10vuotiaista asti. Heillä ajokorttirahat odottaa sopivaa ikää. - Janis Petke
ja valvontaa tehoste kirjoitti:
Minusta olisi hyvä jos poliisi kävisi joka kuukausi etenkin näin sulan aikana, joka peruskoulun yläasteenpihalla tarkistamassa jotta mopot ovat lainmukaisia. Näin valtio saisi helposti paljon rahaa, ja nämä itse viritetyt, naapurin terrorit, saataisiin vihdoin ja viimein kuriin. nämä 15v mopoilijat ovat jo nyt hitonmoinen riski liikenteelle, keskiviivapujotteluineen, keulimisineen yms, järjettömyyksien kanssa.
Ja laittomasta moposta, ajokortinsaantia pitäisi viivästyttää sitten ainakin 2vuodella, ja vanhemmille sellaset sakot että tietää, olleensa täysin välinpitämätön. esimerkiksi 2000 euroa minusta olisi sopiva rikemaksu, etenkin jos menopelin melutaso ylittää sallitun. Itse paljon matkustaneena, olen sitä mieltä, että esim. thaimaassa jossa mopot on halpoja, ja hyvin yleisiä menopelejä, niin yhtään sellasia melukoneita siellä ei tule vastaan kuin suomessa. Millasen kuvan se antaa lainnoudattamisesta lapsille, jos vanhemmat sallii rikolliset vehkeet, pahimassa tapauksissa ovat itse mukana virittämässä, niitä katukäyttöön. Kevari ikä pitäisi nostaa 18v ja vähintään 2v pitäisi olla kortti jotta voisi ajaa isompaa pyörää.
Siinä iässä kun *jaksaa lukea* autokouluun, on ikää riittävästi ajella nopeammallakin vehkeillä. Jos ei ole rahaa, niin se on omasta laiskuudesta kiinni. Kevarirahat saa yhdessä kesässä, jos vain tahtoa löytyy. Omat lapset ovat olleet kesätöissä, alle 10vuotiaista asti. Heillä ajokorttirahat odottaa sopivaa ikää.edellinen peelo voi muuttaa ihan minne tykkää . Voi kiesus mitä tekstiä . On vissiin naapurin teini pöröyttäny mopedilla liian läheltä johtajan mersua kun noin keittää ? Taisit oikeesti olla pottuja nostamassa ku aivoja jaettiin ??
- mopomiehet.
Onhan se 45 km/h, parempi kuin polkupyörällä 20 km/h.
Olen ajanut ja omistanut moottoripyöriä, mopoja ja autoja isosta pieniin.
Nytkin kun lähden mopovespalla liikenteeseen, aivan kerkiän tuolla laillisella nopeudella mihin tarvitsen mennä. Se on joutavanpäiväistä turinaa, ettei kerkiä, koska päivät ovat peräkkäin kaikilla.
Mutta tämä ihmisluonne on sellainen vekkuli, että mikään ei riitä kenellekään. On oltava isompi ja mahtavampi, on mentävä kovaa tahi vielä kovempaa.
Mihin ihmeeseen sinulla tai minulla on kiire? Eiköhän terve asenne asoihin ole parempi eteenpäin vievä systeemi pidemmänpäälle.
Aikoinaan kun tuossa opetin molemmat pojat autonrattiin, opetin heille terveen asenteen liikenteessä ja se on pelannut. Naapurin isäntä ei ottanut pojille moottoripyörään kaskoja ja kas, taisi olla ainoot kaverit, että pyörät säily ehjänä, eikä tullut vahinkoa.
Kasvattaakohan se vastuullisuutta asioihin. Eli vauhti tavallaan tappaa ja ei ne nuorten taidot aina ehkä ole sen ylimääräisen vauhdin kanssa turvallinen, siellä saattaa tulla vastaan se yksi ongelmatilanne ja sitten ongelma voi jatkuakin loppuelämän.
Eli vaakakuppiin voi ottaa asiat oikealla tavalla ja vaikka tämänpäivän kikkeet ovat parantuneet paljon pappatuntureihin, niin liikennesuoritteet voi olla haastavampia tänään siksi, kun liikkeellä on porukkaa paljon enemmän, eli se muu ajoneuvoliikenne. Jos minä kerkiä, kerkiää siellä moni muukin.
et silleen nyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364245Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3272145Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31994Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481861- 1061780
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4531754Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4771594MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar561395Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4671310Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441306