Pitäisi lluoda sellainen mini-kielli jolla ihmiset tulevat toimeen perusasioissa. Siinnä olisi vain tärkeimmät sanat. Ne olisi hellposti lausuttavissa kaikille ihmisille ympäri maaillman. Menneen aikamuodon verbejäkin olisi vain minimaallinen määrä.
Pitäisi lluoda
16
1914
Vastaukset
Riittää kun määrittelet sinulle tarpeelliset minimikäsitteet, alkuun suomeksi, niin otetaan jostakin valmiista kielestä osajoukko sanoja. Siinä sinulla on minikielesi. Yritäpä ihan oikeasti! Hyvä harjoitus! Ja kerro tulos, esim. 300 käsitettä. Kiinnostaa.
Tuo "hellposti lausuttavissa kaikille ihmisille ympäri maaillman" näyttää olevan mahdoton vaatimus, niin suuresti eri kielten perusvokaalit, -konsonantit ja tavat, joilla näitä käytetään eroavat toisitaan. Tai aina jostakin löytyy joukko, joille jokin piirre kielessä on kohtuuttoman vaikea. Hyvin usein me suomalaiset kuulumme tähän joukkoon.- LLopen lottatyttö :)
Suurin osa sanoista kaksitavuisia. Ä ja Ö -kirjaimet pois, Å:sta puhumattakaan. Sanat llausutaan niin kuin kirjoitetaan. Siksi suomen kielli on hellppo oppia ääntämään ullkomaalaiselle. Sanat valitaan kauniisti sointuviksi. Mini-kiellellä tullee pärjätä käytännön tillanteissa ja small talkissa. Tosiaan kaikki vähänki turhat sijamuodot ja menneen ajan illmaisut on riisuttu minimiin. Olen jo alloittanut kehittelyn.
Esimerkki sanojen rakentelusta.
abal, aban, abao, abas, abea, aben, abes, abio, abis, (abno = tuho, hävitys)
ja jos saisin vallita, niin kauheen palljo L-kirjaimia olisi kaikissa sanoissa. On ne nii ihanii :) LLopen lottatyttö :) kirjoitti:
Suurin osa sanoista kaksitavuisia. Ä ja Ö -kirjaimet pois, Å:sta puhumattakaan. Sanat llausutaan niin kuin kirjoitetaan. Siksi suomen kielli on hellppo oppia ääntämään ullkomaalaiselle. Sanat valitaan kauniisti sointuviksi. Mini-kiellellä tullee pärjätä käytännön tillanteissa ja small talkissa. Tosiaan kaikki vähänki turhat sijamuodot ja menneen ajan illmaisut on riisuttu minimiin. Olen jo alloittanut kehittelyn.
Esimerkki sanojen rakentelusta.
abal, aban, abao, abas, abea, aben, abes, abio, abis, (abno = tuho, hävitys)
ja jos saisin vallita, niin kauheen palljo L-kirjaimia olisi kaikissa sanoissa. On ne nii ihanii :)1. Kuten jo sanoit: foneettinen yksiselitteisyys, kirjoitetun ja puhutun asun yksiselitteisýys.
2. Vältetään kaikkea, joka antaa vähemmän kuin ottaa ja vaikeuttaa ymmärrystä:
2.a. Atomaariset sanat: sanoja ei mitenkään taivuteta tai lisätä niihin mitään päätteitä tai etuliitteitä. Siis käytetään esim prepositiota. Helpottaa huomattavasti.
3. Kiinteä sanajärjestys, lauseilla on yksiselitteinen syntaksi.
Hyvä kieli on syntaksiltaan niin yksinkertainen, että tietokonekin sen oppii, siis formaali. Jos se on monimutkaisempi, ihmisetkin kärsivät siitä. Siis sanojen syntaksin on oltava selvä jo ennen sanojen merkityksen ymmärtämistä. Sanan syntaktinen merkitys on selvittävä sanan paikasta ja esim sanan muodosta.
Mutta tuo sanasto, perus-ontologia on kiinnostava. Kuinka pienellä sanastolla voisi sanoja yhdistelemällä määritellä uusia käsitteita?- edward.v1
Yusa kirjoitti:
1. Kuten jo sanoit: foneettinen yksiselitteisyys, kirjoitetun ja puhutun asun yksiselitteisýys.
2. Vältetään kaikkea, joka antaa vähemmän kuin ottaa ja vaikeuttaa ymmärrystä:
2.a. Atomaariset sanat: sanoja ei mitenkään taivuteta tai lisätä niihin mitään päätteitä tai etuliitteitä. Siis käytetään esim prepositiota. Helpottaa huomattavasti.
