Veripaikasta päänsärky + muita oireita! Osaatko auttaa?

ongelma paineista

Osaako joku auttaa?

Sain tammikuun lopussa synnytyksen yhteydessä pieleen menneen epiduraalipuudutuksen seurauksena kamalan postspinaalipäänsäryn, jota on sittemmin hoidettu sekä hyvällä että huonolla menestyksellä laittamalla veripaikkoja (yht. 3 kappaletta selkään).

2 ensimmäistä veripaikkaa auttoivat viemällä heti laiton jälkeen alipainepäänsäryn sekä niskajumin pois. Ensimmäinen veripaikka auttoi vajaan vuorokauden kunnes särky päähään palasi ja niska jumiutui. Pääsin viikon päästä päivystyksen kautta uuteen veripaikkaan, joka vei oireet pois kolmeksi viikoksi, kunnes horjahdin pahasti ja vinksautin ristiselkäni. Tuosta horjahduksesta jokusen päivän päästä alipainepäänsärky palasi ja niskat alkoivat taas mennä sen ansiosta jumiin. Kummallista kaikuvaa ääntä oli ollut kyllä jo ennen tuota horjahdusta, ja sitä oli aina myöskin alipainesäryn yhteydessä - en siis tiedä palasivatko oireeni sen vuoksi, että horjahdin ja reväytin jo umpeutumassa olevaa reikää uudestaan auki, vai olisiko särky palannut muutenkin.

Hakeuduin uudestaan lääkäriin, tällä kertaa anestesialääkäri konsultoi neurologia ja minusta otettiin sekä pään että selkärangan magneettikuvat. Heti kuvauksen jälkeen sain kuulla, ettei kolmannelle veripaikalle olisi estettä ja se pistettiinkin minulle 2 h em. kuvauksen jälkeen. Tällä kertaa en kuitenkaan ollut varma, että auttoiko se itse postspinaalisärkyyn, kun laiton yhteydessä päähäni humahti uudenlainen paine ja vasen korvani (jonka päällä makasin) meni lukkoon! Ja uudenlainen särky. Ei voi olla totta, ajattelin. Mutta oli se - veripaikasta koko homma meni vaan huonompaan suuntaan. Särky asettui jokusen tunnin sisällä pään sivuille ja takaraivolle. Niskat sain kuitenkin nyt rentoutettua paremmin, kun mitä hetkeä ennen postspinaalisäryn kanssa sain. Pääsimme kotiin sairaalasta 2 h veripaikan jälkeen, vaikka kerroin säryistäni. Kotona huomasin pian, että mennessäni makuuasentoon, paineen tunne nousi päähäni ja särky muuttui pahemmaksi. Ensimmäisenä yönä tuon paikan laiton jälkeen päänsärkyyn liittyi myös vihlaisuja eri puolilla päätä ja sähköiskumaisia tuntemuksia, kun yritin nukkua (näitä tuli useita). Paineentunne paheni aina makuuasentoon mennessä ensimmäisen viikon ajan, lisäksi jokusen tunnin maattuani näkökenttääni tuli kummallisia neulanpistomaisia pisteitä, kun aukaisin silmäni. Selässä pistoskohta oli kipeä ja jaloissa huomasin kummallisia tuntopuutoksia (ilmeisesti veripaikasta johtuvia?).

Pikkuhiljaa särky hieman helpotti ja näkökentän oireet antaantuivat. Nyt tuosta kolmannesta epäonnisesta veripaikasta on kulunut 5 viikkoa, eikä makuulle mentäessä enää paineentunne automaattisesti pahene, se vaan on ja pysyy kokolailla samanlaisena. Viillot ja sähkäiskut ovat myös loppuneet. Tällä hetkellä särky tuntuu painavana, kivistävänä tunteena ohimoilla, pään sivuilla ja joskus takaraivolla - joskus paineentunteena koko päässä. Korvissa edelleen kaikuu niinkuin postspinaalipäänsäryssä.

Voiko tämä uudenlainen paineentunne päässä olla ylipainetta?
Onkohan minulla kohtalotovereita? (Kovin yleistähän tämä ei ole, että alipainepäänsärky jää ikäänkuin "päälle" vaan aika monet saavat pysyvän avun veripaikoista.)
Millaiset riskit minulla on saada tästä vielä lisävaurioita- / edesottamuksia? (Pelkään aivoinfarktia tai -verenvuotoa tms. ongelmaa, kun särky ei vaan ota parantuakseen.)

