Kun en löytänyt sopivaa palstaa, pistin tänne. Jotenkin kuitenkin liittyy aiheeseen, eli lisäravinteet.
Itse käytän d-vitamiinia, c-vitamiinia, b-vitamiinia(komplex eli sekoitus useita foolihappoa jne), kalaöljyä, jossa siis E:tä, A:ta ainakin. Magnesium kalsium. Näiden lisäksi vielä aminohapoista arginiinia, alaniinia ja tryptofaania ja päälle viinirypäläsiemenjauhetta ja vihreäteejauhetta.
JA vielä päälle proteiinijuomaa kaksi kertaa päivässä(aamuisin ja joko iltaisia tai treenin yhteydessä tai pian sen jälkeen).
Annokset ovat pitkällisesn tiedon hakemisen perusteella mutta miten suosittelette ottamaan nuo aineet päivän aikana? Kuulemma hivenaineet illalla(tässä tapauksessa magnesium kalsium), ja vitskut aamulla. Tosin vesiliukoiset vitamiinithan eivät montaa tuntia kropassa vaikuta joten esim. c-vitamiinia kannattaisi ottaa ainakin kahdessa erässä per päivä.
Miten otatte aminohapot? Olen jostain lukenut että jos aminot ottaa ruoan yhteydessä, ne eivät imeydy läheskään niin hyvin koska esim. proteiini estää sen. Lisäksi itse kun käytän päivittäin aminoja vaikka en treenaisikaan joka päivä, niistä kun on hyötyä muutenkin kuin treenaamisessa. Varsinkin tryptofaani ja alaniini omilla tavoillaan. Arginiini on ehkä turhempi päivittäisenä, sitä yleensä otankin vain ennen treenejä.
Lisäksi pidän pausseja aminoiden otossa, eli saatan ottaa 4vk aminoita ja pitää 1vk paussia jotta elimistö ei totu normaalia suurempaan määrään ja hyöty heikkenee.
Onko neuvoja aminoiden ottoon kun niitä otan päivittäin? Olisiko paras esim. ottaa ne heti aamusta ennen aamiaista jotta ne imeytyvät, vai aamiaisen ja lounaan välillä? Onko väliä ottaako aminot kerran päivässä vai pitäisikö nekin jakaa 2:een osaan tasaisemman imeytymisen ja tehon kannalta?
Onko 4vk/1vk riittävä paussi aminoiden tasaantumisen kannalta?
Mitä vitamiineja ja aminoita kannattaa ja mitä ei kannata ottaa yhdessä kerrallaan?
aminohapoista
4
634
Vastaukset
- D3
Mitäs jos söisit ihan ruokaa.
Ja sitten proteiinilisää, jos harrastat kovaa urheilua.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm- ammmann
Syön kyllä ja terveellisesti.
Ko linkki on hyvää yleistietoa, mutta itseäni kiinnostaa enemmän aminohapot ja herbaaliset jauheet antioksidantteia kuin vitamiinit joita jo muutenkin saan tarpeeksi.
Ainoa ehkä tarpeellinen aidosti minulle(siis suoranaisesti puutteeseen) on D-vitamiini, muut ovat lisiä joita ilman tulisin toimeen, tiedän kyllä. Mutta jokaiselle olen mukamas löytänyt tarpeen, esim. b-vitamiinia suurehkon annoksen siksi että se voipi auttaa lievään masennukseen. C-vitamiinia siksi että en joka päivä syö esim. useita hedelmiä, vaikka pitäisi.
Aminohapoilla voi "tuunata" kroppaa ja aivoja jos sen osaa. Aminohapot ovat luontaisia eivätkä kärsi samasta ongelmasta kuin purkkivitamiinit jotka ovat usein synteettisiä ja eroteltuja kokonaisuuksista.
Joutuisin syömään päivittäin esim. naudanlihaa puoli kiloa että saisin saman määrän tryptofaania mitä otan lisäravinteena. Syön lihaa mutta sen määrät vaihtelee. Ja sama pätee muutenkin noihin antioksidantteihin jne. Vihreätee-jauhe vastaa useita kuppeja teetä(tai sen antioksidantteja) enkä ole niin teenjuoja että viitsisin sitäkään litraa juoda päivässä.
Teen siis elämästäni helpompaa kun käytän ravinteita ruoan ohella, siis lisänä en korvaajana.
Purkista otettu aminohappo vastaa täysin sitä aminohappoa jota saa esim. lihasta, tosin lihan muita hyviä ominaisuuksia ei siinä ole mukana. En käytä mitään ravintolisää korvaamaan ravintoa, veriarvot on monesti tutkittu ja ovat kohdallaan. Olen jo 2v ottanut vitskuja, aminohappoja ja antioksidantteja jauheina ja syönyt terveellisesti.
Voi olla että vedän jutut vähän överiksi, eli en tarvitsisi terveelliseen elämään kaikkea mitä otan, mutta kaikista noista aminohapoista olen saanut selvää hyötyä sekä treenaamiseen että muutenkin. Ravinnosta en saisi niitä tarpeeksi ellen söisi todela spesifisesti eli tarkoituksenhakuisesti jonkin aminohapon takia runsaasti jotain tiettyä hedelmää tai paljon lihaa.