3. Kiinteä sanajärjestys, lauseilla on yksiselitteinen syntaksi.
Hyvä kieli on syntaksiltaan niin yksinkertainen, että tietokonekin sen oppii, siis formaali. Jos se on monimutkaisempi, ihmisetkin kärsivät siitä. Siis sanojen syntaksin on oltava selvä jo ennen sanojen merkityksen ymmärtämistä. Sanan syntaktinen merkitys on selvittävä sanan paikasta ja esim sanan muodosta.
Mutta tuo sanasto, perus-ontologia on kiinnostava. Kuinka pienellä sanastolla voisi sanoja yhdistelemällä määritellä uusia käsitteita?Toivottavast jollakin on aikaa perehtyä tuon minimalisti-kielen rakenteluun. Perussanastoa voi täydentää vaikkapa oman äidinkielensä sanoilla tarvittaessa. Ja aikaa myöten tuosta kielestä voisi tulla koko maailman kattava kieli. Jos ne sanat olisivat foneettisesti kauniita, niin se olisi miellyttävä asia. Siis ei mitään kurkkuääniä korahduksineen!
- Risto K
Helposti lausuttava kieli on mahdollinen. Minimaalisen kielen äänteisiin voisi kuulua kolme (a, i, u) tai viisi (a, e, i, o, u) vokaalia ja seuraavat konsonantit: p, t, k, m, n, l, s. Yleismaailmallinen tavurakenne on yksi konsonantti ja yksi vokaali tässä nimenomaisessa järjestyksessä. Näistä aineksista saisi 35 1-tavuista sanaa ja 1225 2-tavuista sanaa, joten ne riittävät hyvin minimaaliselle kielelle.
- LLopen lottatyttö :)
Tässä mini-kielen persoonapronominit:
alo minä ja muutama olla-verbi: ose olla, on ja ovin oli, on ollut
veno sinä
seve hän
aves me
sanu te
onte heKannattaa miettiä olla-verbin semanttista merkitystä. Useissa kielissä ei ole erillisistä sanaa tarkoittaen X on Y. Esim kiina on tällainen kieli. Sitä ei tarvita, jos toinen sana on adjektiivin kaltainen. Auto punainen. Minä väsynyt. Jos tarkoitetaan kategorisointia: Varis on lintu, voisi korvata olla-verbin apusanalla, joka tekee linnusta verbin (merkityksessä "olla-lintu"), esim lojbanin tapaan: varis cu lintu. Sitten suomenkielestä poiketen, kannatan artikkeleita, ne tuovat selvyyttä syntaksiin . Esim englannin kielen tapaan a ja the. Itse asiassa edes jotenkin formaali syntaksi ilman artikkeleita on melko mahdoton.
Yusa kirjoitti:
Kannattaa miettiä olla-verbin semanttista merkitystä. Useissa kielissä ei ole erillisistä sanaa tarkoittaen X on Y. Esim kiina on tällainen kieli. Sitä ei tarvita, jos toinen sana on adjektiivin kaltainen. Auto punainen. Minä väsynyt. Jos tarkoitetaan kategorisointia: Varis on lintu, voisi korvata olla-verbin apusanalla, joka tekee linnusta verbin (merkityksessä "olla-lintu"), esim lojbanin tapaan: varis cu lintu. Sitten suomenkielestä poiketen, kannatan artikkeleita, ne tuovat selvyyttä syntaksiin . Esim englannin kielen tapaan a ja the. Itse asiassa edes jotenkin formaali syntaksi ilman artikkeleita on melko mahdoton.
Suositan tutustumista lojbanin syntaktisiin ratkaisuihin. Niissä on oikeasti tyyliä ja järkeä, vaikka ei ko. kielen ilmiasusta pitäisikään. Lojbanissa on hyvät perusteellisesti, loppuun asti mietityt loogiset ratkaisut formaaliseksi yleiskieleksi. Mutta kieltämättä, sanasto ei ole kovin kaunista. Mutta siihenkin tottuu.
- LLopen lottatyttö :)
Yusa kirjoitti:
Suositan tutustumista lojbanin syntaktisiin ratkaisuihin. Niissä on oikeasti tyyliä ja järkeä, vaikka ei ko. kielen ilmiasusta pitäisikään. Lojbanissa on hyvät perusteellisesti, loppuun asti mietityt loogiset ratkaisut formaaliseksi yleiskieleksi. Mutta kieltämättä, sanasto ei ole kovin kaunista. Mutta siihenkin tottuu.