Olen menossa yksityiselle neurologille juttelemaan näistä tuntemuksistani reilun viikon päästä, mutta kaikenlaiset ajatukset / omakohtaiset kokemukset auttaisivat kovasti! :-)

3

5279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as.

Ihan kiitettävän tarkka kertomus, ja siitä sinulle isot plussat. Tuokin on toksoplasmoosia. Selitän sinulle miksi noi oireet:

Toksoplasma on loinen joka infektoi pääasiassa keskushermostoa ja siis myös luuydintä. Kun toksoplasmoosia hoitaa esim. tappavilla antibioottiyhdistelmillä, ei ole ihan tavatonta että tulee alussa sähköiskumaisia tunteita jotka menevät selkäytimen kautta aina jalkoihin saakka, jos toksoplasma siis on infektoinut luuydintä. Se on muuten oireeton siellä kohtaa.

Kun toksoplasmaa hoidetaan antibiooteilla, niin myös korvien soiminen, matalataajuinen humina päässä ja huimaus sekä paineen tunne aivoissa on tavallista, ja tätä tapahtuu kaikille joilla on toksoplasmaa aivoissa. Myös näössä voi tapahtua muutoksia, sillä toksoplasma myös infektoi silmiä.

Kun selkäydineesteeseen ruiskutetaan erilaisia aineita ja sieltä löytyy toksoplasmaa, niin mielenkiintoisia asioita voi tapahtua. Jos sinne olisi ruiskutettu vähän antibiootteja olisit varmaan ollut kuusen latvassa huutamassa apua =)

"Olen menossa yksityiselle neurologille juttelemaan näistä tuntemuksistani reilun viikon päästä, mutta kaikenlaiset ajatukset / omakohtaiset kokemukset auttaisivat kovasti! :-)"
      Rahantuhlausta. Saat minulta ilmaiseksi hyvän vinkin, eli vältä neurologeja. Toksoplasma tietysti voi aiheuttaa myöhemmin MS-taudinkin, mutta se on jo toinen juttu. Noilla rahoilla voisit myös kustantaa itsellesi pitkän antibioottikuurin, jolla saat tuon toksoplasman hoidettua.

Infektoit muuten myös lapsesi tuossa samassa sotkussa. Toksoplasma voitti sinut tässä erässä 2-0 sen vuoksi. Itse asiassa sinulla taitaa jo olla masennusta tai muuta sellaista, joka indikoisi kroonista tulehdusta. Itse asiassa sinun olisi pitänyt huomata tuo toksoplasmoosi jo siitä että verenpaine kohosi raskauden loppua kohti, ja että sen muut aiheuttamat oireet taas saattoivat vähentyä raskauden aikana, koska silloin immuunipuolustus ajetaan osittain alas.

• veripaikasta apu

Lopeta toi paskanjauhanta tosta toksoplasmasta, kun sitä yhdellä jos toisella osastolla kerrot. Joku saattaa pian uskoa sinua!
        Itselläni tehtiin veripaikka juuri siksi, että helvetillinen päänsärky loppuisi lumbaalipunktion jälkeen. Niin se loppuikin, muutamassa sekunnissa.

• ongelma paineista
        veripaikasta apu kirjoitti:

Lopeta toi paskanjauhanta tosta toksoplasmasta, kun sitä yhdellä jos toisella osastolla kerrot. Joku saattaa pian uskoa sinua!
        Itselläni tehtiin veripaikka juuri siksi, että helvetillinen päänsärky loppuisi lumbaalipunktion jälkeen. Niin se loppuikin, muutamassa sekunnissa.

Eli veripaikasta saa usein pysyvän avun; ajattelinkin, että on varmaan erittäin harvinaista, että ylipäätään kolmas paikka pistetään - ja vielä harvinaisempaa taitaa olla se, että siitä alkaa vielä pahempi päänsärky. Voisiko tuo sitä ennen tehty pään magneettikuvaus aiheuttaa (yhdessä veripaikan kanssa) näitä oireita?

Ensimmäisen vastauksen jätän ihan omaan arvoonsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66