Kysymykseni oli tarkoitettu ihmiselle joka käyttää aminohappoja, jopa useita ja siten ehkä tietää paremmin niiden käytöstä pitkäaikaisesti. Itse olen pitänyt aika pitkiä taukoja välistä ettei toleranssi aminoihin kasva ja vaikuta liikaa tasapainoon. Vitamiineja en mistään ota lähellekään sellaisia määriä mitä esim. USA:ssa monella on tapana.
Vitamiineja parempia antioksidanttilähteitä ovat luontaiset extractit eli siemenistä yms jauhetut tuotteet jotka voivat olla kymmeniä tai satoja kertoja vitamiineja tehokkaampia immuniteettia parantavia ainesosia.
Tämä siksi että juuri nämä jauheet ovat suoraan luonnontuotteesta kuivattuja tuotteita, ei isolaatteja kuten esim. synteettisen vitamiinit.
En tässä yritä käännyttää ketään, mutta en myöskään tarvitse neuvoja kuin siihen millä tavalla aminohapot, vitamiinit olisi paras ajoittaa päivän aikana ja millä aikavälillä pitää taukoja. - Don amino
ammmann kirjoitti:
Syön kyllä ja terveellisesti.
Ko linkki on hyvää yleistietoa, mutta itseäni kiinnostaa enemmän aminohapot ja herbaaliset jauheet antioksidantteia kuin vitamiinit joita jo muutenkin saan tarpeeksi.
Ainoa ehkä tarpeellinen aidosti minulle(siis suoranaisesti puutteeseen) on D-vitamiini, muut ovat lisiä joita ilman tulisin toimeen, tiedän kyllä. Mutta jokaiselle olen mukamas löytänyt tarpeen, esim. b-vitamiinia suurehkon annoksen siksi että se voipi auttaa lievään masennukseen. C-vitamiinia siksi että en joka päivä syö esim. useita hedelmiä, vaikka pitäisi.
Aminohapoilla voi "tuunata" kroppaa ja aivoja jos sen osaa. Aminohapot ovat luontaisia eivätkä kärsi samasta ongelmasta kuin purkkivitamiinit jotka ovat usein synteettisiä ja eroteltuja kokonaisuuksista.
Joutuisin syömään päivittäin esim. naudanlihaa puoli kiloa että saisin saman määrän tryptofaania mitä otan lisäravinteena. Syön lihaa mutta sen määrät vaihtelee. Ja sama pätee muutenkin noihin antioksidantteihin jne. Vihreätee-jauhe vastaa useita kuppeja teetä(tai sen antioksidantteja) enkä ole niin teenjuoja että viitsisin sitäkään litraa juoda päivässä.
Teen siis elämästäni helpompaa kun käytän ravinteita ruoan ohella, siis lisänä en korvaajana.
Purkista otettu aminohappo vastaa täysin sitä aminohappoa jota saa esim. lihasta, tosin lihan muita hyviä ominaisuuksia ei siinä ole mukana. En käytä mitään ravintolisää korvaamaan ravintoa, veriarvot on monesti tutkittu ja ovat kohdallaan. Olen jo 2v ottanut vitskuja, aminohappoja ja antioksidantteja jauheina ja syönyt terveellisesti.
Voi olla että vedän jutut vähän överiksi, eli en tarvitsisi terveelliseen elämään kaikkea mitä otan, mutta kaikista noista aminohapoista olen saanut selvää hyötyä sekä treenaamiseen että muutenkin. Ravinnosta en saisi niitä tarpeeksi ellen söisi todela spesifisesti eli tarkoituksenhakuisesti jonkin aminohapon takia runsaasti jotain tiettyä hedelmää tai paljon lihaa.
Kysymykseni oli tarkoitettu ihmiselle joka käyttää aminohappoja, jopa useita ja siten ehkä tietää paremmin niiden käytöstä pitkäaikaisesti. Itse olen pitänyt aika pitkiä taukoja välistä ettei toleranssi aminoihin kasva ja vaikuta liikaa tasapainoon. Vitamiineja en mistään ota lähellekään sellaisia määriä mitä esim. USA:ssa monella on tapana.
Vitamiineja parempia antioksidanttilähteitä ovat luontaiset extractit eli siemenistä yms jauhetut tuotteet jotka voivat olla kymmeniä tai satoja kertoja vitamiineja tehokkaampia immuniteettia parantavia ainesosia.
Tämä siksi että juuri nämä jauheet ovat suoraan luonnontuotteesta kuivattuja tuotteita, ei isolaatteja kuten esim. synteettisen vitamiinit.
En tässä yritä käännyttää ketään, mutta en myöskään tarvitse neuvoja kuin siihen millä tavalla aminohapot, vitamiinit olisi paras ajoittaa päivän aikana ja millä aikavälillä pitää taukoja.en ole havainnut tuota erillisenä aminohappovalmisteena itse, kiinnostaisi tietää ,mistä olet löytänyt.:)
- aminohappo...
Mitkä aminohapot?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Välttämätön_aminohappo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä911919Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2771753Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3051550Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1811441Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em881028- 51997
- 56977
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56958- 67944
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40931