Kiellen on kuullostetta kauniilta ja sujuvalta kuten: Aja hiljaa sillalla. Minulla ei ole paljoa aikaa rakentaa uutta kielltä. Siihen menee koko lloppuikä. Mutta jotakin sentään.
LLopen lottatyttö :) kirjoitti:
Kiellen on kuullostetta kauniilta ja sujuvalta kuten: Aja hiljaa sillalla. Minulla ei ole paljoa aikaa rakentaa uutta kielltä. Siihen menee koko lloppuikä. Mutta jotakin sentään.
Kauniilta kuulostava ja helposti omaksuttava kieli on houkuttelavampi oppia, kuin kieli, joka kuullostaa mongerrukselta ja syntaksi on sekava, laaja ja poikkeuksia täynnä.
Mutta kauneusarvot ovat laajalti opittuja, erovat eri kansallisuuksilla kovastikin. Eräs työkaverini väitti, että italian kieli ei ole kaunis! En viitsi edes kertoa hänen äidinkieltään. Jopa tanskalaiset pitävät omaa kieltään kauniina, muut puhevikana. Ehkä kauneutta tärkeämoi on lopulta foneettisen rakenteen selkeys: sanojen on erotuttava toisistaan, sanojen väli on kuultava luonnostaan ilman, että puhujan on siihen keskityttävä. "Aja hiljaa sillalla" voi lopultakin olla sekavaa lallatusta huolimattomasti lausuttuna. Jos lauseen voisi yleistää niin, että kaikki suomen sanat päättyvät a-kirjaimeen, niin se voisi helpottaa kuulemista..
Suppea sanasto voi olla helppo vääntää, mutta tyylikäs, joustava, formaali syntaksi, kielioppi voi olla paljon vaikeampi asia. Se on silti hyyyvin tärkeä. Sen voi kopioida hyväksi todetusta kielestä, mutta luonnolliset kielet eivät ole sellaisia. Ehdotan edelleen lojbania.- Risto K
Yusa kirjoitti:
Kannattaa miettiä olla-verbin semanttista merkitystä. Useissa kielissä ei ole erillisistä sanaa tarkoittaen X on Y. Esim kiina on tällainen kieli. Sitä ei tarvita, jos toinen sana on adjektiivin kaltainen. Auto punainen. Minä väsynyt. Jos tarkoitetaan kategorisointia: Varis on lintu, voisi korvata olla-verbin apusanalla, joka tekee linnusta verbin (merkityksessä "olla-lintu"), esim lojbanin tapaan: varis cu lintu. Sitten suomenkielestä poiketen, kannatan artikkeleita, ne tuovat selvyyttä syntaksiin . Esim englannin kielen tapaan a ja the. Itse asiassa edes jotenkin formaali syntaksi ilman artikkeleita on melko mahdoton.
Myös venäjässä käytetään olla-verbiä säästeliäästi, esim. Ja rosak. = Minä olen rusakko. Sama myös latinassa: Homo homini lupus. = Ihminen (on) ihmiselle susi. Siis olla-verbi ei ole tässäkään tapauksessa välttämätön.
Minä en kannata artikkeleita. Ne harvoin antavat mitään lisäarvoa, silti niitä pitää käyttää aina ja koko ajan. Jos syntaksin täytyy tukeutua artikkelien kaltaisiin merkityssisällöltään käytännöllisesti katsoen tyhjiin merkitsijöihin, niin kielen syntaksi on heikoissa kantimissa.
- tuollaisia
jo olemassa ja kauan käytetty, ei pyörää kannata toista kertaa keksiä.
Tunnetuin lienee Pidgin-English
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pidgin- Risto K
Kielten luominen on myös hupia. Se on kehittävä harrastus.
Minulla tuli ensin mieleen toki pona. Suosittelen Llopen Lottaa tutustumaan siihen. Katso esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Toki_pona). Se on minimaalinen kieli, jossa on vain 118 sanaa ja atominen kielioppi.
Pidzineitä on monesti tarjottu maailmankieliksi yksittäisten ihmisten toimesta, mutta ne eivät ole saaneet sen suurempaa tukea. Olen tutustunut muutamaan pidziniin ja ne ovat aika erikoisia kieliä, vaikka ensinäkemältä ne vaikuttivat helpoilta. Ei ole keinotekoisen kielen voittanutta. - LLopen lottatyttö :)
Risto K kirjoitti:
Kielten luominen on myös hupia. Se on kehittävä harrastus.
Minulla tuli ensin mieleen toki pona. Suosittelen Llopen Lottaa tutustumaan siihen. Katso esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Toki_pona). Se on minimaalinen kieli, jossa on vain 118 sanaa ja atominen kielioppi.
Pidzineitä on monesti tarjottu maailmankieliksi yksittäisten ihmisten toimesta, mutta ne eivät ole saaneet sen suurempaa tukea. Olen tutustunut muutamaan pidziniin ja ne ovat aika erikoisia kieliä, vaikka ensinäkemältä ne vaikuttivat helpoilta. Ei ole keinotekoisen kielen voittanutta.Haveno aun feon avendes olupes soen pos saveon eli sanasta sanaan Taivas vain rajana kehitykselle tarkoitettu meidän omaksi parhaaksemme.
Tälltä se kuullostaa! Uusi maaillmankielli. Toki toki rittää 150 sanaa alkeelliseen kommunikointiin. Mutta voi niitä sanoja olla enemmänkin.
Miellestäni keinokiellen pitääkin muistuttaa germaanisia kielliä, koska se hyväksyttäisiin hellpommin mediassa.
Hyvä keinokielli pitää saada tietokoneisiin ylleiskielleksi, jos hallutaan maaillman llaajuista lläpimurtoa! LLopen lottatyttö :) kirjoitti:
Haveno aun feon avendes olupes soen pos saveon eli sanasta sanaan Taivas vain rajana kehitykselle tarkoitettu meidän omaksi parhaaksemme.
Tälltä se kuullostaa! Uusi maaillmankielli. Toki toki rittää 150 sanaa alkeelliseen kommunikointiin. Mutta voi niitä sanoja olla enemmänkin.
Miellestäni keinokiellen pitääkin muistuttaa germaanisia kielliä, koska se hyväksyttäisiin hellpommin mediassa.
Hyvä keinokielli pitää saada tietokoneisiin ylleiskielleksi, jos hallutaan maaillman llaajuista lläpimurtoa!Ette ymmärrä! Maailmanlaajuisen keinokielen luominen koituisi ihmiskunnan tuhoksi.
Semmoinen heposti opittava maailmanlaajuinen yleiskieli helpottais kansainvaelluksia köyhyydestä hyvinvointiin. Tämä lisäisi maapallon ympäristön rasittumista moninkertaisesti. Se olisi maapallon eliöstön ja ihmiskunnan tuho!
Paholaisen työtä ovat tämmöiset keinokielet!
- Talla le aina la oik
Telkami sitra = aikaistunut ajatus / aspathi astala sirta na kirtha = aika on tullut tehdä tekoja / porami patrah in satrah in iia= tärkeämpää on tehdä kun odottaa / mina rigthi in tilathia inthara= olkaa aivan iloisia /
Polo gheena ni setrhani kera= aika on meidän tavata / mina kiira in inna ta hata ahtala kahlaothianaia ouahia ta in to kenthania sortala intro mina kinthro aitala kahastia on tro po kinthala oiron in nahio to kolibrio pa in to kenthala poiroth into kanthia la min into in kalkala noiro ja sanha ni kintha la sinhra intha ni kalkala soiro.
tässä on teille pitkä kieliharjoitus ja sen sijamuodot kaikki ja sanoma on maailmanlaajuinen ja alkaakin nyt heti ja minä olen se jota te ette tunne ja minäkin tunnet teidät to kaikki ja sanonkin olevani se jota te etsitte Jeesus Kristus ta oinola sa ni kortha intro inno ni sa lama si la si la silabathi la ta ohiro sa ni sinthala obria ni soirta sa kolbela sinha ni Sirius sa soiro sa ontela ki noiro ni sahtela sinha ni koirtho sa menthola sinha ni kolbela sintha ni ontha la sinha orbela kin tha ni orbela koirtho ombria ninha sin ha la sinha ni korbeln koiro tu kortha ni kalma no ninha ni uskela sinha sinha ni oikola siora nimert ho nio ni kintha sortho in minosa si onha ni kortha soirtha valka ni kalka noiro ja lambela la sinha la sonha noirtha soirtha ji singha jo pas tuli vaikea oskela siha. poiro,. to loiro,.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663105
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262183Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681749Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251627Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161361- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61236Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281200Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101157Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621051