Minulla on Horse-Pover 3 Hp paineilmakompressori. Sen sähköteho on 2,2 Kw. Se käynnistyy nyt vanhemmiten huonosti tai ei ollenkaan paineellisena. Moottorikondensaattori on 70 mikrofaradia. Sen kapasiteetti lienee laskenut. Laitoin rinnalle 50 uf moottorikondensaattorin ja sitten se pelasi hienosti. 200 watin ilmastointipuhaltimessa on 16 uf kondensaattori, siis suhteessa yli kaksinkertainen kapasiteetti. Onko olemassa oikosulkumoottoriin jotain kaavaa tai ohjetta moottorikondensaattorin optimiarvoksi käynnistysmomenttia ajatellen? Oleta että sille on jokin gaussin käyrän tapainen kuvio. Ei ehkä kuulu tänne mutta jos joku tietäis jotain.
Moottorikondensaattori
6
6402
Vastaukset
- ronkka..
Siellä kompurassa on joku ohitusventtiili, että paineellisena käynnistyy paremmin. Se saattaa jumitella...
Kannattaa myös mitata se kondensaattori. Monissa yleismittareissakin on kapasitanssin mittausmahdollisuus.
Liian iso kondensaattori lämmittää ja rasittaa moottorin käämejä.
Kolmivaihemoottorin muuttamisessa 1-vaiheisella sähköllä pyöriväksi on ohje-arvoja kondensaattorin kooksi. Mutta sulla on eri juttu, kun moottorin käämitykset on varta vasten suunniteltu 1-vaihesähkölle ja tietylle kondensaattorikoolle. En menisi kovin paljon isontamaan kondensaattoria. Vaikka se ehkä käynnistyisi paremmin, niin saattaa käytön aikana lämmetä liikaa... - konkkamies
Kyseessä on yksivaihemoottorin käyntikondensaattori. Siellä on toinenkin pienempi kondensaattori, joka on huomattavasti pienempi. Luokkaa 10uF. Tämä on käynnistyskondensaattori. Vaihda molemmat kerralla jos vaihdat. Tuo pienempi on jotain 5eur ja isompi jotain 20 eur. Noita saa lähes jokaisesta elektroniikkaliikkestä. mm Partco. Noi konkan arvot on yleensä merkitty kytkentäkotelon kanteen. Tuohon on olemassa suuntaa antava laskukaavakin, mutta kokemuksesta tiedän, että joskus heittää melko paljonkin moottorin vamistajan antamiin spekseihin, joten kannattaa yrittää ensin vaikka googlettaa moottorin tyyppikilven tietoja. Tuon konkan ideanahan on tuottaa 90 asteen vaihesiirto, jotta roottoriin saadaan kohdistettua sopiva sähkökenttä
- Ei ole..
Minä vain vahvasti luulen, että ei noissa halpakompuroissa ole erikseen mitään käynnistys- ja käyntikondensaattoria. En ainakaan minä ole niissä sellaista tavannut. Siellä on vain yksi kondensaattori, jolla se käy ja käynnistyy.
Kompuran paineilmapuolella on kylläkin venttiili, ettei vastapainetta käynnistyksen aikana pitäisi olla.
- iseite
Kiitos vastauksista, valaisivat asiaa hyvin.
Kyseessä on halpakompura, hintaluokka noin 100 €. Se on vain yhdellä kondensaattorilla. Takaiskuventtiili on heti pumpun jälkeen säiliön kyljessä. Täytyy etsiä se ohitusventtiili.
Systeemi jäätyy herkästi. Sillä on maalattu iso omakotitalo ja käytetty paljon mutterinavainta. Uteliaisuus sopivan kondensaattorin koosta vain vaivasi. Se 70 uf antaa 50 Hz ja 460 voltin kokonaisheitolla reilun 3 amppeerin virran, joka on 2,2 kilovatin moottorin nimelliskulutus vaihetta kohti. Käynnistysvirta on kuitenkin eriluokkaa kuin käynninaikainen virta. Yritin mielessäni kuvitella käämien induktanssin, kondensaattorin virran ja jännitteen pomppimista tulematta hullua
hurskaammaksi. Tämä kuitenkin riittää minulle. Kiitos.- T-ope
Sieltä pitäisi löytyä kaikkiaan kolme vettiiliä. Takaiskuventiili säiliön ja kompressoriputken välistä. Painekytkimessä moottorin sähkökytkimen yhteitoiminnassa kolmitieventiili kompressorin ja säiliön välisestä putkesta jolla lasketaan paine kyseistä putkesta pois. Kolmas on kompressorin kannessa ja se sulkeutuu kun komperssori tuottaa painetta ja sulkeutumisaika on luokkaa pari sekuntia.
Tuo kondensaattori vaikuttais olevan ihan kunnossa ja käyntijännittet kohdallaan.
Vesi on aina noitten pienten kompuroiden murhe. Omassa kompurassa opn oma 8l säiliö ja aina vettä rittävästi. Käytänkin käytöstäpoistettua happipulloa (20l) välisäiliönä parin metrin letkulla kompuaan. Nykyisin pääosa vedestä jää tuohon välisäiliöön.
- iseite
jos ketä kiinnostaa. Vettiilit on etsitty ja löydetty. Sitä ennen vaihdoin uuden ylikuormakytkimen 12 A (6 €) kun entinen oli tullut yliherkäksi. Toisen lattaliittimen johto oli irti ja luultavasti aiheuttanut kipinöitä ja jännitepiikkejä. Nyt on tiukat liitokset. Takaiskuventtiilistä kolmitieventtiilille menevä putki oli löystynyt ja vuosi, kiristin. Ohitus- ja kolmitieventtiili toimivat hienosti. Takaiskuventtiilistä oli kadonnut sisukset aikaisempien tutkimusten aikana. Tein uudet kumipalasta ja auton lampunpitimen jousesta. Nyt syntyy painetta ja pysyy sisällä. Mielenkiintoisia nämä vanhemmat halpakoneet :D.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752