allergian tunnistus

metallit

Minä yritin etsiä netistä tietoa erilaisista kosketusallergioista. Huonosti löytyi. Itselläni ei ole koskaan todettu mitään allergiaa (olen 25v nainen), mutta kokemusteni perusteella epäilen olevani allerginen jollekin metallille. Haluaisin siis kuulla, onko jollakin samanlaisia oireita, tai ovatko ne ylipäätään allergisia.

Muutama vuosi sitten sain jostain kaupanpäällisenä aterinsetin, jossa ei lukenut mistä materiaalista se oli tehty. Hopeanvärisiä kuitenkin. Huomasin pikkuhiljaa, että sain ympäri kehoa vaaleita, koholla olevia laikkuja, joissa oli punainen ympärys, kun olin syönyt käyttäen näitä lahja-aterimia. Oireena oli myös kasvojen kuumotus. Arvelin, että aterimet on tehty halvimman kautta ja niissä oli siis jotain "epäpuhtauksia". Lopetin käytön, ja oireet hävisivät.

Eilen olin viettämässä saunailtaa, ja minulla oli mukana pieni taskumatti, toista kertaa nyt vasta käytössä. Siitä tuli tietysti useaan otteeseen juotua, ja hypistelin sitä muutenkin illan mittaan. Jo illalla huomasin huuliani kihelmöivän, ja nyt seuraavana päivänä kasvoni ovat turvonneet ja niitä kuumottaa. Olen myös huomannut pari noita vaaleita patteja, tosin lieviä. Taskumatin pitäisi kuitenkin olla ruostumatonta terästä. Voisiko siinä olla jotain muuta seassa? Ruostumatonta terästä olevista ruokailuvälineistä ym en ole viime aikoina saanut oireita. Toinen vaihtoehto voisi olla, että olen viime aikoina syönyt tosi paljon pääsiäismunia, jotka on tietysti pakattu folioon. Tiedättekö, mikä muu voisi aiheuttaa tällaista kasvojen kuumotusta ja huulten kihelmöintiä?

Lisäksi minulla on ollut jaloissa (polvista alaspäin) punanäppyistä ihottumaa parin viime viikon aikana, mutta se tuskin liittyy tähän (näytin sitä terveydenhoitajalle, joka käski olla huolehtimatta, ellei vaiva pitkity). Vai onko joku eri mieltä?

Laittakaapa viestiä jos kuulostaa tutulta, minä kun olen täysin uusi näissä allergia-asioissa. Kiitos!

1

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ni

      ...nikkeliallergiaa suun ja kasvojen oireet.
      Jos olet vaihtanut ohuisiin sukkiin ja sinulla on nahkakengät, se voisi selittää myös säärien näppylät, nahkaa on aina käsitelty metallipitoisilla aineilla. Myös jotkut hilekiiltopunat saattaisivat myös laukaista tuon tyyppisen jutun.
      Mene testeihin, turha arvailla. Jos suu turpoaa, voi nielukin tehdä saman, sitten onkin jo kiire ensiapuun. En luottaisi taskumattien teräksen puhtauteen, pienikin näärä nikkeliä riittää aiheuttamaan oireita. Korvikset ovat tavallisin nikkeliallergian aiheuttaja, tarkoitan kempparikoruja, en jalometallisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe